Ds tmtiljieif ler wereld Zijn Groote Broeder IN EEN ZETEL GALA GALA DE KLEINEN ATHLETIEK DUIVEN Duivenmaatschappij «DE VERBROEDERING» Prijsvlucht uit ARRAS Duivenmaatschappij «RECHT en VREDE» Prijsvlucht uit ARRAS Fauves et Cannibales - FOX COIDique De koert Halle-Brusiel Een tachtigtal cross-man nen namen het vertrek te Halle. Van in het begin zet- t8 Defteurquin, Degrande en Trëboutte zich aan den kop. Te Huysbroeck ver flauwt Degrande en Marien komt naar voren. In het voorbijloopen van Vorst heeft Defleur- quin een honderdtal meters weten te nemen aan Marien. Deze voorsprong bewaart hij tot bij de aankomst in het Dudenpark. DE UITSLAG 4. DEFLEURQUlN,(Gantoise)in 42 m. 10 s. 2. Marien (Union), op 80 meters 3. Tréboutte (Amiens), op 400 m. 4. Zeegers, (Amsterdam A C.) 5. Yande- putte (Union) 6. Minnaert, (Gantoise) 7. Steurs (Daring); 8. Jacobs, (S.C. Anderlecht) 9. Degrande Léon, (Union)10. M&réch&l, (Union) RANGSCHIKKING 1NTERCLUBS 1. UNION ST. GILLES, 59 punten 2. A.A. Gantoise, 107 p. 3. Amiens A.C. 130 p. 3. Daring (Brussel), 174 p. 4. Sparla A. Club, 247 p. 6. S.C. Anderlecht, 202 p. 7. Inno, 309 p. van Zondag 4 April 1926 525 duiven los om 8 u. W.W. duif om 8.54 m. laatste duif om 9.01 ra. Snolheid per minuut 1172 m. 1. GHYTIEL V. 2. Prinsie A. 3. Desaegher 11. 4. Dewachter R. 5. Desaegher H. 0. Scha- ballie M. 7. Dumelie A. S.Creus A. 9. Dehouck G. 10. Crous H. II. Deraedt M. 12. Debyser M. 13. Caenen Cb. 14. VercruvsseO. 15. De- lanoy, J. 46. Debyser M. 17. Debyser J. 18. Scliaballie M. 49. Fache M. 20. Caenen Ch. 21. Staelens A. 22. Dumelie M. 23. Gillioen A. 24. Develder J. 25. Vermeulen L. van Zondag 4 April 1926 265 duiven los om 8 u. 15 m. W.W. 1* duif om 9 u. 09 m. laatste duif om 9 u. 13 m. Snelheid per minuut 1175 m. 4. DUPONT G. 2. Verfailtie O. 3. Dupont G. 4. D'Amour A. 5. Decoker J. 6. Massche- lein O. 7. Clabau M. 8. Vandevoorde J. 9. Denut G. 10. Verstraete E. 11. Dewancker J. 12. Leroy A. 13. Doom M. 14. Lenoir O. 15. Huyghe A. 16. Liebert E. 17. Dezeure H. 18. Verfaillie O. 19. D'Amour C. 20. Verschaeve N. 21. Odul E. 22. Deplaedt L. 23. id. 24. Dewancker J. 25. BonduelleM. Nachtvluchten in Frankrijk. De heer Louis Palliez had het vorige jaar een prijs van 1000 franks uitgeloofd voor de duif die bij een nachtvlucht van 300 K. M. den besten tijd zou maken. Uit het verslag, daaromtrent bij het op 23 en 24 Januari j.i. gehouden nationaal congres uitgebracht, blijkt dat de prijs niet kon worden uitgekeerd. Een duif van 'n liefhebber te Hem (Noorderdepar tement) had dien afstand afgelegd in 9 uren. Zij was (met andere) om acht uur des avonds gelost en keerde als snelste den volgenden ochtend om vijf uur terug. Niettemin zal aan den eigenaar een troostprijs worden uitge keerd. De heer Palliez heeft opnieuw een prijs van 1000 franks uitgeloofd en wel onder de vol gende voorwaarden de afstand moet zijn 300 K M., de loslating moet plaats hebben om 12 uur middernacht als de duiven tegelijk in vrijheid worden gesteld heeft de loslating groepgewijs of stuk voor stuk plaats, dan moet de eerste groep of duif om elf uur en de laatste uiterlijk om 12 uur middernacht worden gelostde duur van de vlucht mag ten hoogste 5% uur bedragen wanneer meer dan een duif aan deze voorwaarden voldoen, dan komt de prijs aan de snelste men mag zooveel vluchten houden als men wil. Ons Sport in Engeland. Uit het jaarverslag van den Engelsehen Duivenliefhebbci-sbond blijkt, dat het ledental in 1925 bedroeg 56940 tegen 51624 in 1924 en 44915 in 1923 of eene vermeerdering van 12745 leden in 2 jaren. Ons Sport in Duitschland. De Secretaris van den Duitsehen Duiven- liefhebbersbond bracht eenige dagen geleden zijn jaarverslag uit. Daaruit blijkt dat de bond in 1925 uit 3307 vereenigingen en een broe derbond met 215 vereenigingen, te zamen tellende 41250 leden met een totaal aantal van ruim 840 duizend duiven. Sedert 1924 is de bond vermeerderd met 496 vereenigingen tellende 6843 leden, met ruim 256 duizend duiven. DE DUIF ZEEVAART ENGELSCHE LOFBETUIGING Het Maart-nummer van het wereldversprei- de Engelsch Tijdschrift THE NAUTICAL MAGAZINEvan Londen, bevat een zeer vleiend artikel over Belgie. Geen enkel land in Europa, aldus het tijd schrift, wist sneller uit de oorlogsruine op te staan dan Belgie en, voegt het erbij, de aanleiding daarvan is gemakkelijk te begrij pen. Met groote moeite slechts, wisten de Bel gen een klein koekje van hun Land te vrij waren. Afgezonderd van hun goederen en hun haardsteden, leden zij oneindig in het 2ien verwoesten van hun Land, dat als Natie had opgehouden te beslaan. Zij gevoelden, gelijk nooit te voren, de liefde voor hun land. Er is niets dat de gehechtheid aan den geboor tegrond beter beseffen doet dan het onmid dellijk gevaar dien band te zien verbreken, waarvan men het belang nooit voldoende kan begrijpen. De meest woelzieke zeelui zijn gewoonweg de kalmste wanneer het schip in gevaar ver keert zij zijn de eerste om zich van hun plicht te kwijten. Dat was het geval met de Belgen en thans zien wij dit klein land zijn eerste plaats hernemen in het handelsverkeer en in de nijverheid, ten gevolge van een doordrijvend zwoegen en een zelfde gevoelen beheerschen door gansch de natie, wijzende aan patroon en arbeider den te volgen weg voor het terug opwerken van handel en nij verheid. Deze gedachten kwamen ons terug te bin nen wanneer wij inzage namen van den cata logus aangaande de nijverheidsproductie, in gescheept aan boord van het Schoolschip L'AVENIR om tentoongesteld te worden in het verre Australië. Die catalogus vermeld ook enkele bijzonderheden noppns de prak tische onderwijsinstelling bestuurd door de Association Maritime Beige van Antwerpen. Deze Maatschappij is de eenige instelling die een zeilsehoolsGhip bezit, met het doel hit vormen van officieren voor de koopvaardij vloot zij is ten rechte fier op de prachtige 4-mast mark L'AVENIR(4600 T.), ge bouwd in 1908. Dit schip voorzien van een electrische licht installatie, ballast-tanks en stoominches, be schikt alleenlijk over zeilen als stuwkracht. c< L'AVENIR heeft groote reizen ter lange omvaart onderaomenhet schip werd gedu rende den oorlog enkelen tijd in San Fran- oisco weerhouden, de kadetten en bemanning ter verdediging van hun geboortegrond opge roepen zijnde. Wanneer het tekort in tonnemaat zich deed gevoelen, zond het Engelsch Gouvernement een bemanning naar San Francisco, via New- York, grootendeels bestaande uit leerlingen van de Koninklijke Engelsehe Marine, om het schip, met graan geladen, naar Europa terug te brengen. Deze reis duurde ongeveer 6 maanden. En thans met die eenheid van gedachten, die industrieelen, handelaars en arbeiders in Belgie kenmerkt, heeft L'AVENIR een ver zameling van Belgische producten aan boord, soort drijvende tentoonstelling op reis rond de wereld. De Association Maritime Beige bezit tevens een vastliggend schoolschip van 4400 T. in de haven van Oostende gemeerd dit schip dient als voorbereidende school voor de ka detten die zich aan boord van het schoolschip L'AVENIR willen inschepen. Zat. om 8 ui e en Zondag om 4 en 8 u. (Son grand Frère) Groot avonturendrama in 6 deelen, met TOM MOORE, RAYMOND MATTON en EDITH ROBERT in de hoofdrollen Vooraleer te sterven wil de Vader den wensch dat zijn kind uit het slechte midden, waarin hij geboren werd zou verwijderd wor den. Een man neemt die zending op zich,wordt voor het kind zijn groote broederen weet door echte heldendaden zijn vroeger misdadig leven uit te wisschen en het hem toevertrouw de kind uit den afgrond van het verderf te redden. (dans un Fauteuil) Sportieve buiten reeks film in 6 deelen vertolkt door PEGGY SHAW Een der schoonste voortbrengsten van de lieftallige en talentvolle Peggy Shaw. Een ver haal van avonturen, sport en van liefde I Een meesterwerk van hangst en lachen Een film van groote sportieve waarde Een reusachtige tooneelschikking l Een onvergetelijke film Maandag om 8 ure Hartroerend drama in 5 deelen met JOHN GILBERT, BETTY BOLTON en FRED WARREN Het schoonste voorbeeld van een gioffe rechterlijke dwaling. Een onschuldig jong meisje slachtoffer van onverklaarbare^om- standigheden en gefolterd door een streng onderzoek beschuldigt zich zelf, onplichtig wordt zij nochtans in eere hersteld want de meedoogendheid overtreft dikwijls een stren ge veroordeeling. Groot dramatisch schouwspel verwezentlijkt door GASTON ROUDIS en MARCEL DüMONT volgens het Tooneelstuk van Lucien Nepoty Wonderschoon familiedrama vertolkt door de onovertrefbare artisten FRANCE DHELIA, LUCIEN DELSACE, SIMONE VAIDRY, JEAN DEHELLY, MEYISTO, enz. enz. Een echtju weel van een familiedrama, een drama dat zich dagelijks in menig gezin afspeelt Het huwelijk tuschen een weduwnaar en eene we duwe met kinders brengt niet altijd het ge- wenschte geluk mede, maar zaait soms twist en tweedracht onder de kinderen. Een nieuwe spruit komt soms den haat nog verscherpen. Wonderwel gelukt is deze film het trouwste zinnebeeld van het alledaagscbe leven. m

HISTORISCHE KRANTEN

De Gazet van Poperinghe (1921-1940) | 1926 | | pagina 3