Stemt onder Nr Stemt onder Nr onder Nr De Panne Enkele pennetrekken Wat wil een liberaal Adinkerke voor Marque; Buyl Wie zijn de Pharizë.s Kiezers vergeet niet Stemt onder Nr 3 Het liedje van t Bottrpatertje i. o Frankrijk heeft veel volk nqodig en heeft Nieupoort, leest een laatste alle. rattrsi- i'aTjrcrv-»seaacr.•.srurta Vurj-su•j.rxx^nKKz^;ax=rrjsx«j-x*. 'maar ver AAN DE GETEISTERDE BEVOLKING. Een die ’t heel goed weet. 2) 3) -<ur>-Je van Hij de OP DEN KOP 'NEN GOEIEN DOP Dan zal Kermis zi’n. MARQUET EN BUYL noeten erin Katholieke Meerderheid is synoniem van on verdraagzaamheid. Socialistische meerderheid beteekent armoede Fronters’ vooruitgang wil zeggen vreemde ver drukking. Een Liberale Triomf zal u het volgende schaffen Minimum lasten; Samenwerking van arbeid en kapitaal; Taalvrijheid. BELANGRIJK NIEUWS.- Wij vernemen uit heel goede en zekere bron dat liberale vrienden zich druk bezig houden niet het opmaken der plannen en het verwezenlijken der finantieele middelen van een groot nijverheidsgesticht (fabriek) dat zal verrijzen hier in de omstreken van Adinkerke. Minstens honderd werklieden zullen er hunne bezigheden vinden. Niet alleen zal dit goede nieuws onthaald wor den met groote vreugde in de werkersbevol- king, nu verplicht heinde en verre hun brood te gaan verdienen, maar het zal al de ipwoners van Adinkerke verheugen. Ten gevolge vai’ het oprichten van die fa briek zal ook de electriciteit alhier verkre gen worden, daar dit nijverheidsgesticht, op gansch modernen voet ingericht, deze zal gebruiken als drijfkracht. Inwoners van Adinkerke, men zal u zeg gen dat dit goede nieuws eene kiesbelofte is waarvan niets zal verwezentlijkt worden. Welnu, ik zeg u dat dit goede nieuws de volstrekte waarheid is, binnen kort zult gij u met uwe eigene oogen kunnen overtuigen dat de liberalen geene kiesbelovers zijn, maar menschen van de daad die alles in het werk stellen om eenieders welstand te betrachen. Wilt ge vrede en welstand in het Land? STEMT VOOR DE LIBERALE VOLKSGE ZINDE KANDIDATEN. De Liberaal wil den vooruitgang door de zedelijke en intellectueele verbetering van liet individu. Hij zrl zoeken zich te volmakne het volk te verzedelijken en diens stoffelij- ken toestand op een hooger peil te bren gen, ten einde hem een grooter en sterker vrijheid te verzekeren. Zoo zal hij zonder geweld den vooruitgang nastreven. De Liberaal aanziet den Staat als het or gaan van de gemeenschap, voor zending hebbende het algemeenbelang te doen overheers» hen aan allen een gelijke vrij heid te w; arborgen een verlicht verdraag zaam onderwijs voor al de graden tè orga- niseeren, dat buiten alle dogmatische of confession neele invloeden staat en alzoo toegankel.jk is voor allen, terwijl het ieders geweten, elke geloofsbelijdenis eerbiedigt. Aan wie is het te danken dat het afschu welijk wetsontwerp van 1922, dat het we- derbeleg ontzegde aan de aankoopers van goederen met oorlogschade en den onder5 gang van velen onder hen beteekende een Dixmudenaar heeft er zich naar gezelf- moord - is ingetrokken geworden, als wan neer het reeds daar den Senaat aangenomen was Wie is het die dezen onschatbaren dienst aan velen onder U bewezen heeft, ten prij ze van zijn bestuurlijke betrekking Wie is het die sedert jaren de wereld om wenteld heeft om hier nijverheid eer gezonde nijverheid en niet een ongezonde zooals ons tegenstrevers beweren immers de kunstzijdenijverheid is volgens de hui dige methode van vóórtbrengen niet meei ongezond niettegenstaande de onverbid delijke tegenwerking van de klerikale ar- beids ver drukkers, om hier nijverheid en welvaart voor burger en werkman te zien verrijzen Niemand anders dan de ijverige R. Dae neus. Arbeiders, neringdoeners, de toekoms; ligt in uw handen. Daarom als één man ge dopt voor de mannen van nr. 3, die immei >e oeiangen hebben weten te verdedigen het ónmogelijke gedaan hebben een stof enjke welvaart ter streek in te brengen Een Liberaal wil vrij zijn te denken zoo- als hij w'l, zijn gedachten te verdedigen en die van anderen vrij te onderzoeken. Hij stelt zijn geweten en zijn rede boven clles en heeft vooral dorst naar vrijheid. Een liberaal verafschuwt alle tiranien hij staat vijandig tegenover de privilegies van klasse, secte of stand en waar hij voor zich zelf cle volledige vrijheid van gedachte en van vrij onderzoek opeischt, moet hij deze aan anderen toekennen bijgevolg is hij, en meet hij verdraagzaam zijn. Is hij het niet dan is hij maar een half-Li bcraal. Daar ging een pater langs het land, Hei’t was in de Mei. Met een wit mandje aan den hand, Hei’t was in de Mei. Het patertje stond dikke vet, .'ven ’t manclekleedje was zuiver net. Hei’t was ih de Mei, zoo zei, Hei’t was in de Mei. U - -2,- SgHet mandje woog zoo schrik’lijk zwaar, Hei’t was in de Mei. SHen ’t patertje ging krom ernaar, Hei,’t was in ce Mei. 'jgHet zweete dat het van rem liep, het gaf, noch zuchtje, of gepiep. Hei I ’t was in de Mei, zoo zei, Hei’t was in ce Mei. 3. ,®Boer Kruloor stond in tijne deur, Hei’t was in ce Mei. Smet in zijn broek een groote scheur, Hei’t was in ce Mei. ^Hij dacht, wat draagt die pater wel, dat hij toch zoo zweet dvars door zijn vel. Hei’t was in ch Mei, zoo zei, Hei’t was in ce Mei. 4. Zoo kwam de pater zwaa' belaan, c Hei’t was in (ie Mei. en ging nog bij boer Krrloor staan, Hei’t was in 4 Mei. Hij vroeg om boter, met fatsoen, twee kilos om in de mam te doen. Hei’t was in dt Mei, zoo zei, Hei 1 ’t was in cb Mei. 5. Maar Boertje Kruloor ws te fijn, Hei’t was in Mei. «$-Hij peisde ’t moet een tiuktje zijn. Hei’t was in <i Mei. J»De boter wordt verkocht gewis radaar het in ’t korte nu kezing is Hei 1 ’t was in d< Mei, zoo zei, Hei’t was in di Mei. 6. Hij sprak, och Pater ’t is met smart, Hei’t was in dt Mei. ’k verkoop onz’ boter op de markt, Hei’t was in d» Mei. wij eten smout of margaien want boter is duur voor t huisgezin. Hei’t was in dcMei, zoo zei, Hei ’t was in d< Mei. 7. ’t Patertje dacht, ’t zal hi<r i.iet gaan, Hei’t was in cle Mei. Maar liet zijn boter toch net staan, Hei’t was in de^Mei. En zoo kwam hij in ’t kiest er toe Twee kilos te kort en vieste moe. Hei’t was in de Mei, zoo zei, Hei ’t was in d< Mei. Zondag 11. was het een heerlijke dag voor cle liberale Partij alhier. Van af .2 ure begon- i nen cle deelnemers aan de feestlijkheden aan te komen. Rond 3 ure begaf zich de liberale Harmonie naar de Tramstatie om ei cle vrien den van Veurne af te halen. Stoetsgewijze werden deze geleid naar cle Groote Markt v. aar hot weldra zwart zag van ’t volk. De zco prachtige groep turners kracht en j Zwier van Veurne, die overal waar ze gaat een zoo diepen indruk maakt op ’t publiek, deed cr alle slach oefeningen die begeeste ring brachten onder de toeschouwers, en die i den meeaten bijval behaalden. Rond 5 ure kwamen de II. II. Marquet, i l’uyl, Dr. Moreaux en Vroome toe weld; a vervoegd door de andere kandidaten heeren i Van Elslande en G. Duclos en liet pro vincial raadslid heer H. Barbier. Een indruk v. ekkendc stoet zette-zich onmiddelijk na dien in beweging. We bemerkten cr De Philb.armonie van Nieuport, vergezeld door talrijke leden van den Damesbond en den Vrij. im:men Volksbond, met aan hun hoofd <le HTL M. Thevissen, Ch. Fryns, Schepe nen, Vandoorne, Voorzitter der Philharmo nic, Louis Symoens, en vele anderen. Belangrijke groepen van Oostende Li berale. Volksbond, ’t Scherpoog, Liberale Jonge Wacht, enz. enz. De Orpheonisten van Moere, met hun knappe Voorzitter heer Depuydt. Vertegen- woo' digers van Dixmude van de Yzerzonen, cle Liberale Volksbond en Damesbond, cle liberale fanfaren enz. Veurne niet haar Turnersmuziek en hare prachtige turnclub, met twee opschriften Leve Marquet en Buyl gevolgd door tal rijke leden van 't Liberaal syndicaat, der Li berale Volksbond en Damesbond enz. De stoet werd geindigd door onze liberale Harmonie met vaandel en Jonge Wacht, en gesloten door de HH. kandidaten die door de zoo talrijke aanwezigen overal met cle meesten en luidruchtigste sympathie werden begroet. Aan ’t Standbeeld der glorierijke gesneu velden Albrecht I plaast werden door cle hh Marquet en Buyl bloemtuilen neergelegd in naam der Liberale Volksbonden van De Panne en Veurne, wijl eene Brabanconne door Panne-Vooruit aangeheven diepe ont roering bracht in aller harten. De intrede der kandidaten in ’t Liberaal Huis, dat reeds overrompeld was door pu bliek, had plaats onder de meeste geestdrift tusschen eene ware haag waaiende vlaggen. Roerend oogenblik Na eene intieme ont vangst werd cle meeting geopend door den heer Voorzitter van den L. V. J. De Jaegher omringd door de HH. Kandidaten, de ge meenteraadsleden en de leden van het komi- teit van den L. V. spreker verontschuldigde de afwezige kandidaten, weerhouden te Heerst waar zij het goede woord zaaiden. Hij deed cle tegenwoordige kandidaten lui druchtig begroeten, sprak van het Blauwe vaandel, dat immers den te volgen weg moet afbanen, enz. Na hem namen het woord de HH. Marquet en Buyl, wie beiden eene ware ovatie te beurt viel. Jammer genoeg kon de optocht naar den Oosthoek geen plaats hebben ’t regende op dien oogenblik De heeren Marquet en Buyl en de andere ka kandidaten wilden toch hunne sympathie betuigen aan de Oosthoekenaars en gingen er een kort bezoek brengen per auto. De harmonie Panne-Vooruit vergezeld door een groot getal vrienden ging er ook heen. Niet tegenstaande ’t slechte weer. Om 8 ure sloot een banket dezen heuglij ken dag. Een honderdtal genoodigden zaten gezellig aan den disch vergaderd. De heeren Demailly, (die langdurig en meesterlijk ’t liberaal werk alhier afgelegd) voor oogen bracht). De Jaegher en Marquet spraken er gloedvolle woorden, ’t Feest dat zoo heerlijk dezen prachtigen dag eindigde duurde nog heel lang voort. Schoone nuttige dag die voor de Liberale i paitij veel goede vruchten zal afdragen. eens hoort wat er binnen de kloosters en colleges, aan kinderen verteld wordt. 4) Over katholieke liefdadigheid. Kie zers, werklieden,leest dit goed, en oordeelt Binst den verschrikkenjKen u inter, dien we belt cl heben, kwam er Vuiiwegc een der edelmoedigste Belgen, vanwege Mr Marquet, hulp aan de behóeftigen. Soep, clei-sch, breed en leien werden uitgedet-ld. Ve-'pindc voorwerpen werden -terugge schonken, enz. enz. Weet je wat intusschen te kat'ioheke kopstukken van NieupOorT deden? In plaats van u te helpen, zonden ze liever een nieuwjaarsgift naar den Paus O glorie, clan zou hun naam wellicht ge drukt worden in een eerlijk nietig katholiek blaadje.) Kiezers, oordeelt en besluit 5) Over katholieke beloften. Nieu- poortenaars, kijkt naar den toestand van uw haven, van uw broodwinning. Wat heeft Minister Baels gedaan? De werken die reeds lang voorzien waren door de oorlogsschade heeft hij laten uitvoeren, en dan nog meer, omdat hij zijn ooren afgezaagd was door onzen Buyl, dan uit liefde tot de Nieupoort naars. Kiezers, Mr Marquet wil tot u, komen, niet alleen met woorden, maar voor al met zijn ontzaglijk fortuin Het weste lijk gedeelte der Belgische kust, met Nieu poort als middenpunt, wil hij zien heroprij- zen, zooals een Lippens met het Oostelijk gedeelte gedaan heeft. Kijkt naar Blankenberghe, en denkt dat het alleen van u afhangt, om Nieupoort en zijn badplaats nog grooter te maken. Leve Marquet en zijn liberale vrienden ZEGE AAN DE LIJoT nummer 3 Ais men den Veurnaar of den Wcst-Vb- mhig leest :'oi; men kunnen gelooven d t d rjlen vijanden zijn van den Cod.'.d.' ;ist ■-. p .tii’.eetrde vlaamsch' a'ers i e waarheid is heel wat anders \’o.gens ons. moet ieder menv'.h venr - ’.ch zelve weten of hij weinig of dikwijls naar c.Kerk wil gaan of hij begeert dc. :e of gé- -c’etotic» uit te ocfene.i, dat is privaat' a.-:l-dat gaat niemand aan, dat heeft niets ui-t rolitiek te doen. Wat een liberaal, stellig niet en wil en zal verdragen, ’t is dat er broodrooving, ver drukking of ergens eene andere soort dwin gelandij uitgeoefend worde, onder voor wendsel van godsdienst. Le burgemeester op het stadhuis, de rech ter op het Tribunaal, de pastoors, kosters en stoeltjeszetters op hunne plaats dat is in cie rs.erk. Dat is onze leus. Ne sutor ultra crepidam houthakker bl’jf Lij uwen kapblok. Is dat ten andere niet overeenkomstig met de leering van Kristus Heeft Kristus dezelfde «opinie» niet uit drukkelijk uitgesproken toen hij zegde aan de pharizeers, (de fronters van zijnen tijd) «Redde Caesari, quod Caesario est: geeft aan Caesar (’t is te zeggen aan cle wereldlijke overheid) wat Caesar toekomt., en aan God wat God toekomt Christus wilde daaronder verstaan «ik zoon Gods, bemoei mij niet met wereldlij ke zaken». Heeft Christus niet dikwijls herhaald «Mijn rijk is van deze wereld niet»? Zijn dat zijne eigene woorden niet. Heeft Kristus de kooplieden uit den Tem pel niet verjaagd, en dan nog «manu mili- tari Dat alles om te toonen dat het wereldlijke van ’t geestelijke moet gescheiden blijven. Wat waar was in Kristus tijd is ’t nog meer nu En hoe priesters zich belachelijk maken met onverstandig op meetingen te broebe- len en beteuterd te kijken dat heeft ieder een kunnen bestatigen die in de Kroon ge weest is en de vliegende Brigadier aan ’t werk gezien heeft. ’t Was kluchtig, grappig, maar zulks doet veel kwaad aan den Godsdienst, bij de een voudige menschen die een beter gedacht had den van het gezond verstand van hunne «geestelijken». Dan zal de uVeurnaarn schrijven, dat de liberalen den beteuterden Proost verdacht of verfoeilijk gemaakt hebben Wat er ook onverdraaglijk is, is van al tijd te hooren den aVeurnaar» snateren over de Chirstene zedeleer, cle schoone ziel van ’t kind, enZ|., en voorspellingen te hooren uiteen doen van wat er zou gebeuren moes ten de liberalen aan ’f hoofd komen ’t Ware veel kiescher van dit potje ge dekt te laten Na ’t gebeurde van Diksmui- de en Nieuwpoort is ’t lomp van zulke ver klaringen te doen over monopool in zeden leer. Er zijn nog ouders die memorie hebben II ne faut jamais parler de corde dans la maison d’un pendu Is dat wel verstaan Wij keuren alle tusschenkomst van priesters in de politiek af En wat zien wij Nu dat het klaar blijkt dat Borms, Leuridan, Butaye, Beulemans en Cie maar eenvoudige vogelkrikken zijn, worden ze door de vliegende brigade be streden Maar zoo lange dat de klerikalen dachten dat ’er macht achter die kluchtspelers stak luidde het bevel de fronters behandelen met zachtheid... en attendant Heb ben de liberalen van den beginne af, ja of neen, Borms den verklikker, den verrader behandeld als eenen Judas Sedert eenige weken doen de Klerikalen, dat ook, omdat de geestelijke overheid dat gebiedt zegt de proost in zijne naïveteit Is ’t maar sedert eenige weken dat ze we ten in den Veurnaar wat Borms, Pater van Santé üud genossen, binst den oorlog uitgestoken hebben Of hebben ze maar onlangs vernomen dat Borms verraden had voor ’t groot geld en niet uit idealismus Maakt dat de kraaien -wijs Huichelaars Pharizéers Ante-christen Godsbedriegers De Liberalen zijn vlaamschhaters bevesti gen somtijds pedante pietjes wijsneuzen ernstig als ezels Wat nu Wel ons landeken is klein, overbevolkt, waar moeten onze menschen naartoe Onze werklieden, onze boeren zijn we- reldbefaamd en overal welgekomen waar er nog plaats is. maar naar Holland Duitschland, Engeland, Amerika, China... of Italië, kunnen onze menschen niet uit wijken die landen zijn of te wel overbe volkt of te wel ontoegankelijk uit protectio nisme Dat zijn feiten En ’t is al ’t ge schreeuw en de flauwe praat niet Leuridan en Beulemans die dat zullen veranderen Facta non verba Kiezers, Stemt onder Nr 3 w---w_-Tnrrpjrns. -> w -rrn Voor wereldvrede tegen klassenhaat, stemt men voor de volksgeliefde Kandidaten MAR QUET, BUYL en medestrijders! er nog altijd te kort, daar is plaats voor on ze uitwijkelingen. En met ’t vlaamsch alleen, hoe schoon onze taal ook weze, gaat men niet ver dat weten alle lieden die wat gereisd 1:ebben in ’t aland te wenschén dat ieder bélg, niet iscb, maar ook nog duitsch en 4Pc| oank.creii on want vele vmcmcie- ocl'.en iris klein Land. lede.è mensch, roer ei armen als rijken de kans te geven vreemde talen te lecren ’:t is het clocl wairnaar ieder liberaal I -I reeft. .'•a'i'.ir-n'.ntsclie- kop-tukken, wccst i maar gerust, zorgen ervoor '?.t hunne kiti- dérs wel franse'.’. Itemn en eene goede uit- i spraak op-ienien 1 wa it van den accent j y.irc/ién can on.:en'Michael Beulemans 1 ';m /.e verschrikt niet waar Leuridan Wit cle fronters of te IIpomsch-Katho’icJ en (oei mijn hoofd) en.de vliegende btiga- diers ronden wenscheii Ecnvo idig de menschen dom c i o-’ Leid laten om ::e gemak kei ijk te Lmm. n i dwingen hunnen wil te' doen cn ze ;:it te i baten 1 Mundus vult Acipi heeft Kristus dikwijls uitgeroepen, De wereld wil bedrogen zijn. Maar Kristus hééft" ons niet geboden van, de menschen te mppen cn te be.drie- i gen Hij heeft, bestatigd dat er nog al fop- 1 pers pharizéers, en witgekalkte graven bestonden zonder hunije daden en werken goed te keuren. Een dingen is zeker, ’t was tijd, hooge tijd van de stallen van Augias eens duchtig' uit te kuischen Kiezers dqt is uw werk handen uit de mouwen Kiezers van Nieupoort, leest een laatste maal goed de volgende groote waarheden. Leest, overleest en besluit. 1) Over katholieke eerlijkheid. De kiesstrijd woedt hevig, de katholieken heb ben niet alleen te kampen tegen hun ge wone politieke tegenstrevers, maar tegen wreede, onverbiddelijke inwendige scheu ring. Tegenover het prachtig optreden der liberalen, voelen zij hunne posities on houdbaar. En wat doen ze? -De man. die langs de straten van gansch ons arrondissement luidruchtig toegejuicht wordt, om zijn alom bekende edelmoedig- a«heid de man, die gansch zijn fortuin ter Ooescliikking van onze streek stelt Mr. '^Marquet wordt door de Katholieken op gemeene, lage manier door den modder ge trokken. Eerroof is voor die ellendelingen niet te laf, als het hun doel k-an dienen. Gelukkig dat het nooit maar door vuile potten is, dat men vuil gemaakt wordt. 2) Over katholieke fijngevoeligheid. Een vraag aan de heeren Priesters der stad Nieupoort. De kerk is het huis van Chris tus, het huis van alle kristenen en der zoe te vrede. Sedert wanneer dan a. u. b.' heeft een Priester het recht een deel dier kristenen te beleedigen in dat Huis Se dert wanneer mag de kerk gebruikt wor den als Katholieke meetingszaal Mogen wij den opsetller kennen van het kiesmani- fest, dat van op den predikstoel afgelezen werd? Verachter'ijk, effenaf waardig van uw beschimmeld kliekjeBeter ware het geweest de onderdanige parochianen bezig te houden over de laatste redevoering van der Itab.aanschen Mussolini. 3) Over katholieke opvoedingsgeest. In een college van ons arrondissement, werd aan de kinderen wijs gemaakt, dat Mr Marquet, in het midden van de Markt in een stad '-au ens arrondissement, zou spre ken met zijn mouwen vol bankbbriefjes We begrijpen niet in welke les, zooiets kan te pas komen? In alle geval, de katho leken eischen gelijkheid i,p oor viij en of fièiee’. onderwijs, maar weren ne: toeziqh*: van den Staat zooveel mogelijk af. Niet te verwonderen, hé, als men van tijd tot tijd muren van de onhoozeie i mannen dan hij gevallen zijn, maar waar hij sinds twee jaar bewijs levert van de meest schitterende hoedanigheden van open baar beheerder. Vervolgens werd hij het hoofd van het arrondissementscomiteit der partij, daarna van het Provinciaal Comiteit, waarvan hij de ziel is, en waar hij door zijn voorbeeld zijn Woorden, zijn daden en zijn opbouwen de politiek iedereen meesleept. Emiel Vroome is altijd trouw gebleven aan zijn princiepen van vrijheid, van ver draagzaamheid en van socialen vooruitgang .'Erijd is hij doordrongen geweest van de meeséerlijke theorieën onzer heerlijke par tij, die alleen in staat is om aan eiken bur ger de vrije beschikking van zijn bedrijvig heid te waarborgen. Ei.iile Vrcome heeft nooit opgehonden on,:» tegenstrevers te bekampen. Eerst viel hij de 1 atholieke partij aan. Zooals men weet is deze samengesteld uit elementen die zelf in oncenigheid leven, vijandig staan tegenover de vrijheid van geweten waaron der sommigen met activisme behept zijn. Daarna trok hij tegen de socialisten ten strijde. Deze partij is tot gevaarlijke onder nemingen geneigd. Haar leiders verrijken zich ten koste van den werkman en stellen zich zelf als «hatelijke bourgeois» aan. Op nationaal gebied bekommert Emile Vroome zien om de eenheid van het Land, om de bescherming van zijn onafhankelijk heid en zijn voorspoed. Op gemeentelijk ge bied heeft hij slechts het welzijn van Oos tende op het oog de vermeerdering van de natuurlijke rijkdommen van de stad, den vooruitgang der plaatselijke nijverheden, het welslagen van het seizoen. Hij is de man van morgen, jong als hij is, gezond en zeer welsprekend. Hij kan het voord voeren tot het volk waaruit hij gesproten is, en tot de jeugd wiens as piraties hij steunt en begunstigt. Emile Vroome zal al deze schitterende hoedanigheden ten dienste stellen van het mandaat waarmede de kiezers hem zullen belasten. Te zamen met zijn mede-candidaten, voert hij sinds drie maanden een koppigen en taaien maar waardigen strijd, die zijn tegenstrevers ontwapent, en waarvan het succes met den dag aangroeit. Het woord van dezen grooten democraat ontroert en overtuigt. Emile Vroome is overtuigd partijganger van den schoolvrede. Hij verzet zich uit rile machl tegen het streven van de Kerk tot het bekomen van den vooruitgimg in den Staat, en bekampt de inmenging den Godsdienst in tijdelijke zaken, predikt in gansch het arrondissement gelijkheid van rechten voor Vlamingen en Walen, en houdt niet op de activistische ver raders te brandmerken. Hij wil Belgie één en onverdeelbaar, zien voortstrijden op den weg van deii Vooruitgang. De uitmuntende kandidaat, die Emile Vroome is, de sympathieke, noeste werker de eerlijke man, de rechtschapen politicus d e gehec' t is aan de belangen van bet ar rondissement zal gekozen zijn, en dit jaar nog, met Adolphe Buyl en Georges Mar quet, in het Parlement zetelen.

HISTORISCHE KRANTEN

De Dixmudenaar (1879-1931) | 1929 | | pagina 3