1933
Nijverheidsblad voor Popermghe en omstreken.
DE DUIVEL OP AARDE
De pinantieele ontwerpen der Regeering.
Nieuw Gecoöpteerd Senator
De na-oorlogsche geschiedenis
van ons Parlement
Voor de Weduwen
der Rijkswacht
De §azel van cfoperinqhe
DE REGELING DER OORLOGSSCHADEN
Stad Poperinge. Feestzaal Palace
WOENSDAG 18 JANUARI
te 8 uur stipt, voert de
GROEP STAF BRUGGEN
het grootste suksesstuk
op, van het tooneeljaar
STAF BRUGGEN
in de hoofdrol.
'n hekelspel over de
moderne wanorde.
GIJ GAAT TOCH OOK
DERTIENDE JAAR. NUMMER 1.
WEEKBLAD 25 CENTIEMEN.
ZONDAG 1 JANUARI 1933.
ABONNEMENTEN
i Jaar. per post I 6 fr
Congo 25 fr.
Frankrijk 25 fr.
Amerika 30 fr.
Losse Nummers 0.25
«o»
MEN ABONNEERT OP
ALLE BELGISCHE
POSTKANTOOREN
De postabonnenten in Belgie, die van woonst
veranderen, moeten dit aangeven in 't post-
bureel dat hen bedient, en niet aan ons.
Plakbrieven bij ons gedrukt worden één
maal gratis in ons blad overgenomen.
Uitgevers-Eigenaar» Gebroeders DUPONT, Yperstraat, 2, POPERINGHE.
Postcheckrekening N' 48439. Telefoon 180
Ieder medewerker blijft verantwoordelijk voor zijne bijdragen. Bijdragen ia te zanden
tegen den Donderdag noen. Kleine berichten tegen den Vrijdag noan.
Da naamlooaa ingezonden artikels worden in da scheurmand gegooid.
Bij elk schrijven naar inlichtingen wordt
men beleefd verzocht een postzegel voor ant
woord te voegen.
Het blad staat ter beschikking van alwie het
goed meent met het algemeen nut en belang.
C n III MH
AANKONDIGINGEN
Per regel 1.00 fr.
minimum 3.00 fr.
«o»
Rouwberichten 0.80
fr. de regel, met mini
mum van 5.00 fr.
Bijzonder Tarief voor
Notarissen en Deur
waarders. Voor dik
wijls te herhalen rekla-
men, prijzen volgens
overeenkomst. Alle
tankondigingen zijn op
voorhand te betalen.
aan hare geachte Lezeressen en Lezers.
Nogmaals zijn We een nieuw jaar in
getreden Een jaar dat, volgend op
zooveel andere, ons heil en voorspoed
brengen moet, doch, helaas misschien
ook wel droefheid en tegenslag voor
behoudt.
Mocht het voor U allen, beste Leze
ressen en Lezers, voordeelig wezen.
Mocht het ons naar betere toestan
den brengen en ons die tijden van cri
sis en werkloosheid wegnemen, om ons
tot de goede vervlogen jaren terug te
brengen het ware voor ieder van
ons voordeeliger en aangenamer. Dat
het een herneming brenge aan handel
en nijverheid, tot aller heil, en tot
welvaart der gansche samenleving
Ziedaar, beste Lezeressen en Lezers
in korte woorden, onze beste en vurig
ste wenschen voor het pas geboren
jaar 1932.
De Gazet van Poperinghe
Het schuldenvraagstuk blijft
onaangeroerd tot 4 Maart 1933.
De toekomstige president der Ver-
eenigde Staten, Roosevelt, heeft een
belangrijke conferentie gehad met Nor
man Davis, den Amerikaanschen af
gevaardigde op de ontwapeningscon
ferentie en bij andere internationale
besprekingen. In den loop dezer con
ferentie werd door de beide staatslie
den gesproken over de ontwapening,
de economische wereldconferentie, de
toltarieven, de stabilisatie van het
muntwezen en ander financieele vraag
stukken.
Roosevelt en Davis spraken ook
over de kwestie der oorlogsschulden,
doch niets wijst er op, dat Roosevelt
in dit opzicht van opvatting veranderd
is.
Wat de schuldenkwestie betreft, de
ze wordt zooals bekend verdaagd tot
na 4 Maart, den dag waarop Roose
velt het bewind zal aanvaard hebben.
Naar vernomen wordt, ziet president
Hoover er geen heil in, een commissie
in te stellen, die alleen tot taak heeft
de feiten vast te stellen en helt hij dus
tot de meening over, dat het geheele
vraagstuk aan Roosevelt moet worden
overgedragen. Laatstgenoemde zal in
dien tusschentijd ongetwijfeld met zijn
raadgevers over deze problemen van
gedachten wisselen, doch deze bespre
kingen blijven strikt geheim en er zijn
geen aanwijzigingen aangaande het
standpunt dat hij jegens de schulde
naars zal innemen.
Op grond van verklaringen van de
mocratische leiders gelooft men, dat
in de komende lente een bijzondere
zitting van het Congres bijeengeroepen
zal worden, daar het nieuwe parlement
anders eerst in December 1933 voor
het eerst zou vergaderen. Het doel de
zer speciale zitting zou niet alleen zijn
te pogen een algemeen achterwege blij
ven der Juni-betalingen op grond der
oorlogsschulden te verhinderen, doch
ook de behandeling van verschillende
dringende binnenlandsche kwesties,
zooals het begrootingsevenwicht, maat
regelen tot steunverleening aan de far
mers, de bierverkoop, enz.
De minister van Buitenlandsche Za
ken Stimson, heeft thans kennis geno
men van het verslag, dat de Ameri-
kaansche gezant te Parijs, heeft uitge
bracht over zijn besprekingen met h.
Paul Boncour. Naar verluidt heeft h.
Stimson den gezant opgedragen er bij
de Fransche regeering op aan te drin
gen alsnog zoo spoedig mogelijk den
December-termijn der schulden te vol
doen.
Griekenland krijgt uitstel.
Het Amerikaansche ministerie van
Financies heeft blijkens een officieele
mededeeling, den Griekschen oorlogs-
schuldtermijn, welke den 1 Januari
1 1933, vervalt, voor twee jaar opge
schorst, dus tot einde 1934.
Illlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
i DRINKT MAS-CAR BIER
M. ROBERT GILLON,
Advokaat te Kortrijk.
Verleden week werd de h. Gillon
door de liberale senatoren, tot gecoöp
teerd senator voor de Provincie West-
Vlaanderen gekozen.
In ons vorig nummer gaven we de
namen der verscheidene gekozen geco
öpteerde senatoren van het Land.
Dinsdag laatst legden deze senato
ren den grondwettelijken eed af en
werden dus als nieuwe senatoren ge
kozen verklaard, zoodat de Senaat nu
eindelijk volledig samengesteld is.
Hllllllllllllllllüllitllllllülllilllllllllllllllülllillllillllllllllllllllllllllllil
DRINKT MAS-CAR BIER
siiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiUHiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiuiin
De vooroorlogsche samenstelling van
de Kamer.
Voor den oorlog was de Kamer van
Volksvertegenwoordigers als volgt sa
mengesteld
Katholieken 99 zetels.
Liberalen 45 zetels.
Socialisten 40 zetels.
Ons Na-Oorlogsch Kiesstelsel.
Na den oorlog, trad het vierde kies
stelsel in voege in ons land, sinds zijn
bestaan. Het is dit stelsel dat nu nog
in voege is.
Het is dit van het eenvoudig alge
meen stemrecht met evenredige verte
genwoordiging, doch met een evenre
dige vertegenwoordiging, die zich nu
zelfs niet enkel meer beperkt bij het
arrondissement, doch die door het stel
sel der apparenteering, zich ook uit
strekt tot een heele provincie.
Volgens het vroeger stelsel der e-
venredige vertegenwoordiging werden
inderdaad de gekozenen aangeduid,
enkel en alleen door het stemmenaan-
tal behaald in een bepaald arrondis
sement. Dit was het stelsel D'Hondt.
Het Apparenteeringstelsel.
Door het stelsel Van de Walle wor
den nu nochtans de overschotten in
een arrondissement, gebruikt om met
de overschotten der andere arrondis
sementen eener provincie, nog enkele
bijkomende gekozenen aan de verschil
lende partijen te verzekeren.
Dit stelsel heeft voor gevolg, dat de
uitslag der verkiezing, indien men hem
per arrondissement beschouwt, ver-
valscht is, doch dat hij nauwkeuriger
is dan met het vorig stelsel, wanneer
men dezen eener heele provincie na
kijkt.
Heden willen we eens nazien, wat
het resultaat was, dat de partijen met
het stelsel behaalden in de Kamers bij
de verschillende verkiezingen, die zich
in de na-oorlogsche jaren afspeelden.
De eerste samenstelling der Kamer
na den oorlog.
Den I 6 November 1919, onder het
kabinet Delacroix, dat ministers der
drie groote partijen groepeerde, had
den deze eerste verkiezingen plaats.
Het is in deze verkiezing, dat de ka
tholieken hun volstrekte meerderheid
verloren, en dat de socialisten van den
anderen kant, een grooten sprong de
den, die van hen bijna de machtigste
groep in het parlement maakte.
De samenstelling van de Kamer was
als volgt
Katholieken
Socialisten
Liberalen
Fronters
Oud-strijders
Middenstanders
Nationalist
73 zetels.
70 zetels.
34 zetels,
zetels,
zetels,
zetel,
zetel.
5
2
1
Voor de eerste maal deden in 1919
ook afzonderlijken of afgevaardigden
van kleinere groepeeringen hun intrejf
in het parlement.
De samenstelling van het nieuw Par
lement van 1919, dat eigenlijk geko
zen was op grond van een kieswijzi-
ging, doorgevoerd door een Kamer,
die geen recht van zetelen meer had,
dus op een Grondwetherziening, die
tegen den geest en de letter van de
Grondwet zelf was doorgevoerd, wees
uit, dat de regeering zou moeten blij
ven steunen op een verstandhouding
tusschen de groepen, en katholieken,
liberalen en socialisten zetten hun me
dewerking aan de regeering voort.
Na het incident van het gebroken
geweer te La Louvière, naar aanleiding
van hetwelk de heer Devèze het ont
slag uitlokte van de socialistische mi
nisters, kregen we, voor de eerste maal
een liberaal-katholieke regeering.
De tweede na-oorlogsche volks
raadpleging.
Het is onder het beleid van zulke
regeering, dat de tweede na-oorlog
sche Grondwetherziening plaats had,
met het gevolg dat ook nieuwe verkie
zingen moesten volgen.
Deze tweede volksraadpleging had
plaats den 20 November 1921.
De uitslag voor de Kamer was
Katholieken 80 in plaats van 73
Socialisten 68 in plaats van 70
Liberalen 33 in plaats van 34
Fronters 4 in plaats van 5
Oudstrijders 1 in plaats van 2
Aangezien deze uitslag in elk geval
wees op een achteruitgang van de so
cialisten, werd de reeks der liberaal-
katholieke regeeringen, ditmaal door
den heer Tneunis, voortgezet.
En gedurende een heelen parlemen
tairen cyclus werd het stelsel dezer
regeeringen doorgevoerd.
Eene socialistische overwinning
in 1925.
Den 5 April 1925 werden dan ook
iets te vroeg nieuwe verkiezingen uit
geschreven, en ditmaal mochten de
socialisten zich werkelijk in een over
winning verheugen.
De nieuwe Kamer werd inderdaad
samengesteld uit
Katholieken 78 in plaats van 80
Socialisten 78 in plaats van 68
Liberalen 23 in plaats van 33
Fronters 6 in plaats van 4
Communisten 2 in plaats van 0
Voor de eerste maal zag de katho
lieke partij zich door een andere inge-
loopen. De socialisten maakten van hun
voordeel gebruik om een regeering met
de christen-democraten samen te stel
len, de regeering Poullet-Vandervelde.
De wetgevende verkiezingen
van 1929,
Toen de kiezers weer naar de stem
bus werden geroepen in het jaar 1929,
bewezen zij dat ze van de socialisten
niet tevreden waren. Den 26 Mei 1929
kozen zij dan ook een Kamer die als
volgt samengesteld was
Katholieken 76 in plaats van 78
Socialisten 70 in plaats van 78
Liberalen 28 in plaats van 23
Fronters 1 1 in plaats van 6
Communisten 1 in plaats van 2
Afzonderlijke 1 in plaats van 0
Deze uitslag werd bekomen, met
voor de groote partijen, volgende aan
tallen stemmen
Katholieken
Socialisten
Liberalen
842.510 stemmen.
803.347 stemmen.
369.1 I 4 stemmen.
De laatste wetgevende verkiezing
van 1932.
Op 27 November 1932 werden de
kiezers dus opnieuw ter stembus ge
roepen. Katholieken en Socialisten
wedijverden om de volstrekte meer
derheid te verkrijgen, doch groote ver
andering, in de samenstelling van het
Parlement, kwam er niet. De Kamer
werd als volgt samengesteld
Katholieken 79 in plaats van 76
Socialisten 73 in plaats van 70
Liberalen 24 in plaats van 28
Fronters 8 in plaats van 1 l
Communisten 3 in plaats van I
Afzonderlijke 0 in plaats van 1
De drie groote partijen bekwamen
ieder volgend getal stemmen
Katholieken 904.034 stemmen.
Socialisten 866.790 stemmen.
Liberalen 333.5 I 7 stemmen.
Aan deze drie partijen kost iederen
zetel, volgend getal stemmen
Katholieken 904.034 79 1 1.443
Socialisten 866.790 73 1 1.873
Liberalen 333.517:24 =13.896
Deze laatste getallen toonen aan,
at de evenredige vertegenwoordiging
al is zij tot een volledige provincie
uitgebreid, toch ook niet de weergave
is van den wil van het volk.
ÏJIIIIII1IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII1IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
EEN PENSIOEN DAT MOET
HERZIEN WORDEN
Het Steunfonds der Rechthebbenden
Het mag gezegd, dat de weduwen
van de gendarmen benadeeld worden,
wat betreft de toekenning van het pen
sioen.
Men vergete hier niet, dat het niet
de Staat is, welke het pensioen van de
Weduwen der Rijkswacht uitkeert,
maar wel het Steunfonds van de Rijks
wacht, kas die uitsluitend gevoed
wordt door de leden zelf. De Schat
kist stort slechts een twintigste gedeel
te van het bedrag der geinde sommen.
Er zijn op dit oogenblik ongeveer
negen honderd weduwen van gendar
men acht honderd vijftig ontvangen
twee tot vier duizend frank pensioen
per jaar en de vijftig anderen krijgen
4000 tot 6.348 frank.
Van de bezoldiging van de gendar
men wordt afgetrokken 6 t.h. voor de
gegradeerden en manschappen in wer-
kelijken dienst 3 t.h. van het bedrag
van het pensioen voor hen die gepen-
sionneerd zijn en 5 t.h. van het pen
sioen der weduwen.
In 1931, werd een bedrag van negen
millioen geïnd en de uitgaven beliepen
slechts 3 Zi millioen. De huidige re
serve van het Steunfonds beloopt tot
32 millioen.
Men vraagt zich terecht af hoe het
komt, dat de weduwen een zoo laag
pensioen ontvangen, vermits er zoo
veel geld voorhanden is.
Eigenlijk wordt het pensioen op fan
tastische wijze berekend.
In uitvoering van de wet van 29
Juli 1926, werden de pensioenen ge-
perekwateerd volgens de beginselen
welke in de maatschappijen voor le
vensverzekeringen worden toegepast.
Zoo komt het, dat vijftig weduwen,
die na 1926 hun echtgenoot verloren,
thans meer pensioen trekken dan de
anderen.
Om haar belangen te verdedigen,
hebben, zooals bekend, de weduwen
een Vriendenkring opgericht.
Een officieel komiteit, dat tien dui-
zen gendarmen, gepensionneerden, we
duwen en weezen vertegenwoordigt,
stelde zich vroeger reeds aan het werk,
om de statuten van 1 888 te moderni-
seeren. Aan de reserven wordt niet ge
raakt, van den Staat wordt geen cent
gevraagd en ieder jaar wordt een winst
van vier millioen verwezenlijkt. En de
weduwen krijgen een beter pensioen.
De Staat echter wil het Steunfonds
onder zijn voogdij nemen, wat de rijks
wacht beslist weigert.
Het voorstel van voornoemd komi
teit, kost den Staat niets en de we
duwen en weezen hebben er baat bij.
Dubbele reden om het voorstel on
verwijld goed te keuren.
HJIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII1III1III1IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
IETS VOOR DE JAGERS.
Een goed jager moet straffe beenen
hebben, want dikwijls moeten dezer
spieren op één dag kolossaal veel werk
leveren.
De jager vertrekt 's morgens vol
ijver, en marcheert den ganschen dag
zonder ophouden. Hij heeft goede lon
gen noodig om heuvelen te bestijgen
en velden in looppas te doorkruisen.
Jagen is een sport, en men weet dat
voor sport suikerverbruik de beste uit
slagen oplevert.
Men zal zich door middel van ge
suikerd voedsel tot de jacht voorberei
den, en ook niet vergeten suiker op
jacht mede te nemen, want suiker zal
door haar krachtopwekkende en kracht
herstellende hoedanigheden den jagers
groote diensten bewijzen.
Oude jagers laten dit voedsel nooit
achterwege het is dan ook niet te
verwonderen dat deze een verbazende
kracht en lenigheid blijven behouden.
Algemeen uitzicht van het nieuw plan.
I. - Algemeen Plan
Te vullen deficit 1.800 millioen
Veiligheidsverschil 200 millioen
Beoogde inkomst
II. - Middelen
Nieuwe belastingen
Controolverscherping
Besparingen
2.000 millioen
1.450 millioen
200 millioen
350 millioen
Totaal 2.000 millioen
De verdeeling der middelen gebeurt
als volgt
I. - Nieuwe belastingen
Crisisbel. op inkomsten 400 millioen
Verhoog erfenisrechten 75 millioen
Rechten op tabak, enz. 550 millioen
Spec, taksen op invoer 425 millioen
Totaal 1.450 millioen
II. - Controolverscherping
Op weelde- en overdrachts
taks, en op tolrechten
III. - Besparingen
Controol op ouderdoms
pensioenen
Controol werkloosheid
Afschaffing opslagen
Vermindering der mili-
cianenvergoeding
200 millioen
100
100
40
millioen
millioen
millioen
1 0 millioen
Totaal
350 millioen
In eene nachtzitting bespreekt de
Kamer het Financieel Plan.
De Kamer heeft in de nachtzitting
die duurde van den Dinsdag avond
8.30 uur, tot 2.30 uur den Woensdag
morgen, hare goedkeuring gehecht aan
het financieel ontwerp der regeering
tot evenwichtiging der begrooting, zoo
als dit ontwerp gewijzigd werd door
de Kommissie van Financies.
De voornaamste dezer amendemen
ten van de Kommissie, zijn
1. Het bedrag der bijkomende be
lastingen voor 1933 wordt van 900
millioen op 450 millioen herleid
2. De regelmatige opslag der staats-
agenten blijft behouden
3. De vergoeding van 200 fr. aan
de militianen en deze van 1 00 fr. aan
de wederopgeroepenen zullen Voort
uitbetaald worden, indien daartoe eene
aanvraag wordt ingediend.
Verder heeft de regeering volmacht
of uitgebreide machten bekomen tot
het treffen van de onontbeerlijke schat
kistmaatregelen, zonder de stemming
van het parlement te moeten afwach
ten.
De socialisten, de kommunisten en
de frontisten, kwamen te voorschijn
met eene reeks amendementen. Zij
trachtten verwarring te stichten en de
openbare meening te misleiden met
aan te dringen op het geval der staats
ambtenaren.
Men weet dat het ontwerp in zijn
oorspronkelijken tekst voorstelde de
weddeverhoogingen der ambtenaars
met één jaar uit te stellen. Doch, de
regeering heeft zich aangesloten bij het
amendement der Kommissie, zeggende
dat de regelmatige opslag voort ïal
blijven verleend worden.
De stemming der artikels.
De Kamer ging over tot het onder
zoek en tot de stemming der artikels.
De drie eerste artikels werden aan
genomen in den tekst der Kommissie
van Financies, luidende als volgt
Artikel I. 1De Regeering is er
toe gemachtigd, uitsluitend ten bate
van den Staat te vestigen
A). Als nationale crisisbijdragen en
alleen voor 1933 een bijzondere en
opklimmende taks op het bedrag van
elke bezo'diging, vergoedingen, pen
sioenen, bijverdiensten, renten en om
't even welke k "gewezen sommen, ba
ten van de vrije beroepen, winsten van
allen aard, alsmede, op de inkomsten
van uitstaande kapitalen en op de in
komsten van de vaste goederen
B). Een bijzondere taks op de uit
zonderlijke winsten gemaakt wegens
de consignatie, den invoer, der uitvoer
de fabricatie of den verkoop >||fc-<Ie
producten die aan de formalitenB
machtiging voor in- of uitvoer, hi^
aan een vergunning onderworpen zijn.
De modaliteiten van de belasting
en van bedoelde taks zullen bij Ko
ninklijk besluit worden vastgesteld.
Het bedrag van de nationale crisisbij
drage mag echter niet 4 t.h. over
schrijden.
Waarschijnlijk zullen sommige in
komsten, die beneden 12.000 frank,
volledig vrijgesteld worden van de
nieuwe taks. Van de salarissen van 12
tot 25.000 frank zal men 1 t.h. eischen
van 25 tot 100.000 frank 2 t.h. van
100 tot 200.000 frank 3 t.h. en bo
ven de 200.000 frank 4 t.h.
Artikel 2 Om 't begrootingseven
wicht te voleindigen, kan de Koning,
door in Ministerraad aangenomen Ko
ninklijke besluiten, voor het jaar 1933
de noodige maatregelen treffen met het
oog op een bijkomende opbrengst van
de Bestaande belastingen, die niet de
450 millioen mag overschrijden en ver
deeld worden als volgt
Registratierechten 45 millioen
Rechten van successie 70 millioen
Zegelrechten en hiermede
gelijkstaande taksen 1 85 millioen
Cedelbelasting en
bijzondere taksen 50 millioen
Bijkomende personeele
belasting op het
globaal inkomen I 00 millioen
Deze besluiten zullen uiterlijk op 1 5
Januari 1933 moeten genomen wor
den. Bij het verstrijken van den ter
mijn van drie maand zal bij de Kamers:
verslag uitgebracht worden over de
maatregelen welke de Regeering op
grond dezer wet getroffen heeft.
Artikel 3. Gedurende het jaar
1933 is alle aanwerving van nieuwe
beambten zoowel in de centrale dien
sten als in de buitendiensten stop gezet
Er mag van dezen regel slechts af
geweken worden mits besluit van den
Ministerraad en voor zoover er de af
doende redenen van te laten blijken
a) dat de benoeming of de hand
having der functie onontbeerlijk is
b) dat het onmogelijk is ze aan het
personeel in dienst toe te vertrouwen.
Artikel 4. Dit artikel van het re-
geeringsontwerp, vroeg dat de vergoe
ding der militianen van 200 fr. (meer
dan 8 maand dienst) en de vergoe
ding van 100 fr. aan de wederopge
roepenen alleen dan zou betaald wor
den, wanneer er een uitdrukkelijk ver
zoek voor ingediend wordt.
Dit artikel wordt aangenomen met
87 stemmen tegen 57 en 2 onthoudin
gen.
Artikels 5, vraag voor voorloopige
kredieten, en artikels 6 tot 10, worden
aangenomen, meerderheid tegen min
derheid.
De bijzondere machten
Artikel 11. Dit artikel verleent
aan de regeering bijzondere machten
voor één jaar tot de onontbeerlijke
schatkistverrichtingen, in afwachting.