JfiM't/idid
PUROL
MACHTIGE LIBERALE MEETING
Eenig Front tegen Italië
V an Auto's, Wielrijders, Voetgangers
eji Heglemenlen.
De B. A. R. C. 0. Prijskamp
ALLEN ER NAARTOE
Op Februari 1936
Zen Excellentie Mijnheer FRANCOIS 110VESSE,
Min tsler van Openbaar Onderwijs
FRAAZSA URE,
ADOLF VANGLA
VICTOR SMS HE,
1 ALEER TA HO Roese/aere
ART HER L AH APoperinghe
en de PM L VERSCHOOHE, van Gent, en
ML AIRE LAHA V E, van Poperinghe,
studenten aan de i ij Isu n iv er site it
van Gent.
Advokaten
ABONNEMENTEN
Men abonneert op alle belgische
postkantooren.
NIEUWS- EN NOTARIEEL AANKONDIGINGSBLAD VOOR POPERINGHE EN OMSTREKEN.
GEBROEDERS DUPONT
ZAL ENGELAND HET KUNNEN VERWEZENLIJKEN
BELANGRIJK BERICHT.
UITZET
Zie Bladz. 2,1
ALMANAK VAN SNOECK
Liberale Jonge Wacht van Poperinghe
behaalde een overweldigend Succes.
De groote Feestzaal van het Stadhuis kon
de Deelnemers niet omvatten.
15 JAAR. NUMMER 52.
WEEKBLAD 25 CENTIEMEN.
GAZET
ZONDAG 29 DECEMBER 1935.
1 Jaar, per post
16
fr.
Congo
25
fr.
Frankrijk
25
fr.
Amerika
30
fr.
Losse Nummers 0.25 fr.
De poatabonnenten in Belgie, die van woonst
veranderen, moeten dit aangeven in 't post-
bureel dat hen bedient, en niet aan ons.
Bij elk schrijven naar inlichtingen wordt
men beleefd verzocht een postzegel voor ant
woord te voegen.
Uitgevers-Eigenaars
Yperstraat, 2, POPERINGHE.
Postcheck 48459 Telefoon 180
Ieder medewerker blijft verantwoordelijk
voor zijne bijdragen. Bijdragen in te
zenden tegen Donderdag middag.
Kleine berichten tegen den Vrijdag middag.
Naamlooze ingezonden artikels worden in
de scheurmand gegooid.
EDEN, MINISTER VAN BUITENLANDSCHE ZAKEN IN ENGELAND.
AANKONDIGINGEN
Per regel 1.00 Ir.
(minimum 3.00 fr.)
Rouwberichten minimum 5.00 fr.
Bijzonder Tarief voor Notarissen en Deur
waarders. Voor dikwijls te herhalen re-
klamen, prijzen volgens overeenkomst.
Alle aankondigingen zijn op voorhand te
betalen.
1 ot opvolger van sir Samuel Hoare
is dus sir Anthoy Eden tot minister van
Buitenlandsche Zaken in Engeland be
noemd.
Beteekent zulks dat de Engelsche di
plomatie geheel en al de tegenoverge
stelde richting van deze van Samuel
Hoare zal uitgaan
Dat, in plaats van nog verdér moeite
te doen om den vrede tusschen Italië
en Ethiopië door een schikking te be
reiken, die in zekere mate aan de twee
partijen zou worden opgedrongen,
Engeland de nederlaag van Italië na
streven zal
We moeten het nog niet gelooven.
We moeten het vooral nog niet ge
looven, omdat de Raad van den Vol
kenbond al zijn besprekingen geschors
heeft tot den 20 sten Januari 1936.
Indien deze Raad er zoo gerust in
ware, dat al zijn leden niets liever vra
gen dan alle pogingen tot een minne
lijke schikking op te geven, nu de voor
stellen van Laval en Hoare reeds mis
lukt zijn, nog vóór zij door de strij
dende partijen werden beantwoord,dan
zou hij wel het ijzer van de sancties
hebben voortgesmeed, terwijl hij ge
looven mocht dat het nog heet was.
In plaats daarvan gaat hij voor ruim
drie weken uiteen en geeft dus dit ijzer
al den tijd tot verkoelen.
Intusschen kan dit uitstel langs de
beide kanten in Ethiopië slechts den
oorlog ten goede komen.
De Italianen worden schier een
maand langer ongehinderd met petrool
bevoorraad en krijgen al den tijd om
hun verbindingswegen achter hun front
in orde te brengen, terwijl de Abessy-
niers royaal van wapenen worden voor-
Men kan er dus moeilijk van zeggen,
dat dit uitstel direct den vrede ten
goed- komen zou.
De groote vraag is echter, wat En
geland met dezen tijd zal doen.
Verder zullen nog geneigd zijn om
te gelooven dat het hem zal besteden
aan pogingen om een éénig front tegen
talie te vormen, maar dat is ook al
zoo heel zeker niet.
Meermalen hebben verantwoordelij
ke Britsche staatslieden te verstaan ge
geven, dat zij wel voor een krachtige
actie zijn, die Italië tot capitulatie zou
noodzaken, maar slechts op voorwaar
de, dat men Engeland niet alleen voor
deze actie zou laten staan.
Niets vreest de Britsche regeering
zoozeer als dat de eene na de andere
der groote en kleine mogendheden haar
hand uit het spel zou trekken, wanneer
eenmaal goed en wel de pap tegen Ita
lië geklast zou zijn.
En dat heeft de groote conservatieve
leider, sir Neville Chamberlain,nog eens
klaar te verstaan gegeven in de rede
voering welke hij te Birmingham uit
gesproken heeft.
Wij hebben er trouwens al verschil
lende keeren op kunnen wijzen, dat in
de conservatieve kringen in Engeland
de geestdrift voor de sancties al
deerlijk is geluwd, voor zoover zij ooit
werkelijk bestaan heeft.
Zooals men er zich al in grooteren
en dieperen ernst gaat afvragen of de
Ethiopiers wel interessant genoeg zijn
om er zooveel van de Britsche wereld
macht voor op het spel te zetten.
En in dezelfde kringen begint men
er dan ook al sterker en sterker aan te
twijfelen, of Amerika zich ooit met het
petrool-embargo tegen Italië zal willen
solidarisseren.
Weigert Amerika en wil het zijn
tankschepen toch naar Italië blijven
sturen wat dan
Zal de Britsche vloot dan deze ka
pen en zich een oorlog met de Verse
nigde Staten op den hals halen
Er zijn er niet weinigen op de Brit
sche eilanden die meenen dat men
liefst maar een dergelijke eventualiteit
ontwijkt, op 't oogenblik dat de Engel
sche vloot in de Middellandsche Zee
aan de smaldeelen van Mussolini
ruim genoeg heeft, terwijl zoo weinig
op de hulp van de Fransche vloot zou
te rekenen vallen.
Dezer dagen werd gemeld dat de re
geering van Londen bij deze van Parijs
nog eens navraag zou hebben gedaan
of de Fransche vloot de Britsche zou
bijstaan, mocht deze laatste door d
Italiaansche worden aangevallen.
Het is moeilijk aan te nemen, dat
deze kwestie het onderwerp zou ge
vormd hebben van een formeele vraag
Gemakkelijker stellen wij ons voor,
dat men, wat dat betreft, te Londen al
lang zeer goed weten zal, aan wat men
zich van Fransche zijde te verwachten
heeft.
In ieder geval zal men er al zooveel
van weten, dat een belofte in dezen
aard, door welke Fransche regeering
ook gedaan, door de overgroote meer
derheid van de publieke opinie in haar
land zou worden afgekeurd.
Frankrijk zal veel kunnen doen om
den oorlog in Ethiopië te doen ophou
den en veel om in dit geval het prestige
en we mogen wel zeggen het leven
van den Volkenbond te redden. Maar
zich in een oorlog tegen Italië storten
terwille van Abessynie... dat nooit.
Het is dus al zeer onwaarschijnlijk
dat men te Londen nog eens getracht
zou hebben, van den heer Laval eenige
belofte of verbintenis in dezen zin los
te maken.
Verdient het nieuwste bericht over
de stappen die Engeland bij de andere
randstaten van de Middellandsche Zee
zou hebben aangewend, nu meer ver
trouwen
Volgens dit bericht, dan zou de Brit
sche regeering, voor 't geval der nood
zakelijkheid van een maritieme actie
tegen Italië, beroep gedaan hebben op
de solidariteit van al zijn andere mede
leden in den Volkenbond die op dep
oever van de Middellandsche en de
Adriatische Zee huizen Op Spanje,
op Griekenland, op Jaego-Slavle en op
Turkije, niet opdat zij hun zeemacht
tegen Italië in het vuur zouden bren
gen, maar opdat zij hun havens als ba
sissen ter beschikking van de Britsche
vloot stellen zouden.
Men begrijpt zonder moeite, dat het
voor deze landen al zeer geriskeerd zou
zijn om op dit verzoek in te gaan. Dat
zij niet werkdadig aan de operaties te
gen de Italiaansche vloot zouden deel
nemen, zou hun havens daarom niet
vrijwaren voor 't gevaar van een bom
bardement van de zijde der Italiaan
sche oorlogsschepen en vliegtuigen.
In ieder geval zou het eerste schot
uit een Britsch scheepskanon heel Eu
ropa in brand steken.
We mogen nog altijd de hoop koes-;
teren dat het nooit tot zoover komen
zal, en deze hoop koestert iedereen
des te gemakkelijker daar men zich een
voudig onmogelijk inbeelden kan, dat
zulk een oorlog nog mogelijk is dat
de internationale diplomatie het ooit
nog tot zoover zal laten komen.
Dertig dagen uitstel. Dertig dagen
om adem te scheppen, om tot bezin
ning te komen.
Veel kan in dien tijd gebeuren.Voor
al veel goeds. Nooit werd een besluit
verergerd door er eens over te slapen.
N. G.
HOE EEN HALVE TON LEKKEREN
GEWONNEN
YPERSTRAAT, 2, POP
LEEST EN VERSPREIDT DE
GAZET VAN POPERINGHE
Üoos 4 en 7l/2 frank. In alle Apotheken
Niettegenstaande allerhande middg- ongelukken gebeuren in het verkeer of
len aangewend wórden of in gebrriik langs den weg.
gesteld worden door de hoogere over-' Er zijn zooveel dwaze ongelukken,
heid, om ongelukken te beletten, zijn die gemakkelijk zouden kunnen verme
er al maar nieuwe ongelukken met of den worden, als de menschen maar een
zonder doodelijken afloop te betreu- beetje meer oppasten, of wat meer goe-
ren. den wil aan den dag legden.
Het past wel daar eens bij stil ie Gewoonlijk steken de eene wegge-
staan en te overwegen hoe het toch mo- bruikers het op de andere ais er er-
gelijk is dat er op de wereld zooveeljgens een ongeluk gebeurt en beide par- mogelijke gevaar.
tijen meenen al te gemakkelijk in hun
recht te zijn.
Zoo hooren we de autovoerders ver-
wenscht worden door de voetgangers
of omgekeerd, de wielrijders door de
autovoerders En menigmaal zonder
reden, want als er vele auto's door on
voorzichtigheid den dood of een onge
luk aan een voetganger veroorzaakt
hebben, zoo zijn er zonder twijfel een
groot getal doodelijke ongevallen te
betreuren en dat alleen door de schuld
van de voetgangers die onvoorzichtig
of besluiteloos zijn in het gebruik van
den openbaren weg
Onlangs kregen we het in de gazet
te lezen, dat er een kind over de groo
te baan liep juist als een auto in aan
tocht was. Gevolg De auto die vreed
zaam afgebold kwam en die niets kon
vermoeden, vatte het wicht en sleurde
het mede. Het spreekt van zelf dat er
voor de zooveelste maal doodelijken
afloop was. Zonder nu eenmaal partij
te trekken voor de automobilisten, mo
gen we over het algemeen zeggen, dat
de voetgangers volstrekt te weinig op
letten als ze de gevaarlijke straat ge
bruiken Dat de voetgangers het zich
goed in het hoofd prenten dat het mo
dern verkeer en de hedendaagsche ver-
keersbanen in geen enkel opzicht meer
te vergelijken zijn aan die van uit den
tijd van hun grootvader
De moderne straat is dus een zeer
gevaarlijke straat geworden en van
zoodra men op straat komt moet een
ieders gedacht zijn het gevaar te mij
den en geen oorzaak te worden van
het ongeluk van den evenmensch
Nog korte jaren geleden zag men
bijna geen automobielen, nu spreekt
men dat de tijd nakend is dat er één
auto per zeven inwoners zal zijn In
Amerika is dit. alzoo en daar ook ge
beuren er talrijke ongelukken, vooral
met de autos, het zij de schuld aan hen
het zij de schuld aan de andere weg
gebruikers ligt. Schoone breede banen
kunnen ook medehelpen om ongeluk
ken te vermijden, maar op de eerste
plaats komt de voorzichtigheid van
eenieder en het in acht nemen van
de bestaande reglementen op bet ver
keer, waarover we hier verder enkele
uittreksels geven.
Tijdens de anti-lawaai week werden
er spandoeken gehangen in de groote
centra's en steden waarop we verma
nend lezen! Ooren open, baat niet
Oogen open, dat is hoofdzaak Het-
is dus niet genoeg te luisteren als. er
door een wielrijder gebeld wordt, of
door een auto getrompt wordt, er is
meer op te passen en de oogen vooral
moeten scherp staan. Eenmaal in het
drukke verkeerswezen, moeten we ook
niet meer redeneeren en zeggen, ga ik
vooruit, of blijf ik staan Wie beslui
teloos vooruit of achteruit, links of
rechts wil, is voor meer dan de helft
verloren en zal waarschijnlijk de oor
zaak zijn van een ongeluk. Vast en on
verschrokken handelen en weten wat er
te doen, te laten valt.
Velen vermeden een ongeluk onder
de voetgangers, met plots boomstil te
staan als vóór een rijwiel of autoge
vaar stonden, liever dan links, dan
weer rechts te lpppen. In zulk geval
kunnen dan ook de autos, of de wiel
rijders, een vaste richting nemen. Na
tuurlijk is het beter in iïjd's flink op zij
te springen, maar als het 'gevaar nu
eenmaal te dicht is, dan maar stil staan.
Wielrijders moeten stipt cle verkeers
reglementen volgen. Dit vooral in hun
eigen voordeel. Het is altijd doodsge
vaarlij k voor een wielrenner raR op een
grqot£ Jiaan te rijden als men van uit
een ondergeschikten weg komt. Achter
autos rijden is weeral een zeer gevaar
lijke handelwijze.
Wielrijders zijn ook gehouden de re-
Duizenden menschen hebben het le
ven verloren om toch maar enkele se
conden te winnen Jammer Dit voor
al moet vermeden worden. En dit kan
Voetgangers, vooraleer het voetpad
te verlaten, kijkt ge eerst naar den lin
ker kant, daar de voertuigen op straat
die in uw richting komen, natuurlijk
rechts rijden. Kijkt dan ook rechts en
als er geen gevaar is, stapt over vrank
weg en dit in een rechte lijn, dit wi
zeggen rechthoekig met de richting van
de straat. Als ge moest een schuine lijn
volgen, dan zijt ge langer op de ge
vaarlijke plaats en dus meer blootge
steld aan het gevaar.
Als het gebeurt dat ge in gezelschap
de baan moet oversteken en ge van
den eenen naar den anderen kant wilt,
kiest dan een oogenblik stilte in het
verkeer. Gaat dan ook niet achter el
kander, maar blijft dicht bijeen. In de
steden bij de drukke overwegen moe
ten de plaatselijke reglementen gevolgd
worden die gegeven worden door si
gnalen, lichten of politieagenten.Steekt
nooit over achter een voertuig, tram,
auto en ook bij het dubbel spoor van
een treinweg, zonder u verzekerd te
hebben dat er geen tweede voertuig
van links of rechts komt. Bij onbe
waakte overwegen van de treinen is
er groot gevaar en vooral als er twee
routen zijn. Menigeen werd gevat als
dé trein voorbij was en er nog een
aanholde cp het tweede spoor
Op alle openbare wegen moeten de
weggebruikers de rechterzijde houden
in de richting van hun beweging en
zoo mogelijk de linkerhelft van den
rijweg vrijhouden. Het voorbijsteken,
of voorsteken moet geschieden aan de
linkerzijde van den voor te steken weg
gebruiker die, van de beweging ver
wittigd, deze moet vergemakkelijken
door zooveel mogelijk rechts te hou
den en zich van iedere versnelling te
onthouden. De weggebruiker, die voor
gestoken heeft, moet zijn reglementaire
plaats weer innemen zoodra hij het
doen kan zonder hinder voor de an
dere weggebruikers. De bestuurder,
zegt artikel 35, moet alvorens een in
beweging zijnde, of stilstaande wegge
bruiker voor te steken, zich vergewis
sen dat de baan aan de linkerzijde vrij
is over een voldoende lengte om alle
gevaar voor ongevallen te vermijden.
Het is verboden voertuigen of dieren
te besturen met een snelheid of op een
wijze die gevaar voor bet publiek, óf
hinder voor het verkeer kan opleveren,
of daartoe uit te noodigen, aan te ra
den of te helpen.
De weggebruikers moeten de uiter
ste rechterzijdé van den rijweg houden
op de plaatsen waar het uitzicht onvol
doende is in de bochten óp de split
singen en aansluitingen, bij het nade
ren van top eener helling, op de over
wegen, op de bruggen waarvan de rij
baan minder dan zes meter breed is.
Voorbijsteken is verboden in de om
standigheden waarin eenig gevaar voor
ongevallen bestaat. Op de plaatsen,
waar het uitzicht onvoldoende is in dc
onoverzichtelijke bochten, op de split
singen, aansluitingen en kruisingen, bij
t naderen van den top eener helling,
op de overwegen, op de bruggen die
geen zes beter breed zijn (de rijweg).
De breedte van een voertuig mag
niet meër dan 2.40 meter bedragen.
Aan de wielrijders is het verboden te
rijden zonder het stuur vast te houden,
zonder de voeten op de trappers te
houden, of zich te. laten voorttrekken
Pij weghelepamering moet de wielrijder
afstappen.
Het is verboden op den openbaren
weg aarde, materialen of voorwerpen
die het verkeer kunnen hinderen of on
veilig maken, te werper), te bergen,
achter (e lajen pf te laten vallen. Al
SS» «KW
INGERICHT DOOR DE
OM 5 UUR NAMIDDAG IN DE ZAAL ONS HUIS
SPREKERS
'f
glementen op het verkeer te kennen en >yat een hindernis is voor het verkeer
vooral in acht te nemen moet tusschen het vallen van den avond
fyloeveel wielrenners en wielrijdsters en den morgen doelmatig verlicht wor-
zagen we niet, die bijvb. bellen als ze
den hoek van een straat bereikt heb
ben en die er dan maar botsbollig op
af rijden Niettegenstaande ze bellen
moeten ze toch nog oppassen voor het
den met een of twee witte, gele of
oranje lichten. Indien de hindernis van
dien aard is, dat de verplichting om
stil te houden voor de weggebruikers
meebrengt, moeten de lichten rood
zijn. D. V.
Het was te voorzien dat de Barco »-Prijs-
kamp veel bijval zou behalen de prachtige
tentoonstelling die ons de degelijkheid der
radio-apparaten Barco had bewezen, was
daar een goede voorbode van geweest, maar
dat het tot zoo een overweldigend succes zou
geworden, had niemand durven voorzien.
De Heer Lucien De Puydt had zijne sym
pathie voor de Voetbalbond betoond met in
stad aan te kondigen dat hij de prijsuitdeeling
enkel zou beginnen na den grooten match
F. C. PoperingheHeyst, maar toen we, na
de match, naar de feestzaal van het Stadhuis
trokken, was deze bomvol bezet. De deelne
mers aan den prijskamp stonden er opeen
gepakt, letterlijk gelijk haringen ,in een ton,
en wie binnen was moest binnen blijven.
De gang, de zaal waar vroeger het vrede
gerecht v/as, de gang beneden, alles was in
genomen door nieuwsgierig-verlangende deel
nemers.
Gelukkig dat we s morgens de prachtige
prijzen waren gaan bezien, want nu kon men
er onmogelijk nog bij.
Het was 4 uur toen het afroepen der prijs
winnende nummers begon en wie beschrijve
de tevredenheid der winnaars.
Hier geven we nu den
UITSLAG VAN DEN PRIJSKAMP
Naar IV1. De Puydt door den luidspreker
mededeelde waren er 1 753 deelnemers en
een der inzenders - die dan ook de eerste
prijs behaalde bad bet juiste getal aange
geven.
D
prijzen werden gewonnen als volgt
11 Prijs. Prachtig RADIO-BUFFET-MEU-
BEL, gewonnen door deelnemingsbewijs
Nr 502, aan Gustaaf Geeraert, Valken
straat, POPERINGHE.
2 Prijs. Radiotoestel 3.A.R.C.O.», 6
lampen, gewonnen door Nr 5842, aan Mar
cel Debruyne, VLAMERTINGHE.
1 Prijs, Radiotoestel S lampen, gewonnen
door Nr 6396, aan Henri Legrand, Gast
huisstraat, POPERINGHE.
4 Prijs. Prachtige Schouwgarnituur, ge
wonnen door Nr 308, aan Germaine Santy,
Boeschepestraat, Poperinghe.
3 Prijs.Tafelservies voor 12 personen,
gewonnen door Nr 4512, aan Robert Key-
man, Komstraat, Poperinghe.
6 Prijs. Uurwerk in Ecrin, gewonnen door
Nr 5.r 7/, aan bertha Hoovaere, Veurne-
straat, Poperinghe.
7 Prijs. Koperen Inktpot, gewonnen
door Nr 3932, aan Roger Devos, Duinker
kestraat, Poperinghe,
8" Prijs. Kunstscbiiderij van den Heer L.
Beun, gewonnen door Nr 2979, aan Geor
ges Creus, Veurnestraat, Poperinghe.
9" Prijs. Kunstscbiiderij van den Heer L.
Beun, gewonnen door Nr 264, aan Nestor
Lefever, Pottestraat, Poperinghe.
10 Prijs. Schrijn met lepel, vork, mes en
dessertlepel, gewonnen door Nr 4137, aan
Maria Verhack, Pennestraat, Yper.
i 1 Prijs. Moderne Spiegel, gewonnen
door Nr 3488, aan Vrouw Gery Fagoo,
Guido Gezellestraat, Poperinghe.
f 2 i rijs. Moderne Spiegel, gewonnen
door Nr 1369, aan Albert Huyghe, Nieuw-
straat, Poperinghe.
rijs. H. Hartebeeld, moderne stijl,
gewonnen door Nr 3504, aan Alois Cou-
\reur, Kouthof, Poperinghe.
D frij's. Groot Tafellaken in Kortrijksch
lijnwaad, gewonnen door Nr 1777. aan
'X'illy Butin, Koeistraat, Poperinghe.
1 5 Prijs. Zwarte Handtasch, gewonnen
aoor Nr 1725, aan Jules Blondeel, Pop.
16 Prijs. Zes Tassen en Ondertassen, ge
wonnen door Nr 1783, aan Lucien Handt-
poorter, Nieuwkapelle (Veurne).
f6s- Schrijn Couvert, gewonnen door
Nr I 72Q, aan Georges Decuyper, West-
vle terensteen weg, Poperinghe.
8m Pr,'i3,LUurwerkker, gewonnen door
Nr 1716, aan Jules Couwet, Noordstraat,
P operinghe.
F, Uurwekker, gewonnen door
Nr 1705, aan Leon Hoflack, Maurice De
Wulrstraat, Poperinghe.
20 ool'S' Uurwekker. gewonnen door Nr
IÖ0U, aan Anna Goudenhove, Proven.
EEN KIJKJE OP DE PRACHTIGE PRIJZEN.
Een foto kon deze echter onvoldoende voorstellen maar de uitslag hierboven zegt "e-
den prijskamp 10.000 fr. prijzen uitloofde,
de zaak ten beste deed.
noeg dat Heer De Puydt die voor
waaronder een pracht Radio van 3600 frank
Het was telkens een gejuich toen een der
winnaars gekend tverd en... een lastig werk
ern bij de prijzen te geraken.
Met tijd' en geduld werd toch alles klaar
getrokken, maar t was 8 J/jj^uur tegen alles
een einde nam.
We wenschen den Heer De Puydt geluk
om zijne prestatie hij heeft bewijs geleverd
dat' wie een «Barco» radio koopt, goede
waar verkrijgt en ter trouwe gediend is en,
met deze prachtige prijzen uit te loven, heeft
IJ zijne talrijke klienten tevens bewijs ge
keven dat hij hun dankbaar is voor het ver
trouwen dat zij hem schenken.
«Barco groeie en bloeie tot welzijn der
talrijke stadsgenooten en ander personen die
er hun bestaan mede hebben en tot voldoe
ning der steeds talrijker Barco »-koopers
urV^tem"