IETS VOOR DE BAZEN.
Herbergiersbelangen.j
O! die volksvrienden.
Twist zaaien in de familiën.
Herbergiers van Dixmude!
Eigenaars van huizen
Bierbrouwers
De paardenmarkt van St. Maarten
Het zijn geen katholieken meer.
Klerikale belastingsmeders
Twee kerkheeren
Onze weeskinderen.
Nieuwe Inspecteurs.
Onpartij digheid
De Pacha weerom kandidaat.
Med burgers
Armoedig programma.
Eer| ezeltje.
Een ^portret.
Onze volksvrienden aan 't werk.
'mm. I
Geveinsde verontwaardiging.
Zij doen de kinderen bidden.
Zij zijn zelfs öeea nieuw artikel waard
en de armoede die men ons voorbereidt
■wij volgen de mannen die ons sinds 25 jaren
bestieren, wij geven hun onze stem, en den
dag van 17 november moet ons voor eeuwig
bevrijden van de onafhankelijke tapmannen
en hunne aanhangers, HEM.
Ofldersteuaing van het werk in stad.
De klerikalen zullen de bazen onzer stad
werk geven en de werklieden rijke maken,
schreeuwt de lastergazet.
En juist denzelfden dag, Allerzielen 2 no
vember, onvhig de heer Deken eene gebeele
lading nieuwe meubelen per ijzerenvveg,
die gemakkelijk in stad konden gemaakt
worden tot profijt van werklieden en bazen.
En juisldaags te voren, op Allerheiligen,
had dien herder gepredikt en gezegd dat
hij nog maar drij maanden in stad was en
telkens hij iets verzocht had de burgers aan
zijn verzoek voldaan hadden.
Dat wil al iets zeggen, eh? Slavehjk
buigen, kruipen, gehoorzamen! Maar als de
heer Deken eenig profijt kan geven, draagt
hij zijn geld elders!
Niet waar, kiezers, dat gelijkt zeer met u
den aap houden daags voor de kiezingen.
de Koophandel
De zwarte lastergazet raag zeker wraak
roepen dat de arme menschen thans zon
der koraplimenten naar 't kerkhof ge
sleurd worden kwart voor zeven uren.
Sleuren! dat is uw woord, uwe beleedi-
ging aan het adres der arme lieden.
Sleuren, maar gij beschimpt dan ook de
geestelijken, die betaald worden om behoor
lijk en betamelijk te begraven.
Lasteraars 1 gij weet dat bijna niet een
werkman begraven wordtin eene kistdie niet
verheven is. De familie of goede zielen ste
ken een handje bij. Maar gij! lasteraars,
spreekt van naar 't kerkhof sleuren. Is dan
het dooden begraven geen werk van berm-
hertigheid meer. Sleurenwat afgrijselijke
beloediging. Eu voor dat sleuren wordt er
betaald 12 fr. 50 c 'tls wel betaald in een half
uurtje. Geen geld geen gebeden, roepen de
pastoors.
Wij lezen in het dagblad
van Antwerpen
Op de algemeene vergadering, woensj
gehouden door den Antwerpschen He
giersbond hebben verscheidene sprekers
doorslaande bewijzen aangetoond wie
genen waren, die de herbergiers gedurig
den rug troeven, die wagens petitiën n;
de Kamers stuurt om hunne verdrijvin
vragen en tevens zijn porte-monnaie te
lasten onder allerhande belachelijke voi
wendsels van gezondheidsleer.
De heeren Paulas en Delecroix bewez"
met proeven in de hand, dat al de verv
gingen waaraan de herbergier is blootgi
steld, en de meer dan schandalige wetten op
de vergunning en dronkenschap, het werk
zijn der klerikalen, en daarom onmogelijk
is te stemmen voor een Goremans, die aan
de afgevaardigden van den Herbergiersbonèl
durfde verklaren, de wet op het vergunningsl-
recht tot 500 frs te willen zien brengen, en
maatregels te stemmen voor de gezondheid
der drinkzalen.
Hoewel de meetingen van den Herbet-
giersbond nooit eene politieke bespreking
uitlokken, heeft men ditmaal echter eene
Zij zullen u antwoorden en eenparig
hulde brengen aan de goede zorgen der
liberale besturen, die met liefde en vol zorg
voor het arme kind zonder ouders zijn en
alles in het werk stellen om hem op de baan
der toekomst eenen weg te banen en door
de wereld te brengen.
Wat verschil bij te lande, waar men nog
de arme weezen en de ouderlingen publiek
verpacht aan de minstbiedenden.
Dat roept wraak bij God en de menschen.
Van twist zaaien in de familien, daar
heeft de klerikale partij een handje van. Nu
met de gemeentekiezingen stelt zij de kandi
datuur vooruit van den heer Leon Moens
tegen zijn zwager den gemeenteraadsheer
Felix Van Hille-Moens. Beloften en rotte
appelen kwetsen niemand, en men vertelt
dat er den klerikalen kandidaat niet weinig
gedaan zijn, die gerust er op staat mag
maken dat den 17 november hem eene
monsterbuize zal verschaffen van meer dan
behoorlijke lengte, alhoewel deze onder de
""V, klerikale beloften niet voortkomt, maar het
vlekking van de klerikale twistzaaiers in de
familien.
Uw artikel aan de herbergiers van Dix
mude is door al de bazen gelezen geweest.
Het bevat niets dan waarheid. Wij onder
vinden dagelijks welke haat de geestelijk
heid den herbergier toedraagt. Ware het in
hare macht, zij zou al de herbergen doen
sluiten. Dit getuige het smeekschrift dat al
de Tappen van Belgie naar de Wetgeving
gestuurd hebben waarin zij vroegen dat
slechts de herbergen die eene drinkzaal
hebben van 400 kubieke meters lucht nog
zouden mogen openblijven en daarenboven
eene belasting betalen van 200 frs 's jaars.
't Einde is altijd betalen. Hadden zij maar
te doen met gemeenten, het duurde geen
24 uren, maar de groote steden zijn te
peerde gesprongen. Meetingen werden ge
geven en zullen gevolgd worden door
groote stoeten fin al de hoofdsteden van het
land. En dit voorbeeld moet en zal gevolgd
WOraén overal waar den herbergier zich niet
wil laten uitmoorden. Onze redding zal
moeite kosten, maar met aanhouding hopen
wij te gelukken en 138 huisgezinnen te
redden van den ondergaan. De kaloten
smijten ons naar het hoofd Dat dit volk
naar de Hospioien om hulpe trekke.
De geestelijke wraak die ons vervolgt zal
beantwoord worden den 17 november, door
de schitterendste liberale zegepraal. Men
•pot zoo niet met brave huisvaders zonder
dat den dag der weerwraak kome en deze
zal schrikkelijk zijn. Niet één herbergier is
ongevoelig aan den smaad hern en zijn huis
gezin aangedaan. Slechts mannen die het
familieleven niet kennen, die de liefde van
ouders voor hunne kinderen niet schatten,
kunnen dat smaadwoord uit hunnen mond
laten vallen. En dip mannen met eene
schaamteloosheid zonder weerga, zeggen
dat onze plaats bij de Armbesturen is.
Wij zullen ze gaan Armebestureu.
Verleden jaar hadden wij het bezoek van
den Inspecteur der Levensmiddelen, het
was aanmerkingen op alles en 't. einde was,
ik zal welhaast weerkeeren. Wij hebben
niemand zien opkomen, voor de goede reden
dat ministerdeSmet-deNaeyer onderrichtin
gen moet gegeven hebben dat voor den kor
ten tijd dat den herbergier nog mocht
tappen het nutteloos was hem met
onkosten te overladen. Hij was overtuigd
in den aanstaanden zittijd eene meerderheid
te vinden om die bepaling in de wet te
schrijven. Wal zegt gij daarvan, bazen Dat
is toch verpletterend, hé. Toont uwe tanden,
bet is hoog tijd of het is te laat.
Ken herbergier.
--
zal maandag aanstaande, 11 no-
Vember, gehouden worden op
de Schoolplaats te Dixmude.
gewasschen m
deftigen herbergier niets over hebbendajv
spot en hoon, en hem tevens tot op ïïey
hemd uitkleeden.
Op deze vergadering voerden nog het
woord MM. de Beuckelaer, Soetermans en
Verheyen, die allen instemden met de woor
den der vorige sprekers en de herbergiers
aanmaanden hunne stem niet te geven aan
de dienaars van een ministerie dat door alle
mogelijke middelen den herbergier eene
plaats wil ontzeggen in Belgie.
Dat noemt men in goed vlaamsch De
kaloten hunne zaligheid geven
Geachte kiezers
Asa wat kiescomedieEn de tap
mannen, de Xaverianen, de katholieke
Kring zijn beschaamd over hun eigenzelven
zij verloochenen hun vaandel, zij komen
gemaskerd uit hun kot met de aanstaande
kiezingen zij spelen marionettedans, juist
alsof men de mannekens niet algemeen
kende van huid en hair, als steunpilaren
van Tap en klerikale kliek.
De verslaafden geven zich uit als onaf-
hankelijken in onze brave liberale stal
Dixmude.
Wie denken zij dan, de hansworsten,
bedriegen, dat zij met geen open gelach
durven ten strijde trekken Maskers a"
^^artoe dient het u als^ paljassen
Vele kleintjes maken een groot voor ons
te Brugge. schreeuwde de klerikale kandi
daat Baert in den provincieraad te Brugge
en hij stemde met beide handen voor
3,096 frank nieuwe belastingen voor
onze goede stad Dixmude, die voor onze
werklieden en bazen geen hamerslag werk
zullen bijbrengen, integendeel nog den laat-
sten cent aan onze medeburgers zullen
komen afeischen en aftroggelen.
Weg! met die klerikale belastingsmeders.
elders meetingen te geven
Begrijpt gij dan dat uwe partij iQ 1
goede stad Dixmude, veracht en verfo4
wordt, ja vervloekt als eene noodlottif
partij, die de burgerij en de werklieden zi
van alle welstand en vrijheid wil beroven
Gij komt opentlijk aan de kiezers
klaren dat uwe kliek geen betrouwen
ver l
kennissijif
noch vsn
gij onze rnonu-
verwoeste schuur
achting verdient dat gij geene
bezit van de openbare belangen
openbare werken; dat
mentale kerk in eene
veranderd hebt.
Die bekentenis is kostbaar en dat zullér
de kiezers den 17 november goed in hat
geheugen geprint houden. Huichelaars i
gij verbergt uw jesuiten gezicht. Onze vrje
stad wil rechtzinnige mannen met open ra
vrijmoedig gelaat. Zij veracht uwe tar-
tufferij en valsch spel.
Weihoe I gij zijt beschaamd over uve
eigene partij 't Zal niet helpen, onia
werklieden, onze burgers, onze kiezers
zullen u met klank veroordeeien. Zij weten
dat uwe groote katten den strijd ontvlucht
zijn en op de lijst van den Tap enkel mee-
loopers te vinden zijn. Daarom is er in de
de geheele stad een oneindigende schater
lach ontstaan en bij acht dagen zal den
strijd bezegeld worden door eene machtige
liberale meerderheid, die luid en krachtig
zal zeggen dat Dixmude van geene
valschaards noch gemaskerde tapmannen
weten wil.
Kiezersstemmen wij allen voor de
liberale kandidaten, die achtbare mannen
zijn en in alles nw welzijn
zullen behartigen.
bevinden zich op de klerikale lijst. Wij
dachten dat dit openhaar bestuur ten
minsten uit eer- en schaamtegevoel zich,
gelijk de kiekens, de koppen in de pluimen
zou gehouden hebben, sedert de fameuze
herstellingswerken aan onze monumentale
kerk, en waarbij de fabriekheeren zich
zulke kolosale naam verworven hebben van
jorgvuldige bestuurders en bekwame man
ie ridders van het groot kruis op den
Tnbare denkwijze uitdagen cn van iietkies-
rpseene kwijtschelding verwervenvoor
m vandalenwerk en de gepleegde nieuwe
jeldstormerijHoe onnoozel en dom toch,
,o slachtoffers en martelaars willen spelen
anneer de klerikale groote katten met den
r aart tusschen de hespen het hazepad
gekozen hebben.
Een aantal gekende katholieken verklaren
luidop dat zij" tegen de kerkverwoesters
zullen stemmen, die het oudste en schoonste
monument van stad in zulken ellendigen
toestand gebracht hebben't Zal maar ver
diend zijn, apotheker en likeurist, in
ketel, in de marmiet.
den
De liefdadige zorgen der liberalen
voor de weeskinderen onzer
werklieden.
Iedereen is verontwaardigd over de
revolutionaire taal die de lastergazet voert
om de werklieden op te hitsen tegen de
liberalen. Doch dit zal te vergeefs zijn, want
de werklieden kennen te goed de klerikaM
bende die voor hen nooit iets gedaan hen
hen, ten zij verdrukken en onrecht plegen
en onder de voeten trappen.
Ga naar de dorpen eens, daar zijn Ie
klerikalen heer ende meester; onderzo» i
naar wal er gebeurt en wat de toestand (ter
werklieden is; welke voeding de weezen en
ouderlingen er in de godshuizen krijgen.
Maar zie eens, kiezers-werklieden, hoe
sedert jaren alles veranderd is in onze
weezengestichten en ouderlingenhuis
Vraag eens aan de oude weezen of het ook
zoo was in hunnen tijd of dan ook het eto.ij
zoo smakelijk, zoo kloek, zoo gezond wa,
Weeral Welhaast zal het eene deel van
België het andere moeten inspecteeren.
Er zijn nu inspecteurs van alle soorten
Inspecteurs vau den arbeidinspecteurs
van gymnastiekinspecteurs van zang,
enz. enz. en nu maakt men er van teeken-
kunde.
Wat belieft u Ja, van teekenkunde in de
normaalscholen. Geen klein postje, bijlange
niet5000 frs voor den laten, 3000 frs voor
den 2de11 en hoogere reis- en verblijfkosten
dan aan andere inspecteurs. Wat dunkt
u?...
En dekadodders, die bij hoog en laag
eschreeuwd hebben dat er te yeel_ inspec-
waren dat het een schande was_
dat het politieke agenten waren en dui
zenden andere dingen meer.
En nu?..., Nu zijn het geen politieke
agenten meer nu zijn er geen te veel
men noemt er gedurig nieuwe, die er zoo
veel noodig zijn als het vijfde wiel aan den
W Waarom?... Het is niet wijd te zoeken
Het giletzaksken, zegt het Gansken, staat
altijd open.
Dat is een doren in het hart der tappartij.
Zij durven het liberaal bestuur van stad
onder het punt van onpartijdigheid niet
aanvallen.
Bij men ziele, zijn ze benauwd dat hunne
eigene vrienden, echte kathalieken, zouden
protesteeren? Neen! klerikale kopstukken,
gij kunt de liberale besturen niet beschul
digen van onverdraagzaamheid en partijhaat,
want er zijn te veel uwer vrienden die de
bewijzen hebben dat het liberaal bestuur
ander werk had dan zich, ioeals gij, op
enkele personen te wreken.
De Pacha is wederom kandidaat; nu
goesting is koop en de man maakt gaarne
jacht op buizen. In 1863 werd hij gekozen,
kruipende door de oog eener naald in den
gemeenteraad bij balloteering. Bij zijne her
kiezing in 1869 viel hij geheel en al door de
mande, was zelfs geen kandidaat, meer in
onze liberale stad. Ia 1872, bij de ontbin
ding van den gemeenteraad, een nieuwe
monsterbuize. Ibedem in 1878 wederom aan
den staart van enkel vier klerikale kandida
ten. In 1884 eene nieuwe huize. In 1887
werd de Pacha door zijne vrienden over
boord geworpen en mocht in de gemeente-
kiezing geen kandidaat zijn, omdat hij toch
zoo volksgeliefd is.
En nu den 17 november aanstaande zal hij
op nieuw geene kleine buis te slepen krij
gen.
Medeburgers,lenk wel dat de klerikale
provincieraad u,U nieuwjaargift, met ver
pletterende niel'e belastingen geslagen
heeft, die voor dqVgers en neeringdoeners
van Dixmude de| |mme van frs 2,096-24 c.
vermeerdering va\ dastingen bedragen.
Wij zullen strijd hebben op 17 November
aanstaande. De professorsgazet laat de kan
didaten kennen ;en het programma waarmee
zij het gemeentebestuur zullen pogen om-
verre te werpen.
Wij meenden onder de kandidaten de
namen te vinden van onze achtbare katho
lieke medeburgers, die zich met politiek
bezighouden.
Maar helaas wat teleurstelling
Wij hebben met geene katholieken te doen
maar met onafhankelijken. Al onze mede
burgers die zich roemen aan de katholieke
gezindheid te behooreu, en dit met harten
ziel zijn, hebben geweigerd Allen, neen,
Verscheidene slechts hebben niet aanvaard,
want bij onze tegenstrevers is de onafhanke
lijkheid een masker, die dienen moet om
hunne personnagien (katholieke wel te ver
staan) aan het kiezerskorps te verduiken.
Men verzekert kt de tapmannen aan den
straatvager Edj' d een ezeltje beloofd
hebben... na de» zingen.
Zulke beloftj van maneschijn zijn
geene pruim tal) waard.
Doch van eeik anderen kant, schijnt
het dat het postj i van den armen duts aan
een aantal andg; kleine kiezers beloofd
werd op wier stebjacht gemaakt wordt.
Te Brussel hdben de Jesuiten groote
magazijnen opgerjht voor den verkoop van
alle slaeh van klerstoffen, schoenen, con-
tectien voor manpersonen enz. Tweemaal
'sjaars overweldibn die huizen onze dekenij
met boekjes, 't "fin ouzo geestelijken die
meehelpen, 't zw't goed verstaat overal
malkaar. En zoo [ooit het dat koopman en
kleermaker zijn kieltje ziet verminderen.
Tot zelfs de profysorsgazet speelt meê en
beveelde, in septejiber, een brusselsch huis
aan waar men koiumen maakt en verkoopt
aan ongelooflijke [rijzen.
Ons omliggend! wordt leeggeplunderd
door Rouselare. Irijmaal per week zien wij
groote-wagens met kruidenierswaren ge
laden door de stid rijden. Vroeger mocht
Dixmude zeggen Veurne-Arabacht be
hoort ons toe 't Is nu ander peper. De
geestelijken hebbel zich de zaak aangetrok
ken en Dixmude ligt bijoa overal buiten.
Vraagt het maar a;n M. Baziel hoe hij den
Maandag met vijffrankstukken blindgesme-
ten wordt. Dat bekt niet dat hij den mark-
tendag op kiestou-née uitgaat.
Portret van M. ïjiert, onafhankelijke kan
didaat in het numUer van de Gazette van
Dixmude van zondag 11 mei 1896 n° 1217
provinciekiezing).
a Wij kennen te aoed M. Baert in zijnen
dagelijkschen handë en wandel, in zijne aan
houdende bezorgdmid om katholieke kiezers
aan te werven en da goede zaak te bevorderen,
in zijne genegenheid voor de katholieke gilden,
maatschappijen en....
Eere en genegetheiijvoor onze katholieke
zich
ver-
M. deBrey. katholieke volksvertegen
woordiger, zegde in eene kiesmeeting dat
een inkomrecht van 5 frs op de tarwe slechts
50 frs 'sjaars meer zou kosten aan ieder
werkmansgezin.
't Is voor nieten
En het grootste gedeelte onzer werkers
winnen soms geen 300 frs 's jaars
Wat zeggen onze werklieden van deze
koeketan*" 7
Negen welgekende katholieken, d
zouden schamen dien naam niet te
dienen.
Een katholiek provincieraadslid, eertijds
liberaal, en nu 3° onafhankelijk 1
Een burger onzer stad die verleden jaar
nog bekend stond als liberaal
Ehwel die heeren zullen niet meer de
stemmen veroveren onzer medeburgers, dan
hunne voorgangers de klerikale kandidaten
van 1884 en 1887.
Zooveel te meer dat hun programma kan
toegepast worden aan alle kandidaten die
zich voor het kieskorps voorstellen.
Luistert liever
Wie is er voor de gelijkheid en recht voor
allen en in alles niet Niemand zou het dur
ven verklaren
Wie is er die iemand zou durven verstoe
ten voor zijne godsdienstige gevoelens Nie
mand. Het zouden veeleer de klerikalen zijn
die ons, uit die oorzaak zouden aanranden
in schriften en redevoeringen
Wie is er voor de vermindering van belas
tingen niet Eenieder is daarvoor, maar
onze geachte tegenstrevers zouden ons moe
ten het middel ter hand brengen om grootere
werken uit te voeren, meer geld te vertee
ren, en min belastingen en inkomsten te
hebben
Wie is er voor de verbetering en ophelde
ringen van onze feesten en markten niet
Voorzeker wij niet, maar wel dezen die, als
ze de feesten niet afschaffen, ze met taksen
beladen en ze onmogelijk maken
Wie is voor de voorrechten aan de stadsge-
nooten niet Niemand, maar wij, niet meer
als onze geachte tegenkandidaten kunnen
tegen de wet opstaan. Eenieder weet toch
wel, dat er in dien zin, stappen werden
aangewend te Brugge en elders, en dat de
antwoord altijd was Strijdig met de vrij-
heid van koophandel
Wie is voor Verkoop! Werk! Recht! niet
Nogmaals niemand. Dat zijn ijdele woorden,
waarvan de wezentlijkbeid sedert lang in
onze stad, bij onze bfestpren bestaat!
Ge ziet dus,Kiezers.dat noch programma,
noch kandidaten uwe stemmen moeten be-
komen. j
Het programma wordt dagelijks uitgevoerd
en sedert lang hebt gij getoond dat gij van
geene klerikale bestuurder^ rftlt weten al
droegen ze ook den naam van onafhankelij-
ken!
Daarom, Kiezers, zult gij als een man
stemmen voor gansch de liberale lijst, en
niet anders dan de liberale lijst!
Dit doende, zult gij de welvaart en den
voorspoed van Dixmude voorstaan
Dit doende zult gij eens te meer getrouw
blijven aan uwe eeuwenoude leus de pas
toor in de kerk, de burgmeester op het stad
huis
De klerikalen houden niet op te tem
peesten tegen hetUureel van weldadigheid,
dat jaarlijks eene zekere som, ten voordeele
van het lager oiuLrwijs, in de gemeentekas
stort.
Die valsche broers weten nochtans wel
dat het Staatsbestuur de Armbureelen ver
plicht aldus te kandelen, daar waar de
geldmiddelen het toelaten. Wij zullen er
nog bijvoegen dat, volgens den minis-
teriëelen omzendbrief, die de uitvoering
van da nieuwe schoolwet regelt, de toe
lagen moeten vkrdeeld worden tusschen
de gemeentescholen, de aangenomen en de
aanneembare scholen.
Zoodus, moesten de tapmannen hier bij
toeval de meerdetheid bekomen, dan zou
het geld der armett naar de kloosterscholen
gaan, waar hier niemand wil van hooren.
Dat is de waarhkd en mij dagen onze tegen
strevers uit hel tegendeel te bewijzen,
In 1884 kwamen de klerikalen aan het
bewind, onder belofte de lasten te vermin
deren. Toen bedrqeg de gemiddelde recht-
streeksche belasting, 27 fr. per inwoner.
Thans, na elf klerikaal bestuur, be
dragen die zelfde Jasten, dertig frank per
inwoner.
Geloof dan al ajïn klerikale beloften
Waarom moeten de leerlingen der non
nenschool bidden ivoor het welgelukken der
katholieken in do aanstaande kiezing. Er
zijn immersniets mders dan onafhankelijke
en liberale kandidaten in strijd!
In het n' 43 der Gazette van Dixmude van
27 October 1895 lazen wij een artikel ge
titeld Wij zullen '(rijden.
Dat artikel was niets nieuws. Inderdaad
wij hadden alreeds hetzelve gelezen ter
verdediging der katholieke kandaten in het
n° 1049 van 2 octcber 1887.
't, Is om te doen gelooven dat de onaf
hankelijke kandidaten geen nieuw artikel
waard zijn 1
I
ntTlT-ffflW"'!' I
--irï-TS5Ê^lta?3-a-3--_
fc,w ■- 'l j' vv CU*. OIU üULVIUClll tflj
i
I sj; jjc
ill Clüi '■-?rj
'l