^jMIonnes/ag M Een Nationale Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Werkloosheid. Gevaar voor de Voetgangers. 11/ NIEUWS- EN NOTARIEEL AANKONDIGINGSBLAD VOOR POPERINGHE EN OMSTREKEN. GEBROEDERS DUPONT HET AANPLAKKEN DER HOTELPRIJZEN. ABESSINIE EN DE GRENSGESCHILLEN den «UITZET» Doos 4 en TA frank LUCHTOORLOG VERMEDEN WORDEN MILITAIRE VERDEDIGING 15= JAAR. NUMMER 33. .WEEKBLAD 25 CENTIEMEN. ZONDAG 18 OOGST 1935. GAZET TAN F0FER1NGHE ABONNEMENTEN 1 Jaar, per post16 fr. Congo 25 fr. Frankrijk 25 fr. Amerika30 fr. Losse Nummers 0.25 fr. Men abonneert op alle belgische postkantooren. De postabonnenten in Belgie, die van woonst veranderen, moeten dit aangeven in 't post- bureel dat hen bedient, en niet aan ons. Bij elk schrijven naar inlichtingen wordt men beleefd verzocht een postzegel voor ant woord te voegen. Uitgevers-Eigenaars Yperstraat, 2, POPERINGHE. Postcheck 48459 Telefoon 180 Ieder medewerker blijft verantwoordelijk voor zijne bijdragen. Bijdragen in te zenden tegen Donderdag middag. Kleine berichten tegen den Vrijdag middag. Naamlooze ingezonden artikels worden in de scheurmand gegooid. AANKONDIGINGEN Per regel 1.00 fr. (minimum 3.00 fr.) Rouwberichten minimum 5.00 fr. Bijzonder Tarief voor Notarissen en Deur waarders. Voor dikwijls te herhalen re- klamen, prijzen volgens overeenkomst. Alle aankondigingen zijn op voorhand te betalen. EENHEID VAN WERKING HERSTELLEN. DE INRICHTING VER EENVOUDIGEN. DE HULP AAN DEN DIENST VOOR ECONOMISCH HERSTEL. In het Staatsblad is een koninklijk besluit verschenen voor inrichting van een Nationalen Dienst voor Arbeids bemiddeling en Werkloosheid. Uit het verslag aan den Koning, dat eraan voorafgaat, zijn zeer interessante dingen te leeden. Dit verslag schetst het verloop der maatregelen, die geno men worden om te verhelpen aan de werkloosheid en besluit, dat de reeks koninklijke besluiten, sedert 3 i Mei 193 3 over werkloosheidsverzekering, uitkeeren der vergoedingen, het af schaffen der intercommunale werkloo- zenfondsen en vervanging door dien sten voor arbeidsbemiddeling, en zoo meer, niet die uitslagen hebben opge leverd die men ervan had kunnen ver wachten. Waaraan is dit te wijten, vraagt men zich af. Het verslag geeft drie redenen op 1de al te strenge opvatting van de inrichting; de diensten voor arbeids bemiddeling en werkloosheid vergen namelijk een onafhankelijkheid, een le nigheid en vlugheid van handeling, die niet overeenstemt, zegt het verslag, met den aard van de eigenlijke administra tieve diensten. 2. de reglementeering werd op onge regelde wijze uitgebreid, zoodanig dat de toepassing van de reglementen zeer moeilijk werd, door het ingewikkelde van het stelsel. 3. er bestaat meer dan een dienst, die de reglementeering in zijn bevoegd heid heeft daardoor kwam het, dal de veelvuldige onderrichtingen, door de diensten gegeven soms lijnrecht te gen elkaar indruischten, daar de dien sten niet op dezelfde wijze de teksten wisten te interpreteeren. Om dit te bestrijden moest er meer eenheid gebracht worden in de regle menteering voor de arbeidsbemiddeling en de werkloosheid en daarom is het dan ook dat het huidige koninklijke besluit een Nationale Dienst voor Ar beidsbemiddeling en Werkloosheid wil instellen. De taak van den nieuwen dienst. Ziehier hoe het verslag in drie pun ten de taak opgeeft van den nieuwen dienst. Zijn eerste taak zal zijn de eenheid van werking te herstellen. Hij zal daar toe over de noodige middelen beschik ken, aangezien de eenheid van bestuur en controol voortaan zal verzekerd worden door een bestuurscomiteit, dat naast personen, die bijzonder ervaren zijn in economische en sociale aangele genheden, zial bestaan uit vertegen woordigers van de meest representatie ve werkgeversvereenigingen en arbei- dersgroepeeringen. De tweede taak van den dienst, ge lijktijdig te verwezenlijken met de eer ste, zal de vereenvoudiging van de in richting zijn. Ze zal van een heelen hoop uitzonderingsmaatregelen ont daan worden, die de werking van het administratief stelsel belemmeren, de controol bemoeilijken en onuitvoerbaar maken. De te volgen regels zullen zoo ge schikt worden, dat zij door de over heden en bedienden, die ze moeten toepassen zullen kunnen verstaan wor den, en uitgevoerd. Straffen zullen voorzien worden, die zooveel mogelijk automatisch kunnen uitgevoerd worden Het recht van beroep der belangheb benden blijft bestaan. De derde taak is de hulp die moet verleend worden aan den Dienst voor Economisch Herstel, met het doel de arbeiders terug aan het werk te zetten. Het verslag voegt hierbij, dat de eco nomische omstandigheden vereischen, dat de arbeiders ,die wellicht geen ge legenheid meer zullen vinden binnen de eerstkomende jaren aan hun gewone werk te gaan, zich moeten kunnen wen nen aan nieuwe levensvereischten en nieuwen arbeid. Er zal een centrale dienst te Brussel bestaan, die wanneer de gewestelijke inrichtingen geen ge volg meer kunnen geven aan het door haar geboekt aanbod van arbeidskracht inlichtingen zal verstrekken, waar men in het land arbeiders vraagt. De inrichting van den nieuwen dienst. Ziehier hoe het verslag de inrichting van den ganschen dienst, die uit drie trappen zal bestaan, voorstelt. Het doet daarbij opmerken, dat de diensten zoo nauw mogelijk met elkaar moeten ver bonden blijven, vermits de verantwoor delijkheid van boven tot beneden, in ieder der afdeelingen,blijft vastgesteld. 1 Beneden de aangenomen en of- ficieele werkloozenkassen. 2. Hooger de gewestelijke inrich tingen, die moeten beoogen het op nieuw aan het werk stellen van werk- loozen opleiding tot nieuwe beroepen belangen der jeugd behartigen. Con trool op de persoonlijke steekkaarten. Controol op de werkloozenkassen en vrije arbeidsbeurzen. 3. Bovenaan de Nationale Dienst, die onder zijn gezag de functies zou vereenigen, thans verdeeld onder het nationaal Crisisfonds de vaste com missie van Arbeid en Sociale Voorzorg voor wat de administratie van de dien sten voor arbeidsbemiddeling en werk loosheid betreft. Voor de betrekkingen met de regee ring zullen in den nationalen dienst af gevaardigden zetelen van den Minister van Arbeid, van Financies en dien van Openbare Werken en Werkloosheids bestrijding. Het verslag besluit met de vraag of de nieuwe inrichting de diensten zal kunnen opleveren, die de regeering er van verwacht De regeering ziet zelf de moeilijkheden in, die niet te negee- ren vallen, maar drukt haar hoop uit, dat de medewerking van bevoegde per sonaliteiten, de erkende zelfstandigheid van den nieuwen dienst, het grooter ge zag toegekend aan de leiders, alhoewel zij onderworpen blijven aan de doel treffende controol der regeering, en de eenheid van bestuur, een goeden uit slag zullen verzekeren. mogen zijn van een auto of moto on geluk En toch gebeurt het meermalen dat wij het vernemen dat een voetgan ger door onachtzaamheid, door een straat te dwarsen, oorzaak was dat een auto plots remmen moest of uitwijken met het gevolg dat er zich een ernstig ongeluk voordeed. Het tegenoverge stelde bestaat natuurlijk ook een rij wiel, een auto, enz. kan de schuld van den dood zijn van een voetganger. Langs weerszijden rechten en plichten dus Maar daarover hebben we het nu in ons artikel toch niet, wel over de aan wijzing der gevaren voor den voetgan ger. Over de onvoorzichtigheden die sommige voetgangers begaan en over enkele voorzorgen die den voetganger te nemen heeft op den openbaren weg! Wanneer we een blik op straat wer pen, hetzij langs een grooten verbin dingsweg of langs de boulevards van de grootstad, dan stellen we vast dat de autos en motos in roekelooze vaart er over heen snellen. De arme voetgan ger voelt het bloed soms stijven in de aderen en durft schier geen stap wagen midden dit verkeer. Anderzijds vinden we voetgangers die roekeloos te werk gaan en maar goedsmoeds de straten kruisen. Hoe kunnen nu de autogelei ders in Gods naam raden waar onze voetganger heen wil Willen de voet gangers de straat kruisen zonder gevaar dan hoeven ze eerst links en rechts te kijken van de straat die ze willen over steken, om vast te stellen of er geen voertuigen in hun nabijheid zijn die hun kunnen omver rijden. De over gang rpoet vrij zijn en dan moeten ze overstappen. Daagt er nu plots toch gevaar op, dan is het nog best boom- stil te blijven staan, in plaats van links en rechts te loopen en te zwenken Menig voetganger redde zijn leven toen het op die wijze plots in gevaar kwam, met plots stil te blijven sta.jn. al is het nu ook midden den weg StiT staande kan een auto of zelfs een wiel rijder de noodige zwenking nemen en beiden uit het gevaar brengen Een voetganger die weg en weer loopt brengt beiden in gevaar Kinderen vooral z\ijn daarin zeer onachtzaam en begaan menige grove fout op den openbaren weg. Vergeten we niet dat duizenden voetgangers, om enkele seconden te winnen, het leven verloren door een straat over te steken, uit een tram te stappen of uit den trein. Nog meer on gelukken zijn natuurlijk te wijten aan de onvoorzichtigheid en door het niet denken aan het gevaar. Wanneer ge den dag van vandaag een straat op komt moet uw eerste gedacht wel de gelijk aan het gevaar zijn dat u be- Voetgangers, houdt het voor oogen en in uw gedacht, dat ge in een nieuwe eeuw leeft die in kwestie van verkeer en gevaar op den openbaren weg, vol strekt niet meer te vergelijken is bij de vorige eeuw Het komt hier dus niet meer te pas van te zeggen, in den ou den tijd ging dat zoo en zoo, dus we doen maar voort gelijk in dien tijd Met zulke gezegden komt ge ditmaal vast en zeker te laat en geraakt ge on der een auto of onder een tram In de samenleving en dit de heele wereld door, zijn er nieuwe eischen gekomen. Die eischen hebben de snelheid en het verkeer zeer sterk doen toenemen 1 Voetgangers leven wel is waar nog met de zelfde verkeersmiddelen als voor honderd jaar. Dan bestond er om zoo te zeggen geen gevaar voor den voetganger die op straat durfde komen. Nu durven velen zich bijna niet meer wagen op straat om reden van het groot gevaar dat steeds loert op hen De voetgangers zijn even vredig als voor honderd jaar maar de moder ne verkeersmiddelen houden daar geen rekening mede. De voetganger, zoo zeggen ze moet nu zijn plan trekken en zien dat hij niet onder de wielen ge raakt Voetgangers opgepast op de straat. Zelfs de beste voetgangers geraken al eens aan een ongeluk, hetzij ze er nu schuld of geen schuld aan hebben. Door het feit dat we tal van moderne vervoermiddelen op den openbaren weg hebben, vormt dit een gevaar on derling, zelfs als er geen voetgangers te zien zijn op de baan. Wetten en reglementen regelen dit verkeer, dit pm zooveel ongelukken mogelijk te vermijden en om orde er in te houden. Heeft de moderne voetganger nog zijn eeuwenoude rechten, tegenover de mo derne beweging van techniek heeft hij vast en zeker ook plichten. Nooit zou bij voorbeeld een voetganger oorzaak loert. Voetgangers zijn er te vinden die nooit denken dat er gevaar is voor hen, zelfs wanneer ze een straat over stappen, daarbij kunnen ze nog door hun onachtzaamheid gevaarlijk worden voor anderen. Bij feestelijkheden gebeuren tal van ongelukken die enkel aan de kijklusti- gen te wijten zijn. Nemen we een voor beeld, daar er veel gevallen van ge kend zijn in onze streek waar veel ve Iokoersen plaats hebben. Hoe dikwijl loopen kinderen en zelfs groote men schen de straat over zoodra de rijders voorbij zijn. Goed. Maar denken ze al eens dat er soms nog een tweede peloton rijders afkomt Door deze rijders worden ze meestal gevat De schuld Niet aan de rijders maar aan de onvoorzichtige kijklustigen die maar zoo ver denken als hun neus lang is Ook in de steden zijn er onvoor zichtige voetgangers die een tramlijn overstappen zonder ooit te kijken of er soms een tram in aantocht is Gevaarlijk is het op straat te spelen dit vooral voor kinderen. De ouders zorgen dat hun kinderen niet op de straat spelen, want in vele gevallen zijn de ouders verantwoordelijk voor hun kinderen. Voertuigen rijden rechts. Akkoord Maar waarom gaan de voetgangers ook niet rechts op de straat Dat kan ge makkelijk en is zeer voorzichtig. In de straten waar er voetpaden zijn moeten de voetgangers die natuurlijk weten te gebruiken. Ongelukkiglijk denken ze daar ook al dikwijls niet op. Blijft rechts als ge door een wielrij der voorbij gestoken wordt langs een velobaan die gewoonlijk aangelegd is voor de fietsers en de voetgangers. Voetgangers die mekaar kruisen kun nen dit op dezelfde manier als de voer tuigen, dus rechts kruisen en links voor bijsteken. Het kan niet anders of deze manier moet gemak en moet veiligheid medebrengen. Voetgangers vergeet niet dat ge geen volledige veiligheid hebt op de voet paden, of op de plaatsen voor u alleen bestemd Daar ook en zonder dat ie mand het heeft kunnen voorzien, kan er plotselings en op het onverwachts gevaar opdagen. Hoorden we immers niet dat er een auto op het voetpad reed en een arme voetganger de borst indrukte Autos die achteruit rijden, kunnen voor den voetganger plots doodsge- vaarlijk zijn. En onvoorzichtige voet gangers hebben die natuurlijk ook niet in het oog Voetgangers doet uw oogen mede op de moderne straat en laat ook uw koelbloedigheid niet thuis MET ITALIË. Iedereen meende dat een oorlog tus- schen Italië en Abessynie als onvermij delijk voorkwam. Over een paar dagen nog hadden wij een gesprek met een ouden Belgischen consul uit Egypte, en hij verklaarde ons kordaat Een oorlog schijnt mij onvermijdelijk, ten zij een mirakel zou gebeuren. Musso lini is te vergevorderd en hij heeft een oog, niet alleen op Abessynie, jnaar ook wel op... Egypte Onze zegsman heeft zich natuurlijk bedrogen, ten minste voorwaardelijk, daar men te Genève zekere modalitei ten heeft weten doen aannemen door de twee betrokken Partijen, die toch ten minste eenige weken tijd doen win nen. En tijd gewonnen, is, in de gegevene omstandigheden, veel gewonnen. Het is een feit, dat Engeland in de laatste dagen krachtdadig is opgetreden in het geschil, en de Britsche minister van Buitenlandsche Zaken heeft in het Par lement verklaard, dat Mussolini ver plicht was al de verzoeningsmiddelen uit te putten, welke in het Pakt van den Volkenbond voorzien zijn. Hij heeft erbij gevoegd, dat een oorlog met Ethi opië en het onder protectoraat staan van Europeesche landen, groote op schudding verwekt. Wij meenen ook dat de elementaire voorzichtigheid aan Mussolini gebiedt van me{ zeer veel omzichtigheid te werk te gaan. Wat beschaving noemt is sedert eenige jaren iets zeer speciaals gewor den, bijzonderlijk op militair gebied. De groote vooruitgang der militaire techniek laat aan iedereen toe de mo derne wapens met groot gemak te han- teeren. Wij hebben van den beginnen af gezegd, dat Italië groote moeilijk heden zou kunnen ontmoeten in zijne campagne in Abessynie,niettegenstaan de wij wel willen aannemen, dat de voorbereiding tot den veldtocht met veel zorg is geschied. Dat alles sluit niet uit dat een oorlog in Ethiopië zeer ernstige gevolgen zou kunnen hebben en dat de Europeesche mogendheden willens of onwillens, rechtstreeks of onrechtstreeks, in dit geschil zopden kunnen betrokken wor den. Dat heeft Italië wellicht begrepen en dat verklaart zijne handelwijze te Genève. Wij mogen natuurlijk niet besluiten dat alle gevaar van oorlog geweken is. Ver zij van daar. Maar er bestaat meer hoop, dat alles langs den vredelieven- den weg zal kunnen geregeld worden, als er, wel te verstaan, zich geen onge lukkige incidenten voordoen. Veel zal afhangen van de kalmte, waarmede de verdere onderhandelin gen zullen gevoerd worden. Wij moe ten evenwel niet vergeten dat op dit oogenblik twee legers tegenover el kander staan, en dat het minste voor val onberekenbare gevolgen kan heb ben. D.G. DRINKT 'T ZWIJNLANDS BIER WIJZIGINGEN AAN HET KONINKLIJK BESLUIT. Een koninklijk besluit in het Staats blad verschenen, brengt enkele wijzi gingen aan het aanplakken van de prij zen in de inrichtingen, welke verblijf en eetgelegenheid verschaffen, zooals dit geregeld was door het besluit van 2 7 Juni jl„ verschenen op 5 Juli. Voor de inrichtingen die wij gewoon zijn te beschouwen als hotels zijn er slechts lichte wijzigingen. Er komt bij voorbeeld een nieuw artikel bij, voor de hotels die naar keuze aan hun cliën ten of de eenvoudige verblijfgelegen- heid, of de verblijfgelegenheid met pensioen aanbieden, en die ook zullen onderworpen zijn aan al de onderrich tingen betreffende het aanplakken. Verder wordt er bijgevoegd, dat op de tabel, die duidelijk in het zicht van den klant moet staan bij het binnen treden, nog moet toegevoegd worden, buiten de gewone vermeldingen 1). Al de gebeurlijke bijkomende prijzen, welke niet zijn begrepen in den prijs van de kamer of van het pen sioen 2). De aanduiding van het uur vanaf hetwelk de kamer, indien zij nog be trokken is, zal worden in rekening ge bracht voor den volgenden nacht 3). De aanduiding van het aantal dagen, na dewelke den prijs van het pensioen wordt toegepast, na vooraf- gaandelijke overeenkomst. Eindelijk is het volgende nieuw Artikel 7. Eenieder die, tegen betaling, eetmalen of welkdanige ge rechten verschaft is ertoe gehouden, op duidelijke wijze in het zicht van het publiek, zooals wordt voorzien bij ar tikels 8 en 9 welke hierna volgen, aan te plakken a) Den prijs en de samenstelling der eetmalen welke worden besteld aan vasten prijs b) Den prijs der gerechten, welke worden opgediend naar verkiezen van den cliënt c). De aanduiding van al de gebeur lijke bijkomende prijzen, den prijs der dienstverschaffing uitgezonderd. Artikel 8. Indien de zaal waar de eetmalen of gerechten worden opge diend toegankelijk is voor eenieder, dient het aanplakken der prijzen der wijze te geschieden, dat eenieder er kennis kan van nemen voor het bin nentreden. Artikel 9. Indien de zaal waar de eetmalen of gerechten worden opge diend gewoonlijk niet toegankelijk is voor eenieder, maar wel voor dezen welke verblijven in de inrichting, dan kan het aanplakken der prijzen geschie den binnen de zaal. Artikel 1 0. De artikelen 7, 8 en 9 zijn niet toepasselijk in het geval, dat aan het publiek slechts verblijf met pensioen wordt aangeboden. Artikel 1 IDe inbreuken op dit besluit worden gestraft met een gevan genisstraf van één tot zeven dagen en met een geldboete van 1 tot 25 frank of met slechts één van deze beide straf fen. Een middel om minder toeristen te krijgen Een vooraanstaande personaliteit uit de hotelnijverheid en die persoonlijk niet getroffen wordt door de maatre gelen op het aanplakken der prijzen in de hotels, heeft een zeer eigenaardig licht op deze zaak geworpen. Hij zegt namelijk dat de reisagent- chappen, die een aanzienlijk clienteel aan de hotelhouders bezorgen, veelal menschen zenden naar landen waarvan de munt laag is. Zij berekenen dan de prijzen van hun reis zoodanig dat er een goed gedeelte der winst voor hen voortspruit uit de berekening van de prijzen der hotels. Wanneer nu echter de hoteliers verplicht worden hun prij zen aan te plakken, kunnen natuurlijk de toeristen zelf berekenen wat een ver blijf hun eigenlijk zou moeten kosten, met het onvermijdelijk gevolg van dis cussies en twisten. Wat gaat dan het gevolg zijn be sluit hij. Dat de reisagentschappen zich niet zullen tevreden stellen met de com missie van 10 die de hotelier toe staat en de toeristen zenden zullen naar landen met lagere muntwaarde... maar die hun prijzen niet doen aanplakken KAN EEN Onze eerste minister heeft in eene parlementsrede verklaard dat hij voor stander is van eene internationale rege ling, die het werpen van bommen zou verbieden uit de vliegtuigen, niet alleen op de burgerlijke bevolking, maar te vens in de zone der militaire verrich tingen. Zekere Duitsche dagbladen, hebben verklaard dat de Nazi-regee ring dergelijke reglementeering zou bij treden. Dit voorstel getuigt buiten twijfel van de beste inzichten van onzen Pre mier, maar wij hebben twee redenen om te meenen dat zulks tot het onmo gelijke en tot het ondoeltreffende be hoort. Volgens het Pakt Briand-Kellogg is de oorlog een misdaad en staat dus buiten de wet. Rechterlijk gesproken, is het dan ook onmogelijk oorlogswet- ten te maken, daar een misdaad niet kan gereglementeerd worden. Iemand die overigens n misdaad wil begaan zal geen oogenblik terugdein zen om de meest doeltreffende wapens te gebruiken. Welnu onder deze moet men de vleigmachienen rekenen. Maar nemen wij toch aan, dat men tot eene internationale overeenkomst kan geraken is men zeker dat die ak koorden zullen geëerbiedigd worden in tijd van oorlog Wij gelooven het niet, want de fei ten der geschiedenis en de ondervin ding van den laatsten oorlog zijn daar om het tegenovergestelde te bewijzen. Het gebruik van stikkende gassen werd voor den oorlog op het slagveld verboden door de Conventie van den Haag. Welnu, reeds in April 1915 heeft Duitschland de vergiftigende gassen ge bruikt nabij per, omdat dit land te dien tijde meende groote voordeelen te kunnen trekken uit een gasaanval. Het is overigens een wonder ge weest dat onze lijnen in 1915 niet ver nietigd en doorgeboord werden, daar de verbondene legers zich aan derge- jken aanval niet verwachten. De wreedheid van den oorlog willen egelen betuigt buiten twijfel van een goed hart en van menschlievende in zichten maar het is beter te betrachten den oorlog onmogelijk te maken. Dat moeten wij trachten te bekomen door eene degelijke internationale actie te gen den oorlog en door eene rationeele verdediging van onze grens op de grens DE VAN ONS LAND. LEEST EN VERSPREIDT DE GAZET VAN POPERINGHE In de laatste jaren werd een drie dubbele verdedigingslijn opgetrokken. 1In het Noorden, het groot Albert- kanaal met zijn verdedigingslijn,die ge richt is tegen eenen mogelijken aanval van Duitschland al over Holland. 2. In het Oosten de verdedigings werken op de grens vanaan het fort van Ebben-Emael tot aan Luxemburg. 3. In de omstreken van Gent en Ant werpen een bruggenhoofd om even tueel de ontscheping van Britsche troe pen mogelijk te maken. Het ligt in onze bevoegdheid niet te zeggen of deze werken volstaan en vol doen aan de noodwendigheden van de moderne techniek. Wij durven verho pen van ja. Maar het is niet voldoende verdedi gingswerken te hebben zij moeten be wapend en bemand worden. Voor hetgeen de bewapening betreft verklaren wij ons nogmaals onbevoegd, daar wij niet over de noodige elemen ten beschikken om hierover te oor- deelen. Blijft nog de kwestie van bemanning. In tijd van oorlog moeten deze werken bemand zijn, anders ware het te laat. Het inrukken in Belgie kan een vol dongen feit zijn binnen de 24 uren. De huidige troepen volstaan niet om al die werken te voorzien van de noo dige manschappen. Twee theorien vinden gang onder de militaire deskundigen.Generaal Hel- lebaut spreekt van 1 2 divisies met kor ten diensttijd. Minister Devèze meent het te kunnen doen met 8 divisies (4 actief en 4 reserve) indien de actieve troepen een langeren diensttijd uitdoen (ongeveer 16 maanden). In de huidige omstandigheden schijnt de tweede zienswijze het te moeten halen. Ten eerste zijn talrijke jonge lingen werkloos en hun verblijf in het

HISTORISCHE KRANTEN

De Gazet van Poperinghe (1921-1940) | 1935 | | pagina 1