WIJ BESCHULDIGEN! ONZE HOUDING. Waarom Liberaal VEURNE Uw Mea culpa Katholieken. Stemt onder Nummer De Liberale Partij Met open vizier Z’n ooren tinten nog Beziet nu uw werk Katholieken! Slokkers En nu Katholieken? Vroeger en Nu. iVl ar wij gaan verder, k ath oIieken s Hart. KIESREKLAAM. gyij vroe ger, katholieken te zeg- overwe- 9 niet lieten strijd tot Och Heere Arme sukkelaar, Gij ziet daarin een groot gevaar en kunt het niet verbijten. De Ridders met open vizier, of met een masker van papier lachen met uw verwijten. Zoo wordt gij dan ook ééns gewaar, hoe fijntjes smaakt ne’ feattesnaar, Gij kunt z’in draadjes splijten. De versmaat hangt aan wilgen hier, 't is ’’dichiconste” op ons manier De lier zal nooit verslijten. uel fu den een Dan w-aren voor de Katholieken, de Walen, van het beste allooi. Nu willen zij hen niet bekijken, loosaardig verand’ren z’hun pleidooi. Jamaar, Marquet is liberaal ziet ge, dat is een and’re zaak F’ kom, tootetrekkers, al te maal Wat plakt gij kluchtig aan de kaak Boy Scout je. De katjes hadden vroeger ruzie uji'vo.h 't Senaat eert man te vinden. Zij pakten in hun slim illusie de Waal Du Bus, hun welbeminden. Dat Hij geen letter Vlaams verstond Allons, dat werd doodgezwegen De gansche kudde van hun Bond Koos voor Hem, dat was een zegen. Zegen! Jezestoch wat groot misbaar De vogel deed zijn bek niet open, geen enkelen keer binst de acht jaar, zij lieten Hem dan ook maar loopen. Toen namen ze ten einde raad, de pursang Waal, Limburg, Sliriini, en dien sliep rustig in ’t Senaat nog stommer dan een viscli zoo stom En zijn ons versjes niet te raar, De kiezers vatten ze toch klaar,. hoezeer het U mag spijten. Wij zijn goddank daarmeê niet fier, en als een snaar springt van de lier, dan kunt Gij er op bijten. bekleedt een moreele positie. Zij is een factor van stabiliteit, een verzekering tegen de misbrui ken en de avonturen, een waarborg van vrede, verdraagzaamheid vrijheid en voorspoed. De Veurnaar kondigt aan dat de Heer Minister Baels, de aanneming der werken tot herstelling der baan Veurne-Yper goed gekeurd heeft. ’t Werd tijd, want de kiezing is nakend Gij huivert nu, voor dat snood verraad der Fronters, waarvan GIJ ALLEEN de kiem gezaaid hebt. Gij weent nu crocodiletranen omdat al .UWE jeugdige vlaamsche Leeuwtjes zul len stemmen voor de scheurmakers, de ka- tholiek-Vlaamsch-Nationalisten; gij zoudt nu op uwe knieën vallen Gij ziet in den VI. Nationalist, niets an- WIJ BESCHULDIGEN U de Partij der Vlaamsche'Nationalisten geschapen te heb ben. Gij alleen zijt verantwoordelijk over de revöiutionnaire toestanden die wij nu beleven: Op tien Vlaamsche Nationalisten - zijn er negen dié vaii katholieke families zijn .WIJ BESCHULDIGEN U in uwe scho- icn dë hinders opgeleid té hebben in een geest van haat voor België. Zoo is het ge- beurd dat Vërlgden jaar een gisché Vlag gescheurd Van 1884 tot 1914, alswanneer gij der tig jaren lang, ononderbroken, de volstrek te meerderheid -laadt in ons land, dertig ja- reii lang alleenheerscher, de baas in Bel gië, de meester over Vlaanderen. Ja, waar om hebt gij dan geene voldoening geschon ken aan de «verdrukte Vlamingen». Gij hadt dan de liberalen noch de socialisten niet noodig om «recht te doen heerschen in Vlaanderen», met een enkelen pennetrek kondet gij al hunne grieven herstellen. Waarom? Ik ga het u zeggen. Omdat gij dan iii uwen gezagyoerenden hoogmoed, en in uwé middeleeuwsche heerschzucht de Vlamingen DOM en onder den hiel wildet houden om hen des te gemakkelijker als kiesvee te kunnen uitbuiten. De krabber in de Veurcnaar heeft wel een haartje van zijn viter in ’t schelden en verwijten. Hij tatert van open vizier Van Ridders, Graven; wat plezier en i|.aat ïijii pen verslijten. Vlaamsche Vriend, Donderdag 9 Mei, hadden wc de gelegen heid ’n kurieuze mpeting bij te-wonen in de herberg De Kroon» te Veurne, meeting belegd door de Vlaamsche Nationalisten. Sprekers: Dries Devos, Samyn en Leuri- dan. Nadat de heer Devos, breedvoerig het programma der Nationalsten had uiteenge zet rede die ontëgensprekelijk het be wijs leverde van de ware overtuiging hun ner politieke gedachten kwam er bij het slot eene wolk opdagen, die onbeschaamd en zonder eergevoel tegenspraak vroeg. Die wolk? MIJNiuu^- D~E KAPELAAN LAMBRECHT vergezeld van z’n ordon- nance-officier. Opvolgentlijk nam de heer Samyn het woord om eens duchtig de katholieke Par tij van Veurne te hekelen, en de zweepsla gen die hij haar en de geestelijken toedien de waren zoo raak, dat ware, de kapelaan ’n beetje voorzichtiger geweest, hij stilaan de buitendeur had gezocht. Laatst kwam de beurt aan den Heer Leu ridan, met ’n waar genoegen legde hij zich steunend op de gezegden van kanunnik Van derm eersch van Brugge aan zij n ge wezen leeraar in geschiedenis zijn meening onbewimpeld uiteen, en deed aan hem die de kiem van Vlaamsch Nationalisme had geplant het kiesche en delikate zijner tegenspraak uitschijnen. Toch nam de geestelijke het woord, niet om de gezegden der vorige sprekers te weer leggen, maar om brieven af te lezen van Pauzen en bisschoppen, die de Nationalis ten verbieden zich als overtuigde katholie ken uit te geven. In een woord het doel van Mr. Lam brecht was de sukkelaars benauwd maken, en eenige stemmen wannen ten voordeele van Goetgebeur, die ze erg vandoen heeft. U schrijven, beste kiezers, wat ik over tuigde liberaal daar al heb gehoord, wel ken genoeglijken avond ik heb beleefd Het ware te lang.Nooit vernam ik uit katho lieken mond feiten als deze welke den Heer Leuridan en z’n wederantwoord aanhaalde Zoover ging het dat de geheimen der biecht er te berde kwamen. En daar in ’n herbergzaal in geur van bier en tabak on dervonden we nogmaals het vuige der rol welke sommige geestelijken spelen hoe laag ze zich vernederen en zich belachelijk maken met zich zoo hals over kop in de po litiek te werpen Ja er zal ’n tijd ko men dat iedereen zal klaar zien en met ons liberalen zeggen In jonge vo.rige 5 nummers toonden wij o wU: i V otizitltjigje eisclien vgn de Kat-i)pliék-VLiamsc1pNatic>- n.alisten strekken.: Pas na den oprlog-'tqen ons volk nog on der den levendigen in<h;iïk verkeerde van de Düitsche gruwelen enj-het vt-riaad'dtiAk tivisten, 'tóiorde évangeltiid van M d^vadeflanclsclien voor Vlaanderens Zelfstandigheid Gij' kunt n,u uw: dubbel spel niet, meer afliegen. Wij.houden liet origineele briefje ter uwer beschikking en zullen uw neus in uw.eigen vuil wrijven Ghistel. Geestdriftig romantische feestverga-- dering., VIERT OM TER MEEST VLAANDERENS PEEST Ewel Vaderlandsche katholiekjes, wat zegt g’er van. Wat zullen' de menschen nu zeggen van u, nu dat gij voor den dag komt, met dé archived van deii Raad van Vlaande ren DAT GIJ HUICHELAARS ZIJT Vergelijkt eens bovenstaande schrift met uw strooibrief BORMS DOOR HEM ZELF en met een laatste vlugschrift over Aktivisme In UWE scholen doet men de onnoozele kindertjes bidden voor.” de. gekerkerden gn bannelingen, voor de landverraders etf ders dan den weggeloopen katholiek.. Gij bestrijdt hem uitsluitelijk UIT PARTIJ BELANG, UIT KTESBELANG NIET Uil' CxEVü.EL VAN VADERLANDS LIEFDE 'mtij- ternauwernood é'eij.éi 1 toon. .Men spfak alleenlijk ovef Vlaamsche grie ven, en Vlaamsche rechten, zonder nlèer. Naarmate de oorlogsjaren verwijderden, ontpopten de Fronters zich van lieverlede alg Antibel-gon?- om .nu- lijk écn wild -béést’ door dé klopjagers uit het kruipelgewas verdreven, briescfaend, ..schuimbekkend,,- w (zóo.-iis Leuridan)’ hunne verdelgende in zichten in hunne volle naaktheid uit tg bra keïïT"Belgiënióe't verdwijnen Vlaanderen moet een staat ..in Groot-Nederland worden - om élan... bij. het verbond .Groot-Gcrmanië ingc'ijfd !e w ordci’. Tot‘daar 'voor dé Vlaamsch-Natipnalistcn - - - Maar riaarrnate. de .dolle Vlaamsche Leeu weit veld wqnneiï, naarn.iate de katholieken zagen dat hunne jeugd de rangen der VI. - -NatiPiTalisten vulden, verdubbelden de kle- - rikalcn Irannén ijver in overdreven Vlaam- schgezindhcid. De concurcntie was in aan tocht om te. weten wie van hen de ZUI- o- VERSTE Vlaamsche strijderszou zijn êetf strijd fjM IUVEN; OF DOOD om de gunst- 'der Vlamingen tot zich te trekken Tiet was Wie. zal de meest biedende - zijri Êri omdat wij Liberalen ons r niedéslepëii iri dien dolzinnigen het verschacherënder Vlamingen, omdat wij de VLAAMSCHE ZAAK eerlijk ble- yen dienen, omdat wij rond dé Vlaamsche Beweging geene kiesreklaam maakten en omdat we de Vlaamgezindheid niet als kies- buit ontaardenzoo’als de Katholieken, daarom scholden ze ons uit voor Patriot Franskiljons, voor Vlaamschliaters V. 8. Eerherstel aan Jezus H. al den smaad Hém aangedaan door VI. broeders. Z. 9. Opdat gansch de Dietsche stam één worde in Christus, Z. 10. Amnestie. M. 11. Vlaanderens Zelfstandigheid. Gedenkt deze inzichten in uwe H. Communiën.- Maandag 11 Juli, kwart voor één, ge- zamentlijk smeekgebed voor Vlaanderen. ’s Namiddags allen in bedevaart naar het genade oord van Sinte Godelieve van leerling in het P, ccr-P I-- Cl-lé-KU o -toa. IJcL gisché Vlag gescheurd en bespuwd heeft. WIJ-BESCHULDIGEN U, de leerlin- _'gen van liet Bisschoppelijk College te Veur ne (ciï waarschijnlijk ook elders) jaarlijks met 11 Juli te leiden door de straten dier stad bloothoofds, den Vlaamschen Leeuw Érullendé,- het strijdlied der VI. Natronalis- ten. Gij "zijt clan verwonderd dat zij later 'ook Vlaamsche'Leeuwen worden.) WIJ BESCHULDIGEN U, katholieken, toe te laten dat in de KATHOLIEKE SCHOLEN van Roesselaere, vóór 11 Juli, -aan de binders het volgende briefje uitge deeld worde A V V -K -V - Ous hatt is vol Iedereen stond niet weinig te kijken, bij het ontvangen van zijn kiës-uitnoodiguigs- brieï, dat deze gedrukt was, bij iemand die hocrennamd GlrlcN DKUKKI-ÏR is, en niet de MINSTE NOTIE heeft over drukkersstiel. Wat dat beteekent is 'raadsel. Vroeger was zulk werk in aanbesteding gegeven onder de in stad gevestigde drufe- kers.-Dees maal heeft men er van af gezien en maar vlakweg gegeven aan den,... kerk- koster( die voor de gelegenheid, de eene maal «Handelsdrukkerij» zet en de an dere maal «Drukkerij H. Hert». Enkele an dere personen, die ook naar hier overgevlo gen zijn, exploiteeren ook den drukkers stiel, zonder hem nogthans uit te oefenen, (deze doet het dan drukken in Oostende) niettegenstaande zij reeds verscheidene an dere bronnen van inkomsten hebben. Deze lieden doen een oneerlijke concurrentie aan de bestaande drukkerijen en ondermijnen ze feitelijk. We kunnen die lieden enkel be titelen met den naam van slokkers. En zeg gen dat er in stad eene drukkerij bestaat, waarvan de eigenaars, van vader tot zoon, sedert een honderdtal jaren, de belangen der katholieke partij in alle omstandigheden met vuur hebben verdedigd en heden nog, en nu ten slotte moeten bestatigen, dat die ondankbare partij met hun werk naar vreem den gaan, die er van de uitvoering moeten toevertrouwen aan derden, en daardoor veel duurder hoeven te betalen. Wat schuilt daar onder Heeft de Vliegenge Brigade, langs het stadhuis voorbijgetrokken zijn er vriendjes die moeten voldaan zijn of wat is er ’t Is schandalig dat ons Schepencpllcgie, met het werk op den vreemde gaat, terwijl hier vier drukkers zijn die niets beters vra gen dan te mogen werken. Men is altijd gereed met taksen en lasten, en als het er op aan komt eens wederjunste te betoonen, dan gaan ze vreemden de vuisten smeereii. Als besluit, zeggen we enkel, met de ver ontwaardigde bevolking, dat de ingerichte drukkers ook, het recht hebben, eerlijk hun brood te verdienen, spijts alle vreemde vogels en slokkers. Dixit. Nu, een paar weken voor de kiezing zet gij een gezicht op van een onschuldig schaap.’ftu zijn de katholieken al met eens patriotards» geworden. Nooit of nooit is er tot hiertoe een woord je vei openbaring in hunne gazetten gele zen geweestover de verradersstreken der aktivisten of tegen Eorms. Integendeel, Borms gaven ze uit voor een verdwaald, voor een idealist; die schamele vent moest absoluut amnestie hebben. (Lees: r eur- naar, Yzerbode, Duinengalm, NiêupoorP sche Bode, enz. En nu dat Borms hen op hunne kazakke geeft... nu herinneren ze zich dat hij een verrader is. Nu beseffen de katholieken dat hun over dreven Vlaamschgezindheid gevaarlijk ge worden is voor het behoud hunner partij. Wij, Liberalen, hebben nooit opgehou- den het Duitsch spel, dat schuilt onder het aktivisme, bloot te leggen. Wij alleen heb ben het aktivisme aan den schandpaal ge spijkerd. Wij alleen hebben uittreksels ge geven uit de archieven van den Raad van Vlaanderen. Maar DAN, waren wij Franskiljons,- Vlaamschliaters. ’t Is zonderling, nu dat de katholieken de archieven van de landver raders publiceeren, die woorden: Frans kiljons, enz., enz. zijn mèteens uit hun re pertorium verdwenen. KLARE WIJN A.U.B. De vCeurnaani bestatigd met voldoening zegt hij, «DAT WIJ WIJZER GEWOR DEN ZIJN EN OPGEHOUDEN HEB- PEN^fET ONZE HATELIJKE POLI TIEK VAN LASTEREN EN VER DACHT MAKEN JEGENS DE PRIES TERS.» Wij verioeken de Veuniaar zich klaarder uit te drukken. Gansch zijn artikel bevat niets dan ZINSPELINGEN, ZONDER FEITEN XE NOEMEN, alzoo den lezer in den waan brengende dat wij iets schrik kelijks zouden geschreven hebben over de priesters. ...ertoe hebben wij geen duimbreeds afgeweken van onze gedragslijn. Al hetgene wij over zekere priesters geschreven heb ben hofiden wj, ^n^ude. Tie gees leiij kén dié wij zoögezegd ver dacht maken zijn deze van’*« de Vliegende Brigade». Wij hoeven ze niet te belasteren. Iedereen kent lïumie handelwijze dewelke op zich zelf reeds laakbaai genoeg is Dé deftige lieden, waarvan gij spreekt, spreken allen schande over hunne onver draaglijke politieke drijverijen. JOURNALISTIEKE MENTALITEIT In «De West-Vlamingy> van 11 Mei 1.1. treffen we onder de rubriek «VEURNE» een artikel aan als antwoord op de laster lijke aanvallen van katholieke politiekers tegen de Vlaamsche Nationalisten. Men betitelt die aanvallen met den naam van «Smeerlapperijen»En het artikel in kwestie eindigt met het volgende, dat we textueel nemen: AUanaamlooze smeerlappen, wie van u deed er iets Ivbor dè oudstrijder^? Misschien advocaat de Spot, de Voorzit- ter van de F.N.C. die dwers door liberaal is Tiens, tiens, ziedaar Mr de Spot aanzien voor ’ne LiberaalAllons done Denkelijk wist hij het zelf nietGelukkig dat De Wesl-Vlamiiig» ons dit neuws aahbrengt Wat die benamingen van «smeerlappe rijen» en «smeerlappen» betreft, we vinden dat wat al te kras, in den mond van wel opgevoede politiekers. Journalistieke eerlijkheid, dwingt meer takt en plichtsgevoel, af. Wij, Liberalen, bestrijden de Fronters uit Vaderlandsche plicht. Wij' bestrijden in hen den ANTTBËLG. Politiek gesprolteiï; heljlten wij nietT.J minste belang dé Vlaamsche Nationalisten te bekampen. En toch doen wij het. Integendeel, hoe meer VI. Nationalisten er worden, hoe meer de katholieke partij verflauwt en bijgevolg hoe sterker onze po sitie wordt. Ziedaar kiezers de houding der katholie ken en der Liberalen in den ophefmakende aktivisten zaak. Nu kunt gij oordeelen waarom wij de archieven van den Raad van Vlaanderen en de -■ verraderstreken van de VI. Nationalis- téu in het daglicht gesteld hebben. JITL4R ZIJN DE OPRECHTE VADER LANDERS? WAAR ZIJN DE WARE VERDEDI GERS VAN DE BELGISCHE EEN HEID? 1 WAAR ZIJNDE HUICHELAARS? HU.!/? ///.V DIEGENE DIE ND JWN VADERLANDSCH MASKER AAN TROKKEN VIT POLITIEK- BELANG? OVERWEEGT, EN GEEFT UW ANTWOORD OP 26 MEI MET TE STEMMEN l OOR DE LIBERALE^- DE ECHTE BELGEN ZOOALS Buyl en Marquet onder NUMMER Alle macht komt van ’t volk. Dit grond wettelijk beginsel komt Zondag, 26 Mei as., tot zijn volledige uiting. Immers, ’t Is het volk dat, op dezen voor de toekomst belangrijken dag, de nationale afvaardiging zal weten aan te duiden welke de leiding van het land verder in handen nemen zal. Tusschen de vier partijen die ons ver trouwen verzoeken, welke moet deze zijn welke uw geweten, na grondige ging, zal aanduiden als de best geschikte om ’s lands bestemming te geleiden op den weg van welvaart en’ vooruitgang Onge twijfeld, de liberale partij. En waarom Waarom geen katholiek En als we zeg gen katholiek, dan bedoelen we hier niet den geloovigen katholiek, maar wel en uit sluitend den pölitieken katholiek. Hadden de katholieken de onderrichtingen nage gaan van Paus Leo XIII, welke in zijn encycliek «Cum multae» voorschrijft, de geloofskwestie buiten alle politiek te laten, dan hadden we de katholieken nooit be streden en ze geëerbiedigd zooals we, par- lijgaugvx van de~geweteusvrijheid, alle wijsgeerige stelsels en godsdiensten eerbie digen. Immers, het geloof of het ongeloof is een kwestie van geweten en heeft met de politiek niets uit te staan, ’t Is dan ook omdat de politieke katholieken immer van het geloof gebruik en inzonderheid mis bruik gemaakt hebben, om het burgerlijk gezag in handen te hebben, waar ze niets' te maken hebben, dat de liberalen hun on verbiddelijke tegenstrevers steeds zijn ge weest en blijven. De liberalen zeggen de burgemeester op ’t gemeentehuis en de pas toor in de kerk. Waarom geen katholiek Omdat de ka tholieken altoos hun macht gezocht heb ben bij twee bondgenooten, de twee groote vijanden van het volk de onwetendheid en de armoede. Omdat de katholieken van aard dwingelanden en vervolgers zijn; on- noodig hier te wijzen op de vervolgingen tot in den dood somwijlen en den broodroof welke hun geliefkoosde wapens waren in ’t verleden tot het bestendigen van hun heerschappij en hun eeuwenoude verslavende gewetensvoogding. Omdat de katholieken de schuld dragen van den taal toestand in Belgie: ’t is zij die de afscheu- ringsgezinde aktivisten in ’t leven geroepen hebben; ’t is zij die moedwillig de kultu- reele ontwikkeling van de Vlamingen door onwetendheid en anti-Vlaamschgezindheid tegengewerkt hebben (zie Hugo Verriest en Guido Gezelle); ’t is zij die de aktivistische strooming tot hare huidige gevaarlijke strek king verwerkt hebben en uit politieleen haat tegen het vrijgezinde Frankrijk, als wanneer z’over honderd jaar van ’t protes tant,sche Nederland zooveel te onderstaan hebben gehad de les komt hen misschien op ’t oogenblik, wel wat laat, terug in ’t geheugen ’s lands eenheid en ’s lands bestaan in gevaar hebben gebracht. Waarom geen socialist Omdar het so cialisme geen natuurlijke leer is en onver mijdelijk den dood medebrengt van het persoonlijk initiatief, hefboom van vooruit gang en welvaart; omdat het socialisme, in strijd met de verzoeningsleer van het libe ralisme, den klassenstrijd aanpreekt en zijn toevlucht tot het geweld neemt gt weid roept geweld; klassenstrijd brengt dlk- tatuur. Vergelijk Rusland aan Amerika, Socialismus beteekent ondergang van de nijverheid, verlamming van. het ekonomisch leven, gelijkheid in de armoede van werk gevers en arbeiders. Waarom geen aktivist Omdat het ak tivisme, dat in ’t verraad geboren is, door ’t verraad moet vergaan; omdat wij van geen aanhechting aan Holland willen we ten; omdat wij onvoorwaardelijk voorstan ders zijn van de stoffelijke en kultureelë ont wikkeling van het Vlaamsche volk in het kader van het op internationaal gebied nood wendige Belgie, dat zijn stevigheid bewe zen heeft binst den oorlog en door zijn honderdjarig gelukkig bestaan; omdat wij de oplossing van de taalkwestie willen bij Wilt ge dat het geloof niét om zeepe gaatpastoors blijft in uw kerk. van Vlaanderen .en met de 1 f-Jüïiefêesten moet het'ervan over- löogèn. Wij kunnen niet genoeg, met een geestdriftige liefdé voor Vlaanderen, den- ken en voélen'. In voórbereiding óp liét. 11 Juli-feest zullen-wij allen samen de negen achter- eenvölgehde dagen onze H. Communie opdragen' om döor de voorspraak van St. Godélievë te bekomen Z. 3 .Het geestelijk en stoffelijk her- worden van Vlaanderen. M. 4. Idealisme voor onze studenten in den strijd voor Vlaanderens herworden. D. 5. Kracht en volharding- voor hen die lijden en strijden voor Vlaanderen. W. 6. Troost en hulp voor onze geker kerden en bannelingen Dat is Borms en de landverraders. N. v. d. R.) D. 7. Zielrust voor onze Vlaamsche gesneuvelden. voor onze Weet gij, Vcuirtaar, wat de kiezers gen? «’t Is meer dan een jaar dat er moest aan begonnen zijn maar men ziet dat Mini.itci Baels hier niet veel voorb’jrijd. WIJ BESCHULDIGEN U, in uwe krin gen de katholieke jeugd aan te sporen tot de- verheerlijking van de Leeuwenvlag, simboól.dcr vijanden van Belgie, en alzoo ons vaderland bij die snotneuzen te doen v’cfaëht'en WIJ BESCHULDIGEN U, met 11 Juli de’Leeuwen vlag- aan uwe huizen uit te ban gen en alzoo meer sympathie-te betoonen voor de landverraders dan voor uw vader land. WIJ BESCHULDIGEN U, uwe gazet ten ten dienste te stellen der Vlaamsch-Na- tionalisten. Antwoord ons, Veuinaar, hoe veel uwer nummers zijn er verschenen met artikels van de Aktivisten Ontelbaar, bij- gansche vrachten Wat moeten de serieu ze katholieke lezers denken van zoo een op- stelrqad? Dat ze medeplichtig zijn met de landverraders'! WIJ BESCHULDIGEN DE KATHO LIEKEN van LANDVERRAAD welke te Antwerpen MET DUIZENDEN voor den snoodaard B' )RMS gestemd hebbe.n. Luister, welke uitleg ze geven aan die schandalige stemming: (Katholiek Strijd blad van 28 April) DE GRÖOTE MAS SA KIEZERS HEEFT NIET GESTEMD VOOR BORMS, MAAR TEGEN DE LI BERALEN, tegen de FRANSKILJONS EN EEN DEEL VOÖR DE LEUTE, ÓMDAT BORMS TOCH NIET VERKIESBAAR WAS.» De'liberaaï BAELDE.... een Franskiljon, hij een rasecht Antwerpenaar; oei, mijn zijde,-laat me lachen. En dan één deel die voor Borms gestemd hebben VOOR DE LEUTE. Wat ernstigs kan men verwachten yan menschen die voor een vuigen landverrader stemmen VOOR DE LEUTE? Zij verkiezen een SCHURK boven een BELG-.voor de leute Wel wat zoudt gij zeggen, moesten eeni- ge duizenden katholieken nu ook eens stemmen voor Leuridan, ’t vriendje van Borms, voor de leute? Er zijn maar twee namen .die passen, voor ztüke leutemakers: VALSCHA.ARDS SLECHTE BELGEN

HISTORISCHE KRANTEN

De Dixmudenaar (1879-1931) | 1929 | | pagina 2