mijn Ouderdomspensioen bekomen Het Tienjarig Bestaan der Nationale Maatschappij van Belgische Spoorwegen. Ho© zal ik: m NIEUWS- EN NOTARIEEL AANKONDIGINGSBLAD VOOR POPERINGHE EN OMSTREKEN GEBROEDERS DUPONT IDEEN EN DOCUMENTEN PALACE-THEATER 17" JAAR. NUMMER 20. WEEKBLAD 25 CENTIEMEN. ZONDAG 16 MEI 1937. ABONNEMENTEN Jaar. per po«tI 6 fr. Congo 25 fr. Frankrijk 25 fr. Amerika30 fr. Lou. Nummert 0.25 fr. Men abonneert op alle belgische postkantooren. De postabonnenten in Belgie, die van woonst veranderen, moeten dit aangeven in 't poat- bureel dat ben bedient, en niet aan ons. Bij elk schrijven naar inlichtingen wordt men beleefd verzocht een postzegel voor ant woord te voegen. Uitgevers-Eigenaars Yperstraat, 2, POPERINGHE. Poatcheck 484.59 Telefoon 180 Ieder medewerker blijft verantwoordelijk voor zijne bijdragen. Bijdragen in te zenden tegen Donderdag middag. Kleine berichten tegen den Vrijdag middag. Naamlooze ingezonden artikels worden in de scheurmand gegooid. AANKONDIGINGEN Per regel 1.00 h. (minimum 3.00 fr.) Rouwberichten minimum 5.00 fr. Bijzonder Tarief voor Notarissen en Deur waarders. Voor dikwijls te herhalen ve- klamen, prijzen volgens overeenkomst. Alle aankondigingen zijn op voorhand te betalen. Loon per week Min dan 50 fr. van 50 tot 75 van 75 tot 100 van I 00 tot 1 2 5 van 1 25 tot 1 50 van 1 50 tot I 75 We ondervinden nog eiken dag, dat er zooveel menschen zijn die verwaar- loozen van zich in regel te houden met de wet op de Ouderdomspensioenen. En als ze dan 65 jaar oud worden, kijken ze vreemd op als ze bij hunne aanvraag moeten vaststellen, dat ze, ofwel geen pensioen, ofwel een ver minderd pensioen ontvangen. We herinneren eraan, dat alwie voor een patroon werkt, moet aangesloten zijn bij eene pensioenkas en diensvol gens moet storten. De patroon en de werkman moeten elk de helft der stor tingen doen. Ziehier 't bedrag der stortingen Af te Te stort. Totale houden door storting loon patr. p.maand 2.50 2.50 5 fr. 3.50 3.50 7 fr. 5.00 5.00 10 fr. 6.50 6.50 13 fr. 8.00 8.00 16 fr. 9.50 9.50 19 fr. van 1 75 tot 200 I 1.00 11.00 22 fr. meer dan 200 12.50 12.50 25 fr. Vraagt uw stortingskaart aan uw pa troon in de maand dat ge verjaart en draagt ze dan seffens in bij den sekre- taris der lijfrentkas. En laat ze a.u.b. geen maanden of jaren in uw huis lig gen want daardoor ondergaat ge groot verlies. Degenen die bij hun baas inwonen, meiden en anderen, moeten ook beta len en voor hun kost en inwoon moet 10 fr. per dag bij het betaalde loon worden gevoegd om aldus den aftrok te kunnen regelen. DE VRIJE VERZEKERDEN MOETEN OOK STORTEN. Degenen die voor geen baas wer ken en willen genieten van den toe slag moeten ook storten, want het zal steeds waar blijven Wie niets stort zal niets krijgen. De mannen moeten 10 frank per maand storten, de vrouwen moeten 5 fr. per maand storten. Zij moeten die storting alleszins gedaan hebben in hun verjaringsmaand, zoodanig dat ze dan hun kaart kunnen inbrengen bij de lijf rentkas. Veel menschen wachten, spij tig genoeg, te lang om hun kaart in te brengen, en ze vergeten dat ze al dus aangeschreven staan als dit jaar niet gestort te hebben. Zorg dus in regel te zijn. Afsterven is voor hun vrouw en minderjarige kinderen eene weduw- rente. DE NADEELEN VAN DE ONREGELMATIGE STORTINGEN. jaar oud worden Maar die menschen vergeten, dat er benevens hun pensioen ook bij vroegtijdig overlijden een wee- zenrente wordt uitbetaald. En ze zijn talrijk degenen, die, door nalatige stortingen of door 't niet stor ten, nadeel ondergaan. Wilt ge een voorbeeld In de maand Januari 1937 werden in het ministerie 835 vrag eningediend om weduwrente en weezenrente te ont vangen. Van de 835 vragen, moesten er 221 geweigerd worden, omdat ze niet in regel waren, die dus niets kre gen omdat de man nalatig was geweest. Welke wreede slag voor die weduwen en die weezen 1 WAT MOET ER GEDAAN WORDEN ALS GE 65 JAAR OUD WORDT Er zijn nog altijd oude menschen die meenen dat ze hun pensioen van zelf zullen krijgen. Welnu, als ge 65 jaar oud wordt moet gij bij het indie nen van uw laatste stortingskaart eene aanvraag doen bij den secretaris van de lijfrentkas om uw lijfrente te be komen. Dit is in andere woorden zooals de menschen het gewoonlijk noemen de rente aanvragen van uw gestorte gelden. Gij moet ook in den trimester waarin gij 65 jaar oud wordt eene aanvraag doen bij den Ontvan ger der Rijksbelastingen om den koste- loozen toeslag te krijgen. En als gij uwe aanvraag doet, moet ge meedragen uw trouwboekje (als ge getrouwd zijt) ofwel uw eenzelvigheidskaart. Draagt ook mede een van de kaarten die gij van de lijfrentekas hebt teruggekregen omdat daar uw nummer van inschrij ving op staat. Hebt gij een spaarboek je, draagt het mede en zegt niet zoo als vele menschen zeggen Ik zal dan geen pensioen hebben. Dit geplaatst geld komt maar in rekening voor de intresten van uw geld. Hebt ge een huis, verklaar dit aan den ontvanger, in één woord zeg wat ge bezit om ge makkelijker over uw geval te kunnen oordeelen. En krijgt ge van den ont vanger briefjes om de loonen van uw kinderen te doen invullen, doet dit dan en draagt ze hem terug, want dit is noodig. En als al uwe verklaringen ge daan zijn, vraagt dan aan den ontvan ger een bewijs dat ge uwe aanvraag gedaan hebt, de ontvanger zal u dit geven, volgens de voorschriften van de wet. Bewaart dit bewijs goed, en als ge na 'n drietal maanden geen nieuws ont vangen hebt, gaat dan iemand vinden die voor u verder zal zorgen. Er zijn menschen die zeggen als ge Laat ons sluiten met de nuttige raad- hen aanspreekt over de storting voor geving menschen stelt u in regel om hun pensioen, maar ik zal geen 65 later niet teleurgesteld te worden. Naar aanleiding van het afsluiten, op 31 December 1936, van haar tien de maatschappelijk jaar, heeft de Nat. Maatsch. van Belgische Spoorwegen, een boekje uitgegeven waarin de uit slagen, welke zij in den loop van de 10 eerste jaren van haar bestaan heeft weten te verwerven, op beknopte wq- ze uiteengezet zijn. De Nationale Maatschappij der Bel gische Spoorwegen werd opgericht in 1926, toen de financieele toestand van het land zorgwekkend was en het nood zakelijk bleek het belangrijk actief, door de spoorwegen vertegenwoordigd te mobiliseeren om de vlottende schuld te consolideeren. Hare oprichting be antwoordde trouwens aan den zoo dik wijls uitgedrukten wensch het beheer van het net vrij te maken van allen politieken invloed en de Belgische Spoorwegen een zelfstandigheid te ge ven, welke de mogelijkheid zou bie den een exploitatie te verwezenlijken volgens de in de private nijverheid aangenomen werkwijzen. De uitslagen waren in het begin zeer bevredigend doch voor het oogenblik dragen zij het kenmerk van de econo mische crisis, die den omvang van het verkeer, in den loop der vijf laatste jaren, in onrustbarende verhoudingen verminderde. Daarbij ontwikkelde zich insgelijks gedurende deze laatste jaren onder de verschillende vervoermidde len, een ongebreidelde mededinging, waartegen de spoorweg, tengevolge van wetsbepalingen die dagteekenen uit den tijd toen de spoorweg een fei telijk monopolie genoot, zich slechts met beperkte verdedigingsmiddelen verzetten kon. Om haar taak te vervullen, moest de Nationale Maatschappij er naar streven de wijzen van exploitatie van het net te verbeteren en de diensten anders in te richten. Op handelsge bied, vermeerderde ze het aantal ha- rer handelsagenten in Belgie en in het buitenland, terwijl ze, op gebied van herinrichting der diensten, het produc tief werkt trachtte te vermeerderen door de hergroepeering van de dien sten en inzonderheid van de werkplaat sen, waarvan een groot aantal werden afgeschaft, door de verbetering van de werkmethoden der bureelen waar de mechanisatie zeer ver werd doorgedre ven, door de algemeene invoering van de planning voor alle werken, die van de baan inbegrepen, door de zoover mogelijke doorgevoerde inrichting van het kettingwerk, door de verbetering van de werkvoorwaarden, onder meer door een intensievere verlichting, en door de invoering van een moderne nijverheidsboekhouding en van de ge perfectionneerde statistiek- en docu mentatiediensten. De Maatschappij heeft verder ge tracht 't aantal voor het verkeer open gestelde inrichtingen te vermeerderen en is overgegaan tot een herklasseering van de bestaande inrichtingen, om zoo doende ieder daarvan te voorzien, van een personeel dat, wat aantal en hoe danigheid betreft, zoo juist mogelijk past bij de lokale behoeften van het verkeer. Het aantal en de snelheid der reizi gerstreinen werden verhoogd. De last en de snelheid der goede rentreinen werden eveneens verhoogd. Voor postcolli is de aanhuisbestelling daags na dien van verzending gewaar- Dorgd. Het getal der besteldienston dernemingen voor het aan huis afle veren en afhalen werd verdubbeld, zoodat thans 1.300 gemeenten met sa men 6 millioen inwoners aldus van tuis tot huis bediend worden. De verzendingen bij volledige wagens werden ook zooveel mogelijk ver sneld en die bestemd voor den uitvoer r de Belgische zeehavens worden in de tijdruimte van een nacht ver voerd en op een vast uur aan de kaai gebracht. Met het doel nog meer faciliteiten aan het publiek te bezorgen, heeft de Nationale Maatschappij tal van zware en langzaam rijdende treinen door lich tere, snellere en meer frequente trei nen vervangen. Het materieel werd dan ook, in de afgeloopen tien jaren, op groote schaal gemoderniseerd. 1.500 metalen rijtuigen werden in dienst ge steld, alsook Superpacific locomo tieven, electrische treinen voor de baan 3russel-Antwerpen en enkele, tweele dige en drieledige motortreinen met stoom, met Dieselmotor of electrischen dieselmotor. 1000 locomotieven wer den afgebroken en slechts 33 nieuwe werden aangeschaft. Verders wordt de herinrichting van den Dienst van het Materieel geken merkt door de volgende hervormingen: centraliseering van de dienstregelingen van locomotieven voor gansch het net door één enkelen dienst centralisee ring en specialiseering van de werk plaatsen, zoodanig dat een minder groot aantal werkplaatsen onafgebro ken werk verzekerd zijn vereenvou diging en standaardiseering van het on derhoud en de herstelling van het rol- end materieel en het trekmaterieel. Dit alles had voor gevolg dat het aantal stelplaatsen voor locomotieven van 74 in 1926 tot op 61 in 1936 kon ver minderd worden. Het aantal werkplaat sen voor groote herstellingen werd ver- aagd van 6 tot 2, en dit voor middel- aare herstellingen van 19 tot 3. De verbetering van de hoedanigheid der herstellingen en de gevolgen van de rationaliseering der werktuigen en der werkmethoden in de werkplaatsen ïadden als uitslag dat het aantal uren ïandenarbeid gemiddeld besteed aan de groote herstelling eener locomotief tot de helft verminderd is, dat de ki- ometerrit tusschen twee achtereenvol gende groote herstellingen met 60 vermeerdere, terwijl ook de gemiddel de termijn van immobilisatie voor een herstelling met bijna twee derden ver kort werd voor een locomotief, van 55 dagen in 1926 tot op 27 dagen in 1936 gebracht werd voor een rijtuig en van 30 tot op 9 dagen voor een wagen. Ook op de baan werden door de Maatschappij zeer belangrijke werken, waaronder de electrificatie der baan Brussel-Antwerpen een bijzondere ver melding verdient, uitgevoerd om de verbindingen tusschen de voornaamste centra van het land te verbeteren. Zoo werd door haar toedoen, van 1926 tot 1936, de ontwikkeling der banen, waarop niet met meer dan 60 kilometer per uur mocht gereden wor den, van 1.950 kilometer tot op 700 kilometer verminderd, terwijl nu, daa rentegen, snelheden van 90 tot 120 kilometer per uur toegelaten zijn op 2.350 km. banen in plaats van op 1.200 km. in 1926. Tusschen Gent en Brugge bereikt de verwezenlijkte snel heid der treinen thans zelfs 140 km per uur. Terzelfdertijd werd de seininrich- ting der banen verbeterd. Met het doe het aantal ongevallen op den doorrit aan overwegen te verminderen, wer den onderscheidene verbeteringen aan gebracht perfectionneering van de aankondiging der treinen tusschen de seinposten en de bewaakte overwegen; plaatsing van geluids- en lichtseinen tot aankondiging van het dichtgaan der sluitboomen aan de van op afstand be- j waakte overwegen automatische aan kondiging, door geluids- en lichtseinen van het naderen der treinen aan de niet bewaakte overwegen. Zoo waren, op het einde van 1936, reeds 240 over wegen van laatstbedoelde toestellen voorzien. Daar een zeer groot aantal stations van ouden bouw zijn, heeft de Maat schappij getracht den aanblik der ge bouwen te verbeteren. Voor de versie ring met bloemen, die algemeen ge maakt werd, is een jaarlijksche prijs kamp met 25.000 fr. uitgeschreven. In 1936 werd overgegaan tot een proeve van moderniseering van 7 stations der de klasse en, daar de bekomen uit slagen algeheele voldoening gaven, werd besloten, met ingang van 1937, over te gaan tot de stelselmatige mo derniseering van 600 stations, volgens een rhythme van I 00 stations per jaar. Verders werden geheel nieuwe gebou wen opgetrokken te Roux, Bressoux, Duffel, S. Kathelijne Waver, Knocke, Oude God, Hove, Donck, Antwerpen Oost, Boussu-Bois, Musson en Fauquez Andere zijn nog in uitvoering te Auve- lais, Maeseyck en Blankenberghe. De Maatschappij is eveneens over gegaan tot den aanleg van verhoogde perrons, van gangen of voetbruggen naar de perrons en van schuilplaatsen voor reizigers in sommige belangrijke stations. Voor den gewichtigen goederen dienst werden insgelijks moderne lood sen, overeenkomstig met de nieuwe ei- schen, in een groot aantal stations ge- aouwd. Wat nu de financieele uitslagen be treft, die de Nationale Maatschappij gedurende haar eerste tienjarig tijd perk verwezenlijkte, ondergingen zij den invloed der economische gebeur tenissen, namelijk van de groote indus- trieele bedrijvigheid van 192 7 tot '30 en vervolgens van de economische we reldcrisis die met de tweede helft van 930 begon en thans nauwelijks ge ëindigd is. Voor de jaren 1926 tot 1930 werd Deze rubriek is bestemd tot bet opnemen der argumenten welke wij aan verschillende bevoegdheden vragen uit te leggen aan de lezers van de Gazet van Poperinghe ten titel van documentatie. Deze artikels verplichten geenszins de gedragslijn van het blad en wij weerhouden ons het recht deze desnoods in onze kolommen te kritikeeren. rN= Korrespondenten van IDEKEN EN DOKUMENTEN worden vriendelijk verzocht un bijdragen in te dienen bij den Heer F, ilaire LAHAYE. DE NIEUWE GEEST, door H. Story, Voorzitter der Liberale Associatie van Gent. Een nieuwe geest bezielt de Liberale .Par- tij. Met verjongde krachten, met moed en vastberadenheid trekt zij ten strijde. Gedurende jaren, in de laatste eeuw, heeft zij het bewind gevoerd. Zij heeft in het land prachtige inrichtingen, zooals de Spaarkas, de Nationale Bank, tot stand gebracht. Steeds heeft zij op sociaal gebied haar plicht volbracht. Belgie stond destijds voor aan in den vooruitgang. De namen van Ro gier, Lebeau, Frere-Orban hebben met glans onze geschiedenis opgeluisterd. Van 1884 tot 1914 in de minderheid, hebben de liberalen, ondanks alle tegenkan tingen, hunne opvatting, hun standpunt in sociaal-, onderwijs- en militair opzicht, als ook in kiesrecht doen zegevieren. Dan komt de oorlog, de moeilijke jaren van heropbouw en herstel jaren van ge- waanden en bedrieglijken voorspoed, die tot de financieele crisis van 1926 is blijven be staan. Toen heeft men beroep gedaan op de gevoelens van vaderlandsliefde, van solida riteit en tucht. Het was onmogelijk voor onze voormannen Hymans, Masson, Pecher, Janson, Deveze, Lippens en anderen onver schillig te blijven. Zij hebben hun volle, vruchtbare hulp verleend tot de redding van het land. Zonder kiesbelang, zonder voor keur voor hunne persoonlijke gjedachten, met één doel het Vaderland, hebben zij gewerkt. De andere partijen hebben dikwijls mis bruik gemaakt van de edelmoedigheid en de onbaatzuchtigheid van onze leiders. De katholieken, die met de liberalen in de regeering zetelen, die de liberalen niet kunnen missen, voeren tegen hen op kies- gebied een hevigen en hatelijken strijd, niet tegenstaande zij onzen steun, vol verdraag zaamheid, hebben verkregen. Om toelagen voor het vrij onderwijs te bekomen, aar zelen ze niet de liberalen als bedervers en er een totale winst van 1.637 millioen vijf.nden van de «<*ooljeugd te bekladden riet gevaar van demagogie, het gevaar de socialisten aan het bewind te zien komen, geboekt, terwijl voor de jaren 1931 tot 1936 het totaal verlies de som van 323 millioen bedroeg. Van de 1.637 millioen winst werd I 6 millioen op nieuwe boekjaren over gedragen en 1.621 millioen verdeeld onder de aandeelhouders en het per soneel. Hierop ontving de Staat alleen 1.155 millioen. De 823 millioen tekort over de ja ren 1930 tot 1936 werden ten bedrage van 445 millioen afgenomen van de reserves, en het overige, hetzij 378 millioen, komt op het debet van de winst- en verliesrekening, in afwachting van een mogelijke regularisatie. De ge dachte, hoe zeer verspreid zij ook is, dat de Staat tusschenkomt om het te- cort der Nationale Maatschappij te dekken, is dus onjuist. De Nationale Maatschappij heeft al haar krachten ingespannen om de uit gaven te verminderen in de mate welke met een goede exploitatie vereenigbaar is, doch heeft haar uitgaven niet in de zelfde mate kunnen verlagen als haar ontvangsten gedaald zijn, vermits twee derden van de uitgaven onafhankelijk zijn van den omvang van het verkeer. Zij heeft niettemin resultaten verkregen die dienen vermeld te worden. Zoo werden, van 3.208 millioen in 1930. de uitgaven tot 2.135 millioen verlaagd in 1935, wat een vermindering van 1.073 millioen beteekent. Uit voorgaande gegevens, geput in het boekje door de Nationale Maat schappij uitgegeven, blijkt dat zij, in den loop van haar tienjarig bestaan, heel wat werk heeft verwezenlijkt. Vele en schoone verbeteringen, die kunnen waargenomen worden door al- wie van de vervoerdiensten der Natio nale Maatschappij gebruik maakt, wer den tot stand gebracht, maar... hei: dient hier wel gezegd te worden, wei nig ervan kwam onze streek ten goede. PROVINCIALE WEDSTRIJD VOOR ORDE EN NETHEID IN WERKMANSWONINGEN. Deze jaarlijksche wedstrijd zal dit jaar in den loop der maand Augustus gehouden wor den in de Gemeenten der bestuurlijke ar rondissementen leper, Kortrijk en Roeselare. Deze wedstrijd waaraan talrijke en schoo ne prijzen zijn verbonden, is volkomen koste loos en verbindt volstrekt tot niets. Er wot den den inschrijvers alleen maar enkele in lichtingen gevraagd ten einde de inrichters te laten nagaan of de betreffende personen en huizen wel behooren tot de kategorie menschen en woningen bedoeld door het Pro vinciaal Reglement op het stuk. Voor nadere inlichtingen wendde men zich tot het Provinciaal Comité voor den Opschik der Werkmanswoningen. Provinciaal Bestuur met de geldverspilling, voor gevolg, zijn hun als zoovele schrikbeelden. Wie draagt noch tans de grootste verantwoordelijkheid van den benarden toestand van 1935. Was het niet de heer Henri Jaspar, die aan het hoofd der regeering stond, die de spaargelden, de overschotten der gunstige jaren heeft ver kwist. Zonder twijfel hebben de katholieken hunne werken, hunne mannen gesteund met het geld van iedereen. Toen werd er niet meer zooveel van spaar zaamheid noch voorziening gesproken, hulpgelden, toelagen werden verleend zon der de redenen van de verliezen, zonder de verantwoordelijkheden op te sporen. Gedurende die tijden, was het spel voor socialisten gemakkelijk. Zij kenden de moeilijkheden, en de pogingen, welke alle leiders in het werk stelden om de crisis eerst te vermijden en dan later te bekampen. Door hun hevige en dikwijls onjuiste tegenkan- tin, door alle maatregelen stelselmatig te be spotten, en de eerlijkheid van zekere mannen in twijfel te trekken, hebben zij de crisis van 935 heviger en zwaarder gemaakt. Maar toch, toen het zoover kwam, hebben zij de tusschenkomst ingeroepen van de regeering, ten voordeele van de Bank van den Ar beid s> en de socialistische fabrieken In Maart 1935 hebben de drie oude poli tieke groepen begrepen, dat er een grens was aan nuttelooze twisten, en dat de eco nomische toestand kalmte en samenhoorig- heid vorderde. Eens te meer hebben de Liberalen hunne samenwerking beloofd en toegestaan, om den heer Van Zeeland de mogelijkheid te ver schaffen ons financieel en economisch stel sel op een nieuwe en versterkte basis te herbouwen. Het was misschien een fout dat zij op dat oogenblik geen voorafgaande voorwaar den stelden voor onze medewerking. Wij kwamen met reine handen het was hoogst noodig de volle klaarheid en de gezondma king, niet alleen op materieel-, maar ook op moreel gebied te vergen. Wij waren bij zonder aangewezen om die eischen te doen gelden. Ongelukkig is dat niet geschied zoo heeft men aan de ontevredenheid de mogelijkheid gegeven om wantrouwen te wekken, oude schandalen terug aan het licht te brengen, en zoowel eerlijke als oneerlijke menschen aan te vallen en aan den schandpaal te spijkeren kortom, om in t land een ver pestende atmosfeer te verspreiden. In het begin was die woelige minderheid misschien wel met goede inzichten bezield. Nu streven zij maar naar iets de volmacht te veroveren, op om het even welke manier, en zij aarzelen niet een akkoord te sluiten met dezen, die gedurende den oorlog d« bondgenooten van den vijand waren. Het is, voor het minst, een eigenaardige wijze om zuivere toestanden en vertrouwen te scheppen De Belgen willen van de bond genooten van BORMS niet. De Liberale Partij heeft zich hervormd, en velen onzer medeburgers begrijpen nu dat de politieke crisis, buiten het communis me of het fascisme, tot een gunstige oplos sing kan komen. Engeland, de Vereenigde Staten, Skandinavie en ook Nederland zijn landen, waar vooruitstrevende democratieën geluk, vrijheid en voorspoed doen heerschen. De openbare meening zal eindelijk inzien dat de liberalen bijzonder bevoegd zijn om de kern uit te maken van een concentratie, waarbij alle menschen van goeden wil, alle goedgeaarde burgers, zich kunnen aanslui ten, zonder, er op te letten welke hunne sociale klasse is, en tot welk philosophisch geloof zij behooren. De volstrekt noodige samenwerking tus schen al diegenen die hun vaderland liefheb ben zal Belgie weer op den weg van voor uitgang en rust brengen. Daarvoor zullen wij, liberalen, met alle krachten strijden, zonder ontmoediging en zonder verpoozing. Zij die aan het front waren in de lente 1918, zullen zich de lastige dagen van April herinneren, waar het beangstigend gevaar van een breuk in de slaglijnen bestond zelfs in die rampzalige omstandigheden heb ben zij den moed niet opgegeven, maar in tegendeel, de kracht in zich zeiven gevon den om eenige maanden nadien den vijand uit Belgie te verjagen. De Liberalen zijn vast besloten voor orde, vrijheid en socialen vrede te strijden. On der ons geen misverstanden, geen twisten meer. YPERSTRAAT, 38, POPERINGHE. AANSTAANDE WEEK ZATERDAG 22 MEI, OM 8.15 UUR g ZONDAG 23 MEI, OM 4 EN 8 DINSDAG 25 MEI, OM 8.15 UUR WOENSDAG 26 MEI, OM 8.15 U. BERICHT. De Provinciale Commissie van de Schoone Kunsten van West-Vlaande- ren, laat weten dat, in 1937, premies voor de globale som van 3.250 fr. zui len toegekend worden voor de Schil derkunst. Mogen aan de premies mededingen zijn. De belanghebbenden moeten, op hun kosten, hun werken vóór 1 Juli 1937indienen bij voornoemde Com missie, Provinciaal Hof, Groote Markt Brugge. Reglement te bevragen bij de Com missie. al de kunstschilders die in West-Vlaan te Brugge. deren geboren zijn of er sedert vijf jaar WIE BRENGT ER ONS EEN NIEUW De inschrijving blijft open tot einde Juni. verblijven, en ten hoogste 40 jaar oud ABONNENT AAN

HISTORISCHE KRANTEN

De Gazet van Poperinghe (1921-1940) | 1937 | | pagina 1