Be Werkloosheid Evolueert
DE LEURHANDEL.
NIEUWS- EN NOTARIEEL AANKONDIGINGSBLAD VOOR POPERINGHE EN OMSTREKEN.
GEBROEDERS DUPONT
OPGEPAST tw
MINISTERRAAD
IN BELGIE.
WAT DOET NADENKEN.
HET DUUR LEVEN.
DE INDEX-GETALLEN.
KOLONIALE LOTERIJ
15 JAAR. NUMMER 39.
WEEKBLAD 25 CENTIEMEN.
ZONDAG 29 SEPTEMBER 1935.
DGHE
ABONNEMENTEN
Jaar, per post
Congo
Frankrijk
Amerika
16 fr.
25 fr.
25 fr.
30 fr.
Losse Nummers 0.25 fr.
Men abonneert op alle belgische
postkantooren.
De postabonnenten in Belgie, die van woonst
veranderen, moeten dit aangeven in *t post-
bureel dat ben bedient, en niet aan ons.
Bij elk schrijven naar inlichtingen wordt
men beleefd verzocht een postzegel voor ant
woord te voegen.
Uitgevers-Eigenaars
Yperstraat, 2, POPERINGHE.
Postcheck 48459 Telefoon 180
Ieder medewerker blijft verantwoordelijk
voor zijne bijdragen. Bijdragen in te
zenden tegen Donderdag middag.
Kleine berichten tegen den Vrijdag middag.
Naamlooze ingezonden artikels worden in
de scheurmand gegooid.
AANKONDIGINGEN
Per regel 1.00 fr.
(minimum 3.00 fr.)
Rouwberichten minimum 5.00 fr.
Bijzonder Tarief voor Notarissen en Deur
waarders. Voor dikwijls te herhalen re-
klamen, prijzen volgens overeenkomst.
Alle aankondigingen zijn op voorhand te
betalen.
De maandelijksche statistiek over
de werkloosheid, zooals zij onlangs
uitgegeven werd, laat toe te zien hoe
dit ernstig problema sedert vier maan
den geëvolueerd heeft.
De gekende officieele gegevens be
vestigen de afleidingen, die men be
trekkelijk dit onderwerp heeft kunnen
maken. Zij laten ook toe nuttige be
schouwingen te maken.
Het afnemen der werkloosheid, die
leelijke dooaende plaag, wordt be
speurd in alle nijverheden. In het
bouwvak is het getal volledige werk-
loozen gedaald van 56.000 op minder
dan 2 7.000. Voor de houtbewerking
en meubelen, valt men van 14.400 op
8.500. In de ledernijverheid is er in
krimping van 2.900 op 1.500. Daaren
tegen is de verbetering gematigd in de
koolmijnen, bij de dockers en in het
vak der voeding.
Ziehier hoe het met de algemeene
statistiek gelegen is
De werkloosheid in Belgie.
Einde Volledig Gedeeltelijk
Januari 223.300 158.400
Februari 220.80Qk 157.200
Maart 206.500 148.400
April 181.000 124.400
Mei 159.500 114.500
juni 146.500 104.000
Die vermindering volgt op de ver
ergering, die men vroeger kende dt
ommekeer der strekking zou reeds al
leen een sukses zijn. Maar dit laatste
is nóg wezenlijker, wanneer men zich
de moeite geeft de cijfers te ontleden.
Het getal der verloren dagen daal,
van 6.550.000 in Januari op 4.1 00.000
in Juni, hetzij 3 7 'c/v minder. Gewis
in die verbetering ligt een deel sei
zoeninvloed. Maar verleden jaar be
reikte de vermindering, tusschen de
twee datums, enkpl 700.000 dagen in
plaats van 2.450.000 dit jaar. Het is
waar dat dp vooruitgang enkel 16 t'%
zwakker is, indien men Juni 1935 met
Juni 1 934 vergelijkt. Maar de toestanc
van Belgip was na den afgeloopen Zo
mer verslecht men heeft eerst het ver
lies moeten inhalen
Is het afnemen der werkloosheid wei
wézenlijk
Men moet er niet aan twijfelen. En
dit afnemen is niet toe te schrijven aan
de hulp, overigens zeer nuttig, der ten
toonstelling van Brussel. Het was in
den loop van haar opbouwen dat de
tentoonstelling het grootste getal werk
lieden telde, aan de kassen aangeslo
ten, Die handenarbeid moet normaal
op het einde der Lente op werkloosheid
uitkomen. Wat het bezighouden van
duizenden personen in deze betreft,
moeten wij zeggen dat zij over het
algemeen tot de reeks werkloozen niet
behooren, die recht hebben op scha
devergoeding. Het zijn over het alge
meen lieden, die deel uitmaken van de
middenklassen.
Ziehier overigens een belangrijk
pilnt van vergelijking.
Het getal dagen van werklieden,
noodig tot den opbouw der groote hall
van den spoorweg en der afhanke
lijkheden overschrijdt merkelijk dit,
welk zal geleverd worden door het per
soneel der maatschappij van de ten
toonstelling gedurende de tijd harer
uitbating.
Kortom, bij de werkloozen, sedert
vier maanden aan den arbeid, zou men
al de werklieden moeten voegen, die
eene bezigheid hebben kunnen vinden,
wanneer het gereedmaken der tentoon
stelling geëindigd was. Dat wil niet
zeggen dat men het sluiten der ten
toonstelling niet zal gevoelen. Maar,
eerst en vooral, zal het minder erg zijn
dan men het weieens denkt. De schok
zal eenvoudig die wezen, dien men zes
maanden vroeger zou gevoeld hebben,
indien men niet veranderd had van
economische politiek.
De vermindering der werkloosheid
is grooter geweest dan de statistieken
zeggen, en dit nog voor twee redenen.
Eerst en vooral, veel niet verzekerde
werklieden hebben werk gevonden. Het
is licht te begrijpen dat veel niet scha
deloosgestelde arbeiders er haastiger
bij zijn om "pen werk of bediening te
aanvaarden en dat zij nu minder ei-
schend zijn voor wat de voorwaarden
aangaat.
Men moet eindelijk rekening houden
met het terugzenden onzer werklieden
in Frankrijk gebezigd. Iedere week
meldt eene mededeeling uit Parijs het
getal uitgedreven werklieden, waaron
der men helaas veel Belgen vindt.
Men weet eindelijk dat veel grensar
beiders zich in de onmogelijkheid be
vonden hebben hun beroep langer uit
te oefenen in Frankrijk.
Uit dien hoofde zijn duizenden
werklieden ten laste onzer werkloozen-
kassen gevallen, of hebben de plaats
ingenomen van andere werklieden.
Een der uitzichten van het terug aan
vaarden van werklieden in deze laat
ste maanden, is dat vele jongelingen,
die nog nooit gewerkt hadden, er voor
deel uit getrokken hebben. Zoo schijnt
het problema der werkloosheid der
jongeren minder erg. Men stelt inder
daad vast dat de ondernemingshoofden
wanneer zij hun personeel vermeerde
ren, meest jonge krachten aanvaarden,
bekwamer om een stiel te leeren en ook
minder eischend. Hetzelfde verschijn
sel heeft men in Engeland.
Kortom, het is mogelijk dat men
eerder voor het problema staat der
oude werklieden en bedienden. Deze
laatste vooral geraken moeilijk ergens
binnen. Bijgevolg zijn de goede snel
schrijvers moeilijk om vinden. Men
meldt dat in zekere textielmiddens,
waar veel werkloozen zijn, het perso
neel aangevuld is met jongeren. Al de
andere, zegt men zullen nooit meer
werken.
Daaruit volgt dat er altijd belang
rijke sociale problemas zullen bestaan.
De verbetering is dus aanzienlijk ge
weest voor wat de werkloosheid be
treft. Maar deze beschouwingen be
hooren reeds tot het verledene. Een
groote stap werd gedaan en de hoop
van over eenige maanden is merkelijk
bekrachtigd geweest. Op dit oogenblik
is men op een dood punt gekomen en
onafhankelijk van een seizoenfaktor, is
een tegenoffensief niet uitgesloten.
Het is geweten dat het hernemen der
verbruiksnijverheid hpt schoeisel bij
voorbeeld, te snel gegaan is om duur
zaam te blijven,
De huidige taak moet bestaan in het
neutraliseeren van dezen faktor, door
het in 't spel treden van hoofdelijke
strekkingen tot het hernemen.
Men kan deze strekkingen tegen
woordig gewaar worden. Eene reeks
teekenen laten denken dat het zakken,
dat volgde op den boom der muntont-
waarding, in het midden van Juni ein
de genomen heeft. Sedertdien staat de
Belgische economie op papier, met nei
ging tot verbetering.
Maar wij hebben het oogenblik be
reikt, dat, bij de veronderstelling, het
afnemen der werkloosheid niet snel
meer kan gaan. Dit moet door eene
evolutie onzer structuur gebeuren en
dat gaat nooit snel. Men kan dit weten
met na te gaan wat er in Engeland ge
beurt, waar de toestand nochtans van
maand tot maand verbetert.
Elk stelsel, dat de natuurlijke evo
lutie meent te mogen geweld aandoen,
is eene utopie. Het is zelfs gevaarlijk,
zooals men het in de Vereenigde Sta
ten gezien heeft, waar men gestraft
geweest is om druk te willen uitoefenen
op de evolutie.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat
er geen groote werkenmogen uitge
voerd worden. Dat brengt altijd leni
ging mede, maar men moet wel in acht
nemen dat die werken opbrengend
moeten zijn en dat ze in goede voor
waarden kunnen uitgevoerd worden.
Men voert geen werk uit voor het ple
zier van het uit te voeren, maar wel
om er voordeel uit te trekken voor het
land. En dan moet men nog zien dat
men buiten de financieele mogelijkhe
den niet treedt, of alles valt ineen als
een kaartenhuisje.
G.V.B.
LEENING 4 T. H. 1923 VAN DE
VERWOESTE GEWESTEN.
Trekking van 20 September
Reeks 1 34.634 n. 3 wint 500.000 fr
Reeks 39.8 1 6 n. 4 wint 1 00.000 fr
Reeks 75.983 n. 1 wint 50.000 fr
Reeks 125.157 n. 4 wint 50.000 fr
Reeks 238.382 n. 5 wint 50.000 fr
De titels, behoorende tot de boven
Vermelde reeksen en die bij de trek
king niet uitgekomen zijn, zijn uitkeer
baar met 5 75 of 550 frank volgens zij
al dan niet hervormd worden (Kon.
besluit van 1 1-5-35.)
VALSCHE BANKBILJETTEN VAN
50 FRANK.
Een landbouwer deed een betaling
in een postbureel van Leuven. Onder
de bankbiljetten bevond zich 'n valsch
briefje van 50 frank.
Dadelijk werd een onderzoek ge
daan en vastgesteld dat de landbouwer
ter goeder trouw had gehandeld. Het
onderzoek duurt voort, daar men van
meening is, dat nog valsche bankbil
jetten uitgegeven zijn.
Nieuwe Wetgevende Verkiezingen
op 11 October 1936.
Vrijdag vergaderde den ministerraad
onder het voorzitterschap van M. van
Zeeland, eerste minister.
De regeering heeft besloten bij de
heropening van den parlementairen zit
tijd in November aanstaande, een wets
ontwerp neer te leggen, bepalende dat
de parlementaire verkiezingen op de
volgende datums zullen plaats hebben
De wetgevende verkiezingen voor
Kamer en Senaat op Zondag I 1 Octo
ber 1936 de Provinciale verkiezingen
op Zondag 25 October 1936 de be
noeming der provinciale senatoren op
5 November 1936.
De Werkloosheid neemt af.
De Minister van Arbeid en Sociale
Voorzorg heeft de regeering op de
hoogte gebracht over den toestand der
staking in de steengroeven van Zinnik
en Ecaussines. Er werd een bevredi
gende oplossing gevonden, waarbij
4500 arbeiders opnieuw aan het werk
zullen gaan.
De Minister heeft daarna den Raad
op de hoogte gebracht van de wijzi
gingen in de werkloosheid,aan de hand
van volgende statistieken
Op I April 1935 telde ons land
355.000 werkloozen. Op 1 Oogst 1935
telde men nog 247.000 werkloozen,
hetzij een vermindering van 108.000
eenheden. Verleden jaar werden er
van 1 April tot 1 Oogst 16.500 te
werk gesteld. De seizoenarbeid niet
meegerekend, wordt aangenomen dat
er dit jaar van 1 April 1935 tot I Au
gustus er 91.500 werkloozen opnieuw
arbeid hebben gevonden.
Er werd dus een belangrijke herne
ming vastgesteld in verschillende nij
verheden, waarbij moet aangenomen
worden dat ook talrijke niet verzekerde
werklieden terug het werk hebben ge
vonden.
De Landbouw-Politiek der Regeering.
De heer Deschrijver, minister van
Landbouw, heeft den Raad op de hoog
te gebracht over den toestand van den
landbouw. Er werd besloten dat de re
geering in dit opzicht een lenige poli
tiek zal volgen, omvattende de vermin
dering of de afschaffing van bijzondere
taksen, wanneer deze niet meer noodig
blijken voor den binnenlandschen toe
stand. Deze politiek behelst ook het
gedeeltelijk of volledig herstel van de
ze taksen, wanneer de toestand zulks
vergen zal.
Wat de contingenteeringen betreft,
er zal moeten rekening worden gehou
den met de seizoentoestanden en met
de noodwendigheden der binnenland-
sche markt.
De Raad heeft beslist den Koning
voor te stellen de vergunningstaksen
af te schaffen op gezouten vleeschwa-
ren, vanaf 1 October 1935.
De militairen van Eupen en Malmédy.
De heer Devèze, minister van Lands
verdediging, heeft den Raad voorge
steld de verblijfsvergoedingen te ver-
hoogen voor de gehuwde militairen der
kantons Eupen en Malmedy.
De minister heeft verder mededee
ling gegeven over een ontwerp betref
fende de bescherming der burgerlijke
bevolking tegen luchtaanvallen. In het
kader der groote werken met het oog
op de opslorping der werkloosheid,
zullen daarom belangrijke schutswer-
ken uitgevoerd worden.
De kwestie der schuilplaatsen werd
onlangs ter studie genomen.
De Crisis neemt ook af in de Kolonie.
De heer Rubbens, minister van Ko
lonies, heeft den Raad medegedeeld,
dat de economische heropleving in de
Congo zeer bevredigend is.
Volgens art. 1 van het Koninklijk
Besluit van 13 Januari 1935, kan deze
handel op drie manieren uitgeoefend
worden, namelijk
1. - Van deur tot deur.
2. - Op den openbaren weg.
3. - Op een openbare markt.
in tegenstelling met wat geschiedt
in den gevestigden handel, waar de
klanten zich naar het handelshuis be
geven, is de Tqurhandel gekenmerkt
door het feit dat de handelaar den
klant opzoekt. Dit algemeen princiep
zal ons, voor de practische oplossing
als leiddraad kunnen dienen.
De leurhandel gaat van woning tot
woning en zoekt in aanraking te komen
met een persoon, die eigenlijk niets
gedaan heeft, waaruit zou kunnen ver
ondersteld worden dat hij geneigd zou
zijn aankoopen te doen.
Dat is echter niet voldoende om vol
gens de wet leurhandel uit te oefenen.
Een handelsreiziger zoekt ook de klan
ten op, en is toch geen leurhandelaar.
Bij het leuren moet ook de koop
waar zelf aangeboden en geleverd wor
den. De verkoop moet dus onmiddel
lijk gesloten worden en uitgevoerd. De
leurhandelaar draagt inderdaad de
koopwaar met zich.
De handelaar welke zijne klanten
bezoekt of zelfs nieuwe klanten opzoekt
en monsters meedraagt, om zijne koop
waar aan te bieden, is dus geen leur
handelaar, daar hij zijne koopwaar niet
op het oogenblik der aanbieding levert.
Hieruit blijkt verder dat de thuis-
bestelling der koopwaar geen leurhan
del doet ontstaan, daar deze levering
enkel de uitvoering is van een verkoop
welke vroeger, gewoonlijk in den win
kel, plaats greep.
Wij hebben hierboven gezien dat de
leurhandelaar de klanten opzoekt. Dit
gebeurt dan ook meestal met van deur
tot deur te gaan, zonder de personen
op voorhand te kennen.
De handelaar, welke zijne koopwaar
meedraagt, om dadelijk zijne klanten,
op voorhand gekend zijnde, te bedie
nen, zooals melkhandelaars, bierver-
koopers en bakkers, zal echter niet als
leurhandel aanzien worden. Inderdaad,
deze wijze van handel drijven, kan
eerder vergeleken worden bij eene
thuisbestelling, daar over het algemeen
de klanten op voorhand gekend zijn.
Hier wordt dus eigenlijk de klant niet
van deur tot deur opgezocht het prin
ciep van den leurhandel is dus niet
voorhanden.
aanbieden of leveren der koopwaar dus
gevergd. De verkoop op monsters op
den openbaren weg is dus leurhandel.
Wij hebben reeds gezien dat men
om te leuren den klant moet opzoeken.
Door de omstandigheid dat de handel
op den openbaren weg wordt uitgeoe
fend, wordt dit aanzien als een opzoe
ken der klanten. FJet is daarom zelfs
niet noodig de voorbijgangers aan te
spreken, wat nochtans in de meeste
gevallen gedaan wordt.
Dit zou echter kunnen doen veron
derstellen dat de winkeliers, welke voor
hun huis of winkel, op een kraam of
ander gewoon verhoog, ook leurhandel
uitoefenen. Deze interpretatie is ver
keerd, daar men dit bijgevoegd uitstal
raam als een bijvoegsel van den winkel
moet aanzien.
DE BEGROOTINGSLASTEN ZIJN
TE ZWAAR,
Art. 1 van het Koninklijk Besluit
voorziet echter nog een andere wijze
van leurhandel, bestaande in 't feit
van op den openbaren weg handel uit
te oefenen, zelfs wanneer de handelaar
die hem uitoefenö, steeds de zelfde
standplaats inneemt Hier wordt het
De derde wijze van leurhandel is
deze welke uitgeoefend wordt op een
openbare markt, zelfs wanneer de be
trokken handelaar zich beperkt tot één
en dezelfde markt.
Het feit van de koopwaar op de
markt te brengen wordt namelijk gelijk
gesteld met de klanten opzoeken.
Worden beschouwd als openbare
markten alle voor het publiek toegan
kelijke plaatsen, waar niet in vereeni-
ging gegroepeerde handelaars hun wa
ren te koop stellen.
Alle marktkramers vallen dus onder
toepassing van de wet op den leurhan
del, en moeten in bezit zijn eener leur-
kaart,en het herkenningsteeken dragen.
Evenals in het vorig geval, zal de
winkelier welke op de plaats woont
waar de markt gehouden wordt, en een
kraampje voor zijn winkel zet, niet als
leurder aanzien wordt, indien hij echter
de voorbijgangers niet tot koopen aan
zet.
Verder moet ook nog de aandacht
gevestigd worden op het feit dat leur
handel enkel toegelaten is, op den
openbaren weg of van deur tot deur,
in ongemanufactureerde eetwaren, dat
wil dus zeggen in eetwaren welke geen
bewerking hebben ondergaan.
Art. 10 laat echter den leurhandel
toe in brood, in bieren, in limonaden
en tafelwater, in tabakken, in brand
stoffen, in bloemen, in dagbladen en
tijdschriften en in kleine kramerijwaren
ook leuren met de voortbrengselen van
hunnen arbeid.
Deze laatste schikkingen zijn echter
niet toepasselijk op de openbare mark
ten.
Uit een verslag van oud-minister
Ingenbleek.
De weerslag van de krisis en de
economische struktuur van het land la
ten het niet meer toe de begrootings-
lasten te dragen, waarvoor het staat.
De buitenlandsche handel kromp in
met 47 t.h. in verhouding tot 1913.
De openbare uitgaven stegen integen
deel met 245 t.h. Het staatspersoneel
breidde zich uit met 62 t.h. in verge-
ijking bij 1914. De wedden werden
r algemeenen regel, vermenigvuldigd
met koefficienten merkelijk hooger dan
de devaluatievoet, zoodat zij nu vijf
tien maal meer kredieten eischen dan
voor den oorlog.
De werkloozenzorg vertegenwoor
digt een uitgave van 908 millioen. De
maatschappelijke wetten kosten 826
millioen. Totaal 1.734 millioen.
De produktive elementen uit de be
volking, mannen van 1 8 tot 65 jaar,
zijn ten getalle van 2 Yl millioen, maar
het aantal van degenen die hun inko
men aan den Staat te danken hebben,
beloopt niet minder dan 812.481 man,
de werkloozen niet mede geteld.
De belastingen bereiken 1 000 fr. per
inwoner, en die basis omvat kinderen,
vrouwen, grijaards en behoeftigen. Be
lastingen waarvan aanvankelijk een op
brengst van 4 Yl milliard werden ver
wacht, bezorgden den Staat, niettegen
staande alle inspanningen, niet meer
dan 72 7 millioen.
Bij dit alles is geen rekening gehou
den met de provinciën en de gemeen
ten. De inspanning die van het land
wordt geeischt, gaat zijn krachten te
boven. Zes pogingen van financieel
herstel en een konversie van de Staats-
renten beletten niet dat de Rijksbe-
grooting ernstig deficitair blijft. Een
onverbiddelijke politiek van zuinigheid
blijft geboden, wil men den afgrond
vermijden.
Niet alleen in Belgie, ook in andere
landen stijgt de duurte. Dit is onder
meer het geval in Duitschland, Zwit
serland, Italië. Alleen in Frankrijk en
in Nederland wordt een dalende be
weging waargenomen.
De stijging in Duitschland was even
wel nog niet erg voelbaar in Juli 2.4
ten honderd, wat de voedingsartikelen
en 7 t.h. wat de kleeding betreft.
De cijfers voor Augustus zijn nog
niet bekend. Het is voornamelijk in die
maand dat de duurtestijging gevoeld
werd.
De prijzen in Duitschland waren
trouwens reeds zeer hoog 4 fr. voor
een brood, 36 fr. voor een kgr. boter
.35 fr. voor een ei, dit alles in Juli.
In het Groothertogdom Luxemburg
stijgt het indexcijfer in verhouding tot
wat zich in ons land voordoet.
In Frankrijk is, buiten de woning
kosten, de duurte afgenomen met ge
middeld 3 t.h. sedert Juni. De huur
prijzen zijn bij dekreet met 10 t.h.
verlaagd.
Te Parijs zelf heeft men vastgesteld
dat, berekend op 60 voedingsartikelen,
er van einde Juni tot einde Augustus
een daling van gemiddeld 3.6 t.h. is
ingetreden berekend op 1 7 kleedings-
artikelen bereikte de daling 4.9 t.h.
op 4 verlichtings- en verwarmingsarti
kelen 2.3 t.h. De prijzen van de ge
wone huishoudartikelen bleven onge
wijzigd. De prijzen van het slacht-
j vleesch zijn gedaald met 5 t.h., maar
Wij hebben nu dus, zoo duidelijk
mogelijk, opgegeven wat er door leur
handel moet verstaan worden, opdat
iedereen zou kunnen oordeelen, of hij
verplicht is de leurkaart, aan te vragen.
D. V,
die in de spekslagerij zijn licht geste
gen.
Men weet dat men in Frankrijk een
algemeene daling met I 0 t.h. had ver
hoopt, een cijfer dat dus nog niet be
reikt is.
BELGEN IN VREEMDE LEGERS.
De minister van Landsverdediging,
deelt mede
De minister brengt ter kennis, dat
militairen in onbepaald verlof, er in
begrepen de reserve-officieren, en in
't algemeen alle Belgische burgers die
militaire verplichtingen hebben, geen
verbintenis mogen aangaan, noch ten
welken titel ook mogen dienst nemen,
in een vreemd leger, zoolang zij niet
van alle militaire verplichtingen (duur-
tijd 25 jaren) ontslagen zijn.
Van een anderen kant mogen mili
tairen in onbepaald verlof niet in den
vreemden verblijven indien zij geen
oorlof daartoe hebben van den bevel
hebber van het gendarmeriekanton
hunner verblijfplaats
ONS SPOORNET.
In 1870 bedroeg het spoorwegnet
van ons land 3136 kilometer. Het is
thans tot 5086 kilometer aangegroeid
De totale waarde daarvan werd op 25
milliard geschat.
De buurtspoorwegen hebben een ge-
zamentlijke lengte van 4699 kilometer.
Daarvan zijn 1141 kilometer geëlek-
trifieerdi. De waarde van de buurt
spoorwegen bedraagt ruim 3 milliard.
Het Ministerie van Economische Za
ken deelt de volgende indexgetallen
mede, berekend op 15 Septemb. 1935.
1 5 Sept. 1 5 Aug.
Rijk 670 662
Agglomeraties
Antwerpen 695 685
Brussel 714 701
Gent 646 633
Luik 663 649
Provincies
Antwerpen 691 679
Brabant 672 663
West-Vlaanderen 678 674
Oost-Vlaanderen 659 652
Henegouwen 682 674
Luik 665 654
Limburg 65 7 648
Luxemburg 664 656
Namen 663 654
Vrijdagavond werd in den Konink-
ijken Circus, te Brussel, overgegaan
tot de trekking der 1 2'' Snede.
Hieronder geven wij den uitslag
Winnen 100 frank, de nummers,
eindigend met het cijfer 6
Winnen 250 frank de nummers ein
digend met het getal 22
Winnen 500 frank de nummers ein
digend met getal 419
en met het getal 758
Winnen 1000 frank, de nummers
eindigend met het getal 995
Winnen 2500 frank de nummers,
eindigend met het getal 707
Winnen 5000 frank, de nummers
eindigend met het getal 8416
Winnen 10.000 frank d e nummers
eindigend met het getal 9567
Winnen 25.000 frank de nummers
51609 en 43016
Winnen 75.000 frank de nummers
15129
Winnen 100.000 frank de nummers
90436
Winnen 1 millioen frank de num
mers der volgende reeksen
47695 reeks B. 19641 reeks C.
34673 reeks P. 51723 reeks K.
36032 reeks L.
Dezelfde nummers der andere reek
sen winnen elk 10.000 frank als troost
prijs.
Wint 2 y2 millioen frank
Nummer 21001 der Reeks H.
Dezelfde nummers der andere reek
sen winnen een troostprijs van 50.000
frank ieder.