^jMIonnes/ag
M
Een Nationale Dienst voor
Arbeidsbemiddeling en Werkloosheid.
Gevaar voor de Voetgangers.
11/
NIEUWS- EN NOTARIEEL AANKONDIGINGSBLAD VOOR POPERINGHE EN OMSTREKEN.
GEBROEDERS DUPONT
HET AANPLAKKEN DER
HOTELPRIJZEN.
ABESSINIE EN DE
GRENSGESCHILLEN
den «UITZET»
Doos 4 en TA frank
LUCHTOORLOG
VERMEDEN WORDEN
MILITAIRE VERDEDIGING
15= JAAR. NUMMER 33.
.WEEKBLAD 25 CENTIEMEN.
ZONDAG 18 OOGST 1935.
GAZET TAN F0FER1NGHE
ABONNEMENTEN
1 Jaar, per post16 fr.
Congo 25 fr.
Frankrijk 25 fr.
Amerika30 fr.
Losse Nummers 0.25 fr.
Men abonneert op alle belgische
postkantooren.
De postabonnenten in Belgie, die van woonst
veranderen, moeten dit aangeven in 't post-
bureel dat hen bedient, en niet aan ons.
Bij elk schrijven naar inlichtingen wordt
men beleefd verzocht een postzegel voor ant
woord te voegen.
Uitgevers-Eigenaars
Yperstraat, 2, POPERINGHE.
Postcheck 48459 Telefoon 180
Ieder medewerker blijft verantwoordelijk
voor zijne bijdragen. Bijdragen in te
zenden tegen Donderdag middag.
Kleine berichten tegen den Vrijdag middag.
Naamlooze ingezonden artikels worden in
de scheurmand gegooid.
AANKONDIGINGEN
Per regel 1.00 fr.
(minimum 3.00 fr.)
Rouwberichten minimum 5.00 fr.
Bijzonder Tarief voor Notarissen en Deur
waarders. Voor dikwijls te herhalen re-
klamen, prijzen volgens overeenkomst.
Alle aankondigingen zijn op voorhand te
betalen.
EENHEID VAN WERKING HERSTELLEN. DE INRICHTING VER
EENVOUDIGEN. DE HULP AAN DEN DIENST VOOR
ECONOMISCH HERSTEL.
In het Staatsblad is een koninklijk
besluit verschenen voor inrichting van
een Nationalen Dienst voor Arbeids
bemiddeling en Werkloosheid.
Uit het verslag aan den Koning, dat
eraan voorafgaat, zijn zeer interessante
dingen te leeden. Dit verslag schetst
het verloop der maatregelen, die geno
men worden om te verhelpen aan de
werkloosheid en besluit, dat de reeks
koninklijke besluiten, sedert 3 i Mei
193 3 over werkloosheidsverzekering,
uitkeeren der vergoedingen, het af
schaffen der intercommunale werkloo-
zenfondsen en vervanging door dien
sten voor arbeidsbemiddeling, en zoo
meer, niet die uitslagen hebben opge
leverd die men ervan had kunnen ver
wachten.
Waaraan is dit te wijten, vraagt men
zich af. Het verslag geeft drie redenen
op 1de al te strenge opvatting van
de inrichting; de diensten voor arbeids
bemiddeling en werkloosheid vergen
namelijk een onafhankelijkheid, een le
nigheid en vlugheid van handeling, die
niet overeenstemt, zegt het verslag, met
den aard van de eigenlijke administra
tieve diensten.
2. de reglementeering werd op onge
regelde wijze uitgebreid, zoodanig dat
de toepassing van de reglementen zeer
moeilijk werd, door het ingewikkelde
van het stelsel.
3. er bestaat meer dan een dienst,
die de reglementeering in zijn bevoegd
heid heeft daardoor kwam het, dal
de veelvuldige onderrichtingen, door
de diensten gegeven soms lijnrecht te
gen elkaar indruischten, daar de dien
sten niet op dezelfde wijze de teksten
wisten te interpreteeren.
Om dit te bestrijden moest er meer
eenheid gebracht worden in de regle
menteering voor de arbeidsbemiddeling
en de werkloosheid en daarom is het
dan ook dat het huidige koninklijke
besluit een Nationale Dienst voor Ar
beidsbemiddeling en Werkloosheid wil
instellen.
De taak van den nieuwen dienst.
Ziehier hoe het verslag in drie pun
ten de taak opgeeft van den nieuwen
dienst.
Zijn eerste taak zal zijn de eenheid
van werking te herstellen. Hij zal daar
toe over de noodige middelen beschik
ken, aangezien de eenheid van bestuur
en controol voortaan zal verzekerd
worden door een bestuurscomiteit, dat
naast personen, die bijzonder ervaren
zijn in economische en sociale aangele
genheden, zial bestaan uit vertegen
woordigers van de meest representatie
ve werkgeversvereenigingen en arbei-
dersgroepeeringen.
De tweede taak van den dienst, ge
lijktijdig te verwezenlijken met de eer
ste, zal de vereenvoudiging van de in
richting zijn. Ze zal van een heelen
hoop uitzonderingsmaatregelen ont
daan worden, die de werking van het
administratief stelsel belemmeren, de
controol bemoeilijken en onuitvoerbaar
maken.
De te volgen regels zullen zoo ge
schikt worden, dat zij door de over
heden en bedienden, die ze moeten
toepassen zullen kunnen verstaan wor
den, en uitgevoerd. Straffen zullen
voorzien worden, die zooveel mogelijk
automatisch kunnen uitgevoerd worden
Het recht van beroep der belangheb
benden blijft bestaan.
De derde taak is de hulp die moet
verleend worden aan den Dienst voor
Economisch Herstel, met het doel de
arbeiders terug aan het werk te zetten.
Het verslag voegt hierbij, dat de eco
nomische omstandigheden vereischen,
dat de arbeiders ,die wellicht geen ge
legenheid meer zullen vinden binnen
de eerstkomende jaren aan hun gewone
werk te gaan, zich moeten kunnen wen
nen aan nieuwe levensvereischten en
nieuwen arbeid. Er zal een centrale
dienst te Brussel bestaan, die wanneer
de gewestelijke inrichtingen geen ge
volg meer kunnen geven aan het door
haar geboekt aanbod van arbeidskracht
inlichtingen zal verstrekken, waar men
in het land arbeiders vraagt.
De inrichting van den nieuwen dienst.
Ziehier hoe het verslag de inrichting
van den ganschen dienst, die uit drie
trappen zal bestaan, voorstelt. Het doet
daarbij opmerken, dat de diensten zoo
nauw mogelijk met elkaar moeten ver
bonden blijven, vermits de verantwoor
delijkheid van boven tot beneden, in
ieder der afdeelingen,blijft vastgesteld.
1 Beneden de aangenomen en of-
ficieele werkloozenkassen.
2. Hooger de gewestelijke inrich
tingen, die moeten beoogen het op
nieuw aan het werk stellen van werk-
loozen opleiding tot nieuwe beroepen
belangen der jeugd behartigen. Con
trool op de persoonlijke steekkaarten.
Controol op de werkloozenkassen en
vrije arbeidsbeurzen.
3. Bovenaan de Nationale Dienst,
die onder zijn gezag de functies zou
vereenigen, thans verdeeld onder het
nationaal Crisisfonds de vaste com
missie van Arbeid en Sociale Voorzorg
voor wat de administratie van de dien
sten voor arbeidsbemiddeling en werk
loosheid betreft.
Voor de betrekkingen met de regee
ring zullen in den nationalen dienst af
gevaardigden zetelen van den Minister
van Arbeid, van Financies en dien van
Openbare Werken en Werkloosheids
bestrijding.
Het verslag besluit met de vraag of
de nieuwe inrichting de diensten zal
kunnen opleveren, die de regeering er
van verwacht De regeering ziet zelf
de moeilijkheden in, die niet te negee-
ren vallen, maar drukt haar hoop uit,
dat de medewerking van bevoegde per
sonaliteiten, de erkende zelfstandigheid
van den nieuwen dienst, het grooter ge
zag toegekend aan de leiders, alhoewel
zij onderworpen blijven aan de doel
treffende controol der regeering, en de
eenheid van bestuur, een goeden uit
slag zullen verzekeren.
mogen zijn van een auto of moto on
geluk En toch gebeurt het meermalen
dat wij het vernemen dat een voetgan
ger door onachtzaamheid, door een
straat te dwarsen, oorzaak was dat een
auto plots remmen moest of uitwijken
met het gevolg dat er zich een ernstig
ongeluk voordeed. Het tegenoverge
stelde bestaat natuurlijk ook een rij
wiel, een auto, enz. kan de schuld van
den dood zijn van een voetganger.
Langs weerszijden rechten en plichten
dus
Maar daarover hebben we het nu in
ons artikel toch niet, wel over de aan
wijzing der gevaren voor den voetgan
ger. Over de onvoorzichtigheden die
sommige voetgangers begaan en over
enkele voorzorgen die den voetganger
te nemen heeft op den openbaren weg!
Wanneer we een blik op straat wer
pen, hetzij langs een grooten verbin
dingsweg of langs de boulevards van
de grootstad, dan stellen we vast dat
de autos en motos in roekelooze vaart
er over heen snellen. De arme voetgan
ger voelt het bloed soms stijven in de
aderen en durft schier geen stap wagen
midden dit verkeer. Anderzijds vinden
we voetgangers die roekeloos te werk
gaan en maar goedsmoeds de straten
kruisen. Hoe kunnen nu de autogelei
ders in Gods naam raden waar onze
voetganger heen wil Willen de voet
gangers de straat kruisen zonder gevaar
dan hoeven ze eerst links en rechts te
kijken van de straat die ze willen over
steken, om vast te stellen of er geen
voertuigen in hun nabijheid zijn die
hun kunnen omver rijden. De over
gang rpoet vrij zijn en dan moeten ze
overstappen. Daagt er nu plots toch
gevaar op, dan is het nog best boom-
stil te blijven staan, in plaats van links
en rechts te loopen en te zwenken
Menig voetganger redde zijn leven
toen het op die wijze plots in gevaar
kwam, met plots stil te blijven sta.jn.
al is het nu ook midden den weg StiT
staande kan een auto of zelfs een wiel
rijder de noodige zwenking nemen en
beiden uit het gevaar brengen Een
voetganger die weg en weer loopt
brengt beiden in gevaar
Kinderen vooral z\ijn daarin zeer
onachtzaam en begaan menige grove
fout op den openbaren weg.
Vergeten we niet dat duizenden
voetgangers, om enkele seconden te
winnen, het leven verloren door een
straat over te steken, uit een tram te
stappen of uit den trein. Nog meer on
gelukken zijn natuurlijk te wijten aan
de onvoorzichtigheid en door het niet
denken aan het gevaar. Wanneer ge
den dag van vandaag een straat op
komt moet uw eerste gedacht wel de
gelijk aan het gevaar zijn dat u be-
Voetgangers, houdt het voor oogen
en in uw gedacht, dat ge in een nieuwe
eeuw leeft die in kwestie van verkeer
en gevaar op den openbaren weg, vol
strekt niet meer te vergelijken is bij de
vorige eeuw Het komt hier dus niet
meer te pas van te zeggen, in den ou
den tijd ging dat zoo en zoo, dus we
doen maar voort gelijk in dien tijd
Met zulke gezegden komt ge ditmaal
vast en zeker te laat en geraakt ge on
der een auto of onder een tram In de
samenleving en dit de heele wereld
door, zijn er nieuwe eischen gekomen.
Die eischen hebben de snelheid en het
verkeer zeer sterk doen toenemen 1
Voetgangers leven wel is waar nog
met de zelfde verkeersmiddelen als
voor honderd jaar. Dan bestond er om
zoo te zeggen geen gevaar voor den
voetganger die op straat durfde komen.
Nu durven velen zich bijna niet meer
wagen op straat om reden van het
groot gevaar dat steeds loert op hen
De voetgangers zijn even vredig
als voor honderd jaar maar de moder
ne verkeersmiddelen houden daar geen
rekening mede. De voetganger, zoo
zeggen ze moet nu zijn plan trekken en
zien dat hij niet onder de wielen ge
raakt
Voetgangers opgepast op de straat.
Zelfs de beste voetgangers geraken al
eens aan een ongeluk, hetzij ze er nu
schuld of geen schuld aan hebben.
Door het feit dat we tal van moderne
vervoermiddelen op den openbaren
weg hebben, vormt dit een gevaar on
derling, zelfs als er geen voetgangers
te zien zijn op de baan. Wetten en
reglementen regelen dit verkeer, dit
pm zooveel ongelukken mogelijk te
vermijden en om orde er in te houden.
Heeft de moderne voetganger nog zijn
eeuwenoude rechten, tegenover de mo
derne beweging van techniek heeft hij
vast en zeker ook plichten. Nooit zou
bij voorbeeld een voetganger oorzaak
loert. Voetgangers zijn er te vinden
die nooit denken dat er gevaar is voor
hen, zelfs wanneer ze een straat over
stappen, daarbij kunnen ze nog door
hun onachtzaamheid gevaarlijk worden
voor anderen.
Bij feestelijkheden gebeuren tal van
ongelukken die enkel aan de kijklusti-
gen te wijten zijn. Nemen we een voor
beeld, daar er veel gevallen van ge
kend zijn in onze streek waar veel ve
Iokoersen plaats hebben. Hoe dikwijl
loopen kinderen en zelfs groote men
schen de straat over zoodra de rijders
voorbij zijn. Goed. Maar denken ze
al eens dat er soms nog een tweede
peloton rijders afkomt Door deze
rijders worden ze meestal gevat De
schuld Niet aan de rijders maar aan
de onvoorzichtige kijklustigen die maar
zoo ver denken als hun neus lang is
Ook in de steden zijn er onvoor
zichtige voetgangers die een tramlijn
overstappen zonder ooit te kijken of er
soms een tram in aantocht is
Gevaarlijk is het op straat te spelen
dit vooral voor kinderen. De ouders
zorgen dat hun kinderen niet op de
straat spelen, want in vele gevallen zijn
de ouders verantwoordelijk voor hun
kinderen.
Voertuigen rijden rechts. Akkoord
Maar waarom gaan de voetgangers ook
niet rechts op de straat Dat kan ge
makkelijk en is zeer voorzichtig.
In de straten waar er voetpaden zijn
moeten de voetgangers die natuurlijk
weten te gebruiken. Ongelukkiglijk
denken ze daar ook al dikwijls niet op.
Blijft rechts als ge door een wielrij
der voorbij gestoken wordt langs een
velobaan die gewoonlijk aangelegd is
voor de fietsers en de voetgangers.
Voetgangers die mekaar kruisen kun
nen dit op dezelfde manier als de voer
tuigen, dus rechts kruisen en links voor
bijsteken. Het kan niet anders of deze
manier moet gemak en moet veiligheid
medebrengen.
Voetgangers vergeet niet dat ge geen
volledige veiligheid hebt op de voet
paden, of op de plaatsen voor u alleen
bestemd Daar ook en zonder dat ie
mand het heeft kunnen voorzien, kan
er plotselings en op het onverwachts
gevaar opdagen. Hoorden we immers
niet dat er een auto op het voetpad
reed en een arme voetganger de borst
indrukte
Autos die achteruit rijden, kunnen
voor den voetganger plots doodsge-
vaarlijk zijn. En onvoorzichtige voet
gangers hebben die natuurlijk ook niet
in het oog
Voetgangers doet uw oogen mede
op de moderne straat en laat ook uw
koelbloedigheid niet thuis
MET ITALIË.
Iedereen meende dat een oorlog tus-
schen Italië en Abessynie als onvermij
delijk voorkwam. Over een paar dagen
nog hadden wij een gesprek met een
ouden Belgischen consul uit Egypte,
en hij verklaarde ons kordaat Een
oorlog schijnt mij onvermijdelijk, ten
zij een mirakel zou gebeuren. Musso
lini is te vergevorderd en hij heeft een
oog, niet alleen op Abessynie, jnaar
ook wel op... Egypte
Onze zegsman heeft zich natuurlijk
bedrogen, ten minste voorwaardelijk,
daar men te Genève zekere modalitei
ten heeft weten doen aannemen door
de twee betrokken Partijen, die toch
ten minste eenige weken tijd doen win
nen.
En tijd gewonnen, is, in de gegevene
omstandigheden, veel gewonnen. Het
is een feit, dat Engeland in de laatste
dagen krachtdadig is opgetreden in het
geschil, en de Britsche minister van
Buitenlandsche Zaken heeft in het Par
lement verklaard, dat Mussolini ver
plicht was al de verzoeningsmiddelen
uit te putten, welke in het Pakt van den
Volkenbond voorzien zijn. Hij heeft
erbij gevoegd, dat een oorlog met Ethi
opië en het onder protectoraat staan
van Europeesche landen, groote op
schudding verwekt.
Wij meenen ook dat de elementaire
voorzichtigheid aan Mussolini gebiedt
van me{ zeer veel omzichtigheid te
werk te gaan.
Wat beschaving noemt is sedert
eenige jaren iets zeer speciaals gewor
den, bijzonderlijk op militair gebied.
De groote vooruitgang der militaire
techniek laat aan iedereen toe de mo
derne wapens met groot gemak te han-
teeren. Wij hebben van den beginnen
af gezegd, dat Italië groote moeilijk
heden zou kunnen ontmoeten in zijne
campagne in Abessynie,niettegenstaan
de wij wel willen aannemen, dat de
voorbereiding tot den veldtocht met
veel zorg is geschied.
Dat alles sluit niet uit dat een oorlog
in Ethiopië zeer ernstige gevolgen zou
kunnen hebben en dat de Europeesche
mogendheden willens of onwillens,
rechtstreeks of onrechtstreeks, in dit
geschil zopden kunnen betrokken wor
den.
Dat heeft Italië wellicht begrepen
en dat verklaart zijne handelwijze te
Genève.
Wij mogen natuurlijk niet besluiten
dat alle gevaar van oorlog geweken is.
Ver zij van daar. Maar er bestaat meer
hoop, dat alles langs den vredelieven-
den weg zal kunnen geregeld worden,
als er, wel te verstaan, zich geen onge
lukkige incidenten voordoen.
Veel zal afhangen van de kalmte,
waarmede de verdere onderhandelin
gen zullen gevoerd worden. Wij moe
ten evenwel niet vergeten dat op dit
oogenblik twee legers tegenover el
kander staan, en dat het minste voor
val onberekenbare gevolgen kan heb
ben.
D.G.
DRINKT 'T ZWIJNLANDS BIER
WIJZIGINGEN AAN HET
KONINKLIJK BESLUIT.
Een koninklijk besluit in het Staats
blad verschenen, brengt enkele wijzi
gingen aan het aanplakken van de prij
zen in de inrichtingen, welke verblijf
en eetgelegenheid verschaffen, zooals
dit geregeld was door het besluit van
2 7 Juni jl„ verschenen op 5 Juli.
Voor de inrichtingen die wij gewoon
zijn te beschouwen als hotels zijn er
slechts lichte wijzigingen. Er komt bij
voorbeeld een nieuw artikel bij, voor
de hotels die naar keuze aan hun cliën
ten of de eenvoudige verblijfgelegen-
heid, of de verblijfgelegenheid met
pensioen aanbieden, en die ook zullen
onderworpen zijn aan al de onderrich
tingen betreffende het aanplakken.
Verder wordt er bijgevoegd, dat op
de tabel, die duidelijk in het zicht van
den klant moet staan bij het binnen
treden, nog moet toegevoegd worden,
buiten de gewone vermeldingen
1). Al de gebeurlijke bijkomende
prijzen, welke niet zijn begrepen in den
prijs van de kamer of van het pen
sioen
2). De aanduiding van het uur vanaf
hetwelk de kamer, indien zij nog be
trokken is, zal worden in rekening ge
bracht voor den volgenden nacht
3). De aanduiding van het aantal
dagen, na dewelke den prijs van het
pensioen wordt toegepast, na vooraf-
gaandelijke overeenkomst.
Eindelijk is het volgende nieuw
Artikel 7. Eenieder die, tegen
betaling, eetmalen of welkdanige ge
rechten verschaft is ertoe gehouden, op
duidelijke wijze in het zicht van het
publiek, zooals wordt voorzien bij ar
tikels 8 en 9 welke hierna volgen, aan
te plakken
a) Den prijs en de samenstelling der
eetmalen welke worden besteld aan
vasten prijs
b) Den prijs der gerechten, welke
worden opgediend naar verkiezen van
den cliënt
c). De aanduiding van al de gebeur
lijke bijkomende prijzen, den prijs der
dienstverschaffing uitgezonderd.
Artikel 8. Indien de zaal waar de
eetmalen of gerechten worden opge
diend toegankelijk is voor eenieder,
dient het aanplakken der prijzen der
wijze te geschieden, dat eenieder er
kennis kan van nemen voor het bin
nentreden.
Artikel 9. Indien de zaal waar
de eetmalen of gerechten worden opge
diend gewoonlijk niet toegankelijk is
voor eenieder, maar wel voor dezen
welke verblijven in de inrichting, dan
kan het aanplakken der prijzen geschie
den binnen de zaal.
Artikel 1 0. De artikelen 7, 8 en 9
zijn niet toepasselijk in het geval, dat
aan het publiek slechts verblijf met
pensioen wordt aangeboden.
Artikel 1 IDe inbreuken op dit
besluit worden gestraft met een gevan
genisstraf van één tot zeven dagen en
met een geldboete van 1 tot 25 frank
of met slechts één van deze beide straf
fen.
Een middel om minder toeristen
te krijgen
Een vooraanstaande personaliteit uit
de hotelnijverheid en die persoonlijk
niet getroffen wordt door de maatre
gelen op het aanplakken der prijzen in
de hotels, heeft een zeer eigenaardig
licht op deze zaak geworpen.
Hij zegt namelijk dat de reisagent-
chappen, die een aanzienlijk clienteel
aan de hotelhouders bezorgen, veelal
menschen zenden naar landen waarvan
de munt laag is. Zij berekenen dan de
prijzen van hun reis zoodanig dat er
een goed gedeelte der winst voor hen
voortspruit uit de berekening van de
prijzen der hotels. Wanneer nu echter
de hoteliers verplicht worden hun prij
zen aan te plakken, kunnen natuurlijk
de toeristen zelf berekenen wat een ver
blijf hun eigenlijk zou moeten kosten,
met het onvermijdelijk gevolg van dis
cussies en twisten.
Wat gaat dan het gevolg zijn be
sluit hij. Dat de reisagentschappen zich
niet zullen tevreden stellen met de com
missie van 10 die de hotelier toe
staat en de toeristen zenden zullen naar
landen met lagere muntwaarde... maar
die hun prijzen niet doen aanplakken
KAN EEN
Onze eerste minister heeft in eene
parlementsrede verklaard dat hij voor
stander is van eene internationale rege
ling, die het werpen van bommen zou
verbieden uit de vliegtuigen, niet alleen
op de burgerlijke bevolking, maar te
vens in de zone der militaire verrich
tingen. Zekere Duitsche dagbladen,
hebben verklaard dat de Nazi-regee
ring dergelijke reglementeering zou bij
treden.
Dit voorstel getuigt buiten twijfel
van de beste inzichten van onzen Pre
mier, maar wij hebben twee redenen
om te meenen dat zulks tot het onmo
gelijke en tot het ondoeltreffende be
hoort.
Volgens het Pakt Briand-Kellogg is
de oorlog een misdaad en staat dus
buiten de wet. Rechterlijk gesproken,
is het dan ook onmogelijk oorlogswet-
ten te maken, daar een misdaad niet
kan gereglementeerd worden.
Iemand die overigens n misdaad wil
begaan zal geen oogenblik terugdein
zen om de meest doeltreffende wapens
te gebruiken. Welnu onder deze moet
men de vleigmachienen rekenen.
Maar nemen wij toch aan, dat men
tot eene internationale overeenkomst
kan geraken is men zeker dat die ak
koorden zullen geëerbiedigd worden in
tijd van oorlog
Wij gelooven het niet, want de fei
ten der geschiedenis en de ondervin
ding van den laatsten oorlog zijn daar
om het tegenovergestelde te bewijzen.
Het gebruik van stikkende gassen
werd voor den oorlog op het slagveld
verboden door de Conventie van den
Haag. Welnu, reeds in April 1915 heeft
Duitschland de vergiftigende gassen ge
bruikt nabij per, omdat dit land te
dien tijde meende groote voordeelen
te kunnen trekken uit een gasaanval.
Het is overigens een wonder ge
weest dat onze lijnen in 1915 niet ver
nietigd en doorgeboord werden, daar
de verbondene legers zich aan derge-
jken aanval niet verwachten.
De wreedheid van den oorlog willen
egelen betuigt buiten twijfel van een
goed hart en van menschlievende in
zichten maar het is beter te betrachten
den oorlog onmogelijk te maken. Dat
moeten wij trachten te bekomen door
eene degelijke internationale actie te
gen den oorlog en door eene rationeele
verdediging van onze grens op de grens
DE
VAN ONS LAND.
LEEST EN VERSPREIDT DE
GAZET VAN POPERINGHE
In de laatste jaren werd een drie
dubbele verdedigingslijn opgetrokken.
1In het Noorden, het groot Albert-
kanaal met zijn verdedigingslijn,die ge
richt is tegen eenen mogelijken aanval
van Duitschland al over Holland.
2. In het Oosten de verdedigings
werken op de grens vanaan het fort
van Ebben-Emael tot aan Luxemburg.
3. In de omstreken van Gent en Ant
werpen een bruggenhoofd om even
tueel de ontscheping van Britsche troe
pen mogelijk te maken.
Het ligt in onze bevoegdheid niet te
zeggen of deze werken volstaan en vol
doen aan de noodwendigheden van de
moderne techniek. Wij durven verho
pen van ja.
Maar het is niet voldoende verdedi
gingswerken te hebben zij moeten be
wapend en bemand worden.
Voor hetgeen de bewapening betreft
verklaren wij ons nogmaals onbevoegd,
daar wij niet over de noodige elemen
ten beschikken om hierover te oor-
deelen.
Blijft nog de kwestie van bemanning.
In tijd van oorlog moeten deze werken
bemand zijn, anders ware het te laat.
Het inrukken in Belgie kan een vol
dongen feit zijn binnen de 24 uren.
De huidige troepen volstaan niet om
al die werken te voorzien van de noo
dige manschappen.
Twee theorien vinden gang onder
de militaire deskundigen.Generaal Hel-
lebaut spreekt van 1 2 divisies met kor
ten diensttijd. Minister Devèze meent
het te kunnen doen met 8 divisies (4
actief en 4 reserve) indien de actieve
troepen een langeren diensttijd uitdoen
(ongeveer 16 maanden).
In de huidige omstandigheden schijnt
de tweede zienswijze het te moeten
halen. Ten eerste zijn talrijke jonge
lingen werkloos en hun verblijf in het