mijn Ouderdomspensioen bekomen
Het Tienjarig Bestaan der Nationale
Maatschappij van Belgische Spoorwegen.
Ho© zal ik:
m
NIEUWS- EN NOTARIEEL AANKONDIGINGSBLAD VOOR POPERINGHE EN OMSTREKEN
GEBROEDERS DUPONT
IDEEN EN DOCUMENTEN
PALACE-THEATER
17" JAAR. NUMMER 20.
WEEKBLAD 25 CENTIEMEN.
ZONDAG 16 MEI 1937.
ABONNEMENTEN
Jaar. per po«tI 6 fr.
Congo 25 fr.
Frankrijk 25 fr.
Amerika30 fr.
Lou. Nummert 0.25 fr.
Men abonneert op alle belgische
postkantooren.
De postabonnenten in Belgie, die van woonst
veranderen, moeten dit aangeven in 't poat-
bureel dat ben bedient, en niet aan ons.
Bij elk schrijven naar inlichtingen wordt
men beleefd verzocht een postzegel voor ant
woord te voegen.
Uitgevers-Eigenaars
Yperstraat, 2, POPERINGHE.
Poatcheck 484.59 Telefoon 180
Ieder medewerker blijft verantwoordelijk
voor zijne bijdragen. Bijdragen in te
zenden tegen Donderdag middag.
Kleine berichten tegen den Vrijdag middag.
Naamlooze ingezonden artikels worden in
de scheurmand gegooid.
AANKONDIGINGEN
Per regel 1.00 h.
(minimum 3.00 fr.)
Rouwberichten minimum 5.00 fr.
Bijzonder Tarief voor Notarissen en Deur
waarders. Voor dikwijls te herhalen ve-
klamen, prijzen volgens overeenkomst.
Alle aankondigingen zijn op voorhand te
betalen.
Loon per week
Min dan 50 fr.
van 50 tot 75
van 75 tot 100
van I 00 tot 1 2 5
van 1 25 tot 1 50
van 1 50 tot I 75
We ondervinden nog eiken dag, dat
er zooveel menschen zijn die verwaar-
loozen van zich in regel te houden met
de wet op de Ouderdomspensioenen.
En als ze dan 65 jaar oud worden,
kijken ze vreemd op als ze bij hunne
aanvraag moeten vaststellen, dat ze,
ofwel geen pensioen, ofwel een ver
minderd pensioen ontvangen.
We herinneren eraan, dat alwie voor
een patroon werkt, moet aangesloten
zijn bij eene pensioenkas en diensvol
gens moet storten. De patroon en de
werkman moeten elk de helft der stor
tingen doen.
Ziehier 't bedrag der stortingen
Af te Te stort. Totale
houden door storting
loon patr. p.maand
2.50 2.50 5 fr.
3.50 3.50 7 fr.
5.00 5.00 10 fr.
6.50 6.50 13 fr.
8.00 8.00 16 fr.
9.50 9.50 19 fr.
van 1 75 tot 200 I 1.00 11.00 22 fr.
meer dan 200 12.50 12.50 25 fr.
Vraagt uw stortingskaart aan uw pa
troon in de maand dat ge verjaart en
draagt ze dan seffens in bij den sekre-
taris der lijfrentkas. En laat ze a.u.b.
geen maanden of jaren in uw huis lig
gen want daardoor ondergaat ge groot
verlies.
Degenen die bij hun baas inwonen,
meiden en anderen, moeten ook beta
len en voor hun kost en inwoon moet
10 fr. per dag bij het betaalde loon
worden gevoegd om aldus den aftrok
te kunnen regelen.
DE VRIJE VERZEKERDEN
MOETEN OOK STORTEN.
Degenen die voor geen baas wer
ken en willen genieten van den toe
slag moeten ook storten, want het zal
steeds waar blijven
Wie niets stort zal niets krijgen.
De mannen moeten 10 frank per
maand storten, de vrouwen moeten 5
fr. per maand storten. Zij moeten die
storting alleszins gedaan hebben in hun
verjaringsmaand, zoodanig dat ze dan
hun kaart kunnen inbrengen bij de lijf
rentkas. Veel menschen wachten, spij
tig genoeg, te lang om hun kaart in
te brengen, en ze vergeten dat ze al
dus aangeschreven staan als dit jaar
niet gestort te hebben. Zorg dus in
regel te zijn.
Afsterven is voor hun vrouw en
minderjarige kinderen eene weduw-
rente.
DE NADEELEN VAN DE
ONREGELMATIGE STORTINGEN.
jaar oud worden Maar die menschen
vergeten, dat er benevens hun pensioen
ook bij vroegtijdig overlijden een wee-
zenrente wordt uitbetaald.
En ze zijn talrijk degenen, die, door
nalatige stortingen of door 't niet stor
ten, nadeel ondergaan. Wilt ge een
voorbeeld
In de maand Januari 1937 werden
in het ministerie 835 vrag eningediend
om weduwrente en weezenrente te ont
vangen. Van de 835 vragen, moesten
er 221 geweigerd worden, omdat ze
niet in regel waren, die dus niets kre
gen omdat de man nalatig was geweest.
Welke wreede slag voor die weduwen
en die weezen 1
WAT MOET ER GEDAAN
WORDEN ALS GE 65 JAAR
OUD WORDT
Er zijn nog altijd oude menschen
die meenen dat ze hun pensioen van
zelf zullen krijgen. Welnu, als ge 65
jaar oud wordt moet gij bij het indie
nen van uw laatste stortingskaart eene
aanvraag doen bij den secretaris van
de lijfrentkas om uw lijfrente te be
komen. Dit is in andere woorden
zooals de menschen het gewoonlijk
noemen de rente aanvragen van uw
gestorte gelden. Gij moet ook in den
trimester waarin gij 65 jaar oud wordt
eene aanvraag doen bij den Ontvan
ger der Rijksbelastingen om den koste-
loozen toeslag te krijgen. En als gij uwe
aanvraag doet, moet ge meedragen
uw trouwboekje (als ge getrouwd zijt)
ofwel uw eenzelvigheidskaart. Draagt
ook mede een van de kaarten die gij
van de lijfrentekas hebt teruggekregen
omdat daar uw nummer van inschrij
ving op staat. Hebt gij een spaarboek
je, draagt het mede en zegt niet zoo
als vele menschen zeggen Ik zal dan
geen pensioen hebben. Dit geplaatst
geld komt maar in rekening voor de
intresten van uw geld. Hebt ge een
huis, verklaar dit aan den ontvanger,
in één woord zeg wat ge bezit om ge
makkelijker over uw geval te kunnen
oordeelen. En krijgt ge van den ont
vanger briefjes om de loonen van uw
kinderen te doen invullen, doet dit dan
en draagt ze hem terug, want dit is
noodig. En als al uwe verklaringen ge
daan zijn, vraagt dan aan den ontvan
ger een bewijs dat ge uwe aanvraag
gedaan hebt, de ontvanger zal u dit
geven, volgens de voorschriften van
de wet.
Bewaart dit bewijs goed, en als ge
na 'n drietal maanden geen nieuws ont
vangen hebt, gaat dan iemand vinden
die voor u verder zal zorgen.
Er zijn menschen die zeggen als ge Laat ons sluiten met de nuttige raad-
hen aanspreekt over de storting voor geving menschen stelt u in regel om
hun pensioen, maar ik zal geen 65 later niet teleurgesteld te worden.
Naar aanleiding van het afsluiten,
op 31 December 1936, van haar tien
de maatschappelijk jaar, heeft de Nat.
Maatsch. van Belgische Spoorwegen,
een boekje uitgegeven waarin de uit
slagen, welke zij in den loop van de
10 eerste jaren van haar bestaan heeft
weten te verwerven, op beknopte wq-
ze uiteengezet zijn.
De Nationale Maatschappij der Bel
gische Spoorwegen werd opgericht in
1926, toen de financieele toestand van
het land zorgwekkend was en het nood
zakelijk bleek het belangrijk actief,
door de spoorwegen vertegenwoordigd
te mobiliseeren om de vlottende schuld
te consolideeren. Hare oprichting be
antwoordde trouwens aan den zoo dik
wijls uitgedrukten wensch het beheer
van het net vrij te maken van allen
politieken invloed en de Belgische
Spoorwegen een zelfstandigheid te ge
ven, welke de mogelijkheid zou bie
den een exploitatie te verwezenlijken
volgens de in de private nijverheid
aangenomen werkwijzen.
De uitslagen waren in het begin zeer
bevredigend doch voor het oogenblik
dragen zij het kenmerk van de econo
mische crisis, die den omvang van het
verkeer, in den loop der vijf laatste
jaren, in onrustbarende verhoudingen
verminderde. Daarbij ontwikkelde zich
insgelijks gedurende deze laatste jaren
onder de verschillende vervoermidde
len, een ongebreidelde mededinging,
waartegen de spoorweg, tengevolge
van wetsbepalingen die dagteekenen
uit den tijd toen de spoorweg een fei
telijk monopolie genoot, zich slechts
met beperkte verdedigingsmiddelen
verzetten kon.
Om haar taak te vervullen, moest
de Nationale Maatschappij er naar
streven de wijzen van exploitatie van
het net te verbeteren en de diensten
anders in te richten. Op handelsge
bied, vermeerderde ze het aantal ha-
rer handelsagenten in Belgie en in het
buitenland, terwijl ze, op gebied van
herinrichting der diensten, het produc
tief werkt trachtte te vermeerderen
door de hergroepeering van de dien
sten en inzonderheid van de werkplaat
sen, waarvan een groot aantal werden
afgeschaft, door de verbetering van de
werkmethoden der bureelen waar de
mechanisatie zeer ver werd doorgedre
ven, door de algemeene invoering van
de planning voor alle werken, die van
de baan inbegrepen, door de zoover
mogelijke doorgevoerde inrichting van
het kettingwerk, door de verbetering
van de werkvoorwaarden, onder meer
door een intensievere verlichting, en
door de invoering van een moderne
nijverheidsboekhouding en van de ge
perfectionneerde statistiek- en docu
mentatiediensten.
De Maatschappij heeft verder ge
tracht 't aantal voor het verkeer open
gestelde inrichtingen te vermeerderen
en is overgegaan tot een herklasseering
van de bestaande inrichtingen, om zoo
doende ieder daarvan te voorzien, van
een personeel dat, wat aantal en hoe
danigheid betreft, zoo juist mogelijk
past bij de lokale behoeften van het
verkeer.
Het aantal en de snelheid der reizi
gerstreinen werden verhoogd.
De last en de snelheid der goede
rentreinen werden eveneens verhoogd.
Voor postcolli is de aanhuisbestelling
daags na dien van verzending gewaar-
Dorgd. Het getal der besteldienston
dernemingen voor het aan huis afle
veren en afhalen werd verdubbeld,
zoodat thans 1.300 gemeenten met sa
men 6 millioen inwoners aldus van
tuis tot huis bediend worden. De
verzendingen bij volledige wagens
werden ook zooveel mogelijk ver
sneld en die bestemd voor den uitvoer
r de Belgische zeehavens worden
in de tijdruimte van een nacht ver
voerd en op een vast uur aan de kaai
gebracht.
Met het doel nog meer faciliteiten
aan het publiek te bezorgen, heeft de
Nationale Maatschappij tal van zware
en langzaam rijdende treinen door lich
tere, snellere en meer frequente trei
nen vervangen. Het materieel werd dan
ook, in de afgeloopen tien jaren, op
groote schaal gemoderniseerd. 1.500
metalen rijtuigen werden in dienst ge
steld, alsook Superpacific locomo
tieven, electrische treinen voor de baan
3russel-Antwerpen en enkele, tweele
dige en drieledige motortreinen met
stoom, met Dieselmotor of electrischen
dieselmotor. 1000 locomotieven wer
den afgebroken en slechts 33 nieuwe
werden aangeschaft.
Verders wordt de herinrichting van
den Dienst van het Materieel geken
merkt door de volgende hervormingen:
centraliseering van de dienstregelingen
van locomotieven voor gansch het net
door één enkelen dienst centralisee
ring en specialiseering van de werk
plaatsen, zoodanig dat een minder
groot aantal werkplaatsen onafgebro
ken werk verzekerd zijn vereenvou
diging en standaardiseering van het on
derhoud en de herstelling van het rol-
end materieel en het trekmaterieel. Dit
alles had voor gevolg dat het aantal
stelplaatsen voor locomotieven van 74
in 1926 tot op 61 in 1936 kon ver
minderd worden. Het aantal werkplaat
sen voor groote herstellingen werd ver-
aagd van 6 tot 2, en dit voor middel-
aare herstellingen van 19 tot 3.
De verbetering van de hoedanigheid
der herstellingen en de gevolgen van
de rationaliseering der werktuigen en
der werkmethoden in de werkplaatsen
ïadden als uitslag dat het aantal uren
ïandenarbeid gemiddeld besteed aan
de groote herstelling eener locomotief
tot de helft verminderd is, dat de ki-
ometerrit tusschen twee achtereenvol
gende groote herstellingen met 60
vermeerdere, terwijl ook de gemiddel
de termijn van immobilisatie voor een
herstelling met bijna twee derden ver
kort werd voor een locomotief, van 55
dagen in 1926 tot op 27 dagen in
1936 gebracht werd voor een rijtuig
en van 30 tot op 9 dagen voor een
wagen.
Ook op de baan werden door de
Maatschappij zeer belangrijke werken,
waaronder de electrificatie der baan
Brussel-Antwerpen een bijzondere ver
melding verdient, uitgevoerd om de
verbindingen tusschen de voornaamste
centra van het land te verbeteren.
Zoo werd door haar toedoen, van
1926 tot 1936, de ontwikkeling der
banen, waarop niet met meer dan 60
kilometer per uur mocht gereden wor
den, van 1.950 kilometer tot op 700
kilometer verminderd, terwijl nu, daa
rentegen, snelheden van 90 tot 120
kilometer per uur toegelaten zijn op
2.350 km. banen in plaats van op
1.200 km. in 1926. Tusschen Gent en
Brugge bereikt de verwezenlijkte snel
heid der treinen thans zelfs 140 km
per uur.
Terzelfdertijd werd de seininrich-
ting der banen verbeterd. Met het doe
het aantal ongevallen op den doorrit
aan overwegen te verminderen, wer
den onderscheidene verbeteringen aan
gebracht perfectionneering van de
aankondiging der treinen tusschen de
seinposten en de bewaakte overwegen;
plaatsing van geluids- en lichtseinen
tot aankondiging van het dichtgaan der
sluitboomen aan de van op afstand be-
j waakte overwegen automatische aan
kondiging, door geluids- en lichtseinen
van het naderen der treinen aan de niet
bewaakte overwegen. Zoo waren, op
het einde van 1936, reeds 240 over
wegen van laatstbedoelde toestellen
voorzien.
Daar een zeer groot aantal stations
van ouden bouw zijn, heeft de Maat
schappij getracht den aanblik der ge
bouwen te verbeteren. Voor de versie
ring met bloemen, die algemeen ge
maakt werd, is een jaarlijksche prijs
kamp met 25.000 fr. uitgeschreven. In
1936 werd overgegaan tot een proeve
van moderniseering van 7 stations der
de klasse en, daar de bekomen uit
slagen algeheele voldoening gaven,
werd besloten, met ingang van 1937,
over te gaan tot de stelselmatige mo
derniseering van 600 stations, volgens
een rhythme van I 00 stations per jaar.
Verders werden geheel nieuwe gebou
wen opgetrokken te Roux, Bressoux,
Duffel, S. Kathelijne Waver, Knocke,
Oude God, Hove, Donck, Antwerpen
Oost, Boussu-Bois, Musson en Fauquez
Andere zijn nog in uitvoering te Auve-
lais, Maeseyck en Blankenberghe.
De Maatschappij is eveneens over
gegaan tot den aanleg van verhoogde
perrons, van gangen of voetbruggen
naar de perrons en van schuilplaatsen
voor reizigers in sommige belangrijke
stations.
Voor den gewichtigen goederen
dienst werden insgelijks moderne lood
sen, overeenkomstig met de nieuwe ei-
schen, in een groot aantal stations ge-
aouwd.
Wat nu de financieele uitslagen be
treft, die de Nationale Maatschappij
gedurende haar eerste tienjarig tijd
perk verwezenlijkte, ondergingen zij
den invloed der economische gebeur
tenissen, namelijk van de groote indus-
trieele bedrijvigheid van 192 7 tot '30
en vervolgens van de economische we
reldcrisis die met de tweede helft van
930 begon en thans nauwelijks ge
ëindigd is.
Voor de jaren 1926 tot 1930 werd
Deze rubriek is bestemd tot bet opnemen der argumenten welke wij aan verschillende
bevoegdheden vragen uit te leggen aan de lezers van de Gazet van Poperinghe ten
titel van documentatie.
Deze artikels verplichten geenszins de gedragslijn van het blad en wij weerhouden ons
het recht deze desnoods in onze kolommen te kritikeeren.
rN= Korrespondenten van IDEKEN EN DOKUMENTEN worden vriendelijk verzocht
un bijdragen in te dienen bij den Heer F, ilaire LAHAYE.
DE NIEUWE GEEST,
door H. Story, Voorzitter der Liberale Associatie van Gent.
Een nieuwe geest bezielt de Liberale .Par-
tij.
Met verjongde krachten, met moed en
vastberadenheid trekt zij ten strijde.
Gedurende jaren, in de laatste eeuw, heeft
zij het bewind gevoerd. Zij heeft in het land
prachtige inrichtingen, zooals de Spaarkas,
de Nationale Bank, tot stand gebracht.
Steeds heeft zij op sociaal gebied haar
plicht volbracht. Belgie stond destijds voor
aan in den vooruitgang. De namen van Ro
gier, Lebeau, Frere-Orban hebben met glans
onze geschiedenis opgeluisterd.
Van 1884 tot 1914 in de minderheid,
hebben de liberalen, ondanks alle tegenkan
tingen, hunne opvatting, hun standpunt in
sociaal-, onderwijs- en militair opzicht, als
ook in kiesrecht doen zegevieren.
Dan komt de oorlog, de moeilijke jaren
van heropbouw en herstel jaren van ge-
waanden en bedrieglijken voorspoed, die tot
de financieele crisis van 1926 is blijven be
staan.
Toen heeft men beroep gedaan op de
gevoelens van vaderlandsliefde, van solida
riteit en tucht. Het was onmogelijk voor
onze voormannen Hymans, Masson, Pecher,
Janson, Deveze, Lippens en anderen onver
schillig te blijven. Zij hebben hun volle,
vruchtbare hulp verleend tot de redding van
het land. Zonder kiesbelang, zonder voor
keur voor hunne persoonlijke gjedachten,
met één doel het Vaderland, hebben zij
gewerkt.
De andere partijen hebben dikwijls mis
bruik gemaakt van de edelmoedigheid en de
onbaatzuchtigheid van onze leiders.
De katholieken, die met de liberalen in
de regeering zetelen, die de liberalen niet
kunnen missen, voeren tegen hen op kies-
gebied een hevigen en hatelijken strijd, niet
tegenstaande zij onzen steun, vol verdraag
zaamheid, hebben verkregen. Om toelagen
voor het vrij onderwijs te bekomen, aar
zelen ze niet de liberalen als bedervers en
er een totale winst van 1.637 millioen vijf.nden van de «<*ooljeugd te bekladden
riet gevaar van demagogie, het gevaar de
socialisten aan het bewind te zien komen,
geboekt, terwijl voor de jaren 1931 tot
1936 het totaal verlies de som van
323 millioen bedroeg.
Van de 1.637 millioen winst werd
I 6 millioen op nieuwe boekjaren over
gedragen en 1.621 millioen verdeeld
onder de aandeelhouders en het per
soneel. Hierop ontving de Staat alleen
1.155 millioen.
De 823 millioen tekort over de ja
ren 1930 tot 1936 werden ten bedrage
van 445 millioen afgenomen van de
reserves, en het overige, hetzij 378
millioen, komt op het debet van de
winst- en verliesrekening, in afwachting
van een mogelijke regularisatie. De ge
dachte, hoe zeer verspreid zij ook is,
dat de Staat tusschenkomt om het te-
cort der Nationale Maatschappij te
dekken, is dus onjuist.
De Nationale Maatschappij heeft al
haar krachten ingespannen om de uit
gaven te verminderen in de mate welke
met een goede exploitatie vereenigbaar
is, doch heeft haar uitgaven niet in de
zelfde mate kunnen verlagen als haar
ontvangsten gedaald zijn, vermits twee
derden van de uitgaven onafhankelijk
zijn van den omvang van het verkeer.
Zij heeft niettemin resultaten verkregen
die dienen vermeld te worden. Zoo
werden, van 3.208 millioen in 1930.
de uitgaven tot 2.135 millioen verlaagd
in 1935, wat een vermindering van
1.073 millioen beteekent.
Uit voorgaande gegevens, geput in
het boekje door de Nationale Maat
schappij uitgegeven, blijkt dat zij, in
den loop van haar tienjarig bestaan,
heel wat werk heeft verwezenlijkt.
Vele en schoone verbeteringen, die
kunnen waargenomen worden door al-
wie van de vervoerdiensten der Natio
nale Maatschappij gebruik maakt, wer
den tot stand gebracht, maar... hei:
dient hier wel gezegd te worden, wei
nig ervan kwam onze streek ten goede.
PROVINCIALE WEDSTRIJD VOOR ORDE
EN NETHEID IN WERKMANSWONINGEN.
Deze jaarlijksche wedstrijd zal dit jaar in
den loop der maand Augustus gehouden wor
den in de Gemeenten der bestuurlijke ar
rondissementen leper, Kortrijk en Roeselare.
Deze wedstrijd waaraan talrijke en schoo
ne prijzen zijn verbonden, is volkomen koste
loos en verbindt volstrekt tot niets. Er wot
den den inschrijvers alleen maar enkele in
lichtingen gevraagd ten einde de inrichters
te laten nagaan of de betreffende personen
en huizen wel behooren tot de kategorie
menschen en woningen bedoeld door het Pro
vinciaal Reglement op het stuk.
Voor nadere inlichtingen wendde men zich
tot het Provinciaal Comité voor den Opschik
der Werkmanswoningen. Provinciaal Bestuur
met de geldverspilling, voor gevolg, zijn hun
als zoovele schrikbeelden. Wie draagt noch
tans de grootste verantwoordelijkheid van
den benarden toestand van 1935. Was het
niet de heer Henri Jaspar, die aan het hoofd
der regeering stond, die de spaargelden, de
overschotten der gunstige jaren heeft ver
kwist. Zonder twijfel hebben de katholieken
hunne werken, hunne mannen gesteund met
het geld van iedereen.
Toen werd er niet meer zooveel van spaar
zaamheid noch voorziening gesproken,
hulpgelden, toelagen werden verleend zon
der de redenen van de verliezen, zonder de
verantwoordelijkheden op te sporen.
Gedurende die tijden, was het spel voor
socialisten gemakkelijk. Zij kenden de
moeilijkheden, en de pogingen, welke alle
leiders in het werk stelden om de crisis eerst
te vermijden en dan later te bekampen. Door
hun hevige en dikwijls onjuiste tegenkan-
tin, door alle maatregelen stelselmatig te be
spotten, en de eerlijkheid van zekere mannen
in twijfel te trekken, hebben zij de crisis van
935 heviger en zwaarder gemaakt. Maar
toch, toen het zoover kwam, hebben zij de
tusschenkomst ingeroepen van de regeering,
ten voordeele van de Bank van den Ar
beid s> en de socialistische fabrieken
In Maart 1935 hebben de drie oude poli
tieke groepen begrepen, dat er een grens
was aan nuttelooze twisten, en dat de eco
nomische toestand kalmte en samenhoorig-
heid vorderde.
Eens te meer hebben de Liberalen hunne
samenwerking beloofd en toegestaan, om den
heer Van Zeeland de mogelijkheid te ver
schaffen ons financieel en economisch stel
sel op een nieuwe en versterkte basis te
herbouwen.
Het was misschien een fout dat zij op
dat oogenblik geen voorafgaande voorwaar
den stelden voor onze medewerking. Wij
kwamen met reine handen het was hoogst
noodig de volle klaarheid en de gezondma
king, niet alleen op materieel-, maar ook
op moreel gebied te vergen. Wij waren bij
zonder aangewezen om die eischen te doen
gelden.
Ongelukkig is dat niet geschied zoo heeft
men aan de ontevredenheid de mogelijkheid
gegeven om wantrouwen te wekken, oude
schandalen terug aan het licht te brengen,
en zoowel eerlijke als oneerlijke menschen
aan te vallen en aan den schandpaal te
spijkeren kortom, om in t land een ver
pestende atmosfeer te verspreiden.
In het begin was die woelige minderheid
misschien wel met goede inzichten bezield.
Nu streven zij maar naar iets de volmacht
te veroveren, op om het even welke manier,
en zij aarzelen niet een akkoord te sluiten
met dezen, die gedurende den oorlog d«
bondgenooten van den vijand waren.
Het is, voor het minst, een eigenaardige
wijze om zuivere toestanden en vertrouwen
te scheppen De Belgen willen van de bond
genooten van BORMS niet.
De Liberale Partij heeft zich hervormd,
en velen onzer medeburgers begrijpen nu
dat de politieke crisis, buiten het communis
me of het fascisme, tot een gunstige oplos
sing kan komen. Engeland, de Vereenigde
Staten, Skandinavie en ook Nederland zijn
landen, waar vooruitstrevende democratieën
geluk, vrijheid en voorspoed doen heerschen.
De openbare meening zal eindelijk inzien
dat de liberalen bijzonder bevoegd zijn om
de kern uit te maken van een concentratie,
waarbij alle menschen van goeden wil, alle
goedgeaarde burgers, zich kunnen aanslui
ten, zonder, er op te letten welke hunne
sociale klasse is, en tot welk philosophisch
geloof zij behooren.
De volstrekt noodige samenwerking tus
schen al diegenen die hun vaderland liefheb
ben zal Belgie weer op den weg van voor
uitgang en rust brengen.
Daarvoor zullen wij, liberalen, met alle
krachten strijden, zonder ontmoediging en
zonder verpoozing.
Zij die aan het front waren in de lente
1918, zullen zich de lastige dagen van April
herinneren, waar het beangstigend gevaar
van een breuk in de slaglijnen bestond
zelfs in die rampzalige omstandigheden heb
ben zij den moed niet opgegeven, maar in
tegendeel, de kracht in zich zeiven gevon
den om eenige maanden nadien den vijand
uit Belgie te verjagen.
De Liberalen zijn vast besloten voor orde,
vrijheid en socialen vrede te strijden. On
der ons geen misverstanden, geen twisten
meer.
YPERSTRAAT, 38, POPERINGHE.
AANSTAANDE WEEK
ZATERDAG 22 MEI, OM 8.15 UUR g
ZONDAG 23 MEI, OM 4 EN 8
DINSDAG 25 MEI, OM 8.15 UUR
WOENSDAG 26 MEI, OM 8.15 U.
BERICHT.
De Provinciale Commissie van de
Schoone Kunsten van West-Vlaande-
ren, laat weten dat, in 1937, premies
voor de globale som van 3.250 fr. zui
len toegekend worden voor de Schil
derkunst.
Mogen aan de premies mededingen
zijn.
De belanghebbenden moeten, op
hun kosten, hun werken vóór 1 Juli
1937indienen bij voornoemde Com
missie, Provinciaal Hof, Groote Markt
Brugge.
Reglement te bevragen bij de Com
missie.
al de kunstschilders die in West-Vlaan
te Brugge. deren geboren zijn of er sedert vijf jaar WIE BRENGT ER ONS EEN NIEUW
De inschrijving blijft open tot einde Juni. verblijven, en ten hoogste 40 jaar oud ABONNENT AAN