Election 1 3 2 4 Woumen. DIXMUDE. De katholieke Kandidatenlij st. KIESDISTRIKT DIXMUDE DISTRICT ELECTORAL DE DIXMUDE nummer 1 nummer 1 Verkiezing van 4 provinciale raadsleden den 9 Juni 1929. de 4 conseülers provinciaux le 9 Juin 1929 Klerikale laster. Stemt onder Nr 1 boven op den kop onder Nr 1 de kiezers dan ‘ers S Delarnoy Daenns Pyssn Nouiynck en M. tafel En wij, wij geven de verzekering, dat het niemand zal hoeven te beklagen. Volgens het katholiek bladje zijn de ka- loten nog de sterkste in de Kamers; zij re kenen de fronters mede, dus dat er geen verschil is tusschen de fronters en katholie ken Waarom vallen zij ze dan aan Komedie de kleinen, dit is zijn leuze. ij niet gezien, te Cortemarck op Kcrl Tc NENp. .De lijk i Ti Koekuit en Kerkuil zitten te broeden en ’t was den toer van ’t vosje zijn uitstap je te doen. Hij had te Dixmude Borms ge zien en nu op heden moest hij den verrader den kus geven. Uitgepakt op zijn beste, ge kamd en gesmout op zijn mode, trok hij naar Watou. ’t Was daar immers feeste voor de vossen en parbleu zijne tegenwoordig heid mocht daar niet ontbreken. Hij ging, en kwam er triomfantelijk aan; maar och Heere, voor het feest, bij het zien Het katholiek bladje zégt, dat wij hunne kandidaten op lage wijze aangevallen heb ben. ’t Is kurieus, al wat zij zelve doen en gedaan hebben, leggen zij altijd op den rug van een ander.. Kon men lager gemee- ner en laffer aanvallen doen dan de Yzerbo- de orgaan van den Deken? De Liberalen, zeggen ze, moeten fel fel uitgebloed zijn om maar zulke mannen op hun lijst te krijgen Het tegenovergestelde i§ nogmaals waar. Wat heeft de bevolking bekomen of te ver wachten van Mr. Glorie en konsoorten Niets, absoluut niets, Het kan wel zijn dat Mr. Glorie wat meer Onze vaders en wees gegroeten opzegt dan Mr. Daenens maar er zal daarmede niet veel brood in de kas komen, terwijl onze liberale vrienden met Mr. Daenens aan het hoofd, al doen, wat mogelijk is om hier werk en neering, dus brood te verschaffen. De Katholieken in plaats daaraan mede te helpen, spotten en werken op alle wijze tegen. Alles, wat zij beleven, is altijd voor hiernamaals. Zeer wel, maar daarmede koopt men geen boter. Dat komt, omdat Mr. Glorie zich toegelegd had om pater te worden. Ongelukkiglijk, zooals het in vele families, bijzonder in katholieke fa milies gebeurt, hadden zijne ouders met de geestelijken er anders over beschikt. Hoe lang zal die groote kemel van bloem fabriek daar nog werkeloos staan, gansch opgemaakt en terwijl VOSJE vet betaald is om alle dagen het sto: uit de machienen te blazen moet dat mjschien ongebruikt blijven tot het nog eens oorlog is De Katholieken zijn M, Glorie zoo moe als koude pap, en zouden hem gaarne uit den gemeenteraad drijven, om hem in de commissie van den onderstand te duwen in de plaats van M. Cappoen, dien ze hier van het bevolkingsregister geschrapt hebben, niettegenstaande hij volgens de wet recht heeft op twee residenties. Maar het zal nog zoo gemakkelijk niet gaan Als de katholieken zelf M. Glorie aanzien als een ónmogelijk mensdb, waarom zouden T gènoxer Glorie stellen re. om hier iet: doprhem en ■s in kleine ilpeii zonder onderscheid van denkwij ze, i jl ui of armen kleine of grooter. Maar n 1st voor Hebben -w den dag zijner inhuldiging als burgernees- ter, die overgroote volksmenigte die hem- j kwam huldigen, niet tegenstaande de on- noozele en domme tegenwerking van eeni- ge zijner tegenstrevers De medekandidaten van Mr. Delannoy op lijst nr. 1 De heeren Daenens, Pysson en Nouwynck, zijn echte volksmannen, bezield met den zelfden ijver en dezelfde gevoelens, en die strijden voor gelijkheid, recht en vrijheid Uit het volk door het volk en voor het volk op de lijst gebracht. Stel daar tegenover de lijst nr. 2 met de heeren Proot en De Cuyper, zoo gezegd voor de belangen der boeren Zij zijn opgedrongen door hoogeren in vloed De 2e kandidaat is Mr Glorie; en wie hem niet kent, heeft er zeker niets bij te verlie zen. De 3e kandidaat is Mr Demeulenaere, uit sluitelijk voor de werklieden, zeggen ze Maar wie, als hij niet gekozen is zal dan dé belangen der werklieden verdedigen? Kiezers ,die klaar zien, en niet meer ge diend zijn met leugens, bedrog en dwang; die gelijkheid willen, recht en vrijheid voor iedereen, zullen in volle vertrouwen stemmen voor de ware vrijzinnige volks vrienden ONDER NUMMER EEN. Een die zal stemmen voor de beste. voor hem moeten stern mén Wat is er van hem te verwachten - Niets, absoluut 1 ts Heeft hij al éénmaal ge- probeert l’.Lr nering te brengen Neen, GLORIE. - Daar is de redder van den Middenstand. Dat zeggen tenminste de'ka tholieken. Maar d.e menschen van het ar rondissement zijn geen echte UILEN,' zul le. Ze zien al lange klaar in uwen katholle-' 1 en hutsepot. Is er inderdaad niet geble ken, dat dekatholieke middenstandsbon- eu maar bestaan uit zuiver politiek doel? kfr voor wat Iet vermogen aangaat van zulke bomden; het u Haai bewezen, dat ze Onmachtig zijn, omdat hunne leiders maar hansworsten zijn. Dat er geen werk gele verd wordt, maar alleenlijk blaai en bom bast op de vergaderingen. Een schoolmees ter of zoo iets, een onderpastoor, enz. vor men daar gemeenlijk de hoofdraad, en ’t is uit. Betalen mogen de leden, maar nooit weten ze, wat er met hun jaargeld wordt gemaakt, ’t Is zulken blink dat Glorie te verkoopen heeft aan de kiezers, anders niet, want als middenstandsverdediger moogt ge hem hebben, katholieken Hij is niet te benijden; Dixmude weet het best. DEMEULENAERE- Dat is nu ne keer een kandidaat, die zui veruit opde lijste gebracht werd uit HAAT tegen onzen Volksgeliefden GUSTAAF DELANNOY. De katholieken immers prediken, dat haat en nijd uit het hert moéten gebannen wor den; maar gij moogt vragen aan die zede- predikers, dat ze zelf zouden beginnen met geene haatdragers meer te zijn. Het spreek woord Doet naar mijne woorden en niet naar mijne Werken», kan maar al te wel op deze soort katholieken worden toegepast. Hewel, Demeulenaere, dat pakt niet. De menschen zullen u bewijzen, dat ze met geen haatdragers uitstaans hebben en dat de eigenlijke rechte man voor Cortemarck en voor de heele omschrijving Gustaaf De lannoy is. Die mensch is altijd gere_ed om iedereen dienst te bewijzen, ’t is gelijk uit welken stand of welk gedacht hij is. En dat is overigens genoeg bekend. Cortemarck eh omliggende kennen de bewezen diensten van onzen vriend Delannoy en ze zullen elders niet gaan zoeken naar iets minder of in ’t geheel niets. De katholieken roemen Demeulenaere als vriend van ’t werkvolk; maar denkt ge misschien, dat ons volk ziende blind geworden is? Denkt ge dat het maar te liegen is, om te gelukken? De li beralen zijn daar nog om waarheid te spre ken, en daarovoor zijn ze van iedereen ge kend en geeerd, en als ge maar met zulk een vertegenwoordiger als Demeulenaere staat voor ’t werkvolk Ge zijt er wel mee Ge moogt hem hebben De werklieden houden meer van werk en zijn niet meer om te koppen; en ze zullen nooit vergeten, dat de katholieken hun 35 jaren lang hon- gerloonen betaalden en deden bedelen om een brood voor vrouw en kind. De stemmen zullen hier dus voor Delannoy zijn en ze zullen niet misplaatst zijn, want even als vroeger zal de liberale partij in haar verte genwoordigers flinke mannen, werkers aan stellen, weerdig van de keus der Kiezers. CUYPERTJE, zeggen de katholieken, is een jonge kracht op onze lijst. Hewel ka tholieken, staat ge niet beschaamd de libe ralen té durven verwijten, dat ze geen keu ze aan kandidaten hebben Waar haalt gij de uwe? Is dit het beste bewijs niet, dat gij altijd liegt en nooit waarheid spreekt? Zijn er inderdaad maar zooveel kandidaten veerdig voor uw leugenaarskamp? ’t Is niet te verwonderen ook De men- schen die uwe «Nieuwsjes» lezen staan ver stomd over de vuile leugens, welke gij ver telt, en hun'wiit doen gelooven. ’t Is daar om, dat gij zooveel succes begint te krij gen. En Zondag 9 Juni zult gij nogmaals ondervinden, hoe de kiezers walgen voor uwe proza. “Ze zullen ’t u toonen met te doppen voor voor onze geliefde vrienden, DELANNOY, DAENENS, PYSSON en NOUWYNCK. Dit zijn vredelievende kandidaten van vrijheid en recht, altijd gereed om hulp te bieden aan werkman, boer en burger ’t Zal u niet moeten verwonderen, Zon dag op de predikstoelen een laatste verma ning te hooren doen voor de stemming, na tuurlijk ten voordeele der katholieken. Ze zullen u zeggen, dat de liberalen gods diensthaters zijn langs alle kanten, dat ze de ziele van uw kind zullen stelen, enz. enz. een oud versleten liedje; maar ze zullen u niet zeggen, dat de liberale, partij in de groote katholieke gazetten genoemd wordt, als de partij'van orde en van vrede. Ze zullen u dat moedwillig verzwijgen, en maar altijd uitvallen tegen de liberalen, Wel denkende dat er daar voor hen nog al tijd eenige menschen zitten, die blindelings alles gelooven wat de pastoor of de onder pastoor zegt. Maar zwart op wit hebben de katholieke gazetten gedrukt, dat de libera le partij de partij is van orde, van vrede en van verdraagzaamheid. Onthoudt dit Allen op onze geliefde mannen gestemd onder Kiezers van het Arrordissement Dixmu de, stemt boven op den kop met een dop op de lijst nr, 1, waar de vrijzinnige Volks vrienden op staan de heeren Delannoy, Daenens, Pysson en Noawyrick. Deze kan didaten zijn bereid, alle kiezers van gansch het Arrondissement ’t isjgélijk van welken stand,te verdedigen in hsnate-belangen en alles, wat strekt tot algemeen nut en voor spoed van ’t arrondissement, te behartigen. Kiezers wij mogen d;ar met zekerheid gerust op vrezen, want de H. Burgemeester Delannoy, eerste kandidaat op de lijst nr. 1 heeft daarvan klare tewijzen gegeven. Ziet eens de verslagen ran den Provincie raad hoe hij krachtdalig de Landbouw school voor meisjes in ’t Pensionaat der Zuster te Cortemarck verdedigd heeft hoe hij als verslaggever vai een voorstel, tot eene jaarlijksche toelage aan die school om lessen te geven over de toepassing der Electriciteit als drijfkracht op de hoeve en bij kleine ambachten, zijn verslag kracht dadig verdedigde om de toelage te beko men hoe hij in den zelfden raad is opge treden tegen de al te karte en te scherpe vergunningen, die gegeven waren tot het oprichten van vlasfabriek in onze Provin cie, wijzende op het gevaar, deze sehoone nijverheid uit onze Prorincie te zien ver dwijnen en ze te zien verplaatsen naar an dere Provinciën ofwel op Franschen bodem waar men gereed was om ze met open ar men te ontvangen. Ziet eens, hoe hij in zelfden raad met on zen betreurden vriend, Mr. Rabau, fel is opgetreden, tegen het virhoogen der taksen op de reisduiven hoe dj het voorstel be- kampt hebben en geweigerd te stemmen, en waarvoor eehe gnotschc betooging heeft plaats gehad te Irugge als protest. Duivenliefhebbers, pverveegt dat. Mr. De- Toen ze moest samengesteld worden, werd een poll gehouden de slimsten speel den de farce mee en de anderen hadden den indruk, dat ze toch ook iets in den katho lieken pap te brokkelen hebben. De h. Sobry, de man van den Boeren bond, bekwam 28 stemmen en de le plaats Hij vond natuurlijk, dat de mannen van den poll zeer wijselijk gestemd hadden. Dan volgden de hh. I’root en Glorie, men schen met groote verdiensten voor den He mel En die verbluft stonden te zien, dat ze met al hunne volksgezindheid en popula riteit moesten onderdoen voor den hier pas aangelanden Man van Leuven. Geheel de zaal begon te zingen Er kwam een Boer van Leuven, Van Leuven kwam een Boer; Hij kwam Catrientje tegen, Catrientje zei Bonjour. Mijnheer de Deken zag wel, dat het ging zeer geestig worden. E’ij liet dan ook maar seffens weten, dat hij als gewoon lijk reeds zelf een poll gehouden had, een poll voor hem alleen; en. dat M. Sobry daarop 4e geklasseerd was en dat voor M. Dequidt, de druiven nog te groen zijn. Het schijnt wel, dat aangebrande pap niet naar de goesting is van M. Sobry, want hij is er uitgetrokken «honteux et •coiifus comme un renard, qu’une poule aurait pris». En niettegenstaande al de verdere loopingen van de h.h. Ketels, Deken Principaal van ’t College, hebben ze Sobry op de 4e plaats niet meer aan gekregen. M. Sobry, hoor: als iemand lekker is en een affront nooit smakelijk verkroppen kan, dan zal hij het bij onze clericaaltjes niet ver gaan brengen lainoy', is. bij Koninklijk besluit Vaii 22 Mei 1928 vereerd geworden met de medail le van nationaal Herstel, voor de'bijzondere diensten’ bewezen in zake vereffening oor- logsscljadc 90 waren werklieden, bur gers in kleine neeringdoeners Mj u erden gehc In hun strijdbladje Nr 2 vallen de ka tholieken Mr Daenens op de laagste manier aan en doen hem, tegen alle welbekende waarheid in, doorgaan als een «papenvre ter bij uitmuntendheid, die in zijn meetin- i gen en in zijn blad, onze geestelijkheid en al wat aan ons christen volk duurbaar en heilig, is, op de gemeenste manier aanvalt en met zijn modder tracht te besmeuren». Van den E.Heer Deken van Dixmude, zoo schrijft het voddebladje, durven ze zeg gen dat de heer Deken oneer aandoet aan den godsdienst en aan zijn priesterkleed Lasterende taal die maar ingegeven kan worden door een helsche geest Inderdaad, lasterende taal, leugenaars; uw helsche geest kennen we al lang. Altoos en immer hebt ge uw tegenstrevers met laster overvallen en het volk met bedrog be jegend. 't Is uw eenigwapen geweest; ’t zal ook uw val zijn: die door den laster bestaat zal door den laster vergaan. Hoe is Mr Glorie -Pater Glorie, zegt ’t volk dan toch niet gepijnigd met zul ken papenvreter een glas bier te gaan drin ken en, ja, er hem zelfs een betalen? Hoe wil hij, de sleppedrager van den De ken, de man die alles wat iets of wat anti godsdienstig of vrijgezind als een pest schuwt, in de maatschappij van zulken man openlijk ter herberg gaan? Doodeen voudig, omdat hij goed weet dat Mr Dae nens GEEN godsdiensthater is, omdat hij er van overtuigd is dat Mr Daenens altoos en in alle gelegenheden voor den godsdienst zoowel als voor alle wijsgeerige strekkin gen, den meesten eerbied over heeft en, als echte liberaal die den godsdienst enkel geloof als een private zaak aanziet, eenie ders denk wij ze eerbiedigt ’t Zijn propere katholieken die het 8e Ge bod vergeten zijn agij zult geen getuigenis der valschheid geven!-» Hunnen laster zul len wij onder hunnen neus wrijven tot schandevan de zoo diep gevallen klerikale partij. Wat die propere katholieken niet aan staat, ’t is dat Mr Daenens onverbiddelijk al dezen, ’t zij pastoor, burger of werk man, aan den schandpaal weet te spijkeren die van den godsdienst of van dezes be diening misbruik maken om misplaatste doeleinden te bereiken. En wat hen op de maag blijft liggen ’t is de kaakslag die ze in «De Dixmudenaar van 12 Mei 1.1. gekregen hebben. Nooit is er op te wel bepaalde feiten een antwoord gekomen omdat alles waarheid is, nagels van zijtien'boezemvriend Porrus, hij begon zoodanig te /v etten Qm te berstenzi jne j oogen puilden n z>jn haai ices o> np 1 vossekop, hij smeet aimen en Lcenen open, en begon zoo alsd mei jk tejtierén en la- J Mijt maken, d; i <‘mstaatidc 3 u-, swirikt werden. .Maar t was er algauw Tm- 1 d& gedaan: Two,.: rnansehappen stckieii hv i 1 bij de kraag, «.jl wilLn <->f niet de vószmoest meê. ’t Was uit met al zijn geweld, ’t was nu Mijnheer alhier, a.u.b. Mijnheer aldaar a.u.b., tot dat men eindelijk vroeg Wie zijt gij Ik ben een Vos. Ik ben de Baes der Vossebende, en ik leer mijne vossejongen zulke leelijke mui len maken, dat men verschrikt zou zijn het te zien. Ik ben bestierder van een troep zangers. Zoo van die zangers die van de eene ker mis naar de andere gaan. Soort van Ca fé chantant maar parbleu, alles deftig. Wilt gij dat ik er een aflappe Ik heb ook al twee vossejongens en ik verzeker u, Mijnheer, dat ik welhaast deel zal maken van de kroostrijke gezinnen. Dat is kouten Eh voor een vos. Ik ben ook nog kerkezanger geweest en daarvoor noemt men mij Kerkuil. Maar met het afsterven van onzen koster, zijn het de zusterkes nu die spelen en zingen en natuur lijk ja, ik heb mijnen congé gekregen, ’k weet niet waarom, maar ja, ’k kan ’t wel peinzen. Ik ben ook reiziger, en rijdt in auto. Dien is wel de mijnen niet, maar toch ik rijd er op. Mijn auto is mijn hotel; ’k diner en slaap er in ’s noens; ’k ben spaarzaam, Mijnheere, ge moogt het gelooven. ’k Ben geen politieker, Mijnheere, maar ’k heb me daar laten aanzetten door eenige vriendjes, die als het er op aan komt, hun schuitje van kant steken, zij zitten bachten ’t gordijntje met mij te lachen en waarlijk, ’k begin te verstaan wat de politiek en po litieke vriendjes zijn. De eer blijft toch aan de thuisblijvers; en wij onnoozelaars, wij zouden daarvoor vechten. Genoeg, genoeg, en mochtet het u beha gen, Mijnheere, mijne leeuwtjes te vervoe gen, die op mij wachten, ’k Belove op mijn woord van eer dat dezen Vos nooit meer van zijn leven, zijne vossemuil nog zoo wijd zal open zetten. ’t Vosje vertrok, leeuwtjes en vossejon- gen waren reeds vertrokken en alleen, gansch alleen, kwam het af al zingen met de tranen in d’oogen En Vij willen van geen kaloten weten, Activisten, activisten, En wij willen van igeen kaloten weten Activisten, Zaktivisten, Anarchisten, Een vliegje uit II atou. nkts Heeft hij al éénmaal hier nerinsgjte brengen z pie eenige bekommernis is de kas van de briek te vullen en dat is alles! ij M. DAE- ten minste doet al wat moge- tót stand te brengen; zijne liberale medewerk dat het moet en zal komen. Let vü.el op het is nii niet meer ondeP, Nr 3, maar virel onder NUMMER EEN met koppen. Maar dan komen ze, in hun verwoede overmacht, langs omwegen den schrijver met laster overladen, denkende' dat de menschen niet slim genoeg zijn om. in hun verachterlijk werk klaar te zien.Als i men tot zulke middelen genoopt is, ’t is ft; wel dat men tegen zijn tegenstrevers niets in te brengen heeft. Ziehier overigens wat Mr Daenens in gemeld nummer onder meer i schreef «Onze. Klok» schrijft dat Mr Daenens, in zijn rede van 7 October 1.1. aan zijn libe- j rale vrienden den raad zou gegeven hebben van «voor de kiezing hun godsdiensthaat niet te veel te laten blijken Dat is leugen taal «Onze Klok» en leugentaal is zonde. Van Godsdienst is er in zijn rede nooit spraak geweest; wel van zijn dienaars en dat is heel iets ander, ’t Is en ’t blijft in de bedoeling van het liberalisme MET IN HUN GELOOF, daar dit een kwestie van geweten is welke naar ieders geweten is welke naar ieders gewetensstem in volle dige vrijheid dient opgelost worden, maar wel en uitsluitelijk in het misbruik dat zij van hunne leering en van hun priesterkleed maken tot alle soort extra-godsdienstige zui ver wereldsche doeleinden. Dat is heel wat anders, niet waar, «Onze Klok Als Mr Daenens Deken van den Abeele i bestrijdt omdat hij hier ter stede den tsar wil spelen in het burgerlijk bestuur, waar hij absoluut niets te maken heeft, alswan neer hij, in eene officiëele school durft voor te staan dat de pastoor of Deken oh, vanitas den voorrang dient te hebben op den burgemeester en ook de paus op den ho ning van den lande, alswanneer hij tegen den zonneklaar uitgedrukten volkswil het verfoeilijk mysterisch huwelijk van de katholieke gemeenteraadsleden, met dén af Borms tegen de goedmeenende libe- uit fanatisme gewaardigde van den verrader ralenkoel christelijk inzegent, alswanneer hij eindelijk zijn priestergezag in de schaal werpt om tweemaal achtereen het stede lijk en onpartijdig en onpolitiek komiteit in den rug te schieten, dat werkt en slaaft om hier ter stede een grootsch nationaal monument te doen oprijzen, dan valt Mr Daenens den godsdienst niet aan maar wel Mr Van den Abeele, die van den Gods dienst en van zijn kleed daardoor onteert. Begrijpt je dat? En alswanneer onderpastoor Baert rond loopt om de diamantslijperij van de HH. Wyllie en Daenens uit politieke haat te be zwadderen en er de arbeiders van af te trekken, en als ’t ventje bij des ouders van hinders, die hij aan een godsdienstig sacra ment zoeht te onderwerpen, van zijn geeste lij he omreis profiteert om politiek te maken en hinders af te trekken van eene lokale muziekmaatschappij ten - voordeele van eene politieke muziekvereeniging waar hij den baas speelt en er zijn geestelijk gezag Baert niet aan uit godsdiensthaat maar wel en nogmaal hij valt Mr Baert aan, wleke den godsdienst en zijn kleed gebtuikt tot een gemeen doeleind en tot zedelijke aftrog- gelarij. Nogmaal, begrijpt je het verschil, «Onze Klok» Oh ja^ Gij begrijpt dat wel niet waar? Maar ’t is dan toch zoo een aan lokkend middel om onnoozele menschen door dit oud zaagje om den tuin te leiden.. Maar weet ge nu nog niet dat dit zaagje totaal verslonden is en de menschen zoo onnoozel niet meer zijn om er zich aan beet te laten nemen? Ehwel, Kiezers, wat zegt ge ervan? Is ’t klaar? Alsze niet meer weten wat zeggen, di aaien ze rond den poten bezwadderen ze doodeenvoudig eerlijke lieden, die het go^d meenen en duizende blijken van ver draagzaamheid en meêgaanheid gegeven hebben. Iedereen, die Mr Daenens kent, weet dat ten andere n menig katholiek, met wie hij bevriend is, zal zijn schouders opha len en diep bedroefd uitroepen: Oh God, vergeef het hen want ze wéten niet meer wat ze doen De kiezers zullen den laster glansrijk wreken en het de lasteraars betaald zetten met te stemmen voor de mannen van ver draagzaamheid en de voorstaanders van de naastenliefde

HISTORISCHE KRANTEN

De Dixmudenaar (1879-1931) | 1929 | | pagina 2