Stemt
onder Nr
Stemt
onder Nr
onder Nr
De Panne
Enkele pennetrekken
Wat wil een liberaal
Adinkerke
voor Marque; Buyl
Wie zijn de
Pharizë.s
Kiezers vergeet niet
Stemt onder Nr 3
Het liedje van
t Bottrpatertje
i.
o
Frankrijk heeft veel volk nqodig en heeft
Nieupoort, leest een laatste
alle.
rattrsi- i'aTjrcrv-»seaacr.•.srurta Vurj-su•j.rxx^nKKz^;ax=rrjsx«j-x*.
'maar
ver
AAN DE GETEISTERDE BEVOLKING.
Een die ’t heel goed weet.
2)
3)
-<ur>-Je
van
Hij
de
OP DEN KOP
'NEN GOEIEN DOP
Dan zal Kermis zi’n.
MARQUET EN BUYL noeten erin
Katholieke Meerderheid is synoniem van on
verdraagzaamheid.
Socialistische meerderheid beteekent armoede
Fronters’ vooruitgang wil zeggen vreemde ver
drukking.
Een Liberale Triomf zal u het volgende
schaffen
Minimum lasten;
Samenwerking van arbeid en kapitaal;
Taalvrijheid.
BELANGRIJK NIEUWS.-
Wij vernemen uit heel goede en zekere
bron dat liberale vrienden zich druk bezig
houden niet het opmaken der plannen en
het verwezenlijken der finantieele middelen
van een groot nijverheidsgesticht (fabriek)
dat zal verrijzen hier in de omstreken van
Adinkerke. Minstens honderd werklieden
zullen er hunne bezigheden vinden. Niet
alleen zal dit goede nieuws onthaald wor
den met groote vreugde in de werkersbevol-
king, nu verplicht heinde en verre hun
brood te gaan verdienen, maar het zal al
de ipwoners van Adinkerke verheugen.
Ten gevolge vai’ het oprichten van die fa
briek zal ook de electriciteit alhier verkre
gen worden, daar dit nijverheidsgesticht,
op gansch modernen voet ingericht, deze
zal gebruiken als drijfkracht.
Inwoners van Adinkerke, men zal u zeg
gen dat dit goede nieuws eene kiesbelofte
is waarvan niets zal verwezentlijkt worden.
Welnu, ik zeg u dat dit goede nieuws de
volstrekte waarheid is, binnen kort zult gij
u met uwe eigene oogen kunnen overtuigen
dat de liberalen geene kiesbelovers zijn,
maar menschen van de daad die alles in
het werk stellen om eenieders welstand te
betrachen.
Wilt ge vrede en welstand in het Land?
STEMT VOOR DE LIBERALE VOLKSGE
ZINDE KANDIDATEN.
De Liberaal wil den vooruitgang door de
zedelijke en intellectueele verbetering van
liet individu.
Hij zrl zoeken zich te volmakne
het volk te verzedelijken en diens stoffelij-
ken toestand op een hooger peil te bren
gen, ten einde hem een grooter en sterker
vrijheid te verzekeren. Zoo zal hij zonder
geweld den vooruitgang nastreven.
De Liberaal aanziet den Staat als het or
gaan van de gemeenschap, voor zending
hebbende het algemeenbelang te doen
overheers» hen aan allen een gelijke vrij
heid te w; arborgen een verlicht verdraag
zaam onderwijs voor al de graden tè orga-
niseeren, dat buiten alle dogmatische of
confession neele invloeden staat en alzoo
toegankel.jk is voor allen, terwijl het ieders
geweten, elke geloofsbelijdenis eerbiedigt.
Aan wie is het te danken dat het afschu
welijk wetsontwerp van 1922, dat het we-
derbeleg ontzegde aan de aankoopers van
goederen met oorlogschade en den onder5
gang van velen onder hen beteekende
een Dixmudenaar heeft er zich naar gezelf-
moord - is ingetrokken geworden, als wan
neer het reeds daar den Senaat aangenomen
was
Wie is het die dezen onschatbaren dienst
aan velen onder U bewezen heeft, ten prij
ze van zijn bestuurlijke betrekking
Wie is het die sedert jaren de wereld om
wenteld heeft om hier nijverheid eer
gezonde nijverheid en niet een ongezonde
zooals ons tegenstrevers beweren immers
de kunstzijdenijverheid is volgens de hui
dige methode van vóórtbrengen niet meei
ongezond niettegenstaande de onverbid
delijke tegenwerking van de klerikale ar-
beids ver drukkers, om hier nijverheid en
welvaart voor burger en werkman te zien
verrijzen
Niemand anders dan de ijverige R. Dae
neus.
Arbeiders, neringdoeners, de toekoms;
ligt in uw handen. Daarom als één man ge
dopt voor de mannen van nr. 3, die immei
>e oeiangen hebben weten te verdedigen
het ónmogelijke gedaan hebben een stof
enjke welvaart ter streek in te brengen
Een Liberaal wil vrij zijn te denken zoo-
als hij w'l, zijn gedachten te verdedigen
en die van anderen vrij te onderzoeken.
Hij stelt zijn geweten en zijn rede boven
clles en heeft vooral dorst naar vrijheid.
Een liberaal verafschuwt alle tiranien
hij staat vijandig tegenover de privilegies
van klasse, secte of stand en waar hij voor
zich zelf cle volledige vrijheid van gedachte
en van vrij onderzoek opeischt, moet hij
deze aan anderen toekennen bijgevolg is
hij, en meet hij verdraagzaam zijn.
Is hij het niet dan is hij maar een half-Li
bcraal.
Daar ging een pater langs het land,
Hei’t was in de Mei.
Met een wit mandje aan den hand,
Hei’t was in de Mei.
Het patertje stond dikke vet,
.'ven ’t manclekleedje was zuiver net.
Hei’t was ih de Mei, zoo zei,
Hei’t was in de Mei.
U - -2,-
SgHet mandje woog zoo schrik’lijk zwaar,
Hei’t was in de Mei.
SHen ’t patertje ging krom ernaar,
Hei,’t was in ce Mei.
'jgHet zweete dat het van rem liep,
het gaf, noch zuchtje, of gepiep.
Hei I ’t was in de Mei, zoo zei,
Hei’t was in ce Mei.
3.
,®Boer Kruloor stond in tijne deur,
Hei’t was in ce Mei.
Smet in zijn broek een groote scheur,
Hei’t was in ce Mei.
^Hij dacht, wat draagt die pater wel,
dat hij toch zoo zweet dvars door zijn vel.
Hei’t was in ch Mei, zoo zei,
Hei’t was in ce Mei.
4.
Zoo kwam de pater zwaa' belaan,
c Hei’t was in (ie Mei.
en ging nog bij boer Krrloor staan,
Hei’t was in 4 Mei.
Hij vroeg om boter, met fatsoen,
twee kilos om in de mam te doen.
Hei’t was in dt Mei, zoo zei,
Hei 1 ’t was in cb Mei.
5.
Maar Boertje Kruloor ws te fijn,
Hei’t was in Mei.
«$-Hij peisde ’t moet een tiuktje zijn.
Hei’t was in <i Mei.
J»De boter wordt verkocht gewis
radaar het in ’t korte nu kezing is
Hei 1 ’t was in d< Mei, zoo zei,
Hei’t was in di Mei.
6.
Hij sprak, och Pater ’t is met smart,
Hei’t was in dt Mei.
’k verkoop onz’ boter op de markt,
Hei’t was in d» Mei.
wij eten smout of margaien
want boter is duur voor t huisgezin.
Hei’t was in dcMei, zoo zei,
Hei ’t was in d< Mei.
7.
’t Patertje dacht, ’t zal hi<r i.iet gaan,
Hei’t was in cle Mei.
Maar liet zijn boter toch net staan,
Hei’t was in de^Mei.
En zoo kwam hij in ’t kiest er toe
Twee kilos te kort en vieste moe.
Hei’t was in de Mei, zoo zei,
Hei ’t was in d< Mei.
Zondag 11. was het een heerlijke dag voor
cle liberale Partij alhier. Van af .2 ure begon-
i nen cle deelnemers aan de feestlijkheden aan
te komen. Rond 3 ure begaf zich de liberale
Harmonie naar de Tramstatie om ei cle vrien
den van Veurne af te halen. Stoetsgewijze
werden deze geleid naar cle Groote Markt
v. aar hot weldra zwart zag van ’t volk. De
zco prachtige groep turners kracht en
j Zwier van Veurne, die overal waar ze gaat
een zoo diepen indruk maakt op ’t publiek,
deed cr alle slach oefeningen die begeeste
ring brachten onder de toeschouwers, en die
i den meeaten bijval behaalden.
Rond 5 ure kwamen de II. II. Marquet,
i l’uyl, Dr. Moreaux en Vroome toe weld; a
vervoegd door de andere kandidaten heeren
i Van Elslande en G. Duclos en liet pro
vincial raadslid heer H. Barbier. Een indruk
v. ekkendc stoet zette-zich onmiddelijk na
dien in beweging. We bemerkten cr De
Philb.armonie van Nieuport, vergezeld door
talrijke leden van den Damesbond en den
Vrij. im:men Volksbond, met aan hun hoofd
<le HTL M. Thevissen, Ch. Fryns, Schepe
nen, Vandoorne, Voorzitter der Philharmo
nic, Louis Symoens, en vele anderen.
Belangrijke groepen van Oostende Li
berale. Volksbond, ’t Scherpoog, Liberale
Jonge Wacht, enz. enz.
De Orpheonisten van Moere, met hun
knappe Voorzitter heer Depuydt. Vertegen-
woo' digers van Dixmude van de Yzerzonen,
cle Liberale Volksbond en Damesbond, cle
liberale fanfaren enz.
Veurne niet haar Turnersmuziek en hare
prachtige turnclub, met twee opschriften
Leve Marquet en Buyl gevolgd door tal
rijke leden van 't Liberaal syndicaat, der Li
berale Volksbond en Damesbond enz.
De stoet werd geindigd door onze liberale
Harmonie met vaandel en Jonge Wacht, en
gesloten door de HH. kandidaten die door
de zoo talrijke aanwezigen overal met cle
meesten en luidruchtigste sympathie werden
begroet.
Aan ’t Standbeeld der glorierijke gesneu
velden Albrecht I plaast werden door cle hh
Marquet en Buyl bloemtuilen neergelegd in
naam der Liberale Volksbonden van De
Panne en Veurne, wijl eene Brabanconne
door Panne-Vooruit aangeheven diepe ont
roering bracht in aller harten.
De intrede der kandidaten in ’t Liberaal
Huis, dat reeds overrompeld was door pu
bliek, had plaats onder de meeste geestdrift
tusschen eene ware haag waaiende vlaggen.
Roerend oogenblik Na eene intieme ont
vangst werd cle meeting geopend door den
heer Voorzitter van den L. V. J. De Jaegher
omringd door de HH. Kandidaten, de ge
meenteraadsleden en de leden van het komi-
teit van den L. V. spreker verontschuldigde
de afwezige kandidaten, weerhouden te
Heerst waar zij het goede woord zaaiden.
Hij deed cle tegenwoordige kandidaten lui
druchtig begroeten, sprak van het Blauwe
vaandel, dat immers den te volgen weg moet
afbanen, enz. Na hem namen het woord
de HH. Marquet en Buyl, wie beiden eene
ware ovatie te beurt viel. Jammer genoeg
kon de optocht naar den Oosthoek geen
plaats hebben ’t regende op dien oogenblik
De heeren Marquet en Buyl en de andere ka
kandidaten wilden toch hunne sympathie
betuigen aan de Oosthoekenaars en gingen
er een kort bezoek brengen per auto. De
harmonie Panne-Vooruit vergezeld door een
groot getal vrienden ging er ook heen. Niet
tegenstaande ’t slechte weer.
Om 8 ure sloot een banket dezen heuglij
ken dag. Een honderdtal genoodigden zaten
gezellig aan den disch vergaderd.
De heeren Demailly, (die langdurig en
meesterlijk ’t liberaal werk alhier afgelegd)
voor oogen bracht). De Jaegher en Marquet
spraken er gloedvolle woorden, ’t Feest dat
zoo heerlijk dezen prachtigen dag eindigde
duurde nog heel lang voort.
Schoone nuttige dag die voor de Liberale
i paitij veel goede vruchten zal afdragen.
eens hoort wat er binnen de
kloosters en colleges, aan
kinderen verteld wordt.
4) Over katholieke liefdadigheid. Kie
zers, werklieden,leest dit goed, en oordeelt
Binst den verschrikkenjKen u inter, dien
we belt cl heben, kwam er Vuiiwegc een
der edelmoedigste Belgen, vanwege Mr
Marquet, hulp aan de behóeftigen. Soep,
clei-sch, breed en leien werden uitgedet-ld.
Ve-'pindc voorwerpen werden -terugge
schonken, enz. enz. Weet je wat intusschen
te kat'ioheke kopstukken van NieupOorT
deden? In plaats van u te helpen, zonden
ze liever een nieuwjaarsgift naar den Paus
O glorie, clan zou hun naam wellicht ge
drukt worden in een eerlijk nietig
katholiek blaadje.)
Kiezers, oordeelt en besluit
5) Over katholieke beloften. Nieu-
poortenaars, kijkt naar den toestand van
uw haven, van uw broodwinning. Wat heeft
Minister Baels gedaan? De werken die reeds
lang voorzien waren door de oorlogsschade
heeft hij laten uitvoeren, en dan nog meer,
omdat hij zijn ooren afgezaagd was door
onzen Buyl, dan uit liefde tot de Nieupoort
naars. Kiezers, Mr Marquet wil tot u,
komen, niet alleen met woorden, maar voor
al met zijn ontzaglijk fortuin Het weste
lijk gedeelte der Belgische kust, met Nieu
poort als middenpunt, wil hij zien heroprij-
zen, zooals een Lippens met het Oostelijk
gedeelte gedaan heeft.
Kijkt naar Blankenberghe, en denkt dat
het alleen van u afhangt, om Nieupoort en
zijn badplaats nog grooter te maken.
Leve Marquet en zijn liberale vrienden
ZEGE AAN DE LIJoT
nummer 3
Ais men den Veurnaar of den Wcst-Vb-
mhig leest :'oi; men kunnen gelooven d t d
rjlen vijanden zijn van den Cod.'.d.' ;ist
■-. p .tii’.eetrde vlaamsch' a'ers
i e waarheid is heel wat anders
\’o.gens ons. moet ieder menv'.h venr - ’.ch
zelve weten of hij weinig of dikwijls naar
c.Kerk wil gaan of hij begeert dc. :e of gé-
-c’etotic» uit te ocfene.i, dat is privaat'
a.-:l-dat gaat niemand aan, dat heeft niets
ui-t rolitiek te doen.
Wat een liberaal, stellig niet en wil en zal
verdragen, ’t is dat er broodrooving, ver
drukking of ergens eene andere soort dwin
gelandij uitgeoefend worde, onder voor
wendsel van godsdienst.
Le burgemeester op het stadhuis, de rech
ter op het Tribunaal, de pastoors, kosters
en stoeltjeszetters op hunne plaats dat is
in cie rs.erk. Dat is onze leus.
Ne sutor ultra crepidam houthakker
bl’jf Lij uwen kapblok.
Is dat ten andere niet overeenkomstig
met de leering van Kristus
Heeft Kristus dezelfde «opinie» niet uit
drukkelijk uitgesproken toen hij zegde aan
de pharizeers, (de fronters van zijnen
tijd) «Redde Caesari, quod Caesario est:
geeft aan Caesar (’t is te zeggen aan cle
wereldlijke overheid) wat Caesar toekomt.,
en aan God wat God toekomt
Christus wilde daaronder verstaan «ik
zoon Gods, bemoei mij niet met wereldlij
ke zaken».
Heeft Christus niet dikwijls herhaald
«Mijn rijk is van deze wereld niet»? Zijn
dat zijne eigene woorden niet.
Heeft Kristus de kooplieden uit den Tem
pel niet verjaagd, en dan nog «manu mili-
tari
Dat alles om te toonen dat het wereldlijke
van ’t geestelijke moet gescheiden blijven.
Wat waar was in Kristus tijd is ’t nog
meer nu
En hoe priesters zich belachelijk maken
met onverstandig op meetingen te broebe-
len en beteuterd te kijken dat heeft ieder
een kunnen bestatigen die in de Kroon ge
weest is en de vliegende Brigadier aan ’t
werk gezien heeft.
’t Was kluchtig, grappig, maar zulks doet
veel kwaad aan den Godsdienst, bij de een
voudige menschen die een beter gedacht had
den van het gezond verstand van hunne
«geestelijken».
Dan zal de uVeurnaarn schrijven, dat de
liberalen den beteuterden Proost verdacht
of verfoeilijk gemaakt hebben
Wat er ook onverdraaglijk is, is van al
tijd te hooren den aVeurnaar» snateren over
de Chirstene zedeleer, cle schoone ziel van
’t kind, enZ|., en voorspellingen te hooren
uiteen doen van wat er zou gebeuren moes
ten de liberalen aan ’f hoofd komen
’t Ware veel kiescher van dit potje ge
dekt te laten Na ’t gebeurde van Diksmui-
de en Nieuwpoort is ’t lomp van zulke ver
klaringen te doen over monopool in zeden
leer.
Er zijn nog ouders die memorie hebben
II ne faut jamais parler de corde dans la
maison d’un pendu Is dat wel verstaan
Wij keuren alle tusschenkomst van priesters
in de politiek af
En wat zien wij Nu dat het klaar blijkt
dat Borms, Leuridan, Butaye, Beulemans
en Cie maar eenvoudige vogelkrikken zijn,
worden ze door de vliegende brigade be
streden
Maar zoo lange dat de klerikalen dachten
dat ’er macht achter die kluchtspelers stak
luidde het bevel de fronters behandelen
met zachtheid... en attendant Heb
ben de liberalen van den beginne af, ja of
neen, Borms den verklikker, den verrader
behandeld als eenen Judas
Sedert eenige weken doen de Klerikalen,
dat ook, omdat de geestelijke overheid dat
gebiedt zegt de proost in zijne naïveteit
Is ’t maar sedert eenige weken dat ze we
ten in den Veurnaar wat Borms, Pater van
Santé üud genossen, binst den oorlog
uitgestoken hebben
Of hebben ze maar onlangs vernomen
dat Borms verraden had voor ’t groot
geld en niet uit idealismus
Maakt dat de kraaien -wijs Huichelaars
Pharizéers Ante-christen Godsbedriegers
De Liberalen zijn vlaamschhaters bevesti
gen somtijds pedante pietjes wijsneuzen
ernstig als ezels
Wat nu Wel ons landeken is klein,
overbevolkt, waar moeten onze menschen
naartoe
Onze werklieden, onze boeren zijn we-
reldbefaamd en overal welgekomen
waar er nog plaats is. maar naar Holland
Duitschland, Engeland, Amerika, China...
of Italië, kunnen onze menschen niet uit
wijken die landen zijn of te wel overbe
volkt of te wel ontoegankelijk uit protectio
nisme Dat zijn feiten En ’t is al ’t ge
schreeuw en de flauwe praat niet Leuridan
en Beulemans die dat zullen veranderen
Facta non verba
Kiezers, Stemt onder Nr 3
w---w_-Tnrrpjrns. -> w -rrn
Voor wereldvrede tegen klassenhaat, stemt
men voor de volksgeliefde Kandidaten MAR
QUET, BUYL en medestrijders!
er nog altijd te kort, daar is plaats voor on
ze uitwijkelingen.
En met ’t vlaamsch alleen, hoe schoon
onze taal ook weze, gaat men niet ver dat
weten alle lieden die wat gereisd 1:ebben
in ’t aland
te wenschén dat ieder bélg, niet
iscb, maar ook nog duitsch en
4Pc| oank.creii on want vele vmcmcie-
ocl'.en iris klein Land.
lede.è mensch, roer ei armen als rijken
de kans te geven vreemde talen te lecren
’:t is het clocl wairnaar ieder liberaal
I -I reeft.
.'•a'i'.ir-n'.ntsclie- kop-tukken, wccst
i maar gerust, zorgen ervoor '?.t hunne kiti-
dérs wel franse'.’. Itemn en eene goede uit-
i spraak op-ienien 1 wa it van den accent
j y.irc/ién can on.:en'Michael Beulemans
1 ';m /.e verschrikt niet waar Leuridan
Wit cle fronters of te IIpomsch-Katho’icJ en
(oei mijn hoofd) en.de vliegende btiga-
diers ronden wenscheii
Ecnvo idig de menschen dom c i o-’
Leid laten om ::e gemak kei ijk te Lmm. n
i dwingen hunnen wil te' doen cn ze ;:it te
i baten 1
Mundus vult Acipi heeft Kristus dikwijls
uitgeroepen, De wereld wil bedrogen zijn.
Maar Kristus hééft" ons niet geboden
van, de menschen te mppen cn te be.drie-
i gen Hij heeft, bestatigd dat er nog al fop-
1 pers pharizéers, en witgekalkte graven
bestonden zonder hunije daden en werken
goed te keuren. Een dingen is zeker, ’t was
tijd, hooge tijd van de stallen van Augias
eens duchtig' uit te kuischen Kiezers dqt
is uw werk handen uit de mouwen
Kiezers van Nieupoort, leest een laatste
maal goed de volgende groote waarheden.
Leest, overleest en besluit.
1) Over katholieke eerlijkheid. De
kiesstrijd woedt hevig, de katholieken heb
ben niet alleen te kampen tegen hun ge
wone politieke tegenstrevers, maar tegen
wreede, onverbiddelijke inwendige scheu
ring. Tegenover het prachtig optreden
der liberalen, voelen zij hunne posities on
houdbaar. En wat doen ze?
-De man. die langs de straten van gansch
ons arrondissement luidruchtig toegejuicht
wordt, om zijn alom bekende edelmoedig-
a«heid de man, die gansch zijn fortuin ter
Ooescliikking van onze streek stelt Mr.
'^Marquet wordt door de Katholieken op
gemeene, lage manier door den modder ge
trokken. Eerroof is voor die ellendelingen
niet te laf, als het hun doel k-an dienen.
Gelukkig dat het nooit maar door vuile
potten is, dat men vuil gemaakt wordt.
2) Over katholieke fijngevoeligheid.
Een vraag aan de heeren Priesters der stad
Nieupoort. De kerk is het huis van Chris
tus, het huis van alle kristenen en der zoe
te vrede. Sedert wanneer dan a. u. b.'
heeft een Priester het recht een deel dier
kristenen te beleedigen in dat Huis Se
dert wanneer mag de kerk gebruikt wor
den als Katholieke meetingszaal Mogen
wij den opsetller kennen van het kiesmani-
fest, dat van op den predikstoel afgelezen
werd? Verachter'ijk, effenaf waardig van
uw beschimmeld kliekjeBeter ware het
geweest de onderdanige parochianen bezig
te houden over de laatste redevoering van
der Itab.aanschen Mussolini.
3) Over katholieke opvoedingsgeest.
In een college van ons arrondissement,
werd aan de kinderen wijs gemaakt, dat Mr
Marquet, in het midden van de Markt in
een stad '-au ens arrondissement, zou spre
ken met zijn mouwen vol bankbbriefjes
We begrijpen niet in welke les, zooiets
kan te pas komen? In alle geval, de katho
leken eischen gelijkheid i,p oor viij en of
fièiee’. onderwijs, maar weren ne: toeziqh*:
van den Staat zooveel mogelijk af. Niet te
verwonderen, hé, als men van tijd tot tijd
muren van
de onhoozeie
i
mannen dan hij gevallen zijn, maar waar
hij sinds twee jaar bewijs levert van de
meest schitterende hoedanigheden van open
baar beheerder.
Vervolgens werd hij het hoofd van het
arrondissementscomiteit der partij, daarna
van het Provinciaal Comiteit, waarvan hij
de ziel is, en waar hij door zijn voorbeeld
zijn Woorden, zijn daden en zijn opbouwen
de politiek iedereen meesleept.
Emiel Vroome is altijd trouw gebleven
aan zijn princiepen van vrijheid, van ver
draagzaamheid en van socialen vooruitgang
.'Erijd is hij doordrongen geweest van de
meeséerlijke theorieën onzer heerlijke par
tij, die alleen in staat is om aan eiken bur
ger de vrije beschikking van zijn bedrijvig
heid te waarborgen.
Ei.iile Vrcome heeft nooit opgehonden
on,:» tegenstrevers te bekampen. Eerst viel
hij de 1 atholieke partij aan. Zooals men
weet is deze samengesteld uit elementen
die zelf in oncenigheid leven, vijandig staan
tegenover de vrijheid van geweten waaron
der sommigen met activisme behept zijn.
Daarna trok hij tegen de socialisten ten
strijde. Deze partij is tot gevaarlijke onder
nemingen geneigd. Haar leiders verrijken
zich ten koste van den werkman en stellen
zich zelf als «hatelijke bourgeois» aan.
Op nationaal gebied bekommert Emile
Vroome zien om de eenheid van het Land,
om de bescherming van zijn onafhankelijk
heid en zijn voorspoed. Op gemeentelijk ge
bied heeft hij slechts het welzijn van Oos
tende op het oog de vermeerdering van de
natuurlijke rijkdommen van de stad, den
vooruitgang der plaatselijke nijverheden,
het welslagen van het seizoen.
Hij is de man van morgen, jong als
hij is, gezond en zeer welsprekend. Hij
kan het voord voeren tot het volk waaruit
hij gesproten is, en tot de jeugd wiens as
piraties hij steunt en begunstigt.
Emile Vroome zal al deze schitterende
hoedanigheden ten dienste stellen van het
mandaat waarmede de kiezers hem zullen
belasten.
Te zamen met zijn mede-candidaten,
voert hij sinds drie maanden een koppigen
en taaien maar waardigen strijd, die zijn
tegenstrevers ontwapent, en waarvan het
succes met den dag aangroeit. Het woord
van dezen grooten democraat ontroert en
overtuigt.
Emile Vroome is overtuigd partijganger
van den schoolvrede. Hij verzet zich uit
rile machl tegen het streven van de Kerk
tot het bekomen van den vooruitgimg in
den Staat, en bekampt de inmenging
den Godsdienst in tijdelijke zaken,
predikt in gansch het arrondissement
gelijkheid van rechten voor Vlamingen en
Walen, en houdt niet op de activistische ver
raders te brandmerken. Hij wil Belgie één
en onverdeelbaar, zien voortstrijden op den
weg van deii Vooruitgang.
De uitmuntende kandidaat, die Emile
Vroome is, de sympathieke, noeste werker
de eerlijke man, de rechtschapen politicus
d e gehec' t is aan de belangen van bet ar
rondissement zal gekozen zijn, en dit jaar
nog, met Adolphe Buyl en Georges Mar
quet, in het Parlement zetelen.