Nijverheidsblad voor Poperinghe en omstreken.
öoiter>lar>d
De Geldpolitiek in Europa
OPROEPINGEN
De B-uren Werkdag in
de verschillende landen
tot indiensttreding der Klas 1930
ZONDAG 25 MEI 1930.
WEEKBLAD 25 CENTIEMEN
TIENDE JAAR. NUMMER 20
ABONNEMENTEN.
1 Jaar in stad, thuis besteld 1 2.00 fr.
I Jaar buiten stad, met de post 15.00 fr.
25.00 fr.
25.00 fr.
30.00 fr.
I Jaar Congo
I Jaar Frankrijk
1 Jaar Amerika
MEN ABONNEERT OP ALLE BELGISCHE
POSTKANTOOREN.
AANKONDIGINGEN.
Op 1l' en 2° bladzijde 0.75 fr. de regel.
Op 3' en 4'' bladzijde 0.65 fr. de regel,
met minimum van 3.00 fr.
Rouwberichten 0.75 fr. de regel, met mi
nimum van 5.00 fr. Bijzonder tarief voor
Notarissen en Deurwaarders. Voor dik
wijls te herhalen reklamen, prijzen volgens
overeenkomst. Alle aankondigingen zijn
vooraf te betalen.
GAZET VAN POPERINGHE
De Postabonnenten in Belgie, die van woonst
veranderen, moeten dit aangeven in 't post-
bureel dat hen bedient, en niet aan ons.
Plakbrieven bij ons gedrukt worden één-
I maal gratis in ons blad overgenomen.
Uitgevers-Eigenaars Gebroeders DUPONT, Yperstraat, 2, POPERINGHE.
Postcheckrekening N' 48459. Telefoon 180
leder medewerker blijft verantwoordelijk voor zijne bijdragen. Bijdragen in te zenden
tegen den Donderdag noen. Kleine berichten tegen den Vrijdag noen.
De naamlooze ingezonden artikels worden in de scheurmand gegooid.
Bij elk schrijven naar inlichtingen, wordt
men beleefd verzocht een postzegel voor ant
woord te voegen.
Het blad staat ter beschikking van alwie het
goed meent met het algemeen nut en belang.
Uiteenzetting door professor
Cassel
Jn het afgeloopen jaar heeft de in
voering van den gouden standaard in
zekeren zin weer verdere vorderingen
gemaakt. In Europa heeft Zwitserland
deze aangenomen, terwijl Roemenie en
Tsjecho-Slowakije eveneens maatre
gelen namen om hun valuta op een
vaste goudbasis te grondvesten.
Dat de gouden standaard ook aan
terrein verloren heeft, vindt volgens
professor Gustave Cassel in het April
nummer van Skandinaviska Kredi-
taktiebolaget zijn oorzaak niet in de
eerste plaats in buitengewone moeilijk
heden op economisch gebied, doch in
hoofdzaak in een verkeerde opvatting
van het wezen van den gouden stan
daard, in de opvatting dat de valuta
bepaald wordt door de hoeveelheid
goud die tot dekking aanwezig is. Op
grond hiervan trachtte men den goud
voorraad zoo hoog mogelijk op te
voeren, terwijl men de handhaving der
valuta op goudpariteit als van onder
geschikt belang ging beschouwen. Als
economische moeilijkheden een af
vloeiing van goud veroorzaakt hadden
gaf men er zelfs vaak de voorkeur aan
de afgifte van goud stop te zetten en
daardoor practisch den goudstandaard
op te heffen.
De waarde der valuta wordt echter
r— aldus Cassel niet bepaald dpor
den goudvoorraad, doch door de min
of meerdere mate waarin het land van
betalingsmiddelen voorzien is. Door de
verzorging met betalingsmiddelen in
bepaalde mate te beperken kan men
steeds de valuta van een land een ze
kere waarde geven en op een bepaalde
goudpariteit handhaven.
De goudvoorraad heeft slechts be-
teekenis, voorzoover hij de inwisseling
van bankpapier tegen goud volgens een
bepaald vastgestelden parikoers kan
waarborgen. Dit is echter slechts mo
gelijk, als de valuta door een beper
king in de betalingsmiddelen op goud
pariteit gehandhaafd blijft. Is dit niet
het geval, dan kan geen goudvoorraad
hoe groot ook, deze pariteit waarbor
gen. Po goudvoorraad kan dus nooit
iets anders zijn dan een middel dat
geheel ondergeschikt is aan het hoofd
doel der geldpolitiek, het handhaven
der valuta op goudpariteit.
Een sterke afvloeiing van goud is
meestal een feeken dat de valuta ge
daald is. Het is dan noodzakelijk, bij
voorbeeld door een discontoverhqo-
ging van de centrale bank en beperking
van het crediet van den Staat, den om
loop zoodanig te beperken, dat de
valuta weer de goudpariteit bereikt.
Gelukt dit, dan zal het afvloeien van
goud vanzelf eindigen. In zulke geval
len is de uitvoer van goud slechts een
verschijnsel van den ongezonden toe
stand der valuta en men wint er niets
mede indien men door goudafgifte te
weigeren, dit verschijnsel verhindert
openlijk tot uiting te komen.
Voor een land dat door een gezonde
geldpolitiek zijn valuta op goudpariteit
kan handhaven is een groote goud
voorraad verder van ondergeschikte
beteekenis. Natuurlijk kan het bij den
overgang tot den gouden standaard
van belang zijn over een groote goud
voorraad en een buitenlandsch crediet
te beschikken, ten einde het vertrou
wen in de valuta te vergrooten, doch
de stabiliteit zelf der valuta kan ook
door den grootsten goudvoorraad al
leen niet gewaarborgd worden. Dit
wordt duidelijk aangetoond door het
feit, dat Spanje een goudvoorraad van
ongeveer Yl miljard pond sterling be
zit en deze in 1929 op dat peil heeft
kunnen handhaven, terwijl daarente
gen zijn valuta aan groote schomme
lingen onderhevig was en van 16.30
in Januari 1929 tot 13.10 in Januari
1930 daalde.
De overschatting van de beteekenis
van een grooten goudvoorraad heeft
in het afgeloopen jaar aan de interna
tionale goudpolitiek groote moeilijkhe
den in den weg gelegd. Gedurende
1929 heeft men niet kunnen voorko
men, dat de afzonderlijke landen voor
monetaire doeleinden op onnoodig
groote hoeveelheden goud beslag leg
den.
Terwijl de wereldgoudvoorraad der
centrale banken einde 1928 ongeveer
10 miljard pond sterling beliep, be
droeg de goudproductie in 1929 zoo
ongeveer 400 miljoen pond sterling,
waarvan 2 78 miljoen pond sterling,dus
'ongeveer 28% van den voorraad voor
monetaire doeleinde beschikbaar kwam
Intusschen trokken de Vereenigde Sta
ten 154 miljoen p. st. en Frankrijk
379 miljoen tot zich, in totaal dus
255 miljoen p. st. meer dan de totale
toeneming van den goudvoorraad van
alle centrale banken te samen, zoodat
de overige landen hun voorraad goud
met datzelfde bedrag zagen verminde
ren.
Het zou wenschelijk zijn, aldus Cas
sel, indien de verschillende landen hun
traditioneele overschatting van de be
teekenis van een grooten goudvoorraad
lieten varen en hun geldpolitiek hoofd
zakelijk richtten op het verkrijgen van
de grootst mogelijke stabiliteit in de
valuta en het prijspeil door middel van
eene daarmede overeenstemmende
beperking van den omvang van den
geldomloop. Dan ook zal de wereld
goudvoorraad voldoende zijn voor de
monetaire behoefte en zal aan onder
linge mededinging der centrale banken
om op een zoo groot mogelijk gedeelte
van den goudvoorraad beslag te leggen
een einde komen.
N. S. B. F. NL C.
Nationale Strijdersbond van Belgie
Vereeniging zonder winstbejag
Wet v. 27-6-21. Staatsblad v. 3-9-21
Aangesloten bij het Geinterallieerd
Verbond der Oud-Strijders
Groepeeringen van
«Schel de &Leie» «Westland& Leiedal»
Afdeeling Watou.
Op ln Juni aanstaande viert de af
deeling Watou haar Vlaggefeest.
Wij doen een oproep aan alle af-
deelingen N. S. B. om zoo talrijk
mogelijk ons feest te komen opluisteren
Aan u ook, Makkers, die op uwe
gemeente nog geen N. S. B. bezit,
maar met onzen geest van trouw
aan land en instellingen van eer
bied voor de overheden van naas
tenliefde bezield zijt, komt op 1n
Juni naar Watou en weest de kern van
nieuwe afdeelingen.
FEESTWIJZER
Om j 0 uur Floogmis voor de Ge
sneuvelden, met Gelégenheidssermoen
door E. H- De Visscher, gewezen Aal
moezenier, Proost der Afd. Watou.
Om 1 1 uur Concert op de Groote
Markt.
Om 1 Yl uur Vorming van den
Stoet aan de Tramstatie.
Om 2 uur Optocht der deelnemen
de Maatschappijen door de bijzonder
ste straten der Gemeente.
Om 2 Yl uur Hulde aan het Ge-
denktee en nederlegging der bloemen.
Welkomgroet Aanspraak door
den grooten Volksvriend en Rednaar
Makker De Praetere Onmidelijk
daarna, trekking der premiën in het
lokaal Het Gemeentehuis
Om 3 uur Concerten op de Groote
Markt, door de deelnemende muzieken
Voor den Nationalen Oud-Strijders-
bond van Watou
De Schrijver, Joseph Seys De
Voorzitter, Georges Igodt De Onder
Voorzitters, Richard Thoré, Omer Van
Cayzeele, Henri Vermeulen,
Voor de Groepeering
«Schelde&Leie» «Westland&Leiedal»
De Eere-Voorzitters
Bruneel de Montalembert en
Adv. Van den Berghe.
De Eere-Ondervoorzitter
P. De Coninck.
De Schrijvers G. Claeys, J. Seys,
J. Vandenbulcke, Provinciaal Beheer
der De Voorzitters Dr Domicent
G. Maenhaut De Onder-Voorzitters
E. Boucquey, A. Callens, A. Plouvier
Kap" Van Hecke De Verslagge
vers J. Mehuys J. Vierstraete.
Een bijzondere tram zal vertrekken
uit Poperinghe om 12 u. 35 en terug
zijn om 1 7 u. 15.
Volgens Ministerieelen Omzendbrief
van 6 Mei l 9 30, zal de binnenroeping
der miliciens der lichting 1930, op de
volgende datums plaats hebben
IN 1930
Op 30 Mei. De militieplichtigen
deel uitmakende van de 2, 3, 4, 5, 6
en 9 linieregimenten, het 1 en 2 batal
jon mitrailjeurs en de 1 en 2 batterij
voetvolk. De miliciens die twaalf
maanden dienst uitoefenen van het 1
2 en 13 regiment artillerie. De eerste
helft der lichting toehoorende tot het
3 Vervoerkorps.
Op 30 Juni. Deze behoorende
tot de eerste helft van het 2 Vervoer
korps.
Op 15 Juli. Deze ingelijfd bij het
regiment Gidsen, het 12 en 3 regiment
Lanciers, het 1 en 2 regiment Jagers te
paard, der artillerie te paard, het 1 en
2 regiment wielrijders, een bataljon
van het 2 regiment Genie (die 12
maanden dienst moeten uitdoen) en
de eerste helft der Overseiningstroe-
pen, die 12 maanden dienst moeten
doen.
Op 31 Juli. De kandidaten ge-
gradeerden van het 2 legerkorps van
het ruiterijkorps, der genietroepen en
der strijdwagens. Een bataljon van het
4 geniekorps, waarvan de manschap
pen 1 2 maanden dienst moeten doen.
De eerste helft der artillerieschool en
de bedienden van het 2, 3 en 4 Ver
voerkorps.
Op 18 Augustus. De kandidaten
gegradeerden van het 1 en 3 Leger
korps, deze van de luchtscheepvaart,
der brigade legerartillerie en van het
regiment tegen luchtverweer. Een helft
van de troepen van den ijzerenweg en
der brankardiers-verplegers.
Op 29 Augustus. Deze ingelijfd
bij het 12 en 3 regiment jagers te
voet, der carabiniers, grenadiers en
van het 8 linieregiment. Het 5 en 6
bataljon mitrailleurs, de 5 en 6 bat
terij Voetvolk.
De miliciens die twaalf maanden
dienst moeten uitdoen bij het 6, 1 1 en
14 regiment artillerie. De eerste helft
van het vervoerkorps per automobiel
en der inrichtingen van het vliegwezen.
Op 15 September. Deze deel uit
makende van de eerste helft van het
remontedepot van het leger. Twee ba
taljons van het 3 regiment genie. (Een
bataljon .waarvan de miliciens twaalf
maanden dienst moeten doen en een
bataljon van acht maanden).
Op 30 September, -De wielrijders
der genie en deze van het regiment
vestingstroepen van Luik. De miliciens
die maar acht maanden dienst moeten
uitdoen bij het 12 en 13 regiment
artillerie. De eerste helft van het 4
vervoerkorps, van het 2, 3 en 4 Inten-
dantiekorps. Twee bataljons van 12 en
een van 8 maanden dienst.
Op 15 October. De kandidaten
gegradeerden van den gezondheids
dienst. Deze van het 17, 10, 11, 12
en 1 3 linieregiment het 3 en 4 batal
jon mitrailleurs en deze der 3 en 4
batterij voetvolk. De miliciéns die
maar I 2 maanden dienst moeten doen
der 3, 8 en 15 regimenten artillerie.
Twee bataljons van 't 3 regiment Ge
nie (waarvan een bataljon 1 2 maanden
en een 8 maanden dienst moet doen).
De tweede helft der Overseiningstroe-
pen die 1 2 of 8 paaanden dienst moe
ten doen,
Op 30 October. De eerste helft
der strijdwagens.
Op 14 November. Deze die deel
uitmaken der gepantserde autos, en
deze der Ruiterijschool. De eerste helft
der 1 en 2 regimenten van het vlieg
wezen.
Op 28 November. De tweede
helft van het 3 Vervoerkorps en der
troepen der IJzerwegen.
IN 1931
Op 2 Januari. De miliceins die
maar 8 maanden dienst moeten doen
bij het 6, II en 14 regiment artillerie.
De tweede helft van het 2 Vervoer
korps en der Brankardiers-verplegers.
Op 15 Januari, Deze der vlieg-
school.
Op 30 Januari. De Pontonniers
en de tweed helft der Strijdwagens.
Op 10 Februari. Deze van het
regiment der verdediging tegen lucht
verweer.
Op 16 Februari. -Deze van het 1
en 2 regiment legerartillerie. De mili
ciens die maar 8 maanden dienst moe
ten doen bij het 3, 8 en 15 artillerie
regiment. De 3 groep der ijzerwegtroe-
pen.
Op 27 Februari. De tweede helft
van het vervoerkorps per auto der
inrichtingen van het vliegwezen en der
bedienden van het 2, 3 en 4 Vervoer
korps.
Op 31 Maart. De tweed helft
van het 4 Vervoerkorps deze van het
2, 3 en 4 regiment van den Gezond
heidsdienst van het 2, 3 en 4 Inten-
dantiekorps,der Artillerieschool en van
het escadron der militaire school.
Op 15 Mei. De tweede helft van
het Depot der Remonte en deze van
het 1 en 2 regiment van 't Vliegwezen.
BELANGRIJKE PROEFNEMINGEN
IN ITALIË.
Om treinbotsingen en ontsporingen te
voorkomen.
Op het trajekt Rome-Napels, heeft
men een belangwekkende proef geno
men op het gedeelte van de spoorbaan
dat geëlectriseerd is.
Flet geldt hier een nieuwe uitvinding
waardoor het mogelijk zijn zou, alle
treinbotsingen en ontsporingen te voor
komen. Door een speciaal toestel word
de electrische kortsluiting benut, om
alle hindernissen, die zich eventueel op
de spoorbaan bevinden, tijdig aan te
geven.
Het toestel wordt op de locomotief
aangebracht. Ook zou door middel van
dit toestel voorkomen kunnen worden,
dat de wissels verkeerd worden gesteld
Door geluidsignalen kunnen alle
voertuigen, die zich voor een onbe-
waakten overweg bevinden, tijdig van
het naderen van den trein in kennis
gesteld worden.
Verder wordt' iedere locomotief van
een telefoontoestel voorzien, waardoor
de machinist tijdig nadere onderrich
tingen in ontvangst kan nemen.
Men veronderstelt dat de nieuwe
uitvinding zeer veel voor de veiligheid
van treinen en reizigers zal bijdragen.
Mettertijd zullen ook alle andere sig
nalen, als schijven en andere toestellen
overbodig worden.
De uitvinder is een Napolitaan, in
genieur Matacena, die zijn uitvinding
de vorige week aan den minister voor
openbare werken heeft voorgelegd,
waarna opdracht is gegeven ze op het
trajekt tusschen Rome en Napels toe
te passen.
bereid den 8-urenwerkdag in onze nij
verheid in te voeren, maar wij loopen
te veel risico's als wij het wel doen en
onze concurenten niet.
Ook onder de landen, die in het ge
heel nog niet bekrachtigd hebben (ook
Nederland, Polen en Zwitserland be-
hooren er toe) doet deze redeneering
opgeld, en men mag gerust aannemen,
dat er onder die landen verschillende
zijn, die onverwijld de besluiten van
Washington zullen bekrachtigen, als
Duitschland en Engeland maar het goe
de voorbeeld geven.
Onderling wantrouwen benevens in
dustrieele moeilijkheden zijn de oor
zaak geweest, dat dit voorbeeld zoo
lang is uitgebleven. Belgie en Tsjecho
Slowakije werden er al dan niet hardop
van beschuldigd, de conventie te ont
duiken waarop dan weer het ant
woord kwam, dat men daar niet met
de grootste strengheid de wet kon
handhaven, zoolang de andere landen
zich niet aansloten, Dan waren er met
name in Engeland de typisch nationale
bezwaren tegen reglementeering en
vrees voor ambtenarij, terwijl de wei
nig rooskleurige toestand der Britsche
nijverheid maakt, dat menigeen er hui-,
verig is tegenover verkorting van den
arbeidstijd.
In Februari deelde de Duitsche ver
tegenwoordiger in den Raad van Be
heer van het internationaal Arbeids-
bureel mede, dat zijn land in de
naaste toekomst tot bekrachtiging
zou overgaan. Men bedenke daarbij
echter, dat toentertijd de sociaal-demo
craten nog den toon aangaven in het
Rijkskabinet. Men moet afwachten,hoe
rekbaar voor de regeering-Brüning het
begrip naaste toekomst zal blijken
te zijn.
Miss Bondsheld, de Britsche minis
ter van Arbeid, heeft harerzijds het
wetsontwerp ingediend, welks aanne
ming de bekrachtiging van de 8-uren-
conventie mogelijk zal maken. Hier
over zal in Engeland zeker nog menig
vinnig woordje vallen, gezien den toe
stand der nijverheid maar wordt het
ontwerp wet en deponeert Engeland
het bekrachtigings-ontwerp te Genève,
dan zal in elk geval dit groote voor
deel zijn bereikt, dat de landen, die tot
dusver zeiden te.wachten op het Brit
sche voorbeeld, dit argument niet lan
ger kunnen bezigen.
Er wordt nog steeds op Engeland
en Duitschland gewacht.
Dat deel van de Conventie van
Washington (1919), dat op den ar
beidstijd betrekking heeft en waarin de
8-urenwerkdag in beginsel aanvaard
werd, is tot dusver nog slechts door
tien staten bekrachtigd, te weten Bel
gie, Bulgarie, Tsjecho-Slowakije, Chili,
Cuba, Griekenland, Indie, Luxemburg,
Portugal en Roemenie. Van deze zijn
slechts Belgie, Luxemburg en Tsjecho-
Slowakije eenheden van beteekenis
de andere staan in dit opzicht op het
tweede of nog lagere plan.
Vijf landen Frankrijk, Italië, Let
land, Oostenrijk en Spanje hebben de
conventie betrekkelijk den 8-urendag
voorwaardelijk bekrachtigd. Hierbij
Hierbij vindt men reeds een meerder
heid van staten, die tot de belangrijk
ste nijverheidsgebieden van Europa
behooren. En vraagt men zich dan af,
van welke voorwaarde deze staten hun
definitieve bekrachtiging afhankelijk
hebben gesteld, dan kan men vaststel
len dat die voorwaarde is de be
krachtiging door Engeland en Duitsch
land. De Britsche redeneering luidt als
volgt Wij zijn in beginsel volkomen
DRINKT MAS-CAR BIER
HET PRESIDENTSCHAP DER
FRANSCHE REPUBLIEK.
De Elcho de Paris bespreekt de
verkiezing van een opvolger van pre
sident Doumergue, welke het volgend
jaar te Versailles moet plaats hebben.
Het blad zegt, dat ofschoon er nog een
jaar moet verstrijken, men er zich in
politieke kringen reeds ernstig mee be
zig houdt. Als kandidaten worden
vooral genoemd de voorzitters van
Kamer en Senaat, Bouisson en Doumer
in den Senaat worden verder de namen
genoemd van Lebrun, Clementel, Péret
en Chéron en in de Kamer van Briand
en Bouilloux Laiont. Genoemd blad
verklaart, dat de heer Poincaré een
kandidatuur beslist zal weigeren.
MODERNE VOERTUIGEN.
«Volgens een Londensch blad is een
voertuig uitgevonden, dat zich op het
land, in de lucht en zoowel op als on
der water kan voortbewegen.Dit won
derlijke vervoermiddel rijdt op lucht
banden over den beganen grond, be
geeft zich in het water, kan daar
als een onderzeeboot onderduiken en
van het water gelijk een vogel opstij
gen. Er zouden door de uitvinders,
Denen, rppds proeven aan de Deensche
kust zijn genomen met het vervoer
middel, dat bestaat uit een metalen
i romp, in den vorm van een boot met
aan beide zijden uit9chuifbare metalen
vleugels, welke van uit de boot bewo
gen kunnen worden. De bemanning
zit in den romp, die geheel waterdicht
is afgesloten en die als een schip be
stuurd kan worden. De wielen en het
stuur zijn verstelbaar, al naarmate dit
I voertuig zich op het water of op het
land bevindt.
Luchtsteen gevallen in Frankrijk.
„Nabij Eloyes, Frankrijk, is een lucht
steen gevallen in een hof, voor de voe
ten van M. Hornspercer, hovenier. De
1 steen heeft de dikte van twee vuisten
hij is zwart-bruin, men eenige metaal
achtige strepen. Men gaat hem bewa
ren. Den dag te voren, rond 5 uur van
den morgen, werd boven Eloyes eene
vlam van groote lengte bemerkt en
terzelfdertijd werd eene losbranding
waargenomen. Men denkt dat het een
andere luchtsteen was, die ontploft is.
Mijninstorting in Fransch-Noorden
Vrijdag heeft er zich in den koolput
Bonnel, te Lallaing, der mijnen van
Aniche, eene instorting voorgedaan,
waardoor de Poolsche arbeider Frans
Comzak op den slag werd gedood.
Frans Caron werd erg gekwetst en Ig-
nace Michalak werd een ader van het
linker been doorgesneden. De mijn-
dienst heeft het gebruikelijk onderzoek
gedaan om de oorzaken van het onheil
vast te stellen.
De wolnijverheid in Fransch-Noorden.
De laatste dagen is er een belangrij
ke opleving waar te nemen in de wol
nijverheid in Noord Frankrijk. Deze
opleving is gepaard gegaan met een
aanzienlijke vermindering van de las
ten, die de regeering aan de wolnijver
heid heeft verleend. De termijnmarkt
voor gekamde wol, een belangrijke
mededingster voor Antwerpen, is thans
ook weer geopend.
De wolvoorraden van de fabrieken
te Toerkonje en Roebaais die tijdens
de laatste krisis tot 15.750.000 kilo
waren gestegen, beloopen thans onge
veer 1 2.000.000. Verleden jaar in Mei
was er 1 3.000.000 kilos aan voorraden
opgeslagen. De prijsstijging, die bij de
laatste wolveilingen reeds waar te ne
men was, zet zich op de termijnmarkt
voort. Dit is echter grootendeels een
gevolg van het optreden van de spe
culanten.
Tegen het gevaar der Overwegen.
De Spaansche ingenieurs MM. Félix
Iribarren en Sabino Lopez, van Goi-
zuetta, hebben Donderdag, in aanwe
zigheid der overheden en techniekers.
van de Spaansche Spoorwegen, proef
nemingen gedaan met een toestel van
hunne uitvinding, hetwelk het gevaar
der overwegen afweert. Dit toestel,
werkende met electrische drijfkracht
en met de beweging van den aanstoo-
menden trein, doet automatisch de
bareelen der overwegen neervallen»
geruimen tijd op voorhand het licht
ook automatisch de barreelen weer op
wanneer de trein voorbij is. De proef
nemingen hebben de beste uitslagen
opgeleverd.
DRINKT MAS-CAR BIER
Duitsche Ingenieur verongelukt.
De Duitsche ingenieur Max Valeer,
gekend voor zijne uitvindingen en
proefnemingen betreffende de auto- en.
vliegtuigendrijfkracht, is, Zaterdag na
middag, tijdens proefnemingen nabij
Berlijn verongelukt. De dood was
oogenblikkelijk.
Zonderling ongeval te Wasquehal'.
Zondag namidag, tijdens een vlieg-
meeting te Wasquehal, Fransch-Noord,
heeft zich een zonderling ongeval voor
gedaan. De loods had juist de vertrek
lijn verlaten met een tweedekker,
waarin twee vrouwen hadden plaats
genomen, toen een vleugel den grond
raakte. Het toestel sprong over den
vaartdam, nevens het vliegplein en
kantelde dan om in het water. De loods
en een der vrouwen konden zich zelf
uit het water helpen. De andere vrouw
moest door de toeschouwers gered
worden. De twee passagiersters bekwa
men lichte verwondingen. De loods
was ongedeerd.
Onderneming van Electriciteit
T. S. F.
CH. DECLERCQ ZUSTERS
Bertenplaats, 13, POPERINGHE.