PUROL Op droog Zaad. Naar fiscale hervormingen en fiscale ontlastingen 14H JAAR. NUMMER 12. JL WEEKBLAD 25 CENTIEMEN ZONDAG 25 MAART 1934. ABONNEMENTEN NIEUWS- EN NOTARIEEL AANKONDIGINGSBLAD VOOR POPERINGHE EN OMSTREKEN. GEBROEDERS DUPONT Yperstraat, 2, POPERINGHE. GEEN BETER MIDDEL OM DE STAATSKAS LEEG TE MAKEN DAN ...BELASTINGEN 1 AANKONDIGINGEN KOLONIALE LOTERIJ IN BELGIE DE NIEUWE ZILVERSTUKKEN. DE WERKLOOZENSTEUN. BORMS TE BERLIJN. ONZE SCHULD. WERXHANDEH DRINK KRONEN PILSNER LEENING 5 T. H. 1923 DER VERWOESTE GEWESTEN. GAZET VAK POPERIHGHE I Jaar, per poat I 6 fr. Congo25 fr. Frankrijk25 fr. Amerika30 fr. Losse Nummers0.25 fr. Men abonneert op alle belgische postkantooren. De postabonnenten in Belgie, die van woonst veranderen, moeten dit aangeven in 't poat- bureel dat ken bedient, en niet aan ons. Bij elk schrijven naar inlichtingen wordt men beleefd verzocht een postzegel voor ant woord te voegen. Uitgevers-Eigenaars Poatcheck 48459 Telefoon 180 leder medewerker blijft verantwoordelijk voor zijne bijdragen. Bijdragen in te zenden tegen den Donderdag noen. Kleine berichten tegen den Vrijdag noen. Naamlooze ingezonden artikels worden in de scheurmand gegooid. Per regel1.00 fr. (minimum 3.00 fr. Rouwberichten minimum 5.00 fr. Bijzonder Tarief voor Notarissen en Deur waarders. Voor dikwijls te herhalen re- klamen, prijzen volgens overeenkomst. Alle aankondigingen zijn op voorhand te betalen. Wat onze ministers hebben laten uitlekken van de palaber die zij in een Ministerraad hebben gehouden en die van negen uren tot over midder nacht geduurd heeft, bewijst dat ze al hun licht hebben laten samenstralen op 's lands financieelen toestand, di natuurlijk slecht is. Slecht zijn over heel de wereld alle financieele toestanden, en de heer Jas- par zal zich wel moeten laten zeggen, dat hij al bijzonder naief was, toen hij bekende, dat hij een moment de hoop heeft gekoesterd, het loopende jaar met een overschot te kunnen afsluiten. Na de begrooting in evenwicht te hebben gebracht en dus naar hij meende onzen frank weer stevig op z'n pooten te hebben gezet, is hij thans tot de ervaring gekomen, dat het bud get weer een gat van een half milliard zal laten. Om deze bres te stoppen, heeft de heer Jaspar verschillende middelen aangeduid, die stuk voor stuk door den Raad der Kroon uitgepluisd zijn ge worden, en op diegene ervan welke in zijn mededeelingen over deze zitting vermeld werden, zullen wel al de mi nisters zich tenslotte t'akkoord heb ben gesteld. Maar er werd ook vermeld, welk groot middel niet zal worden aange wend, en dat zal dan wel het allerbe langrijkste van dezen Kabinetsraad zijn. Er zal niet meer worden overgegaan tot het heffen van nieuwe belastingen Wel, wel. Eindelijk schijnt het dan toch door de hersenpan van den minister van financies te willen dringen, dat de groote nood van deze tijden juist aan den overdreven belastingdruk ligt. Dat er zooals we dat zonder aar zelen, hoe paradoxaal het ook schijnen rnag, aan den kop van dit artikel ge schreven hebben geen beter middel bestaat om de openbare kassen leeg te maken dan belastingen. De belastingen vertoonen dezelfde natuurkundige eigenschap als het wa ter Zij zijn onsamendrukbaar. AIJs een buis eenmaal tot aan den rand met water is gevuld en ge wilt dit water dan nog samenpersen, dan springt de buis, al moge zij dan ook van gietijzer zijn. Hetzelfde effect heeft de belas tingdruk. Is de fiscale maat eenmaal vol, en men wil er met alle geweld nog wat bovenop persen, dan springt de boel, en vloeit de inhoud naar alle kan ten weg, als het water uit de gebarsten buis. Zeggen Deze belasting brengt ons honderd millioen op, verhoogen we ze met tien ten honderd, dan zal ze ons honderd en tien millioen op brengen is wel de onnoozelste rede neering die men voeren kan, en toch hebben onze ministers, als onze pro vincie- en gemeentebestuurders, er zel den wat anders op gevonden, telkens als ze zich nieuwe inkomsten verschaf fen willen. Wie de fiscale vraagstukken door zulke rekensommetjes voor de bewaar school willen oplossen, die ontwijken juist dat element waarvan bij iedere contributiepolitiek het allereerst reke ning moet worden gehouden Het beta&lvermogen van den be lastingschuldige namelijk. En terwijl zij dus doen, alsof dit betaalvermogen tot in het oneindige uitrekbaar is, stel len ze zich even dwaas aan als een boer die in zijn kippenhok een ordonnancie zou ophangen, de gevederde bevolking ter kennis brengend, dat zij, van dien datum af, tien procent méér aan eieren zal op te brengen hebben. Bij elke verhooging van bestaande lasten en taksen, schijnt men er een voudig niet aan te denken, dat, zooals het land en de gemeente, ook iedere particulier zijn vast budget heeft, en dat, zoo gauw door deze nieuwe tak sen en lasten dit budget wordt over- -chreden, de particulier zich zal moe ten ontdoen van het object waarvoor de fiscale schroef weer eens werd aan gedraaid, laat het een velo, een ra diotoestel, of een auto zijn met het gevolg dan, dat daar waar de fiscus op zooveel procent hooger inkomsten re ~:nde, hij geen duit meer te rapen ndt. Andere explicatie is niet te zoeken oor de teleurstellingen die de mi- ister van financ.es :ha:.s ondervindt. Zoogauw een belasting de uiterste grens bereikt heeft, en de Staat wil aan de schroef dan nog een draai ge ven, zal de contribuabele zich ont doen van het getakseerde voorwerp, of, als hij het heelemaal niet missen kan, het met zooveel zuinigheid aan wende, dat het slechts een uiterste mi nimum opbrengt aan den Staat. En wat volgt hieruit dan Eenvoudig dat ook de voortbrengst en de handel in de overgetakseerde objecten worden aangetroffen. Om bij de bovenaangehaalde voorwerpen te blijven Er worden minder velos, ra diotoestellen en autos gekocht, en de inkomsten die de Staat uit deze bedrij ven trok, die gaan in dezelfde nood lottige proportie naar beneden, terwijl allen die er hun brood in verdienen, fabricanten, agenten, voortverkoopers, des te minder opbrengen aan inkoms ten-belasting, patenten en overdrachts taksen en dat... weeral zooveel arbei ders méér hun werk verliezen en ten laste vallen van den dop. Belastingen en taksen zijn geen ge neesmiddelen voor de financieele kwa len van onzen tijd. Zij zijn er de oor zaken van. Zooals trouwens ook alle zooge naamde beschermende rechten Bescherming heeft de handel even min noodig als belasting. In plaats op steeds nieuwe en zwaardere belasting van alle mogelijke voorwerpen, zou het streven der openbare besturen overal op ontlasting gericht moeten zijn. Alle fiscale chineezerijen, alle overdrachtstaksen en zegeltjesplak heb ben den handel slechts kunnen verlam men, en het leven ingewikkelder en vooral duurder kunnen maken. Schaf heel dien rommel af, zet op de kanalen van de economie alle sluizen wijd open, wat zal dan het gevolg zijn? Dat honderden voorwerpen, die nu door dwaze taksatie weelde-artikelen zijn, naarmate ze zwaarder belast worden, slechts koopbaar voor altijd maar minder menschen binnen het bereik van den minderen man zouden komen. Vandaar natuurlijk een aan groei van de productie, een uitbreiding van den handel en werk voor ontelbare arbeiders en bedienden van allen aard, die thans ten laste vallen van het cri sisfonds. Het verschil tusschen het belasting systeem en het ontlastingsysteem is met één zin aan te duiden Het ontlastingsysteem zou het opera tieterrein van handel en nijverheid uit breiden tot in het oneindige en aan mil- lioenen burgers een broodwinning be zorgen, terwijl het belastingsysteem dit operatieterrein maar steeds besnoeit en aan millioenen het brood ontneemt. Het ontlastingsysteem zou het thans vastgevroren geld weer aan 't smelten en aan 't rollen brengen, en iedereen de gelegenheid schenken om zelf in z'n onderhoud te voorzien, door zijn werk, terwijl het belastingsysteem geen schoo ner resultaat heeft opgeleverd, dan dat de Staat altijd méér en méér geld vraagt om de menschen in het leven te houden, die het van hun bezigheid be roofd heeft. Begint deze zoo simpele en natuur lijke waarheid eindelijk tot de minis- terieele koppen door te dringen Dan kan er in alle geval niet van gezegd, dat het te vroeg zou zijn. N. G. Men heeft in zekere middens ge sproken over een taks, die, voor wat het effect betreft, min of meer zou te rugkomen op de herinvoering van de supertaks, maar waarin het inkwisito- riaal karakter zou prijsgegeven wor den, dat de vroegere taks onduldbaar maakte. Deze taks zou, in elk geval, als grond hebben de uiterlijke blijken van rijkdom. Van den anderen kant, zal de poli tiek van inkrimping der uitgaven voor al de uitgaven van den Staat krachtda dig worden doorgevoerd. De bedoeling ^ls zou de regeering willen overgaan tot een nieuwe ver mindering van de wedden der ambte naren werd gelogenstraft. Dan werd de kwestie vooruitgezet van een nationale loterij, waarvan de opbrengst het evenwicht der koloniale financies moet helpen verzekeren. Een eerste studie van dit vraagstuk had plaats in den laatsten ministerraad, die onder het voorzitterschap van Koning Albert werd gehouden. Eerst werd de gedachte van zulke loterij eerder koel in de politieke mid dens te gemoet gezien. Achteraf schijnt het toch dat de gedachte veld wint, gezien de hoogdringendheid van een krachtdadige en daadwerkelijke hulp. Zooals men weet eischen de financies van de kolonie een herstellingspolitiek, daar de last der Congoleesche schuld ondraaglijk is geworden. Men kan, van den anderen kant, er niet aan denken nieuwe belastingen te gemoet te zien. De heer Tschoffen stelde dan ook een loterij voor, waarvan de opbrengst zou dienen, om het deficiet der kolonie te vullen, dat 200 millioen ongeveer bedraagt, rekening houdend met de tusschenkomst van Belgie, die I 7 mil- ioen bedraagt. De Raad aanvaardde het princiep der koloniale loterij, die dus voor doel ïeeft, aan de kolonie, de middelen aan de hand te doen, om het beschavings werk voort te zetten. Binnenkort zullen zilveren twintig- rank-stukken geslagen worden met de jeeltenis van Koning Leopold III. Daarna zullen de zilveren vijffrank stukken volgen. In princiep aangenomen. Verleden week gaf de heer Jaspar in den ministerraad een uiteenzetting van den finantieelen toestand. Zooals we het reeds zegden, is de regeering vast besloten niet meer haar toevlucht te nemen tot eene nieuwe lee ning, integendeel, wanneer men ziet, hoe de belastingplichtige blijkbaar het summum heeft gegeven van hetgeen men van hem verwachten kan, is de algemeene neiging een verlichting te gemoet te zien. Daar nochtans zekere belastingen, namelijk de indiciaire be lasting, sedert drie jaar merkelijk min der opbrengt, dan men voorzien had, vraagt men zich af, hoe men het even tueel onevenwicht der begrooting voor 1935 zou kunnen rechthelpen. Thans beschikt men over de statis tieken betreffende de uitbetalingen van werkloozensteun gedurende de jaren 1932 en 1933. In 1932 werd in Belgie aan werk- oozensteun uitbetaald ongeveer één milliard, waarvan 685 millioen ten aste van den Staat, en 315 millioen ten laste van provincies en gemeenten. In 1933 bedroeg de uitgave nauwe- ijks minder 935 millioen, waarvan 645 millioen ten laste van den Staat en 290 millioen ten laste van provin cies en gemeenten. Dit licht verschil spruit voort uit het eit, dat de controol op den werkloo zensteun en de beperkingsmaatregelen, in 1933, slechts in voege traden, nadat de eerste maanden van het jaar gewe zen hadden, op een al te groote uit breiding van uitgaven. Men ziet zulks best, wanneer men de wekelijksche uitgave van den Staat vergelijkt, in de maand Januari 1933 17.325.000 frank en in de maand Ja nuari 1934 13.475j.000 jfrank. De ast der provincies en gemeenten daal de, voor dezelfde periode, van 10 /i millioen tot 7 /i millioen. En dan moet men rekening houden met het feit, dat het aantal aangeslo tenen, die recht krijgen op steun, on- dertusschen fel verhoogd is, zoodat, zonder de genomen maatregelen, de uit te betalen bedragen veel hooger zouden zijn geweest, dan vroeger. Voor wat den steun der bedienden betreft, heeft het Hulpcomiteit in twee jaar, 16 millioen uitbetaald, waaron der 6.400.000 frank door den Staat werden bijgebracht 7.700.000 frank door particulieren en 5.300.000 frank door de tombola. Zooals men weet, steunt dit comi teit den bediende slechts gedurende een beperkten tijd. Het doet hem in schrijven in een werkloozenkas en van het oogenblik af, dat dezes proefpe riode voorbij is en hij recht op steun krijgt, hoeft het comiteit zich niet meer met hem bezig te houden. Dit legt uit, dat er, op het einde van 1933, slechts 1.600 werklooze bedien den ten laste van het comiteit bleven. Het was een goed nieuws dat ons de laatste dagen is toegekomen. Dank zij de fiscale kommissie, door de re geering ingericht, heeft onze minister van financies zich op de hoogte kun nen stellen van al de klachten welke door de burgerij op dit oogenblik wor den geuit. Zeker en vast willen de burgers be talen, omdat iedereen weet, dat de Staat moet beschikken over de noo- dige gelden, om al de openbare dien sten en de landsverdediging op eene redelijke manier in te richten. Daartegen heeft geen enkele eerlij ke schatplichtige bezwaren in te bren gen, maar dat neemt niet weg, dat de lastenbetaler in de laatste tijden zeer misnoegd was en zulks om twee bij zondere redenen 1. De belastingen zijn te zwaar; 2. Het inningsstelsel is tegen strijdig met den wil van het volk. Dat men op dit oogenblik te veel betaalt, zal zeker niemand betwisteh. De belastingen zijn ongeveer 20 maal grooter dan in 1914. We weten zeer goed dat het land grootere lasten heeft dan vóór den oorlog, onder meer de oorlogsschade die niet heelemaal werd terugbetaald door Duitschland, de oorlogspensioe nen en de werkloozensteun. Gewoonlijk wordt gezegd dat hier op niet kan gespaard worden. Dat is verkeerd. Na den oorlog is men zeer breed geweest en is men zeker wat al te licht omgesprongen met het geld der Belgische burgers. Is het oogenblik niet gekomen om een nieuw en ernstig onderzoek in te stellen Wij denken wel van ja. Zoo zal men denkelijk talrijke mil joenen kunnen sparen per jaar. Maar er is meer. Er bestaat eene echte inflatie van ambtenaren, bedien den van allen aard. Hier ook zijn er ernstige besparingen te doen en onder meer kan men overgaan tot het af schaffen van officieele kumuls, zoodat iet aantal ambtenaren, die dienen te worden afgesteld, in bediening kunnen ilijven, maar zouden betaald worden met het geld der cumulards. Maar het is bijzonderlijk tegen de nier van betalen, dat de burgers be zwaren inbrengen. Hier zal de commissie van M. Jaspar zeker wel de ooren hebben voelen tui ten, wanneer de vertegenwoordigers van de lastenbetalers en van de bur gersinstellingen voor de groene tafel zijn gekomen om hunne grieven uit te eggen. Heeft een minister niet gezegd dat men niet meer weet in Belgie hoeveel, ïoe, wanneer en waarom men moet aetalen Een andere minister, M. Tschoffen, ïeeft stellig verklaard, dat zelfs inge wijden in de fiskale wetten, om zoo te zeggen geen rechten kant meer vin den in dezen doolhof. Wat moet de gewone burger of de deinhandelaar dan doen Welnu, bij elke vergissing, zelfs met de beste trouw, wordt de schatplichtige geslagen met zware boeten, hetgeen veeltijds onze kleine winkeliers en han- deldrijvers in het gedrang kan bren gen. Tegen de manier van innen hadden de Belgische burgers meestal twee grieven 1Het stelsel van zegelplakken. 2. 't Stelsel van fiscale inquisitie. Voor hetgeen het zegelplakken be treft moet deze manier van belasten kost wat kost verdwijnen. De wetten op het zegelplakken zijn zeer inge wikkeld en zeer moeilijk om toe te passen en verwekken veel tijdverlies. Maar er is meer. Indien er een fout wordt begaan, zelfs door een bediende, wordt men verantwoordelijk gesteld, en zware boeten worden opgelegd. Dat moet kost wat kost verdwijnen en alle middenstanders zijn het eens, dat men de belasting kan leggen, 't zij aan de bron, 't zij op het zakencijfer. Ten slotte vragen de Belgische bur gers, dat het stelsel der inquisitie zou ophouden. Wij willen hier de eerlijkheid van de bedienden van de belastingen niet in twijfel trekken, maar het is toch iets zeer onaangenaam, van al zijn boeken, t is te zeggen al zijne zaken, te moeten blootleggen aan onbekenden en som tijds zeer jonge bedienden van de fiscus. Verder is het stelsel heel verkeerd. Is uw verklaring voldoende dan laat de fiscus u gerust. Betaalt ge te veel, rept geen woord. Maar wee u, indien een controleur meent, dat ge hem wilt bedriegen Van dit oogenblik af wordt ge lastig gevallen door allerhande men schen die al uw boeken van A tot Z zullen doorsnuffelen. De minste fout wordt dan geboet met zware straffen. Daar is niets aan te doen, de ambte naren moeten de wet eerbiedigen, al zij het dan nog met tegenzin. Daaraan moet een einde worden gesteld. De boeren hebben reeds eene for faitaire taxeering, waarom zouden de burgers dit stelsel niet mogen beko men De taxatie moet gebeuren van bui ten huize. De fiscus stelt vast hetgeen u voor een jaar zult te betalen heb ben en indien er oneenigheid bestaat mag uw zaak voor eene fiscale com missie gebracht worden. Dat zijn de hervormingen, die drin gend worden aangevraagd door meest al de burgers van het land. De kabinetsraad heeft reeds laten voorzien, dat zekere taksen zullen worden afgeschaft en dat andere zul len verminderd worden. Dat is reeds een goed begin. Maar het is niet voldoende en het moet bijzonderlijk niet blijven bij woorden en beloften. De burgers hebben oneindig te lij den onder de huidige crisis en alles moet door de regeering in 't werk ge steld worden, om het leven van de middenstanders draaglijk te maken. Wij durven verhopen, dat de regee ring hiernaartoe zal streven met alle mogelijke krachtdadigheid. De burgerij wacht met ongeduld op ontlasting. G. V. B. Er bestaat te Berlijn een Holland- sche Vereeniging, die «Hollandia» heet en dan moeten er ook nog zoo iets zijn als een Vlaamsche Actie en een Bund der Flamenfreunde ».Van deze twee organismen hooren we thans, dat ze dezer dagen in de Duit- |sche hoofdstad een Nedérlandsch- Vlaamschen cultureelen avond heb ben georganiseerd, waarin niemand minder dan Borms, o de ongekroonde koning van Vlaanderen als groote vedette zou optreden. Vóór den aanvang van deze verga dering had deze koning echter bericht ontvangen, dat het spreken hem ver boden was. Drie politieagenten waren in de zaal geplaatst om hem bij den kraag te vatten, zoo hij dit verbod wil de overtreden. Er werd dan maar wat muziek ge maakt door een stokdooven cellist en door twee vocale beroemdheden waar van nog nooit iemand heeft hooren spreken, en Borms kreeg bericht dat, indien hij wat vertellen wou, hij dat kon doen in een besloten vergadering van de leden der organiseerende krin gen, en op voorwaarde dat hij zich van alle politieke uitlatingen zou ont houden. Zoo gebeurde het en om half- één werd deze vergadering onder het zingen van het Wilhelmus opge heven. De nieuwe Berlijnsche reis van den voorzitter van den Raad van Vlaan deren zal wel verband houden met de ...reorganisatie van zijn dagblad, dat thans een 100 Duitsche Zei- tung is geworden, propagandist boven alles voor de staatkundige aanéénslui ting van alle Germaansche landen, voor den Anschluss van Oosten- I rijk, en daarna van de vereenigde Ne derlanden bij het groote Pruisische moederland. zijn leeiijk en iedereen ziet ze. Als Uw handen ruw, rood of stuk zijn, dan worden ze weer vlug gaaf,zochten blank met Doos 4- en 7>ifrank. In alle Apotheken. Volgens het cijfer, dat de regeering zelf aangeeft, in het algemeen budjet van ontvangsten en uitgaven voor 1934, bedraagt onze openbare schuld 5 7 miljard 62 7 miljoen. Wij zijn teruggekeerd tot den toe stand van 1926, toen er, bij hoogdrin gendheid, naar middels moest uitge zien worden om den zwaren last, die weder op onze schouders weegt, zoo veel mogelijk te verlichten. Er is evenwel een verschil tusschen de beide toestanden In 1926 woedde er nog geen ekonomische krisis en on ze bedrijvigheid kon goed vooruitgaan. In nijverheid en handel werd er eene aanzienlijke winst opgedaan, en de be lastingen, die de Schatkist spijzen moe ten, kwamen beter en overvloediger binnen. Nu is het echter zoo niet. Handel en nijverheid kwijnen en zijn weinig of niet winstgevend. Toch moeten wij den interest van die reusachtige schuld betalen, en moeten wij, door jaariijk- sche aflossingen, het cijfer der open bare schuld trachten te verminderen I Weet men dat er thans een derde van de belastingen, die wij betalen, in den zak der schuldeischers te recht komt En dat enkel de rest, voor den gang van de Staatsnoodwendigheden is Zoo kan het niet blijven duren God dank Ons krediet is niettemin ongedeerd gebleven, en onze frank staat vast. Het wordt echter hoog tijd, de kwestie onzer schuld flink aan te vatten. In de jaren van voorspoed, wan neer de vette koeien op de weide aan het grazen zijn, vergeet men al te veel dat er tegenslag komen kan, en dat er magere jaren, vroeg of Iaat, te ver wachten zijn. Zoo is het, eilaas 1 gebeurd. En nu ondervinden wij hoe lastig en moeilijk het is, met mindere inkomsten, meer dere uitgaven te moeten dekken. De verkwistersbende, welke altijd naar meerdere uitgaven stuwt, dient 3tevig in toom gehouden te worden. Het is alleszins noodig, dat de Staats- budjetten voortaan altijd in evenwicht wezen, zonder eenig tekort. Schulden maken, om de uitgaven van het gewoon huishouden te vereffe nen, is een doorslecht gedoen, dat den Staat, niet minder dan de bijzondere burgers, naar het bankroet drijft en zulks mag niet gebeuren Het budjet van het loopend jaar 1934 zal sluiten met een tekort van 28 miljoen en half. Veel is het niet maar, om zoo verre te komen, heeft de regeering, door de wetsbesluiten, die zij met hare volmacht heeft uit gevaardigd, besparingen moeten doen, ten bedrage van 205 miljoen en half. Ook nieuwe belastingen zijn moeten gelegd worden, en dit was een onge luk Want de belastingbetalers zijn tot de uiterste grens geraakt, van het geen zij geven kunnen. Hier bijzonder steunen wij op de aanzienlijke offers, die van de midden standers worden gevergd Met vol doening hebben zij dan ook, in de uiteenzetting van minister Jaspar de volgende verklaring gelezen De vaste wil der regeering is niet alleen geen nieuwe belastingen te leg gen, maar ook den last der reeds be staande, zoo gauw mogelijk, te ver minderen. Belofte is schuld En de regeering, die zoo spreekt, erkent meteen dat de fiskale lasten te zwaar geworden zijn. Dus, de tegenwoordige toestand moet veranderen Bij de 130" trekking van de Lee ning voor de Verwoeste Gewesten 5 1923, die Dinsdag te Brussel plaats had, werden de volgende loten uitge trokken Reeks 90525 nummer 4 is uitkeer- baar met 500.000 frank. Reeks 42713 nummer 2 is uitkeer- baar met 100.000 frank. Reeksen 39434 n. 4 359992 n. 5 en 398775 n. 2 zijn uitkeerbaar met 50.000 frank. De andere loten van de bovenver melde loten zijn uitkeerbaar met 550 frank.

HISTORISCHE KRANTEN

De Gazet van Poperinghe (1921-1940) | 1934 | | pagina 1