Election
1
3
2
4
Woumen.
DIXMUDE.
De katholieke
Kandidatenlij st.
KIESDISTRIKT DIXMUDE
DISTRICT ELECTORAL DE DIXMUDE
nummer 1
nummer 1
Verkiezing van 4 provinciale raadsleden den 9 Juni 1929.
de 4 conseülers provinciaux le 9 Juin 1929
Klerikale laster.
Stemt onder Nr 1
boven op den kop
onder Nr 1
de kiezers dan
‘ers
S
Delarnoy
Daenns
Pyssn
Nouiynck
en
M.
tafel
En wij, wij geven de verzekering, dat
het niemand zal hoeven te beklagen.
Volgens het katholiek bladje zijn de ka-
loten nog de sterkste in de Kamers; zij re
kenen de fronters mede, dus dat er geen
verschil is tusschen de fronters en katholie
ken Waarom vallen zij ze dan aan
Komedie
de kleinen, dit is zijn leuze.
ij niet gezien, te Cortemarck op
Kcrl
Tc
NENp. .De
lijk i
Ti
Koekuit en Kerkuil zitten te broeden
en ’t was den toer van ’t vosje zijn uitstap
je te doen. Hij had te Dixmude Borms ge
zien en nu op heden moest hij den verrader
den kus geven. Uitgepakt op zijn beste, ge
kamd en gesmout op zijn mode, trok hij
naar Watou. ’t Was daar immers feeste voor
de vossen en parbleu zijne tegenwoordig
heid mocht daar niet ontbreken.
Hij ging, en kwam er triomfantelijk aan;
maar och Heere, voor het feest, bij het zien
Het katholiek bladje zégt, dat wij hunne
kandidaten op lage wijze aangevallen heb
ben. ’t Is kurieus, al wat zij zelve doen en
gedaan hebben, leggen zij altijd op den
rug van een ander.. Kon men lager gemee-
ner en laffer aanvallen doen dan de Yzerbo-
de orgaan van den Deken? De Liberalen,
zeggen ze, moeten fel fel uitgebloed zijn om
maar zulke mannen op hun lijst te krijgen
Het tegenovergestelde i§ nogmaals waar.
Wat heeft de bevolking bekomen of te ver
wachten van Mr. Glorie en konsoorten
Niets, absoluut niets, Het kan wel zijn
dat Mr. Glorie wat meer Onze vaders en
wees gegroeten opzegt dan Mr. Daenens
maar er zal daarmede niet veel brood in de
kas komen, terwijl onze liberale vrienden
met Mr. Daenens aan het hoofd, al doen,
wat mogelijk is om hier werk en neering,
dus brood te verschaffen.
De Katholieken in plaats daaraan mede
te helpen, spotten en werken op alle wijze
tegen. Alles, wat zij beleven, is altijd voor
hiernamaals. Zeer wel, maar daarmede
koopt men geen boter. Dat komt, omdat
Mr. Glorie zich toegelegd had om pater
te worden. Ongelukkiglijk, zooals het in
vele families, bijzonder in katholieke fa
milies gebeurt, hadden zijne ouders met de
geestelijken er anders over beschikt.
Hoe lang zal die groote kemel van bloem
fabriek daar nog werkeloos staan, gansch
opgemaakt en terwijl VOSJE vet betaald
is om alle dagen het sto: uit de machienen
te blazen moet dat mjschien ongebruikt
blijven tot het nog eens oorlog is
De Katholieken zijn M, Glorie zoo moe
als koude pap, en zouden hem gaarne uit
den gemeenteraad drijven, om hem in de
commissie van den onderstand te duwen in
de plaats van M. Cappoen, dien ze hier van
het bevolkingsregister geschrapt hebben,
niettegenstaande hij volgens de wet recht
heeft op twee residenties. Maar het zal nog
zoo gemakkelijk niet gaan
Als de katholieken zelf M. Glorie aanzien
als een ónmogelijk mensdb, waarom zouden
T
gènoxer Glorie stellen
re.
om hier iet:
doprhem en
■s in kleine
ilpeii zonder onderscheid van denkwij
ze, i jl ui of armen kleine of grooter. Maar
n 1st voor
Hebben -w
den dag zijner inhuldiging als burgernees-
ter, die overgroote volksmenigte die hem- j
kwam huldigen, niet tegenstaande de on-
noozele en domme tegenwerking van eeni-
ge zijner tegenstrevers
De medekandidaten van Mr. Delannoy
op lijst nr. 1 De heeren Daenens, Pysson
en Nouwynck, zijn echte volksmannen,
bezield met den zelfden ijver en dezelfde
gevoelens, en die strijden voor gelijkheid,
recht en vrijheid Uit het volk door het
volk en voor het volk op de lijst gebracht.
Stel daar tegenover de lijst nr. 2 met de
heeren Proot en De Cuyper, zoo gezegd
voor de belangen der boeren
Zij zijn opgedrongen door hoogeren in
vloed
De 2e kandidaat is Mr Glorie; en wie hem
niet kent, heeft er zeker niets bij te verlie
zen.
De 3e kandidaat is Mr Demeulenaere, uit
sluitelijk voor de werklieden, zeggen ze
Maar wie, als hij niet gekozen is zal dan
dé belangen der werklieden verdedigen?
Kiezers ,die klaar zien, en niet meer ge
diend zijn met leugens, bedrog en dwang;
die gelijkheid willen, recht en vrijheid
voor iedereen, zullen in volle vertrouwen
stemmen voor de ware vrijzinnige volks
vrienden ONDER NUMMER EEN.
Een die zal stemmen voor de beste.
voor hem moeten stern mén
Wat is er van hem te verwachten - Niets,
absoluut 1 ts Heeft hij al éénmaal ge-
probeert l’.Lr nering te brengen Neen,
GLORIE. - Daar is de redder van den
Middenstand. Dat zeggen tenminste de'ka
tholieken. Maar d.e menschen van het ar
rondissement zijn geen echte UILEN,' zul
le. Ze zien al lange klaar in uwen katholle-'
1 en hutsepot. Is er inderdaad niet geble
ken, dat dekatholieke middenstandsbon-
eu maar bestaan uit zuiver politiek doel?
kfr voor wat Iet vermogen aangaat van
zulke bomden; het u Haai bewezen, dat ze
Onmachtig zijn, omdat hunne leiders maar
hansworsten zijn. Dat er geen werk gele
verd wordt, maar alleenlijk blaai en bom
bast op de vergaderingen. Een schoolmees
ter of zoo iets, een onderpastoor, enz. vor
men daar gemeenlijk de hoofdraad, en ’t is
uit. Betalen mogen de leden, maar nooit
weten ze, wat er met hun jaargeld wordt
gemaakt, ’t Is zulken blink dat Glorie te
verkoopen heeft aan de kiezers, anders
niet, want als middenstandsverdediger
moogt ge hem hebben, katholieken Hij
is niet te benijden; Dixmude weet het best.
DEMEULENAERE- Dat is nu ne
keer een kandidaat, die zui veruit opde
lijste gebracht werd uit HAAT tegen onzen
Volksgeliefden GUSTAAF DELANNOY.
De katholieken immers prediken, dat haat
en nijd uit het hert moéten gebannen wor
den; maar gij moogt vragen aan die zede-
predikers, dat ze zelf zouden beginnen met
geene haatdragers meer te zijn. Het spreek
woord Doet naar mijne woorden en niet
naar mijne Werken», kan maar al te wel op
deze soort katholieken worden toegepast.
Hewel, Demeulenaere, dat pakt niet. De
menschen zullen u bewijzen, dat ze met
geen haatdragers uitstaans hebben en dat
de eigenlijke rechte man voor Cortemarck
en voor de heele omschrijving Gustaaf De
lannoy is. Die mensch is altijd gere_ed om
iedereen dienst te bewijzen, ’t is gelijk uit
welken stand of welk gedacht hij is. En
dat is overigens genoeg bekend. Cortemarck
eh omliggende kennen de bewezen diensten
van onzen vriend Delannoy en ze zullen
elders niet gaan zoeken naar iets minder
of in ’t geheel niets. De katholieken roemen
Demeulenaere als vriend van ’t werkvolk;
maar denkt ge misschien, dat ons volk
ziende blind geworden is? Denkt ge dat het
maar te liegen is, om te gelukken? De li
beralen zijn daar nog om waarheid te spre
ken, en daarovoor zijn ze van iedereen ge
kend en geeerd, en als ge maar met zulk
een vertegenwoordiger als Demeulenaere
staat voor ’t werkvolk Ge zijt er wel mee
Ge moogt hem hebben De werklieden
houden meer van werk en zijn niet meer
om te koppen; en ze zullen nooit vergeten,
dat de katholieken hun 35 jaren lang hon-
gerloonen betaalden en deden bedelen om
een brood voor vrouw en kind. De stemmen
zullen hier dus voor Delannoy zijn en ze
zullen niet misplaatst zijn, want even als
vroeger zal de liberale partij in haar verte
genwoordigers flinke mannen, werkers aan
stellen, weerdig van de keus der Kiezers.
CUYPERTJE, zeggen de katholieken, is
een jonge kracht op onze lijst. Hewel ka
tholieken, staat ge niet beschaamd de libe
ralen té durven verwijten, dat ze geen keu
ze aan kandidaten hebben Waar haalt gij
de uwe? Is dit het beste bewijs niet, dat
gij altijd liegt en nooit waarheid spreekt?
Zijn er inderdaad maar zooveel kandidaten
veerdig voor uw leugenaarskamp?
’t Is niet te verwonderen ook De men-
schen die uwe «Nieuwsjes» lezen staan ver
stomd over de vuile leugens, welke gij ver
telt, en hun'wiit doen gelooven. ’t Is daar
om, dat gij zooveel succes begint te krij
gen. En Zondag 9 Juni zult gij nogmaals
ondervinden, hoe de kiezers walgen voor
uwe proza. “Ze zullen ’t u toonen met te
doppen voor
voor onze geliefde vrienden, DELANNOY,
DAENENS, PYSSON en NOUWYNCK.
Dit zijn vredelievende kandidaten van
vrijheid en recht, altijd gereed om hulp te
bieden aan werkman, boer en burger
’t Zal u niet moeten verwonderen, Zon
dag op de predikstoelen een laatste verma
ning te hooren doen voor de stemming, na
tuurlijk ten voordeele der katholieken.
Ze zullen u zeggen, dat de liberalen gods
diensthaters zijn langs alle kanten, dat ze
de ziele van uw kind zullen stelen, enz. enz.
een oud versleten liedje; maar ze zullen u
niet zeggen, dat de liberale, partij in de
groote katholieke gazetten genoemd wordt,
als de partij'van orde en van vrede.
Ze zullen u dat moedwillig verzwijgen,
en maar altijd uitvallen tegen de liberalen,
Wel denkende dat er daar voor hen nog al
tijd eenige menschen zitten, die blindelings
alles gelooven wat de pastoor of de onder
pastoor zegt. Maar zwart op wit hebben de
katholieke gazetten gedrukt, dat de libera
le partij de partij is van orde, van vrede
en van verdraagzaamheid. Onthoudt dit
Allen op onze geliefde mannen gestemd
onder
Kiezers van het Arrordissement Dixmu
de, stemt boven op den kop met een dop
op de lijst nr, 1, waar de vrijzinnige Volks
vrienden op staan de heeren Delannoy,
Daenens, Pysson en Noawyrick. Deze kan
didaten zijn bereid, alle kiezers van gansch
het Arrondissement ’t isjgélijk van welken
stand,te verdedigen in hsnate-belangen en
alles, wat strekt tot algemeen nut en voor
spoed van ’t arrondissement, te behartigen.
Kiezers wij mogen d;ar met zekerheid
gerust op vrezen, want de H. Burgemeester
Delannoy, eerste kandidaat op de lijst nr.
1 heeft daarvan klare tewijzen gegeven.
Ziet eens de verslagen ran den Provincie
raad hoe hij krachtdalig de Landbouw
school voor meisjes in ’t Pensionaat der
Zuster te Cortemarck verdedigd heeft hoe
hij als verslaggever vai een voorstel, tot
eene jaarlijksche toelage aan die school om
lessen te geven over de toepassing der
Electriciteit als drijfkracht op de hoeve
en bij kleine ambachten, zijn verslag kracht
dadig verdedigde om de toelage te beko
men hoe hij in den zelfden raad is opge
treden tegen de al te karte en te scherpe
vergunningen, die gegeven waren tot het
oprichten van vlasfabriek in onze Provin
cie, wijzende op het gevaar, deze sehoone
nijverheid uit onze Prorincie te zien ver
dwijnen en ze te zien verplaatsen naar an
dere Provinciën ofwel op Franschen bodem
waar men gereed was om ze met open ar
men te ontvangen.
Ziet eens, hoe hij in zelfden raad met on
zen betreurden vriend, Mr. Rabau, fel is
opgetreden, tegen het virhoogen der taksen
op de reisduiven hoe dj het voorstel be-
kampt hebben en geweigerd te stemmen,
en waarvoor eehe gnotschc betooging
heeft plaats gehad te Irugge als protest.
Duivenliefhebbers, pverveegt dat. Mr. De-
Toen ze moest samengesteld worden,
werd een poll gehouden de slimsten speel
den de farce mee en de anderen hadden den
indruk, dat ze toch ook iets in den katho
lieken pap te brokkelen hebben.
De h. Sobry, de man van den Boeren
bond, bekwam 28 stemmen en de le plaats
Hij vond natuurlijk, dat de mannen van
den poll zeer wijselijk gestemd hadden.
Dan volgden de hh. I’root en Glorie, men
schen met groote verdiensten voor den He
mel En die verbluft stonden te zien, dat
ze met al hunne volksgezindheid en popula
riteit moesten onderdoen voor den hier
pas aangelanden Man van Leuven.
Geheel de zaal begon te zingen
Er kwam een Boer van Leuven,
Van Leuven kwam een Boer;
Hij kwam Catrientje tegen,
Catrientje zei Bonjour.
Mijnheer de Deken zag wel, dat het
ging zeer geestig worden. E’ij liet dan ook
maar seffens weten, dat hij als gewoon
lijk reeds zelf een poll gehouden had,
een poll voor hem alleen; en. dat M. Sobry
daarop 4e geklasseerd was en dat voor M.
Dequidt, de druiven nog te groen zijn.
Het schijnt wel, dat aangebrande pap
niet naar de goesting is van M. Sobry, want
hij is er uitgetrokken «honteux et •coiifus
comme un renard, qu’une poule aurait
pris». En niettegenstaande al de verdere
loopingen van de h.h. Ketels, Deken
Principaal van ’t College, hebben ze
Sobry op de 4e plaats niet meer aan
gekregen.
M. Sobry, hoor: als iemand lekker is
en een affront nooit smakelijk verkroppen
kan, dan zal hij het bij onze clericaaltjes
niet ver gaan brengen
lainoy', is. bij Koninklijk besluit Vaii 22
Mei 1928 vereerd geworden met de medail
le van nationaal Herstel, voor de'bijzondere
diensten’ bewezen in zake vereffening oor-
logsscljadc 90 waren werklieden, bur
gers in kleine neeringdoeners Mj u erden
gehc
In hun strijdbladje Nr 2 vallen de ka
tholieken Mr Daenens op de laagste manier
aan en doen hem, tegen alle welbekende
waarheid in, doorgaan als een «papenvre
ter bij uitmuntendheid, die in zijn meetin-
i gen en in zijn blad, onze geestelijkheid en
al wat aan ons christen volk duurbaar en
heilig, is, op de gemeenste manier aanvalt
en met zijn modder tracht te besmeuren».
Van den E.Heer Deken van Dixmude,
zoo schrijft het voddebladje, durven ze zeg
gen dat de heer Deken oneer aandoet aan
den godsdienst en aan zijn priesterkleed
Lasterende taal die maar ingegeven kan
worden door een helsche geest
Inderdaad, lasterende taal, leugenaars;
uw helsche geest kennen we al lang. Altoos
en immer hebt ge uw tegenstrevers met
laster overvallen en het volk met bedrog be
jegend. 't Is uw eenigwapen geweest; ’t zal
ook uw val zijn: die door den laster bestaat
zal door den laster vergaan.
Hoe is Mr Glorie -Pater Glorie, zegt
’t volk dan toch niet gepijnigd met zul
ken papenvreter een glas bier te gaan drin
ken en, ja, er hem zelfs een betalen?
Hoe wil hij, de sleppedrager van den De
ken, de man die alles wat iets of wat anti
godsdienstig of vrijgezind als een pest
schuwt, in de maatschappij van zulken
man openlijk ter herberg gaan? Doodeen
voudig, omdat hij goed weet dat Mr Dae
nens GEEN godsdiensthater is, omdat hij
er van overtuigd is dat Mr Daenens altoos
en in alle gelegenheden voor den godsdienst
zoowel als voor alle wijsgeerige strekkin
gen, den meesten eerbied over heeft en,
als echte liberaal die den godsdienst enkel
geloof als een private zaak aanziet, eenie
ders denk wij ze eerbiedigt
’t Zijn propere katholieken die het 8e Ge
bod vergeten zijn agij zult geen getuigenis
der valschheid geven!-» Hunnen laster zul
len wij onder hunnen neus wrijven tot
schandevan de zoo diep gevallen klerikale
partij.
Wat die propere katholieken niet aan
staat, ’t is dat Mr Daenens onverbiddelijk
al dezen, ’t zij pastoor, burger of werk
man, aan den schandpaal weet te spijkeren
die van den godsdienst of van dezes be
diening misbruik maken om misplaatste
doeleinden te bereiken.
En wat hen op de maag blijft liggen ’t is
de kaakslag die ze in «De Dixmudenaar
van 12 Mei 1.1. gekregen hebben. Nooit is
er op te wel bepaalde feiten een antwoord
gekomen omdat alles waarheid is, nagels
van zijtien'boezemvriend Porrus, hij begon
zoodanig te /v etten Qm te berstenzi jne j
oogen puilden n z>jn haai ices o> np 1
vossekop, hij smeet aimen en Lcenen open,
en begon zoo alsd mei jk tejtierén en la- J
Mijt maken, d; i <‘mstaatidc 3 u-,
swirikt werden. .Maar t was er algauw Tm- 1
d& gedaan: Two,.: rnansehappen stckieii hv i 1
bij de kraag, «.jl wilLn <->f niet de vószmoest
meê. ’t Was uit met al zijn geweld, ’t was
nu Mijnheer alhier, a.u.b. Mijnheer aldaar
a.u.b., tot dat men eindelijk vroeg Wie
zijt gij
Ik ben een Vos.
Ik ben de Baes der Vossebende, en ik
leer mijne vossejongen zulke leelijke mui
len maken, dat men verschrikt zou zijn het
te zien.
Ik ben bestierder van een troep zangers.
Zoo van die zangers die van de eene ker
mis naar de andere gaan. Soort van Ca
fé chantant maar parbleu, alles deftig.
Wilt gij dat ik er een aflappe
Ik heb ook al twee vossejongens en ik
verzeker u, Mijnheer, dat ik welhaast deel
zal maken van de kroostrijke gezinnen. Dat
is kouten Eh voor een vos.
Ik ben ook nog kerkezanger geweest en
daarvoor noemt men mij Kerkuil. Maar met
het afsterven van onzen koster, zijn het de
zusterkes nu die spelen en zingen en natuur
lijk ja, ik heb mijnen congé gekregen, ’k
weet niet waarom, maar ja, ’k kan ’t wel
peinzen.
Ik ben ook reiziger, en rijdt in auto.
Dien is wel de mijnen niet, maar toch ik
rijd er op. Mijn auto is mijn hotel; ’k diner
en slaap er in ’s noens; ’k ben spaarzaam,
Mijnheere, ge moogt het gelooven.
’k Ben geen politieker, Mijnheere, maar
’k heb me daar laten aanzetten door eenige
vriendjes, die als het er op aan komt, hun
schuitje van kant steken, zij zitten bachten
’t gordijntje met mij te lachen en waarlijk,
’k begin te verstaan wat de politiek en po
litieke vriendjes zijn. De eer blijft toch aan
de thuisblijvers; en wij onnoozelaars, wij
zouden daarvoor vechten.
Genoeg, genoeg, en mochtet het u beha
gen, Mijnheere, mijne leeuwtjes te vervoe
gen, die op mij wachten, ’k Belove op mijn
woord van eer dat dezen Vos nooit meer
van zijn leven, zijne vossemuil nog zoo
wijd zal open zetten.
’t Vosje vertrok, leeuwtjes en vossejon-
gen waren reeds vertrokken en alleen,
gansch alleen, kwam het af al zingen met
de tranen in d’oogen
En Vij willen van geen kaloten weten,
Activisten, activisten,
En wij willen van igeen kaloten weten
Activisten, Zaktivisten, Anarchisten,
Een vliegje uit II atou.
nkts Heeft hij al éénmaal
hier nerinsgjte brengen
z pie eenige bekommernis is de kas van de
briek te vullen en dat is alles!
ij M. DAE-
ten minste doet al wat moge-
tót stand te brengen;
zijne liberale medewerk
dat het moet en zal komen.
Let vü.el op het is nii niet meer ondeP,
Nr 3, maar virel onder NUMMER EEN
met koppen. Maar dan komen ze, in hun
verwoede overmacht, langs omwegen den
schrijver met laster overladen, denkende'
dat de menschen niet slim genoeg zijn om.
in hun verachterlijk werk klaar te zien.Als
i men tot zulke middelen genoopt is, ’t is
ft; wel dat men tegen zijn tegenstrevers niets
in te brengen heeft. Ziehier overigens wat
Mr Daenens in gemeld nummer onder meer
i schreef
«Onze. Klok» schrijft dat Mr Daenens, in
zijn rede van 7 October 1.1. aan zijn libe-
j rale vrienden den raad zou gegeven hebben
van «voor de kiezing hun godsdiensthaat
niet te veel te laten blijken Dat is leugen
taal «Onze Klok» en leugentaal is zonde.
Van Godsdienst is er in zijn rede nooit
spraak geweest; wel van zijn dienaars en
dat is heel iets ander, ’t Is en ’t blijft in de
bedoeling van het liberalisme MET IN
HUN GELOOF, daar dit een kwestie van
geweten is welke naar ieders geweten is
welke naar ieders gewetensstem in volle
dige vrijheid dient opgelost worden, maar
wel en uitsluitelijk in het misbruik dat zij
van hunne leering en van hun priesterkleed
maken tot alle soort extra-godsdienstige zui
ver wereldsche doeleinden. Dat is heel wat
anders, niet waar, «Onze Klok
Als Mr Daenens Deken van den Abeele
i bestrijdt omdat hij hier ter stede den tsar
wil spelen in het burgerlijk bestuur, waar
hij absoluut niets te maken heeft, alswan
neer hij, in eene officiëele school durft voor
te staan dat de pastoor of Deken oh,
vanitas den voorrang dient te hebben op
den burgemeester en ook de paus op den ho
ning van den lande, alswanneer hij tegen
den zonneklaar uitgedrukten volkswil het
verfoeilijk mysterisch huwelijk van de
katholieke gemeenteraadsleden, met dén af
Borms tegen de goedmeenende libe-
uit fanatisme gewaardigde van den verrader
ralenkoel christelijk inzegent, alswanneer
hij eindelijk zijn priestergezag in de schaal
werpt om tweemaal achtereen het stede
lijk en onpartijdig en onpolitiek komiteit
in den rug te schieten, dat werkt en slaaft
om hier ter stede een grootsch nationaal
monument te doen oprijzen, dan valt Mr
Daenens den godsdienst niet aan maar wel
Mr Van den Abeele, die van den Gods
dienst en van zijn kleed daardoor onteert.
Begrijpt je dat?
En alswanneer onderpastoor Baert rond
loopt om de diamantslijperij van de HH.
Wyllie en Daenens uit politieke haat te be
zwadderen en er de arbeiders van af te
trekken, en als ’t ventje bij des ouders van
hinders, die hij aan een godsdienstig sacra
ment zoeht te onderwerpen, van zijn geeste
lij he omreis profiteert om politiek te maken
en hinders af te trekken van eene lokale
muziekmaatschappij ten - voordeele van
eene politieke muziekvereeniging waar hij
den baas speelt en er zijn geestelijk gezag
Baert niet aan uit godsdiensthaat maar wel
en nogmaal hij valt Mr Baert aan, wleke
den godsdienst en zijn kleed gebtuikt tot
een gemeen doeleind en tot zedelijke aftrog-
gelarij.
Nogmaal, begrijpt je het verschil, «Onze
Klok» Oh ja^ Gij begrijpt dat wel niet
waar? Maar ’t is dan toch zoo een aan
lokkend middel om onnoozele menschen
door dit oud zaagje om den tuin te leiden..
Maar weet ge nu nog niet dat dit zaagje
totaal verslonden is en de menschen zoo
onnoozel niet meer zijn om er zich aan beet
te laten nemen?
Ehwel, Kiezers, wat zegt ge ervan? Is
’t klaar? Alsze niet meer weten wat zeggen,
di aaien ze rond den poten bezwadderen ze
doodeenvoudig eerlijke lieden, die het
go^d meenen en duizende blijken van ver
draagzaamheid en meêgaanheid gegeven
hebben. Iedereen, die Mr Daenens kent,
weet dat ten andere n menig katholiek, met
wie hij bevriend is, zal zijn schouders opha
len en diep bedroefd uitroepen: Oh God,
vergeef het hen want ze wéten niet meer
wat ze doen
De kiezers zullen den laster glansrijk
wreken en het de lasteraars betaald zetten
met te stemmen voor de mannen van ver
draagzaamheid en de voorstaanders van
de naastenliefde