Oe Internationale Toestand in Europa
NIEUWS- EN NOTARIEEL AANKONDIGINGSBLAD VOOR POPERINGHE EN OMSTREKEN
GEBROEDERS DUPONT
AMNESTIE-ONTWERP
BINNEN VIJF JAAR EEN
OORLOG IN EUROPA
Sproeten komen vroeg in
Sprutoi
ONWEDERS.
IDEEN EN DOCUMENTEN
POLITIEVERORDENING
17 JAAR. NUMMER 19.
WEEKBLAD 25 CENTIEMEN.
ZONDAG 9 MEI 1937.
ABONNEMENTEN
jaat. per po«t16 fr.
Congo 25 fr.
Frankrijk25 fr.
Amerika30 fr.
Losse Nummers 0.25 fr
Men abonneert op alle belgische
postkantooren.
De postabonnenten in Belgis, die van woonst
veranderen, moeten dit aangeven in 't post-
bureel dat hen bedient, en niet aan ons.
Bij elk schrijven naar inlichtingen wordt
men beleefd verzocht een postzegel voor ant
woord te voegen.
Uitgevers-Eigenaars
Yperstraat, 2, POPERINGHE.
Postcheck 484.59 Telefoon 180
leder medewerker blijft verantwoordelijk
voor zijne bijdragen. Bijdragen in te
zenden tegen Donderdag middag.
Kleine berichten tegen den Vrijdag middag.
Naamlooze ingezonden artikels worden in
de scheurmand gegooid.
AANKONDIGINGEN
Per regel 1.00 fr.
(minimum 3.00 fr.)
Rouwberichten minimum 5.00 fr.
Bijzonder Tarief voor Notarissen en Deur
waarders. Voor dikwijls te herhalen pe-
klamen, prijzen volgens overeenkomst.
Alle aankondigingen zijn op voorhand te
betalen.
De rampzalige gebeurtenissen welke
zich in Spanje afspelen op dit oogen-
blik, hebben Europa zoo dikwijls op
twee duimen van eene algemeene los
branding gebracht, dat de landen er
toe gekomen zijn eens ernstig na te
denken op de verschrikkelijke gevol
gen van eenen nieuwen oorlog.
Men mag verzekeren dat de vrees
van eenen nieuwen oorlog, met al zij
ne rampzalige gevolgen, het begin der
wijsheid is geworden der landen.
Engeland vooral wilde kost wat
kost eenen nieuwen wereldkrijg voor
komen, daar de regeering van Londen
al de verschrikkelijke gevolgen van
eenen nieuwen Europeeschen oorlog
kon berekenen. Het is dan ook de
Britsche diplomatie die het internatio
naal instrument van niet-inmenging in
Spanje heeft uitgedacht en uitgewerkt.
Deze internationale controolde
eerste in dit soort werd in den be
ginne door vele landen als een be
spottelijke comedie aanzien. De com
missie van niet-inmenging ging overi
gens gepaard met zooveel politieke en
diplomatieke verwikkelingen dat men
na enkele maanden inspanning begon
te vreezen ooit eenige resultaten te
kunnen bekomen.
Sedert enkele dagen is deze controol
eindelijk opgericht en werd ze in wer
king gesteld. Het is te vroeg dm te
oordeelen over de bekomen uitslagen,
maar van heden af mag men verzeke
ren, dat de diensten, bewezen door
deze controol niet te onderschatten
vallen, niettegenstaande men aanneemt
dat er nog talrijke wijzigingen en ver
beteringen aan 't controol-systeem die
nen te worden aangebracht. Het bij
zonderste objectief werd evenwel be
reikt De beperkingen van het con-
flikt dat reeds meer dan eens dreigde
een internationaal karakter aan te ne
men.
Maar dat is niet alles.
Over gansch Europa ziet men de di
plomaten in de weer M. Schuschnigg
de Oostenrijkschen kanselier, ontmoet
M. Mussolini M. Daladier, de Fran-
sche minister van oorlog, is op offi
cieel bezoek te Londen en M. Eden de
Britsche minister van Buitenlandsche
Zaken, kwam naar Brussel.
Overal ontwaart men eene gezonde
diplomatieke bedrijvigheid over Euro
pa en de meeste kanselarijen schijnen
goed gestemd te zijn voor toenadering
en voor betere verstandhouding, niet
alleen op politiek, maar tevens op het
economisch terrein.
Voor Belgie schijnen de toestanden
buitengewoon gunstig te zijn. Ons land
krijgt een nieuw internationaal statuut,
dat ons de beste waarborgen en de
meeste voordeelen aanbiedt. Onze eer
ste minister, M. Van Zeeland, is druk
in de weer om een plan op te bouwen
van economische ontwapening. Onze
handelsbetrekkingen met de Noorder-
staten komen op beteren voet en het
laatste bezoek van den Duitschen mi
nister, M. Schacht, doen veronderstel
len dat Duitschland opnieuw zijn door
voer zal laten geschieden over de Bel
gische havens van Antwerpen en Gent.
Wij mogen dus gerust schrijven dat
de politieke hemel is opgeklaard in
Europa en dat, tenminste, de dreigen
de oorlogsgevaren geweken zijn.
Maar er is nog veel, nog oneindig
veel te doen om de politieke atmos
feer van Europa te zuiveren. Maar alle
landen hebben er belang bij het hunne
bij te dragen om tot betere betrekkin
gen te kunnen komen.
Als iedereen het zijne wil bijbrengen
en zich eenige kleine offers wil getroos
ten, is het niet uitgesloten dat men
een betere verstandhouding kan berei
ken, hetgeen ten slotte ten bate zal
komen van iedereen.
De eerstkomende dagen zullen ons
uitwijzen of wij hier staan voor een
ernstige poging naar samenwerking en
verstandhouding. Niets verplicht ons
evenzeer tot 't mogelijke als 't kwade.
Waarom zouden we dan het beste
niet verwachten
G.
Een Verklaring van den heer
VAN ZEELAND.
HET
DER REGEERING.
Her Regeeringsontwerp voorziet slechts
politieke amnestie, en geen teruggeven
van titels of ambten aan veroordeelden.
Aan een Brusselsch journalist heeft
de heer van Zeeland, onze eerste Mi
nister, een verklaring afgelegd betref
fende de houding der regeering inzake
het amnestie-vraagstuk, dat andermaal
zooveel stof doet opwaaien.
De regeering zegde de heer van
Zeeland, heeft in November 1936, dus
meer dan zes maanden geleden, een
ontwerp ingediend, dat zich streng be
perkt bij de politieke amnestie. Dit ont
werp heeft toenmaals geen protest doen
opgaan. Het maakte deel uit van een
geheel van genademaatregelen fiscale
amnestie, militaire amnestie, politieke
amnestie, sociale amnestie, waarvan
verwacht werd dat zij, door het beda
ren van de geesten, de samenhoorig-
heid in bet land zouden doen toenemen
Een ander ontwerp heeft de regee
ring niet ingediend, en ik begrijp dus
niet, waarom men haar verwijt de
slechte burgers ii hun eer te herstellen.
Niet alleen voorziet het regeerings
ontwerp, dat, ik herhaal het, zes maan
den geleden werd neergelegd, op geen
enkele wijze het herstellen van de
slechte burgers in hun ambten, maar
er wordt zelfs ir gezegd, dat aan de
veroordeelden de titels, graden, amb
ten. betrekkingen en openbare diensten
die hun werden ontzegd, niet zullen
teruggeschonken worden.
De regeering wil geenszins het par
lementair initiatief knotten, maar zi)
neemt slechts de verantwoordelijkheid
voor haar eigen ontwerpen. De politie
ke amnestie en de zoogenaamde admi
nistratieve amnestie, nl. het herstellen
van slechte burgers in hun ambten, zijn
twee volkomen verschillende vraag
stukken. Er kan geen twijfel bestaan
over de houding, door de regeering
aangenomen.
Het regeeringsontwerp betreft slechts
de veroordeelden en kan dus slechts
op de veroordeelden van toepassing
zijn. Ten opzichte van diegenen, die
bij bestuurlijken maatregel uit hun
ambt werden ontzet, is er niets veran
derd.
Koning Albert, heeft deze zaak, in
zijn wijsheid, in 1933 behandeld. Toen
zegde hij in een verklaring, die open
baar werd gemaakt
Om te beginnen houd ik er aan, u
te verklaren, dat tot nog toe de regee
ring mij geen enkel voorstel heeft over
gemaakt, om de ambtenaren waarvan
kwestie in hun ambt te herstellen.
Wees er van overtuigd, dat ik
geen enkelen maatregel zal goedkeuren
die er op neerkomt de agenten van den
Staat, die tijdens den oorlog aan hun
plicht te kort kwamen in de rechten
en voordeelen van hun ambt te her
stellen.
Ik kan u verzekeren, dat mijn re
geering, die mijn volste vertrouwen ge
niet, en dit meer dan ooit verdiend
heeft, door de krachtsinspanning voor
het financieel herstel, die zij heeft ver
wezenlijkt. evenmin de geringste be
doeling heeft, om ambtenaars, waar
van de onwaardigheid zou bewezen
zijn, in hun eer te herstellen
Deze duidelijke, krachtdadige ver
klaring van Koning Albert kende ik.
Zooals iedere goede Belg, heb ik haa
toegejuicht, toen zij werd afgekondigd.
Vandaag sluit ik er mij bij aan, met
hetzelfde gevoel als in 1933.
En ik zal er aan toevoegen, dat som
migen weten, of zouden kunnen weten,
dat het zoo is, en nochtans handelen
zij, alsof zij dat niet deden Dat men
dus beginnen met het noodzakelijk on
derscheid te maken tusschen de bedoe
lingen van de regeering en de andere.
De heer van Zeeland voegde er aan
toe, dat het land hem stellig zal be
grijpen, zoodra het de juiste beteeke-
nis kent van het regeeringsontwerp, en
dat het goed zou zijn, als dit ontwerp
zoo vlug mogelijk door het parlement
werd afgehandeld.
De persvertegenwoordiger wilde iets
meer vernemen betreffend het geval
Borms. Daarop zegde de heer Van
Zeeland, dat hij niets te verklaren had
nopens bijzondere gevallen, doch zich
uitsluitend wilde houden aan de hoofd
lijnen van het regeeringsontwerp
Wat ik nog zeggen kan is, dat het
ingediende ontwerp deel uitmaakte van
een geheel, dat dit geheel tot doel had
«bevrediging in de geesten» te brengen
Ik ben overtuigd dat het ontwerp goed
was en goed blijft en dat, wanneer
ret Parlement en het land nauwkeurig
ret doel, de beteekenis en de beper-
cingen ervan zullen begrijpen, zij die
overtuiging zullen deelen. Het spreekt
vanzelf, dat wij nooit een van onze
ontwerpen als onveranderlijk hebben
beschouwd.
De Internationale Toestand.
Door twee vooraanstaande
Amerikanen voorspeld.
Volgens rechter Curtis Bok, secre
taris van de Amerikaansche afvaardi
ging bij de kroning van Koning George
VI, en volgens professor Harold Laski,
die beiden uit New-York te Plymouth
zijn aangekomen, is men in Amerika
algemeen van oordeel, dat er binnen
vijf jaar in Europa een oorlog zal uit-
areken.
Het overheerschende gevoelen, zei
rechter Bok, is, dat Amerika er zich
auiten moet houden, maar of dat mo
gelijk zal zijn, is een andere zaak.
Professor Laski zei, dat president
Roosevelt zijn uiterste best doet den
oorlog in Europa, die ieder in Ameri
ca aanstaande acht, te voorkomen.
Als Europa omstandigheden ver
toonde, waaronder een Amerikaansche
tusschenkomst kans bood, zou de presi
dent doen, wat hij kon. Hij ziet echter
in, dat tusschenkomst, indien deze tot
mislukking gedoemd is, nog erger ge
volgen zou hebben dan de mislukking
van de economische conferentie.
Rechter Bok was van oordeel, dat
de moeilijkheden in de Amerikaansche
nijverheid met een overwinning van
de arbeiders zou eindigen en professor
-askie schreef die moeilijkheden toe
aan vijftig jaren van onverantwoorde
lijke industrieele autocratie.
De vakvereenigingen zullen in rui
men kring erkenning veroveren en bin
nen twee of drie jaar zal een tijdperk
van industrieele stabiliteit intreden. Het
herstel in Amerika is werkelijkheid, 't
Land heeft op het oogenblik een kra-
nigen president, die een vasten koers
volgt en de regeering democratisch en
opwekkend maakt.
het voorjaar, koop tijdig een pot
Apotheken.
MEDEDEELING AAN DE PERS.
Zomeronweders ontstaan in volgen
de voorwaarden
1. Kalme lucht (vandaar de spreuk
de kalmte, die een onweder voorafgaat
't zij in werkelijken of in figuurlijken
zin)
2. hoogen warmtegraad, 't zij plots
of regelmatig stijgende boven de nor
male warmte van den tijd en
3. betrekkelijk leegen stand van den
barometer.
Het samentreffen dezer voorwaarden
biedt 3 kansen op 4 tot onweder.
Nader voorteekens der onweders
zijn
1stikkende warmte, d. i. warme
vochtige lucht, anders gezegd laf we
der met of zonder stekende zon
2. zware stapelwolken, uit het Z.W.
aangevoerd en boven hen vederwol
ken die in eene andere richting drijven
3.naarmate het onweder nadert,
breiden de stapelwolken uit en dalen
lager men ontwaart er ordelooze ver
warde bewegingen in eene duistere
vlek wordt duidelijk, ontwikkelt en
laat waterstralen uitstriemen de zon
trekt water
Eensklaps komt een onstuimige wind
de kalmte verstoren twee tegenstrij
dige luchtstroomen zijn ineengedron
gen en doen een wervelwind ontstaan.
Welhaast barst het onweder volkomen
los, met de onheilen die het in meer
der of minder mate veroorzaakt.
Buiten de wind hebben ebbe en
vloed der zee invloed op de plaatse-
ijke onweders in West-Vlaanderens
kuststreek de zee zwelgt het onweder
in of werpt het over het land.
In 't binnenland onzer provincie
wordt de richting der onweders bein-
vloed door de groote waterloopen Leie
en Schelde, en nog meer door den
groep van de West-Vlaamsche bergen
en den heuvelketen die van daar uit
in noord-oostelijke richting het land in
schiet. Die waarnemingen gaven aan
leiding tot den volkszeg het onwe-
der scheurt aan den Kemmelberg de
vlaag komt op, maar kan over den
Hoogledeberg niet ze broedt hagel,
die in doorsnee alle zeven jaren die
streek teistert of nog het onweder
zonder wind woedt voort tusschen den
heuvelkant ten zuiden van Thourout
en dezen ten noorden, en in die tus-
schenruimte wordt gemiddeld één maal
in twaalf jaar merkelijke hagelschade
waargenomen, terwijl in de West-
Vlaamsche kuststreek de onweders met
hagelslag veel zeldzamer voorkomen
de zee heeft de vlaag verzwolgen
Deze rubriek is bestemd tot het opnemen der argumenten welke wij aan verschillende
bevoegdheden vragen uit te leggen aan de lezers van de Gazet van Poperinghe ten
titel van documentatie.
Deze artikels verplichten geenszins de gedragslijn van het blad en wij weerhouden ons
het recht deze desnoods in onze kolommen te kritikeeren.
^Correspondenten van 1DEEKN EN DOKUMENTEN worden vriendelijk verzocht
,jn bijdragen in te dienen bij den Heer Hilaire LAHAYE.
IN EN OM HET PARLEMENT,
door Volksvertegenwoordiger Albert Marien.
De Provinciale Landbouwkamer van West
Vlaanderen in Algemeene Vergadering bij
eengekomen op 13 Maart 1937, na bespre
king van den toestand van den veekweek
in de Provincie, heeft gevraagd dat door de
Regeering de noodige maatregelen zouden
getroffen worden, opdat de veekweek niet
alleen geen verliespost in de landbouwuit-
bating zou uitmaken, doch een zekere winst
marge zou daarstellen ten einde het bestaan
van den landbouwer mogelijk te maken. De
wensch werd uitgedrukt dat bij de voorbe
reiding van alle handelsakkoorden met
vreemde landen bekwame landbouwtechnie-
kers, aangeduid door den Hoogeren Land
bouwraad, zouden gehoord worden.
Er werd ook bij de Hoogere overheid
aangedrongen opdat de geldelijke steun van
den Staat aan de Landbouwkamer in zeer
ruime mate zou verhoogd worden en ten
minste op het zelfde bedrag gebracht als de
toelage der Provincie West-Vlaanderen.
De Landbouwkamer acht deze tusschen
komst onontbeerlijk indien men hare zen
ding. welke zulke vruchtbare gevolgen uit
werkt op ieder gebied van het landbouw
bedrijf, niet wil verijdeld zien.
(Medegedeeld)
DE ECHTSCHEIDING VAN
MEVROUW SIMPSON.
Maandag werd de echtscheiding van
Mevrouw Simpson definitief toegestaan
door het Hof van Londen. De pro-
ceduur is zoo eenvoudig mogelijk in
haar werk gegaan, en duurde slechts
vijf en twintig sekonden.
Mededeeling van het
Ministerie van Landbouw.
BRANDGEVAAR IN DE BOSSCHEN
Maatregelen tegen de komende
droogte.
In tijd van groote droogte is er
voortdurend brandgevaar in de bos-
schen, heiden er. veenen. t Ministerie
van Landbouw herinnert aan de ge
bruikers, de boscharbeiders, de voor
bijgangers en bijzonderlijk aan de wan
delaars, dat krachtens de wet, op straf
van boete en betaling der veroorzaakte
schade, het verboden is vuur te dragen
of aan te steken in de bosschen of op
minder dan 1 00 m. afstand van deze.
Een onlangs uitgesproken vonnis heeft
het rooken in de bosschen, zeifs op
openbare wegen, met die feiten gelijk
gesteld.
Men mag de openbare wegen niet
verlaten.
De grootste voorzichtigheid wordt
aan allen aanbevolen. Zoodra een
brand ontstaat dient de overheid (de
boschwachter, houtvester, burgemees
ter of rijkswacht) gewaarschuwd en
hulp verleend om t vuur te blusschen
Er wordt den boscheigenaars aanbe
volen hun bosschen tegen brand te
doen bewaken, vooral op Zondagen.
Zij kunnen bij het Ministerie, tegen in
koopprijs, plakbriefjes bekomen, om
deze op de gevaarlijkste plaatsen aan
te plakken.
De Liberale Associatie van Gent heeft
vaarwel gezegd aan haar verleden. Zij heeft
haar oppermacht verzaakt in het Arrondis
sement om zich uitsluitend toe te leggen op
den politieken strijd in de drie kantons van
Gent. Daartoe heeft zij beroep gedaan op
nieuwe wilskrachtige elementen, die vastbe
raden de moeilijke taak in handen hebben
genomen. Hun welgelukken mag als verze
kerd aangezien worden, vermits zij de licht-
fakkel der vrijheid met zich dragen en al
hun krachten zullen vereenigen in een voor
treffelijke eensgezindheid.
Aan hen mijn welgemeende felicitaties voor
prachtig initiatief, zich in nauwe betrekking
te stellen met hun leden, door middel van een
politiek maandschrift. Ik ben belast met het
bezorgen van de parlementaire rubriek
Het zal voor mij een uitzonderlijke gelegen
heid zijn hier, de bijzonderste gebeurtenis
sen in het parlement en de houding van de
liberale mandatarissen bij de bespreking en
stemming over de wetten, neer te pennen.
Ik zal van deze gelegenheid gebruik ma
ken om de lezers van artikel te onderhouden
over de werking van ons parlementair stel
sel.
De Grondwet zegt, dat alle machten uit
gaan van de Natie. De wetgevende macht
wordt gezamenlijk uitgeoefend door den Ko
ning, de Kamer van Volksvertegenwoordi
gers en den Senaat. De Volksvertegenwoor
digers en Senatoren worden rechtstreeks
verkozen door de ingezetenen ten volle 21
jaar oud, die sedert ten minste 6 maanden
woonachtig zijn in dezelfde gemeente en
zich niet bevinden in een der gevallen van
uitsluiting, voorzien bij de wet.
Ons parlementair stelsel is dus zeer de
mocratisch. Dit was vroeger niet het geval
in zoo hooge mate. De Kamer der Volks
vertegenwoordigers was alsdan samengesteld
uit rechtstreeks verkozenen door de cijnsbe
taler (d.i. kiezers welke een bijzondere be
lasting betaalden voorzien bij de wet), waar
door vele ingezetenen het kiesrecht niet be
zaten.
Dit regime werd later vervangen door het
algemeen stemrecht, het recht van kiezen
toekennend aan alle meerderjarige mannen.
Alleen de vrouwen, de eeuwige verstootelin-
gen, hebben dit recht nog niet verworven.
De liberalen zijn nochtans voorstanders van
het volledig politiek recht voor de vrouw,
op voorwaarde nochtans, dat eerst en vooral
de beschikkingen van het Burgerlijk Wet
boek worden herzien, derwijze dat de alge-
heele gelijkheid van man en vrouw worde
verwezenlijkt en aan de gehuwde vrouw de
volledige gerechtelijke bevoegdheid toege
kend.
De Grondwet voorziet dat de twee derden
der stemmen vereischt zijn om het stemrecht
aan de vrouwen te verleenen.
De verkiezingen geschieden door evenre
dige vertegenwoordiging, waarvan het sys
teem bepaald is bij de kieswet. De evenre
digheid is niet mathematisch. De groote par
tijen zijn bevoorrecht ten opzichte der kleine.
Tot het verkiezen van een liberaal mandata
ris zijn over 't algemeen meer stemmen noo-
dig dan voor een katholiek of socialist. Ove
rigens, het systeem van apparentement speelt
slechts een rol in de provincie en alleen voor
zoover het quorum (t.t.z. 66 c/o van den
kiesdeeler) wordt bereikt in een arrondisse
ment. Hieraan is het toe te schrijven dat de
liberalen geen rechtstreeks gekozen senatoren
meer hebben in West-Vlaanderen, Limburg
en Luxemburg.
Spijtig voor het land, want de liberale
partij is bij uitmuntendheid de Regeerings-
partij. Zij is het verbindingsteeken tusschen
de rechter- en uiterste linkerzijde. Dank zij
haar, werken deze groepen samen, in plaats
van elkaar te verscheuren, zooals in andere
landen. De aanwezigheid der liberale 'minis
ters in den schoot der Regeering geeft ons
de verzekering dat deze laatste nooit partij-
wetten zal voorstellen en dat ze alleen het
algemeen welzijn voor oogen heeft.
Om die reden heb ik voor de wet gestemd,
volgens welke het aantal parlementsleden op
*202 werd gebracht. Een tegenovergestelde
wijziging of vermindering zou onze vertegen
woordiging in het parlement op een gevaar
lijke manier hebben ingekrompen en meteen
de verzwakking van onze evenwichtsrol heb
ben bewerkt. De beperking der kamerleden
en senatoren moet verwewzenlijkt worden,
mits een inschikkelijke evenredige vertegen
woordiging in acht te nemen. De Regeering
heeft deze hervorming geboekt in haar ver
klaring van 24 Juni 1936. Ik veronderstel
dat zij zal voltrokken worden, tegelijkertijd
met andere belangrijke hervormingen, welke
aan onze instellingen dienen gebracht.
Naast zijn wetgevende functie, heeft het
parlement toezicht uit te oefenen op de uit
voerende macht. De Koning benoemt zijn
ministers en stelt ze af, maar het parlement
beschikt over de al of niet leefbaarheid van
die Regeering, naar gelang het haar vertrou
wen schenkt of niet. Het bestaan der Regee
ring hangt dus af van het parlement. De uit
voerende macht moet rekening houden met
de zienswijze van parlementaire groepen, wil
zij haar bestendigheid verzekeren.
Om zulks tegen te gaan, zou men aan het
parlement moeten ontnemen wat de Engel-
schen noemen «The Governement making
power». Wij zullen zien of zulks mogelijk is.
De gouvernementeele opdracht van het
parlement kan slechts vervuld worden door
het souvereine volk of het Staatshoofd. In
Amerika b.v. wordt de President Staats
hoofd en Hoofd van de Uitvoerende macht
rechtstreeks door het volk verkozen. De
President kiest op zijn beurt, vrijelijk zijn
ministers en handelt onafhankelijk van de
Kamers, gedurende een tusschenperiode van
twee verkiezingen.
Dergelijk systeem is aanneembaar in een
land met republikeinsch regime, maar het
ware onuitvoerbaar in een monarchistisch
land zooals het onze, vermits het den Koning
een zijner bijzonderste voorrechten zou ont
nemen, n.l. het benoemen zijner ministers.
Evenmin als de Volksmacht, zou de Koning
de gouvernementeele rol kunnen verzekeren,
rol die ik verondersteld heb aan het parle
ment onttrokken te zijn.
Inderdaad, de Koning regeert en bestuurt
niet. De Koning moet boven alle politieke
geschillen staan, de Koning zijn van alle
Belgen en altijd even inschikkelijk zijn te
genover al de partijen.
Wij moeten dus tot de conclusie komen
dat het huidig parlementair stelsel het eenig
mogelijke is in ons land. Het komt er dus
op aan het te volmaken, de kwantiteit en
de kwaliteit van de parlementaire verrichtin
gen te vermeerderen, door een reeks van
maatregelen welke de regeering ons beloofd
heeft in den loop van dit jaar te zullen voor
stellen.
De toepassing van de nieuwe kamerveror
deningen heeft ontegensprekelijk het presti
ge van de Kamer doen stijgen. De ongepaste
onderbrekingen, de smadende scheldwoorden,
den eindelooze redetwisten en herhalingen
zijn gelukkiglijk in groote mate verminderd.
Het publiek volgt te weinig de parlemen
taire bedrijvigheid. Het zou er zich noch
tans rekenschap kunnen geven van de fel
overdreven kritiek, waarvan onze parlements
leden 'het voorwerp zijn. Het zou eveneens
begrijpen dat deze kritiek willekeurig uitge
kraamd wordt door tegenstanders van ons
regime en van onze constitutioneele vrij
heden.
Albert Marien.
STAD POPERINGHE.
TER HANDHAVING DER ORDE,
ter gelegenheid van Stoeten, Betoogin
gen, Inrichtingen of Meetingen in
open lucht.
De Gemeenteraad van Poperinghe,
Overwegende dat er maatregelen dienen
genomen te worden om te beletten dat de
Orde zou gestoord worden ter gelegenheid
van Stoeten, Betoogingen, Inrichtingen of
Meetingen in open lucht
Gezien art. 19, 2 lid van de grondwet,
alsook de wet van 16 en 24 Augusti 1790
titel XI artikels 1 en 3 en art. 78 van de
gemeentewet
BESLUIT,
Art. I. Niemand mag, zonder voorat-
gaande schriftelijke machtiging van den heer
Burgemeester op het grondgebied van Pope
ringhe, Stoeten of Betoogingen inrichten,
noch vergaderingen houden op openbare
plaatsen en wegen.
De personen, comiteiten of vcreenig.ngcn
die een stoet of vergadering van dien aa^d
willen inrichten moeten den Burgemeester,
minstens 48 uren op voorhand, hunne aan
vraag doen geworden, met opgave van de
namen der maatschappijen, bonden of gfoe
I pen die eraan zullen deelnemen en de plaats
waar zij zullen gehouden zijn.
j Geep andere groepen of maatschappijen
zullen tot deze stoeten of vergaderingen toe
gelaten zijn.
Art. 2. Het is verboden, regelmatig
toegelaten stoeten, betoogingen of vergade
ringen in open lucht te storen door geroep,
getier, gezang of door tegenbetoogingen van
gelijk welken aard. Het is ten allen tijde
verboden smaad aan de Nationale vlag en
aan het Nationaal lied te brengen.
Art. 3. De samenscholingen van meer
dan vijf personen in de straten en openbare
plaatsen mogen door den Burgemeester ver
boden worden en zullen uiteengedreven zijn,
iedermaal dat de openbare orde of de rust
en de veiligheid der bewoners er door zou
bedreigd of gestoord worden.
Art. 4. Het is verboden in benden in
Stad rond te zwerven, wanorde te stichten
en lawaai te maken.
De stokken, wapens, opschriften of plan
ken en alle andere teekens zullen in beslag
genomen worden.
Art. 5. De overtredingen aan onder
havig politiereglement zullen met politie-
straffen beteugeld worden.
Afschrift van dit besluit zal, in dubbel, aan
den Heer Gouverneur der Provincie over
gemaakt worden tot kennisneming door de
Bes'endige Deputatie. Gelijk afschrift zal aan
den Heer Vrederechter, aar. den Rechtbank
van Eersten Aanleg, aan den Arrondissement
Commissaris en aan den Politiecommissaris
der Stad toegezonden worden.
Aldus gedaan in zitting van 3 April 1937.
Namens den Gemeenteraad
Bij bevel De Secretaris, De Burgemeester
M. Couttenier. J. VANDOOREN.