Oe Internationale Toestand in Europa NIEUWS- EN NOTARIEEL AANKONDIGINGSBLAD VOOR POPERINGHE EN OMSTREKEN GEBROEDERS DUPONT AMNESTIE-ONTWERP BINNEN VIJF JAAR EEN OORLOG IN EUROPA Sproeten komen vroeg in Sprutoi ONWEDERS. IDEEN EN DOCUMENTEN POLITIEVERORDENING 17 JAAR. NUMMER 19. WEEKBLAD 25 CENTIEMEN. ZONDAG 9 MEI 1937. ABONNEMENTEN jaat. per po«t16 fr. Congo 25 fr. Frankrijk25 fr. Amerika30 fr. Losse Nummers 0.25 fr Men abonneert op alle belgische postkantooren. De postabonnenten in Belgis, die van woonst veranderen, moeten dit aangeven in 't post- bureel dat hen bedient, en niet aan ons. Bij elk schrijven naar inlichtingen wordt men beleefd verzocht een postzegel voor ant woord te voegen. Uitgevers-Eigenaars Yperstraat, 2, POPERINGHE. Postcheck 484.59 Telefoon 180 leder medewerker blijft verantwoordelijk voor zijne bijdragen. Bijdragen in te zenden tegen Donderdag middag. Kleine berichten tegen den Vrijdag middag. Naamlooze ingezonden artikels worden in de scheurmand gegooid. AANKONDIGINGEN Per regel 1.00 fr. (minimum 3.00 fr.) Rouwberichten minimum 5.00 fr. Bijzonder Tarief voor Notarissen en Deur waarders. Voor dikwijls te herhalen pe- klamen, prijzen volgens overeenkomst. Alle aankondigingen zijn op voorhand te betalen. De rampzalige gebeurtenissen welke zich in Spanje afspelen op dit oogen- blik, hebben Europa zoo dikwijls op twee duimen van eene algemeene los branding gebracht, dat de landen er toe gekomen zijn eens ernstig na te denken op de verschrikkelijke gevol gen van eenen nieuwen oorlog. Men mag verzekeren dat de vrees van eenen nieuwen oorlog, met al zij ne rampzalige gevolgen, het begin der wijsheid is geworden der landen. Engeland vooral wilde kost wat kost eenen nieuwen wereldkrijg voor komen, daar de regeering van Londen al de verschrikkelijke gevolgen van eenen nieuwen Europeeschen oorlog kon berekenen. Het is dan ook de Britsche diplomatie die het internatio naal instrument van niet-inmenging in Spanje heeft uitgedacht en uitgewerkt. Deze internationale controolde eerste in dit soort werd in den be ginne door vele landen als een be spottelijke comedie aanzien. De com missie van niet-inmenging ging overi gens gepaard met zooveel politieke en diplomatieke verwikkelingen dat men na enkele maanden inspanning begon te vreezen ooit eenige resultaten te kunnen bekomen. Sedert enkele dagen is deze controol eindelijk opgericht en werd ze in wer king gesteld. Het is te vroeg dm te oordeelen over de bekomen uitslagen, maar van heden af mag men verzeke ren, dat de diensten, bewezen door deze controol niet te onderschatten vallen, niettegenstaande men aanneemt dat er nog talrijke wijzigingen en ver beteringen aan 't controol-systeem die nen te worden aangebracht. Het bij zonderste objectief werd evenwel be reikt De beperkingen van het con- flikt dat reeds meer dan eens dreigde een internationaal karakter aan te ne men. Maar dat is niet alles. Over gansch Europa ziet men de di plomaten in de weer M. Schuschnigg de Oostenrijkschen kanselier, ontmoet M. Mussolini M. Daladier, de Fran- sche minister van oorlog, is op offi cieel bezoek te Londen en M. Eden de Britsche minister van Buitenlandsche Zaken, kwam naar Brussel. Overal ontwaart men eene gezonde diplomatieke bedrijvigheid over Euro pa en de meeste kanselarijen schijnen goed gestemd te zijn voor toenadering en voor betere verstandhouding, niet alleen op politiek, maar tevens op het economisch terrein. Voor Belgie schijnen de toestanden buitengewoon gunstig te zijn. Ons land krijgt een nieuw internationaal statuut, dat ons de beste waarborgen en de meeste voordeelen aanbiedt. Onze eer ste minister, M. Van Zeeland, is druk in de weer om een plan op te bouwen van economische ontwapening. Onze handelsbetrekkingen met de Noorder- staten komen op beteren voet en het laatste bezoek van den Duitschen mi nister, M. Schacht, doen veronderstel len dat Duitschland opnieuw zijn door voer zal laten geschieden over de Bel gische havens van Antwerpen en Gent. Wij mogen dus gerust schrijven dat de politieke hemel is opgeklaard in Europa en dat, tenminste, de dreigen de oorlogsgevaren geweken zijn. Maar er is nog veel, nog oneindig veel te doen om de politieke atmos feer van Europa te zuiveren. Maar alle landen hebben er belang bij het hunne bij te dragen om tot betere betrekkin gen te kunnen komen. Als iedereen het zijne wil bijbrengen en zich eenige kleine offers wil getroos ten, is het niet uitgesloten dat men een betere verstandhouding kan berei ken, hetgeen ten slotte ten bate zal komen van iedereen. De eerstkomende dagen zullen ons uitwijzen of wij hier staan voor een ernstige poging naar samenwerking en verstandhouding. Niets verplicht ons evenzeer tot 't mogelijke als 't kwade. Waarom zouden we dan het beste niet verwachten G. Een Verklaring van den heer VAN ZEELAND. HET DER REGEERING. Her Regeeringsontwerp voorziet slechts politieke amnestie, en geen teruggeven van titels of ambten aan veroordeelden. Aan een Brusselsch journalist heeft de heer van Zeeland, onze eerste Mi nister, een verklaring afgelegd betref fende de houding der regeering inzake het amnestie-vraagstuk, dat andermaal zooveel stof doet opwaaien. De regeering zegde de heer van Zeeland, heeft in November 1936, dus meer dan zes maanden geleden, een ontwerp ingediend, dat zich streng be perkt bij de politieke amnestie. Dit ont werp heeft toenmaals geen protest doen opgaan. Het maakte deel uit van een geheel van genademaatregelen fiscale amnestie, militaire amnestie, politieke amnestie, sociale amnestie, waarvan verwacht werd dat zij, door het beda ren van de geesten, de samenhoorig- heid in bet land zouden doen toenemen Een ander ontwerp heeft de regee ring niet ingediend, en ik begrijp dus niet, waarom men haar verwijt de slechte burgers ii hun eer te herstellen. Niet alleen voorziet het regeerings ontwerp, dat, ik herhaal het, zes maan den geleden werd neergelegd, op geen enkele wijze het herstellen van de slechte burgers in hun ambten, maar er wordt zelfs ir gezegd, dat aan de veroordeelden de titels, graden, amb ten. betrekkingen en openbare diensten die hun werden ontzegd, niet zullen teruggeschonken worden. De regeering wil geenszins het par lementair initiatief knotten, maar zi) neemt slechts de verantwoordelijkheid voor haar eigen ontwerpen. De politie ke amnestie en de zoogenaamde admi nistratieve amnestie, nl. het herstellen van slechte burgers in hun ambten, zijn twee volkomen verschillende vraag stukken. Er kan geen twijfel bestaan over de houding, door de regeering aangenomen. Het regeeringsontwerp betreft slechts de veroordeelden en kan dus slechts op de veroordeelden van toepassing zijn. Ten opzichte van diegenen, die bij bestuurlijken maatregel uit hun ambt werden ontzet, is er niets veran derd. Koning Albert, heeft deze zaak, in zijn wijsheid, in 1933 behandeld. Toen zegde hij in een verklaring, die open baar werd gemaakt Om te beginnen houd ik er aan, u te verklaren, dat tot nog toe de regee ring mij geen enkel voorstel heeft over gemaakt, om de ambtenaren waarvan kwestie in hun ambt te herstellen. Wees er van overtuigd, dat ik geen enkelen maatregel zal goedkeuren die er op neerkomt de agenten van den Staat, die tijdens den oorlog aan hun plicht te kort kwamen in de rechten en voordeelen van hun ambt te her stellen. Ik kan u verzekeren, dat mijn re geering, die mijn volste vertrouwen ge niet, en dit meer dan ooit verdiend heeft, door de krachtsinspanning voor het financieel herstel, die zij heeft ver wezenlijkt. evenmin de geringste be doeling heeft, om ambtenaars, waar van de onwaardigheid zou bewezen zijn, in hun eer te herstellen Deze duidelijke, krachtdadige ver klaring van Koning Albert kende ik. Zooals iedere goede Belg, heb ik haa toegejuicht, toen zij werd afgekondigd. Vandaag sluit ik er mij bij aan, met hetzelfde gevoel als in 1933. En ik zal er aan toevoegen, dat som migen weten, of zouden kunnen weten, dat het zoo is, en nochtans handelen zij, alsof zij dat niet deden Dat men dus beginnen met het noodzakelijk on derscheid te maken tusschen de bedoe lingen van de regeering en de andere. De heer van Zeeland voegde er aan toe, dat het land hem stellig zal be grijpen, zoodra het de juiste beteeke- nis kent van het regeeringsontwerp, en dat het goed zou zijn, als dit ontwerp zoo vlug mogelijk door het parlement werd afgehandeld. De persvertegenwoordiger wilde iets meer vernemen betreffend het geval Borms. Daarop zegde de heer Van Zeeland, dat hij niets te verklaren had nopens bijzondere gevallen, doch zich uitsluitend wilde houden aan de hoofd lijnen van het regeeringsontwerp Wat ik nog zeggen kan is, dat het ingediende ontwerp deel uitmaakte van een geheel, dat dit geheel tot doel had «bevrediging in de geesten» te brengen Ik ben overtuigd dat het ontwerp goed was en goed blijft en dat, wanneer ret Parlement en het land nauwkeurig ret doel, de beteekenis en de beper- cingen ervan zullen begrijpen, zij die overtuiging zullen deelen. Het spreekt vanzelf, dat wij nooit een van onze ontwerpen als onveranderlijk hebben beschouwd. De Internationale Toestand. Door twee vooraanstaande Amerikanen voorspeld. Volgens rechter Curtis Bok, secre taris van de Amerikaansche afvaardi ging bij de kroning van Koning George VI, en volgens professor Harold Laski, die beiden uit New-York te Plymouth zijn aangekomen, is men in Amerika algemeen van oordeel, dat er binnen vijf jaar in Europa een oorlog zal uit- areken. Het overheerschende gevoelen, zei rechter Bok, is, dat Amerika er zich auiten moet houden, maar of dat mo gelijk zal zijn, is een andere zaak. Professor Laski zei, dat president Roosevelt zijn uiterste best doet den oorlog in Europa, die ieder in Ameri ca aanstaande acht, te voorkomen. Als Europa omstandigheden ver toonde, waaronder een Amerikaansche tusschenkomst kans bood, zou de presi dent doen, wat hij kon. Hij ziet echter in, dat tusschenkomst, indien deze tot mislukking gedoemd is, nog erger ge volgen zou hebben dan de mislukking van de economische conferentie. Rechter Bok was van oordeel, dat de moeilijkheden in de Amerikaansche nijverheid met een overwinning van de arbeiders zou eindigen en professor -askie schreef die moeilijkheden toe aan vijftig jaren van onverantwoorde lijke industrieele autocratie. De vakvereenigingen zullen in rui men kring erkenning veroveren en bin nen twee of drie jaar zal een tijdperk van industrieele stabiliteit intreden. Het herstel in Amerika is werkelijkheid, 't Land heeft op het oogenblik een kra- nigen president, die een vasten koers volgt en de regeering democratisch en opwekkend maakt. het voorjaar, koop tijdig een pot Apotheken. MEDEDEELING AAN DE PERS. Zomeronweders ontstaan in volgen de voorwaarden 1. Kalme lucht (vandaar de spreuk de kalmte, die een onweder voorafgaat 't zij in werkelijken of in figuurlijken zin) 2. hoogen warmtegraad, 't zij plots of regelmatig stijgende boven de nor male warmte van den tijd en 3. betrekkelijk leegen stand van den barometer. Het samentreffen dezer voorwaarden biedt 3 kansen op 4 tot onweder. Nader voorteekens der onweders zijn 1stikkende warmte, d. i. warme vochtige lucht, anders gezegd laf we der met of zonder stekende zon 2. zware stapelwolken, uit het Z.W. aangevoerd en boven hen vederwol ken die in eene andere richting drijven 3.naarmate het onweder nadert, breiden de stapelwolken uit en dalen lager men ontwaart er ordelooze ver warde bewegingen in eene duistere vlek wordt duidelijk, ontwikkelt en laat waterstralen uitstriemen de zon trekt water Eensklaps komt een onstuimige wind de kalmte verstoren twee tegenstrij dige luchtstroomen zijn ineengedron gen en doen een wervelwind ontstaan. Welhaast barst het onweder volkomen los, met de onheilen die het in meer der of minder mate veroorzaakt. Buiten de wind hebben ebbe en vloed der zee invloed op de plaatse- ijke onweders in West-Vlaanderens kuststreek de zee zwelgt het onweder in of werpt het over het land. In 't binnenland onzer provincie wordt de richting der onweders bein- vloed door de groote waterloopen Leie en Schelde, en nog meer door den groep van de West-Vlaamsche bergen en den heuvelketen die van daar uit in noord-oostelijke richting het land in schiet. Die waarnemingen gaven aan leiding tot den volkszeg het onwe- der scheurt aan den Kemmelberg de vlaag komt op, maar kan over den Hoogledeberg niet ze broedt hagel, die in doorsnee alle zeven jaren die streek teistert of nog het onweder zonder wind woedt voort tusschen den heuvelkant ten zuiden van Thourout en dezen ten noorden, en in die tus- schenruimte wordt gemiddeld één maal in twaalf jaar merkelijke hagelschade waargenomen, terwijl in de West- Vlaamsche kuststreek de onweders met hagelslag veel zeldzamer voorkomen de zee heeft de vlaag verzwolgen Deze rubriek is bestemd tot het opnemen der argumenten welke wij aan verschillende bevoegdheden vragen uit te leggen aan de lezers van de Gazet van Poperinghe ten titel van documentatie. Deze artikels verplichten geenszins de gedragslijn van het blad en wij weerhouden ons het recht deze desnoods in onze kolommen te kritikeeren. ^Correspondenten van 1DEEKN EN DOKUMENTEN worden vriendelijk verzocht ,jn bijdragen in te dienen bij den Heer Hilaire LAHAYE. IN EN OM HET PARLEMENT, door Volksvertegenwoordiger Albert Marien. De Provinciale Landbouwkamer van West Vlaanderen in Algemeene Vergadering bij eengekomen op 13 Maart 1937, na bespre king van den toestand van den veekweek in de Provincie, heeft gevraagd dat door de Regeering de noodige maatregelen zouden getroffen worden, opdat de veekweek niet alleen geen verliespost in de landbouwuit- bating zou uitmaken, doch een zekere winst marge zou daarstellen ten einde het bestaan van den landbouwer mogelijk te maken. De wensch werd uitgedrukt dat bij de voorbe reiding van alle handelsakkoorden met vreemde landen bekwame landbouwtechnie- kers, aangeduid door den Hoogeren Land bouwraad, zouden gehoord worden. Er werd ook bij de Hoogere overheid aangedrongen opdat de geldelijke steun van den Staat aan de Landbouwkamer in zeer ruime mate zou verhoogd worden en ten minste op het zelfde bedrag gebracht als de toelage der Provincie West-Vlaanderen. De Landbouwkamer acht deze tusschen komst onontbeerlijk indien men hare zen ding. welke zulke vruchtbare gevolgen uit werkt op ieder gebied van het landbouw bedrijf, niet wil verijdeld zien. (Medegedeeld) DE ECHTSCHEIDING VAN MEVROUW SIMPSON. Maandag werd de echtscheiding van Mevrouw Simpson definitief toegestaan door het Hof van Londen. De pro- ceduur is zoo eenvoudig mogelijk in haar werk gegaan, en duurde slechts vijf en twintig sekonden. Mededeeling van het Ministerie van Landbouw. BRANDGEVAAR IN DE BOSSCHEN Maatregelen tegen de komende droogte. In tijd van groote droogte is er voortdurend brandgevaar in de bos- schen, heiden er. veenen. t Ministerie van Landbouw herinnert aan de ge bruikers, de boscharbeiders, de voor bijgangers en bijzonderlijk aan de wan delaars, dat krachtens de wet, op straf van boete en betaling der veroorzaakte schade, het verboden is vuur te dragen of aan te steken in de bosschen of op minder dan 1 00 m. afstand van deze. Een onlangs uitgesproken vonnis heeft het rooken in de bosschen, zeifs op openbare wegen, met die feiten gelijk gesteld. Men mag de openbare wegen niet verlaten. De grootste voorzichtigheid wordt aan allen aanbevolen. Zoodra een brand ontstaat dient de overheid (de boschwachter, houtvester, burgemees ter of rijkswacht) gewaarschuwd en hulp verleend om t vuur te blusschen Er wordt den boscheigenaars aanbe volen hun bosschen tegen brand te doen bewaken, vooral op Zondagen. Zij kunnen bij het Ministerie, tegen in koopprijs, plakbriefjes bekomen, om deze op de gevaarlijkste plaatsen aan te plakken. De Liberale Associatie van Gent heeft vaarwel gezegd aan haar verleden. Zij heeft haar oppermacht verzaakt in het Arrondis sement om zich uitsluitend toe te leggen op den politieken strijd in de drie kantons van Gent. Daartoe heeft zij beroep gedaan op nieuwe wilskrachtige elementen, die vastbe raden de moeilijke taak in handen hebben genomen. Hun welgelukken mag als verze kerd aangezien worden, vermits zij de licht- fakkel der vrijheid met zich dragen en al hun krachten zullen vereenigen in een voor treffelijke eensgezindheid. Aan hen mijn welgemeende felicitaties voor prachtig initiatief, zich in nauwe betrekking te stellen met hun leden, door middel van een politiek maandschrift. Ik ben belast met het bezorgen van de parlementaire rubriek Het zal voor mij een uitzonderlijke gelegen heid zijn hier, de bijzonderste gebeurtenis sen in het parlement en de houding van de liberale mandatarissen bij de bespreking en stemming over de wetten, neer te pennen. Ik zal van deze gelegenheid gebruik ma ken om de lezers van artikel te onderhouden over de werking van ons parlementair stel sel. De Grondwet zegt, dat alle machten uit gaan van de Natie. De wetgevende macht wordt gezamenlijk uitgeoefend door den Ko ning, de Kamer van Volksvertegenwoordi gers en den Senaat. De Volksvertegenwoor digers en Senatoren worden rechtstreeks verkozen door de ingezetenen ten volle 21 jaar oud, die sedert ten minste 6 maanden woonachtig zijn in dezelfde gemeente en zich niet bevinden in een der gevallen van uitsluiting, voorzien bij de wet. Ons parlementair stelsel is dus zeer de mocratisch. Dit was vroeger niet het geval in zoo hooge mate. De Kamer der Volks vertegenwoordigers was alsdan samengesteld uit rechtstreeks verkozenen door de cijnsbe taler (d.i. kiezers welke een bijzondere be lasting betaalden voorzien bij de wet), waar door vele ingezetenen het kiesrecht niet be zaten. Dit regime werd later vervangen door het algemeen stemrecht, het recht van kiezen toekennend aan alle meerderjarige mannen. Alleen de vrouwen, de eeuwige verstootelin- gen, hebben dit recht nog niet verworven. De liberalen zijn nochtans voorstanders van het volledig politiek recht voor de vrouw, op voorwaarde nochtans, dat eerst en vooral de beschikkingen van het Burgerlijk Wet boek worden herzien, derwijze dat de alge- heele gelijkheid van man en vrouw worde verwezenlijkt en aan de gehuwde vrouw de volledige gerechtelijke bevoegdheid toege kend. De Grondwet voorziet dat de twee derden der stemmen vereischt zijn om het stemrecht aan de vrouwen te verleenen. De verkiezingen geschieden door evenre dige vertegenwoordiging, waarvan het sys teem bepaald is bij de kieswet. De evenre digheid is niet mathematisch. De groote par tijen zijn bevoorrecht ten opzichte der kleine. Tot het verkiezen van een liberaal mandata ris zijn over 't algemeen meer stemmen noo- dig dan voor een katholiek of socialist. Ove rigens, het systeem van apparentement speelt slechts een rol in de provincie en alleen voor zoover het quorum (t.t.z. 66 c/o van den kiesdeeler) wordt bereikt in een arrondisse ment. Hieraan is het toe te schrijven dat de liberalen geen rechtstreeks gekozen senatoren meer hebben in West-Vlaanderen, Limburg en Luxemburg. Spijtig voor het land, want de liberale partij is bij uitmuntendheid de Regeerings- partij. Zij is het verbindingsteeken tusschen de rechter- en uiterste linkerzijde. Dank zij haar, werken deze groepen samen, in plaats van elkaar te verscheuren, zooals in andere landen. De aanwezigheid der liberale 'minis ters in den schoot der Regeering geeft ons de verzekering dat deze laatste nooit partij- wetten zal voorstellen en dat ze alleen het algemeen welzijn voor oogen heeft. Om die reden heb ik voor de wet gestemd, volgens welke het aantal parlementsleden op *202 werd gebracht. Een tegenovergestelde wijziging of vermindering zou onze vertegen woordiging in het parlement op een gevaar lijke manier hebben ingekrompen en meteen de verzwakking van onze evenwichtsrol heb ben bewerkt. De beperking der kamerleden en senatoren moet verwewzenlijkt worden, mits een inschikkelijke evenredige vertegen woordiging in acht te nemen. De Regeering heeft deze hervorming geboekt in haar ver klaring van 24 Juni 1936. Ik veronderstel dat zij zal voltrokken worden, tegelijkertijd met andere belangrijke hervormingen, welke aan onze instellingen dienen gebracht. Naast zijn wetgevende functie, heeft het parlement toezicht uit te oefenen op de uit voerende macht. De Koning benoemt zijn ministers en stelt ze af, maar het parlement beschikt over de al of niet leefbaarheid van die Regeering, naar gelang het haar vertrou wen schenkt of niet. Het bestaan der Regee ring hangt dus af van het parlement. De uit voerende macht moet rekening houden met de zienswijze van parlementaire groepen, wil zij haar bestendigheid verzekeren. Om zulks tegen te gaan, zou men aan het parlement moeten ontnemen wat de Engel- schen noemen «The Governement making power». Wij zullen zien of zulks mogelijk is. De gouvernementeele opdracht van het parlement kan slechts vervuld worden door het souvereine volk of het Staatshoofd. In Amerika b.v. wordt de President Staats hoofd en Hoofd van de Uitvoerende macht rechtstreeks door het volk verkozen. De President kiest op zijn beurt, vrijelijk zijn ministers en handelt onafhankelijk van de Kamers, gedurende een tusschenperiode van twee verkiezingen. Dergelijk systeem is aanneembaar in een land met republikeinsch regime, maar het ware onuitvoerbaar in een monarchistisch land zooals het onze, vermits het den Koning een zijner bijzonderste voorrechten zou ont nemen, n.l. het benoemen zijner ministers. Evenmin als de Volksmacht, zou de Koning de gouvernementeele rol kunnen verzekeren, rol die ik verondersteld heb aan het parle ment onttrokken te zijn. Inderdaad, de Koning regeert en bestuurt niet. De Koning moet boven alle politieke geschillen staan, de Koning zijn van alle Belgen en altijd even inschikkelijk zijn te genover al de partijen. Wij moeten dus tot de conclusie komen dat het huidig parlementair stelsel het eenig mogelijke is in ons land. Het komt er dus op aan het te volmaken, de kwantiteit en de kwaliteit van de parlementaire verrichtin gen te vermeerderen, door een reeks van maatregelen welke de regeering ons beloofd heeft in den loop van dit jaar te zullen voor stellen. De toepassing van de nieuwe kamerveror deningen heeft ontegensprekelijk het presti ge van de Kamer doen stijgen. De ongepaste onderbrekingen, de smadende scheldwoorden, den eindelooze redetwisten en herhalingen zijn gelukkiglijk in groote mate verminderd. Het publiek volgt te weinig de parlemen taire bedrijvigheid. Het zou er zich noch tans rekenschap kunnen geven van de fel overdreven kritiek, waarvan onze parlements leden 'het voorwerp zijn. Het zou eveneens begrijpen dat deze kritiek willekeurig uitge kraamd wordt door tegenstanders van ons regime en van onze constitutioneele vrij heden. Albert Marien. STAD POPERINGHE. TER HANDHAVING DER ORDE, ter gelegenheid van Stoeten, Betoogin gen, Inrichtingen of Meetingen in open lucht. De Gemeenteraad van Poperinghe, Overwegende dat er maatregelen dienen genomen te worden om te beletten dat de Orde zou gestoord worden ter gelegenheid van Stoeten, Betoogingen, Inrichtingen of Meetingen in open lucht Gezien art. 19, 2 lid van de grondwet, alsook de wet van 16 en 24 Augusti 1790 titel XI artikels 1 en 3 en art. 78 van de gemeentewet BESLUIT, Art. I. Niemand mag, zonder voorat- gaande schriftelijke machtiging van den heer Burgemeester op het grondgebied van Pope ringhe, Stoeten of Betoogingen inrichten, noch vergaderingen houden op openbare plaatsen en wegen. De personen, comiteiten of vcreenig.ngcn die een stoet of vergadering van dien aa^d willen inrichten moeten den Burgemeester, minstens 48 uren op voorhand, hunne aan vraag doen geworden, met opgave van de namen der maatschappijen, bonden of gfoe I pen die eraan zullen deelnemen en de plaats waar zij zullen gehouden zijn. j Geep andere groepen of maatschappijen zullen tot deze stoeten of vergaderingen toe gelaten zijn. Art. 2. Het is verboden, regelmatig toegelaten stoeten, betoogingen of vergade ringen in open lucht te storen door geroep, getier, gezang of door tegenbetoogingen van gelijk welken aard. Het is ten allen tijde verboden smaad aan de Nationale vlag en aan het Nationaal lied te brengen. Art. 3. De samenscholingen van meer dan vijf personen in de straten en openbare plaatsen mogen door den Burgemeester ver boden worden en zullen uiteengedreven zijn, iedermaal dat de openbare orde of de rust en de veiligheid der bewoners er door zou bedreigd of gestoord worden. Art. 4. Het is verboden in benden in Stad rond te zwerven, wanorde te stichten en lawaai te maken. De stokken, wapens, opschriften of plan ken en alle andere teekens zullen in beslag genomen worden. Art. 5. De overtredingen aan onder havig politiereglement zullen met politie- straffen beteugeld worden. Afschrift van dit besluit zal, in dubbel, aan den Heer Gouverneur der Provincie over gemaakt worden tot kennisneming door de Bes'endige Deputatie. Gelijk afschrift zal aan den Heer Vrederechter, aar. den Rechtbank van Eersten Aanleg, aan den Arrondissement Commissaris en aan den Politiecommissaris der Stad toegezonden worden. Aldus gedaan in zitting van 3 April 1937. Namens den Gemeenteraad Bij bevel De Secretaris, De Burgemeester M. Couttenier. J. VANDOOREN.

HISTORISCHE KRANTEN

De Gazet van Poperinghe (1921-1940) | 1937 | | pagina 1