De Regeering en de Volmachten.
^h$Zonneslag
14< JAAR. NUMMER 28.
WEEKBLAD 25 CENTIEMEN.
ZONDAG 15 JULI 1934.
ABONNEMENTEN
Men abonneert op alle belgische
postkantooren.
NIEUWS- EN NOTARIEEL AANKONDIGINGSBLAD VOOR POPERINGHE EN OMSTREKEN.
Uitgevers-Eigenaars
GEBROEDERS DUPONT
Yperstraat, 2, POPERINGHE.
AANKONDIGINGEN
NOG GEEN BESLISSING
VERSCHILLENDE BELANGRIJKE VERGADERINGEN.
DREIGT ER EEN MINISTERIEELE CRISIS
HET WETSONTWERP.
GOEDGEKEURD IN DE
KAMER-AFDEELINGEN.
DE SAMENSTELLING VAN DE
BIJZONDERE £QMMISSIE.
VOORGESTELDE WIJZIGINGEN.
Wijzigingen Van Dievoet.
Wijzigingen Max.
De Gemeenten en Provincies.
NIETS ZAL INGETROKKEN
WORDEN VAN HET ONTWERP,
DREIGT ER EENE NIEUWE
MINISTERIEELE CRISIS
DE DUUR DER PARLEMENTAIRE
VACANTIES.
DE BESPREKING IN DE KAMER.
DE BOUWNIJVERHEID
IN 1932 IN ONS LAND.
Doos 4en7/£frank
LEENING 5 T. H. 1922 DER
VERWOESTE GEWESTEN.
DRINK KRONEN PILSNER
LANDBOUWKRONIEK.
Vloeimesten op weiden na
den Hooioogst.
Gustaaf Gillekens.
DRINKT
T ZWYNLANDS UITZET
HET ALKOOLVERBRUIK.
Vergadering der
Senatoriale Commissie.
DE AMERIKAANSCHE SENATOR
BORAH OVER DUITSCHLAND.
Hitler's Rijk is uit
GAZET VAK POPERIHGHE
fr. I
Congo
25
fr.
Frankrijk
25
fr.
30
fr. I
.0.25
fr. 1
De postabonnenten in Belgie, die van woomt
veranderen, moeten dit aangeven in 't po*t-
bureel dat ben bedient, en niet aan om.
Bij elk schrijven naar inlichtingen wordt
men beleefd verzocht een postzegel voor ant
woord te voegen.
Postcheck 48459 Telefoon 180
leder medewerker blijft verantwoordelijk
voor zijne bijdragen. Bijdragen in te
zenden tegen den Donderdag noen.
Kleine berichten tegen den Vrijdag noen.
Naatnlooze ingezonden artikels worden in
de scheurmand gegooid.
Per regel1.00 fr.
(minimum 3.00 fr.
Rouwberichten minimum 5.00 fr.
Bijzonder Tarief voor Notarissen en Deur
waarders. Voor dikwijls te herhalen re-
klamen, prijzen volgens overeenkomst.
Alle aankondigingen zijn op voorhand te
betalen.
Artikel I. De Koning kan, gedu
rende een tijd van zeven maanden,
door middel van besluiten, waarover
in ministerraad werd beraadslaagd en
beslist, met het oog op het economisch
en financieel herstel en de verminde
ring van de openbare lasten, doch met
uitsluiting van elke wijziging in het
muntstatuut
a) De fiscale wetgeving wijzigen of
aanvullen en inzonderheid den grond-
slag, de wijze van inning en het bedrag
van de belastingen herzien, de proce-
duur op administratief gebied evenals
in betwiste zaken veranderen, alle ge
paste maarregelen treffen om het be
drog te beteugeleq.
De bedragen bekrachtigen welke, in
1933 en 1934, werkelijk werden toe
gepast in zake nationale crisistaks.
b) Alle thesaurieverrichtingen doen
binnenlandsche of buitenlandsche lee
ningen op langen termijn en op korten
termijn aangaan, er de modaliteiten
van rpgelen, alle daarmee verband
houdende fiscale vrijstellingen bepalen,
alle terugbetalingen bewerkstelligen.
K c) De wetgeving betreffende de be
zoldigingen,subsidien, vergpedingen en
I joelagen yan allen aard, die ten laste
I komen van den Staat, van de open-
bare besturen en instellingen of die van
openbaar nut zijn, yan de met een op-
dracht bekleedde of onder toezicht
staande organismen, wijzigen of aan-
I vullen, daarbij rekening houdende met
I de werkelijke levensduurte elke
cumulatie verbieden of regelen om
alle statutaire of niet statutaire regelen
1 betreffende inrichting, werking be
voegdheid en proceduur te dier zake
wijzigen of aanvullen met inbegrip van
de termijnen van verjaring en verval.
U d) Alle maatrgelen nemen tot her
inrichting en samenordening van de re
geling ter zake van pensioenen ten
jaste Van de weduwen- en wezpnkassen
e) De wetgeving op de comptabili-
!i feit van den Staat, de provincies, de
gemeenten en de openbare instellingen
en die van openbaar nut zijn, de met
een opdracht bekleedde of onder toe
zicht staande organismen, wijzigen of
aanvullen.
a) Alle maatrgelen nemen om de
lasten van de provincies en van de ge
meenten te verminderen, het evenwicht
yan hun begrootingen te verzekeren en
een beteren omslag van de fiscale in
komsten en van de verplichtingen van
die besturen mogelijk te maken.
b) De modaliteiten van het toezicht
krachtens de wet uitgeoefend op de
provincies, de gemeenten en de open
bare instellingen, verbeteren.
ring ter zake van delcredere uitbreiden
en vergemakkelijken
f) Alle maatregelen treffen om een
beterkoope exploitatie en een betere sa
menordening van alle soort van ver
voermiddelen te bereiken.
g) Alle maatregelen treffen om den
prijs van de woongelegenheden en van
sommige onontbeerlijke producten, aan
de huidige economische omstandighe
den beter aan te passen.
De eventueele verbreking van de
overeenkomsten, waarbij periodieke
verstrekkingen bedongen zijn, namelijk
op stuk van huurovereenkomsten en
geldleeningen, onder billijke voorwaar
den mogelijk maken.
De wetgeving betreffende de veref
fening van de vennootschappen, het
uitstel, het accoqrd en het faillissement
wijzigen en aanvullen.
h) AHp maatregelen nemen om aan
de onvrijwillige werkloozen arbeid te
Dezorgen en om hun vakwederoplei-
ding te verzekeren.
Op de straatwerken, waartoe beslo
ten werd tot bestrijding van de werk-
oosheid, dp door de wet van 3 Januari
1934 ingevoerde onteigeningsprocedu
re toepassen,
IV,
Alle maatregelen treffen tot 't voor
tomen en het bestraffen van alle daden
die 's Lands krediet mochten doen
wankelen,
V.
Zoo daartoe aanleiding bestaat, de
toepassing van de krachtens deze wet
getroffen schikkingen verzekeren, door
alle burgerlijke fiskale of strafrechter-
jke sancties, mits deze alleen uit cor-
rectioneele of politiestraffen zullen kun-
n bestaan.
Artikel 2. Bij het verstrijken van
het in artikel 1 voorziene termijn, zal
Dij de Kamers verslag gedaan worden
over de door de Regeering op grond
van deze wet getroffen maatregelen.
Arjkipl 3. Deze wet treedt in
werking op den dag van hare bekend
making in den Moniteur
Zooals wij in ons nummer van vei:-
eden week ^pgldden, werd dit ont
werp goedgekeurd in de Kamerafdee-
ingen met 81 stemmen tegen 72 en 7
onthoudingen.
Dit ontwerp werd dan naar bijzon
dere commissie vgn Financies gezon
den, om onderzocht te worden.
Ziehier wagruit die bijzondere com
missie bestaat
Zij omvat de commissie van finan
cies, waarbij ziph de verslaggevers van
a) Het gespaard vermogen bescher-
men door middel van passende maat
regelen @m het vertrouwen te verster
ken in de organismen die er beroep
op doen, de mogelijkheden om crediet
te verkrijgen verrpifngn gn dg voor
waarden waaronder het wordt ver
kregen vergemakkelijken, de effec
ten en handelsbeurzen, het beroep van
wisselagent en het regime van de ex
ceptie van spel ter zake van beurshan-
delingen regelen.
b) Ten einde 's Land
el
s economie
de
Voordpelen yan gen Sjrmengeordende
bedrijvigheid tg doen genieten, het t@t
stand komen van economische vak
,n groepeeringen bevorderen gebeurlijk
jn de mate waarin het algemeen belang
'n £Üt vereischt, jn een bepaalden tak, tot
al de producenten of voortverkpopers,
de verplichtingen uitbreiden, welke
vrijwillig door een onbetwistbare meer
aS derheid aangegaan werden,
c) De wetgeving op de benamingen
van oorsprong en op de aanwijzingen
!t' van herkomst, op de fabrieks- en han-
1 delsmerken en op den nijverheidsei
gendom in het algemeen, in overeen
stemming brengen met de huidige
noodwendigheden.
d) Dp producenten, handelaars en
verbruikers beschermen tegen alle prak
tijken die er mochten afbreuk doen aan
de normale voorwaarden der mede
dinging.
e) De tusschenkomst van de Regee-
de zes afdeelingen gevoegd hebben.
De commissie van financies is samen
gesteld git de heprgn s Voorzitter h.
Max Hallet, socialist.
Liberalen i h. h. Boed.t, Lpclercq,
en Adolf Max.
Katholieken i h- h. Allewaert, Brus
selmans, David, de Liedekerke, de
Wouters d'Oplinter, Puissemier, Fer
nand Van Ackere, Drion, Wauwermans
Socialisten h. h. Balthazar, Buset,
Debunne, Hoen, Merlot, Soudan, Uyt-
roever en Lepage.
Yl^nqsch-Natipnalist heer EJias.
De 6 verslaggevers zijn de heeren
Van Dievoet, De-Vleeschhauwer, Hey
man, katholieflen heeren Spaak er
Delattre, socialisten en heer Marien,
liberaal,
De bijzondere commissie, gelast met
het onderzoek van het wetsontwerp
betreffende de bijzondere volmachten
is bijeengekomen.
De socialistische leden van de
missie hebben de grondwettelijkheic
van het ontwerp afgestreden. Amende
menten werden neergelegd door de h.h
Van Dievoet, gewezen katholiek minis
ter en Max, voorzitter yan de liberale
linkerzijde,
De amendementen van den heer Van
Dievoet luiden als volgt
Aan het art. 2
Ieder der Koninklijke Besluiten, ge
nomen in uitvoering van de huidige
wet, zal het voorwerp zijn van een
wetsontwerp van ratificatie, dat
het parlement zal onderworpen worden
voor... 1934.
Aan het art. 3
Indien een Kon. besluit door het
voorgaand artikel bedoeld', niet be
krachtigd wordt, zal de regeering zon
der uitstel een wetsontwerp neerleggen
tot regeling van de uitvoering, die tot
dan toe zal plaats gehad hebben en het
oogenblik bepalen waarop die uitvoe
ring een einde moet nemen.
Aan het art. 4
De bekrachtigde Kon. besluiten zul-
en kracht van wet hebben.
Hieronder Volgt de tekst van de
amendementen van den heer Max
Aan het art. 1
De Koning mag, tot 30 November
1934 besluiten nemen, besloten in den
ministerraad, enz. (Het regeeringsont-
werp voorziet een duur van 7 maan
den), dus tot 15 Februari 1935.
Aan hetzelfde artikel stelt de heer
Vlax het verwerpen voor van letter E
van paragraaf 1 (die aan de regeering
toelaat het stelsel van pensioenen ten
aste van de Kassen van Weduwen en
Weezen herin te richten en te co-ordo-
neeren en de wetgeving op de boekhou
ding van den Staat, de provincies en
de gemeenten en de openbare instellin
gen en die van openbaar nut te wijzi
gen of te volledigen), en de verwerping
van de letters A en B van paragraaf 2
(betrekking hebbende op de provin-
ale en gemeentelijke fiskaliteit).
De heer Max stelt eveneens het af
schaffen voor in paragraaf 3 letter A
van de woorden de effecten en han
delsbeurzen, het beroep van wissela
gent en het regiem van de execeptie
van spel ter zake van beurshandelingen
regelen en ven die letter slechts te
ïouden
a) Het gespaard vermogen be
schermen door middel van passende
maatregelen om het vertrouwen te ver
sterken in de organismen die er beroep
op doen, de mogelijkheden om crediet
te verkrijgen verruimen en de voor
waarden waarpnder het wordt ver-
crggen vergemakkelijken.
Hij stelt de verwerping voor van
etter C en G van denzelfden paragraaf
Detreffende de fabrieks- en handels
merken, de nijverheidseigendom, de
aanpassing aan de huidige economische
voorwaarden van d^ prijzen der loge
menten, de prodycten van eerste nood
zakelijkheid, de verbreking van con
tracten in zake huurceelpn en leeningen
en de wetgeving betreffende de likwi-
datie van maatschappijen, het uitstel,
iet concordaat en het faillissement).
Meerdere redenaars deden opmerken
dat de Minister van Binnenlandsche
Zaken door de bestaande wetgeving en
door de administratieve rechtspraak
voldoende gewapend is pny de financies
en defiscaliteit der gemeenten en pro
vincie! in orde te brengen. Indien de
regeering nu daarop nog uitgebreider
machten vraagt, is dit dan een teeken
dat zij nog wat anders bedoelt
Minister Pierlot heeft daarop geant
woord, dat hij wel gewapend is voor
wqt de inkomsten betreft.
Aldus kan hij zijn veto stellen tegen
de opcentiemen, taksen en belastingen
welke de gemeenten willen leggen, om
aan inkomsten te geraken.
Doch, de regeering is niet voldoende
gewapend om de gemeenten te ver
plichten haar uitgaven te beperken-
Aldus kon de Minister yan Binnenland
sche Zaken niet beletten, dat sommige
gemeenten hun geld aan overdreven
wedden, aan niet te rechtvaardigen bij
slagen op staatswedden, enz., uitgaven
Op dat punt moet de regeering sterker
gewapend zijp.
De heer Max heeft zijn verzet op dit
punt volgehopden. De regeering is wel
bereid een andor fprmuul te aanvaar
den, doph het beoogde doel mag niet
afgeweerd worden. Talrijke leden der
commissie zijn van oordeel, dat mei
die nieuwe formuul zal vinden.
Graaf de Broqueyillp, eerste minister
Onderhield zich Maandag met den heer
Van Zeeland. En om 5 uur 's namid
dags ontving hij den heer Max, leider
der liberale linkerzijde met wien hij
een langdurig onderhoud had
Om 6 uur riep de Eerstp Minister de
ministers bij zich die voornamelijk
van het wetsontwerp betreffende de
bijzondere volmachten, namelijk de hh.
Jaspar, Ingenbleek, Van Zeeland, Sap,
Dierckx, Pierlot en Van Cauwelaert.
Tezamen onderzochten deze minis
ters de critieken die uitgebracht werden
op het wetsontwerp, evenals de amen
dementen voorgesteld door de heeren
Van Dievoet en Max en die wij hier
nevens gegeven hebben.
De heer Van Dievoet had het voor
al over de grondwettelijkheid van het
ontwerp, terwijl volgens de meening
der regeering de amendementen van
den heer Max zulke voorname punten
van het volmachtsontwerp aanraken,
dat men bij aanname ervan even goed
het gansche ontwerp zou kunnen laten
wegvallen.
De bespreking duurde niet lang. Alle
ministers waren het eens om te verkla
ren dat er geen voorname punten van
het ontwerp mochten weggenomen
worden zonder de mogelijkheid van
uitvoering van het regeeringplan in ge
vaar te brengen.
Zij waren verder ook eens, dat er
wijzigingen aan den vorm konden ge
bracht worden, die zonder eigenlijk
het wetsontwerp in den grond te wijzi
gen, de regeeringstusschenkomst in za
ke provinciale en gemeentelijke belan
gen bijvoorbeeld, duidelijker zouden
aangeven.
Er werd trouwens geen andere tekst
voorgebracht, en indien gedurende de
nieuwe bijeenkomst van de Bijzondere
Commissie, geen nieuwe tekst wordt
voorgesteld, zal de regeering zich hou
den aan den eerst voorgestelden vorm
van het wetsontwerp.
De amendementen van den h. Max,
zooals hij ze voorgesteld heeft aan de
commissie, zullen niet aanvaard wor
den. Het is bovendien niet zeker, dat
de heer Max zijn amendementen zal
staande houden zooals hij ze eerst
voorbracht.
De regeering zal verder ook niet in
gaan op de amendementen van den h.
Van Dievoet, die ze onnoodig oordeelt
daar volgens haar, dp grondwettelijk-
ï^id van hqt wetsontwerp bewezen is.
Pe dagorde van het middencomiteit
Van den Nationalen Bond der christene
arbeiders werd eveneens onderzocht.
Deze werd niet vijandig geoordeeld
aan het ontwerp, daar de regeering niet
het inzicht heeft de sociale wetten te
veranderen. Epn duidelijke verklaring
zal in dien zin afgelegd worden.
Zooals \vij hiervoor zegden, zouden
de ministers wel toestemmen in kleine
wijzigingen in den vorm., zoodat het
plan der regeering duidelijker aange
geven werd. Maar de ministers die de
Verantwoordelijkheid zullen dragen van
de maatregelen, genomen ten voordee-
e van het economisch herstel en de
iscale ontlasting, die van vier tot vijf
ronderd millioen frank zou moeten be
dragen, willen er niet van weten, dat
er aan de hoofdpunten van het ont
werp geraakt worde.
Een dezer ministers verklaarde zelfs
na de bijeenkomst Het ontwerp is
te nemen of te laten
Veeleer dan toe te laten dat het ont
werp zou verminkt worden, door het
wegvallen van de voornaamste beschik
kingen, zou de regeering zich eenvou
dig terugtrekken en aan de oppositie
die zich geuit heeft in de commissie en
die geleid werd door de heeren Merlot
socialist en Max, liberaal, overlaten
zich te grpepe^ren om het bewind te
gemen. Daar de christen-democraten
ook eischen tot wijziging zullen stellen,
kan men den heer Marck nog naast
de twee voornoemden stellen.
Verder wordt er in parlementaire
middens op gewezen, dat de liberalen
en socialisten, aandrongen op tusschen
komst van den minister van Binnen
landsche Zaken om de beslissing van
den Antwerpschen provincieraad, die
vier millioen frank subsidie stemde voor
de vrije scholen, te doen verbreken.
Anderzijds steunen de katholieken
zich daarop om te zeggen, dat zij nu
moeilijk als verdedigers yan provinciale
en gemeentelijke autonomie kunnen op
treden,
Het ontwerp van de bijzondere vol
machten voorziet een duur van zeven
maanden. Men vraagt zich af waarom
juist dien duur gekozen werd.
Men doet in de parlementaire mid
dens opmerken dat die periode loopt
ping der Kamers voorzien in de Grond
wet, namelijk den tweeden Dinsdag
van November.
Daar tegenover zegde een welinge
licht politieker dat de regeering vol
strekt niet afgezien heeft van de hulp
van het parlement. Op normale wijze
gaat dit in verlof rond den 20 Juli.
Het herneemt zijn taak op den tweeden
Dinsdag van November en moet de
begrooting van Wegen en Middelen
stemmen, evenals de wet die het con
tingent van het leger voor 1935 be
paald, dit vóór 31 December, Dit zal
nu ook gebeuren.
Op die wijze door het stemmen van
die begrooting, zou dus het parlement
reeds de regeering kunnen goed- of
afkeuren voor het einde van den duur
der volmachten, vermits het verwerpen
van de begroo'ting bijvoorbeeld, de
meening van het parlement over de
handelingen der regeering in fiscale za
ken zou te kennen geven.
Er is ook volgens dien politieker
geen vrees, dat de bespreking van de
begrooting zal ingekort worden, daar
de grondwet een minimumduur van de
zittingen der Kamer op veertig dagen
heeft vastgesteld. Het zal daarna zoo
als gewoonlijk rond 24 December in
Kerstverlof gaan.
De duurtijd van zeven maanden zou
dan gaan tot in Februari en zou ten
slotte overeenstemmen met den nor
malen duur van het parlementair
verlof.
De openbare bespreking in de Ka
mer zal enkel plaats hebben Dinsdag
aanstaande. Verschillende ministers
zijn zeer optimist, doch den uitslag is
nog hoogst wankelbaar.
medegewerkt hadden aan het opstellen tot voorbij den datum van bijeenroe
Dinsdag morgen heeft de 1 46" trek-
cing plaats gehad der leening van oor-
ogsschade 5 t.h. 192.
De uitslag
Serie 31.050 nr 18 wint 250.000 fr.
Serie 31.050 nr 1 en serie 1 17.708
nr 5 winnen elk 100.000 frank.
De andere nummers van deze series
en al de nummers van serie 26.418
zijn uitbetaalbaar met 300 frank.
Sedert 1930 is men opnieuw begon
nen jaarlijksche statistieken te maken
over de gebouwen.
Men vernam voorafgaandelijk dat
men sedert 1920 gemiddeld 30.000
huizen per jaar gebouwd had, wat ver
staanbaar was, gezien den heropbouw
gedurende de jaren na den oorlog.
Van October 1930 tot December
1931, zag men nog 30.000 gebouwen
verrijzen.
Thans werden de cijfers voor 1932
bekend gemaakt. Men zette 32.000
gebouwen, waarvan 29,200 dienstig
voor woning, of toch gedeeltelijk.
Zulks wijst er op hoe, niettegen
staande de crisis, de kleine bouw
er op vooruit ging.
Voor 't oogenblik telt men in Belgie
1.958.000 gebouwen, waarvan 1 mil
joen 851.000 partikuliere huizen of
dienst doende als woning. De overige
zijn voorloopige huizen, uitbatingshui
zen., enz.
Op twee jaar tijd kwamen 60.000
woningen bij. Er waren slechts 76.000
geboorten meer dan sterfgevallen en
dit cijfer legt veel beter uit hoe de
aevolking er op vooruitging dan de
statistiek van den burgerstand. Daar
uit kan men opmaken hoe het komt
dat zoovele huizen komen ledig te
staan.
't Is vooral in de localiteiten met
5 a 20.000 inwoners dat het bouwvak
in 1931 en 1932 groote bedrijvigheid
cende.
Niettegenstaande het stelsel van «op
appartementen wonen er, gezien de
crisis, op vooruit schijnt te gaan, ver
minderde het gemiddeld aantal inwo
ners per huis. In 1 920 telde men 484
inwoners per 100 huizen in 1931 wa
ren er slechts 445. In 1932 viel men
op 44 1. f .-f
In 't arrondissement Brusel telt men
580 menschen per 100 huizen en in
t arrondissement Antwerpen 565. Deze
cijfers zijn heelemaal niet abnormaal.
Gewoonlijk worden vloeimesten uit
gespreid over de weiden na het hooien
om het opschieten van den toemaat
te bespoedigen. Desaangaande doen
we opmerken dat er doorgaans te veel
aal gebruikt wordt door een intensief
en herhaald toedienen van aal wordt
de flora van de weiden gewijzigd. De
grassen verdringen de vlinderbloemp
jes en er verschijnen vooral samenge-
steldbloemige en schermbloemigen die
een mindere voedende waard hebben.
Zoo daalt langzamerhand de voedende
waarde en de opbrengst.
De werking van de stikstof in aal
laat zich meestal slechts gevoelen ge
durende het jaar van zijn gebruik. Er
is 30 Kgr. stikstof noodig per Ha. wat
overeenkomt met 100 hectoliters aal
van gemiddelde samenstelling,
We doen nog opmerken dat aal en
kel rijk is aan stikstof en potasch.
Daarom is het goed nog 600 a 800
kgr. supra uit te strooien per Ha. en
dit acht dagen na 'het uitvoeren van
de aal. Daarna zal men eggen.
Het gebruik van aal en fosfoorzuur-
mesten zal aan de weiden een weelde
rige groei verzekeren. De waard van
het hooi hangt af van de hoeveelheid
vlinderbloemige planten die er in aan
wezig zijn. Daarom durven we aanbe
velen de hoeveelheid potasch te ver-
grooten door nog 200 Kgr. Cloorpo-
tasch toe te dienen. Dit zout is vooral
van belang voor den groei van de
vlinderbloemige planten.
Dinsdag morgen had een nieuwe ver
gadering plaats van de Senaatskom
missie van Justitie om verder de nieuwe
teksten te onderzoeken, ingediend in
verband met het alcoolstelsel.
Men zal zich herinneren dat in de
vorige bijeenkomst de kommissie zich
uitgesproken had in het beginsel voor
een terugkeer naar de gekontroleerde
vrijheid. Toen waren echter verschei
dene leden afwezig. Thans is men tot
een nieuwe bespreking overgegaan, het
aeginsel van den terugkeer tot verkoop
vrijheid werd verworpen, met 9 stem
men tegen 5 stemmen en I onthouding.
Het nieuwe verslag Legrand werd
op zijn beurt afgewezen, met 9 stem
men tegen 8, wat op het einde van de
vergadering een zekere verwarring ver
oorzaakte.
Een der katholieke leden, de heer
Orban, stemde mede met de socialis
tische senators.
M. Legrand heeft gevraagd om als
verslaggever vervangen te worden,
maar niemand werd benoemd.
De voortzetting van de behandeling
van het vraagstuk in den Senaat, zal
niet meer voor het uiteengaan van het
parlement plaats hebben.
Bij zijn aankomst te Noise werd de
Amerikaansche Senator Borah door de
journalisten gevraagd, wat hij over den
toestand in Duitschland dacht.
Het antwoord luidde Fhtler zal
niet lang meer stand houden. Zijn rijk
is uit.
De vroegere voorzitter der Senaats
commissies van buitenlandsche zaken,
drukte er tevens zijn verbazing over uit
dat het Duitsche volk de practijken die
de laatste weken door Hitier toegepast
werden, heeft kunnen dulden.
En na een vergelijking gemaakt te
hebben tusschen Hitier en Danton, be
sloot senator Borah De tyrannie
moet onvermijdelijk haar loop hebben»