WIJ BESCHULDIGEN!
ONZE HOUDING.
Waarom Liberaal
VEURNE
Uw Mea culpa
Katholieken.
Stemt onder
Nummer
De Liberale Partij
Met open vizier
Z’n ooren tinten nog
Beziet nu uw werk
Katholieken!
Slokkers
En nu Katholieken?
Vroeger en Nu.
iVl ar wij gaan
verder, k ath oIieken
s
Hart.
KIESREKLAAM.
gyij vroe
ger, katholieken
te
zeg-
overwe-
9
niet lieten
strijd tot
Och Heere Arme sukkelaar,
Gij ziet daarin een groot gevaar
en kunt het niet verbijten.
De Ridders met open vizier,
of met een masker van papier
lachen met uw verwijten.
Zoo wordt gij dan ook ééns gewaar,
hoe fijntjes smaakt ne’ feattesnaar,
Gij kunt z’in draadjes splijten.
De versmaat hangt aan wilgen hier,
't is ’’dichiconste” op ons manier
De lier zal nooit verslijten.
uel fu
den
een
Dan w-aren voor de Katholieken,
de Walen, van het beste allooi.
Nu willen zij hen niet bekijken,
loosaardig verand’ren z’hun pleidooi.
Jamaar, Marquet is liberaal
ziet ge, dat is een and’re zaak F’
kom, tootetrekkers, al te maal
Wat plakt gij kluchtig aan de kaak
Boy Scout je.
De katjes hadden vroeger ruzie
uji'vo.h 't Senaat eert man te vinden.
Zij pakten in hun slim illusie
de Waal Du Bus, hun welbeminden.
Dat Hij geen letter Vlaams verstond
Allons, dat werd doodgezwegen
De gansche kudde van hun Bond
Koos voor Hem, dat was een zegen.
Zegen! Jezestoch wat groot misbaar
De vogel deed zijn bek niet open,
geen enkelen keer binst de acht jaar,
zij lieten Hem dan ook maar loopen.
Toen namen ze ten einde raad,
de pursang Waal, Limburg, Sliriini,
en dien sliep rustig in ’t Senaat
nog stommer dan een viscli zoo stom
En zijn ons versjes niet te raar,
De kiezers vatten ze toch klaar,.
hoezeer het U mag spijten.
Wij zijn goddank daarmeê niet fier,
en als een snaar springt van de lier,
dan kunt Gij er op bijten.
bekleedt een moreele positie. Zij is een factor
van stabiliteit, een verzekering tegen de misbrui
ken en de avonturen, een waarborg van vrede,
verdraagzaamheid vrijheid en voorspoed.
De Veurnaar kondigt aan dat de Heer
Minister Baels, de aanneming der werken
tot herstelling der baan Veurne-Yper goed
gekeurd heeft.
’t Werd tijd, want de kiezing is nakend
Gij huivert nu, voor dat snood verraad
der Fronters, waarvan GIJ ALLEEN de
kiem gezaaid hebt.
Gij weent nu crocodiletranen omdat al
.UWE jeugdige vlaamsche Leeuwtjes zul
len stemmen voor de scheurmakers, de ka-
tholiek-Vlaamsch-Nationalisten; gij zoudt
nu op uwe knieën vallen
Gij ziet in den VI. Nationalist, niets an-
WIJ BESCHULDIGEN U de Partij der
Vlaamsche'Nationalisten geschapen te heb
ben. Gij alleen zijt verantwoordelijk over
de revöiutionnaire toestanden die wij nu
beleven: Op tien Vlaamsche Nationalisten
- zijn er negen dié vaii katholieke families
zijn
.WIJ BESCHULDIGEN U in uwe scho-
icn dë hinders opgeleid té hebben in een
geest van haat voor België. Zoo is het ge-
beurd dat Vërlgden jaar een
gisché Vlag gescheurd
Van 1884 tot 1914, alswanneer gij der
tig jaren lang, ononderbroken, de volstrek
te meerderheid -laadt in ons land, dertig ja-
reii lang alleenheerscher, de baas in Bel
gië, de meester over Vlaanderen. Ja, waar
om hebt gij dan geene voldoening geschon
ken aan de «verdrukte Vlamingen». Gij
hadt dan de liberalen noch de socialisten
niet noodig om «recht te doen heerschen in
Vlaanderen», met een enkelen pennetrek
kondet gij al hunne grieven herstellen.
Waarom? Ik ga het u zeggen. Omdat gij
dan iii uwen gezagyoerenden hoogmoed, en
in uwé middeleeuwsche heerschzucht de
Vlamingen DOM en onder den hiel wildet
houden om hen des te gemakkelijker als
kiesvee te kunnen uitbuiten.
De krabber in de Veurcnaar
heeft wel een haartje van zijn viter
in ’t schelden en verwijten.
Hij tatert van open vizier
Van Ridders, Graven; wat plezier
en i|.aat ïijii pen verslijten.
Vlaamsche Vriend,
Donderdag 9 Mei, hadden wc de gelegen
heid ’n kurieuze mpeting bij te-wonen in
de herberg De Kroon» te Veurne, meeting
belegd door de Vlaamsche Nationalisten.
Sprekers: Dries Devos, Samyn en Leuri-
dan.
Nadat de heer Devos, breedvoerig het
programma der Nationalsten had uiteenge
zet rede die ontëgensprekelijk het be
wijs leverde van de ware overtuiging hun
ner politieke gedachten kwam er bij het
slot eene wolk opdagen, die onbeschaamd
en zonder eergevoel tegenspraak vroeg.
Die wolk? MIJNiuu^- D~E KAPELAAN
LAMBRECHT vergezeld van z’n ordon-
nance-officier.
Opvolgentlijk nam de heer Samyn het
woord om eens duchtig de katholieke Par
tij van Veurne te hekelen, en de zweepsla
gen die hij haar en de geestelijken toedien
de waren zoo raak, dat ware, de kapelaan
’n beetje voorzichtiger geweest, hij stilaan
de buitendeur had gezocht.
Laatst kwam de beurt aan den Heer Leu
ridan, met ’n waar genoegen legde hij
zich steunend op de gezegden van kanunnik
Van derm eersch van Brugge aan zij n ge
wezen leeraar in geschiedenis zijn meening
onbewimpeld uiteen, en deed aan hem
die de kiem van Vlaamsch Nationalisme
had geplant het kiesche en delikate zijner
tegenspraak uitschijnen.
Toch nam de geestelijke het woord, niet
om de gezegden der vorige sprekers te weer
leggen, maar om brieven af te lezen van
Pauzen en bisschoppen, die de Nationalis
ten verbieden zich als overtuigde katholie
ken uit te geven.
In een woord het doel van Mr. Lam
brecht was de sukkelaars benauwd maken,
en eenige stemmen wannen ten voordeele
van Goetgebeur, die ze erg vandoen heeft.
U schrijven, beste kiezers, wat ik over
tuigde liberaal daar al heb gehoord, wel
ken genoeglijken avond ik heb beleefd
Het ware te lang.Nooit vernam ik uit katho
lieken mond feiten als deze welke den Heer
Leuridan en z’n wederantwoord aanhaalde
Zoover ging het dat de geheimen der
biecht er te berde kwamen. En daar in ’n
herbergzaal in geur van bier en tabak on
dervonden we nogmaals het vuige der rol
welke sommige geestelijken spelen hoe
laag ze zich vernederen en zich belachelijk
maken met zich zoo hals over kop in de po
litiek te werpen Ja er zal ’n tijd ko
men dat iedereen zal klaar zien en met ons
liberalen zeggen
In jonge vo.rige 5 nummers toonden wij
o wU: i V otizitltjigje
eisclien vgn de Kat-i)pliék-VLiamsc1pNatic>-
n.alisten strekken.:
Pas na den oprlog-'tqen ons volk nog on
der den levendigen in<h;iïk verkeerde van de
Düitsche gruwelen enj-het vt-riaad'dtiAk
tivisten, 'tóiorde
évangeltiid van M d^vadeflanclsclien
voor Vlaanderens Zelfstandigheid
Gij' kunt n,u uw: dubbel spel niet, meer
afliegen. Wij.houden liet origineele briefje
ter uwer beschikking en zullen uw neus
in uw.eigen vuil wrijven
Ghistel.
Geestdriftig romantische feestverga--
dering.,
VIERT OM TER MEEST
VLAANDERENS PEEST
Ewel Vaderlandsche katholiekjes, wat
zegt g’er van. Wat zullen' de menschen nu
zeggen van u, nu dat gij voor den dag komt,
met dé archived van deii Raad van Vlaande
ren DAT GIJ HUICHELAARS ZIJT
Vergelijkt eens bovenstaande schrift met
uw strooibrief BORMS DOOR HEM
ZELF en met een laatste vlugschrift over
Aktivisme
In UWE scholen doet men de onnoozele
kindertjes bidden voor.” de. gekerkerden
gn bannelingen, voor de landverraders etf
ders dan den weggeloopen katholiek.. Gij
bestrijdt hem uitsluitelijk UIT PARTIJ
BELANG, UIT KTESBELANG NIET
Uil' CxEVü.EL VAN VADERLANDS
LIEFDE
'mtij- ternauwernood é'eij.éi
1 toon.
.Men spfak alleenlijk ovef Vlaamsche grie
ven, en Vlaamsche rechten, zonder nlèer.
Naarmate de oorlogsjaren verwijderden,
ontpopten de Fronters zich van lieverlede
alg Antibel-gon?- om .nu- lijk écn wild -béést’
door dé klopjagers uit het kruipelgewas
verdreven, briescfaend, ..schuimbekkend,,-
w (zóo.-iis Leuridan)’ hunne verdelgende in
zichten in hunne volle naaktheid uit tg bra
keïïT"Belgiënióe't verdwijnen Vlaanderen
moet een staat ..in Groot-Nederland worden
- om élan... bij. het verbond .Groot-Gcrmanië
ingc'ijfd !e w ordci’.
Tot‘daar 'voor dé Vlaamsch-Natipnalistcn
- - - Maar riaarrnate. de .dolle Vlaamsche Leeu
weit veld wqnneiï, naarn.iate de katholieken
zagen dat hunne jeugd de rangen der VI.
- -NatiPiTalisten vulden, verdubbelden de kle-
- rikalcn Irannén ijver in overdreven Vlaam-
schgezindhcid. De concurcntie was in aan
tocht om te. weten wie van hen de ZUI-
o- VERSTE Vlaamsche strijderszou zijn
êetf strijd fjM IUVEN; OF DOOD om de
gunst- 'der Vlamingen tot zich te trekken
Tiet was Wie. zal de meest biedende
- zijri
Êri omdat wij Liberalen ons
r niedéslepëii iri dien dolzinnigen
het verschacherënder Vlamingen, omdat
wij de VLAAMSCHE ZAAK eerlijk ble-
yen dienen, omdat wij rond dé Vlaamsche
Beweging geene kiesreklaam maakten en
omdat we de Vlaamgezindheid niet als kies-
buit ontaardenzoo’als de Katholieken,
daarom scholden ze ons uit voor Patriot
Franskiljons, voor Vlaamschliaters
V. 8. Eerherstel aan Jezus H.
al den smaad Hém aangedaan door
VI. broeders.
Z. 9. Opdat gansch de Dietsche stam
één worde in Christus,
Z. 10. Amnestie.
M. 11. Vlaanderens Zelfstandigheid.
Gedenkt deze inzichten in uwe H.
Communiën.-
Maandag 11 Juli, kwart voor één, ge-
zamentlijk smeekgebed voor Vlaanderen.
’s Namiddags allen in bedevaart naar
het genade oord van Sinte Godelieve van
leerling in het
P, ccr-P I-- Cl-lé-KU o -toa. IJcL
gisché Vlag gescheurd en bespuwd heeft.
WIJ-BESCHULDIGEN U, de leerlin-
_'gen van liet Bisschoppelijk College te Veur
ne (ciï waarschijnlijk ook elders) jaarlijks
met 11 Juli te leiden door de straten dier
stad bloothoofds, den Vlaamschen Leeuw
Érullendé,- het strijdlied der VI. Natronalis-
ten. Gij "zijt clan verwonderd dat zij later
'ook Vlaamsche'Leeuwen worden.)
WIJ BESCHULDIGEN U, katholieken,
toe te laten dat in de KATHOLIEKE
SCHOLEN van Roesselaere, vóór 11 Juli,
-aan de binders het volgende briefje uitge
deeld worde
A
V V -K
-V
- Ous hatt is vol
Iedereen stond niet weinig te kijken, bij
het ontvangen van zijn kiës-uitnoodiguigs-
brieï, dat deze gedrukt was, bij iemand die
hocrennamd GlrlcN DKUKKI-ÏR is, en
niet de MINSTE NOTIE heeft over
drukkersstiel. Wat dat beteekent is
'raadsel.
Vroeger was zulk werk in aanbesteding
gegeven onder de in stad gevestigde drufe-
kers.-Dees maal heeft men er van af gezien
en maar vlakweg gegeven aan den,... kerk-
koster( die voor de gelegenheid, de
eene maal «Handelsdrukkerij» zet en de an
dere maal «Drukkerij H. Hert». Enkele an
dere personen, die ook naar hier overgevlo
gen zijn, exploiteeren ook den drukkers
stiel, zonder hem nogthans uit te oefenen,
(deze doet het dan drukken in Oostende)
niettegenstaande zij reeds verscheidene an
dere bronnen van inkomsten hebben. Deze
lieden doen een oneerlijke concurrentie aan
de bestaande drukkerijen en ondermijnen
ze feitelijk. We kunnen die lieden enkel be
titelen met den naam van slokkers. En zeg
gen dat er in stad eene drukkerij bestaat,
waarvan de eigenaars, van vader tot zoon,
sedert een honderdtal jaren, de belangen
der katholieke partij in alle omstandigheden
met vuur hebben verdedigd en heden nog,
en nu ten slotte moeten bestatigen, dat die
ondankbare partij met hun werk naar vreem
den gaan, die er van de uitvoering moeten
toevertrouwen aan derden, en daardoor
veel duurder hoeven te betalen. Wat schuilt
daar onder Heeft de Vliegenge Brigade,
langs het stadhuis voorbijgetrokken zijn
er vriendjes die moeten voldaan zijn of wat
is er
’t Is schandalig dat ons Schepencpllcgie,
met het werk op den vreemde gaat, terwijl
hier vier drukkers zijn die niets beters vra
gen dan te mogen werken. Men is altijd
gereed met taksen en lasten, en als het er
op aan komt eens wederjunste te betoonen,
dan gaan ze vreemden de vuisten smeereii.
Als besluit, zeggen we enkel, met de ver
ontwaardigde bevolking, dat de ingerichte
drukkers ook, het recht hebben, eerlijk hun
brood te verdienen, spijts alle vreemde
vogels en slokkers. Dixit.
Nu, een paar weken voor de kiezing zet
gij een gezicht op van een onschuldig
schaap.’ftu zijn de katholieken al met eens
patriotards» geworden.
Nooit of nooit is er tot hiertoe een woord
je vei openbaring in hunne gazetten gele
zen geweestover de verradersstreken der
aktivisten of tegen Eorms. Integendeel,
Borms gaven ze uit voor een verdwaald,
voor een idealist; die schamele vent moest
absoluut amnestie hebben. (Lees: r eur-
naar, Yzerbode, Duinengalm, NiêupoorP
sche Bode, enz. En nu dat Borms hen op
hunne kazakke geeft... nu herinneren
ze zich dat hij een verrader is.
Nu beseffen de katholieken dat hun over
dreven Vlaamschgezindheid gevaarlijk ge
worden is voor het behoud hunner partij.
Wij, Liberalen, hebben nooit opgehou-
den het Duitsch spel, dat schuilt onder het
aktivisme, bloot te leggen. Wij alleen heb
ben het aktivisme aan den schandpaal ge
spijkerd. Wij alleen hebben uittreksels ge
geven uit de archieven van den Raad van
Vlaanderen.
Maar DAN, waren wij Franskiljons,-
Vlaamschliaters. ’t Is zonderling, nu dat de
katholieken de archieven van de landver
raders publiceeren, die woorden: Frans
kiljons, enz., enz. zijn mèteens uit hun re
pertorium verdwenen.
KLARE WIJN A.U.B.
De vCeurnaani bestatigd met voldoening
zegt hij, «DAT WIJ WIJZER GEWOR
DEN ZIJN EN OPGEHOUDEN HEB-
PEN^fET ONZE HATELIJKE POLI
TIEK VAN LASTEREN EN VER
DACHT MAKEN JEGENS DE PRIES
TERS.»
Wij verioeken de Veuniaar zich klaarder
uit te drukken. Gansch zijn artikel bevat
niets dan ZINSPELINGEN, ZONDER
FEITEN XE NOEMEN, alzoo den lezer
in den waan brengende dat wij iets schrik
kelijks zouden geschreven hebben over de
priesters.
...ertoe hebben wij geen duimbreeds
afgeweken van onze gedragslijn. Al hetgene
wij over zekere priesters geschreven heb
ben hofiden wj, ^n^ude.
Tie gees leiij kén dié wij zoögezegd ver
dacht maken zijn deze van’*« de Vliegende
Brigade». Wij hoeven ze niet te belasteren.
Iedereen kent lïumie handelwijze dewelke
op zich zelf reeds laakbaai genoeg is
Dé deftige lieden, waarvan gij spreekt,
spreken allen schande over hunne onver
draaglijke politieke drijverijen.
JOURNALISTIEKE MENTALITEIT
In «De West-Vlamingy> van 11 Mei 1.1.
treffen we onder de rubriek «VEURNE»
een artikel aan als antwoord op de laster
lijke aanvallen van katholieke politiekers
tegen de Vlaamsche Nationalisten.
Men betitelt die aanvallen met den naam
van «Smeerlapperijen»En het artikel in
kwestie eindigt met het volgende, dat we
textueel nemen:
AUanaamlooze smeerlappen, wie van
u deed er iets Ivbor dè oudstrijder^?
Misschien advocaat de Spot, de Voorzit-
ter van de F.N.C. die dwers door liberaal
is
Tiens, tiens, ziedaar Mr de Spot aanzien
voor ’ne LiberaalAllons done Denkelijk
wist hij het zelf nietGelukkig dat De
Wesl-Vlamiiig» ons dit neuws aahbrengt
Wat die benamingen van «smeerlappe
rijen» en «smeerlappen» betreft, we vinden
dat wat al te kras, in den mond van wel
opgevoede politiekers.
Journalistieke eerlijkheid, dwingt meer
takt en plichtsgevoel, af.
Wij, Liberalen, bestrijden de Fronters
uit Vaderlandsche plicht. Wij' bestrijden in
hen den ANTTBËLG.
Politiek gesprolteiï; heljlten wij nietT.J
minste belang dé Vlaamsche Nationalisten
te bekampen. En toch doen wij het.
Integendeel, hoe meer VI. Nationalisten
er worden, hoe meer de katholieke partij
verflauwt en bijgevolg hoe sterker onze po
sitie wordt.
Ziedaar kiezers de houding der katholie
ken en der Liberalen in den ophefmakende
aktivisten zaak.
Nu kunt gij oordeelen waarom wij de
archieven van den Raad van Vlaanderen en
de -■ verraderstreken van de VI. Nationalis-
téu in het daglicht gesteld hebben.
JITL4R ZIJN DE OPRECHTE VADER
LANDERS?
WAAR ZIJN DE WARE VERDEDI
GERS VAN DE BELGISCHE EEN
HEID? 1
WAAR ZIJNDE HUICHELAARS?
HU.!/? ///.V DIEGENE DIE ND JWN
VADERLANDSCH MASKER AAN
TROKKEN VIT POLITIEK- BELANG?
OVERWEEGT, EN GEEFT UW
ANTWOORD OP 26 MEI MET TE
STEMMEN l OOR DE LIBERALE^-
DE ECHTE BELGEN ZOOALS
Buyl en Marquet
onder NUMMER
Alle macht komt van ’t volk. Dit grond
wettelijk beginsel komt Zondag, 26 Mei as.,
tot zijn volledige uiting. Immers, ’t Is
het volk dat, op dezen voor de toekomst
belangrijken dag, de nationale afvaardiging
zal weten aan te duiden welke de leiding
van het land verder in handen nemen zal.
Tusschen de vier partijen die ons ver
trouwen verzoeken, welke moet deze zijn
welke uw geweten, na grondige
ging, zal aanduiden als de best geschikte
om ’s lands bestemming te geleiden op den
weg van welvaart en’ vooruitgang Onge
twijfeld, de liberale partij. En waarom
Waarom geen katholiek En als we zeg
gen katholiek, dan bedoelen we hier niet
den geloovigen katholiek, maar wel en uit
sluitend den pölitieken katholiek. Hadden
de katholieken de onderrichtingen nage
gaan van Paus Leo XIII, welke in zijn
encycliek «Cum multae» voorschrijft, de
geloofskwestie buiten alle politiek te laten,
dan hadden we de katholieken nooit be
streden en ze geëerbiedigd zooals we, par-
lijgaugvx van de~geweteusvrijheid, alle
wijsgeerige stelsels en godsdiensten eerbie
digen. Immers, het geloof of het ongeloof
is een kwestie van geweten en heeft met
de politiek niets uit te staan, ’t Is dan ook
omdat de politieke katholieken immer van
het geloof gebruik en inzonderheid mis
bruik gemaakt hebben, om het burgerlijk
gezag in handen te hebben, waar ze niets'
te maken hebben, dat de liberalen hun on
verbiddelijke tegenstrevers steeds zijn ge
weest en blijven. De liberalen zeggen de
burgemeester op ’t gemeentehuis en de pas
toor in de kerk.
Waarom geen katholiek Omdat de ka
tholieken altoos hun macht gezocht heb
ben bij twee bondgenooten, de twee groote
vijanden van het volk de onwetendheid
en de armoede. Omdat de katholieken van
aard dwingelanden en vervolgers zijn; on-
noodig hier te wijzen op de vervolgingen
tot in den dood somwijlen en den
broodroof welke hun geliefkoosde wapens
waren in ’t verleden tot het bestendigen
van hun heerschappij en hun eeuwenoude
verslavende gewetensvoogding. Omdat de
katholieken de schuld dragen van den taal
toestand in Belgie: ’t is zij die de afscheu-
ringsgezinde aktivisten in ’t leven geroepen
hebben; ’t is zij die moedwillig de kultu-
reele ontwikkeling van de Vlamingen door
onwetendheid en anti-Vlaamschgezindheid
tegengewerkt hebben (zie Hugo Verriest en
Guido Gezelle); ’t is zij die de aktivistische
strooming tot hare huidige gevaarlijke strek
king verwerkt hebben en uit politieleen
haat tegen het vrijgezinde Frankrijk, als
wanneer z’over honderd jaar van ’t protes
tant,sche Nederland zooveel te onderstaan
hebben gehad de les komt hen misschien
op ’t oogenblik, wel wat laat, terug in ’t
geheugen ’s lands eenheid en ’s lands
bestaan in gevaar hebben gebracht.
Waarom geen socialist Omdar het so
cialisme geen natuurlijke leer is en onver
mijdelijk den dood medebrengt van het
persoonlijk initiatief, hefboom van vooruit
gang en welvaart; omdat het socialisme, in
strijd met de verzoeningsleer van het libe
ralisme, den klassenstrijd aanpreekt en
zijn toevlucht tot het geweld neemt gt
weid roept geweld; klassenstrijd brengt dlk-
tatuur. Vergelijk Rusland aan Amerika,
Socialismus beteekent ondergang van de
nijverheid, verlamming van. het ekonomisch
leven, gelijkheid in de armoede van werk
gevers en arbeiders.
Waarom geen aktivist Omdat het ak
tivisme, dat in ’t verraad geboren is, door
’t verraad moet vergaan; omdat wij van
geen aanhechting aan Holland willen we
ten; omdat wij onvoorwaardelijk voorstan
ders zijn van de stoffelijke en kultureelë ont
wikkeling van het Vlaamsche volk in het
kader van het op internationaal gebied nood
wendige Belgie, dat zijn stevigheid bewe
zen heeft binst den oorlog en door zijn
honderdjarig gelukkig bestaan; omdat wij
de oplossing van de taalkwestie willen bij
Wilt ge dat het geloof niét om zeepe
gaatpastoors blijft in uw kerk.
van Vlaanderen .en met
de 1 f-Jüïiefêesten moet het'ervan over-
löogèn. Wij kunnen niet genoeg, met een
geestdriftige liefdé voor Vlaanderen, den-
ken en voélen'.
In voórbereiding óp liét. 11 Juli-feest
zullen-wij allen samen de negen achter-
eenvölgehde dagen onze H. Communie
opdragen' om döor de voorspraak van St.
Godélievë te bekomen
Z. 3 .Het geestelijk en stoffelijk her-
worden van Vlaanderen.
M. 4. Idealisme voor onze studenten
in den strijd voor Vlaanderens herworden.
D. 5. Kracht en volharding- voor hen
die lijden en strijden voor Vlaanderen.
W. 6. Troost en hulp voor onze geker
kerden en bannelingen Dat is Borms en
de landverraders. N. v. d. R.)
D. 7. Zielrust voor onze Vlaamsche
gesneuvelden.
voor
onze
Weet gij, Vcuirtaar, wat de kiezers
gen?
«’t Is meer dan een jaar dat er moest aan
begonnen zijn maar men ziet dat Mini.itci
Baels hier niet veel voorb’jrijd.
WIJ BESCHULDIGEN U, in uwe krin
gen de katholieke jeugd aan te sporen tot
de- verheerlijking van de Leeuwenvlag,
simboól.dcr vijanden van Belgie, en alzoo
ons vaderland bij die snotneuzen te doen
v’cfaëht'en
WIJ BESCHULDIGEN U, met 11 Juli
de’Leeuwen vlag- aan uwe huizen uit te ban
gen en alzoo meer sympathie-te betoonen
voor de landverraders dan voor uw vader
land.
WIJ BESCHULDIGEN U, uwe gazet
ten ten dienste te stellen der Vlaamsch-Na-
tionalisten. Antwoord ons, Veuinaar, hoe
veel uwer nummers zijn er verschenen met
artikels van de Aktivisten Ontelbaar, bij-
gansche vrachten Wat moeten de serieu
ze katholieke lezers denken van zoo een op-
stelrqad? Dat ze medeplichtig zijn met de
landverraders'!
WIJ BESCHULDIGEN DE KATHO
LIEKEN van LANDVERRAAD welke te
Antwerpen MET DUIZENDEN voor den
snoodaard B' )RMS gestemd hebbe.n.
Luister, welke uitleg ze geven aan die
schandalige stemming: (Katholiek Strijd
blad van 28 April) DE GRÖOTE MAS
SA KIEZERS HEEFT NIET GESTEMD
VOOR BORMS, MAAR TEGEN DE LI
BERALEN, tegen de FRANSKILJONS
EN EEN DEEL VOÖR DE
LEUTE, ÓMDAT BORMS TOCH NIET
VERKIESBAAR WAS.»
De'liberaaï BAELDE.... een Franskiljon,
hij een rasecht Antwerpenaar; oei, mijn
zijde,-laat me lachen.
En dan één deel die voor Borms gestemd
hebben VOOR DE LEUTE. Wat ernstigs
kan men verwachten yan menschen die
voor een vuigen landverrader stemmen
VOOR DE LEUTE? Zij verkiezen een
SCHURK boven een BELG-.voor de leute
Wel wat zoudt gij zeggen, moesten eeni-
ge duizenden katholieken nu ook eens
stemmen voor Leuridan, ’t vriendje van
Borms, voor de leute?
Er zijn maar twee namen .die passen,
voor ztüke leutemakers: VALSCHA.ARDS
SLECHTE BELGEN