FRATELLI aliotti FRATELLI aliotti J SULTANA ROZIJNEN geleverd door .*A ZONDAG 31 D NIEUWS- EN NOTARIEEL AANKONDIGINGSBLAD VOOR POPERINGHE EN OMSTREKEN. GEBROEDERS DUPONT CE KAMERS MET VERLOF. fv BELGISCHE ARBEIDERS IN FRANKRIJK. DE INDEXGETALLEN. BURGEMEESTER DELILLE AFGEZET. VOOR DE VREDE IN EUROPA DRINK KRONEN PILSNER ZUN VAN PRIMA KWALITEIT Opgepast, 't is VOOR DE UITBREIDING DER LUCHTVAART. 13' JAAR. 4- NUMMER 53. V WEL **m) 25 CENTIEMEN 1933. GAZET YAH POPEHIHGHE ABONNEMENTEN I aar, per poit16 fr. Congo25 fr. Frankrijk25 fr. Amerika30 fr. Esje Nummer»0.25 fr. Men abonneert op alle belgische postkantooren. De postabonnenten in Belgie, die van woonit veranderen, moeten dit aangeven in 't post- bureel dat hen bedient, en niet aan on». Bij elk «chrijven naar inlichtingen wordt men beleefd verzocht een postzegel voor ant woord te voegen. Uitgevers-Eigenaars Yperstraat, 2, POPERINGHE. Postcheck 48459 Telefoon 180 Ieder medewerker blijft verantwoordelijk voor zijne bijdragen. Bijdragen in te zenden tegen den Donderdag noen. Kleine berichten tegen den Vrijdag noen. Naamlooze ingezonden artikels worden de scheurmand gegooid. AANKONDIGINGEN Per regel1.00 fr. (minimum 3.00 fr. Rouwberichten minimum 5.00 fr. Bijzonder Tarief voor Notarissen en Deur waarders. Voor dikwijls te herhalen re- klamen, prijzen volgen» overeenkomst. Alle aankondigingen zijn op voorhand te betalen. 199 Een hoop sprekers was nog inge- threven voor de discussie van het bud- {et van 's lands verdediging, toen de Kamer vernam dat de Senaat de boe ken toegevouwen had en in vacantie vertrokken was. Snel werd in de Kamer ook opge ruimd. Het hartje van onze gekozenen wip te als op een karreken. Men had eerst Mathieu gehoord. Mathieu is een sa lon-socialist die van de liberale partij naar de socialisten is gekomen om volksvertegenwoordiger en burgemees ter van Nijvel te worden. De man is zeer rijk en moet het oud mannenhuis niet vreezen. Hij heeft een bekende jacht waarop het streng ver boden is te gaan. Zijn redevoering om de scheeve hou ding der socialisten te verrechtvaardi gen wai uiterst ingewikkeld. Minister Devèzevond er vermaak in den groo- ten nw van Nijvel op de hielen te zitten f De zorgvuldig bereide redevoering liep rf op een sisser. On, toch niet zonder toejuichingen van ziji partijvrienden te gaan zitten, brik Mathieu een lans voor de jonge wichtei, die, in Belgie, de kwartieren d;r Hiterianen willen gereed maken. Onv rmoeid zette de minister van land- verdediging eenige punten op groot ongenoegen van de so- salistfj. T Ten slotte stak Vandervelde een ■uurwerk af om het verdrag van Ver- ailles dat hij zelf heeft onderteekend, roote^deels te verloochenen. Een ver- Iaring heeft ons getroffen. Hij zegde dat een verdrag niet eeuwig en slist kan binden en dat daarom het erdra» van Versailles moest herzien worden. Waarom sprak hij alzoo niet regen Holland over de herziening van 4 .e verdn_i ,rs IfiO'l waar door fle Schelde moest vrij komen tot groot /oordeel vai de Vlaamsche ge westen Minister Devèze heeft de socialisten niet weinig op den rooster gelegd. Zij kronkelden er als gevilde palingen en waren in elk geval uiterst zenuwachtig. Dit sprong in de oogen. Eindelijk zocht Vandervelde een af leiding met zijn oude geschiedenis van Versailles. De ellendige houding der socialisten is enkel ingegeven door het meest be rekend kiesbelang en is dubbelzinnig als het maar kan. Zij zitten tusschen hooi en klaver. Die houding doet hun oneindig veel kwaad. De hoofden weten het maar durven de antimilitaristische wachten niet te keer gaan. Integendeel, den bourgeois Ma thieu en Vandervelde moeten ze ver- schoonen en verdedigen. Men heeft aangestipt dat verschil lende socialisten uit de Kamer muisden vóór de stemming begon. Wat een bur gerlijke moed. De zitting eindigde met een clown- spel waardig van dit der gebroeders Fratellini. Nadat Josephus Delille, burgemees ter van Maldeghem, door de genade van Poullet, op het aandringen van de b< erenheeren van de katholieke kring Eecloo, ongevraagd de tribuun beklom men had, begon het vertoon. Zulk vertoon was eenig in de Kamer sedert haar bestaan. Delille begon naar rechts en dan naar links een blad te vertoonen als een liedjeszanger op de markt die voor zijn schilderij de wreeden moord van Bcm- merskonten aan het geëerd publiek verklaart. Dan begon de burgemeester van Maldeghem in het Fransch, om te ein digen in het Vlaamsch en nogmaals Fransch en dan weer Vlaamsch te par lesanten. Dit alles met groote gebaren, ar mengezwaai en veel getier. Niemand giste wat de man in het schild voerde. Waarom zwaaide hij die krant Waarom had hij het woord om een persoonlijk feit genomen Dit was onregelmatig maar de voor zitter wilde zich zeker en meteen de Kamer vermaken. - In gebrekkig Vlaamsch en nog ge brekkiger Fransch bulderde Delille te gen zekere bladen die zich de vrijheid gejond hadden hem op de teenen te trappen wegens zijn weerlooze en an- ti-belgische redevoering. Juist alsof die krabber in zijn eigen weekblad niet vrij zou zijn alles te schrijven wat hij wil. De Kamer amuseerde zich eerst met dien zwaaiencL ev/d-g-. ai dacht aan der dervisien. Toen hij echter zich liet ontglippen dat men het op zijn sluier van burgemeester had gemunt en hij den durf had de ministers te smeeken niet naar die slechte bladen te luiste ren en hem dus zijn sluier te laten, brak een algemeene ha-a-a los en dit werd gevolgd door een schaterlach. Delille scheen dit niet te begrijpen en schold en bulderde voort. Wanneer hij uitgeloeid was daalde hij midden de ironische lachjes zijner collegas van de tribuun, klom naar zijn plaats langs de rechterzijde, en sprak minister Jaspar aan zeggend Ik heb het hun gegeven De minister maakte een ongeduldig gebaar. Daarna toonde Delille zijne schilderij aan den heer de Burlet, die hem met een gebaar vol verachting naar de maan stuurde mid den het onbedaarlijk gelach der Ka mer. Als loufoquerie was dit kompleet De fronters zelf kwamen niet tus schen. Het scheen hun te bar. Zoo eindigde die cluyte na de zware en ernstige redevoeringen over oorlog of vrede. Zooals het te vreezen was heeft De lille zich nu gansch in den pot vol stroop gestoken. Zijn pro domo heeft hem zijn bur gemeesterssluier gekost. Nu kan hij nog rondrijden, niet met mosselen, maar met zijn kiezingboot in de kralen van het Meetjesland en ook te Beernem. N. G. De Vreemdelingentaks zou niet toegepast worden op de Belgische Werklieden. De taks op den vreemden handenar beid, •..•aarover in de Fransehe Kamer en Senaat zooveel spraak was in ver band met de stemming van het finan cieel herstelplan, is thans definitief van de hand gewezen. Deze uitslag werd bereikt door de tusschenkomst van den Voorzitter van den Raad, die wees op de onmoge lijkheid der toepassing van hoogerge- noemde taks voor vele landen, en die ook de verbintenis aanging al het mo gelijke te doen om al den vreemden handenarbeid te bewerkstelligen. De kwestie blijft nochtans voortbestaan en zal hernomen worden in de financie- wet. Het voorstel van volksvertegen woordiger Dormann, dat aan de muni cipale raden zou toelaten een munici pale taks te heffen, te betalen door aanwervers van vreemde arbeidskrach ten werd evenwel gunstig onthaald. Voor wat de Belgische werklieden betreft is de kwestie nochtans opgelost. De Fransche regeering heeft hierover duidelijk haar standpunt te kennen ge geven. Welke ook de schikkingen wezen welke in de toekomst zouden kunnen getroffen worden, de rechten der Belgi sche Werklieden, bekomen door het arbeidsverdrag van 24 December 1924 dat in elk der twee landen de gelijkheid waarborgt van de loonen der nationalen en die der arbeiders van het ander and, en door de overeenkomst van 6 Oktober 1927, welke in elk der twee anden de gelijkheid met de nationalen waarborgt inzake rechten, taksen en aelastingen, zullen het voorwerp uit maken van een bijzonder onderzoek, ten einde de bepalingen te doen eer biedigen welke de twee landen binden. In het kader der huidige wetgeving mogen de Belgische Werklieden in Frankrijk dus gerust zijn. Het ministerie van Arbeid en Nij verheid heeft de index-getallen mede- gedeeld zooals zij vastgesteld worden den 1 5 der maand. Dec. Nov. Voor het Rijk 700 702 Brusselsche agglomeratie 736 736 Antwerpsche agglom. 737 737 Gentsche agglomeratie 668 672 Luiksche agglomeratie 689 692 Provincie Brabant 704 707 Prov. Antwerpen 717 718 Prov. West-Vlaanderen 703 705 Prov. Oost-Vlaanderen 681 684 Prov. Henegouwen 716 718 Prov. Luik 683 683 Prov. Limburg 704 703 Prov. Luxemburg 693 694 Prov. Namen 701 701 Om Burgemeester te kunnen worden. De Brief van den Heer Delille aan den Heer Poullet, Minister van Binnenlandsche Zaken. De heer Delille, volksvertegenwoor diger en burgemeester van Maldeghem werd uit deze laatste functie ontzet door den Koning, wegens zijn houding gedurende den laatsten tijd in de kwes ties van de Landsverdediging en de onafhankelijkheid van het Land. Velen vragen zich af hoe deze heer wiens opinies eigenlijk toch van te vo ren gekend waren, in het begin van dit jaar nog, tot burgemeester werd be noemd. Het Ministerie van Binnenlandsche Zaken deelt een brief mede, dien de ïeer Delille schreef, om deze benoe ming te bekomen en waarin hij alle waarborgen gaf, dat het nationaal ge voelen der bevolking steeds geëerbie digd zou worden. Ziehier wat de heer Delille aan den ïeer Poullet in het begin van het iaar schreef Heer Minister, Om elk misverstand te vermijden en te antwoorden op de aanvallen, tegen mij gericht, heb ik de eer u te bevestigen, dat in geval van be noeming tot burgemeester, ik er de hand zal aan houden, zoowel als hoofd van de gemeente, als hoofd van mijn groep, dat de nationale in stellingen geeerbiedigd worden en dat op de feestdagen, de Belgische vlag uitgestoken worde en tegen be- leedigingen en smaad verdedigd. Zoo wel uit mijn naam, als uit dien van mijn groep, beloof ik, mij te onthou- de'n van elke" aansluiting bij politieke groepen, die een anti-vaderlandsche houding hebben en dat wij, als ge trouwe onderdanen van den Koning en van het Land, samen zullen wer ken, om de instructies van de hoo- gere overheid ten uitvoer te brengen en een goed beheer van de gemeente te verzekeren. Voor wat het feit betreft, dat ik werd opgeschreven op een lijst van weerspannigen, betreur ik alles in deze zaak. Ik heb me er overigens bij bepaald, verzachtende omstan digheden te bepleiten voor den Krijgsraad en het Krijgshof. Welis waar heb ik bij de laatste verkie zingen een kartel gevormd met de Vlaamsche Volkspartij van Gent, doch enkel nadat de onderhandelin gen met de staatskatholieke partij verbroken waren. Ik heb mijn volledige vrijheid behouden, zoowel voor wat betreft mijn programma, als voor het stellen van mijn candidatuur bij verkiezin gen. lk heb nooit de Belgische instel lingen willen wijzigen, noch door revolutionnaire middelen, noch met betrekkingen tot het bestaan van Bel gie zelf of van de dynastie door wet telijke middelen. Om lid te worden van de com missie van maatschappelijke voor zorg en van openbare werken was het technisch onontbeerlijk door een groep te worden voorgesteld maar ik behoor niet tot de frontersgroep en ik zetel niet op haar banken in de Kamer. Ik ben tegenstander van eiken oorlog en van alle militarisme; maar, als burgemeester, zal ik eerlijk al de Belgische wetten uitvoeren en doen uitvoeren. (get.) Delille Elkeen kan zich ondertusschen re kenschap geven van wat er van deze schoone beloften overgebleven is. Het is dan ook maar billijk, dat aan gezien de beloften vervallen, de be looning voor deze beloften ingetrokken worde. Zulks is geschied en het is dan ook rechtvaardigheid. Ondertusschen kunnen de vijanden van Belgie nagaan, dat de regeering werkelijk, op geen enkel gebied, ach- teruitdeinst en alle maatregelen neemt, die zij voor het heil van het Land, meent te moeten nemen. LEEST EN VERSPREIDT DE GAZET VAN POPERINGHE Rond de herziening der traktaten. Op dit oogenblik is de toestand in Europa niet zeer gezond en meer dan ooit wordt er gesproken van een moge lijken oorlog. Dat is op zijn minst ge nomen een presomptie, die voorbarig is. De politieke toestand in Europa is noch beter, noch slechter dan in 1926, het jaar dat het verdrag van Locarno geteekend werd. De economische crisis ïeeft evenwel de geesten wat verbit terd en de gemoederen geprikkeld. Men heeft verwacht van eene toe nadering tusschen Frankrijk en Duitsch- and. Dat is inderdaad het zwaartepunt van de Europeesche politiek. Maar, hel ware evenwel onredelijk, te meenen, dat Frankrijk alleen alles kan oplossen. Wij herhalen het nogmaals dat er tusschen Frankrijk en Duitschland geen aanzienlijke grieven bestaan en dat er Duiten de kwestie van het Saargebied geen ingewikkelde vraagstukken zijn op te lossen in Westelijk Europa. Wij wil- en van de kwestie van Eupen-Malme- dy niet spreken, omdat deze niet als van zoo ernstig belang zijnde kan aan zien worden. Waarom dan kan er geen vrede ko men in Europa Fleel eenvoudig, omdat de tractaten van St. Germain-en-Laye en van Tria non zulke toestanden hebben geschapen in Centraal en Oostelijk Europa, die niet als duldbaar kunnen worden aan zien. Welnu, Frankrijk is niet rechtstreeks in deze tractaten betrokken, maar wel talrijke landen van Centraal Europa. De herziening van zekere tractaten, of aeter van zekere clausulen, welke in de verdragen voorkomen, moet gebeuren angs den weg, aangeduid door het Volkenbondsverdrag. Maar hier ligt juist de moeilijkheid. De landen, welke door de naoorlog- sche tractaten voldoening hebben ge- cregen, willen van geen herziening hoo- ren spreken, en daarom verlaten de staten, die de herziening vragen, het vredesorganisme. Moest de Volken- aond de herziening op haar program ma nemen, dan zouden de landen, die nu den Volkenbond steunen, Genève verlaten. Wij staan hier dus voor een ernstige politieke verwikkeling, waarvan de op- ossing niet gemakkelijk om vinden is. Wij hebben ons hieromtrent nooit geen illusies gemaakt en waren steeds over tuigd, dat men met zeer veel tact zal moeten tewerk gaan. Wij kunnen be- statigen hoe zekere landen geweldig reageeren van het oogenblik af, dat er maar spraak is van een herziening, zelfs een beperkte herziening der na- oorlogsche verdragen. Daarom herhalen wij het, dat ons and zich strikt moet gedragen naar de princiepen van de vrijwillige neutrali teit. Het is wellicht de eenige manier van aan de gruwelen van een nieuwen oorlog te ontsnappen, indien deze ooit moest losbreken. Want, worden wij ooit in een oorlog aetTokken dan loopen wij weeral het gevaar op, nogmaals 't eerste slacht offer te zijn Eene volstrekte neutraliteit alleen can ons wellicht nog redden 1 STAATSPENSIOENEN. :V' Reusachtige vliegtuigen ontworpen. De Do X die indertijd tweemaal over den Atlantischen Oceaan is gevlo gen, stelde reeds de mogelijkheid voor oogen van een trans-atlantisch passa giersvervoer door de lucht. Nu wil men in Duitschland een Rumpler-vliegboot bouwen, die anderhalf maal zoo groot is als de Do X en deze mogelijkheid in praktijk zal brengen. Terwijl de Do X een spanwijdte van 45 meter en een totale lengte van 40 meter heeft, bedragen deze afmetin gen bij den nieuwen Rumpler 88 en 48 meter. De Do X weegt 60 ton en biedt plaats voor 70 personen, terwijl de Rumpler een gewicht van I 66 ton heeft en 1 70 passagiers kan meenemen De mannen, die door hun brein de toekomstige ontwikkeling der lucht vaart beheerschen, zien echter nog ver der. In Engeland is een vliegboot ont worpen, die den Oceaan kan overste ken in minder dan een etmaal en 1 500 passagiers zal kunnen vervoeren, bene vens 450 ton reisgoed en brandstof. Het gevaarte zal een spanwijdte heb ben van I 00 meter en een lengte van 100 meter krijgen. Twaalf onafhanke lijk van elkaar werkende motoren zul len twee propellers van 1 5 rneter dia meter aandrijven, zes voor en zes ach ter den machtigen vleugel waaruit de eigenlijke vliegboot bestaat. In de ontworpen Engelsche vliegboot werd niet eens rekening gehouden met slaapgelegenheid voor de passagiers. Men vertrekt des morgens in alle vroeg te en brengt den volgenden nacht door in een hotel aan de andere zijnde van den Oceaan. Alleen de officieren en bemanning in totaal ongeveer 1 00 personen, moeten natuurlijk aan boord kunnen slapen voor hun zijn er dan ook hutten ont worpen. Alle denkbare weelde aan boord. Gedurende hun kort verblijf aan Doord zullen de passagiers echter van De achterstallen der maand Januari van de hierna aangeduide pensioenen van den Staat zullen betaalbaar zijn op de volgende datums Te beginnen van 4 Januari voor de pensioenen der gemeenteleeraars en on derwijzers en voor de lijfrenten door het Germano-Belgisch scheidsgerecht verleend. Te beginnen van 8 Januari voor al de militaire pensioenen en tegemoet komingen welke uit den oorlog niet spruiten en voor de renten verbonden aan Nationale Orden, die niet werden toegekend voor oorlogsdaden Te beginnen van 1 0 Januari voor de burgerlijke pensioenen en voor de gees telijke pensioenen, De achterstallen der maand Februari zullen, te beginnen van den 3, 7, 10 of 1 4 Februari uitbetaald worden de zen der maand Maart, te beginnen der 3, 7, 10 of 14 Maart volgens de ca tegorie. alle denkbare weelde kunnen genieten. Salons en wandeldekken zijn even schoon en modern als op de nieuwste paketbooten. Natuurlijk zijn de wandeldekken van de lucht afgesloten, daar anders de luchtstroomingen bij de groote snelheid van de vliegboot ondragelijk sterk zou den zijn. Onder de vliegboot bevinden zich twee reusachtige drijvers, die plaats kunnen bieden aan het reisgoed en de poststukken, en bovendien nog de ver blijven van officieren en bemanning kunnen bevatten, zoomede tanks, voor benziene en olie, en een garage voor verschillende auto's. Doordat de brandstof geheel onder aan in de drijvers is ondergebracht, levert zij weinig gevaar op voor de passagiers boven in den vleugel. De brandstof wordt opgepompt naar de motoren, die zich eveneens in den vleu gel bevinden. In den vleugel zijn 2 dekken boven elkaar gelegen. De Do X heeft die dekken het bovenste dient als com mandobrug, het middelste (24 meter lengte met een gemiddelde breedte van 3 meter) is geheel voorbehouden voor de passagiers en het onderste bevat ruimen en olietanks. Bij de ontworpen Engelsche vlieg boot bevinden zich op beide dekken langs de geheele voorzijde van den vleugel, wandeldekken,op het bovenste heeft men gelegenheid om vooruit, op het onderste naar beneden te kijken. De passagiers, die op het bovenste wan- deldek staan uit te kijken, bevinden zich vlak onder de zes motoren aan de voorzijde van den vleugel toch zullen zij hiervan geen last hebben, aangezien het temperen van de hinderlijke gelui den bij den tegenwoordigen stand der wetenschap tot op zeer groote hoogte mogelijk is. De motoren aan de ach terzijde zijn door de keuken van de passagiersverblijven gescheiden en le veren minder moeilijkheden op. De vliegboot zal eeriige katapult vliegtuigen meevoeren om gemakkelij ker verbinding met het land te kunnen onderhouden. 200 DOODEN - 300 GEKWETSTEN De sneltrein Parijs-Straatsburg die normaal uit de Ooststatie te Parijs om 17.55 uur vertrekt had deze laatste statie Zaterdag avond slechts om 1 8.45 uur verlaten. Al de treinen overigens vertrokken dien avond met ongeveer één uur ver traging wegens den zwaren mist. Eenige kilometers van Lagny kwam de sneltrein in botsing met den reizi gerstrein Parijs-Chateau-Thierry, op het oogenblik dat deze trein vertrok na door een waarschuwingssein opge houden te zijn.Dit gebeurde rond 20.1 5 uur. De schok was ontzettend. De reizi gers van den sneltrein waren er het ergste aan toe. De locomotief, de ten der, de fourgon en twee wagons van den sneltrein ontspoorden en kantel den om. Een tragisch schouwspel. Heele rijen wagons werden ineenge- drukt als waren het speeldoosjes, en van uit de overblijfselen der stukgesla gen en versplinterde wagons stegen pijnlijke noodkreten en beklemmend gehuil op. Het schouwspel dat zich voor het oog ontrolde toen de eerste hulp op daagde met de akelige belichting der toortsen of het koude schrille licht der schijnwerpers, was van de meest aan grijpende tragiek. Half-waanzinnige gekwetsten zag men met bebloede ledematen van on der de wagon-overblijfsels te voor schijn komen, voor zoover ze zich nog konden oprichten. Maar hoevele ble ven er niet roerloos liggen, badend in hun bloed Terwijl de ontzettend verminkte lij ken ondergebracht werden in een der zalen van de statie van Lagny, werden de eindelooze groepen gekwetsten in auto's en met andere opgeeischte voer tuigen naar de meest nabije gasthuizen overgebracht. De minister van Vervoer is, zoodra hij van het vreeselijke nieuws op de hoogte gesteld werd, naar de plaats der ramp vertrokken om zelf de leiding van het onderzoek op zich te nemen. De trein Parijs-Chateau-Thierry was compleet te meer daar de vertraging van meer dan een uur talrijke personen toegelaten had nog in deze trein plaats te nemen. De eerste elementen door het onderzoek bijeengebracht. Volgens de eerste gegevens zou de ramp zich als volgt hebben voorgedaan. De sneltrein Parijs-Nancy houdt stil op 2 kilometer voor Lagny. Daar de baan niet vrij is, maakt hij signalen en geluiden. De sneltrein Parijs-Straats burg, die dezelfde richting en dezelfde baan volgde, zet zijn weg voort a rato van I 00 kilometer per uur, haalt den vorigen trein in en werpt zich met volle geweld tegen den eindwagon van den sneltrein van Nancy, sleurt hem uit d$

HISTORISCHE KRANTEN

De Gazet van Poperinghe (1921-1940) | 1933 | | pagina 1