Nijverheidsblad voor Poperinghe en omstreken. öoiter>lar>d De Geldpolitiek in Europa OPROEPINGEN De B-uren Werkdag in de verschillende landen tot indiensttreding der Klas 1930 ZONDAG 25 MEI 1930. WEEKBLAD 25 CENTIEMEN TIENDE JAAR. NUMMER 20 ABONNEMENTEN. 1 Jaar in stad, thuis besteld 1 2.00 fr. I Jaar buiten stad, met de post 15.00 fr. 25.00 fr. 25.00 fr. 30.00 fr. I Jaar Congo I Jaar Frankrijk 1 Jaar Amerika MEN ABONNEERT OP ALLE BELGISCHE POSTKANTOOREN. AANKONDIGINGEN. Op 1l' en 2° bladzijde 0.75 fr. de regel. Op 3' en 4'' bladzijde 0.65 fr. de regel, met minimum van 3.00 fr. Rouwberichten 0.75 fr. de regel, met mi nimum van 5.00 fr. Bijzonder tarief voor Notarissen en Deurwaarders. Voor dik wijls te herhalen reklamen, prijzen volgens overeenkomst. Alle aankondigingen zijn vooraf te betalen. GAZET VAN POPERINGHE De Postabonnenten in Belgie, die van woonst veranderen, moeten dit aangeven in 't post- bureel dat hen bedient, en niet aan ons. Plakbrieven bij ons gedrukt worden één- I maal gratis in ons blad overgenomen. Uitgevers-Eigenaars Gebroeders DUPONT, Yperstraat, 2, POPERINGHE. Postcheckrekening N' 48459. Telefoon 180 leder medewerker blijft verantwoordelijk voor zijne bijdragen. Bijdragen in te zenden tegen den Donderdag noen. Kleine berichten tegen den Vrijdag noen. De naamlooze ingezonden artikels worden in de scheurmand gegooid. Bij elk schrijven naar inlichtingen, wordt men beleefd verzocht een postzegel voor ant woord te voegen. Het blad staat ter beschikking van alwie het goed meent met het algemeen nut en belang. Uiteenzetting door professor Cassel Jn het afgeloopen jaar heeft de in voering van den gouden standaard in zekeren zin weer verdere vorderingen gemaakt. In Europa heeft Zwitserland deze aangenomen, terwijl Roemenie en Tsjecho-Slowakije eveneens maatre gelen namen om hun valuta op een vaste goudbasis te grondvesten. Dat de gouden standaard ook aan terrein verloren heeft, vindt volgens professor Gustave Cassel in het April nummer van Skandinaviska Kredi- taktiebolaget zijn oorzaak niet in de eerste plaats in buitengewone moeilijk heden op economisch gebied, doch in hoofdzaak in een verkeerde opvatting van het wezen van den gouden stan daard, in de opvatting dat de valuta bepaald wordt door de hoeveelheid goud die tot dekking aanwezig is. Op grond hiervan trachtte men den goud voorraad zoo hoog mogelijk op te voeren, terwijl men de handhaving der valuta op goudpariteit als van onder geschikt belang ging beschouwen. Als economische moeilijkheden een af vloeiing van goud veroorzaakt hadden gaf men er zelfs vaak de voorkeur aan de afgifte van goud stop te zetten en daardoor practisch den goudstandaard op te heffen. De waarde der valuta wordt echter r— aldus Cassel niet bepaald dpor den goudvoorraad, doch door de min of meerdere mate waarin het land van betalingsmiddelen voorzien is. Door de verzorging met betalingsmiddelen in bepaalde mate te beperken kan men steeds de valuta van een land een ze kere waarde geven en op een bepaalde goudpariteit handhaven. De goudvoorraad heeft slechts be- teekenis, voorzoover hij de inwisseling van bankpapier tegen goud volgens een bepaald vastgestelden parikoers kan waarborgen. Dit is echter slechts mo gelijk, als de valuta door een beper king in de betalingsmiddelen op goud pariteit gehandhaafd blijft. Is dit niet het geval, dan kan geen goudvoorraad hoe groot ook, deze pariteit waarbor gen. Po goudvoorraad kan dus nooit iets anders zijn dan een middel dat geheel ondergeschikt is aan het hoofd doel der geldpolitiek, het handhaven der valuta op goudpariteit. Een sterke afvloeiing van goud is meestal een feeken dat de valuta ge daald is. Het is dan noodzakelijk, bij voorbeeld door een discontoverhqo- ging van de centrale bank en beperking van het crediet van den Staat, den om loop zoodanig te beperken, dat de valuta weer de goudpariteit bereikt. Gelukt dit, dan zal het afvloeien van goud vanzelf eindigen. In zulke geval len is de uitvoer van goud slechts een verschijnsel van den ongezonden toe stand der valuta en men wint er niets mede indien men door goudafgifte te weigeren, dit verschijnsel verhindert openlijk tot uiting te komen. Voor een land dat door een gezonde geldpolitiek zijn valuta op goudpariteit kan handhaven is een groote goud voorraad verder van ondergeschikte beteekenis. Natuurlijk kan het bij den overgang tot den gouden standaard van belang zijn over een groote goud voorraad en een buitenlandsch crediet te beschikken, ten einde het vertrou wen in de valuta te vergrooten, doch de stabiliteit zelf der valuta kan ook door den grootsten goudvoorraad al leen niet gewaarborgd worden. Dit wordt duidelijk aangetoond door het feit, dat Spanje een goudvoorraad van ongeveer Yl miljard pond sterling be zit en deze in 1929 op dat peil heeft kunnen handhaven, terwijl daarente gen zijn valuta aan groote schomme lingen onderhevig was en van 16.30 in Januari 1929 tot 13.10 in Januari 1930 daalde. De overschatting van de beteekenis van een grooten goudvoorraad heeft in het afgeloopen jaar aan de interna tionale goudpolitiek groote moeilijkhe den in den weg gelegd. Gedurende 1929 heeft men niet kunnen voorko men, dat de afzonderlijke landen voor monetaire doeleinden op onnoodig groote hoeveelheden goud beslag leg den. Terwijl de wereldgoudvoorraad der centrale banken einde 1928 ongeveer 10 miljard pond sterling beliep, be droeg de goudproductie in 1929 zoo ongeveer 400 miljoen pond sterling, waarvan 2 78 miljoen pond sterling,dus 'ongeveer 28% van den voorraad voor monetaire doeleinde beschikbaar kwam Intusschen trokken de Vereenigde Sta ten 154 miljoen p. st. en Frankrijk 379 miljoen tot zich, in totaal dus 255 miljoen p. st. meer dan de totale toeneming van den goudvoorraad van alle centrale banken te samen, zoodat de overige landen hun voorraad goud met datzelfde bedrag zagen verminde ren. Het zou wenschelijk zijn, aldus Cas sel, indien de verschillende landen hun traditioneele overschatting van de be teekenis van een grooten goudvoorraad lieten varen en hun geldpolitiek hoofd zakelijk richtten op het verkrijgen van de grootst mogelijke stabiliteit in de valuta en het prijspeil door middel van eene daarmede overeenstemmende beperking van den omvang van den geldomloop. Dan ook zal de wereld goudvoorraad voldoende zijn voor de monetaire behoefte en zal aan onder linge mededinging der centrale banken om op een zoo groot mogelijk gedeelte van den goudvoorraad beslag te leggen een einde komen. N. S. B. F. NL C. Nationale Strijdersbond van Belgie Vereeniging zonder winstbejag Wet v. 27-6-21. Staatsblad v. 3-9-21 Aangesloten bij het Geinterallieerd Verbond der Oud-Strijders Groepeeringen van «Schel de &Leie» «Westland& Leiedal» Afdeeling Watou. Op ln Juni aanstaande viert de af deeling Watou haar Vlaggefeest. Wij doen een oproep aan alle af- deelingen N. S. B. om zoo talrijk mogelijk ons feest te komen opluisteren Aan u ook, Makkers, die op uwe gemeente nog geen N. S. B. bezit, maar met onzen geest van trouw aan land en instellingen van eer bied voor de overheden van naas tenliefde bezield zijt, komt op 1n Juni naar Watou en weest de kern van nieuwe afdeelingen. FEESTWIJZER Om j 0 uur Floogmis voor de Ge sneuvelden, met Gelégenheidssermoen door E. H- De Visscher, gewezen Aal moezenier, Proost der Afd. Watou. Om 1 1 uur Concert op de Groote Markt. Om 1 Yl uur Vorming van den Stoet aan de Tramstatie. Om 2 uur Optocht der deelnemen de Maatschappijen door de bijzonder ste straten der Gemeente. Om 2 Yl uur Hulde aan het Ge- denktee en nederlegging der bloemen. Welkomgroet Aanspraak door den grooten Volksvriend en Rednaar Makker De Praetere Onmidelijk daarna, trekking der premiën in het lokaal Het Gemeentehuis Om 3 uur Concerten op de Groote Markt, door de deelnemende muzieken Voor den Nationalen Oud-Strijders- bond van Watou De Schrijver, Joseph Seys De Voorzitter, Georges Igodt De Onder Voorzitters, Richard Thoré, Omer Van Cayzeele, Henri Vermeulen, Voor de Groepeering «Schelde&Leie» «Westland&Leiedal» De Eere-Voorzitters Bruneel de Montalembert en Adv. Van den Berghe. De Eere-Ondervoorzitter P. De Coninck. De Schrijvers G. Claeys, J. Seys, J. Vandenbulcke, Provinciaal Beheer der De Voorzitters Dr Domicent G. Maenhaut De Onder-Voorzitters E. Boucquey, A. Callens, A. Plouvier Kap" Van Hecke De Verslagge vers J. Mehuys J. Vierstraete. Een bijzondere tram zal vertrekken uit Poperinghe om 12 u. 35 en terug zijn om 1 7 u. 15. Volgens Ministerieelen Omzendbrief van 6 Mei l 9 30, zal de binnenroeping der miliciens der lichting 1930, op de volgende datums plaats hebben IN 1930 Op 30 Mei. De militieplichtigen deel uitmakende van de 2, 3, 4, 5, 6 en 9 linieregimenten, het 1 en 2 batal jon mitrailjeurs en de 1 en 2 batterij voetvolk. De miliciens die twaalf maanden dienst uitoefenen van het 1 2 en 13 regiment artillerie. De eerste helft der lichting toehoorende tot het 3 Vervoerkorps. Op 30 Juni. Deze behoorende tot de eerste helft van het 2 Vervoer korps. Op 15 Juli. Deze ingelijfd bij het regiment Gidsen, het 12 en 3 regiment Lanciers, het 1 en 2 regiment Jagers te paard, der artillerie te paard, het 1 en 2 regiment wielrijders, een bataljon van het 2 regiment Genie (die 12 maanden dienst moeten uitdoen) en de eerste helft der Overseiningstroe- pen, die 12 maanden dienst moeten doen. Op 31 Juli. De kandidaten ge- gradeerden van het 2 legerkorps van het ruiterijkorps, der genietroepen en der strijdwagens. Een bataljon van het 4 geniekorps, waarvan de manschap pen 1 2 maanden dienst moeten doen. De eerste helft der artillerieschool en de bedienden van het 2, 3 en 4 Ver voerkorps. Op 18 Augustus. De kandidaten gegradeerden van het 1 en 3 Leger korps, deze van de luchtscheepvaart, der brigade legerartillerie en van het regiment tegen luchtverweer. Een helft van de troepen van den ijzerenweg en der brankardiers-verplegers. Op 29 Augustus. Deze ingelijfd bij het 12 en 3 regiment jagers te voet, der carabiniers, grenadiers en van het 8 linieregiment. Het 5 en 6 bataljon mitrailleurs, de 5 en 6 bat terij Voetvolk. De miliciens die twaalf maanden dienst moeten uitdoen bij het 6, 1 1 en 14 regiment artillerie. De eerste helft van het vervoerkorps per automobiel en der inrichtingen van het vliegwezen. Op 15 September. Deze deel uit makende van de eerste helft van het remontedepot van het leger. Twee ba taljons van het 3 regiment genie. (Een bataljon .waarvan de miliciens twaalf maanden dienst moeten doen en een bataljon van acht maanden). Op 30 September, -De wielrijders der genie en deze van het regiment vestingstroepen van Luik. De miliciens die maar acht maanden dienst moeten uitdoen bij het 12 en 13 regiment artillerie. De eerste helft van het 4 vervoerkorps, van het 2, 3 en 4 Inten- dantiekorps. Twee bataljons van 12 en een van 8 maanden dienst. Op 15 October. De kandidaten gegradeerden van den gezondheids dienst. Deze van het 17, 10, 11, 12 en 1 3 linieregiment het 3 en 4 batal jon mitrailleurs en deze der 3 en 4 batterij voetvolk. De miliciéns die maar I 2 maanden dienst moeten doen der 3, 8 en 15 regimenten artillerie. Twee bataljons van 't 3 regiment Ge nie (waarvan een bataljon 1 2 maanden en een 8 maanden dienst moet doen). De tweede helft der Overseiningstroe- pen die 1 2 of 8 paaanden dienst moe ten doen, Op 30 October. De eerste helft der strijdwagens. Op 14 November. Deze die deel uitmaken der gepantserde autos, en deze der Ruiterijschool. De eerste helft der 1 en 2 regimenten van het vlieg wezen. Op 28 November. De tweede helft van het 3 Vervoerkorps en der troepen der IJzerwegen. IN 1931 Op 2 Januari. De miliceins die maar 8 maanden dienst moeten doen bij het 6, II en 14 regiment artillerie. De tweede helft van het 2 Vervoer korps en der Brankardiers-verplegers. Op 15 Januari, Deze der vlieg- school. Op 30 Januari. De Pontonniers en de tweed helft der Strijdwagens. Op 10 Februari. Deze van het regiment der verdediging tegen lucht verweer. Op 16 Februari. -Deze van het 1 en 2 regiment legerartillerie. De mili ciens die maar 8 maanden dienst moe ten doen bij het 3, 8 en 15 artillerie regiment. De 3 groep der ijzerwegtroe- pen. Op 27 Februari. De tweede helft van het vervoerkorps per auto der inrichtingen van het vliegwezen en der bedienden van het 2, 3 en 4 Vervoer korps. Op 31 Maart. De tweed helft van het 4 Vervoerkorps deze van het 2, 3 en 4 regiment van den Gezond heidsdienst van het 2, 3 en 4 Inten- dantiekorps,der Artillerieschool en van het escadron der militaire school. Op 15 Mei. De tweede helft van het Depot der Remonte en deze van het 1 en 2 regiment van 't Vliegwezen. BELANGRIJKE PROEFNEMINGEN IN ITALIË. Om treinbotsingen en ontsporingen te voorkomen. Op het trajekt Rome-Napels, heeft men een belangwekkende proef geno men op het gedeelte van de spoorbaan dat geëlectriseerd is. Flet geldt hier een nieuwe uitvinding waardoor het mogelijk zijn zou, alle treinbotsingen en ontsporingen te voor komen. Door een speciaal toestel word de electrische kortsluiting benut, om alle hindernissen, die zich eventueel op de spoorbaan bevinden, tijdig aan te geven. Het toestel wordt op de locomotief aangebracht. Ook zou door middel van dit toestel voorkomen kunnen worden, dat de wissels verkeerd worden gesteld Door geluidsignalen kunnen alle voertuigen, die zich voor een onbe- waakten overweg bevinden, tijdig van het naderen van den trein in kennis gesteld worden. Verder wordt' iedere locomotief van een telefoontoestel voorzien, waardoor de machinist tijdig nadere onderrich tingen in ontvangst kan nemen. Men veronderstelt dat de nieuwe uitvinding zeer veel voor de veiligheid van treinen en reizigers zal bijdragen. Mettertijd zullen ook alle andere sig nalen, als schijven en andere toestellen overbodig worden. De uitvinder is een Napolitaan, in genieur Matacena, die zijn uitvinding de vorige week aan den minister voor openbare werken heeft voorgelegd, waarna opdracht is gegeven ze op het trajekt tusschen Rome en Napels toe te passen. bereid den 8-urenwerkdag in onze nij verheid in te voeren, maar wij loopen te veel risico's als wij het wel doen en onze concurenten niet. Ook onder de landen, die in het ge heel nog niet bekrachtigd hebben (ook Nederland, Polen en Zwitserland be- hooren er toe) doet deze redeneering opgeld, en men mag gerust aannemen, dat er onder die landen verschillende zijn, die onverwijld de besluiten van Washington zullen bekrachtigen, als Duitschland en Engeland maar het goe de voorbeeld geven. Onderling wantrouwen benevens in dustrieele moeilijkheden zijn de oor zaak geweest, dat dit voorbeeld zoo lang is uitgebleven. Belgie en Tsjecho Slowakije werden er al dan niet hardop van beschuldigd, de conventie te ont duiken waarop dan weer het ant woord kwam, dat men daar niet met de grootste strengheid de wet kon handhaven, zoolang de andere landen zich niet aansloten, Dan waren er met name in Engeland de typisch nationale bezwaren tegen reglementeering en vrees voor ambtenarij, terwijl de wei nig rooskleurige toestand der Britsche nijverheid maakt, dat menigeen er hui-, verig is tegenover verkorting van den arbeidstijd. In Februari deelde de Duitsche ver tegenwoordiger in den Raad van Be heer van het internationaal Arbeids- bureel mede, dat zijn land in de naaste toekomst tot bekrachtiging zou overgaan. Men bedenke daarbij echter, dat toentertijd de sociaal-demo craten nog den toon aangaven in het Rijkskabinet. Men moet afwachten,hoe rekbaar voor de regeering-Brüning het begrip naaste toekomst zal blijken te zijn. Miss Bondsheld, de Britsche minis ter van Arbeid, heeft harerzijds het wetsontwerp ingediend, welks aanne ming de bekrachtiging van de 8-uren- conventie mogelijk zal maken. Hier over zal in Engeland zeker nog menig vinnig woordje vallen, gezien den toe stand der nijverheid maar wordt het ontwerp wet en deponeert Engeland het bekrachtigings-ontwerp te Genève, dan zal in elk geval dit groote voor deel zijn bereikt, dat de landen, die tot dusver zeiden te.wachten op het Brit sche voorbeeld, dit argument niet lan ger kunnen bezigen. Er wordt nog steeds op Engeland en Duitschland gewacht. Dat deel van de Conventie van Washington (1919), dat op den ar beidstijd betrekking heeft en waarin de 8-urenwerkdag in beginsel aanvaard werd, is tot dusver nog slechts door tien staten bekrachtigd, te weten Bel gie, Bulgarie, Tsjecho-Slowakije, Chili, Cuba, Griekenland, Indie, Luxemburg, Portugal en Roemenie. Van deze zijn slechts Belgie, Luxemburg en Tsjecho- Slowakije eenheden van beteekenis de andere staan in dit opzicht op het tweede of nog lagere plan. Vijf landen Frankrijk, Italië, Let land, Oostenrijk en Spanje hebben de conventie betrekkelijk den 8-urendag voorwaardelijk bekrachtigd. Hierbij Hierbij vindt men reeds een meerder heid van staten, die tot de belangrijk ste nijverheidsgebieden van Europa behooren. En vraagt men zich dan af, van welke voorwaarde deze staten hun definitieve bekrachtiging afhankelijk hebben gesteld, dan kan men vaststel len dat die voorwaarde is de be krachtiging door Engeland en Duitsch land. De Britsche redeneering luidt als volgt Wij zijn in beginsel volkomen DRINKT MAS-CAR BIER HET PRESIDENTSCHAP DER FRANSCHE REPUBLIEK. De Elcho de Paris bespreekt de verkiezing van een opvolger van pre sident Doumergue, welke het volgend jaar te Versailles moet plaats hebben. Het blad zegt, dat ofschoon er nog een jaar moet verstrijken, men er zich in politieke kringen reeds ernstig mee be zig houdt. Als kandidaten worden vooral genoemd de voorzitters van Kamer en Senaat, Bouisson en Doumer in den Senaat worden verder de namen genoemd van Lebrun, Clementel, Péret en Chéron en in de Kamer van Briand en Bouilloux Laiont. Genoemd blad verklaart, dat de heer Poincaré een kandidatuur beslist zal weigeren. MODERNE VOERTUIGEN. «Volgens een Londensch blad is een voertuig uitgevonden, dat zich op het land, in de lucht en zoowel op als on der water kan voortbewegen.Dit won derlijke vervoermiddel rijdt op lucht banden over den beganen grond, be geeft zich in het water, kan daar als een onderzeeboot onderduiken en van het water gelijk een vogel opstij gen. Er zouden door de uitvinders, Denen, rppds proeven aan de Deensche kust zijn genomen met het vervoer middel, dat bestaat uit een metalen i romp, in den vorm van een boot met aan beide zijden uit9chuifbare metalen vleugels, welke van uit de boot bewo gen kunnen worden. De bemanning zit in den romp, die geheel waterdicht is afgesloten en die als een schip be stuurd kan worden. De wielen en het stuur zijn verstelbaar, al naarmate dit I voertuig zich op het water of op het land bevindt. Luchtsteen gevallen in Frankrijk. „Nabij Eloyes, Frankrijk, is een lucht steen gevallen in een hof, voor de voe ten van M. Hornspercer, hovenier. De 1 steen heeft de dikte van twee vuisten hij is zwart-bruin, men eenige metaal achtige strepen. Men gaat hem bewa ren. Den dag te voren, rond 5 uur van den morgen, werd boven Eloyes eene vlam van groote lengte bemerkt en terzelfdertijd werd eene losbranding waargenomen. Men denkt dat het een andere luchtsteen was, die ontploft is. Mijninstorting in Fransch-Noorden Vrijdag heeft er zich in den koolput Bonnel, te Lallaing, der mijnen van Aniche, eene instorting voorgedaan, waardoor de Poolsche arbeider Frans Comzak op den slag werd gedood. Frans Caron werd erg gekwetst en Ig- nace Michalak werd een ader van het linker been doorgesneden. De mijn- dienst heeft het gebruikelijk onderzoek gedaan om de oorzaken van het onheil vast te stellen. De wolnijverheid in Fransch-Noorden. De laatste dagen is er een belangrij ke opleving waar te nemen in de wol nijverheid in Noord Frankrijk. Deze opleving is gepaard gegaan met een aanzienlijke vermindering van de las ten, die de regeering aan de wolnijver heid heeft verleend. De termijnmarkt voor gekamde wol, een belangrijke mededingster voor Antwerpen, is thans ook weer geopend. De wolvoorraden van de fabrieken te Toerkonje en Roebaais die tijdens de laatste krisis tot 15.750.000 kilo waren gestegen, beloopen thans onge veer 1 2.000.000. Verleden jaar in Mei was er 1 3.000.000 kilos aan voorraden opgeslagen. De prijsstijging, die bij de laatste wolveilingen reeds waar te ne men was, zet zich op de termijnmarkt voort. Dit is echter grootendeels een gevolg van het optreden van de spe culanten. Tegen het gevaar der Overwegen. De Spaansche ingenieurs MM. Félix Iribarren en Sabino Lopez, van Goi- zuetta, hebben Donderdag, in aanwe zigheid der overheden en techniekers. van de Spaansche Spoorwegen, proef nemingen gedaan met een toestel van hunne uitvinding, hetwelk het gevaar der overwegen afweert. Dit toestel, werkende met electrische drijfkracht en met de beweging van den aanstoo- menden trein, doet automatisch de bareelen der overwegen neervallen» geruimen tijd op voorhand het licht ook automatisch de barreelen weer op wanneer de trein voorbij is. De proef nemingen hebben de beste uitslagen opgeleverd. DRINKT MAS-CAR BIER Duitsche Ingenieur verongelukt. De Duitsche ingenieur Max Valeer, gekend voor zijne uitvindingen en proefnemingen betreffende de auto- en. vliegtuigendrijfkracht, is, Zaterdag na middag, tijdens proefnemingen nabij Berlijn verongelukt. De dood was oogenblikkelijk. Zonderling ongeval te Wasquehal'. Zondag namidag, tijdens een vlieg- meeting te Wasquehal, Fransch-Noord, heeft zich een zonderling ongeval voor gedaan. De loods had juist de vertrek lijn verlaten met een tweedekker, waarin twee vrouwen hadden plaats genomen, toen een vleugel den grond raakte. Het toestel sprong over den vaartdam, nevens het vliegplein en kantelde dan om in het water. De loods en een der vrouwen konden zich zelf uit het water helpen. De andere vrouw moest door de toeschouwers gered worden. De twee passagiersters bekwa men lichte verwondingen. De loods was ongedeerd. Onderneming van Electriciteit T. S. F. CH. DECLERCQ ZUSTERS Bertenplaats, 13, POPERINGHE.

HISTORISCHE KRANTEN

De Gazet van Poperinghe (1921-1940) | 1930 | | pagina 1