FRATELLI aliotti
FRATELLI aliotti
J
SULTANA ROZIJNEN
geleverd door
.*A
ZONDAG 31 D
NIEUWS- EN NOTARIEEL AANKONDIGINGSBLAD VOOR POPERINGHE EN OMSTREKEN.
GEBROEDERS DUPONT
CE KAMERS MET VERLOF.
fv
BELGISCHE ARBEIDERS
IN FRANKRIJK.
DE INDEXGETALLEN.
BURGEMEESTER DELILLE
AFGEZET.
VOOR DE VREDE
IN EUROPA
DRINK KRONEN PILSNER
ZUN VAN PRIMA KWALITEIT
Opgepast, 't is
VOOR DE UITBREIDING
DER LUCHTVAART.
13' JAAR. 4- NUMMER 53.
V
WEL **m) 25 CENTIEMEN
1933.
GAZET YAH POPEHIHGHE
ABONNEMENTEN
I aar, per poit16 fr.
Congo25 fr.
Frankrijk25 fr.
Amerika30 fr.
Esje Nummer»0.25 fr.
Men abonneert op alle belgische
postkantooren.
De postabonnenten in Belgie, die van woonit
veranderen, moeten dit aangeven in 't post-
bureel dat hen bedient, en niet aan on».
Bij elk «chrijven naar inlichtingen wordt
men beleefd verzocht een postzegel voor ant
woord te voegen.
Uitgevers-Eigenaars
Yperstraat, 2, POPERINGHE.
Postcheck 48459 Telefoon 180
Ieder medewerker blijft verantwoordelijk
voor zijne bijdragen. Bijdragen in te
zenden tegen den Donderdag noen.
Kleine berichten tegen den Vrijdag noen.
Naamlooze ingezonden artikels worden
de scheurmand gegooid.
AANKONDIGINGEN
Per regel1.00 fr.
(minimum 3.00 fr.
Rouwberichten minimum 5.00 fr.
Bijzonder Tarief voor Notarissen en Deur
waarders. Voor dikwijls te herhalen re-
klamen, prijzen volgen» overeenkomst.
Alle aankondigingen zijn op voorhand te
betalen.
199
Een hoop sprekers was nog inge-
threven voor de discussie van het bud-
{et van 's lands verdediging, toen de
Kamer vernam dat de Senaat de boe
ken toegevouwen had en in vacantie
vertrokken was.
Snel werd in de Kamer ook opge
ruimd.
Het hartje van onze gekozenen wip
te als op een karreken. Men had eerst
Mathieu gehoord. Mathieu is een sa
lon-socialist die van de liberale partij
naar de socialisten is gekomen om
volksvertegenwoordiger en burgemees
ter van Nijvel te worden.
De man is zeer rijk en moet het oud
mannenhuis niet vreezen. Hij heeft een
bekende jacht waarop het streng ver
boden is te gaan.
Zijn redevoering om de scheeve hou
ding der socialisten te verrechtvaardi
gen wai uiterst ingewikkeld. Minister
Devèzevond er vermaak in den groo-
ten nw van Nijvel op de hielen te
zitten f
De zorgvuldig bereide redevoering
liep rf op een sisser.
On, toch niet zonder toejuichingen
van ziji partijvrienden te gaan zitten,
brik Mathieu een lans voor de jonge
wichtei, die, in Belgie, de kwartieren
d;r Hiterianen willen gereed maken.
Onv rmoeid zette de minister van
land- verdediging eenige punten op
groot ongenoegen van de so-
salistfj.
T
Ten slotte stak Vandervelde een
■uurwerk af om het verdrag van Ver-
ailles dat hij zelf heeft onderteekend,
roote^deels te verloochenen. Een ver-
Iaring heeft ons getroffen. Hij zegde
dat een verdrag niet eeuwig
en slist kan binden en dat daarom het
erdra» van Versailles moest herzien
worden. Waarom sprak hij alzoo niet
regen Holland over de herziening van
4 .e verdn_i ,rs IfiO'l waar
door fle Schelde moest vrij komen tot
groot /oordeel vai de Vlaamsche ge
westen
Minister Devèze heeft de socialisten
niet weinig op den rooster gelegd. Zij
kronkelden er als gevilde palingen en
waren in elk geval uiterst zenuwachtig.
Dit sprong in de oogen.
Eindelijk zocht Vandervelde een af
leiding met zijn oude geschiedenis van
Versailles.
De ellendige houding der socialisten
is enkel ingegeven door het meest be
rekend kiesbelang en is dubbelzinnig
als het maar kan.
Zij zitten tusschen hooi en klaver.
Die houding doet hun oneindig veel
kwaad. De hoofden weten het maar
durven de antimilitaristische wachten
niet te keer gaan.
Integendeel, den bourgeois Ma
thieu en Vandervelde moeten ze ver-
schoonen en verdedigen.
Men heeft aangestipt dat verschil
lende socialisten uit de Kamer muisden
vóór de stemming begon. Wat een bur
gerlijke moed.
De zitting eindigde met een clown-
spel waardig van dit der gebroeders
Fratellini.
Nadat Josephus Delille, burgemees
ter van Maldeghem, door de genade
van Poullet, op het aandringen van de
b< erenheeren van de katholieke kring
Eecloo, ongevraagd de tribuun beklom
men had, begon het vertoon.
Zulk vertoon was eenig in de Kamer
sedert haar bestaan.
Delille begon naar rechts en dan naar
links een blad te vertoonen als een
liedjeszanger op de markt die voor zijn
schilderij de wreeden moord van Bcm-
merskonten aan het geëerd publiek
verklaart.
Dan begon de burgemeester van
Maldeghem in het Fransch, om te ein
digen in het Vlaamsch en nogmaals
Fransch en dan weer Vlaamsch te par
lesanten.
Dit alles met groote gebaren, ar
mengezwaai en veel getier.
Niemand giste wat de man in het
schild voerde. Waarom zwaaide hij die
krant Waarom had hij het woord om
een persoonlijk feit genomen
Dit was onregelmatig maar de voor
zitter wilde zich zeker en meteen de
Kamer vermaken.
- In gebrekkig Vlaamsch en nog ge
brekkiger Fransch bulderde Delille te
gen zekere bladen die zich de vrijheid
gejond hadden hem op de teenen te
trappen wegens zijn weerlooze en an-
ti-belgische redevoering. Juist alsof die
krabber in zijn eigen weekblad niet vrij
zou zijn alles te schrijven wat hij wil.
De Kamer amuseerde zich eerst met
dien zwaaiencL ev/d-g-. ai dacht aan
der dervisien. Toen hij echter zich liet
ontglippen dat men het op zijn sluier
van burgemeester had gemunt en hij
den durf had de ministers te smeeken
niet naar die slechte bladen te luiste
ren en hem dus zijn sluier te laten, brak
een algemeene ha-a-a los en dit werd
gevolgd door een schaterlach.
Delille scheen dit niet te begrijpen
en schold en bulderde voort.
Wanneer hij uitgeloeid was daalde
hij midden de ironische lachjes zijner
collegas van de tribuun, klom naar zijn
plaats langs de rechterzijde, en sprak
minister Jaspar aan zeggend Ik heb
het hun gegeven De minister maakte
een ongeduldig gebaar. Daarna toonde
Delille zijne schilderij aan den heer
de Burlet, die hem met een gebaar vol
verachting naar de maan stuurde mid
den het onbedaarlijk gelach der Ka
mer.
Als loufoquerie was dit kompleet
De fronters zelf kwamen niet tus
schen. Het scheen hun te bar.
Zoo eindigde die cluyte na de zware
en ernstige redevoeringen over oorlog
of vrede.
Zooals het te vreezen was heeft De
lille zich nu gansch in den pot vol
stroop gestoken.
Zijn pro domo heeft hem zijn bur
gemeesterssluier gekost.
Nu kan hij nog rondrijden, niet met
mosselen, maar met zijn kiezingboot
in de kralen van het Meetjesland en
ook te Beernem.
N. G.
De Vreemdelingentaks zou niet
toegepast worden op de
Belgische Werklieden.
De taks op den vreemden handenar
beid, •..•aarover in de Fransehe Kamer
en Senaat zooveel spraak was in ver
band met de stemming van het finan
cieel herstelplan, is thans definitief van
de hand gewezen.
Deze uitslag werd bereikt door de
tusschenkomst van den Voorzitter van
den Raad, die wees op de onmoge
lijkheid der toepassing van hoogerge-
noemde taks voor vele landen, en die
ook de verbintenis aanging al het mo
gelijke te doen om al den vreemden
handenarbeid te bewerkstelligen. De
kwestie blijft nochtans voortbestaan en
zal hernomen worden in de financie-
wet. Het voorstel van volksvertegen
woordiger Dormann, dat aan de muni
cipale raden zou toelaten een munici
pale taks te heffen, te betalen door
aanwervers van vreemde arbeidskrach
ten werd evenwel gunstig onthaald.
Voor wat de Belgische werklieden
betreft is de kwestie nochtans opgelost.
De Fransche regeering heeft hierover
duidelijk haar standpunt te kennen ge
geven.
Welke ook de schikkingen wezen
welke in de toekomst zouden kunnen
getroffen worden, de rechten der Belgi
sche Werklieden, bekomen door het
arbeidsverdrag van 24 December 1924
dat in elk der twee landen de gelijkheid
waarborgt van de loonen der nationalen
en die der arbeiders van het ander
and, en door de overeenkomst van
6 Oktober 1927, welke in elk der twee
anden de gelijkheid met de nationalen
waarborgt inzake rechten, taksen en
aelastingen, zullen het voorwerp uit
maken van een bijzonder onderzoek,
ten einde de bepalingen te doen eer
biedigen welke de twee landen binden.
In het kader der huidige wetgeving
mogen de Belgische Werklieden in
Frankrijk dus gerust zijn.
Het ministerie van Arbeid en Nij
verheid heeft de index-getallen mede-
gedeeld zooals zij vastgesteld
worden
den 1 5 der maand.
Dec.
Nov.
Voor het Rijk
700
702
Brusselsche agglomeratie
736
736
Antwerpsche agglom.
737
737
Gentsche agglomeratie
668
672
Luiksche agglomeratie
689
692
Provincie Brabant
704
707
Prov. Antwerpen
717
718
Prov. West-Vlaanderen
703
705
Prov. Oost-Vlaanderen
681
684
Prov. Henegouwen
716
718
Prov. Luik
683
683
Prov. Limburg
704
703
Prov. Luxemburg
693
694
Prov. Namen
701
701
Om Burgemeester te kunnen worden.
De Brief van den Heer Delille aan
den Heer Poullet, Minister van
Binnenlandsche Zaken.
De heer Delille, volksvertegenwoor
diger en burgemeester van Maldeghem
werd uit deze laatste functie ontzet
door den Koning, wegens zijn houding
gedurende den laatsten tijd in de kwes
ties van de Landsverdediging en de
onafhankelijkheid van het Land.
Velen vragen zich af hoe deze heer
wiens opinies eigenlijk toch van te vo
ren gekend waren, in het begin van dit
jaar nog, tot burgemeester werd be
noemd.
Het Ministerie van Binnenlandsche
Zaken deelt een brief mede, dien de
ïeer Delille schreef, om deze benoe
ming te bekomen en waarin hij alle
waarborgen gaf, dat het nationaal ge
voelen der bevolking steeds geëerbie
digd zou worden.
Ziehier wat de heer Delille aan den
ïeer Poullet in het begin van het iaar
schreef
Heer Minister,
Om elk misverstand te vermijden
en te antwoorden op de aanvallen,
tegen mij gericht, heb ik de eer u
te bevestigen, dat in geval van be
noeming tot burgemeester, ik er de
hand zal aan houden, zoowel als
hoofd van de gemeente, als hoofd
van mijn groep, dat de nationale in
stellingen geeerbiedigd worden en
dat op de feestdagen, de Belgische
vlag uitgestoken worde en tegen be-
leedigingen en smaad verdedigd. Zoo
wel uit mijn naam, als uit dien van
mijn groep, beloof ik, mij te onthou-
de'n van elke" aansluiting bij politieke
groepen, die een anti-vaderlandsche
houding hebben en dat wij, als ge
trouwe onderdanen van den Koning
en van het Land, samen zullen wer
ken, om de instructies van de hoo-
gere overheid ten uitvoer te brengen
en een goed beheer van de gemeente
te verzekeren.
Voor wat het feit betreft, dat ik
werd opgeschreven op een lijst van
weerspannigen, betreur ik alles in
deze zaak. Ik heb me er overigens
bij bepaald, verzachtende omstan
digheden te bepleiten voor den
Krijgsraad en het Krijgshof. Welis
waar heb ik bij de laatste verkie
zingen een kartel gevormd met de
Vlaamsche Volkspartij van Gent,
doch enkel nadat de onderhandelin
gen met de staatskatholieke partij
verbroken waren.
Ik heb mijn volledige vrijheid
behouden, zoowel voor wat betreft
mijn programma, als voor het stellen
van mijn candidatuur bij verkiezin
gen.
lk heb nooit de Belgische instel
lingen willen wijzigen, noch door
revolutionnaire middelen, noch met
betrekkingen tot het bestaan van Bel
gie zelf of van de dynastie door wet
telijke middelen.
Om lid te worden van de com
missie van maatschappelijke voor
zorg en van openbare werken was
het technisch onontbeerlijk door een
groep te worden voorgesteld maar
ik behoor niet tot de frontersgroep
en ik zetel niet op haar banken in
de Kamer.
Ik ben tegenstander van eiken
oorlog en van alle militarisme; maar,
als burgemeester, zal ik eerlijk al de
Belgische wetten uitvoeren en doen
uitvoeren.
(get.) Delille
Elkeen kan zich ondertusschen re
kenschap geven van wat er van deze
schoone beloften overgebleven is.
Het is dan ook maar billijk, dat aan
gezien de beloften vervallen, de be
looning voor deze beloften ingetrokken
worde. Zulks is geschied en het is dan
ook rechtvaardigheid.
Ondertusschen kunnen de vijanden
van Belgie nagaan, dat de regeering
werkelijk, op geen enkel gebied, ach-
teruitdeinst en alle maatregelen neemt,
die zij voor het heil van het Land,
meent te moeten nemen.
LEEST EN VERSPREIDT DE
GAZET VAN POPERINGHE
Rond de herziening der traktaten.
Op dit oogenblik is de toestand in
Europa niet zeer gezond en meer dan
ooit wordt er gesproken van een moge
lijken oorlog. Dat is op zijn minst ge
nomen een presomptie, die voorbarig
is. De politieke toestand in Europa is
noch beter, noch slechter dan in 1926,
het jaar dat het verdrag van Locarno
geteekend werd. De economische crisis
ïeeft evenwel de geesten wat verbit
terd en de gemoederen geprikkeld.
Men heeft verwacht van eene toe
nadering tusschen Frankrijk en Duitsch-
and. Dat is inderdaad het zwaartepunt
van de Europeesche politiek. Maar, hel
ware evenwel onredelijk, te meenen,
dat Frankrijk alleen alles kan oplossen.
Wij herhalen het nogmaals dat er
tusschen Frankrijk en Duitschland geen
aanzienlijke grieven bestaan en dat er
Duiten de kwestie van het Saargebied
geen ingewikkelde vraagstukken zijn op
te lossen in Westelijk Europa. Wij wil-
en van de kwestie van Eupen-Malme-
dy niet spreken, omdat deze niet als
van zoo ernstig belang zijnde kan aan
zien worden.
Waarom dan kan er geen vrede ko
men in Europa
Fleel eenvoudig, omdat de tractaten
van St. Germain-en-Laye en van Tria
non zulke toestanden hebben geschapen
in Centraal en Oostelijk Europa, die
niet als duldbaar kunnen worden aan
zien.
Welnu, Frankrijk is niet rechtstreeks
in deze tractaten betrokken, maar wel
talrijke landen van Centraal Europa.
De herziening van zekere tractaten, of
aeter van zekere clausulen, welke in de
verdragen voorkomen, moet gebeuren
angs den weg, aangeduid door het
Volkenbondsverdrag.
Maar hier ligt juist de moeilijkheid.
De landen, welke door de naoorlog-
sche tractaten voldoening hebben ge-
cregen, willen van geen herziening hoo-
ren spreken, en daarom verlaten de
staten, die de herziening vragen, het
vredesorganisme. Moest de Volken-
aond de herziening op haar program
ma nemen, dan zouden de landen, die
nu den Volkenbond steunen, Genève
verlaten.
Wij staan hier dus voor een ernstige
politieke verwikkeling, waarvan de op-
ossing niet gemakkelijk om vinden is.
Wij hebben ons hieromtrent nooit geen
illusies gemaakt en waren steeds over
tuigd, dat men met zeer veel tact zal
moeten tewerk gaan. Wij kunnen be-
statigen hoe zekere landen geweldig
reageeren van het oogenblik af, dat er
maar spraak is van een herziening,
zelfs een beperkte herziening der na-
oorlogsche verdragen.
Daarom herhalen wij het, dat ons
and zich strikt moet gedragen naar de
princiepen van de vrijwillige neutrali
teit. Het is wellicht de eenige manier
van aan de gruwelen van een nieuwen
oorlog te ontsnappen, indien deze ooit
moest losbreken.
Want, worden wij ooit in een oorlog
aetTokken dan loopen wij weeral het
gevaar op, nogmaals 't eerste slacht
offer te zijn
Eene volstrekte neutraliteit alleen
can ons wellicht nog redden 1
STAATSPENSIOENEN.
:V'
Reusachtige vliegtuigen ontworpen.
De Do X die indertijd tweemaal
over den Atlantischen Oceaan is gevlo
gen, stelde reeds de mogelijkheid voor
oogen van een trans-atlantisch passa
giersvervoer door de lucht. Nu wil men
in Duitschland een Rumpler-vliegboot
bouwen, die anderhalf maal zoo groot
is als de Do X en deze mogelijkheid
in praktijk zal brengen.
Terwijl de Do X een spanwijdte
van 45 meter en een totale lengte van
40 meter heeft, bedragen deze afmetin
gen bij den nieuwen Rumpler 88 en 48
meter. De Do X weegt 60 ton en
biedt plaats voor 70 personen, terwijl
de Rumpler een gewicht van I 66 ton
heeft en 1 70 passagiers kan meenemen
De mannen, die door hun brein de
toekomstige ontwikkeling der lucht
vaart beheerschen, zien echter nog ver
der. In Engeland is een vliegboot ont
worpen, die den Oceaan kan overste
ken in minder dan een etmaal en 1 500
passagiers zal kunnen vervoeren, bene
vens 450 ton reisgoed en brandstof.
Het gevaarte zal een spanwijdte heb
ben van I 00 meter en een lengte van
100 meter krijgen. Twaalf onafhanke
lijk van elkaar werkende motoren zul
len twee propellers van 1 5 rneter dia
meter aandrijven, zes voor en zes ach
ter den machtigen vleugel waaruit de
eigenlijke vliegboot bestaat.
In de ontworpen Engelsche vliegboot
werd niet eens rekening gehouden met
slaapgelegenheid voor de passagiers.
Men vertrekt des morgens in alle vroeg
te en brengt den volgenden nacht door
in een hotel aan de andere zijnde van
den Oceaan.
Alleen de officieren en bemanning in
totaal ongeveer 1 00 personen, moeten
natuurlijk aan boord kunnen slapen
voor hun zijn er dan ook hutten ont
worpen.
Alle denkbare weelde aan boord.
Gedurende hun kort verblijf aan
Doord zullen de passagiers echter van
De achterstallen der maand Januari
van de hierna aangeduide pensioenen
van den Staat zullen betaalbaar zijn op
de volgende datums
Te beginnen van 4 Januari voor de
pensioenen der gemeenteleeraars en on
derwijzers en voor de lijfrenten door
het Germano-Belgisch scheidsgerecht
verleend.
Te beginnen van 8 Januari voor al
de militaire pensioenen en tegemoet
komingen welke uit den oorlog niet
spruiten en voor de renten verbonden
aan Nationale Orden, die niet werden
toegekend voor oorlogsdaden
Te beginnen van 1 0 Januari voor de
burgerlijke pensioenen en voor de gees
telijke pensioenen,
De achterstallen der maand Februari
zullen, te beginnen van den 3, 7, 10
of 1 4 Februari uitbetaald worden de
zen der maand Maart, te beginnen der
3, 7, 10 of 14 Maart volgens de ca
tegorie.
alle denkbare weelde kunnen genieten.
Salons en wandeldekken zijn even
schoon en modern als op de nieuwste
paketbooten.
Natuurlijk zijn de wandeldekken van
de lucht afgesloten, daar anders de
luchtstroomingen bij de groote snelheid
van de vliegboot ondragelijk sterk zou
den zijn.
Onder de vliegboot bevinden zich
twee reusachtige drijvers, die plaats
kunnen bieden aan het reisgoed en de
poststukken, en bovendien nog de ver
blijven van officieren en bemanning
kunnen bevatten, zoomede tanks, voor
benziene en olie, en een garage voor
verschillende auto's.
Doordat de brandstof geheel onder
aan in de drijvers is ondergebracht,
levert zij weinig gevaar op voor de
passagiers boven in den vleugel. De
brandstof wordt opgepompt naar de
motoren, die zich eveneens in den vleu
gel bevinden.
In den vleugel zijn 2 dekken boven
elkaar gelegen. De Do X heeft die
dekken het bovenste dient als com
mandobrug, het middelste (24 meter
lengte met een gemiddelde breedte van
3 meter) is geheel voorbehouden voor
de passagiers en het onderste bevat
ruimen en olietanks.
Bij de ontworpen Engelsche vlieg
boot bevinden zich op beide dekken
langs de geheele voorzijde van den
vleugel, wandeldekken,op het bovenste
heeft men gelegenheid om vooruit, op
het onderste naar beneden te kijken.
De passagiers, die op het bovenste wan-
deldek staan uit te kijken, bevinden
zich vlak onder de zes motoren aan de
voorzijde van den vleugel toch zullen
zij hiervan geen last hebben, aangezien
het temperen van de hinderlijke gelui
den bij den tegenwoordigen stand der
wetenschap tot op zeer groote hoogte
mogelijk is. De motoren aan de ach
terzijde zijn door de keuken van de
passagiersverblijven gescheiden en le
veren minder moeilijkheden op.
De vliegboot zal eeriige katapult
vliegtuigen meevoeren om gemakkelij
ker verbinding met het land te kunnen
onderhouden.
200 DOODEN - 300 GEKWETSTEN
De sneltrein Parijs-Straatsburg die
normaal uit de Ooststatie te Parijs om
17.55 uur vertrekt had deze laatste
statie Zaterdag avond slechts om 1 8.45
uur verlaten.
Al de treinen overigens vertrokken
dien avond met ongeveer één uur ver
traging wegens den zwaren mist.
Eenige kilometers van Lagny kwam
de sneltrein in botsing met den reizi
gerstrein Parijs-Chateau-Thierry, op
het oogenblik dat deze trein vertrok
na door een waarschuwingssein opge
houden te zijn.Dit gebeurde rond 20.1 5
uur.
De schok was ontzettend. De reizi
gers van den sneltrein waren er het
ergste aan toe. De locomotief, de ten
der, de fourgon en twee wagons van
den sneltrein ontspoorden en kantel
den om.
Een tragisch schouwspel.
Heele rijen wagons werden ineenge-
drukt als waren het speeldoosjes, en
van uit de overblijfselen der stukgesla
gen en versplinterde wagons stegen
pijnlijke noodkreten en beklemmend
gehuil op.
Het schouwspel dat zich voor het
oog ontrolde toen de eerste hulp op
daagde met de akelige belichting der
toortsen of het koude schrille licht der
schijnwerpers, was van de meest aan
grijpende tragiek.
Half-waanzinnige gekwetsten zag
men met bebloede ledematen van on
der de wagon-overblijfsels te voor
schijn komen, voor zoover ze zich nog
konden oprichten. Maar hoevele ble
ven er niet roerloos liggen, badend in
hun bloed
Terwijl de ontzettend verminkte lij
ken ondergebracht werden in een der
zalen van de statie van Lagny, werden
de eindelooze groepen gekwetsten in
auto's en met andere opgeeischte voer
tuigen naar de meest nabije gasthuizen
overgebracht.
De minister van Vervoer is, zoodra
hij van het vreeselijke nieuws op de
hoogte gesteld werd, naar de plaats
der ramp vertrokken om zelf de leiding
van het onderzoek op zich te nemen.
De trein Parijs-Chateau-Thierry was
compleet te meer daar de vertraging
van meer dan een uur talrijke personen
toegelaten had nog in deze trein plaats
te nemen.
De eerste elementen door het
onderzoek bijeengebracht.
Volgens de eerste gegevens zou de
ramp zich als volgt hebben voorgedaan.
De sneltrein Parijs-Nancy houdt stil
op 2 kilometer voor Lagny. Daar de
baan niet vrij is, maakt hij signalen en
geluiden. De sneltrein Parijs-Straats
burg, die dezelfde richting en dezelfde
baan volgde, zet zijn weg voort a rato
van I 00 kilometer per uur, haalt den
vorigen trein in en werpt zich met volle
geweld tegen den eindwagon van den
sneltrein van Nancy, sleurt hem uit d$