IETS VOOR DE BAZEN. Herbergiersbelangen.j O! die volksvrienden. Twist zaaien in de familiën. Herbergiers van Dixmude! Eigenaars van huizen Bierbrouwers De paardenmarkt van St. Maarten Het zijn geen katholieken meer. Klerikale belastingsmeders Twee kerkheeren Onze weeskinderen. Nieuwe Inspecteurs. Onpartij digheid De Pacha weerom kandidaat. Med burgers Armoedig programma. Eer| ezeltje. Een ^portret. Onze volksvrienden aan 't werk. 'mm. I Geveinsde verontwaardiging. Zij doen de kinderen bidden. Zij zijn zelfs öeea nieuw artikel waard en de armoede die men ons voorbereidt ■wij volgen de mannen die ons sinds 25 jaren bestieren, wij geven hun onze stem, en den dag van 17 november moet ons voor eeuwig bevrijden van de onafhankelijke tapmannen en hunne aanhangers, HEM. Ofldersteuaing van het werk in stad. De klerikalen zullen de bazen onzer stad werk geven en de werklieden rijke maken, schreeuwt de lastergazet. En juist denzelfden dag, Allerzielen 2 no vember, onvhig de heer Deken eene gebeele lading nieuwe meubelen per ijzerenvveg, die gemakkelijk in stad konden gemaakt worden tot profijt van werklieden en bazen. En juisldaags te voren, op Allerheiligen, had dien herder gepredikt en gezegd dat hij nog maar drij maanden in stad was en telkens hij iets verzocht had de burgers aan zijn verzoek voldaan hadden. Dat wil al iets zeggen, eh? Slavehjk buigen, kruipen, gehoorzamen! Maar als de heer Deken eenig profijt kan geven, draagt hij zijn geld elders! Niet waar, kiezers, dat gelijkt zeer met u den aap houden daags voor de kiezingen. de Koophandel De zwarte lastergazet raag zeker wraak roepen dat de arme menschen thans zon der koraplimenten naar 't kerkhof ge sleurd worden kwart voor zeven uren. Sleuren! dat is uw woord, uwe beleedi- ging aan het adres der arme lieden. Sleuren, maar gij beschimpt dan ook de geestelijken, die betaald worden om behoor lijk en betamelijk te begraven. Lasteraars 1 gij weet dat bijna niet een werkman begraven wordtin eene kistdie niet verheven is. De familie of goede zielen ste ken een handje bij. Maar gij! lasteraars, spreekt van naar 't kerkhof sleuren. Is dan het dooden begraven geen werk van berm- hertigheid meer. Sleurenwat afgrijselijke beloediging. Eu voor dat sleuren wordt er betaald 12 fr. 50 c 'tls wel betaald in een half uurtje. Geen geld geen gebeden, roepen de pastoors. Wij lezen in het dagblad van Antwerpen Op de algemeene vergadering, woensj gehouden door den Antwerpschen He giersbond hebben verscheidene sprekers doorslaande bewijzen aangetoond wie genen waren, die de herbergiers gedurig den rug troeven, die wagens petitiën n; de Kamers stuurt om hunne verdrijvin vragen en tevens zijn porte-monnaie te lasten onder allerhande belachelijke voi wendsels van gezondheidsleer. De heeren Paulas en Delecroix bewez" met proeven in de hand, dat al de verv gingen waaraan de herbergier is blootgi steld, en de meer dan schandalige wetten op de vergunning en dronkenschap, het werk zijn der klerikalen, en daarom onmogelijk is te stemmen voor een Goremans, die aan de afgevaardigden van den Herbergiersbonèl durfde verklaren, de wet op het vergunningsl- recht tot 500 frs te willen zien brengen, en maatregels te stemmen voor de gezondheid der drinkzalen. Hoewel de meetingen van den Herbet- giersbond nooit eene politieke bespreking uitlokken, heeft men ditmaal echter eene Zij zullen u antwoorden en eenparig hulde brengen aan de goede zorgen der liberale besturen, die met liefde en vol zorg voor het arme kind zonder ouders zijn en alles in het werk stellen om hem op de baan der toekomst eenen weg te banen en door de wereld te brengen. Wat verschil bij te lande, waar men nog de arme weezen en de ouderlingen publiek verpacht aan de minstbiedenden. Dat roept wraak bij God en de menschen. Van twist zaaien in de familien, daar heeft de klerikale partij een handje van. Nu met de gemeentekiezingen stelt zij de kandi datuur vooruit van den heer Leon Moens tegen zijn zwager den gemeenteraadsheer Felix Van Hille-Moens. Beloften en rotte appelen kwetsen niemand, en men vertelt dat er den klerikalen kandidaat niet weinig gedaan zijn, die gerust er op staat mag maken dat den 17 november hem eene monsterbuize zal verschaffen van meer dan behoorlijke lengte, alhoewel deze onder de ""V, klerikale beloften niet voortkomt, maar het vlekking van de klerikale twistzaaiers in de familien. Uw artikel aan de herbergiers van Dix mude is door al de bazen gelezen geweest. Het bevat niets dan waarheid. Wij onder vinden dagelijks welke haat de geestelijk heid den herbergier toedraagt. Ware het in hare macht, zij zou al de herbergen doen sluiten. Dit getuige het smeekschrift dat al de Tappen van Belgie naar de Wetgeving gestuurd hebben waarin zij vroegen dat slechts de herbergen die eene drinkzaal hebben van 400 kubieke meters lucht nog zouden mogen openblijven en daarenboven eene belasting betalen van 200 frs 's jaars. 't Einde is altijd betalen. Hadden zij maar te doen met gemeenten, het duurde geen 24 uren, maar de groote steden zijn te peerde gesprongen. Meetingen werden ge geven en zullen gevolgd worden door groote stoeten fin al de hoofdsteden van het land. En dit voorbeeld moet en zal gevolgd WOraén overal waar den herbergier zich niet wil laten uitmoorden. Onze redding zal moeite kosten, maar met aanhouding hopen wij te gelukken en 138 huisgezinnen te redden van den ondergaan. De kaloten smijten ons naar het hoofd Dat dit volk naar de Hospioien om hulpe trekke. De geestelijke wraak die ons vervolgt zal beantwoord worden den 17 november, door de schitterendste liberale zegepraal. Men •pot zoo niet met brave huisvaders zonder dat den dag der weerwraak kome en deze zal schrikkelijk zijn. Niet één herbergier is ongevoelig aan den smaad hern en zijn huis gezin aangedaan. Slechts mannen die het familieleven niet kennen, die de liefde van ouders voor hunne kinderen niet schatten, kunnen dat smaadwoord uit hunnen mond laten vallen. En dip mannen met eene schaamteloosheid zonder weerga, zeggen dat onze plaats bij de Armbesturen is. Wij zullen ze gaan Armebestureu. Verleden jaar hadden wij het bezoek van den Inspecteur der Levensmiddelen, het was aanmerkingen op alles en 't. einde was, ik zal welhaast weerkeeren. Wij hebben niemand zien opkomen, voor de goede reden dat ministerdeSmet-deNaeyer onderrichtin gen moet gegeven hebben dat voor den kor ten tijd dat den herbergier nog mocht tappen het nutteloos was hem met onkosten te overladen. Hij was overtuigd in den aanstaanden zittijd eene meerderheid te vinden om die bepaling in de wet te schrijven. Wal zegt gij daarvan, bazen Dat is toch verpletterend, hé. Toont uwe tanden, bet is hoog tijd of het is te laat. Ken herbergier. -- zal maandag aanstaande, 11 no- Vember, gehouden worden op de Schoolplaats te Dixmude. gewasschen m deftigen herbergier niets over hebbendajv spot en hoon, en hem tevens tot op ïïey hemd uitkleeden. Op deze vergadering voerden nog het woord MM. de Beuckelaer, Soetermans en Verheyen, die allen instemden met de woor den der vorige sprekers en de herbergiers aanmaanden hunne stem niet te geven aan de dienaars van een ministerie dat door alle mogelijke middelen den herbergier eene plaats wil ontzeggen in Belgie. Dat noemt men in goed vlaamsch De kaloten hunne zaligheid geven Geachte kiezers Asa wat kiescomedieEn de tap mannen, de Xaverianen, de katholieke Kring zijn beschaamd over hun eigenzelven zij verloochenen hun vaandel, zij komen gemaskerd uit hun kot met de aanstaande kiezingen zij spelen marionettedans, juist alsof men de mannekens niet algemeen kende van huid en hair, als steunpilaren van Tap en klerikale kliek. De verslaafden geven zich uit als onaf- hankelijken in onze brave liberale stal Dixmude. Wie denken zij dan, de hansworsten, bedriegen, dat zij met geen open gelach durven ten strijde trekken Maskers a" ^^artoe dient het u als^ paljassen Vele kleintjes maken een groot voor ons te Brugge. schreeuwde de klerikale kandi daat Baert in den provincieraad te Brugge en hij stemde met beide handen voor 3,096 frank nieuwe belastingen voor onze goede stad Dixmude, die voor onze werklieden en bazen geen hamerslag werk zullen bijbrengen, integendeel nog den laat- sten cent aan onze medeburgers zullen komen afeischen en aftroggelen. Weg! met die klerikale belastingsmeders. elders meetingen te geven Begrijpt gij dan dat uwe partij iQ 1 goede stad Dixmude, veracht en verfo4 wordt, ja vervloekt als eene noodlottif partij, die de burgerij en de werklieden zi van alle welstand en vrijheid wil beroven Gij komt opentlijk aan de kiezers klaren dat uwe kliek geen betrouwen ver l kennissijif noch vsn gij onze rnonu- verwoeste schuur achting verdient dat gij geene bezit van de openbare belangen openbare werken; dat mentale kerk in eene veranderd hebt. Die bekentenis is kostbaar en dat zullér de kiezers den 17 november goed in hat geheugen geprint houden. Huichelaars i gij verbergt uw jesuiten gezicht. Onze vrje stad wil rechtzinnige mannen met open ra vrijmoedig gelaat. Zij veracht uwe tar- tufferij en valsch spel. Weihoe I gij zijt beschaamd over uve eigene partij 't Zal niet helpen, onia werklieden, onze burgers, onze kiezers zullen u met klank veroordeeien. Zij weten dat uwe groote katten den strijd ontvlucht zijn en op de lijst van den Tap enkel mee- loopers te vinden zijn. Daarom is er in de de geheele stad een oneindigende schater lach ontstaan en bij acht dagen zal den strijd bezegeld worden door eene machtige liberale meerderheid, die luid en krachtig zal zeggen dat Dixmude van geene valschaards noch gemaskerde tapmannen weten wil. Kiezersstemmen wij allen voor de liberale kandidaten, die achtbare mannen zijn en in alles nw welzijn zullen behartigen. bevinden zich op de klerikale lijst. Wij dachten dat dit openhaar bestuur ten minsten uit eer- en schaamtegevoel zich, gelijk de kiekens, de koppen in de pluimen zou gehouden hebben, sedert de fameuze herstellingswerken aan onze monumentale kerk, en waarbij de fabriekheeren zich zulke kolosale naam verworven hebben van jorgvuldige bestuurders en bekwame man ie ridders van het groot kruis op den Tnbare denkwijze uitdagen cn van iietkies- rpseene kwijtschelding verwervenvoor m vandalenwerk en de gepleegde nieuwe jeldstormerijHoe onnoozel en dom toch, ,o slachtoffers en martelaars willen spelen anneer de klerikale groote katten met den r aart tusschen de hespen het hazepad gekozen hebben. Een aantal gekende katholieken verklaren luidop dat zij" tegen de kerkverwoesters zullen stemmen, die het oudste en schoonste monument van stad in zulken ellendigen toestand gebracht hebben't Zal maar ver diend zijn, apotheker en likeurist, in ketel, in de marmiet. den De liefdadige zorgen der liberalen voor de weeskinderen onzer werklieden. Iedereen is verontwaardigd over de revolutionaire taal die de lastergazet voert om de werklieden op te hitsen tegen de liberalen. Doch dit zal te vergeefs zijn, want de werklieden kennen te goed de klerikaM bende die voor hen nooit iets gedaan hen hen, ten zij verdrukken en onrecht plegen en onder de voeten trappen. Ga naar de dorpen eens, daar zijn Ie klerikalen heer ende meester; onderzo» i naar wal er gebeurt en wat de toestand (ter werklieden is; welke voeding de weezen en ouderlingen er in de godshuizen krijgen. Maar zie eens, kiezers-werklieden, hoe sedert jaren alles veranderd is in onze weezengestichten en ouderlingenhuis Vraag eens aan de oude weezen of het ook zoo was in hunnen tijd of dan ook het eto.ij zoo smakelijk, zoo kloek, zoo gezond wa, Weeral Welhaast zal het eene deel van België het andere moeten inspecteeren. Er zijn nu inspecteurs van alle soorten Inspecteurs vau den arbeidinspecteurs van gymnastiekinspecteurs van zang, enz. enz. en nu maakt men er van teeken- kunde. Wat belieft u Ja, van teekenkunde in de normaalscholen. Geen klein postje, bijlange niet5000 frs voor den laten, 3000 frs voor den 2de11 en hoogere reis- en verblijfkosten dan aan andere inspecteurs. Wat dunkt u?... En dekadodders, die bij hoog en laag eschreeuwd hebben dat er te yeel_ inspec- waren dat het een schande was_ dat het politieke agenten waren en dui zenden andere dingen meer. En nu?..., Nu zijn het geen politieke agenten meer nu zijn er geen te veel men noemt er gedurig nieuwe, die er zoo veel noodig zijn als het vijfde wiel aan den W Waarom?... Het is niet wijd te zoeken Het giletzaksken, zegt het Gansken, staat altijd open. Dat is een doren in het hart der tappartij. Zij durven het liberaal bestuur van stad onder het punt van onpartijdigheid niet aanvallen. Bij men ziele, zijn ze benauwd dat hunne eigene vrienden, echte kathalieken, zouden protesteeren? Neen! klerikale kopstukken, gij kunt de liberale besturen niet beschul digen van onverdraagzaamheid en partijhaat, want er zijn te veel uwer vrienden die de bewijzen hebben dat het liberaal bestuur ander werk had dan zich, ioeals gij, op enkele personen te wreken. De Pacha is wederom kandidaat; nu goesting is koop en de man maakt gaarne jacht op buizen. In 1863 werd hij gekozen, kruipende door de oog eener naald in den gemeenteraad bij balloteering. Bij zijne her kiezing in 1869 viel hij geheel en al door de mande, was zelfs geen kandidaat, meer in onze liberale stad. Ia 1872, bij de ontbin ding van den gemeenteraad, een nieuwe monsterbuize. Ibedem in 1878 wederom aan den staart van enkel vier klerikale kandida ten. In 1884 eene nieuwe huize. In 1887 werd de Pacha door zijne vrienden over boord geworpen en mocht in de gemeente- kiezing geen kandidaat zijn, omdat hij toch zoo volksgeliefd is. En nu den 17 november aanstaande zal hij op nieuw geene kleine buis te slepen krij gen. Medeburgers,lenk wel dat de klerikale provincieraad u,U nieuwjaargift, met ver pletterende niel'e belastingen geslagen heeft, die voor dqVgers en neeringdoeners van Dixmude de| |mme van frs 2,096-24 c. vermeerdering va\ dastingen bedragen. Wij zullen strijd hebben op 17 November aanstaande. De professorsgazet laat de kan didaten kennen ;en het programma waarmee zij het gemeentebestuur zullen pogen om- verre te werpen. Wij meenden onder de kandidaten de namen te vinden van onze achtbare katho lieke medeburgers, die zich met politiek bezighouden. Maar helaas wat teleurstelling Wij hebben met geene katholieken te doen maar met onafhankelijken. Al onze mede burgers die zich roemen aan de katholieke gezindheid te behooreu, en dit met harten ziel zijn, hebben geweigerd Allen, neen, Verscheidene slechts hebben niet aanvaard, want bij onze tegenstrevers is de onafhanke lijkheid een masker, die dienen moet om hunne personnagien (katholieke wel te ver staan) aan het kiezerskorps te verduiken. Men verzekert kt de tapmannen aan den straatvager Edj' d een ezeltje beloofd hebben... na de» zingen. Zulke beloftj van maneschijn zijn geene pruim tal) waard. Doch van eeik anderen kant, schijnt het dat het postj i van den armen duts aan een aantal andg; kleine kiezers beloofd werd op wier stebjacht gemaakt wordt. Te Brussel hdben de Jesuiten groote magazijnen opgerjht voor den verkoop van alle slaeh van klerstoffen, schoenen, con- tectien voor manpersonen enz. Tweemaal 'sjaars overweldibn die huizen onze dekenij met boekjes, 't "fin ouzo geestelijken die meehelpen, 't zw't goed verstaat overal malkaar. En zoo [ooit het dat koopman en kleermaker zijn kieltje ziet verminderen. Tot zelfs de profysorsgazet speelt meê en beveelde, in septejiber, een brusselsch huis aan waar men koiumen maakt en verkoopt aan ongelooflijke [rijzen. Ons omliggend! wordt leeggeplunderd door Rouselare. Irijmaal per week zien wij groote-wagens met kruidenierswaren ge laden door de stid rijden. Vroeger mocht Dixmude zeggen Veurne-Arabacht be hoort ons toe 't Is nu ander peper. De geestelijken hebbel zich de zaak aangetrok ken en Dixmude ligt bijoa overal buiten. Vraagt het maar a;n M. Baziel hoe hij den Maandag met vijffrankstukken blindgesme- ten wordt. Dat bekt niet dat hij den mark- tendag op kiestou-née uitgaat. Portret van M. ïjiert, onafhankelijke kan didaat in het numUer van de Gazette van Dixmude van zondag 11 mei 1896 n° 1217 provinciekiezing). a Wij kennen te aoed M. Baert in zijnen dagelijkschen handë en wandel, in zijne aan houdende bezorgdmid om katholieke kiezers aan te werven en da goede zaak te bevorderen, in zijne genegenheid voor de katholieke gilden, maatschappijen en.... Eere en genegetheiijvoor onze katholieke zich ver- M. deBrey. katholieke volksvertegen woordiger, zegde in eene kiesmeeting dat een inkomrecht van 5 frs op de tarwe slechts 50 frs 'sjaars meer zou kosten aan ieder werkmansgezin. 't Is voor nieten En het grootste gedeelte onzer werkers winnen soms geen 300 frs 's jaars Wat zeggen onze werklieden van deze koeketan*" 7 Negen welgekende katholieken, d zouden schamen dien naam niet te dienen. Een katholiek provincieraadslid, eertijds liberaal, en nu 3° onafhankelijk 1 Een burger onzer stad die verleden jaar nog bekend stond als liberaal Ehwel die heeren zullen niet meer de stemmen veroveren onzer medeburgers, dan hunne voorgangers de klerikale kandidaten van 1884 en 1887. Zooveel te meer dat hun programma kan toegepast worden aan alle kandidaten die zich voor het kieskorps voorstellen. Luistert liever Wie is er voor de gelijkheid en recht voor allen en in alles niet Niemand zou het dur ven verklaren Wie is er die iemand zou durven verstoe ten voor zijne godsdienstige gevoelens Nie mand. Het zouden veeleer de klerikalen zijn die ons, uit die oorzaak zouden aanranden in schriften en redevoeringen Wie is er voor de vermindering van belas tingen niet Eenieder is daarvoor, maar onze geachte tegenstrevers zouden ons moe ten het middel ter hand brengen om grootere werken uit te voeren, meer geld te vertee ren, en min belastingen en inkomsten te hebben Wie is er voor de verbetering en ophelde ringen van onze feesten en markten niet Voorzeker wij niet, maar wel dezen die, als ze de feesten niet afschaffen, ze met taksen beladen en ze onmogelijk maken Wie is voor de voorrechten aan de stadsge- nooten niet Niemand, maar wij, niet meer als onze geachte tegenkandidaten kunnen tegen de wet opstaan. Eenieder weet toch wel, dat er in dien zin, stappen werden aangewend te Brugge en elders, en dat de antwoord altijd was Strijdig met de vrij- heid van koophandel Wie is voor Verkoop! Werk! Recht! niet Nogmaals niemand. Dat zijn ijdele woorden, waarvan de wezentlijkbeid sedert lang in onze stad, bij onze bfestpren bestaat! Ge ziet dus,Kiezers.dat noch programma, noch kandidaten uwe stemmen moeten be- komen. j Het programma wordt dagelijks uitgevoerd en sedert lang hebt gij getoond dat gij van geene klerikale bestuurder^ rftlt weten al droegen ze ook den naam van onafhankelij- ken! Daarom, Kiezers, zult gij als een man stemmen voor gansch de liberale lijst, en niet anders dan de liberale lijst! Dit doende, zult gij de welvaart en den voorspoed van Dixmude voorstaan Dit doende zult gij eens te meer getrouw blijven aan uwe eeuwenoude leus de pas toor in de kerk, de burgmeester op het stad huis De klerikalen houden niet op te tem peesten tegen hetUureel van weldadigheid, dat jaarlijks eene zekere som, ten voordeele van het lager oiuLrwijs, in de gemeentekas stort. Die valsche broers weten nochtans wel dat het Staatsbestuur de Armbureelen ver plicht aldus te kandelen, daar waar de geldmiddelen het toelaten. Wij zullen er nog bijvoegen dat, volgens den minis- teriëelen omzendbrief, die de uitvoering van da nieuwe schoolwet regelt, de toe lagen moeten vkrdeeld worden tusschen de gemeentescholen, de aangenomen en de aanneembare scholen. Zoodus, moesten de tapmannen hier bij toeval de meerdetheid bekomen, dan zou het geld der armett naar de kloosterscholen gaan, waar hier niemand wil van hooren. Dat is de waarhkd en mij dagen onze tegen strevers uit hel tegendeel te bewijzen, In 1884 kwamen de klerikalen aan het bewind, onder belofte de lasten te vermin deren. Toen bedrqeg de gemiddelde recht- streeksche belasting, 27 fr. per inwoner. Thans, na elf klerikaal bestuur, be dragen die zelfde Jasten, dertig frank per inwoner. Geloof dan al ajïn klerikale beloften Waarom moeten de leerlingen der non nenschool bidden ivoor het welgelukken der katholieken in do aanstaande kiezing. Er zijn immersniets mders dan onafhankelijke en liberale kandidaten in strijd! In het n' 43 der Gazette van Dixmude van 27 October 1895 lazen wij een artikel ge titeld Wij zullen '(rijden. Dat artikel was niets nieuws. Inderdaad wij hadden alreeds hetzelve gelezen ter verdediging der katholieke kandaten in het n° 1049 van 2 octcber 1887. 't, Is om te doen gelooven dat de onaf hankelijke kandidaten geen nieuw artikel waard zijn 1 I ntTlT-ffflW"'!' I --irï-TS5Ê^lta?3-a-3--_ fc,w ■- 'l j' vv CU*. OIU üULVIUClll tflj i I sj; jjc ill Clüi '■-?rj 'l

HISTORISCHE KRANTEN

De Dixmudenaar (1879-1931) | 1895 | | pagina 2