VIJFDE JAAR V 40 I 5 centiemen hel nummer ZONDAG 4 OCTOBER 1925. Dit Nijverheidsblad voor Poperinghe en omstreken verschijnt wekelijks. Ipabrlren Rond de Wereld. Gebr. DUPONT De Politie op het Vervoer. PORTVRIJDOM >e Overdrachtstaks OORLOGSSCHADE Bureelgerief Prachtpapier Onze zware Trekpaarden. Onze geldelijke toestand. horlogerij G.DupontaZoon Stads-Academie Schoolgerief Speelkaarten Specialiteit van in doozen. Drukwerken te verkrijgen bij Yperstraat, 2 Pope ring he. ar» Abonnementen 1 Jaar in stad, thuis besteld 6.50 tr. buiten stad, met de post8.50 fr. Buitenland13.00 tr. Men abonneert op alle Belgische Postkantoren Plakbrieven bij ons gedrukt worden éénmaal gra tis in ons blad overgenomen. Denaamloozeingezonder^^ Uitgevers-Eigenaars Gebroeders DUPONT Yperstraat, 2, POPPERINGHE. PoSTCHEC*RÏK*KINp K' 48453 Belangrijke voorschriften Het Staatsblad van Zaterdag 12 Sep tember kondigt het Koninklijk Besluit af betreffende het algemeen reglement van de policie op het vervoer en het verkeer Ziehier de hoofdbepalingen ervan Verkeer en stilstand ledereen die den openbaren weg ge bruikt, moet zulks met aandacht en voor zichtigheid doen. Degenen die de openbare wegen ge bruiken moeten op elke vordering van een bevoegden agent, die het kenteeken van zijn ambt draagt, stilhouden gedu rende den tijd dien hij noodig acht voor de veiligheid van het verkeer of om de policie- of toezichtsmaatregelen te ver vullen die krachtens dit reglement aan de overheid zijn opgelegd. Worden be schouwd als vordering voor de toekomst dezer bepaling, de teekens door den be voegden agent gedaan, zooals uitgesto ken arm en fluitsignaal. Het is verboden een op march zijnde legertroep, een lijkstoet, eene processie of eer. door de plaatselijke overheid be hoorlijk toegelaten stoet, door te breken. De geleider van voertuigen of dieren moet hunne snelheid derwijze regelen dat zij noch gevaarlijkweze voorliet publiek noch hinderend voor het verkeer. Ieder bestuurder van een voertuig moet voort durend van zijne snelheid meester blijven Hij moet deze derwijze regelen dat hij vóór zich een voldoende vrije ruimte be- houde om vóór een hindernis het voertuig tot stilstand te kunnen brengen. Zonder afzonderlijke toelating van den burgemeester zijn alle snelheidswedstrij den waaraan voertuigen of dieren deel nemen op den openbaren weg verboden. Ieder voertuig moet een bestuurder of geleider hebben. Nochtans voor de aan- hang-voertuigen wordt deze bepaling ver vangen door deze bepaling voorzien in artikel 16. Wanneer het aantal ingespannen dieren meer dan vijf is, moet er een helper aan den bestuurder van het voertuig worden toegevoegd. Niet ingespannen last- of trekdieren of vee mogen niet zonder geleider op den openbaren weg verkeeren of vertoeven. De bestuurder blijft voortdurend bij het gespan, de te geleiden dieren of den motor van een voertuig dat in gangvaar digen staat is. Ieder motorvoertuig wordt aanschouwd als zijnde in gangvaardigen staat wanneer de rem niet gesloten is ofwel wanneer de motor in gang is. De bestuurder moet in staat zijn te be sturen, de vereischte lichamelijke hoeda nigheden hebben en de noodige kennis en bekwaamheid bezitten. Slechts personen die ten volle 18 jaar oud zijn, mogen een motorvoertuig besturen. De bestuur der van een motorvoertuig mag het stuur van de loopende machine niet loslaten. De wielrijders mogen bij het inrijden bet stuur niet loslaten en moeten de voe ten op de trappers houden. Het is hun vei boden zich van achter aan een voer tuig vast te klampen en zich aldus te laten voorttrekken. Elk voertuigleider moet voorzien zijn van de indentiteitskaart, het internatio naal rijbewijs of het identiteitsstuk. vol gens het geval, te bestellen of te doen bestellen bij de griffie der rechtbank welke het eindvonnis uitsprak, waarbij de vervallenverklaring werd uitgevaar digd, ten einde het vonnis, den duur van het rechtverlies. en, desgevallend, de soorten van voertuigen tot hetwelk het rich beperkt erop te laten vermelden. I>eze bestelling moet plaats hebben bin nen de vijf dagen na de nitooodiging, die heta zal toegezonden worden door deze griffie nadat het vonnis kracht van ge wlJ*de zal verworven hebbeD, zooniet zal de py stfarfén welke de bepalingen van reglement waarborgen. De voertuigen of dieren moeten den rechterkant houden, maar links voren steken. Nochtans, indien de steenweg vrij is en indien een plaatselijk reglement er zich niet tegen verzet, kunnen de voer tuigen het midden van den steenweg vol gen in dit geval moet de bestuurder rechts afzetten, zoodra hij verwittigd is van het naderen van een anderen gebrui ker dan een voetganger en voor een ander voertuig, zoo mogelijk, een breedte van ten minste 2 m. 50 vrij latendeze laatste breedte kan verminderd worden tot twee meter voor een rijwiel, een mo torrijwiel of een dier. Wanneer de steen weg minder dan vijf meter breed is en de boordweg niet uitspringt, moeten de voertuigen die elkander inhalen en ont moeten, elkander wederkeerig de helft van den steenweg laten. De bestuurders moeten, om voor tc steken, zich vergewissen of de baan links vrij is. Vervolgens moeten zij rechts rij den, zoodra zij zulks kunnen zonder hin der voor het voorbijgereden rijtuig of dier. Zoo noodig, moet de voorbijgelo pen voerman vertragen om die handeling te vergemakkelijken. Behalve op de gedeelten van den weg die hun uitsluitend zijn voorbehouden, moeten de voetgangers plaats maken voor de voertuigen en voor de trek-, last- of rijdieren. Bij straalbelemmering moeten de wiel rijders afstappen en hun rijwiel met de hand geleiden. De voertuigen mogen de gelijkgrond- sche hoorwegen slechts gebruiken in de mate en gedurende den tijd die stipt noodig zijn om te kruisen en uit te wijken of om stil te staan. In acht te nemen regel» Elk bestuurder van voertuigen of die ren is verplicht de volgende regels in acht te nemen. 4° Bij het naderen van een verlakking verbinding of kruising moet hij de rech terzijde houden en des te trager gaan, naarmate de zichtbare lengte van den benaderenden weg gering is. Hij moet den doorgang laten aan den bestuurder die van rechts komt. Niettemin moet degene welke een on dergeschikten weg verlaat om een meer belangrijke baan op te gaan zich verzekren of deze laatste vrij is alvorens er zich op te begeven 2* Hij moet bij zijn naderen de voet gangers verwittigen die zich op zijn weg bevinden 3° Bij een hindernis, w aarvoor de voet gangers moeten omgaan langs den kant van den steenweg, moet hij langs die hindernis een vrije ruimte laten van ten minste één meter, of, zoo hettniet moge lijk is, ze voorbijgaan met de snelheid van een voetganger 4° Aan de balten der tram- en spoor wegen, moet hij vertragen en een vol doende ruimte laten voor het w achten en afstappen der reizigers en desnoods stil houden 5» De geleider van een in beweging zijnde voertuig moet zorg dragen dat de bak van bet voertuig of de lading zoo wei nig mogelijk de voetpaden in beslag neme en desgevallend nooit meer dan twintig centimeters 6® De bestuurder van een voertuig die een ongeval veroorzaakt heeft of er aan leiding toe gaf. moet stilhouden om alle nuttige vaststellingen toe te laten en des noods om de slachtoffers van het ongeval ter hulp te komen. Ieder gebruiker van den openbaren w eg en inzonderheid ieder bestuurder Van voertuigen of dieren, bij wiens naderen de trek-, last- of rijdieren teekenen van «-geven. «MWt houden en zich verwijderen, indien er noodzaak is. Het stiDtaan van voertuigen Alle stilstaand voertuig moet derwijze geplaatst worden dat het zoo weinig moge lijk. het verkeer belemmere. De bestuur der mag zijn voertuig niet verlaten voor aleer de noodige maatregelen genomen te hebben om alle ongeval te vermijden. De remmen van stilstaande motorvoertuigen moeten gesloten zijn. Het stilstaan van voertuigen op den openbaren weg, buiten de daartoe door de lokale policie aangewezen plaatsen, wordt nog beheerd door de volgende re gels 1° Het is verboden een bespannen voer tuig op den openbaren weg te laten staan tenzij voor het laden en het lossen of in geval van noodzakelijkheid en zulks gedu rende den stipt noodigen tijd 2° De motorvoertuigen mogen op den openbaren weg slechts blijven staan voor zooveel zij het verkeer niet hinderen 3° leder geleider is verplicht zijn voer tuig te verplaatsen op bet eerste verzoek vau een bevoegden agent. Indien de ge leider aan dit bevel niet voldoet, of indien hij afwezig is, kan de bevoegde agent er van ambtswege in voorzien op de kosteu van den geleider en van de burgerlijk verantwoordelijke personen. Kr is bepaald dat de poststukken,door partikulieren gezonden aan zekere instel lingen waaraan hel voorrecht van port vrijdom bij wetten of internationale over eenkomsten is toegestaan,voort kosteloos worden vervoerd. Moeten worden gerangschikt bij de poststukken tot deze reeks behoorende, de stukken die door partikulieren gezon den zijn aan de Voorzitters der Hoven en Hechtbanken voor Oorlogsschade, aan de Staatskommissarissen, de Opzieners en Adjunkt-Opzieners van de wederbelegging bij de Rechtbanken voor Oorlogsschade, den Voorzitter van den Gemeogden Baad van Beheer van 't Belgisch-Luxemburgsch Ekonomisch Verbond, den Voorzitter van den Hoog en Raad van het Belgisch-Lu xemburgsch Verbond. Gedurende de eerste vier maanden van het jaar werden uitgevoerd 4.075 veu lens voor een som van 2 miljoen 295.950 fr. 4 .355 merries, voor een som van 44 miljoen*705.360 fr. en 249 hengsten, vooreen som van 2.422 500 fr., io bet geheel dus 6.404 paarden, voor een geza- mentlijke som van 24.354 .390 fr. Voornamelijk naar Frankrijk was onze uitvoer belangrijk. 983 veulens, voor een som van 2.447.850 fr.592 merries.voor een som van i .939.980 fr. 4 .691 ruinen vooreen som van5.997.760 fr.94 heng sten. voor een som van 408.500 fr. in bet geheel dus 6.337 paarden voor een som van 40.464 090 fr. Duitscblaod komt op de tweede plaats te staan 33 veulens, voor een som van 334.000 fr., 496 merries, voor een som van 2.408.31 "0 fr., 1.284 ruinen, voor een som van 5.664.000fr.. 78hengsten, voor een som van 4 .000 500 fr. samen dus 4 893 paaarden voor een som van 9.406.800fr. Voor Nederland zijn de cijfers 57. ven lens, voor 444.400 fr.. 203 merries, voor 588.050 fr., 640 ruinen, voor 2.404 .900 fr., 43 hengsten, voor 665.500 fr. in het 'geheel dus 945 paarden, voor 3.799.550 frank. Een Nieuw Koninklijk Besluit Het Staatsblad, kondigt het volgende Koninklijk Besluit af Overwegende dat sommige maatre gelen dienen bepaald, om de beffing van het zegelrecht voor kwitantie op de prij zen der verbruiken in de gasthoven en spijshuizen, alsmede op de aankoopprij zen van geestrijke dranken beter te ver zekeren, en dat door de ondervinding in gegeven aanpassiugen dienen toegebracht aan de regeling betrekkelijk de over drachtstaks Overwegende dat het overi gens geraadzaam is, door een enkel besluit de uitvoeringsmaatregelen samen te ordenen, betrekkelijk de heffing van hoogerbedoelde recht en taks en diegene genomen door de vorige Besluiten in zake faktuurzegel en kwitanliezegei op de be lasting der aankoopprijzen van weelde voorwerpen, der huurprijzen van brand kasten in de banken en der eereloonen van de personen die een vrij beroep uit oefenen, wordt besloten ARTIKEL 4 De plakzegels dienende tot de kwijting der overdraohtstaks worden aangebracht en onbruikbaar gemaakt door de personen, onder de volgende voor waarden ART. 2. Voor de overdrachten, an dere dan invoeren, wordt de heffing als volgt gedaan Indien de verkoop wordt aangegaan door een in Relgie gevestigden handelaar en indien hij behoort tot de ver richtingen van zijnen handel, zoo plakt de verkooper het bovengedeelte van het ze gel op de fakluur welke den kooper be stemd is, en hel benedengedeelte op zijn boek voor de uitgaande fakturen, nevens den overdruk, of afschrift, of tegenover de ontleding der faktuur. De verkooper moet insgelijks de twee gedeelten van het zegel onbruikbaar maken. Indien overeenkomstig arlikel 54 der wet van 28 Augustus 4924, de verkooper geen boek voor de uitgaande fakturen houdt op grond van het feit dat hij uit sluitend iu 't klein verkoopt, zoo moet hij wanneer hij verplicht is eene faktuur te verstrekken, waarop het plakzegel moet aangebracht worden, het benedengedeelte van dezen ineen bijzonder boek plakken, naarmate van het uitgeven der fakturen. van links naar rechts en zonder ruimte te laten. ART. 3. Indien alleen de kooper een in Belgie gevestigde handelaar is en indien de aangename verrichting op zijnen han del bétrekking heeft, zoo is hij gehouden te vorderen dat de verkooper, die zich in de voorwaarden van hel voorig artikel niet bevindt, op de faktuur, waarvan de uitgifte verplichtend is, het gansche zegel plakke en het onbruikbaar make. Indien de verkooper in bet buitenland verblijft moet deze dubbele formaliteit gedaan worden door den persoon die belast is de levering te zijnen name te doen. De Minister van Geldwezen heeft aan een konfrater verklaard, io een gesprek over den geldelijken toestand van ons land dat er geenszins sprake is van een wette lijke waardevermindering van onzen frank Integendeel zal alles worden gedaan om de waarde te verhoogen. In 4926 zal geen leening voor nieuwe uitgaven wor den gedaan. Een geldleening in het buiten land zal tot doel hebben den frank te versterken, en aan de Nationale Bank terugbetalingen te doeu. dié haar in casso verhoogen. wat bet vertrouwen in onze geldmiddelen zal doen stijgen. De minister beeft, zooals wij bet meld den, aangedrongen op bezuinigingen bij zijn collega s Zekere posten van Land ver dediging en Kunsten en Wetenschappen kunnen daarvoor in aanmerking komen. Aankondigingen Op 1* en 2* bladzijde 0.40 fr. de regel. Op 3* en 4* 0.35 fr. met minimum van 4 fr. Rouwberichten 0.40fr. de regel, met minimum 4 fr. Bijzonder tarief voor Notarissen en Deurwaarders. Voor dikwijls te herhalen reklamen,prijzen volgens overeenkomst. Alle Aankondigingen zijn vooral te betalen. Goudsmederij Juweeihandei Monters Lip Roskopff- Patent, Statie-Monters. Regulateurs Penduien Wekkers KETTINGEN aftou4,£iiYtf,Xkk6i in Goud, Diamant. bij Yperstraat, 2 Pff^riaatLe Alleen de begonnen openbare werken zullen uitgevoerd worden. Heeft de kolo nie geld noodig, zij kan zelf eene leening aangaan. Het zal niet noodig zijn nieuwe belas tingen te vragen, want alles zal gedaan worden om de bestaande in hun geheel in te vorderen. De minister heeft alle vertrouwen in de toekomst. Wij zullen onze schulden betalen Wij gaven reeds aan Zwitserland een hon derd millioen terug onlangs zijn 80 mil joen betaald van de 120 miljoen, die wij aan Frankrijk schuldig zijn Vrijdag a s. zullen wij de overige 40 miljoen betalen. De socialistische ministers, aldus minis ter Janssen, hebben oprecht erkend, dat de sociale hervormingen slechts dan kon den geschieden naar de maat van het bin nenkomen van 's lands middelen. De openbare meeniDg mag ook vertrouwen hebben, en als iedereen medewerkt, zal ook het groeiende vertrouwen van het buitenland ons steunen. Ten slotte nog dit. Het aantal bankbil jetten in omloop in het land bedroeg op 47 September een waarde van 7.602 mil joen frank, d. i. 72 miljoen minder sedert 6 Augustus j. 1. ELECTRICITEITSDIENST Bericht. Al deze die den electrieken stroom begeeren kunnen zich met hun plan aanbieden in de bureelen gevestigd Doornstraat (g&sgesUchl) open van 8 tot 42 en 2 tol 5 uren. Zooals men reeds weet,wordt geen oor logsschade meer in geld uitbetaald. De geteisterden ontvangen obligaties 5 t. h voor 30 jaar, welke binst de eerste elf jaar niet verhandelbaar zijn op de Beurs. Volgens wij nu uit goede bron verne men, zal de algemeene Spaar- en Lijfrent- kas erin toestemmen, aan de geteisterden die niet in staat zijn door hun eigen mid delen de goederen door den oorlog ver nield, te herstellen voorschotten te verleenen tot 80 t. h. van het nominaal bedrag der obligaties welke de geteisterde bezit voor bet herstel, vergoedingen met wederbelegging toegestaan aan onroeren de goederen. De overnemers van oorlogsschade zul len daarvan niet genieten. Het Departement van Economische Za ken zal in elk geval zijne toelating moeten geven. Enkel de titels afgeleverd vanaf 4 September. komeD in aanmerking. De geteisterde die in dit geval ver keert. moet zich wenden tot den Agent der Schatkist, voorzien van den zendbrief van het mandaat voor het afhalen der ti tels aao drager, door het Ministerie van Economische Zaken hem toegestuurd. Hij zal daar eene vraag om leening invullen en teekenen, en door zijD handteeken toe lating geven aan den Controleur der Be lastingen. vertrouwelijke inlichtingen te geven nopens het cijfer van zijn bedrijfs ec supertaksinkomsten. De Agent der Schatkist neemt de inlich tingen en geeft kennis van de genomen beslissing Is deze gunstig, dan teekent de aanvrager in dubbel een kontrakt met den Nationalen Bank. Het kontrakt is jaarlijks met 4 Januari van rechtswege vernieuwbaar. De geteisterde moet op de ontleende sommen 6 4 8 t. h. 's jears kroos betalen. De obligaties en de kroos-coupons die nen tot w aarborg. De ealleener kan ten allen tijde de ont leende s mmen opleggen en zijoe obliga ties terug nemen, mits bet schuldige zij ner rekening te vereffenen. Tien dagen kroos op de terugbetaalde sommen zijn altijd ten voordeele der Spaarkas aange- rekend. Voor ome jonge Stielmannen De Winter staat weldra voor de deur. Korte Werkdagen, lange avonden. Vele ouders wier jongens op stiel zijn of elders op een werkhuis, zullen hunne zonen aan raden, hunne winteravonden nuttig over te brengen. Hoe kan voor een jonge stielman, die tijd nuttig gebruikt worden Door dergelijk vakteekenen en vakre- kenen hun stiel beter te leeren. De Stads Academie waarvan bet pu bliek gedurende de kermisdagen de nut tige werken kunnen bewonderen heeft om hunne netheid en ernstigheid biedt onze knapen een schoone gelegenheid tot volmaking. Niet noodig het werkhuis te verlaten, niet noodig zijn dagbuurgeld te missen, de lessen worden gegeven na de werkuren In de sohilderafdeeling leeraar Jules Boudry kunstschilder in de stad, leeren de jonge schilders schaduw leek enen, Hout en Marmerschilderen naast Dero- ratieschilderen. Deze school telde verle den jaar meer dan 20 leerlingen zoowel van den buiten als van de stad. In de Afdeeling van Bouwkunde leeraar De Cordier, professor aan het Middelbaar Onderwijs leeren de jonge ambachtslieden het vakteekenen dat rechtstreeks leidt tot hun vak. Zoo zijn er afdeelingen voor Timmer lieden, Meubelmakers, Steenkappers, Werktuigkundigen, Smeden, Wagenma kers. Verleden Winter waren rond de 40 leerlingen aanwezig. We raden de ouders aan, hun jongens naar zulke inrichting te sturen. De school kenmerkt zich door de volgende hoeda nigheden. 4 jGeen tijd verbeuzel ing of bezighouding maar ernstig werk. 2) Ieder jongen heeft zijn eigen werk volgens zijn kennis, volgens zijn kracht, volgens zijn voorkeur. 3) De lessen worden gegeven zonder tijdverlies of geldverlies voor den leer ling. 4) Inlichtingen, modellen, teekeningen voorden verschaft aan de jongens voor werk dat za thuis bij vader of werkgever uitvoeren. 5) De school kenmerkt zich door ernst door tucht. Wie slechts komt om zijn tijd door te breDgen kan er zich niet gewen nen. Werken of thuis blijven is de leuze. Wie geen Knecht teil blijven ga deze winter naar de Stads Academie, zoo wordt hij Baas. Zicht- Sptelluartaa le° b"r<""1" r GENADIGE PRIJZEN. De groote Engelsche zeemanceuvers zijn aan den gang. Volgens berichten uit Duitsche bron. wordt er deel aan geno men door reusachtige vliegtuigen, we gend 45.000 kilos, hebbend 40 meiers omvang en met aan boord een slaapzaal voor de bemanning. Die vliegtuigen kan nen het dagen aan een stuk uithouden zonder naar bun basis te moeten terug- keeren. Russische duikelaars hebben in de Baloelavabaai de plaats ontdekt waar het Engelsch slagschip «Black Prince» tijdens den oorlog gezonken is. Het schip bevat anderhalf miljoen pond sterling, welk geld bestemd was voor de Engelsche en Fransche troepen in Rusland. De soviet-regeering heeft besloten het schip te doen lichten daartoe is er reeds 2.000 pond beschikbaar gesteld. liet werk zal weldra aao vangen. ALLERHANDE (bij de Post) Ieder medewerker blijft verantwoor delijk voor zijne bijdragen. Bijdragen in te zenden zooveel mo- Het blad staat ter beschikking van al wie het goed meent met het algemeen nut en belang. gelijk tegen den Donderdag noen J Persoonlijkheden ne-.nen we nie: op. n a (bij de post

HISTORISCHE KRANTEN

De Gazet van Poperinghe (1921-1940) | 1925 | | pagina 1