DIXMUDE. flöRGEN MET riet VolKc. met de Burgery,. t.»t.« Zoi 2ag 1 Januari 1911 N- voor de Stad en het Arrondissement. Burgondische Schild Wonmenstraat, t jaar met de medewerking van acht beroemde tooneelspeelsters en Mevrouw MALVINA DAENENS in de rol van 'ZONDAG 1 F opvoeringen Onze Meesters. Wat ze beslist hebben Frochard. Het Nonneke van Muysen. Nieiiwjaarswepsch van den DIXIUDEIMR aan zijne trouwe Lezers. Treinen van 1 October 1910 tot I Mei 1911 BAANDAG 16 JANUARI 1911 L 1 r—--- - alles en voor alles op n, e o 1 i 'i z - van het wereldbekende drama Daarover heeft de klerikale pers niets geschreven. Zwijgen is goud waard, denkt zij. Zoo alle belasterde onderwijzers en onder wijzeressen zoo kranig dierven en konden optreden als Juffrouw Van den Broeck, dan zouden we wel menige klerikale verdrukkers zien kortvleugelen. Ze zouden maar hebben wat ze verdienen. X. Werkmanspensioen 1 ZR1 ZRdaags aan 65 jaar. Hoe de Geestelijken aan de Kas zitten Onze meesters trekken ruim liet hunne op al de begroetingen. Dat is maar eene manier van de hen te pluimen zonder haar hard te doen schreeuwen. Zij houden veel van de hen... met gouden eieren. Op de begroeting van Rechtswezen staan Aangroei der Openbare Schuld. Sedert 1884 is de openbare schuld met bij ce acte milliarden frvergroot, In 1880 be liepen de recbtstreeksche belastingen tot 2S/?. per hoofd; nu zijn ze gestegen tot 38 fr. zonder rekening te houden van de onrechtstreeksche belastingen of de belastin gen op het verbruik, die bij uitnemendheid het volk benadeelen en door daarom het meest gevreesd en verfoeid worden. Deze bereiken nu 48 per honderd van al de belas tingen. (Dat wil zeggen dat de inkomende rechten op de levensmiddelen en andere waren, 48 per honderd bedragen van alle belastingen. En die moet het volk betalen niet aan den staal rechtstreeks, maar aan de verkoopers, die hunne waren opslaan, naarmate zij meer inkomende rechten moe ten betalen). Dat is dus bijna de helft. Toen de klerikalen aan ’t bewind kwamen, maakten die rechten maar het derde daarvan uit. r onder haren wereldlijken naarn haar bestuur en hare lessen wilde hernemen, werd zij niet binnen gelaten. Daarover hadden ouders en schoolkin deren zeer veel spijt omdat zij de goede bestuurster innig beminden, en hel werd zonderling bevonden dat M Pastoor en de overste van T klooster die brave vrouw zoo maar kort en goed hare bediening konden ontnemen. Juffrouw Van den Broeck vond ook dat die willekeur ongerijmd was en deed haar beklag aan hooger hand Zij had toch een wettelijk diploma van onderwijzeres en eene wettelijke benoeming van bestuurster der gemeenteschool. De hoogere overheid kwam ertusschen en de schooldeuren werden voor Juffrouw Van den Broeck in haar burgerkleedij, offi cieel wagenwijd opengezet. Ge kunt wel denken hoezeer de geeste lijkheid der parochie daarover gekrenkt was. Machteloos zijn tegenover eene vrouw, die daarbij nog de kap over de haag gegooid had en daarom in den geestelijken haat stond, dal kon er niet door. Ook werden alle mid delen aangewend om de gemeenteschool te ontvolken en de burgerij tegen de bestuurster afkeerig te maken. Het moet zijn dal die geestelijkheid in die vervolging wat Ie verre over de schrsef geloopen was, want Juffrouw Van den Broeck gevoelde zich in hare eer zoodanig gekwetst dat zij zich bij het gerecht ging beklagen en zich ook richtte tol hel verdedigingskomiteit van den Algeraeenen Belgischen Onder wijzersbond, dat hare zaak ter harte nam. De heer Tielemans, gewezen pastoor te Muysen, de heeren Van Doorslaer, pastoor en Spruyt onderpastoor aldaar en Zuster Félicité, hulponderwijzeres, werden voor hel vredegerecht van Vilvoorde gedaagd en verschenen er den 11 November 1910 om te verantwoorden voor eerroovende aan tijgingen tegenover de nu wereldlijke bestuurster der gemeenteschool van Muysen. Zij hadden tot verdediger Advokaat en Volksvertegenwoordiger Wauwermans ge kozen. Juffrouw Van don Broeck werd ver dedigd door Advokaat Flagey. Talrijke getuigen werden gehoord, tot zelfs schoolkinderen toe, en allen brachten getuigenissen voor, die de rechters over tuigden dat de betichten waarlijk schuldig waren, ofschoon Meester Wauwermans poogde te bewijzen dat zij in hun volle recht gehandeld hadden en zoo schuldeloos waren als lammekens. Dientengevolge sprak het gerecht 18 November hel volgende vonnis uit ztjTielemans,gewezen pastoor teMuysen: 1 fr. boet en 1 fr. schadeloosstelling aan Juffrouw Van den Broeck. B) Zuster Félicité, hulponderwijzeres in de gemeenteschool 1 fr. boet en 1 fr. schadeloosstelling aan Juf. Van den Broeck. C) Van Doorslaer, pastoor te Muyssen 2 fr. boet en 1 fr. schadeloosteliiug aan Juffrouw Van den Broeck. D) Spruyt, onderpastoor te Muysen 2 fr. boet en 1 fr. schadeloosstelling aan Juffrouw Van den Broeck. Allen werden daarbij nog veroordeeld lot bet betalen van al de gedingskosten. En zoo werd de gewezen kloosterzuster gewroken voor het kwaad.dat zij van hare belagers moest verduren. Ziedaar de geschiedenis in al haren eenvoud. Zij bewijst dal er nog rechters zijn in België en dal de geestelijkheid, al duift zij schaamteloos iedereen belasteren, die niet gewillig voor haar in ’t garreel loopt, toch wel kan op de kneukels krijgen.’t Is wel besteed Wij hebben nauwkeurig vele klerikale gazetten gelezen, maar geen spoor gevonden van de volgende geschiedenis, die in de onderwijzerswereld veel ophef heeft ge maakt en binnen kort in de Kamer van volksvertegenwoordigers hel onderwerp zal zijn van eene ondervraging door den heer Van der Velde aan den heer minister van Wetenschappen en Kunsten. In het dorp Muysen bij Mechelen was er een nonneke hoofdonderwijzeres in de gemeenteschool. Die hoofdonderwijzeres heete Juffrouw Josina Van den Broeck voor de wereld en Zuster Angèle in het klooster, waartoe zij behoorde. Maar dat nonneke bezat eene buiten gewone begaafdheid en toonde veel liefde en genegenheid voor de kinderen, aan hare zorgen toevertrouwd in zooverre dat zij gedurende meer dan twintig jaren, dat ze haar ambt reeds had waargenomen niets dan vrienden telde in de gemeente en door ouders en kinderen geacht werd. Alle inge zetenen, gelijk van welke gezindheid, hadden eerbied voor haar, want zij stelde hare zending van onderwijzeres op hooge waarde en was minzaam in haren omgang met de dorpelingen. Maar al die vriendschap en genegenheid stonden de overste van haar klooster, hare kloosterzusters en de geestelijkheid der gemeente niet goed aan Zuster Angèle was te rondborstig en te vredelievend met iedereen. Op zekeren dag bracht de schepen van Muysen, die voor socialist bekend stond, een officiéél bezoek in hare school en Zuster Angèle ontving hem metal de hoffelijkheid, waarop hij als gemeenteoverheid recht had. Dat was nu glad verkeerd in de oogen barer geestelijke overheid. De oud-pastoor, de pastoor, de onderpastoor en heel het personeel van haar klooster zochten haar, zooals men zegt, deden haar allerlei onaan genaamheden aan en maakten haar het kloosterleven ondragelijk Zuster Angèle, zooals men wel denken kan, werd dat leven moede en verliet haar klooster om eenvoudig Juffrouw Josine Van den Broeck voor de wereld terug te worden. Hare school wilde zij evenwel voort besturen maar de eerste dagen, dat zij Nieuwe jaarNieuwe vreugd En geluk in eer en deugd Geene rampen Geene plagen Een bestendig welbehagen 1 Nauwe vriendschap in T gezin Trouwe liefde 1 Geldgewin! In den arbeid, in de nering Eerlijkheid, de schoonste leering 1 Nieuwe jaar Nieuwen moed Hoog de harten Rein 't gemoed Om gedurig maar in T leven Naar een beter doel te streven Dat elkeen, steeds blijgezind, Eer, genot en voorspoed vind’ Eijke liën en burgersmenschen, Dat komt zoo hartlijk wenschen En voor nog zoo menig jaar, Lieve Lezers al te gaar, Feestlijk uw Dixmudenaar. Abonnementen voorop betaalbaar. De ■v -v a T a abonnenten genieten het recht van kosteloos g B L 1 g I drie annoncen. 1 De affichen worden eens J 1 J 1 w 9 lik H “IS" k J Za J 1 B gratis ingelijfd I Annoncen 20 c. per regel «3 Rechterlijke eerherstellingen 1 fr. per regel en vonnissen 30 c. Men schrijft in bij den drukker-uitgever en in dePostbureelen of bij de facteurs. Annoncen en artikels franco toe te zenden tegen den Vrijdag-avond aan den Uitgever Arthur Boüry, Dixmude. Vertrek uil Dixmude naar Gent en Brussel 4.59 7.18 8.33 10.21 12.36 2.13 4.21 6.31 Vertrek uit Dixmude naar Veurne en Duinkerkü 7.15 9.21 11.42A 2.11 5.39 8.07V 7.55Ad. 9.39 TT_X TT-JU»*SW Wk/vl /Ia mXXvliï Vertrek uit Dixmudenaar Nicuport en baden Een man, ééne steiEvenredige Vertegenwoordiging in Het is wel goed van tijd tot tijd eens de rekeningen te maken van de gelden, die onze geestelijkheid uit de staatskas trekt voor niets anders te doen dan klerikale kiespropaganda te maken. Het volk vergeet te gauw dat geheel de klerikale politiek maar ^rQjjnze open ba i e sgba> kj4.,. melkkceHe doen dienen voor de geestelijk heid van allen aard, die haar jaar uit, jaar in droog trekt, zoodat er steeds naar nieuwe inkomsten moet gezocht worden om haar altijd meeren meer te doen geven. Het volk, zeggen wij, vergeet dat veel te gauw en laat zich door de vijanden van ’s lands waren voorspoed veel te gemakkelijk bij den neus leiden. Daarom nemen wij gaarne het vol gende over dat we op bladz. 6)3 en 614 lezen in La Documentation Anticléricale (Decembernummer 1910). Wij mogen het dus gelooven. Onze heeren bisschoppen en hunne medehelpers hebben bij monde van M. Woeste besloten 1° Dat de kieswetten, die hen al zes en twintig jaar aan ’t bewind houden, niet mogen gewijzigd worden 2° Dat het volk, dat hard moet werken om te leven en zijne middelen van voortbren ging door het lager onderwijs en het vak- onderricht zoekt uil te breiden, maar moet voorlsukkelen in onwetendheid en ellende 3“ Dat ons land, in Europa het meest aan invallen blootgesteld, tot zijne verdediging niet moet rekenen op paters en andere geestelijken, die in de wereld omgaan dus niet op priesters, noch kloosterlingen van alle slag. De staat heeft tot plicht, gedurig hunne jaarwedden en toelagen te vergrooten, hunne paleizen en tempels prachtig te onderhouden. de bisschoppen en de lagere geestelijkheid ingeschreven voor 6,363,600 frs terwijl het personeel der hervormde en Israëlitsche kerken maar 120,700 frs trekt. De aalmoezeniersdienst in ’t leger, die wel kosteloos zou kunnen gedaan worden, is toevertrouwd aan 22 aalmoezeniers met jaarwedden van den Staat, zonder te spre ken van 87 priesters, die ook een postje van den staat in dien aard hebben. Voor het jaar 1908 (laatste, waarvan de rekeningen in het Annuaire stalistique be kend gemaakt zijn), vinden wij dat, de bisschoppen niet in begrepen, die de groote som van 318,600 frs trekken, de staat aan 5711 priesters, verdeeld in de 2629 gemeen ten des lands, een jaargeld toekent, gewis voor niets anders te doen dan te werken voor de kiezingen. Ook de kloostergemeenschappen ontvan gen toelagen van den staat, rechtstreeks Het kloostervolk is tamelijk talrijk, zooals men ziet, en het is te hopen dat de volks telling met de meeste zorg gedaan worde en door onze vrienden nagezien. Om de klerikalen te overwinnen moet men de hoofden der machtige klerikale inrichting bekampen, die al onze vrijheden ondermijnt, tot de grondwet toe, die hen zoo machtig en zoo rijk liet worden zonder te werken, daar zij alleen van het werk van anderen, van toelagen van den staat, van aalmoesen en erfdeelrool leven. In 1908 beliepen de milde giften van den staat tot de som van 1.524,215frs voor de kerkfabrieken en 30,000 frs voor de semi- nariën, die nochtans andere toelagen en inkomsten hebben. De bisschoppelijke kas sen, zoo machtig rijk, worden maar geopend in kiezingstijd om propaganda te maken en stemmen te koopen. Onze bewonderenswaardige geestelijk heid houdt zich alleen met maatschappelijke werken bezig- om politieke middenpunten te vormen, die toelagen van den staat be komen. Zij beschermt al de kandidaten voor de openbare ambten als zij de noodige waarborgen leveren van onderdanigheid aan hare bevelen. Zoo komt het dat het gerecht, het leger en alle openbare bestu ren door hare beschermelingen haast over bevolkt zijn Van de toelage van één millioen voor het vrije lager onderwijs bestemd, gaat er maar één vijfde naar de wereldlijke katholieke onderwijzers al de rest wordt aan de kloosters gegeven. En wat al toelagen worden er niet ge schonken aan huishoudscholen en vakscho len, die niets dan broeinesten zijn voor de klerikale uitbuiting 1 Tegenstelling. Het is een kenschetsend feit dat daar waar de kloosters de grootste rijkdommen bezitten, de ellende van het volk het grootst is. De tentoonstelling van den huisarbeid geeft ons een kijkje in den droevigen toe stand, waarin de werklieden en de werksters van de beide Vlaanderen zich bevinden. Zal de bisschop van Gent, Pater Ratten in den ban slaan, die den moed had de on waardige uitbuiterij te doen kennen, waarvan de werkman het slachtoffer is Zal hij hem vervolgen zooals hij pastoor Daens vervolgd heeft,1 die zich tot apostel der nederigen aanstelde Zal de bisschop van Brugge de onderrichtingen volgen van kardinaal Mercier, die aan de geestelijkheid de matig heid aanraadt Zal hij de dronkenschap en de ongebondenheid te keer gaan, die BE DI 8 4>l i 1 WEEZEN iitr^ asMgaoiiaiiiciHT-mi.il - W—W—I—I I HIHIIHl?l MUDENAAR hoone WR Hl iei 2474 met 6237 mannelijke-, waarvan 1690 in den vreemde geboren zijn en 31668 vrouwelijke ikloosterlingen, waarvan 5300 in den vreemde geboren.

HISTORISCHE KRANTEN

De Dixmudenaar (1879-1931) | 1911 | | pagina 1