De Stroom der huidige Economie Stukzilien (pul*} PUROL VREESELIJK ONSELUK TE VLAMERTINGHE üoitenlanö nieuws- en notarieel aankondigingsblad voor poperinghe en omstreken. gebroeders dupont drink kronen pilsner bij Wiel rijden overdreven machi en wezen. de grootste steden ter wereld. de markenkwestie de weeldetaks op het pasteigebak de kwestie van de oorlogsschulden drink kronen pilsner 13' JAAR. NUMMER 31. WEEKBLAD 25 CENTIEMEN. ZONDAG 30 JULI 1933. ABONNEMENTEN 1 Jaar, per post 16 fr. 25 fr. Frankrijk 25 fr. 30 fr. .0.25 fr. Men abonneert op alle belgische postkantooren. De po*tabonnenten in Belgie, die van woonst veranderen, moeten dit aangeven in 't post- bureel dat hen bedient, en niet aan ons. Bij elk schrijven naar inlichtingen wordt men beleefd verzocht een postzegel voor ant woord te voegen. Uitgevers-Eigenaars Yperstraat, 2, POPERINGHE. Postcheck 48459 Telefoon 180 Ieder medewerker blijft verantwoordelijk voor zijne bijdragen. Bijdragen in te zenden tegen den Donderdag noen. Kleine berichten tegen den Vrijdag noen. Naamlooze ingezonden artikels worden in de scheurmand gegooid. BB AANKONDIGINGEN Per regel1.00 fr. (minimum 3.00 fr. Rouwberichten minimum 5.00 fr. Bijzonder Tarief voor Notarissen eo Deur waarders. Voor dikwijls te herhalen re- klamen, prijzen volgens overeenkomst. Alle aankondigingen zijn op voorhand te betalen. Sedert verscheidene jaren is er een groote verandering gekomen in de nij verheid en in het economisch leven. Men spreekt van overproductie, over mangel aan verbruik, over werkloos heid. Wat is er gebeurd Wat gebeurt er en wat zal er nog gebeuren De kolen vervangt men door de witte kolen. Talrijk zijn de landen in Europa en langs gene zijde van den Oceaan, waar de treinen reeds gedeel telijk of volkomen door de electrici- teit voortgedreven worden. De witte kolen deelt in veel landen den electrischen stroom uit voor de verlichting en de industrieele drijf kracht, en die electriciteit slorpt maar de eerste inrichtingskosten op. De zware olie, mazoet en produc ten der petrool vervangen meer en meer de kolen op de schepen de pe- troolbronnen worden talrijker, er zijn er in overvloed. Daaruit volgt dat de koolputten de zelfde uitwegen niet meer hebben en niet meer hebben zullen de behoefte aan kolen voor de drijfkracht, vermin dert gedurig. Droevig gevolg veel mijnwerkers zullen gedurende het ove rige van hun leven werkloos blijven, indien zij geen ander werk kunnen ver richten. Voor het bouwen van bruggen en huizen, bezigt men minder ijzer en hout men vervangt dit alles grooten- deels door gewapend beton, dat ge makkelijk vervaardigd wordt aangezien ciment, zand en steenen overal te vin den zijn. Bijgevolg zullen veel werklieden uit de zware metaalnijverheid ook van stiel moeten veranderen of waarschijn lijk geheel hun leven ook werkloos moeten blijven. De kunstmatige zijde vervangt ge deeltelijk het katoen, de natuurlijke zijde en de wol. Daar de kunstmatige zijde grootendeels een scheikundig produkt is, kan zij in onbeperkte hoe veelheid, geheel het land door, gefa- brikeerd worden. Het cauotchouc, de koffie, het ka toen en andere vreemde voortbreng sels worden nu ook in Amerika, Afri ka en Azia geteeld en zijn de eigen produkten niet meer van het een of ander vasteland. Uit al wat voorgaat, volgt dat al deze grondstoffen en veel andere, op eene bestendige wijze niet meer in goudwaarde zullen stijgen integen deel, zij zullen eindelijk gedurig de goudwaarde verminderen. Men bouwt geen huizen meer met drie, vier verdiepingen, men bouwt ze nu met negen tot veertien verdiepen en nog veel meer, als de wolkenkrabbers. In goudwaarde zijn ze betrekkelijk minder kostelijk de gebruikte grond is dezelfde en de bouwkosten voor de bijgevoegde verdiepen bedragen min der. De huur der appartementen kunnen niets anders dan in goudwaarde dalen De meeste grondstoffen, die in 1929, omtrent op 250 goud ston den boven de prijzen van 1914, staan tegenwoordig gemiddeld op 40 on der hunne goudwaarde van 1914, maar de gefabrikeerde voortbrengselen zijn in dezelfde evenredigheid niet gedaald sommige zijn nog wat duurder in goudwaarde. De wetten op de werkloosheid, som mige maatschappelijke wetten en vee andere, alsook de sj'ndikaten, beletten het normaal dalen van den handenar beid, en de gefabrikeerde produkten blijven te duur vergeleken met den prijs der grondstoffen. De voortbren gers verkoopen hunne produkten goed koop en moeten daarenboven zware fiskale lasten betalen, terwijl de werk mansklas er weinig betaalt Zien wij eens, door een klaar voor beeld, waar dit ons naartoe leidt. Nemen wij als grondstof de wol. In 1914 werd een kilo wol van ge middelde hoedanigheid drie frank en half goud verkocht. Een meter geweef sel, duizend gram wegende, verkocht men ongeveer zeven goudfrank den meter. Diezelfde wol is nu omtrent veertien papierfranks waard of twee goudfrank, en wordt als geweefsel on geveer negen-en-veertig frank papier verkocht of zeven goudfrank den meter. De voortbrenger van die grondsto kon, voor 1914, zijn kilo wol, die een meter geweefsel geworden was, voor zeven frank terugbekomen, in andere woorden, hadde hij twee kilo wol ge geven, dan hadde men een kilo ge weefsel teruggeven de tweede kilo ware de betaling geweest voor de om werking. Maar tegenwoordig verkoopt hij de kilo wol voor twee goudfrank, en h<j moet het geweefsel altijd zeven goud frank betalen. Hij ontvangt dus 40 minder en betaalt immer denzelfden prijs voor het geweefsel, gemanufactu- reerde wol geworden. Indien hij nu drie kilo en half wol geeft, ontvangt hij een metergeweefsel en moet twee kilo en half aan den om- werker laten, wanneer hij vroeger dan slechts een kilo hadde te laten vallen. Hij zal dus meer dan het dubbel duur der betalen (150 aan degenen, die de verandering bewerken. De koopkracht dezer kategorie der jevolking heeft dus meer dan de helft fgenomen. De middenklassen onder gaan insgelijks ditzelfde onevenwicht, daar hunne inkomsten dikwijls in de zelfde evenredigheid gedaald zijn. De andelijke bevolking en de midden- dassen maken omtrent 70 der be volking uit meer dan 70 zijn dus verplicht inkrimpingen te doen. De fabriekwerker koopt daarente gen goedkoop de voortbrengselen der aarde. Ook de zeehavens zullen langen tijd en misschien altijd, van de vroegere Dedrijvigheid beroofd zijn. De scheeps- ruur gebeurt niet meer en zal niet meer gebeuren in dezelfde verhouding, det getal ton kolen, per schip ver voerd van het eene land naar het an dere, is verminderd en zal blijven ver minderen. Zoo is het ook gestaan met de zwa re metaalnijverheid en het hout wij zien de afsluitingen der hoven en die van sommige gronden, die vroeger in lout zouden geweest zijn, door afslui tingen in beton vervangen. De landen zoeken graan genoeg te runnen opbrengen tot hunne behoefte; \et vervoer van die voortbrengst zal dus afnemen. Men zal dezelfde hoe veelheid kasseisteenen niet meer ver voeren, om de wegen te leggen (zij cwamen meest uit Zweden en Noor wegen), daar deze nu dikwijls in asfalt en ciment gemaakt worden. De werkloozen, die vroeger in de zeehavens arbeidden, zijn dus ook ver plicht naar ander werk te zoeken. De wetenschap is overal algemeen geworden. Onderdanen van overzee- sche landen hebben, sedert veertig jaar, de Europeesche hoogescholen ge volgd en hebben onze wetenschappe- ijke, technische en economische kui tuur verworven zij bezitten daaren boven nog de hunne Japan. Deze landen hebben in hun groo te steden hoogescholen ingericht, die met de Europeesche mededingen. De uitvindingen en verbeteringen behoo ren niet meer uitsluitelijk tot Europa en Amerika. Deze overzeesche landen runnen tegenwoordig, in veel gelegen reden, onze techniekers, onze leeraars onze geneesheeren, enz, missen. De geldbeleggingen op de banken brengen omtrent geen intrest meer op in sommige landen betalen de banken niets voor de beleggingen op korten termijn en zeer weinig op langen ter mijn. In andere landen is de intrest zoo gering, dat geen enkel belegger er kan van leven, zooals het eenige jaren geleden reeds het geval was. Veel dezer beleggers zullen hunne gestorte sommen terugvragen, omdat ze hun kapitaal niet willen uitgeven. Zij zullen hun geld, dat slaapt, moeten doen opbrengen en zullen zich met kleine winsten vergenoegen, dus afslag der prijzen. Alle deze dingen hebben en zullen als gevolg hebhen de vermindering der produkten in goudwaarde. G. v. B. Zonneslag, Dragen en Stukloopen vanJHuid en Voeten, verzacht en geneest men met Doos A en 7'/i frank. In alle Apotheken. Te Munchen is een boek van Spring er verschenen,waarin de schrijver wijst op het groot gevaar dat het mensch- dom bedreigt, door overdreven me- caniseering. Moet men hem gelooven, dan zal in dit en honderd jaar het aanschijn van de aarde veranderd zijn. De wouden zullen verdwenen zijn, men zal ze benuttigd hebben voor de technische benoodigheden, vooral om zich papier aan te schaffen. Maar van dan af zal het klimaat zich gewijzigd ebben, ook het kenteeken der men- schenrassen. Sommige dezer zullen verdwijnen, bijvoorbeelde de Roodhuiden en de Australische inboorlingen ook zekere dierensoorten zullen niet meer bestaan. De mekaniseering van het leven, reeft reeds de grens bereikt waar het uitzinnige bestaat. De autos zijn zoo zeer vermenig vuldigd, dat men in de groote steden rijna sneller vooruitgaat te voet, dan met een auto. In het domein der voortbrengst is de mensch achteruit voor wat zijne ontwikkeling betreft op die der tech niek. Hij is niet meer in staat het reusachtig mekanisme te leiden, ver tegenwoordigd door de huidige nij verheid, de wereld. Het menschdom heeft uitstekende mannen noodig, uitvinders, ingenieurs, inrichters. Welnu, noch de groote oor- og, noch de naoorlog hebben ons zul te mannen geschonken, integendeel, een processus van gelijkmaking is aan gang onder het menschdom. Indien het zoo in de toekomst is, zal de techniek onvermijdelijk achter uitgaan, ofwel de tegenstrijdigheid rierboven aangeduid, zal uitkomen op een universeele ramp. Men weet niet welk pacifisme er ten opzichte der natuur bij den mensch aegint geboren te worden. De menschén zijn den belangrijken strijd tegen de stof moede en de uit slagen in dien strijd bekomen, hebben ren teleurgesteld, van daar de blinde voorliefde voor het sport. De mensch poogt zich van de slaaf- sche onderwerping aan de machien te onttrekken hij tracht zich zoo van de steden te ontmaken, die hem ge vangen houden. Als tegenactie tegen het ijskoude rationalisme der laatste jaren, voorzegt Springier, de kortelinge ontluiking der rovennatuurkunde, omdat de mensch instinctmatig de ramp zoekt te vermij den die hem toegrijnst. De tijd zal bewijzen wat er daar van waar is. Illlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllirn vermindering waar te nemen te Wee- nen en te Leningrad, maar vooral te Constantinopel, waar men van I mil joen 200.000 op 600.000 viel. In Azie wordt de grootste aangroei te Shanghai aangestipt, alwaar de be volking omtrent 4 maal grooter werd te Nagoia werd ze 3 maal grooter. Te Tokio, Canton en Hankow is er ver mindering. Onder de 29 steden wier bevolking het miljoen inwoners overtreft, bevin den er zich 1 2 in Europa, 7 in Amerika in Azia, 2 in Australia en 1 in Afrika. In verband met voorgaande kunnen wij nog een speciaal woordje reppen over de bevolking van Ierland. Tegenwoordig zij er daar 3 miljoen inwoners tegenover 2.974.000 in 1932 .957.000 in 1931 en 2.946.000 in 930. Dus eene aanwinst van 10 a 20.000 's jaars. Als men daarbij in acht neemt dat, 0 jaar geleden, jaarlijks eene ver mindering van 10, 20 tot 30.000 in woners was waar tc nemen, komt men tot het besluit dat in Ierland de toe standen heel wat veranderd zijn. De oorlog heeft in vele Europeesche steden heel wat verandering gebracht in de normale ontwikkeling derzelve. De bevolking der steden vermeerderde in 't algemeen en deze aangroei is nu vooral te wijten aan drie factoren de uitwijking der dorpelingen naar d centra's, den aangroei door geboorten en 't versmelten der steden met hunne voorsteden. Zoo vinden we in een statistiek dat de grootste steden over de wereld vol gende bevolking bevatten New-York 9 millioen Londen 8.263.000 Parijs 4.934.000 Berlijn 4.339.000 Chica go 3.376.000 Shanghai 2.700.000 Moskou 2.667.000 Osaka 2.454.000 Buenos-Ayres 2.153.000 in Tokio 2.130.000; Philadelphia 1.951.000 Leningrad 1.942.000 Weenen 1 mil joen 836.000; Detroit 1.569.000 Rio de Janeiro 1.469.000 Tien Tsin 1.400.000 Calcutta 1.384.000 Pe king 1.340.000; Sydney 1.239.000 Los Angelos 1.238.000 Hamburg 1.231.000; Warschau 1.178.000 Bombay 1.158.000 Cairo 1.135.00(1 Glasgow 1.088.000 Melbourne 1 mil joen 018.000 Budapest 1.002.000 Rome 1 miljoen Milaan 990.000 Mexico 968.000 Nagoia 907.000 Cleveland 900.000 Brussel 890.000 Sao Paolo 880.000 Liverpool 856.00' Praag 849.000 Madrid 845.000 Napels 841.000 Sint Louis 822.000 In 1914 telden slechts 15 steden meer dan I miljoen inwoners thans zijn er 29. De aangroei bedroeg om trent 1 miljoen te Moskow, een hal miljoen te Birmingham en 300.000 te Milaan en Praag. Er is eene gevoelig HET GEVAAR DER ONBEWAAKTE OVERWEGEN. TWEE DOODEN, EEN DOODELIJK GEKWETSTE. doe kan Belgie betaling bekomen Wij hebben gezegd dat de minister raad zich bezig gehouden heeft met de markenovereenkomst, en de tekortko ming van Duitschland aan de beloofde etalingen. Dit onderzoek werd niet doorgedre ven omdat er door den h. Jaspar, te zamen met de hh. Francqui en Gutt en looge ambtenaars van het departement van geldwezen, een onderzoek wordt ingesteld naar de wijze, waarop ons and toch Duitschland aan de betaling can houden. De Belgische regeering heeft te Ber- ijn protest aangeteekend en waar schijnlijk zullen de onderhandelingen binnen kort tusschen Brussel en Berlijn jegonnen worden. De Duitschers hebben reeds gepoogd een verklaring te geven voor hun be sluit. Het zou namelijk niet gaan om schorsing van de betalingen. De stor tingen door Duitschland gedaan, in gevolge de markenovereenkomst, zou den echter niet meer betaald worden aan de Belgische staatskas, maar ge blokkeerd blijven. Belgie zou dan over die sommen kunnen beschikken, maar enkel onder sommige voorwaarden, bijvoorbeeld voor het betalen van Duitsche goederen, die in Belgie in gevoerd worden. Anderzijds wordt nu echter gemeld dat Belgie wel degelijk het middel be zit, om in geval de Duitschers bij hun besluit blijven te zorgen voor eigen betaling. Eerst en vooral is er aan de betaling van de marken geen enkele voorwaar dé verbonden, en moesten de Duit schers destortingen doen, zelfs al cwam er een moratorium tusschen bei de voor de andere schulden. Het Rijk mocht echter de betalingen doen in natura in plaats van in gelden. Daar Belgie per jaar aan Duitsch- and ongeveer voor 1 miljard 300 mil joen frank meer koopt, dan verkoopt, zou het zich heel goed op de volgende manier kunnen betalen de geblok- ceerde gelden gebruiken, om de Duit sche waren te betalen en de handelaars die van Duitschland koopwaren invoe ren, verzoeken de verschuldigde som men in de staatskassen te storten. Die maatregel zou vooral zijn toepassing vinden op den aankoop van kolen die Belgie ieder jaar in Duitschland doet. Het is waarschijnlijk in'die richting dat de onderhandelingen met Duitsch land zullen gevoerd worden. Men za nochtans moeten afwachten wat het Rijk op de voorstellen antwoordt. Uit dit antwoord zal men dan eerst d werkelijke inzichten van Dqitschlanc kunnen afleiden. Zoo zou er aan de markenavereen- komst een oplossing gevonden worden die de Belgische nijverheid en hande in geenen deele schaadt en die tevens het zoo moeilijk verkregen begrOo- tingevenwicht behouden zou. Algemeen wordt het echter betreurc zelfs indien die regeling dus in feite geen geldelijk verlies voor ons Lanc beteekenen zou, dat eens te meer de politiek van verzoening tegenover Duitschland schipbreuk geleden heeft, en dat het Duitsche Rijk wederom met dezelfde onverschilligheid overeenkom sten als die van Den Haag en Lausanne behandeld heeft, zooals het met ande re even belangrijke tractaten deed, Maandag laatst is er een vreeselijk ongeluk gebeurd juist buiten de ge meente Vlamertinghe, dat nogmaals te wijten is aan de reeds zooveel maal aangehaalde kwaal der onbewaakte o- verwegen. Drie vrienden, alombekend in de Schutterswereld, waren Maandag na middag, rond 1 uur, uit Yper per auto weggereden, om zich te begeven naar een Handboogschieting te Wormhoudt in Fransch-Noorden. Deze waren Al- fons Verfaillie, 39 jaar oud, ijzerhan delaar, wonende in de Boterstraat te Yper Joseph Steyaert, 40 jaar oud, insgelijks wonende te Yper en Cyrille Maerten, 50 jaar oud, wonende te Wytschaete, alle drie gehuwd en de twee eerstgenoemden vader van huis gezin. Gekomen buiten Vlamertinghe, naar Poperinghe, waar er herstellingswer ken aan den Steenweg uitgevoerd wor den, moesten zij een zijweg nemen, ge legen links van den steenweg Yper- Poperinghe, en alsdan den onbewaak- ten overweg aan Het Hoekje over steken, om daarna wat verder opnieuw op de groote baan te komen bij den Brandhoek. Doch op het oogenblik dat zij dezen overweg gingen oversteken, kwam de trein uit Yper aangehold en eene vree- selijke botsing had plaats, de auto werd langs voor gepakt, met geweld over kop geslagen na een 1 00-tal meter ver mede gesleepd te zijn geweest.Ver faillie, die aan het stuur zat, werd de borstkas ingestuikt en op den slag ge dood. Steyaert was de nieren en de longen doorstoken van de gebroken ribben. Maerten was ook verscheidene ribben gebroken, gekwetst aan het hoofd en eene nier gescheurd. Gansch den auto was ingebeukt. Gansch de streek werd seffens door dit vreeselijk ongeluk in opschudding gebracht, te meer daar deze ongeluk- kigen alle drie algemeen gekend zijn. Een auto van het Rood-Kruis kwam aanstonds ter plaats en bracht eerst de twee gekwetsten naar het hospitaal van Yper, om vervolgens het lijk van den ongelukkigen Verfaillie naar huis over te brengen. Rond 5 uur was Joseph Steyaert reeds overleden en den toestand van Cyrille Maerten was zeer erg. De plaatselijke policie titelde een eerste onderzoek in en verwittigde on- middelijk het Parket, dat om 4 uur ter plaats is afgestapt. Donderdag was de toestand van Cyrille Maerten iets beter, maar hij was nog niet buiten gevaar en als er zich geen verdere verwikkelingen voordoen, hoopt men nochtans hem to kunnen redden. Vrijdag morgen heeft, onder een ontzaggelijken toeloop van volk, vrien den en kennissen, de ter aardbestel- ling te Yper plaats gehad van Alfons Verfaillie en Joseph Steyaert. Hoe de Taks van 9 per honderd moet toegepast worden. Men weet dat de nieuwe besluiten der regeering eene weeldetaks van 9 per honderd leggen op het pasteige- aak. Er is hier geen kwestie van de ïerinvoering der itaks, welke tot in 1930 geind werd als verbruikstaks Het huidig regiem is dit van al de produkten, welke de weeldetaks aan de bron betalen, 't is te zeggen bij het verlaten van de fabriek. De fabrikant van pasteigebak zal dus bij de levering aan voortverkoo- pers zijne fakturen moeten zegelen met 9 per honderd. Levert hij in 't klein aan private kli- enteel, bij voorbeeld in de verbruiksa- lons der winkels, dan moet hij te werk gaan zooals de fabrikanten van artikels welke rechtstreeks aan den verbruiker geleverd worden. De pasteibakker zal dus een register moeten houden, in hetwelk hij zijne dagelijksche verkoopen opteekent. El- ken dag zal hij dan zegels plakken voor de waarde van de belasting. Doch, daar de in het register opge teekende prijs deze is van den klein- prija, zoo zal de 9 per honderd maar op de drie vierden moeten betaald worden. Deze taks moet vanaf 21 Juli 1933 toegepast worden. De belanghebben den moeten zich zonder verdere waar schuwing in regel stellen. Zij moeten echter wel een inventaris opmaken, indien zij hun gebak een fabrikant koopen. PROTEST. Elf honderd Brood- en Pasteibak kersbazen van Brussel en voorsteden, vereenigd in buitengewone vergadering om kennis te nemen van de nieuwe taksen van 9 op de kleine produk ten en op het pasteigebak teekenen, na de uiteenzetting van hun bestuur met verontwaardiging protest aan te gen de nieuwe doodende belasfting, die onvermijdelijk de belangwekkend ste onder hen zal doen verdwijnen en waarvan eene ernstige en praktische toepassing totaal onmogelijk is, en eene bron wezen zal van nieuwe boeten en verbittering. Zij beslissen de laatste voetstap pen aan te wenden bij den bevoegden Minister om hem te zeggen dat de maat vol is en hem te verzoeken hen niet, tegen wil en dank, tot opstand te dwingen. (Medegedeeld) aan Professor Moley gelast met de Onderhandelingen. Men verzekert uit Washington dat iet professor Moley ia, die zal gelast worden met het leiden der onderhan delingen betreffende de regeling van de oorlogsschulden. Er was gezegd dat de professor in ongenade was gevallen bij president doosevelt sedert zijn terugkeer der wereldconferentie van Londen, maar dit kan nu gelogenstraft worden. M. Roosevelt zelf zal niet het minste ge baar doen voor een herziening der schulden vóór zijn terugkeer van het verlof in September aanstaande. Pro fessor Moley echter houdt zich thans reeds druk bezig met de studie van het vraagstuk. De aanduiding van professor Moley om de schuldenkwestie te behandelen, zal de Engelsche regeering geen ge noegen doen. De professor is tegen Engeland gekant en zijn vijandige hou ding is nog aangegroeid sedert hij te Londen op de konferencie fel beknib beld werd. M. Moley is echt bezield met haat tegenover Engeland. Zijn grootvader was een Franschman en zijn vader werd geboren te Dublijn in Ierland. Professor Moley is van meening dat Engeland het maximum moet betalen en hij zal aandringen opdat de regee ring van Londen tot den laatsten duit betale op den vervaldag in December aanstaande. De professor is gunstiger gestemd tegenover Frankrijk en, alhoewel dit land in gebreke is gebleven, zal hij wellicht een edelmoedig akkoord aan bevelen. De gezant van Engeland te Was hington zal een zware taak te vervul len hebben en heel behendig moeten zijn in de onderhandelingen met pro fessor Moley, zooniet zal Engeland den 15 December aanstaande het volle gelag moeten betalen ofwel in gebreke blijven. Automobielongeluk te Hazebroeck. Ridder de Borman begaf zich Maan dag van Westende naar Parijs, toen aan een draai, nabij Hazebroeck, zijn auto uitglipte, kantelde en van den wegdam rolde. Ridder de Borman is erg aan het oor gekwetst, terwijl zijn dochter Myriam de Borman, verwon dingen aan de beenen bekwam. Eene dame welke zich in den auto bevond, bleef ongedeerd.

HISTORISCHE KRANTEN

De Gazet van Poperinghe (1921-1940) | 1933 | | pagina 1