De Regeering en de Volmachten. ^h$Zonneslag 14< JAAR. NUMMER 28. WEEKBLAD 25 CENTIEMEN. ZONDAG 15 JULI 1934. ABONNEMENTEN Men abonneert op alle belgische postkantooren. NIEUWS- EN NOTARIEEL AANKONDIGINGSBLAD VOOR POPERINGHE EN OMSTREKEN. Uitgevers-Eigenaars GEBROEDERS DUPONT Yperstraat, 2, POPERINGHE. AANKONDIGINGEN NOG GEEN BESLISSING VERSCHILLENDE BELANGRIJKE VERGADERINGEN. DREIGT ER EEN MINISTERIEELE CRISIS HET WETSONTWERP. GOEDGEKEURD IN DE KAMER-AFDEELINGEN. DE SAMENSTELLING VAN DE BIJZONDERE £QMMISSIE. VOORGESTELDE WIJZIGINGEN. Wijzigingen Van Dievoet. Wijzigingen Max. De Gemeenten en Provincies. NIETS ZAL INGETROKKEN WORDEN VAN HET ONTWERP, DREIGT ER EENE NIEUWE MINISTERIEELE CRISIS DE DUUR DER PARLEMENTAIRE VACANTIES. DE BESPREKING IN DE KAMER. DE BOUWNIJVERHEID IN 1932 IN ONS LAND. Doos 4en7/£frank LEENING 5 T. H. 1922 DER VERWOESTE GEWESTEN. DRINK KRONEN PILSNER LANDBOUWKRONIEK. Vloeimesten op weiden na den Hooioogst. Gustaaf Gillekens. DRINKT T ZWYNLANDS UITZET HET ALKOOLVERBRUIK. Vergadering der Senatoriale Commissie. DE AMERIKAANSCHE SENATOR BORAH OVER DUITSCHLAND. Hitler's Rijk is uit GAZET VAK POPERIHGHE fr. I Congo 25 fr. Frankrijk 25 fr. 30 fr. I .0.25 fr. 1 De postabonnenten in Belgie, die van woomt veranderen, moeten dit aangeven in 't po*t- bureel dat ben bedient, en niet aan om. Bij elk schrijven naar inlichtingen wordt men beleefd verzocht een postzegel voor ant woord te voegen. Postcheck 48459 Telefoon 180 leder medewerker blijft verantwoordelijk voor zijne bijdragen. Bijdragen in te zenden tegen den Donderdag noen. Kleine berichten tegen den Vrijdag noen. Naatnlooze ingezonden artikels worden in de scheurmand gegooid. Per regel1.00 fr. (minimum 3.00 fr. Rouwberichten minimum 5.00 fr. Bijzonder Tarief voor Notarissen en Deur waarders. Voor dikwijls te herhalen re- klamen, prijzen volgens overeenkomst. Alle aankondigingen zijn op voorhand te betalen. Artikel I. De Koning kan, gedu rende een tijd van zeven maanden, door middel van besluiten, waarover in ministerraad werd beraadslaagd en beslist, met het oog op het economisch en financieel herstel en de verminde ring van de openbare lasten, doch met uitsluiting van elke wijziging in het muntstatuut a) De fiscale wetgeving wijzigen of aanvullen en inzonderheid den grond- slag, de wijze van inning en het bedrag van de belastingen herzien, de proce- duur op administratief gebied evenals in betwiste zaken veranderen, alle ge paste maarregelen treffen om het be drog te beteugeleq. De bedragen bekrachtigen welke, in 1933 en 1934, werkelijk werden toe gepast in zake nationale crisistaks. b) Alle thesaurieverrichtingen doen binnenlandsche of buitenlandsche lee ningen op langen termijn en op korten termijn aangaan, er de modaliteiten van rpgelen, alle daarmee verband houdende fiscale vrijstellingen bepalen, alle terugbetalingen bewerkstelligen. K c) De wetgeving betreffende de be zoldigingen,subsidien, vergpedingen en I joelagen yan allen aard, die ten laste I komen van den Staat, van de open- bare besturen en instellingen of die van openbaar nut zijn, yan de met een op- dracht bekleedde of onder toezicht staande organismen, wijzigen of aan- I vullen, daarbij rekening houdende met I de werkelijke levensduurte elke cumulatie verbieden of regelen om alle statutaire of niet statutaire regelen 1 betreffende inrichting, werking be voegdheid en proceduur te dier zake wijzigen of aanvullen met inbegrip van de termijnen van verjaring en verval. U d) Alle maatrgelen nemen tot her inrichting en samenordening van de re geling ter zake van pensioenen ten jaste Van de weduwen- en wezpnkassen e) De wetgeving op de comptabili- !i feit van den Staat, de provincies, de gemeenten en de openbare instellingen en die van openbaar nut zijn, de met een opdracht bekleedde of onder toe zicht staande organismen, wijzigen of aanvullen. a) Alle maatrgelen nemen om de lasten van de provincies en van de ge meenten te verminderen, het evenwicht yan hun begrootingen te verzekeren en een beteren omslag van de fiscale in komsten en van de verplichtingen van die besturen mogelijk te maken. b) De modaliteiten van het toezicht krachtens de wet uitgeoefend op de provincies, de gemeenten en de open bare instellingen, verbeteren. ring ter zake van delcredere uitbreiden en vergemakkelijken f) Alle maatregelen treffen om een beterkoope exploitatie en een betere sa menordening van alle soort van ver voermiddelen te bereiken. g) Alle maatregelen treffen om den prijs van de woongelegenheden en van sommige onontbeerlijke producten, aan de huidige economische omstandighe den beter aan te passen. De eventueele verbreking van de overeenkomsten, waarbij periodieke verstrekkingen bedongen zijn, namelijk op stuk van huurovereenkomsten en geldleeningen, onder billijke voorwaar den mogelijk maken. De wetgeving betreffende de veref fening van de vennootschappen, het uitstel, het accoqrd en het faillissement wijzigen en aanvullen. h) AHp maatregelen nemen om aan de onvrijwillige werkloozen arbeid te Dezorgen en om hun vakwederoplei- ding te verzekeren. Op de straatwerken, waartoe beslo ten werd tot bestrijding van de werk- oosheid, dp door de wet van 3 Januari 1934 ingevoerde onteigeningsprocedu re toepassen, IV, Alle maatregelen treffen tot 't voor tomen en het bestraffen van alle daden die 's Lands krediet mochten doen wankelen, V. Zoo daartoe aanleiding bestaat, de toepassing van de krachtens deze wet getroffen schikkingen verzekeren, door alle burgerlijke fiskale of strafrechter- jke sancties, mits deze alleen uit cor- rectioneele of politiestraffen zullen kun- n bestaan. Artikel 2. Bij het verstrijken van het in artikel 1 voorziene termijn, zal Dij de Kamers verslag gedaan worden over de door de Regeering op grond van deze wet getroffen maatregelen. Arjkipl 3. Deze wet treedt in werking op den dag van hare bekend making in den Moniteur Zooals wij in ons nummer van vei:- eden week ^pgldden, werd dit ont werp goedgekeurd in de Kamerafdee- ingen met 81 stemmen tegen 72 en 7 onthoudingen. Dit ontwerp werd dan naar bijzon dere commissie vgn Financies gezon den, om onderzocht te worden. Ziehier wagruit die bijzondere com missie bestaat Zij omvat de commissie van finan cies, waarbij ziph de verslaggevers van a) Het gespaard vermogen bescher- men door middel van passende maat regelen @m het vertrouwen te verster ken in de organismen die er beroep op doen, de mogelijkheden om crediet te verkrijgen verrpifngn gn dg voor waarden waaronder het wordt ver kregen vergemakkelijken, de effec ten en handelsbeurzen, het beroep van wisselagent en het regime van de ex ceptie van spel ter zake van beurshan- delingen regelen. b) Ten einde 's Land el s economie de Voordpelen yan gen Sjrmengeordende bedrijvigheid tg doen genieten, het t@t stand komen van economische vak ,n groepeeringen bevorderen gebeurlijk jn de mate waarin het algemeen belang 'n £Üt vereischt, jn een bepaalden tak, tot al de producenten of voortverkpopers, de verplichtingen uitbreiden, welke vrijwillig door een onbetwistbare meer aS derheid aangegaan werden, c) De wetgeving op de benamingen van oorsprong en op de aanwijzingen !t' van herkomst, op de fabrieks- en han- 1 delsmerken en op den nijverheidsei gendom in het algemeen, in overeen stemming brengen met de huidige noodwendigheden. d) Dp producenten, handelaars en verbruikers beschermen tegen alle prak tijken die er mochten afbreuk doen aan de normale voorwaarden der mede dinging. e) De tusschenkomst van de Regee- de zes afdeelingen gevoegd hebben. De commissie van financies is samen gesteld git de heprgn s Voorzitter h. Max Hallet, socialist. Liberalen i h. h. Boed.t, Lpclercq, en Adolf Max. Katholieken i h- h. Allewaert, Brus selmans, David, de Liedekerke, de Wouters d'Oplinter, Puissemier, Fer nand Van Ackere, Drion, Wauwermans Socialisten h. h. Balthazar, Buset, Debunne, Hoen, Merlot, Soudan, Uyt- roever en Lepage. Yl^nqsch-Natipnalist heer EJias. De 6 verslaggevers zijn de heeren Van Dievoet, De-Vleeschhauwer, Hey man, katholieflen heeren Spaak er Delattre, socialisten en heer Marien, liberaal, De bijzondere commissie, gelast met het onderzoek van het wetsontwerp betreffende de bijzondere volmachten is bijeengekomen. De socialistische leden van de missie hebben de grondwettelijkheic van het ontwerp afgestreden. Amende menten werden neergelegd door de h.h Van Dievoet, gewezen katholiek minis ter en Max, voorzitter yan de liberale linkerzijde, De amendementen van den heer Van Dievoet luiden als volgt Aan het art. 2 Ieder der Koninklijke Besluiten, ge nomen in uitvoering van de huidige wet, zal het voorwerp zijn van een wetsontwerp van ratificatie, dat het parlement zal onderworpen worden voor... 1934. Aan het art. 3 Indien een Kon. besluit door het voorgaand artikel bedoeld', niet be krachtigd wordt, zal de regeering zon der uitstel een wetsontwerp neerleggen tot regeling van de uitvoering, die tot dan toe zal plaats gehad hebben en het oogenblik bepalen waarop die uitvoe ring een einde moet nemen. Aan het art. 4 De bekrachtigde Kon. besluiten zul- en kracht van wet hebben. Hieronder Volgt de tekst van de amendementen van den heer Max Aan het art. 1 De Koning mag, tot 30 November 1934 besluiten nemen, besloten in den ministerraad, enz. (Het regeeringsont- werp voorziet een duur van 7 maan den), dus tot 15 Februari 1935. Aan hetzelfde artikel stelt de heer Vlax het verwerpen voor van letter E van paragraaf 1 (die aan de regeering toelaat het stelsel van pensioenen ten aste van de Kassen van Weduwen en Weezen herin te richten en te co-ordo- neeren en de wetgeving op de boekhou ding van den Staat, de provincies en de gemeenten en de openbare instellin gen en die van openbaar nut te wijzi gen of te volledigen), en de verwerping van de letters A en B van paragraaf 2 (betrekking hebbende op de provin- ale en gemeentelijke fiskaliteit). De heer Max stelt eveneens het af schaffen voor in paragraaf 3 letter A van de woorden de effecten en han delsbeurzen, het beroep van wissela gent en het regiem van de execeptie van spel ter zake van beurshandelingen regelen en ven die letter slechts te ïouden a) Het gespaard vermogen be schermen door middel van passende maatregelen om het vertrouwen te ver sterken in de organismen die er beroep op doen, de mogelijkheden om crediet te verkrijgen verruimen en de voor waarden waarpnder het wordt ver- crggen vergemakkelijken. Hij stelt de verwerping voor van etter C en G van denzelfden paragraaf Detreffende de fabrieks- en handels merken, de nijverheidseigendom, de aanpassing aan de huidige economische voorwaarden van d^ prijzen der loge menten, de prodycten van eerste nood zakelijkheid, de verbreking van con tracten in zake huurceelpn en leeningen en de wetgeving betreffende de likwi- datie van maatschappijen, het uitstel, iet concordaat en het faillissement). Meerdere redenaars deden opmerken dat de Minister van Binnenlandsche Zaken door de bestaande wetgeving en door de administratieve rechtspraak voldoende gewapend is pny de financies en defiscaliteit der gemeenten en pro vincie! in orde te brengen. Indien de regeering nu daarop nog uitgebreider machten vraagt, is dit dan een teeken dat zij nog wat anders bedoelt Minister Pierlot heeft daarop geant woord, dat hij wel gewapend is voor wqt de inkomsten betreft. Aldus kan hij zijn veto stellen tegen de opcentiemen, taksen en belastingen welke de gemeenten willen leggen, om aan inkomsten te geraken. Doch, de regeering is niet voldoende gewapend om de gemeenten te ver plichten haar uitgaven te beperken- Aldus kon de Minister yan Binnenland sche Zaken niet beletten, dat sommige gemeenten hun geld aan overdreven wedden, aan niet te rechtvaardigen bij slagen op staatswedden, enz., uitgaven Op dat punt moet de regeering sterker gewapend zijp. De heer Max heeft zijn verzet op dit punt volgehopden. De regeering is wel bereid een andor fprmuul te aanvaar den, doph het beoogde doel mag niet afgeweerd worden. Talrijke leden der commissie zijn van oordeel, dat mei die nieuwe formuul zal vinden. Graaf de Broqueyillp, eerste minister Onderhield zich Maandag met den heer Van Zeeland. En om 5 uur 's namid dags ontving hij den heer Max, leider der liberale linkerzijde met wien hij een langdurig onderhoud had Om 6 uur riep de Eerstp Minister de ministers bij zich die voornamelijk van het wetsontwerp betreffende de bijzondere volmachten, namelijk de hh. Jaspar, Ingenbleek, Van Zeeland, Sap, Dierckx, Pierlot en Van Cauwelaert. Tezamen onderzochten deze minis ters de critieken die uitgebracht werden op het wetsontwerp, evenals de amen dementen voorgesteld door de heeren Van Dievoet en Max en die wij hier nevens gegeven hebben. De heer Van Dievoet had het voor al over de grondwettelijkheid van het ontwerp, terwijl volgens de meening der regeering de amendementen van den heer Max zulke voorname punten van het volmachtsontwerp aanraken, dat men bij aanname ervan even goed het gansche ontwerp zou kunnen laten wegvallen. De bespreking duurde niet lang. Alle ministers waren het eens om te verkla ren dat er geen voorname punten van het ontwerp mochten weggenomen worden zonder de mogelijkheid van uitvoering van het regeeringplan in ge vaar te brengen. Zij waren verder ook eens, dat er wijzigingen aan den vorm konden ge bracht worden, die zonder eigenlijk het wetsontwerp in den grond te wijzi gen, de regeeringstusschenkomst in za ke provinciale en gemeentelijke belan gen bijvoorbeeld, duidelijker zouden aangeven. Er werd trouwens geen andere tekst voorgebracht, en indien gedurende de nieuwe bijeenkomst van de Bijzondere Commissie, geen nieuwe tekst wordt voorgesteld, zal de regeering zich hou den aan den eerst voorgestelden vorm van het wetsontwerp. De amendementen van den h. Max, zooals hij ze voorgesteld heeft aan de commissie, zullen niet aanvaard wor den. Het is bovendien niet zeker, dat de heer Max zijn amendementen zal staande houden zooals hij ze eerst voorbracht. De regeering zal verder ook niet in gaan op de amendementen van den h. Van Dievoet, die ze onnoodig oordeelt daar volgens haar, dp grondwettelijk- ï^id van hqt wetsontwerp bewezen is. Pe dagorde van het middencomiteit Van den Nationalen Bond der christene arbeiders werd eveneens onderzocht. Deze werd niet vijandig geoordeeld aan het ontwerp, daar de regeering niet het inzicht heeft de sociale wetten te veranderen. Epn duidelijke verklaring zal in dien zin afgelegd worden. Zooals \vij hiervoor zegden, zouden de ministers wel toestemmen in kleine wijzigingen in den vorm., zoodat het plan der regeering duidelijker aange geven werd. Maar de ministers die de Verantwoordelijkheid zullen dragen van de maatregelen, genomen ten voordee- e van het economisch herstel en de iscale ontlasting, die van vier tot vijf ronderd millioen frank zou moeten be dragen, willen er niet van weten, dat er aan de hoofdpunten van het ont werp geraakt worde. Een dezer ministers verklaarde zelfs na de bijeenkomst Het ontwerp is te nemen of te laten Veeleer dan toe te laten dat het ont werp zou verminkt worden, door het wegvallen van de voornaamste beschik kingen, zou de regeering zich eenvou dig terugtrekken en aan de oppositie die zich geuit heeft in de commissie en die geleid werd door de heeren Merlot socialist en Max, liberaal, overlaten zich te grpepe^ren om het bewind te gemen. Daar de christen-democraten ook eischen tot wijziging zullen stellen, kan men den heer Marck nog naast de twee voornoemden stellen. Verder wordt er in parlementaire middens op gewezen, dat de liberalen en socialisten, aandrongen op tusschen komst van den minister van Binnen landsche Zaken om de beslissing van den Antwerpschen provincieraad, die vier millioen frank subsidie stemde voor de vrije scholen, te doen verbreken. Anderzijds steunen de katholieken zich daarop om te zeggen, dat zij nu moeilijk als verdedigers yan provinciale en gemeentelijke autonomie kunnen op treden, Het ontwerp van de bijzondere vol machten voorziet een duur van zeven maanden. Men vraagt zich af waarom juist dien duur gekozen werd. Men doet in de parlementaire mid dens opmerken dat die periode loopt ping der Kamers voorzien in de Grond wet, namelijk den tweeden Dinsdag van November. Daar tegenover zegde een welinge licht politieker dat de regeering vol strekt niet afgezien heeft van de hulp van het parlement. Op normale wijze gaat dit in verlof rond den 20 Juli. Het herneemt zijn taak op den tweeden Dinsdag van November en moet de begrooting van Wegen en Middelen stemmen, evenals de wet die het con tingent van het leger voor 1935 be paald, dit vóór 31 December, Dit zal nu ook gebeuren. Op die wijze door het stemmen van die begrooting, zou dus het parlement reeds de regeering kunnen goed- of afkeuren voor het einde van den duur der volmachten, vermits het verwerpen van de begroo'ting bijvoorbeeld, de meening van het parlement over de handelingen der regeering in fiscale za ken zou te kennen geven. Er is ook volgens dien politieker geen vrees, dat de bespreking van de begrooting zal ingekort worden, daar de grondwet een minimumduur van de zittingen der Kamer op veertig dagen heeft vastgesteld. Het zal daarna zoo als gewoonlijk rond 24 December in Kerstverlof gaan. De duurtijd van zeven maanden zou dan gaan tot in Februari en zou ten slotte overeenstemmen met den nor malen duur van het parlementair verlof. De openbare bespreking in de Ka mer zal enkel plaats hebben Dinsdag aanstaande. Verschillende ministers zijn zeer optimist, doch den uitslag is nog hoogst wankelbaar. medegewerkt hadden aan het opstellen tot voorbij den datum van bijeenroe Dinsdag morgen heeft de 1 46" trek- cing plaats gehad der leening van oor- ogsschade 5 t.h. 192. De uitslag Serie 31.050 nr 18 wint 250.000 fr. Serie 31.050 nr 1 en serie 1 17.708 nr 5 winnen elk 100.000 frank. De andere nummers van deze series en al de nummers van serie 26.418 zijn uitbetaalbaar met 300 frank. Sedert 1930 is men opnieuw begon nen jaarlijksche statistieken te maken over de gebouwen. Men vernam voorafgaandelijk dat men sedert 1920 gemiddeld 30.000 huizen per jaar gebouwd had, wat ver staanbaar was, gezien den heropbouw gedurende de jaren na den oorlog. Van October 1930 tot December 1931, zag men nog 30.000 gebouwen verrijzen. Thans werden de cijfers voor 1932 bekend gemaakt. Men zette 32.000 gebouwen, waarvan 29,200 dienstig voor woning, of toch gedeeltelijk. Zulks wijst er op hoe, niettegen staande de crisis, de kleine bouw er op vooruit ging. Voor 't oogenblik telt men in Belgie 1.958.000 gebouwen, waarvan 1 mil joen 851.000 partikuliere huizen of dienst doende als woning. De overige zijn voorloopige huizen, uitbatingshui zen., enz. Op twee jaar tijd kwamen 60.000 woningen bij. Er waren slechts 76.000 geboorten meer dan sterfgevallen en dit cijfer legt veel beter uit hoe de aevolking er op vooruitging dan de statistiek van den burgerstand. Daar uit kan men opmaken hoe het komt dat zoovele huizen komen ledig te staan. 't Is vooral in de localiteiten met 5 a 20.000 inwoners dat het bouwvak in 1931 en 1932 groote bedrijvigheid cende. Niettegenstaande het stelsel van «op appartementen wonen er, gezien de crisis, op vooruit schijnt te gaan, ver minderde het gemiddeld aantal inwo ners per huis. In 1 920 telde men 484 inwoners per 100 huizen in 1931 wa ren er slechts 445. In 1932 viel men op 44 1. f .-f In 't arrondissement Brusel telt men 580 menschen per 100 huizen en in t arrondissement Antwerpen 565. Deze cijfers zijn heelemaal niet abnormaal. Gewoonlijk worden vloeimesten uit gespreid over de weiden na het hooien om het opschieten van den toemaat te bespoedigen. Desaangaande doen we opmerken dat er doorgaans te veel aal gebruikt wordt door een intensief en herhaald toedienen van aal wordt de flora van de weiden gewijzigd. De grassen verdringen de vlinderbloemp jes en er verschijnen vooral samenge- steldbloemige en schermbloemigen die een mindere voedende waard hebben. Zoo daalt langzamerhand de voedende waarde en de opbrengst. De werking van de stikstof in aal laat zich meestal slechts gevoelen ge durende het jaar van zijn gebruik. Er is 30 Kgr. stikstof noodig per Ha. wat overeenkomt met 100 hectoliters aal van gemiddelde samenstelling, We doen nog opmerken dat aal en kel rijk is aan stikstof en potasch. Daarom is het goed nog 600 a 800 kgr. supra uit te strooien per Ha. en dit acht dagen na 'het uitvoeren van de aal. Daarna zal men eggen. Het gebruik van aal en fosfoorzuur- mesten zal aan de weiden een weelde rige groei verzekeren. De waard van het hooi hangt af van de hoeveelheid vlinderbloemige planten die er in aan wezig zijn. Daarom durven we aanbe velen de hoeveelheid potasch te ver- grooten door nog 200 Kgr. Cloorpo- tasch toe te dienen. Dit zout is vooral van belang voor den groei van de vlinderbloemige planten. Dinsdag morgen had een nieuwe ver gadering plaats van de Senaatskom missie van Justitie om verder de nieuwe teksten te onderzoeken, ingediend in verband met het alcoolstelsel. Men zal zich herinneren dat in de vorige bijeenkomst de kommissie zich uitgesproken had in het beginsel voor een terugkeer naar de gekontroleerde vrijheid. Toen waren echter verschei dene leden afwezig. Thans is men tot een nieuwe bespreking overgegaan, het aeginsel van den terugkeer tot verkoop vrijheid werd verworpen, met 9 stem men tegen 5 stemmen en I onthouding. Het nieuwe verslag Legrand werd op zijn beurt afgewezen, met 9 stem men tegen 8, wat op het einde van de vergadering een zekere verwarring ver oorzaakte. Een der katholieke leden, de heer Orban, stemde mede met de socialis tische senators. M. Legrand heeft gevraagd om als verslaggever vervangen te worden, maar niemand werd benoemd. De voortzetting van de behandeling van het vraagstuk in den Senaat, zal niet meer voor het uiteengaan van het parlement plaats hebben. Bij zijn aankomst te Noise werd de Amerikaansche Senator Borah door de journalisten gevraagd, wat hij over den toestand in Duitschland dacht. Het antwoord luidde Fhtler zal niet lang meer stand houden. Zijn rijk is uit. De vroegere voorzitter der Senaats commissies van buitenlandsche zaken, drukte er tevens zijn verbazing over uit dat het Duitsche volk de practijken die de laatste weken door Hitier toegepast werden, heeft kunnen dulden. En na een vergelijking gemaakt te hebben tusschen Hitier en Danton, be sloot senator Borah De tyrannie moet onvermijdelijk haar loop hebben»

HISTORISCHE KRANTEN

De Gazet van Poperinghe (1921-1940) | 1934 | | pagina 1