Burgerstand van: Het Alkoolregiem in Belgie Drinkt "MAS-CAE bier" öinnenlanö Louis OSSTYN Staatsmiddelbare Jongensschool Huldebetoon den Pers Prijsvraag voor Kunstaanplakbrief en BEURSKRONIJK De bijzondere kommissie, door de re geering aangesteld voor het onderzoek der wijzigingen, welke aan het huidig al koolregiem in Belgie moeten gebracht worden, heeft Dinsdag vergadering ge houden, onder het voorzitterschap van M. Servais, eere-prokureur-generaal. De vertegenwoordigers van de arbei dersorganisaties, van de christelijke vrouwenorganisaties, en de vertegen woordigers der matigheidsbonden, heb ben hier het pleit gewonnen en de meer derheid van de kommissie heeft het ver bod van alkoolverkoop in de drankhuizen behouden. Alleen wordt de verkoop van sterke dranken toegelaten waarvan het alkoolgehalte de 10 t. h. niet overschrijdt. Anderzijds wordt de verkoop van al- kool verboden in de kruidenierswinkels en in de kooperatieven. De verkoop wordt dus uitsluitend toegelaten in de likeurenwinkels en dan nog tot een mini mum bedrag van anderhalven liter (tot nog toe 2 liters). Dit komt overeen met den verkoop van 2 flesschen, vermits een flesch enkel drie kwarts liter bevat. Wat de strafbepalingen betreft tegen de overtreders van de wet, deze zullen volgens stijgende schaal toegepast wor den. De eerste overtreding zal gestraft worden met een waarschuwing, de twee de met geldboete en gevangenisstraf; de derde met definitieve sluiting van het lo kaal. De kommissie moet nu nog enkele pun ten van bijkomenden aard onderzoeken en zal zulks doen op een vergadering die binnen veertien dagen zal gehouden wor den. DANKBETUIGING Geachte Medeburgers Het is voor mij een aangename plicht U allen uit ter harte te bedanken voor de blijken van genegenheid welke gij mij Zondag laatst hebt willen betoonen ter gelegenheid van mijn Vijftigjarig Jubel feestals Bestuurder der Koninklijke Phil- harmonie van Poperinghe. Vooreerst dauk aan de heeren Leden van het Gemeentebestuur om hun gul hartig onthaal op het Stadhuis. Dank @ok aan de Bestuur-, Werkende- en Eere leden der talrijke Muziekmaatschappijen en gilden voor hunne kunstige uitvoerin gen gedurende de concerten en hunne welwillende deelneming aan den Optocht. Eindelijk dank aan al mijne Geachte Medeburgers die, door het bevlaggen hunner huizen en het bijwonen der kunst concerten, het hunne bijgebracht hebben tot het welgelukken en opluisteren van het Feest. Nog eens aan allen mijnen uitersten dank en mijne hartelijke groeten. E. VAN ELSLANDE. Muziekbestuurder. Poperinghe, 12 September 1929. Botermarkt, I, Poperinghe. De leergangen herbeginnen op Maan dag 16 SEPTEMBER 1928, om 8 uur in de Middelbare Afdeeling en om 8 1/2 uur in de Voorbereidende Afdeeling. Op denzelfden dag zullen de Overgangs examens plaats hebben. De nieuwe leerlingen kunnen zich la ten inschrijven vanaf 7 uur in 't bureel van den Bestuurder, Groote Markt, Nrl. 't Trouwboekje medebrengen. De getuigschriften voor abonnementen kan men dan ook bekomen. De Bestuurder, Arm. STEENDAM. aan den h. E. Van Elslande Met het oog op de viering van het Nati onaal eeuwfeest, schrijft de Provinciale Commissie voor Handel en Nijverheid, een prijsvraag uil, voor een kunstaan plakbrief, een diploma en een gedenk penning. De bekroonde ontwerpen zullen voor de eeuwfeesten benuttigd en uitgevoerd worden. Eene som van 12.500 Fr. wordt voor zien voor het toekennen van prijzen aan de beste ontwerpen. De ontwerpen moeten uiterlijk 15 No vember aanstaande ingediend zijn. Nadere inlichtingen en voorwaarden der prijsvraag kunnen bekomen worden op het Provinciaal Bestuur, Bureel n» 21. Verschillende dagbladen, waaronder «La Dernière Heure», «L'Etoile Beige», «Het Laatste Nieuws» en «Het Nieuws van den Dag», gaven verslag over de Jubel feesten tereere van de h. E. Van Elslande. Deze wedergeven zou ons te ver bren gen, wij willen hier alleenlijk een artikel overdrukken verschenen in «Le Peuple», onder het handteeken van den welbe kenden muzikalen kritieker h. Marcel Poot. Om aan het artikel zijne echte waarde te behouden, vinden wij het geraadzaam den franschen tekts over te drukken. Stadsnieuws. Zondagrust. Alle Apotheken open tot middag heden Zondag nanoen alleen M. VANDERLAS. Alle Apotheken zijn gesloten van 12^ tot I ure, en na 8 ure 's avonds. Gemeentelijke Teekenschool Uitstap Er werd besloten het Jaar- lijkseh Studiereisje der loerlingen onzer Stedelijke Teekenschool deze maal naar NIEUWPOORT te doen plaats grijpen op Heden ZONDAG 15» SEPTEMBER. VERTREK per autocar 's morgens om 8 uur zeer stipt.. VERGADERING bij het STADHUIS. De deelnemende leerlingen dienen per soonlijk voor hun onderhoud te willen zorgen. Verdere inlichtingen worden ge durende de reis verschaft. Dat eenieder op zijnen post weze N. B. - De leerlingen die bij vergetel heid geen uitnoodiging ontvangen hebben, worden vriendelijk verzocht ditbericht als dusdanig te willen aanzien. Beleefde groetenissen. De Schepene van Onderwijs, J. VANDOOREN. Alles aan zeer genadige prijzen. Daar zijn er nog die aan hoofdpijn Migraine, Rhmatiek, en aan Grippe willen lijden, wij hebben hun nochtans genoeg de MONO POEDERS aanbevolen. Te koop bij H. Nohredame, Groote Markt, Poperinghe, in doozen van 6.00 fr. en1 van 10.00 frank. j Ileropiening der Stadsteekenschool - De lessen der TeekeDschool zullen aan vang nemen op MAANDAG 7 OCTOBER, aanstaande,in de Staatsmiddelbare School Groote Markt. De lessen worden gegeven den Maandag, Dinsdag, Woensdag, Don derdag en Vrijdag van elke week. Kunsttentoonstelling De heer BEUN LEOPOLD, kunstschilder, Poperin- ghenaar, verblijvende te Westende (Ba den) zal alhier in de Trouwzaal van het Stadhuis zijne schilderwerken tentoonstel len.- Deze tentoonstelling zal kosteloos toegankelijk zijn voor het publiek .den 15»., 10». en 22». September aanstaande, telkens van 9 tot 12 ure 's morgens, en van 2 tot 5 ure 's namiddags, alsook den 17"., 18»., 19» 20». en 21». September, telkens van 2 tot 5 ure 's namiddags. Razernij Het stadsbestuur Iaat weten dat een geval van hondenrazernij is bestatigd te Reninghelst. Alle honden dienen dus gemuilband te worden tot drie maanden na het laatst bestatigd geval. Heropening der Avondschool De Avondleergangen zullen hernemen op MAANDAG 7 OCTOBER aanslaande in de lokalen der Gemeenteschool den Maandag Dinsdag, Woensdag en Donderdag van elke week, van 6 tot 8 uur 's avonds. YPER VEURNE Botsing Vrijdag laatst kwam Mar cel Vereecke, van Isdesbaldus, per moto van Adinkerke. Nabij de Duinkerkebrug tegen de slad aan den draai der baan, botste hij op den auto van Ilelias Bona- venlure, van Veurne. Vereecke werd ten gronde geslingerd en erg gekwetst aan den arm en aan het been en is bedlegerig. De auto is licht beschadigd. Er beslaat verzekering. OOST-ROOZEBEKE RISQUONS-TOUT Brand Op de hofstede van Alois Ameye, was men aan het dorscliep van den graanoogst met het machien. Opeens ontstond er brand in eene strooimijt die ganseh vernield werd. De opgeroepen pompiers konden enkel het omstaande vrijwaren. Men denkt dat enkele gloei- kooltjes vermoedelijk den brand hebben gesticht. I RECKEM DEERLIJK De burgemeester van hel Fransch stad je Gasset, heeft Zondag, in aanwezigheid der overheden van de streek en der afge vaardigden van de plaatselijke maatschap pijen, het kruis van het Eere-Legioen overhandigd aan M. Daniel Tack, onder konsul van België, voorzitter der veree niging De Vrienden vqn den Gassel berg en schatbewaarder van hetkomi teit voor het monument Maarschalk Foch Professor Marion en doktor Boidin heb ben verklaard, dat er nog geen beslis sing is genomen nopens de tweede heel kundige bewerking, welke de zieke moe onderstaan. De verkoudheid, welke deed vreezen voor longontsteking, is bijna heelemaal geweken. Wat A1. Poincaré vandoen heeft, besloot dokter Boidin, is rust, veel rust. Dan zullen wij tegen he einde der maand kunnen denken aan de tweede en laatste heelkundig bewerking De Fransche vlieger Fauvel was Don derdag namiddag in het plein van Le Bourget-Parijs opgestegen met zijn avi onnette, een licht machientje van min dan 200 kilos, en voorzien met een mo torken van 32 paardenkracht. De opstij ging geschiedde ten 5 ure 40, en ten 7 u. 30 daalde Fauvel neder na de hoogte van 5,300 meters bereikt te hebben, zijnde het rekord met zulke lichte machientjes Fauvel heeft ook het snelheidsrekorc behaald, met de gemiddelde snelheid van 140 kilometers per uur. Oud Huis A. Kaesteker-Camerlynck Gebr, KAESTEKER, Opv. Wij hebben de eer Ued. ter kennis te brengen alsdat wij de zaken van wijlen ons vader zullen voortdoen en ons gelas ten met het leveren en plaatsen van alle slach van Monumenten, Grafzerken, Sjarcophages, Tombales. Deur- en vensterdorpelsdeksteenen en watersteenendeksels voor regen- en aalputten, effen en bewerkt steen voor gevels, marmeren schouwen, lavabo's muurbekleedingen en bevloeringen in alle kleuren. Spoedige en trouwe bediening. Genadige Prijzen. POPERINGHE, van 6 tot 13 September 1929 GEBOORTEN 279 Vandevoorde Rolan- de, d. v. Julien en Gryson Gabrielle, Bruggestr. 280 Glabau Maurice, z. v. Valere en Wanzeele Gabrielle, Kom. 281 Callemein Simonne, d. v. Camille en Vlaminck Alida, Vlamertinghe 282 van Poppel Bomanie, d. v. Wilhelmus en Beauprez Lodevina, Sint-Niklaas 283 Derycke Denise d. v. Maurice en Ruyssen Martha, Watou 284 Hardeman Maria, d. v. Benoit en Driessens Julia, Westou- ter - 285 Lebbe Monique, d. v. Alphonse en Anlheunes Angele, sektie A. OVERLIJDENS 159 Heirman Hendrik 39 j fabriekwerker, echtg. v. Raes Goleta, Gasthuisstr. 100 Steichler Camille, 27 j., timmerman, echtg. v. Bonduelle Martha, sektie D. HUWELIJKEN 58 Gardoen Antoon, 25 jlandbouwer, v. Gheluwe en Rachel Blanckaert, 20 j z. b., v. Pop. 59 Langbeen Sylver, 32 j chirurgien, en Vancayzeele Ivonne, 29 j., z. b., b. v. Pop. 60 Vandenbussche Georges, 36 j., handelaar, v. Anderlecht en Feys Blanche, 31 j., z. b., v. Pop. BELOFTEN 89 Bultinck Julien,werk tuigkundige en Hauspie Gerarda, z. b., b. v. Pop. 90 Desodt Gaston, schalie dekker en Phlyps Martha, dienstmeid, b. v. Boesinghe 91 Durant Alidor,dienst knecht v. Poperinghe en Truyaert Leonie, dienstmeid, v. Zuydschote. l t Vrienden en Kennissen worden beleefd uitgenoodigd tot het SOLEMNEEL JAARGETIJDE op MAANDAG 16 SEPTEMBER, om 9% uur, in 0. L. Vrouwkerk voor de over leden Ouders van Hilaire VANBESELAERE peer üeonard-ViGtor VApESELAEHE, en Vrouw Sophie GHVSOfl. Gij wordt vriendelijk verzocht te willen bijwonen het SOLEMNEEL JAARGETIJDE dat zal gezoDgen worden op DONDERDAG 19 SEPTEMBER, om 10 uur 's morgeDS, in O. L. Vrouwkerk, tot lafenis der zie len van Grégoire BOUCQUEY-VALCKE en Zoon jftDRIEfi. Geagreëerde Wisselagent Louis Lepoutrelaan, 68, IXELLES. Telefoon 468.68 Voorloopige bureelen te Poperinghe, Gasthuisstraat, 36. De h. L. Osstyn is ten dienste van het publiek iederen Zaterdag van 3 uur na middag tot 7 uur 's avonds. LANDBOUW - TENTOONSTELLING TE WYNGHENE MBIN VRAAGT Bataille, Yperstraat, 02, PoperiDgh WIJZIGING DER ALKOOLWET aan de Bevolking van Poperinghe. GEDENKPENNING LETTRE OUVERTE A M. VAN ELSLANDE CHEF DE MUSIQUE A POPERINGHE On vous fête, Monsieur. Depuis einquante ans, vous dirigez, parait-il, une société d'har- monie. Bravo Le fait est rare et suscite l'ad- miration. Vos concitoyens viennent de célébrer avec éclat votre gdorieux anniversaire. Vous fütes regu par l'autorité communale, plusieurs sociétés locales et des environs donnèrent des «- concerts artistiqües et enfin gafinittou- jours par la il y eut aussi un banquet oü, probaplement, l'on vous remit un «r objet d'art» oii l'on exalta vos vertus tout en vidant force chopes la chaleur accablante devait faciliter eet exercice en votre honneur. Ces sortes de manifestations forit toujours plaisir. N'essayez pas de le nier. Voulez-vous me permettre de vous exprimer a mon tour les sentiments d'admiration et au- tres que m'inspire votre jubiló N'y voyez point de malice, je vous prie. Pour être sincere, je dois vous avouer que j'ignore complètement de quelle manière vous honorates du-rant ces einquante années Euter pe, notre nurse. Je vous en fait mon «mea culpa», j'ignore si vous fites de la bonne ou de la mauvaise musique. Vous le demander serait absurde. Tout ga, en vérité, n'est qu'une question de relativité. Ce qui vous semble bon peut paraitre detestable a un autre, et vice- versa. Ces diftérences d'opinion abouttissent inévitablement a la meme conclusion <- les goüts et les cóuleurs.. Un compositeur fran- gais, actuellement vivant, pour próciser M. Mare Delmas, prix de Rome (ce titre en im pose toujours), affirme ne rien comprendre a la musique de Mozart Cela peut-étre vous étonne En eftet, comment résister au limpide Mozart, ce divin créateur qui exprime les cho ses les plus charmantes avec tant de naturel, tant de spontanéité Je pourrais multiplier les exemples. Mais a quoi bon Vous voila done a l'honneur. Votre exploit, car e'en est un ne présente certes pas le ca ractère héroïque de celui dont s'énorgueillit le Dr Eckener ou le vainqueur du tour de France, il ne provoque pas ce vibrant enthousiasme qui salua le retour d'Amérique de Maurice Che valier, mais il ne demeure pas moins excepti onnel. Vous avez "róalisé un tour de force Diriger pendant einquante années consécuti ves une meme société n'est pas a la portee du premier venu. Quelle somme de patience ne vous a-t-il pas fallu pour tenir tête aux eapri- cieuses circonstances des événements Si comme le pretend Buffon, le génie n'est autre chose qu'une longue aptitude a la patience, vous avez bien des raisons sérieuses pour pré ten dre a ce titre Depuis dix lustres, vous vous efforcez a ré véler les arcanes de l'art musical a un groupe d'hommes assez considérable, puisqu'il s'étend sur plusieurs generations. Sous votre hégémo nie, bien des bugles et des pistons se léguèrent de père en fils. Combien de fois ne fites-.vous acclamer vos musiciens Aussi longtemps qu'il occupe son poste, le chef de musique de meure le roi de sa société. Votre royauté, par sa stabilité,doit faire envie a maint souverain Au profane, tout ceci paraitra outrecuidant, mais vous me comprenez. La vie d'une société connait des hauts et des bas, périodes de pro grès, périodes de decadence. Alors, ce sont des disputes intestines, alors des ennuis finan ciers, oil bien des querelles avec une société concurrente, et ainsi de suite. Tout ga n'arien a voir avec l'art, mais ce sont des problèmes avec lesquels il faut compter. Votre mérite est trés grand, Monsieur Rien ne me parait plus noble que de défendre une belle cause. Votre cause, en l'occurrence, c'est la musique. Vous la défendez avec persévé rance et, j'en suis certain, avec conviction. Ainsi votre cinquantiéme anniversaire a la direction de la phalange de Poperinghe, revét une importance bien plus significative qu'un banal jubilé, il prend figure de symbole, sym- bole vivant de la musique populaire et que les esprits romantiques représentent par un Or phée graeile enroulé pudiquement dans une écharpe et tenant en mains sa lyre charme- resse. Votre jubilé me réjouit, Monsieur, il me ré- jouit bien plus que ne le saurait dire une simple épitre. Marcel POOT. Joseph BEUN-LEBON, Betonbewer- ker, Korte-Reninghelststraat, POPERIN GHE, laat weten dat hij als voorheen alle Betonwerken aanveerd, bij hem kan men bekomen, Giternes, Grafkelders, Paarde- bakken, Zwijnenbakken, Hondenhokken, VVaschsteenen, Bétonstaken, Platen voor Afsluitingen, enz. HEROPENING DER KLASSEN Alle schoolgerief ten bureele dezer. Aangegrepen Maandag morgen om 8 ure kwam de dochter van Jerome Goemaere wonende te Waeslen per velo de Rijsselstraat afgereden te weeg naar de Neermarkt, toen zij aangegrepen werd dooreen aansnorrenden auto en een heel eind ver medegesleept werd. Voorbijgan gers snelden toe, raapten haar op en be vonden dat zij eene groote wonde aan het hoofd opgeloopen had. De velo is gansch vernield. Doodgereden Maandag namiddag, rond 5 uur, is alhier een doodelijk on geluk gebeurd. De dienstknecht van den landbouwer Aimé Bogaert, was met een wagen, bespannen met twee paarden, naar de statie coke gaan afhalen. In het naar huis rijden, aan het gehucht J(auw- berg, waar de baan nogal nederloopt, draaide hij de remmen toe en moet alzoo waarschijnlijk uilgegleden zijn. Hij rolde onder de vsielen van den wagen, die over zijn hoofd bolde, dat letterlijk verpletterd werd. De dood was oogenblikkelijk.Oog getuigen kwamen aanstonds toegeloopen en vonden den ongelukkige ijselijk ver minkt in eenen bloedplas liggen. Zijn lijk werd naar het doodenhuis der ge meente overgebracht. Verkeersongeval Zaterdagmorgen rond 9 ure heeft zich op het grondgebied der gemeente lteckem een verkeersonge val voorgedaan. De stoomtram van Moes- kroen óp Meenen kwam aangereden en werd cp Jon weg Croisé, aan de hofstede Warlop,.op het oogenblik van den weg te verlaten om het veld in te slaan, aan gebotst door een autobus Parmenlier, dienst doende lusschen Meenen en Moes- kroen. De schok was zeer hevig. De rech ter kant van den autobus-werd vernield eu de rechter kant der lokomotief erg be schadigd. De ruilen van den autobus vlo gen stuk. De machinist Jules Cloet en de autovoerder Omer Lemayeux, benevens acht reizigers uit den autobus, werden min of meer erg door de glasscherven ge kwetst. Tragische Brand Donderdag rond den middag, werd de bevolking van Deer lijk, in rep en roer gesteld door het uit breken van een brand bij de wed. Galixte Dilbeke, handelaarster. Het vuur was ont staan, in den paardenstal, staande in de nabijheid van andere gebouwen, als chi- coreiast, woonhuis en maalderij, die al len door het vuur bedreigd waren. Ge zien het middaguur waarop vele fabriek werkers huiswaarts keerden, konden de reddingswerken krachtdadig aangevat worden. Daaraan hielpen ook mede de smid Rudolf Opsomer en zijn dienst knecht, een jongeling van Wonterghem afkomstig. Op zeker oogenblik deed zich eene gedeeltelijke instorting voor van een muur en het dak waaronder beide perso nen bedolven werden. De smidsbaas die ernstige brandwonden en kwetsuren had opgeloopen, kon nog uit zijn neteligen toestand gered worden. Hij had ook het dijbeen gebroken en moest dadelijk door een geneesheer verzorgd worden. Maar met den dienstknecht was het veel erger gesteld, men kon hem niet uit zijn hache lijken toestand redden en hulpeloos moest men toezien terwijl hij in den vlammen poel gefolterd werd. De ongelukkige werd gansch verkoold uit de puinen gehaald. Een Belg in het Eere-Legioen De toestand van M. Poincaré Het Hoogterekord per Avionnette Specialiteit yan Grafkelders gansch in arduin gewaarborgd waterdicht. Heer en Vrouw 1-9-29. De markt blijft sedert maanden in kwijnenden staat yerkeeren. De hitte, misschien ook de jacht houden een deel der klienteel die I pekeniDg' vkn de bekopiene vóórullgrang in de uit te verkoopen. Mijn raad was goed. De officieele koers, op klokslag, wierd bepaald op 14 fr. om reden der overvloedige aanboden van de blinde inass*, zoowel speculatieve als ontmoedigd door de in schrijvingen. Zij sloeg mis want op einde van de markt steeg de weerde van liet recht Crégeco tol 28 fr. De rechten aankooper aan 11 bekomt dus «en nieuwe titel aan 137.50 plus28fr. 'tzij 165.50 terwijl hij de oude titel kon verkoopen aan 240 fr De koepoa niet inedegerekend, zal al wie mijn raad volgde op drie oude titels een nieuwe titel winnen. Ik doe nog opmerken dat deze groep bezield wordt door deze zich dikwijls met de Kasai be zig houden en dat zij ziender wijze Maandag op de koers dezer weerde drukken ten einde de na- deelige omgeving van de Cregeco uit te dagen, /ij hebben erin gelukt. liet bilau van de Kasai komt binnen korte da gen te voorschijn, hij belooft iedereen te voldoen alhoewel wij een tijdstip beleven waarop menige handelszaken lijden. Er dient niet vergeten te worden dat het rubber over een jaar maar 8 de niers gold en nu 10 weerde heeft. Men dient zich nochtans niet te" haasten. 't Is de schuld van de duitsche beursen en van de verzwakking der Duitsche syndikaten dal de stilstand in de zaken van de groep Sofina dient toegeschreven, alsook den grooten onuitlegbaren achteruitgang van de Buenos Ayres. In de Fransche waarden, waaronder de Paribas, zou men weldra vooruitgang kunnen bespeuren. De Rubberwaarden behouden de aandacht van het publiek en het zou mij geenszins ver wonderen moest men op eene voldoende wijze er terug op keeren. Van dag tot dag nadert het oo genblik waarop ik van langs om meer beweging in deze groep voorzag. De Tanga houd zich kloek. Men voorzegt dat een zeer belangrijk nieuws weldra zai bekend gemaakt worden, maar het zal geen verbinding hebben met de loopende geruchten eener over eenkomst met de Anaconda. Op de Komptantmarkt laat een overzicht mij toe eene gansche kategorie belangrijke titels aan te wijzen aan deze die een goed inkomen be trachten. Ik bedoel de Italiaansche Trams die bekend staan onder de vreemde weerden. De ze weerden geven een netto inkomen dat 5% te boven gaat. Men wijst mij de Electricité de Li- gure-Toscane aan, waarvan boven een verbe terd koepon het inkomen 6% bereikt, wat, onder vorm van boni, een aflegging van kapitaal zal verleenen. Velen gelooven vast en goed aan de rijzing der Koolmijnweerden. Zij geven ais reden op dat de portefeuille deze intrest opbrengende titels opeenstapeld en dat de beursschommelingen ge makkelijk gebeuren met weerden waarvan er weinig titels gevonden worden. Zoo het de voort durende voorspoed der Koolmijnen niet is waar op de beweging der portefeuille dient te steunen en zoo het publiek de afkondiging van het bilan afwacht om zich door een overschoon dividend in de doekjes te laten leggen dan zal het met de zelfde onvoorzichtigheid handelen als deze die onder andere de Auxilacs tot 20.000 fr. betaal den. Ik doe deze opmerkingen om aan te stippen dat op de Beurs alles mogelijk is zoo het pubM' zich Laat doen. Daar men beweert dat het geworden is, zullen wij eens nazien, ik badge- lijk alswanneer ik de verkoop van het kapitaal aandeel Simkat aanprees. Deze weerde deed gansch normaal en had voor oorsprong de beurs- bewegingen die in het ei sterven alswanneer het publiek er onverschillig bij blijft. Van zoo gauw zij terug op een aanbevelende koers zal geraakt zijn zal ik niet nalaten mijne klienten er van te verwittigen. Men mag op de Kilo-Moto terugkeeren, alhoe wel de koepon minder zal zijn. De beurs lioudf uitgestrekte verhandelingen kan medebrengen, van de beurs verwijderd, men zoekt nog altijd naar iemand die het vormloos karakter onzer markt zou kunnen uiteenleggen. De munttoestand in Engeland zal blijven wegen zoolang wij in de onzekerheid zullen blijven ver- keeren. Het ware beter het discontocijfer te ver- hoogen dan ons eiken Donderdag demogelijkheid eener verandering te laten voorzien want van den Vrijdag af moet men zich reeds afvragen wat er de volgende week zal geschieden. Te Parijs hield de groote hevigheid van het begin dezer maand niet aan. Op deze markt immers is men gewoon aan veel of weinig. De nabijheid der toekomende likwida- tie kan ons toch eene aangename verrassing voorbehouden. Te Berlijn is de markt in de war, de slapheid in de hypotheekwaarden en de onberedeneerde val der kunstzijde weerden hebben de markt ont redderd niettegenstaande het geld aldaar gemak kelijk gevonden wordt. New-York schijnt een tijdvak van slapheid te willen intreden en dit na de groote bedrijvigheid waaruit onze vastelands-beursen geen voordeel wisten le trekken. Ziedaar in korte lijnen den toestand onzer weer- denmarkt. De Investment Trust zijn genoegzaam aan 't orde van den dag omdat wij er eenige woorden kunnen over schrijven. Deze maatschappijen die in alle Janden in aanzien winnen, hebben overal in zoo hoogemate de beurs ondersteund dal het gedacht opgevat door de' rubbermannen ge makkelijk navolging zou ktmnen vinden. Dit systeem stelt voor aan de dragers voor zulke of zulke titels voor een bepaald 'termijn te mogen ruilen togen titels der Holding welke men aan het inrichten is. 't Is eene eenvoudige ma nier om zich de meerderheid te verzekeren in de weerden welke men wil uitzoeken. In werkelijkheid is zulks geene nieuwigheid want België was sedert lange jaren de streek der Trusts. Maar in tegenstelling der nieuwe alleen- ijk met beursbewerkingen bemoeid, deden onze Trusts behoudsgezinde wendingen uitschijnen en zochten naar zaken waarvan de oorsprong tuin aanbelangde. 't Is daarom ook dat de onze van stijgende bewegingen genoten djo voor de rijeuwppgekpipende niet moeten deinziyi Overlpopen wij e.ens de Termijnmarkt. De Cregeco wierd dopreepen zeer levendigcn groep vóóraan gezet ter gelegenheid van de in- gangvjijnde kapitaalverhooging. Men zal zich herinneren dat ik over eenige weken als beste hulpmiddel gaf aan rle menigvuldige lieden, die deze titels aan den hoogsten prijs aangekocht Etienne en Julien Kaesteker, hadden, 't was van rechten aan te koopen hij de Rekhofstraat, Poperinghe. opening derinschrijving, en ran de oude titels bating. Deze zpl rap van een dprde vermeerderen op de cijfers van I!>28. De finantiebladen maken groot gerucht ronil de invoering van het stichtersaandeel Sobelpol. Onnoodig te zeggen dat deze titel aan 3400 fr. veelte hoog staat en dat hij dient verkocht te worden. Ten andere gansch de groep der Trust Metallurgique franco-beige is speculatief bij natuur en is voor de portefeuille niet aanprijs- lijk. Om te eindigen zal ik de aandacht trekken op het feit dat de Woensdagbeurs zwaar was in de kwoteeringen. Men dient zulks niet te erg op te nemen maar de beurs te pakken zooals zij eigen* tlijk is. Zoo zag men reeds bij de eindsluiting bij het nieuws eener vaste opening in Amerika de verkoopers van titels in blanco loopen om seffens weer in te koopen wat zij verkocht had den. Zulk spel gehikte meermaals maar ik wed dat wij weldra het genoegen zullen smaken onze titels terug te kunnen nemen aan koersen veel liooger dan de prijzen waaraan zij verkocht zul len hebbm. Van 1 tot 4 September 1929 Op deze groote Tentoonstelling be kwam den Heer Nestor Liétaert van Pcperinghe, a]ombé|cen4 °P1 zWne zoo vermaarde plantaardappelen, den Eereprljs, Eerste Prijs en Diploma met Gouden Medalie, met zés ver schillende soorten pfajijaafdappelen. Opze besje golukwensphen. Goede en deftige MEID, bij M- ,<)s( ^r

De Gazet van Poperinghe (1921-1940) | 1929 | | pagina 2