De Rust na den Dood. I i t t 1 WEEKBLAD Oplaaiïng van een veraclit^rd clericalisme. Van Alles Wat. Voor Stad A^rcBdissement Kapitalisme n Socialisme. Fronts rf' manifestatie ie Ha*-. )t. i j X A ZOMERREGEN. ZONDAG 12 JULI 1931. 125e JAAR Nr. 28. -Donderdag nacht gezelschap gehouden pers ACTÏVISTENWERK. van >c.. in vele bestaan EEN LEKKERE BARON. heet het HET MONSTER VAN DUSSELDORF. morgen 2 Juli werd Peter dat zooveel SPREEKUREN VAN ONZE LIBERALE VOLKSVERTEGENWOORDIGERS heb- hem Dr Ma we- 88- M M fe K M M K V. Uitgever R. DAENE* naast zou niet kunnen slapen van ergernis dit goddeloos gebuurschap? De bilans van de soc. i$ verschenen in het blad Bourse van 8-9 Maart 1931, van van mijnheer pas zouden gaan de- Hert 11 uur. CotickelaereTweede Dinsdag. Lokaal huis” bij de wed. Bossuyt, OostendeDerde Zondag, stiaan, van 10 tot 12 uur. Nieuwpóort Laatste Zondag. Lokaal ”Duy- nenhuis’’ van 10 tot 11 uur. Ook te Oudenburg lokaal bij M. Van Loo, Gemeenteraadsliden herbergier, marktplaats te Oudenburg, telkens van 10 tot 12 uur. Voor alle zaken in onderhandeling met Mr Marquet, is de plaatsvervanger M. Jér. Dé Cock, te zijnen huize sprekelijk den eersten en den derden Donderdag van elke maand, van 9 tot 11 uur, Yperstraat, 37, te Oostende. Tel. 1787. stilaan een In de Hongaarsche gemeente Qrba be viel dezer dagen de vrouw van een dag- looner van 3 frissche gezonde kinders. Daar reeds in 1929 en 1930 telkens een tweeling geboren werd, zoo is de man, drie jaar na zijn huwelijk, reeds de geluk kige vader van 7 kinders. De pater zal gezongen hebben: En daar achter komen er nog, nog, nog, En daar achter komen er nog het li- werd WIE WAS DE VERSTANDIGSTE? Frans: Mijn broeder, is verstandig. Hij is met een onderwijzeres getrouwd. Jan: Mijn broeder is veel verstandiger. Hij is niet getrouwd. zoo duidelijk mogelijk te zeggen verdoemden hoek weer in, te Dinsdag nacht werd op heeterdaad een 25jarige kleermaker betrapt, daar hij be zig was de boompjes af te breken rond het oorlogsmonument te Sint Truiden (Lim burg). En nu de Rechtbank! Nog een onnoozel slachtoffer Vlaamsch-riationalistische opruiers. wetten van voor en boven die van van zijn Veurne: Eerste Zondag Ons Huis 10-12 uur. Dixmude Eerste Maandag, lokaal La Brasserie bij M. Cappoen, 10-12 uur. Ichtegliem Tweede Zondag. Lokaal <t De Dorpplaats bij wed. De Cock, van 10- BOKKEN EN SCHAPEN, Tusschen de regels van het verslag over de fronters-betooging te Hasselt, verleden Zondag, in hun eigen gazetten staat zeer duidelijk te lezen dat deze betooging een fiasco van belang is geweest. Dat constateert ook De Standaard met een gezicht zoo lang als een dag zon der eten. Het bevestigt dat er in heel de Limburgsche hoofdstad slechts... drie hui zen waren bevlagd en dat de manifestanten hoofdzakelijk boerenslungels waren, opge commandeerd uit de Kempen. Maar het aardigste in het blaadje van Sap is het gemak weermee het de betoogers in schapen en bokken scheidt: Al de naloopers van Borms Vlamingen 'Allen die tegen deze pro-Duitsche betoo- gin.g protesteëren durfden: «Franskiljons», jons Alwie niet meedoen met de frontersmani- festaties, zich durven verzetten tegen de be leedigers en ondermijners van België, dat zijn franskiljons En zoo wordt franskiljon eeretitel. - INCIDENTEN De Vlaamsche extremoj 'i hadden voor Zondag een monstert) i", te Hasselt aangékondigd. Zooals de?' van Wambeke en Jette, enkele weken grgëcfeii, had ook deze betooging slechts iisig bijval. Op de manifestatie zou Boni verschijnen, doch hij liet zich evenwel gliét zien. Zijn zoon was echter tegenw.odrdig maar deze i had gedurende de manifestatie de politie j zoozeer beleedigd dat hij naar het poli- tiebureel werd overgebrac t waar proces verbaal werd opgesteld. In de stad waren al dé ivinkels en tal van herbergen gesloten. Hasseltenarcn waren in groote scharen aar de buiten getrokken. De' dekens van’. al de Limburg Ische parochies hadden «au de priesters verboden aan de manifestatie deel te ne men. Sléchts; vier vlaggenwapperden aan flc lokden gewoonlijk don de fronters bezocht. Het verschil tusschen dezen droe- vigen Zondag en dë-geestdrift bij het be- z ek van ons Vorstenpaar aan Hasselt was opvallend.. ,j Rond twee uur vereen)eden zich 1500 ■betoogers op de Thonissenlaan, hen 'noteerde niga een vijftal in de Nauwelijks was ofreeds begonnen L ”Wit- van 10 tot 11 isur Lokaal St Seba- ITofessor Piccard steeg onlangs in zijn aluminium ballon de lucht in eri kwam tot 16000 meters hoogte, Daar heeft nu de Amerikaansche duiker Dr Beebe na bij de Bermuden-eilanden voor rekening der Maatschappij voor Zoölogie eene diep te in zee bereikt van 423 meters Op die diepte vond hij geen plantenleven meer, maar nog wel dierenleven. daarover. Dat houdt verband niet de sa- menstelling van den Beheerraad. De be heerders zijn over gansch het land geko zen en hebben invloed genoeg op de partij organen om ze te. doen zwijgen De Filsoietis een fabriek van kunstma tige zijde te Gent, die ook van de Ar- i beidersbank afhangt, gesticht met een kapitaal van 5 millioen liet haar bilan ver schijnen in ,’t bij-nummer van de Moni- teur van 13-14 April 1931. Het bilan sluit met een zuiver verlies van 445.052,86 fr. Natuurlijk dat men in de soc. daarover geen woord zal reppen zwijgen! Over gansch de lijn is het ordewoord: De paritjgenooten mogen niet verne men hoe de soc. Arbeidersbank bezig is met het kapitalistisch regiem neer te halen of... het te bemachtigen. Dat zwijgen heeft echter een groote be- teekenis; men durft niet spreken. Er zijn mondsloten uitgedeeld doel, be giet zoo Aliés wat den opstel betreft moet tegen den Woensdag avond, vrachtvrij g en onderteekend aan den uitgever besteld worden. lierbergkermissen, combats, enz. worden voor de geabonneerde^ kos- steloos opgenomen. DE DI.MUI.I H AAR Abonnementsprijs 12 fr. ’s jaars, voorop betaalbaar. Men kan Zich abonneeren in alle postkantoren van Belgie of op het Bisréel van ’t blad. Voor Buitenland 28 fr, Alle aankondigingen mogen vrij aanveerd worden. Prijs volgens overeenkomst. Er is namelijk gebeurd, dat cliaam van Pol de Mont te Berlijn verbrand, ën het overschot van den dich ter zal in een urn naar hier worden over gebracht. En nu willen we van Borms weten: Moest men hem, na zijn dood, het graf van Pol de Mont leggen.... hij dan over w- Éim I yW?’ OUDERDOMSPENSIOENEN. Al de personen geboren in 1866, zelfs die geboren vanaf Januari, en die nog geen stortingen zouden hebben gedaan, moeten, de vrouwen 36 frank, de mannen 108 frank, storten en dit zoohaast moge lijk, om nog van de voordeelen der wet te kunnen genieten. De personen geboren m 1867 en die reeds verjaard zijn, kunnen insgelijks hun stortingen doen, de Vrouwen 24 fr., de mannen 72 frank. Kuerten; het wangedrocht, vrouwen, meisjes en kinders uit beestigen «I drift om ’t leven bracht, in de gevange- nis van Keulen op het schavot den kop af- f gekapt. Maar nu melden de bladen, dat het J wanschepsel Roomsch-katholiek, den laat- sten nacht in zijne cel doorgebracht heeft in ’t gebed en godvruchtige oefeningen i dat 3 katholieke priesters hem deri gan- schen B. ben ën dat een Franciskarier Pater I gebiecht en.... de H. Communie gegeven heeft Wij denken onwillekeurig aan de ja- ren 1880, toen hier duizenden ouders 7 jaar lang de Sacramenten geweigerd wier- den, ook aan liun sterfbed, omdat zij hunne kinders zonden op eene gemeente school Den laatsten nacht 3 priesters en een Franciskaner PaterZooveel priestër-eere valt niet te beurt aan een werkman, die na zich een gansch leven laat van werk en eer en deugd Kuerten, de lustmoordenaar, heeft geen geld nagelaten; anders ware hij nog wel met een höögsten dienst begraven gewor den Comedie en Comedianten hem zelfs in het graf den slaap uit de oogen houden Wij hebben nooit gehoord van een vrij denker die er bang voor was, niet gerust... dood te kunnen zijn, moest men hem zelfs tusschen twee onderpastoors leggen. Kom nu nog op den preekstoel vertellen, dat het vooral een gerust geweten is, dat een vasten slaap geeft. Wat willen nu eigenlijk de katholieken? Als wë. priester Andriessen goed ver staat: Een soort koehandel, of paardenkoo- persruiltje: Dat men, als tegenprestatie voor het recht .om zich te laten verbranden, den ka tholieken het recht toesta om private kerk hoven in te richten, en het recht aan de katholieke besturen om op de gemeente lijke kerkhoven ten onderscheid te maken tusschen gelocvige en de ongeloovige dooden. Om hef Om den richten. 'Men moet daarom niet spreken, aldus priester Andriessen, niet lijmerige zoetsap pigheid, van een hondenhoek voor anders denkenden; dat men een heel fatsoenlijk gedeelte van het kerkhof aan diegenen, die buiten de katholieke gemeenschap sterven, voorbehoude Een heel fatsoenlijk gedeelte! Ge-ziet van hiér, wat daarvan terecht zou komen i l 11 iIictaturn xan kastceliieei er pastoor heerscht, tot meerder eer en glorié van God en vrijwaring van d< deugd op ■deze aarde. Zooals te Wuestwezel bijvoor beeld. Het heel fatsoenlijk gedeelte van het kerkhof waarop bij toeval eens een ongeloo vige zou terecht gekomen zijn, zou al da- OPENBARE GEZONDHEID.. Voigeïis eene staiisticK, '■oitrtmgw Dr Sand opgemaakt, zijn er.in Belgie op 1000 inwoners: mannen, vrouwen en kin ders, ten minste 1 blinde, 1 doofstomme, 3 krankzinnigen, 12 teringlijders, 20 ver standelijk achterlijken en 75 die aange tast zijn door siphilis. De gerieësheeren uit alle tijden zijn het daarover eens, dat de erfelijkheid eene rol speelt, die niet te miskennen is, en waarin de vader en de moeder elk min of meer hun aandeel hebben. Niemand be zit het geheim om de komst te verzekeren van menscheli, vrij van ieder lichaanis- of geestès-letsel; maar daar is geen enkel kweeker (hoveier, duivenmelker, boer) geen enkel veearts of geneesheer, die gaat beweren, dat er goeds te verwachten is van ouders, die ontaard of besmet of ziekelijk zijn. Eilaas, zooveel kinders zijn de slacht- oflers en hebben al hun lichamelijke en zedelijke ellende te wijten aan ouders, die trouwden uit verblinde, zinnelooze liefde of alleen om geld en goed De Kerk 'bloedt schrijft een pas- toorsblad. Dat bloeden krijgt de Kerk zoals de gestigmatiseerde van Konners reuth: Bij pöozëïi, als het haar niet gemak kelijk genoeg gaat, iedereen haar wil en haar wetten op te dringen. Het wetsvoorstel betreffende de lijkver branding, waarvan de bespreking in de Ka mer heeft plaats gehad veroorzaakt weer een fameuze bloedstorting aan de Kerk Wie maar het woord 1 lijkverbranding uitspreekt, die beleedigt en wondt haar. Crematie is de nieuwste verrijking van het woordenboek der blasfemieën. In den huidigen strijd over de veras- sching bepalen de katholieke geestelijken zich echter niet slechts meer bij het defen sief. Op verschillende plaatsen zien we hen tot den aanval overgaan. Zoo, bijvoorbeeld in De Standaard die binnenkort het activistische koren op zijn molen zal moeten missen en die dus een nieuwe ader van ongezonde agitatie zal moeten aanboren om een reden van be staan te hebben. Welke ader dan deze van het hysterische clericalisme zal zijn. De eerste aanvalsgolf heeft reeds zijn loopgraven verlaten. Zij staat onder het be vel van priester Ph. Andriessen en heeft voor object: de kerkhofwet. Deze Avet, zoo betoogt hij, is in strijd met de wetten van de Kerk op ditzelfde stuk, en dient dus door alle, geloovigen be- vochtëii te .-.am ooveii allé lailcts- wétten moeten voor hen steeds de wetten van Rome staan. Priester Andriessen heeft het hier tegen de wet, die het recht om doodenakkers aan te leggen alléén toekent aan de gemeenten, en tegen artikel 315 van het Strafwetboek, -dat de gemeenten den plicht oplegt, alle dooden, zonder onderscheid van geloof, in de volgorde van hun aankomst, naast el kaar te begraven. Tegen de wetten alzoo waardoor de «ver doemde hoek» op de kerkhoven afgeschaft werd. Deze wetten hebben we aan de liberale regeeringen van voor 1884 te danken, ën 'er mag wel eens aan herinnerd worden, dat zelfs nadat ze dit jaar meester van het land geworden waren, de clericalen het niet waagden, deze wet teniet te doen. Wel verhaalt Woeste in zijn gedenk schriften dat een dereerste werken van het fcatholiek gouvernement was: aan de par ketten bevel te zenden, om de vervolgin gen te schorsen, die op dat moment juist waren ingespannen tegen de burgemeesters van Hoboken en van Gulleghem, welke tóch nog een als vrijdenker gestorven bur ger hunner gemeente op het kerkhof bui ten de gemeenschap der dooden gesloten hadden, maar nooit toch is dit goiivermeht met een formeel voorstel tot intrekking de zer wet voor den dag gekomen. Dat doet priester Andriessen in het blad van Sap klagen: dat onder dezen toestand de Kerk vijftig jaar lang geleden heeft. En hetgeen tijdens de halve eeuw van haar dominitatie over het land de homogeen cle- rikale regeering niet heeft durven aantas ten dat zouden de katholieken omverge- worpen willen zien wanneer ze de minder heid in het Parlement vormen. De katholieken moeten gedoogen, zoo schrijft priester Andriessen, dat nevens hen personen worden begraven, die buiten de gemeenschap der Kerk staan Het schijnt dat zulks nu plotselings weer een schromelijke «kerkvervolging» is. Nog een beetje, en de katholiek die op ’t Kerk hof een vrijdenker tot buurman krijgt, wordt gelijkgesteld met de eerste martela ren van ’t geloof. Hij kan er zelfs niet van slapen, als we priester Andriessen geloo- ven moeten. En zeker niet, wanneer zijn buurman onder den vorm van een hoopje asch in een urn zit. Plet zullen zoo predikt hij, bijna altijd godloochenaars zijn, die zich laten ver branden. Door de verbranding willen zij van hun materialistische opvatting getui- tuigenis afleggen. Dat zij dan de rust der geloovige christenen op het kerkhof niet komen storen Het moeten wel lastige dingen zijn de onverdraagzaamheid en het fanatisme van den geloovigen christene als ze BROUWERIJEN EN HERBERGEN. Het aantal brouwerijen neemt af 3362 in 1905 nog 2013 in 1923 nog 1844 in 1927 en 1556 in 1931. De groote brouwerijen slorpen de kleine op, of ma ken hun het bestaan onmogelijk. In 1930 werden in Belgie 18.880.095 hectoliters bier gebrouwd; 227.637 hectoli ters werden uit den vreemde ingevoerd. In 1912 waren er 219.405 herbergen. Het getal daalde tot 102.746 in 1928 tot 101.820 in 1929 tot 101.616 in 1930. der maand lokaal Arbeider sbank L’Echo de la met een uitvoerige beschrijving van al de kapita listische maatschappijen, waarin zij be trokken is. Die uitvoerige beschrijving is onderteekend door den voorzitter van den Beheerraad, M. Anseele. ’t Is een merkwaardig kapitalistisch .•1ol"ument. De Socialistische, dag- en weekbladen zwijgen er over als yërnl^>rd,iB^gfS^11 f1-e volgelingen van de partij dan niet weten wat ér in de kapitalistische partijinrich tingen gebeurt? De Arbeidersbank bézit 26.942 kapi- taal-aandeelen van 500 fr., 12.628 divi- dende-aandeelen zonder nominale waarde der Compagnie Inter des Industries Chiminues (Interchimic)Zij beschikt ook over 5831 kapitaal-aandeèlen van 500 fr. 4640 dividende- en 11970 gewone aan- deelen beide soorten zonder nominale waarde, van de «Sidac». De Sidac is een internationale kapi talistische maatschappij die het monopool van doorschijnend papier over heel de We-. reld in handen heeft. Juist omdat zij het monopool heeft, regelt zij eigenmachtig de verkoopprijzen. In 1930, met een kapitaal van 12 mil- lioen deed die maatschappij eene zuivere winst van meer dan 19 millioen. Meer dan 150 t.h. Voor 1931 is het bilan nog niet versche nen. Maar men spreekt van eene zuivere winst van 30 millioen of 250 t.h. In de algemeene vergadering der aan deelhouders van de soc. «Arbeidersbank heeft Anseele zijn groote Vreugde uitge sproken over het aanzienlijk aandeelbezit van de Sidac In de partij-organen geen enkel woord vige zou terecht gekomen zijn, zou al da- délijk worden, wat de fameuze verdoem- de hoek van vroeger was: Een plaats, waar bloem noch plant zou worden geduld die, mocht ze door de familie onderhouden worden, iederen nacht aan de fanatieke ver nielzucht van het dórpsgrauw bloot zou staan, waaraan ieder ware geloovige, bij ’t gaan naar- of uitkomen van de kerk, zijn voeten zou afvegen, en waarop de dichts- bijwonende schapen toors kudde hun mest poneeren. Tegen de vraag van priester Andriessen om het recht voor de katholieken om bij zondere kerkhoven aan te leggen, door ver- eenigingen zonder winstgevend hoeft principieel ons bezwaar groot te zijn. Private kerkhoven Vreemde landen. In Holland alvast en de nadeelen ervan zijn ons tot hiertoe nog niet zoo duidelijk geworden. Maar... er kan nooit ofte nimmer sprake van zijn om nog terug te keeren tot een toestand die het mogelijk maakte, dat de burger die niet tot de katholieke kerkge meenschap behoorde en de Rome niet eerde zijn eigen land, in den grond stad of dorp, dus in zijn eigen grond, als een hond uit de gemeenschap werd gestooten. Als. priester Andriessen eenmaal aan neemt, dat zelfs een doode niet rusten kan, wanneer1 hij op ’t kerkhof niet naar z’n goesting ligt, dan moet hij meteen aannemen dat de andersdenkende ook den eeuwigen slaap niet vatten kan, als ze hem in den verdoemden hoek gestopt zouden hebben. Het zou op dit oogenblik juist bijzon der interessant zijn over dit nare onder werp het oordeel te vernemen van den zeer christelijken Borms, den leider der «Vlaamsche Nationalisten», die met dé katholieken blok vormen tegen de lijkver branding. Er is namelijk De zeer katholieke baron de Pierpont, burgemeester van het clericale nestje Spontin (provincie Namen) had van Baivy, bestuurder van het Instituut rie-Henriette te Namen, toelating ten te bekomen om van uit eene naastge legen kamer de gesprekken af te luisteren tusschen den Docter en de zieken. Dat zijn nu eens fijne manieren De lekkere Baron is verzonden voor de boetstraffelijke Rechtbank. tot 2000 wndcr hen 'noteerde nïp;i groepen der V.O.S. en Hnleranen, uniform der Feldgrau. de stoet in bewëging y de opstootjes. Op de Grot LMarkt waren talrijke 'oud-stiijders, eüé patriotten ge schaard die bij het voorbijtrekken van de bètroogers duchtig floten, terwijl de kreten Leve België en «Naar Berlijn» weer klonken. Aan het einde van den s'net wierpen de zich on 'dë mehigtë tëgfen-manifestnl/IG!, die zich flink verdedigden. Spoedig was cok de politie ter plaatse, die de autopomp in werking stelde en den' manifestanten een stortbad, van belang bezorgde. Allen vluchtten in de omliggende straten. Eindelijk stelde de stoet zich weer in beweging' en bereikte een soort van steeg, waar een meeting plaats had. Hier namen T. De. Leeuw, dè senators Van Dieren en Lindekens en de volksvertegenwoordigers Romsee en Debacker het woord. Na de meeting namen de «helden van den dag terug plaats in hun autocars en de stad herkreeg, haar gewoon rustig uitzicht. De eeuwige ruziemakers

HISTORISCHE KRANTEN

De Dixmudenaar (1879-1931) | 1931 | | pagina 1