Plezierreis naar Blankenberghe Kunnen wij de Zuidergrens verdedigen GOUDEM BRUILOFT TE POPERIHGHE. 18- JAAR. NUMMER 35. WEEKBLAD 25 CENTIEMEN. ZONDAG 28 OOGST 1938. ABONNEMENTEN M en abonneert op alle belgische postkan tooren. NIEUWS EN NOTARIEEL AANKONDIGINGSBLAD VOOR POPERINGHE EN OMSTREKEN AANKONDIGINGEN GEBROEDERS DUPONT Y perstraat. 2, POPERINGHE. ER ZIJN MOMENTEN IN DE GESCHIEDENIS DAT EEN VOLK MOET KIEZEN Over 72 dagen zullen wij het weten naar de internationale politieke weer- voorspellers beweren, of wij oorlog krijgen, dan wel vrede. Inderdaad plaatsen zij tusschen I 5 Augustus en 1 November, de kritische periode, waarop Duitschland en Italië een be slissing moeten treffen, of zij al dan niet den grooten sprong in het onbe kende zullen wagen, die een oorlog tegen Frankrijk en Engeland voor hen zou beteekenen, vooral als wij denken aan de woorden van Cordell Huil, en die, thans bevestigd door Roosevelt zelf, wel geen twijfel overlaten over de sympathieën van Amerika bij een der gelijk conflict. Deze periode tusschen 1 5 Augustus en 1 November, verklaren genoemde weervoorspellers aldus als vóór 1 No vember de oorlog in Spanje niet ten einde is, duurt hij nog een vollen Win ter, en dan kan Italië Frankrijk niet hinderen bij een mogelijken strijd te gen Duitschland, vermits het dan Frank rijk niet kan beletten reserves aan te voeren uit Afrika, want daarvoor is de hulp van Spanje noodig. Evenmin kan het Engeland den weg naar de Mid- dellandsche Zee langs Gibraltar afsnij den, terwijl het voor een rechtstreek- schen oorlog met Frankrijk slechts als slagveld beschikt over de gemeen schappelijke grens, zijnde de meest on herbergzame bergketen in Europa, of wel een aanval door Zwitserland moet wagen, waarvoor Mussolini zich, om verschillende redenen, wel zal wach ten. Zoolang van den anderen kant, En geland blijft bemiddelen in Tsjecho- Slowakije, kan Duitschland niet ge welddadig optreden, zonder zich te genover de gansche wereld in het on gelijk te stellen. Kan Lord Runciman dus steeds weer opnieuw tijd winnen, en de zaak rek ken tot 1 November, dan is de vrede gered, want dan krijgt Frankrijk tijd om tegen den volgenden Zomer zijn luchtmacht te verdubbelen, en tegen de volgende Lente brengt ook Hoare Belisha, de Britsche minister van Oor log, zes nieuwe gemotoriseerde divisies te been, die op het eerste teeken naar het vasteland komen, zoodat het Ro- me-Berlijn den lust wel zal ontgaan zich te wagen in een avontuur, dat den wissen ondergang van hun volk en hun land zou beteekenen. Deze angstige periode, die wij thans blijkbaar beleven, moet ons daarom nog niet tot wanhoop drijven, vermits het aan Chamberlain en Halifax tot nog toe steeds gelukt is, de catastroof te vermijden, eerst door het Paasch- accoord met Italië, daarna door de volksstemming van Schuschnigg in Oos tenrijk, die wel niet belet heeft dat dit land in handen van Hitier gevallen is, maar die toch dien val gevoelig ver traagd heeft, en ten slotte door het krachtdadig optreden van Engeland en Frankrijk, tegenover Duitschland in de zaak van Tsjecho-Slowakije. Er is dus geen reden om te veronderstellen dat het niet op die manier verder zou kun nen gaan, en te denken, dat de oorlog onvermijdelijk is. Intusschen moeten wij paraat blijven niet om zelf met de wapens te kunnen ingrijpen, want dat zou krankzinnig zijn, maar om te voorkomen dat men in onze zwakheid een gunstigen factor zou zien om juist langs ons land den strijd in te zetten, en dus andermaal ons land te kiezen als slagveld voor het beslechten van de Europeesche veeten. De vraag mag dan gesteld, of het nu wel het geschikte oogenblik is, om te keffen over Fransche vlaggen te Spa, om dan nog niet te spreken van de vraag van den communist Lahaut, die op dit oogenblik aan den heer K. Huysmans gevraagd heeft om dadelijk de Kamer bijeen te roepen vermits hij noodig de regeering moet interpellee- ren over de maneuvers, over de ver dediging van onze Zuidergrens en over de geruchten, volgens dewelke onze regeenng zinnens zou zijn een verte genwoordiger naar de regeering van Burgos te zenden. Nog veel minder lijkt ons het kabaal gewettigd, dat thans in sommige krin gen werd opgezet, naar aanleiding van de Yzerbedevaart, voor een volledige neutraliteitspolitiek, niet zoozeer ter- wille van deze neutraliteitspolitiek zelf want in dat opzicht kunnen wij vol komen met hen meevoelenmaar ter- wille van het daaruit als vanzelf voort vloeiende corrolarium van de verdedi ging van onze Zuidergrens. Er zijn momenten in de geschiedenis dat een volk kiezen moet, welken weg het uit wil. Meermaals hebben wij, van Artevelde tot Albert I, voor deze keuse gestaan, en thans is het moment daar, weer eens het eigen geweten en 't hoo- ger belang te laten spreken, om in het diepste van ons gemoed te bepalen, welken weg wij wenschen op te gaan. En dan hoeven wij daarom onze mee ning nog niet over de daken uit te schreeuwen, of de haantjes vooruit te zijn, en zelf niet het vuur aan de lont steken. Wel moeten wij bereid zijn,om klaar te zien, waar het gevaar ligt, en hoe wij zullen handelen als de nood aan den man komt. En dit alles kan dan worden samengevat in deze enkele vraag Moeten wij thans versterkin gen aanleggen aan de Fransche grens, en daarvoor de middelen aanwenden, die wij zouden kunnen gebruiken tot betere versterking van onze Oostgrens? Een element bij de beoordeeling van deze kwestie mag wel zijn, of wij ooit in staat zouden zijn, deze Zuidergrens doelmatig te verdedigen. Deze grens lijn is veel langer dan die, welke wij met Duitschland gemeen hebben, en terwijl er aan de Duitsche grens reeds natuurlijke verdedigingsmiddelen be staan, namelijk de Maasvallei, is dit voor de Fransche grens niet het geval. De verdediging van deze grens zou dus nog veel duurder uitkomen dan de reeds zoo dure verdedigingswerken aan de Oostgrens, en die overigens nog niet geheel zijn voltooid, terwijl er ook weer nieuwe grenseenheden zouden moeten in het leven geroepen worden, waarvoor wij bezwaarlijk de vrijwilli gers zouden vindèn, om nog niet te spreken van de hooge kosten die ook daaruit weer zouden voortspruiten.Het heele princiep van de landsverdediging aan de grens zou moeten opgegeven worden, en het leger zou moeten sa mengetrokken worden in het centrum van het land, en zoo ongeveer op een draaischijf geplaatst worden, om in alle En, wie over den hond springt, moet richtingen doelmatig te kunnen optre- ook over den staart kunnen. Een ver den. I dediging tegen een aanval uit 't Wes- De militaire voorraden, thans opge- ten en het Zuiden, brengt noodzakelijk stapeld in het Westen van het land, een samenwerking mee met Duitsch- zoover mogelijk van de Oostgrens, [land, vermits wij in geen geval in staat zouden buiten het bereik van de Fran- zouden zijn eigenmachtig een dergelij- schen moeten ondergebracht worden. Een aanval van Frankrijk is in de ken aanval af te weren, een aanval die vanzelfsprekend tegen Duitschland zou huidige omstandigheden niet goed gericht zijn, welk land wij, als een van denkbaar zonder een tusschenkomst de waarborgende mogendheden voor van Engeland, en wij zouden dus ook onze onafhankelijkheid, zouden moe- onze kust tegen een aanval van de En- ten ter hulp roepen, gelsche vloot te verdedigen hebben. En j Wij moeten den moed hebben te zelfs zouden wij in dit geval onze ko- kiezen, en deze keuze zal er dan in lonie in staat van verdediging moeten ieder geval eene zijn ten voordeele brengen, want hoe zouden wij deze van den integralen vrede. Maar ons van uit het moederland kunnen ter hulp I verlangen naar vrede mag ons niet komen, tegen de Engelschen. die de j blind maken voor alle gevaren, meesters zijn van de zee D. R. LIBERALE JONGE WACHT - OP ZONDAG 4 SEPTEMBER POPERINGE 1938 ALLE LIBERALEN ER NAARTOE VERTREK OM 8 U. Schrijf in bij Marius Lauwers PRIJS 15 FR. KORTSTONDIGE FRANSCHE REGEERINGSCRISIS De Heeren Ramadier en Frossard nemen ontslag. De Heeren de Monzie en Pomaret worden Minister. De heer Edouard Daladier heeft aan de heeren Frossard en Ramadier zijn spijt betuigd voor hun genomen besluit, ontslag als minister te nemen. Hij heeft hun den dank der regeering overge maakt voor de hartelijke samenwer king, gedurende verschillende maan den. De heer E. Daladier heeft aan den voorzitter der republiek, ter ondertee- kening, de benoeming voorgelegd van de heer de Monzie, tot minister van Openbare Werken, en Pomaret, tot mi nister van Arbeid. De meening van den heer Daladier. Op het oogenblik dat hij het minis terie van oorlog verliet, heeft de heer Daladier bevestigd, dat het het gedeel te uit zijn radio-rede, betreffende de 40-urenweek inderdaad geweest is, dat oorzaak was van de ontslagname van de heeren Frossard en Ramadier. De heer Daladier, verklaarde de per soonlijke meening van de ontslagne mers te eerbiedigen, doch hield eraan, te verzekeren, dat het land zich-zelf maar al werkende kan redden. Door dan, normaal te werken, want Frank rijk is het eenige land, waar de 40-uren week in voege is. Als voorbeeld haalde het hoofd der regeering aan, dat een belangrijke in stelling onlangs eene bestelling van 1 5 millioen frank welke uit de Vereenigde Staten kwam, heeft moeten weigeren, doordat de toepassing van de 40-uren week die instelling niet toeliet, de be stelling uit te voeren. De heer Daladier verklaarde zich in princiep niet tegen de 40-urenweek, er is zelfs geen spraak van, ze af te schaf fen, maar hij is van oordeel, dat de fa brieken normaal moeten kunnen wer ken, om den economischen toestand te herstellen en te voldoen aan de be hoeften van de nationale verdediging. De machtsverhoudingen ongewijzigd. In minder dan vier uren is het den heer Daladier gelukt, de ministerieele crisis op te lossen, welke ontstaan was door het ontslag van de heeren Fros sard en Ramadier. PROEFT CASTAR BIER IDEEEN EN DOCUMENTEN INTERCONTINENTALE LUCHTVERBINDINGEN. Maandag vierden de echtelingen H. herberg Het Katje Noordstraat. Decoker-Billiau, hun Gouden Bruiloft. Uit hun huwelijk sproten tw-aalf kin- Immers het was 50 jaar, dag op dag. deren, waarvan nog zeven in leven zijn dat M. Henri Decoker met Juffrouw Vijf zijn gehuwd. De gelukkige jubila- Renilde Billiau, te Poperinghe in het rissen tellen thans 7 kleinkinderen Na een mis van dankzegging te heb- LANDBOUWKRONIEK zers aangezet om meikevers te vangen. Deze geeft men aan het gevogelte of- ben bijgewoond in Sint Bertinuskerk. I Verdelging van meikevers en larven, wel werpt men ze in den aalput. werden de jubilarissen plechtig door Een zeer doeltreffend middel is het De meikevers leggen liefst hun eiers Burgemeester andooren en enkele le- vangen der meikevers, zoodra ze zich in een verschen warmen grond. b. v. den van het gemeentebestuur op het vertoonen en vóór ze eieren gelegd als deze bemest werd met paardenmest. huwelijksbootje stapte. Zinkwerker vóór den oorlog, werd stadhuis ontvangen. hebben, 's Morgens vroeg kan men ze Op deze plaatsen kan men gemakkelijk Henri werd te Rijsel geboren op 14 Henri na den oorlog roeper en later Na deze ontvangst trokken de jubi- vangen op de boomen. bijzonderlijk de larven verdelgen. Men kan dit lok- Februari 1862 en zijn echtgenoote te bankinkasseerder, taak welke Hij «teeds lairssen. omringd van hunne familie, op eiken, berken, beuken, haagbeuk middel nog verbeteren door bijvoeging Poperinghe. op 13 Juni 1866. Sedert j met nauwgezetheid vervulde tot hij op j huiswaarts, om er in familiekring het en lorkeboomen. In vele gemeenten hun huwelijk wonen ze steeds in de rust ging. feest voort te zetten. worden de kinderen door de onderwij- van I kgr. Parijsch groen per 100 kgr. grondmengsel. PERIHGHE Jaai, per poal Congo Frankrijk Amerika Loaie Nummer» 16 fr. 25 fr. 25 fr. 30 fr. 0.25 fr De postabonnenten in Belgie, die vas wooaat veranderen, moeten dit aangeven in t post bureel dat Ken bedient, "n nie» om Bij elk achrifven naar inlichtingeo word» men beleefd verzocht een pnai/^g^i n woord te voegen Per regel 1.00 fr Uitgevers-Eigenaars Poarrheck 484.59 Telefoon 180 leder medewerker blijft verantwoordelijk ▼oor zijne bijdragen Bijdragen in te renden tegen Donderdag middag. t£.ieine berichten tegen den Vrijdag middag Naamlooze ingezonden artikels worden in de scheurmand gegooid (minimum 3.00 fr.J Rouwbenchten minimum 5.00 fr Bijzonder Tarief voor Notarissen en Dewi waarders. Voor dikwijls te herhalen ee klamen. prijzen volgen* overeenkomst Alle aankondigingen zijn op voorhand te betalen Deze rubriek is bestemd tot het opnemen der argumenten welke wij aan verschillende bevoegdheden vragen uit te leggen aan de lezers van de Gazet van Poperinghe teo titel van documentatie. Deze artikels verplichten geenszins de gedragslijn van het blad en wij weerbouden ons het recht deze desnoods in onze kolommen te kritikeeren De Korrespondenten van Ideëen en Documenten worden vriendelijk verzocht hun oijdragen in te dienen bij den Heer Hilaire LAHAYE. Dr in de Rechten ANDRE ROMMEL, over Waar nog is er verschil tusschen droom groote en lange moeilijkheden te overwin- en werkelijkheid Jules Verne droomde van luchtreizen en zijn verhalen hebben ons ge boeid als wij kleintjes waren thans vliegen wij van 't eene eind van de wereld naar het andere. Zal het ook waarheid worden dat wij zelf, of zeker dan toch ons kinderen naar andere planeten zullen vliegen Hoelang is het geleden dat Lindberg te Parijs verklaarde dat tusschen Europa en Amerika weldra eeij geregelde luchtverbin- ding zou tot stand komen 21 Mei 1927 Le Bourget na 33 uren vliegen wordt den jongen geestdriftig toege juicht. Na hem hebben het anderen beproefd, de eenen slaagden, anderen zijn mislukt. 8 September 1935 landt te Natal de zware viermotorige vliegboot. De 3300 km. die Afrika van Zuid-Amerika scheidden, werden in een 20-tal uren afgelegd. In 1936, pas een jaar later, waren reeds meer dan 50 verbin dingen verwezenlijkt en thans is dien dienst wekelijks. Frankrijk had besloten in 37 een Ameri- ka-Europa ralley uit te schrijven om grootsch de 10e verjaring van Lindberg's vlucht te herdenken. Door een weigeren van de Ame- rikaansche overheden op hun bodem te star ten, werd die wedstrijd vervangen door de Istres-Damascus-Parijs, zoo schitterend door de italiaansche vloot gewonnen. Waarom ligt Parijs slechts op 4 /i dagen meer van Santiago, Londen op 34 uren van New-York, waarom is het noodig dat gij na een paar dagen uit Tokio of Singapour te San-Francisco lunchen kunt Waarom dit alles Snelle verbindingen zijn noodig voor de uitbreiding van den handel. Europa moet in den kortst mogelijken tijd met Amerika, Afri ka, Azie, kunnen onderhandelen. Hoe is het nu mogelijk in de huidige om- standigl eden dit probleem op te lossen The oretisch is de vraag opgelost, wij staan al- een nog voor de keus tusschen verschillende types van vliegtuigen en vliegbooten. Doch practisch stelt het probleem zich geheel an ders voor, bedenk even dat de Air-France voor de Parijs-Santiago dienst jaarlijks 65 millioen besteed. EEN lijn die dus Frankrijk alleen als prestige dient. Welke middelen Laat ons even spreken over den bestuur baren ballon. Dr Eeckener heeft zeker reeds groote diensten bewezen aan de Zuid-Ame- rikalinie uit Friedrichtshafen vertrekt de Graf Zeppelin L. Z. 127 over Zwitserland de Vogezen, Gibraltar en vandaar in rechte lijn naar Pernambuco. Tot hier duurt de reis drie dagen, den vierden dag gaat de reis verder naar Rio-de-Janeiro. Op 4 Maart 36 deed de L. Z. 129, later Hindenburg gedoopt, haar eerste proeven en was bestemd voor de Noord-Amerika verbin ding. Zelfs heeft Dr Eckener reeds plannen gekoesterd voor een verbinding over den Stillen Oceaan. Hoe interessant die oplossing schijnt te zijn, toch denk ik dat ze alleen als voorloo- pig mag aanzien worden, de prijs immers is te hoog, zoo wordt berekend dat die reis 8-maal meer kost dan per vliegtuig. Dienten gevolge zijn reeds in verscheidene landen nieuwe plannen ontstaan om de verbinding per watervliegtuig te verwezenlijken. Doch daarover later. Daarenboven is de bestuur bare ballon iets zeer delicaat en zeker niet goed bestand tegen zware ojiweders. Als de reizen van de L. Z. 127 en 129 lang goed zijn verloopen dan was het te danken aan de buitengewone stuurkracht en weerkennis van Dr Eckener en kapitein Lekman. Toch is reeds den Hindenburg te pletter gestort. Als tweede oplossing moet dan het vlieg tuig aanzien worden. Hier staan wij onmid dellijk voor de keus. het watervliegtuig of het landvliegtuig Ziedaar de moeilijkheid. Het watervliegtuig dient voor vluchten boven water, het natuurlijjc milieu van het land- vliegtuig is het land. Iets nochtans hebben ze gemeen de lucht. Daarom zouden ze zich het best moeten aanpassen, dus met een mi nimum luchtweerstand. Hebben wij dan zoo iets opgemaakt, dan staan wij voor een andere moeilijkheid de landing. Men is tot de volgende oplossing gekomen, het watervliegtuig moet tegelijker tijd boot en vliegtuig zijn. Zoo n vliegtuig zal dus ofwel goede vliegeigenschappen heb ben, maar dan zijn de vloteigenschappen slecht, ofwel goede vloteigenschappen en dan laat de groote snelheid voor bepaald vermo gen te wenschen. Nochtans biedt de snelheid de gTootste zekerheid op lange afstanden, immers hoe eerder de zee over, hoe rapper het gevaar geweken. Engeland, Frankrijk, de Vereenigde Sta ten, Duitschland en Italië bestudeeren thans vliegtuigen die binnen afzienbaren tijd met de Zeppelin zouden wedijveren, eveneens passagiers, vracht en post zouden vervoeren. Die vliegtuigen schijnen van gewoon type te zijn, die reeds gekend en beproefd, doch die alleen nog aangepast moeten worden om nen. Doch wat is er van den DO X gewor den en waar bleef de Lieutenant de Vaisseau- Paris Bezien wij even van naderbij den Lieute nant de Vaisseau-Paris om U een gedacht te vormen welke verwezenlijking dit reeds is dit vliegtuig heeft een vleugelbreedte van 49,314 met.; een lengte van 31,6 met.; een hoogte van 9,07 met. en een oppervlakte van 330 M2. Het beschikt over een nuttig draag vermogen van 1 1.838 kgr. met een totaal draagvermogen van 37.000 kgr. Op de Mid- dellandsche zee met 72 passagiers en 8 voor de bemanning heeft het een actiestraal van 1.200 km., op de oceaan 5.000 km. actie- straal met 30 passagiers en 8 voor de be manning. De 6 motoren Hispano-Suiza, die gezamenlijk 5340 C^.V. verwezenlijken, geven een maximum sne.heid van 262 km. per uur en een kruissnelheid van 230 km. Ter nagedachtenis van Mermoz werd door het fransche ministerie onlangs een docu mentaire film vervaardigd over de Croix-du Sud. Misschien zijn er die de film reeds heb ben gezien, het is in ieder geval de moeite om U een gedacht te kunnen vormen van wat dit vliegtuig reeds was. Misschien ware het goed dit vliegtuig als basis te nemen, waarmee gij de andere vliegtuigen en vlieg booten zult kunnen vergelijken. De Croix-du Sud is een Latécocre 300, een transatlantisch watervliegtuig voor vervoer van post. Zie hier enkele karakteristieken vleugelbreedte 44 m. 200 lengte 25 m. 83 hoogte 6 m oppervlakte van de vleugel 260 m.; vlotop- pervlakte (des nageoires) 46 m.; nuttige vracht 500 kgr.; bemanning 5 totale dracht 23.325 kgr. actiestraal 4.800 km.; maxi mum snelheid 205 km. per uur en een kruis snelheid van I 60 km. per uur. Voorzien van 4 motoren Hispano-Suiza, die samen 2600 P.K. verwezenlijken. Dergelijke verwezenlijkingen zouden al leen dienstig zijn om den overgang te ver zekeren tusschen de periode van zeeschepen en de toekomstige wording van de vliegboot- verbindingen. Brussel-Londen <^f Brussel-Parijs vragen amper een uur, dus met moeite genoeg om uw dagblad te lezen. Een goeie fauteuil is dus voldoende. Doch van een vliegboot zou meer comfort en tijdwinst vereischt worden. Een reiziger die een vliegboot zou verkiezen bo ven de paketboot zou dit wellicht doen om tijd te winnen. Hier komt dan het aantal uren op het voorplan, en meer confort dan een simpele fauteuil zou noodig zijn. Hoe kunnen wij ons zoo n vliegboot voor stellen Dergelijke transoceaanische vluch ten kunnen alleen goed verzekerd worden door vliegtuigen van groote tonnemaat, zeg gen wij reuzenwatervliegtuigen. Met dergelijke reuzen en snelle vervoer tuigen, die de grootste veiligheid zullen bie den, waar gij op uw gemak een aperitief of een cocktail zult nemen, waar gij zult di- neeren en logeeren, zoudt gij U daarin nog een vliegende gek voelen. Gij moet nu niet denken dat dit alleen droomen of verzinsels zijn, het is echter zui vere werkelijkheid. Zoo construeeren de Amerikanen een vliegboot van 135 T., de Engelschen, die voor de Amerikanen niet willen onderdoen, hebben het plan opgevat voor het bouwen van een monster van 150 T. Bedenk even dat de Lieutenant-de-Vais- seau-Paris slechts 37 T. bedraagt en de Croix-du-Sud 23 T. Frankrijk wil medezeggenschap krijgen, en hoe stoutmoedig het plan ook schijnt, toch beweert ingenieur Georges Hamel het te kunnen verwezenlijken. Vermits den heer Pietri, toenmalig minister van de luchtvaart in Frankrijk, het plan reeds heeft aangeno men, zal aan Frankrijk zeker het record be- hooren, 330 T. a.u.b. Georges Hamel is ma troos en piloot, schijnt dus de noodige ken nis daartoe te bezitten. Men zou denken dat alles reeds tot het fijnste is uitgewerkt, luistert een vliegboot van 330 T. met een snelheid van 350 km. per uur en beschikkend over een actiestraal van meer dan 8.000 km. Is dat geen echte boot. En waarlijk hij zal gebouwd worden op een werf, juist zooals de Normandie of de Queen Mary. Te water zal hij zich gedragen als de andere booten, aanleggen op de zelfde kaaien als zij, vlot tende dokken gebruiken voor herziening, enz. De romp zal sterk gelijken op die van een torpedo-boot, is 70 meter lang, 7 breed en I 2 hoog, met plaats voor 100 reizigers. Wij vin den in de romp een eetzaal, fumoir, bridge- salon, danszaal, kabientjes voor een en twee personen. Boven de romp hebben wij de vleugels, I 10 M. en zoo dik dat de motoren erin kun nen gebracht worden, met tusschen in een gang om aanden mekanieker de mogelijkheid te laten het defect te herstellen. Daarnaast, in den vleugel nog, het logement voor de bemanning. (Vervolgt).

HISTORISCHE KRANTEN

De Gazet van Poperinghe (1921-1940) | 1938 | | pagina 1