De Twee-Jaren-Diensttijd in Duitschland doorgevoerd. Wanneer worden de Treinen per-Roeselaere» weer heringerichtw? Het betaald Verlof NOOIT 2 v ana NIEUWS- EN NOTARIEEL AANKONDIGINGSBLAD VOOR POPERINGHE EN OMSTREKEN GEBROEDERS DUPONT HET INDEX-CIJFER. DE PARLEMENTAIRE ONVEREEN IGBAARHEID i 16 JAAR. NUMMER 35. w WEEKBLAD 25 CENTIEMEN. ZONDAG 30 OOGST 1936. GAZET VAN POPERINGHE ABONNEMENTEN 1 Jaar, per post 16 fr I Congo 25 fr. I Frankrijk 25 fr. Amerika 30 fr. I Losse Nummers 0.25 fr. Men abonneert op alle belgische I postkantooren. FURORE TEUTONICO De postabonnenten in Belgie, die van woonst veranderen, moeten dit aangeven in 't post- bureel dat hen bedient, en niet aan ons. Bij elk schrijven naar inlichtingen wordt men beleefd verzocht een postzegel voor ant woord te voegen. Uitgevers-Eigenaars Yperstraat, 2, POPERINGHE. Postcheck 484.59 Telefoon 180 DE BETEEKENIS DER JONGSTE GEBEURTENISSEN IN MIDDEN-EUROPA. Als een donderslag werd Maandag avond het nieuws verspreid van de doorvoering in Duitschland - van den algemeenen 2-jaren-dienstplicht, voor alle wapens, wat een verdubbeling be- teekent voor het voetvolk. Als een donderslag zeggen we, al had reeds, in allerlei middens, het ge rucht de ronde gedaan, dat de fel an ti-communistische uitingen der pers in Duitschland, gedurende de laatste da gen, enkel voor doel hadden dezen maatregel voor het Duitsche volk aan nemelijk te maken. Juist op het oogenblik, wanneer de inhuldiging van de balustrade Furore Teutonico te Dinant, ons weer eens de Duitsche inval en bezetting in her innering bracht, stellen we ons voor, dat het voor het tot in merg en beenen militaristische Duitsche volk, niet moei lijk moet zijn geweest, om den ver lengden diensttijd aan te nemen. Dat moet dan ook wel de opinie van Hitier zijn geweest, vermits hij na een anti-soviet-campagne, die zeker hevig was, doch nauwelijks enkele dagen duurde, al maar ineens den maatregel heeft doorgedreven. Al geldt het hier een zuiver binnen- landschen maatregel, die, in zich niets onmiddellijk dreigends bevat, lijdt het geen twijfel, dat hij de atmosfeer in Europa niet zal helpen ophelderen. Met angst heeft men, in vele landen, gedurende de laatste weken, de nau were aansluiting van Duitschland met Italië nagekeken, dié vergemakkelijkt werd door de overeenkomst, tusschen Duitschland en Oostenrijk, dat als ver- bindingsteeken tusschen beide mogend heden, het Oosten van het Westen van Europa helpt scheiden. Deze angst zal door de versterking van de Duitsche weermacht nog ver groot worden, te meer, daar de onder handelingen, die dezer dagen gevoerd werden tusschen Hitier en Admiraal Horthy, namens Hongarie, er schijnen op te wijzen, dat men het Centraal bloc aan 't verstevigen en uitbreiden is. Hongarie is, zooals men weet, na den oorlog een Koninkrijk gebleven. Ad miraal Horthy is dus eigenlijk geen staatshoofd. Hij is regent en blijft het, in afwachting dat eens een nieuwe Ko ning den troon beklimt. Nog nooit tot hiertoe, en zulks van bijna onmiddellijk na den oorlog, ver liet admiraal Horthy het land, om aan welke besprekingen ook deel te gaan nemen. En plotselings, onder voorwendsel van een beleefdheidsbezoek, zien we hem Hitier te gemoet trekken en, met hem betrekkingen aanknoopen, in vrij wel geheimzinnige omstandigheden, vermits men spreekt van de aanwezig heid van nog andere personen, waar onder zelfs de Koning van Bulgarie werd genoemd. Over de besprekingen, die daar wer den gevoerd, is nog niets uitgelekt. Er is hier nochtans gelegenheid, om gis singen te maken, die vrij veel kans hebben nauw met de waarheid aan te sluiten. Men moet zich, in de eerste plaats, herinneren, dat, indien er in Europa één land is, dat tot in den hoogsten graad verbitterd is over zijn huidige.; grenzen, het wel Hongarie is, dat aan al zijn buren, groote deelen moest af staan van het vroegere eens zoo groote Koninkrijk en daarbij dan onvermijde lijk deelen, waar, hier minder, daar méér, aanzienlijke groepen van authen tieke Hongaren wonen. Zoolang er tusschen het Duitsche Rijk en Oostenrijk een geschil bestond, en zoolang de politieke verstandhou ding tusschen Duitschland en Italië niet bewerkstelligd was, heeft de regeering van Boedapest zich zoo kalmpjes mo gelijk gehouden en niets gewaagd, wat uit welk oogpunt ook, een conflict scherper zou hebben gemaakt of een verstandhouding bemoeilijk^. Maar nu Europa reeds in twee ge scheiden is door het Duitsch-Oosten- rijksch-ltaiiaansch bloc en np de twee hoofdbestand deelen ervan, pp militair gebied, weer een krachtig uitzicht heb ben gekregep, np laat hgt zich begrij pen, dat Hongarie in zich den lust ge- j voelt, om onmiddellijk bij dit bloc aan te leunen, om zich, in geval van bespre kingen omtrent territoriale herziening, sterker te voelen tegenover de Kleine Entente. Hoe sterker het Midden-Europeesch j bloc is, hoe méér kunnen de landen, I die het vormen, gezamenlijk drukking t uitoefenen, op de landen der Kleine Entente, die alle tot hiertoe plechtig verklaarden, dat de minste poging tot territoriale herziening, in Midden-Euro pa, den oorlog zou voor gevolg heb ben. Een andere uitleg voor de Hitler- Horthy besprekingen is ook, dat ze sa men middelen hebben beraamd, om beter het communisme te bestrijden Vanwege een land, dat eens de schoonheden van het communistisch regiem heeft gekend, onder de dicta tuur van den sinisteren Bela Kun, kan men verwachten, dat op een oogenblik dat méér en méér het communistisch gevaar voor elkeen duidelijk wordt, en dat Spanje ons inderdaad het voor beeld geeft van wat het aan het bewind komen van een soviet-regiem al bren gen kan, het steun zoekt bij die landen die, door hun speciaal regiem, gezwo ren vijanden van het communisme zijn. Hongarie zal dit des te meer noodig achten, omdat, zoowat overal, in de pers, de landen der Kleine Entente, en méér speciaal Roemenie en Tsjecho- Slowakije, ervan beschuldigd worden, met hart en ziel verkocht te zijn aan de Soviet. De Duitsche pers, in het bijzonder, wijst er eiken dag op, dat in deze bei de landen het spoor- en luchtverkeer, op heel de uitgestrektheid van dezer grondgebieden, zoo is ingericht, dat de aanvoer van Russisch materieel en troe pen in geval van oorlog of van eenvou dig gevaar, in ruime mate vergemak kelijkt zou zijn. Zonder de veronderstelling te willen maken, dat werkelijk deze landen hun vrijheid aan de Soviets zouden hebben verpand, kunnen we gemakkelijk be grijpen, dat sedert deze landen nog slechts kunnen rekenen op den steun van het verre Frankrijk, zij ook de be hoefte hebben gevonden, om aan te leunen bij een anderen machtigen bondgenoot, die, wanneer hij Rusland heet, natuurlijk niet beter vraagt dan aldus steeds verder zijn vergift te doen ingang vinden. Wat er ook van zij, wordt die uit zonderlijk verwarde toestand in Mid den-Europa, waar niemand heden nog kan zeggen, waar hij morgen vrienden zal hebben, door de invoering van den verlengden diensttijd in Duitschland natuurlijk een heel eind gevaarlijker. Niemand weet inderdaad, hoe de verschillende landen erop gaan reagee- ren en al is er niet de minste kans, dat het met een oorlogsverklaring zou zijn, toch is het zeker, dat het wel zal ge beuren, met maatregelen, die alle, zon der uitzondering, moeten bijdragen tot het steeds verder spannen der verhou dingen in Midden-Europa, dat, bui ten Spanje waar nu de oorlog woedt, -- het meest nevralgiek punt van de wereld aan 't worden is. M. leder medewerker blijft verantwoordelijk voor zijne bijdragen. Bijdragen in te zenden tegen Donderdag middag. Kleine berichten tegen den Vrijdag middag. Nasmiooze ingezonden artikels worden in de scheurmand gegooid. AANKONDIGINGEN Per regel 1.00 fr. (minimum 3.00 fr.) Rouwberichten minimum 5.00 fr. Bijzonder Tarief voor Notarissen en Deur waarders. Voor dikwijls te herhalen re- klamen, prijzen volgens overeenkomst. Alle aankondigingen zijn op voorhand te betalen. In aansluiting op de herhaalde klach-j Gemeentebesturen, waarom de voet ten omtrent de tegenwoordige ui tba-|is tappen onzer Vertegenwoordigers in Met Negen punten gestegen. Ziehier de index-getallen voor de maand Augustus Aug. Juli Voor het Rijk 683 674 Brussel en omgeving 727 719 Antwerpen en omgeving 717 702 Gent en omgeving 661 653 Luik en omgeving 666 658 Provincie Brabant 689 680 Prov. Antwerpen 704 689 Prov. West-Vlaanderen 687 679 Prpy. Qqst-Vlaandej-en 674 668 Prpv. Henegouwen 691 684 Prov. Luxemburg 679 67Q Prpv. Namep 674 665 Prpv. Lyik 674 666 Prpv. Limburg 674 662 Het stabilisatie index-getal voor 1 Rijk is 87.3 tegen 86.3 in Juli ting per autobus en als gevolg op de twee opeenvolgende ongevallen van 4 en I 7 Juni 11. (defect aan sturne) werd er door de Directie der Nationale Maat schappij der Belgische Spoorwegen een onderzoek ingesteld. De bevindingen alsook de voorstel len der Directie werden samengevat in een Document Nr 2.721, datum 28 Juli 1936. Alhoewel deze uiteenzetting eenvou dig een pleidooi pro domo is, valt het goed eens na te gaan hoe het Be stuur der Nationale Maatschappij deze zaak behandelt en beoordeelt. Er wordt eerst overgegaan tot de beschrijving der wegen. Het onderzoek werd gedaan in een privaat auto Hierna geven wij den uitslag Yper-Zonnebeke 9 km., goed. Zonnebeke-Passchendaele 5 km., re delijk. Passchendaele-Moorslede (statie) 1 km., slecht. Statie Moorslede-Moorslede Dorp 2 km., goed. Moorslede Dorp 0.5 km., min goed. Moorslede-Ruiterhoek 4 km. goed. Ruiterhoek-Roeselare 3.5 km. goed Er bestaat dus een afstand van 4 km. op een totaal van 25 km. wellïiy aanzien wordt als zeer goed. Wij voeij gen er onmiddellijk aan toe dat, moesF) zulkdanige bestatiging gedaan wordeiD met een der tegenwoordige autobussen-^ men ongetwijfeld den zelfden uitsl niet zou- bekemeu. kan men geheel moeilijk alle nadee- len der uitgebate lijn ontwaren. Het verslag handelt verders over den toestand van het bestaande mate riaal. Er wordt onder meer verklaard dat de autobussen 24 zittende en 24 staande plaatsen bezitten. Eenieder kan wellicht bestatigen dat zulks niet over eenstemt met de werkelijkheid. Er zijn 46 plaatsen, 20 zittende en 26 staande. Bij de Directie der N. M. B. S. wor den de zittende plaatsen alsook de rechtstaande (voorkant) als comforta bel en goed aanzien. Alleen de staande plaatsen langs achter laten te wenschen. Wij laten het reizende publiek zelf oor- deelen of de bevindingen der N. M. B. juist zijn of niet. Het document 2721, geeft verders de afstanden welke reeds afgelegd werden door de bestaande autobussen: 136.000 km. 176.000 km. 206.000 km. 231.000 km. 292.000 km. 305 duizend km. In een vroeger verslag gaf de Direc tie melding (Nr 1400-3.6.33) dat de Firma Minerva een parcours ma ximum van 260.000 km. voorzag. Kan het publiek nog genieten van com fort en zekerheid als er meer dan 300 duizend km. geduld worden Het Bestuur der N. M. B. S. doet verders een uiteenzetting omtrent de klachten en wenschen overgemaakt door de HH. Senatoren en Volksver tegenwoordigers der streek, door de Gemeentebesturen van Yper, Zonnebe- ke, Passchendaele, Rousselare, (geen spraak van Poperinghe en Vlamertin- ghe die nochtans hetzelfde deden). Er wordt ondermeer verklaard La Députation permanente de la Flandre Occidentale qui est la plus qualifiée en l'occurence en tant que pouvoir autorisant ne nous a pas jus- qu'ici manifesté son opinion. De Directie echt dus meer belang aan het oordeel der Bestendige Afvaar diging dan aan de klachten en wen schen der betrokken Gemeentebestu- Tot slot der uiteenzetting omtrent de klachten en wenschen zegt de verslag gever Pour le surplus il est avéré que l'autobus a fait complètement face au trafic des voyageurs de la région même les jours de grande affluence.» Wij laten de menschen onzer streek onze ouderlingen, vrouwen, kinde ren, onze werklieden, onze reizigers zelf oordeelen over zulkdanige bewe ring. Het reizende publiek kan wellicht best getuigen hoe het vervoer soms geschiedt. Ten andere waarom al die klachten sedert jaren, waarom de moties der óenaat en Kamer als het publiek werkelijk zou tevreden zijn Er volgt dan een korte uiteenzetting omtrent de mogelijkheid van opzeg van het bestaande contract het te rug in dienst stellen der spoorlijn... en als slot de voorstellen der Directie Etant donné la situation des lieux, il n est pas a espérer que les Pouvoirs Publics consentiraient a la suppres- sion du service d'autobus. D'autre part, le retrait des réductions de ta- rifs réduits et des facultés accordée. aux abonnés donnerait lieu a de-vi- ves protestations dans la région. I a Direction propose, dans ces con- ditions, de maintenir l'exploitation par autobus telle quelle. Les amortissements du matériel venant d'etre terminés, les entrepre- neurs sont invités a remplacer les 3 -> véhicules dont le nombre de km. par courus est de l'ordre de 300.000 km Nous ferons choix de véhicules avec moteur au gas oil comportant - un plus grand nombre de places as ses que les autobus actuels. ^Le taux d'amortissement prévu au 'Untrat sera mis au point a cette oc- asion. De plus, deux des autobus actuels runt transformés de fapon a aug- ïenter le nombre des places assises n supprimant la plate-forme avrièré. Le pare futur sera dès lors consti- tué comme suit »,j3 autobus neufs de grande capa- 2 autobus Minerva qui comporte- ront une trentaine de places assises au lieu de 24 (20). 1 autobus G. M. C. comportant toutes places assises. Pour mémoire le pare actuel com- porte 5 autobus ne comportant que 24 places assises (20) et le véhicüle G. M. C. avec toutes places assises.» Ziedaar de korte inhoud van het do cument 2 721, van 28 Juli 1936 opge maakt door de Directie en bestemd voor den Raad van Beheer. De Raad van Beheer heeft eenvou dig het voorstel opgemaakt door de Directie aangenomen de bewijzen hebben wij voorhanden. Spijts al de klachten, spijts alle wen schen geuit door de Gemeentebesturen der streek, spijts de welwillende tus- schenkomst van de Handels- en Nij verheidskamer van Yper, de voetstap pen van de HH. Senatoren en Volks vertegenwoordigers blijft de Nationale Maatschappij van Belgische Spoorwe gen bij haar vroegere beslissing de uitbating per autobus behpuden ver betering aan materiaal, zonder meer. Van treinen geen spraak van klach ten geen rekening. De financieele kant der zaak wordt in het verslag der Di rectie niet vernoemd. De voor- en na- deelen van het bestaande contract (op zegbaar mits voorbericht van 3 maand) niet besproken. Wat meer is, op 2 7 Juli 11. ontvangt JA Heer Senator de Pontieu een be vredigend antwoord van den Heer Mi nister van Verkeer, op 10 Oogst ont vangt de Heer Senator G. Mullie ook een gunstig bericht. De bevoegde diensten van het Mi nisterie van Verkeer houden zich druk bezig met de moties, klachten, voor stellen... en tegen alles in neemt de Raad van Beheer der N. M. B. S., op voorstel der Directie, een beslissing. Naar wij meenen te weten werd het Stadbestuur van Roeselare reeds offi cieel door de Nationale Maatschappij van Spoorwegen verwittigd. Zullen onze Senatoren en Volksver tegenwoordigers dit zoo laten Zal de Heer Minister van Verkeerswezen de N. M. B. S. zoo maar laten beslissin gen nemen Het ware werischelijk in deze aan gelegenheid wat meer klaarheid te be komen. Uit Het Ypersche Het toepassings-besluit verschenen. Het toepassingsbesluit betreffende de betaalde verlofdagen is in het Staatsblad verschenen. Flet bepaalt de modaliteiten die wij reeds aan c lezers hebben medegedeeld. De leden van het personeel werk zaam in ondernemingen en inrichtingen waarop de wet van 8 Juli 1 936, betref rende de jaarhjksche betaalde verlof dagen toepasselijk is, hebben, na één jaar voortdurenden dienst bij denzelf den werkgever, recht op een jaarlijksch betaald verlof dat minstens zes werk dagen omvat. Bij arbeidsonderbreking in den loop van het dienstjaar mag de duur van het verlóf overeenkomstig een tabel wor den verminderd Worden als arbeidsdagen beschouwd voor het verkrijgen van het recht op verlof 1Dc afwezigheid wegens ziekte of ongeval 2. De regelmatig en vooraf door den werkgever toegelaten afwezigheid 3. De niet vooraf door den werkge- /er toegelaten afwezigheid die is ge rechtvaardigd door overmacht of door een aan den wil van den belangheb bende vreemde oorzaak die dezen in de onmogelijkheid bracht vooraf om toelating te verzoeken. In zoover zij individueel is, zal de uct gerechtvaardigde afwezigheid in '.enedcnbcpaaldc mate tot een vermin dering van den duur van het jaarlijksch verlof aanleiding geven. Het verlof dient te worden verleend innen de twaalf maanden met ingang van den dag waarop het recht op ver- i is verkregen. Wat het jaar 1936 setreft, dient aan de arbeiders die zich onder de bij artikel I bepaalde voor waarden^ bevinden het volledig wette- cik e*i. I I Wemlv.' te wor den verleend. Al wie, 't zij uit eigen beweging, 't /ij door de schuld van zijn werkgever dezen verlaat vooraleer het hem ver schuldigd verlof te hebben genomen, heeft recht op het bedrag van de be- oldiging voor eiken betaalden verlof dag die hem toekomt. De bedrijfshoofden zijn er toe ge houden in een register of op fiches voor r.schrijving van het personeel regelma- ig aan te teekenen 1den datum waarop de door hen tewerkgestelde personen zijn in dienst treden alsook den duur van het jaar- ijksch betaald verlof waarop ieder van hen recht heeft 2. de data waarop ieder der tewerk gestelde personen het hem verschuldigd aarlijksch betaald verlof heeft geno men 3. de bezoldiging door ieder van en voor den duur van zijn jaarlijksch etaald verlof genoten. g; PLAATST UW AANKONDIGINGEN in de «GAZET VAN POPERINGHE» DE BETAALDE VERLOFDAGEN IN DE MIJNEN. De staking aangekondigd voor censdag 2 September afgeweerd De Nationale Mijnkommissie, in het iinisterie van Arbeid bijeen gekomen f, na de vergadering, volgende me- cdeeling De Kommissie behandelde het be- t .aid verlof en keurde dienaangaande ct volgende besluit goed Iedere arbeider heeft recht op ver- of na één jaar dienst in het Belgische jnbedrijf. Dit verlof, bedraagt 6 dagen zoo de arbeider in dienst gebleven is van de zelfde mijn gedurende gansch het jaar; 5 dagen indien hij in dienst was van 2 mijnen 4 dagen indien hij in dienst v/as van 3 mijnen 3 dagen zoo hij in dienst was van 4 of meer dan 4 mijnen. Het verlof voor 1936, dat zal moe ten verleend worden vóór 3 I Decem ber 1936, zal berekend worden de diensttijd volbracht tusschen 1 Juli '35 en 30 Juni 1936. De vergoeding te betalen voor dit verlof, zal berekend worden op het loon gewonnen tijdens de maand Juli 1936 en op het aantal dagen dat de arbeider gedurende deze maand heeft gewerkt. Betreffende de regeling toe te passen vanaf 1936, werd door de patroons ec._i voorstel gedaan dat steunt op de hierboven vermelde principes. De arbeiders hebben bedenktijd ge vraagd vooraleer hun advies over dit laatste voorstel te doen kennen. De Beslissing dooi" den Nationalen Raad der Mijnwerkers bekrachtigd. Het Nationaal Komiteit van de Mijn- wei kerncentrale kwam Dinsdag even eens bijeen, en onderzocht de voor waarden van het akkoord in de natio nale mijnkommissie genomen betref fende de betaalde verlofdagen. Het komiteit heeft het voorloopig akkoord voor 1936 bekrachtigd. De voorwaarden van het akkoord, de be slissing van de gemengde mijnkommis sie en deze van het nationaal komiteit zullen nog door de gewestelijke cen- tralen moeten goedgekeurd worden, wat ongetwijfeld zal gebeuren. Hierdoor zal een einde gesteld wor den aan de stakingen in de mijnen en zal de bedreigde staking voor' Woens dag 2 September geen plaats hebben. WORDT TSJECHO-SLOWAKIJE HET SLAGVELD VAN EUROPA Door den voortdurenden aanleg van omvangrijke strategische staat- en poorwegen in Tjecho-Slowakije wordt de bevolking aldaar erstig verontrust, aangezien zij haar land reeds ziet als het slagveld van een toekomstigen Eu- ropeeschen oorlog. 1 ot deze ongerustheid dragen vooral bij de omstandigheden waaronder het betreffend werk wordt uitgevoerd. De voorbereidende werkzaamheden or een ontworpen viersporige lijn van Mohilew-Rusland via Tschernowitz in Roemenie naar Signit in Tsjecho- Slowakije worden namelijk volbracht onder leiding van een commissie, waar toe Russische officieren in uniform be- hooren. Het betreft hier het plan, om Rus land en 1 sjecho-Slowakije via Roeme nie dus met uitschakeling van Polen door een nieuwe reusachtige spoor- ijn te verbinden. Ook het bestaan van vliegvelden, welke in de bosschen verborgen, in steeds grooter aantal worden aange legd en door de bevolking slechts bij toeval worden ontdekt, draagt veel tot do algemeen» ongerustheid bij. De bepalingen van 't Westontwerp. De h. Bovesse, minister van Rechts wezen, heeft bij den Senaat twee wets ontwerpen betreffende de onvereenig- baarheden ingediend. Het eerste wetsontwerp betreft de parlementaire onvereenigbaarheden en vult art. 36 van de Grondwet aan.Het bepaalt in hoofdzaak het Volgende Volksvertegenwoordigers en senato ren mogen geen openbare ambten, be zoldigd door den Staat, uitoefenen zij mogen geen advocaat zijn van open bare besturen, geen agent van de Schatkist, geen Schatkistcommissaris bij naamlooze vennootschappen. Het wordt hen verboden beheerder te zijn, zaakvoerder, bestuurder, gevol machtigde, commissaris, revisor of rechtskundig adviseur van inrichtingen geplaatst onder de controol van den Staat of van de Kolonie, wérkende onder hun waarborg of door hen op eenigerlei wijze gesubsidieerd. Een parlementslid dat een' van die ambten aannemen zou, houdt vanzelf op lid te zijn van de Kamers. Parlementsleden mogen slechts kos teloos een betwiste zaak voor rekening van den Staat volgen of voor den Staat pleiten. Zij mogen voor zichzelf noch voor derden een koop sluiten, noch een on derneming aangaan voor rekening van den Staat zij mogen geen vergunning aannemen van den Staat. De onvereenigbaarhedenverstrijken één jaar na het einde van het parle mentair mandaat dit geldt echter niet voor de functies van minister, diploma tiek beambte, provincie-gouverneur, provincie-griffier en hoogleeraar. De aanvaarding van decoraties om andere dan militaire redenen en 'de aanvaarding van adeltitels brengen hét verlies van het mandaat mede. Een parlementslid, dat een van de ambten, waarvoor de onvereenigbaar- heid wordt afgekondigd, zou aanvaard hebben in den vorigen zittingstijd, zou zes maanden tijd hebben bm het weer prijs te geven. Het tweede wetsontwerp voorziet de mogelijkheid om bij Koninklijk Besluit en na beraadslaging in den Kabinets raad, onvereenigbaarheden af te'kon digen voor de ambtenaren van open bare inrichtingen. De gevallen zijn echter zoo verschei den van aard, dat geen algemeene re gel kan getroffen worden en elk geval afzonderlijk dient geregeld.

HISTORISCHE KRANTEN

De Gazet van Poperinghe (1921-1940) | 1936 | | pagina 1