Plezierreis naar Blankenberghe Engeland en het Tsjecho- Slowaaksche Vraagstuk. NIEUWS EN NOTARIEEL AANKONDIGINGSBLAD VOOR POPERINGHE EN OMSTREKEN GEBROEDERS DUPONT KOLONIALE LOTERIJ LIBERALE JONGE WACHT POPERINGE OP ZONDAG 4 SEPTEMBER 1938 VERTREK OM 8 U. - PRIJS 15 FRi DE KONING VEROVERT EUPEN EN MALMEDY LANDBOUWKRONIEK DE KWESTIE VAN IDEEEN EN DOCUMENTEN PALACE-THEATER HUIS GERBER 18 JAAR. NUMMER 36. WEEKBLAD 25 CENTLEMEN. ZONDAG 4 SEPTEMBER 1938. SAZET VAN POPERINGHE ABONNEMENTEN Jaai per poat 16 fr. Congo 25 fi. Frankrijk 25 fr. Amerika 30 fr. Loaae Nummera 0.25 fr. De poatabonnenten in Belgie, die ran woonjt veranderen, moeten dit aangeven in 't pott- bureel dat hen bedient, en niet aan oei Men abonneert op alle belgische postkantooren. Bij elk schrijven naar inlichtingen wordt men beleefd verzocht een poatregel voor «at woord te voegen Uitgevers-Eigenaar* Y perstraat, 2, POPERINGHE. Poatcheck 484.59 Telefoon 180 leder medewerker blijft verantwoordelijk voor zijne bijdragen. Bijdragen in te zenden tegen Donderdag middag. Kleine berichten tegen den Vrijdag middag. Naamlooze ingezonden artikels worden in de scheurmand gegooid. AANKONDIGINGEN Per regel 1.00 h. (minimum 3.00 fr.) Rouwberichten minimum 3.00 fr. Bijzonder Tarief voor Notarissen en Deur waarders. Voor dikwijls te herhalen ee klamen, prijzen volgens overeenkomst. Alle aankondigingen zijn op voorhand te betalen. DE GESPANNEN INTERNATIONALE TOESTAND. EEN GEZONDE EN WELDOENDE HOUDING. Naar aanleiding van de rede, uitge sproken door het hoofd van de Brit- sche regeering, kon de taal door dezen staatsman gevoerd, enkel een weldoen den invloed hebben, op het verloop van de gebeurtenissen. De Britten zeggen van zich zelf, dat zijn geen bloemen in den mond dra gen Zij zijn dan ook geen partigan- gers van lange redevoeringen, zooals de Duitsche staatslie er gewoon zijn uit te spreken. Ook was er, na de rede van den heer Chamberlain, weer een periode van stilzwijgen ingetreden, die de Duitschers waarschijnlijk heeft misleid Ze hebben wellicht gemeend, dat wat de heer Chamberlain verteld had, zoo maar een vuurwerk was, zooals zoovele politiekers er, bij de eene of andere gelegenheid, afsteken. En toen er dan ook eenige dagen wa ren over heen gegaan, hebben zij ge meend, weer den toon van ophitsing en onverdraagzaamheid te kunnen aan slaan, die onvermijdelijk kwaad moet doen aan de besprekingen, die te Praag worden geleid, tusschen de re geering en de SudetenDuitschers eener- zijds, en door Lord Runciman en de beide partijen anderzijds. Het is nu gebleken, dat de Duit schers zich schromelijk vergist hebben, indien ze een oogenblik gemeend heb ben, dat een Britsch premier zoo maar praat, om wat te zeggen. Sir John Simon heeft nu, op zijn beurt, een groote rede uitgesproken, die schier volledig aan het vraagstuk werd gewijd. De man is voorzichtig en gemeten geweest in zijn termen, maar even energiek, als zijn regeeringsleider. Hij heeft niet eens herhaald, wat de premier gezegd had. Hetgeen een Britsch regeeringshoofd zegt, moet het buitenland maar enkele weken kunnen onthouden, meende hij. Toch meenen wij het goed de voor naamste brok uit de rede van Cham berlain te herhalen en die Sir John Si mon dus volledig bevestigde Wanneer het gaat om vrede of oorlog, zijn de wettelijke verplichtin gen niet alles en indien een oorlog uitbrak, is het onwaarschijnlijk, dat hij zou beperkt blijven tot de landen, die zulke verplichtingen hebben aan vaard. Het zou onmogelijk zijn te zeggen, waar hij zou eindigen en wel ke regeeringen erin meegesleept zou den kunnen worden. Dit is, in 't bij zonder, waar, voor de twee landen Groot-Brittannie en Frankrijk', die, sedert lang, vereend en bevriend zijn, waarvan de belangen innig verbonden zijn en die beide verknocht zijn aan dezelfde idealen van vrijheid en van democratie en die vastbesloten zijn deze te verdedigen Ontbolsterd van wat hier nog aan rhetoriek kan in zijn, wil dat zeggen Engeland, heeft geen enkele wette lijke verplichting om tusschen te ko men in het Tsjechische vraagstuk. Ook niet indien Tsjecho-Slowakije door Duitschland moest aangevallen worden Maar er is ook nog wat anders in het leven dan wet. Engeland en Frankrijk hebben reeds voldoende getoond, dat ze, op tijd en stond, de onafhankelijk heid van andere naties kunnen verde digen, opdat het niet uitgesloten zou zijn, dat, in 't bijzonder wat Tsjecho- Slowakije betreft (waaraan Frankrijk dan zelfs nog door een tractaat ver bonden is) Engeland aan de zijde van Frankrijk zou staan En al zegde Sir John Simon zelf, dat hij aan deze zinsnede van zijn pre mier niets toe te voegen had, dat hij dus zijn uiteenzetting over Enge- land's houding enkel had willen be vestigen meende hij toch er den nadruk te moeten op leggen, dat het geval van Tsjecho-Slowakije zoo kri tiek kan worden voor de toekomst van Europa, da het onmogelijk zou zijn, de uitgestrektheid te overschouwen van de gevolgen, die zulk conflict zou kun nen teweegbrengen De Britsche pers, die niet gehouden is aan dezelfde terughoudendheid als de leden der regeering, zegt het nog duidelijker. De Times schrijft nl. De lo- giek der feiten en van de ondervinding laat niemand toe, te verzekeren, dat een conflict dat zich zou uitbreiden, niet noodzakelijkerwijze de deelname van Engeland voor gevolg zou hebben. De bijeenkomsten te Londen hebben enkel voor doel, te onderzoeken, waar om een element van onverdraagzaam heid duidelijk naar voren is gekomen, in de houding der Sudeten, juist op het oogenblik, dat een nieuwe basis voor de onderhandelingen voorgesteld was Dus De Britten hebben gezien, dat de Sudeten onhandelbaarder zijn ge worden in de laatste dagen. De regee ring wil dan onderzoeken, niet of zij eventueel Tsjecho-Slowakije tegen een aanval zou verdedigen (zulks schijnt volgens de Times reeds een vaststaand beginsel) maar wat daartoe de aanleiding is geweest. En het is duidelijk, dat, voor de Times zulks alleen kan voortko men uit het feit, dat Duitschland zich vergist heeft aangaande de gemakke lijkheid, waarmede de andere groote Tnogendheden een inval in Tsjecho- Slowakije zouden toelaten. Ondertusschen heeft men te Berlijn, naar hetgeen men in de Duitsche pers lezen kan begrepen. De toon is anders geworden. Men neemt er een houding aan, alsof men gelooft, dat,, met deze redevoeringen, Engeland par tij kiest voor Tsjecho-Slowakije en dus zijn oordeel aan Duitschland zou wip. len opdringen. Maar niemand laat zich hieraan van gen, vermits Sir John Simon, in zijn rede, ook nog zegde Opdat een oplossing gevonden worde, is het noodig dat ALLE belang hebbenden wat TOEGEVEN. Als re geering hebben wij het bestaan erkend van een werkelijk vraagstuk in Tsje cho-Slowakije, zelfs van een vraagstuk dat een dringende oplossing vergt, en wij zijn overtuigd, dat, met goeden wil een oplossing kan gevonden worden, die de wettelijke belangen eerbiedigt Ondertusschen blijft men te Londen waakzaam toezien. De ministers blij ven om zoo te zeggen voortdurend in voeling en gaan nog nauwelijks uiteen om te eten. Heden, op het oogenblik, dat we het slot van dit artikel schrijven, be geven ze zich naar een nieuwen kabi netsraad, die den toestand verder on derzoeken moet. En elkeen kan den indruk hebben, dat, van de waakzaamheid van de Brit sche regeering, nu méér afhangt mis- sschien, dan van de besprekingen zelt te Praag. Enkel de zekerheid, dat Duitschland een machtig front tegenover zich zou vinden, in geval van conflict, kan de Duitsche regeering aanzetten, den Su deten méér verdraagzaamheid aan te raden... d.i. de onderhandelingen te Praag uit het sukkelstraatje te helpen, waarin ze geraakt zijn. Caveant consules... Dat de Britsche regeering dus wake over Tsjecho-Slo wakije en, gelijktijdig, over den alge- meenen vrede M. Voor de planting in boomgaarden moeten de boomen gegriffeld zijn op vogelkerselaar wil men kleine vormen bekomen dan griffelt men op pruime laar Sint Lucie. De kerselaar groeit op de meeste gronden hij vreest echter blijvende vochtigheid in zware klei gronden. Lichte gronden moeten diep omgewerkt worden. Kerselaars worden tamelijk licht geplant 1 2 m. tusschen de rijen en 8 a 10 m. in de rijen. Om veel te kunnen voortbrengen moet de grond genoeg voedsel bevatten. Daar om zullen we een flinke hoeveelheid stalmest onderwerken met een mengsel van 2000 kgr. metaalslakken en 1 500 kgr. Sylviniet-Kainiet per Ha. In de lente zullen we nog 500 kgr. ammoni- aksulfaat ondereggen. Als de planting voor of gedurende den winter plaats heeft, zullen we een laag welverteerden stalmest rond den stam leggen daardoor blijft de grond warm in de Winter en droogt minder uit in den Zomer. Soms gebeurt het dat de kersen af vallen als ze een derde van hun ont wikkeling bereikt hebben. In dit geval is er niet te bemerken van de kern of wel is ze papachtig en bruinrood van kleur. Dit gebrek is te wijten aan kalk- armoede van den grond men kan hieraan verhelpen door 30 kgr. kalk onder te werken per are. Gustaaf Gillekens. Trekking van de 8e Snede 1938. Maandag werd te Oostende de trek king gehouden der 8e Snede 1938, van de Koloniale Loterij. Ziehier de uitslagen Winnen 100 fr. de biljetten waar van het nummer eidigt op 08 25 64 11 08 64 60 98 39 Winnen 200 fr., de biljetten waar van het nummer eindigt op 76. Winnen 1000 fr. de biljetten waar van het nummer eindigt op 242 Winnen 2000 fr., de biljetten waar van het nummer eindigt op 318 Winnen 5000 fr., de biljetten waar van het nummer eindigt op 887 Winnen 10.000 fr. de biljetten waar van het nummer eidigt op 6117 3159 9062 8215 1811. Winnen 20.000 fr. de biljetten waar van het nummer eindigt op 22.802 11.199 97.301 96.203 19.526 59.276 36.199 Winnen 50.000 fr. de biljetten waar van het nummer eindigt op 36.446 27.065 Winnen 100.000 frank, de biljetten waarvan het nummer eindigt op 100.525, 497.705, 473.660, 584.427 212.998, 412.966, 378.212, 413.311 Wint één miljoen frank, het biljet 360.992. ALLE LIBERALEN ER NAARTOE Kweek van den Kerselaar. De kerselaar wordt gewoonlijk ge kweekt als waaiboom en om zoo te zeggen niet gesnoeid. De kerselaar neemt een voorname plaats in tusschen onze fruitboomen. Er zijn weinig boomgaarden waar men ze niet aan treft. De lekkere vruchten worden zeer gewild, te meer omdat ze, na de aard beziën de eerste van het seizoen zijn. De kerselaar kan ook veel opbrengen als de noodige zorg besteed wordt aan de planting, en men goede variëteiten uitkiest als zijn Belle de Chatenay (rijp laatste helft van Juli) de Spaan- sche vroege (rijp half Juni) Griotte Imperiale (rijp Juli) Bigarreau met groote zwarte vruchten (rijp laatste helft van Juni) Bigarreau d'Esperer (rijp begin Juli) Reine Hortense(rijp half Juni). Men zal zich herinneren hoezeer de sympatiebetuigingen van de bewoners van de aangehechte gebieden, Eupen, Malmedy en St Vith. bij het laatste be zoek van den Koning, ter gelegenheid van de groote maneuvers, sensatie heb ben gewekt. Deze onverholen vriendschapsbetui gingen werden natuurlijk in de Duit sche pers eer op schampere wijze ge- commenteerd. De Grenz-Echo het blad van de streek, heeft deze Duit sche beschouwingen, zeer gevat, te rechtgewezen op de volgende manier Zooals te verwachten was, steu nend op vorige ervaringen, tracht de correspondent van de Kolnische Zei- tung het belang te verminderen van de deelname van de autochtone bevol king van onze streek aan de manifes taties. Hij beweert dat er te Malmedy, een groot aantal oude Belgen aan wezig waren, die uit de omliggende ge bieden kwamen, en dat ook Eupen, de oude Belgen talrijk waren, wat onbetwistbaar werd bewezen door de talrijke uitroepen Leve de Koning en Op het balkon Over de deel name van de maatschappijen van onze stad en den buiten, geen woord, na tuurlijk, ternauwernood een zin over de bevlagging van Eupen en Malmedy (misschien hadden de oude Belgen deze tallooze vlaggen aan de huizen gehangen). Geen enkele toespeling op de zangen, uitgevoerd met brio door het zangkoor van Eupen als welkomst groet, en volstrekt stilzwijgen over de toejuichingen. Van dit alles hoeft na tuurlijk de Duitsche openbare meening niets te weten. Zij is verplicht de ten- denz-berichten van de Kolnische Zei- tung» te aanvaarden en zij zal er steeds onkundig van blijven, dat de inwoners van Eupen-Malmedy-St Vith hun ver knochtheid aan den Koning hebben betuigd. De tendenz-berichten van de K. Z. geven aan de overheid van Brus sel de gelegenheid te Berlijn te doen opmerken, dat Belgie eischt. op objec tieve wijze, te worden behandeld in de Duitsche pers, zelfs wat betreft de openbare betoogingen in de aangehech te gebieden. Het is een feit. dat de Koning, bij zijn laatste bezoek, de harten van de inwoners van de aangehechte gebieden heeft veroverd, en dit ging zoover dat zelfs de afgestelde schepenen, die nog door hun afwezigheid manifesteerden bij het bezoek van een Belgisch minis- Zie uurrooster binnenzijde. ter, thans in een schrijven, dat hem te Eupen werd overhandigd, hun trouw aan den Belgischen koning hebben be vestigd. Overigens worden de foto's, ter ge legenheid van het Koninklijk bezoek in de aangehechte gebieden gemaakt, nog steeds druk verkocht, zoodat alle teekenen er op wijzen, dat deze men- schen nooit uit zichzelf een Sudeten- strijd zullen beginnen, als deze niet door een of andere kortzichtige Belgi sche regeering zou worden uitgelokt. Maar zal over een Belgische Sude- tenbeweging enkel binnen onze lands grenzen een besluit getroffen worden HET KOLENVRAAGSTUK. Deze rubriek i* bestemd tot het opnemen der argumenten welke wij aan verschillende bevoegdheden vragen uit te leggen aan de lezers van de Gazet van Poperinghe ten titel van documentatie. Deze artikels verplichten geenszins de gedragslijn van het blad en wij weerhouden ons het recht deze desnoods in onze kolommen te kritikeeren. De Korrespondenten van Ideëen en Documenten worden vriendelijk verzocht hun bijdragen in te dienen bij den Heer Hilaire LAHAYE. Eerlang zal de regeering een defini tief besluit moeten treffen in 't vraag stuk van de kolen. Men weet dat on langs een geschil tusschen patroons en arbeiders in ons kolenmijnbedrijf aan de regeering werd overgemaakt, nadat beide partijen vruchteloos getracht hadden een overeenkomst te vinden, en dat de regeering de door de pa troons voorgestelde loonsvermindering had doen intrekken met de belofte, dat vanaf I October een uitzonderlijk invoerrecht zou worden geheven op de buitenlandsche kolen, waarvan de op brengst zou worden aangewend om 't binnenlandsch kolenbedrijf te steunen. Een ministerieel comiteit, samenge steld uit de heeren Spaak. Heymans, Max-Leo Gérard en Marck, zal zich met deze kwestie bezig houden. Het werd echter verstaan, dat ieder minister automatisch in dit ministerieel comiteit zou zetelen, vanaf het oogen blik, dat een kwestie zou behandeld worden, die zijn departement betrof. Men bestudeert thans hoe hoog deze belasting zou worden bepaald, en of er aanleiding bestaat een verschillende taks in te voeren, naar gelang de hoe danigheid van de kolen. De weg dien de regeering met deze politiek heeft ingeslagen, lijkt er geen die leidt naar de behartiging van de belangen van de algeheelheid van de natie. Om te beginnen worden onze havens benadeeld door vermindering van den koleninvoer. terwijl van den anderen kant de kolenprijzen in het land kunstmatig hoog gehouden wor den, wat dan toch weer een nadeeli- gen invloed moet uitoefenen op onzen uitvoer, die hoofdzakelijk uit produc ten. waarin een gToote hoeveelheid kolen zijn verwerkt. Dr in de Rechten ANDRE ROMMEL, over INTERCONTINENTALE LUCHTVERBINDINGEN. (VERVOLG) De schroeven zouden langs achter aan de vleugels worden vastgemaakt. De grootst mogelijke veiligheid zou ver zekerd zijn, de motoren bezitten 48.000 PK. en vliegen normaal met de /i dier kracht. De bemanning is voldoende om elkander ge regeld af te lossen. Veronderstellen wij nil dat niettegenstaande alles den boot verplicht is te dalen, dan zal de vliegboot zich een voudig op de golven neerstrijken, de vleu gels intrekken en voortaan varen als een boot totdat het defect hersteld is. Onnoodig er U op te wijzen van welk be lang zoon toestel zou zijn op militair ge bied. Laat ons hopen dat Georges Hamel met vrucht zijn plannen zal kunnen uitvoeren. Nauwelijks konden de Amerikanen de Amerikanen de plannen van Hamel hebben nagezien of daar kwam van over den oce aan, uit New-York het beriqht dat een ze keren heer Schuyler Kleinhans, -teekenaar bij de Douglas Aercraft Company te L03- Angeles, en die reeds verscheidene der snel ste handelsvliegtuigen heeft gebouwd-, met een nieuw plan was vooropgekomen een vliegschip evengroot als een kruiser. Hieromtrent kan ik U slechts enkele in lichtingen geven, en wie weet is het meer dan een bericht Het nieuw gevaarte draagt I 522T, heeft een lengte van 1 I 5 m. I 70 m. vleugelbreedte. Dit gedrocht zou in bewe ging gezet worden door een aantal motoren die samen 200.000 P.K. zouden ontwikkelen. Als bevolking tellen wij vooreerst 100 man- sdhappen, verder zouden zonder veel moeite 500 reizigers den overtocht kunnen meema ken. Voeg daarbij nog 500T, brandstofnoo- dig voor den overtocht van den Atlantischen Oceaan, I75T vracht en 30T reisgoed en gij kunt U voorloopig voorstellen wat dit nieu we plan in werkelijkheid moet worden. Zoo'n vliegboot zou op een hoogte van 3.500 m. een snelheid van 450 km. berei ken en beide werelddeelen in I I uur ver binden. In de blijde hoop zoo iets verwezenlijkt te zien kan ik er U nog op wijzen dat de onkosten een 300.000.000 fr. beloopen, een kleinigheid dus, juist genoeg om de voor ziene onkosten te dekken voor de autostrade Brussel-Oostende. De bekende Fransche vliegtuigbouwer h. Louis Bréguet belooft ons vóór 1945 een giroplane wanneer hij Amerika met Europa in 10 uur hoopt te verbinden. Nadat wij gezien hebben hoe en met welk materiaal die oceaanverbindingen geëxploi teerd worden en welke verbazende plannen ter uitvoering liggen, laten wij even samen stilstaan en zien welke weg dient gevolgd te worden. Het is niet altijd mogelijk de rechte lijn te trekken en die dan te volgen van vertrekpunt tot aankomst. Ieder reis moet speciaal bestudeerd worden. Afgezien van de reeds vaste diensten die de moeder landen met hun koloniën verbindt, zullen wij de verbinding over den Stillen Occacn en die over den Atlantischen Oceaan. De stille oceaan of de verbinding Ameri- ka-Australie en Azie en meer bepaald naar China en Japan. Naar Australië wordt de weg van Kings- ford Smith gevolgd die loopt van den San Francisco langs Honolulu, de Fidji-eilanden, naar Bribane, hetzij een afstand van 1 1 .300 km, of 46 vliegtuigen aan 250 km. per uur. Van Tokio uit gaat de reis verder 't zij naar Hong-Kong, 't zij naar Singapour. Meer dan die Stille-Oceaan belangt ons het Atlantisch luchtverkeer of de Europa- Amerika lijn. Vooreerst hebben wij de Zuid-Amerika- lijn. Hier dienen de Franschen lof betuigd, Toulouse-Santiago in 4 j/2 dagen. Frankrijk heeft zeker de beste weg verkozen doch voor de exploitatie zijn zekere dwaze streken van Frankrijk zeer betreurenswaardig. De over tocht Dakar-Natal beloopt het minimum, 't zij 3 1 60 km. Als tegenprestatie van de Lindberg vlucht van 27 besloten en lukten de Franschen Cosfes en Le Brix den overtocht Europa- Amerika. De mogelijkheid van den over tocht was met moeite bewezen bf reeds werd de mogelijkheden ingezien een han delsverbinding op te richten. Het was Mer- moz (verongelukt met de Croix-du-Sud in December 36) die met Dabry en Gimié door het welslagen van den overtocht St. Louis Afrikaansche kust)- Natal de mogelijk heid voor een handelsexploitatie had bewe zen. Thans zijn de diensten reeds wekelijks en worden geexploiteerd in pool met de Deutsche Lufthansa. De Noord-Amerika lijn ziet er geheel an ders uit. Hoe zonderling is het niet dat slechts sinds dezen zomer van geregelde diensten kan gesproken, wanneer de Noord- Atlantische Oceaan reeds zoo dikwijls over wonnen werd tusschen 1919 met Mac Read en den Zomer 37. Het is nochtans geen kin derspel, zijn Nungesser, Coli, Miss Mackay. Hinneliffe en zoovele anderen niet gestart met de vaste hoop te zullen slagen, doch niet een van hen werd ooit teruggezien. Is Terre-Neuve het landschap des doods, hiervan de oorzaak We weten immers dat noch Weiss noch Lindberg er veel goeds van vertellen. Terre-Neuve ligt aan de rand van de Gulfstream en daarin juist schijnt het gevaar te liggen. Meldden wij vooreerst het welslagen van d5 russische expedities om Moscou met de Vereenigde Staten te verbinden langs den Noordpool. Van de laatste expeditie weten wij echter niets meer terwijl de Russen nog- wel de zoete hoop koesteren de bemanning levend terug te vinden. De Noordpool-expe- ditie van Papanine zal ongetwijfeld nuttige wenken kunnen geven voor nadere pogingen. Langs den Noord-Atlantischen Oceaan be staan twee wegen, de verbinding Parijs-Azo- ren-Bermuden-New-York met daarnaast de rechte lijn Parijs-New-York die weinig kans heeft om als definitieve lijn te worden aan genomen. Vanaf 2 7 zien wij een echte wedloop tus schen Europa en Amerika of omgekeerd, geen jaar gaat voorbij of enkelen slagen erin 't zij in de eene, 't zij in de andere richting den Oceaan te trotseeren, zoo heb ben wij ondermeer Lindberg, Byrd, Stulz- Gorden en Miss Eearhart, Assolant-Lefèvre en Lotti, Kingsford Smith-Van Dyck, Costes en Bellonte, Magyar en Enders, Amelia Ear- hart, Matern en Griffin, Mollison, Rossi en Codos, Jim en Amy Mollison, Adamoviez, Waitkus, Merrill en Richman en zoovele an deren. Op het congres van de Oceaan-vlieger te Rome in 1932 werden vooral twee wegen bestudeerd. Een zuidelijke langs de Azoren en de Bermuden, een noordelijke langs Glas- gow-de Far-oereilanden, Ysland, Groenland en New-Foundland. De zuidelijke werd reeds gevolgd door Costes en Bellonte in 1934, de noordelijke door von Gronau en door het Balbo-escader, beide reeds door Lindbergh. Den Amerikaan Armstrong had er iets anders op gevonden, het aanleggen van vlot tende eilanden, landingsvlakken van !20x 365 meter, rustend op 32 stalen buizen van 50 meter hoogte en gelegen om de 700 km. Schoone droomen bij helder weder doch heo zal den vlieger het eilandje vinden als het mistig is, en zal men daartoe de noodige kapitalen bijeenkrijgen (herinner U de film I.F.l. ne répond plus I). De Duitschers hebben er iets anders op gedacht, hun oude cargobooten Westpha- len 5, thans overbodig op de zuidelijke linie vermits de Duitschers vliegtuigen hebben be steld bij Dormier met 4000 km. actiestraaf, zouden ze naar de noordelijke linie brengen en U weet dat het toertje met den Swaben- land en de Aeolus (DO XII en den DO 18 Zéphir) reeds enkele malen is gelukt, dat de Nordmehr dezen Zomer veel over zich heeft doen spreken. Dank het welgelukken dezer proefvluch ten hebben ook de Engelschen hunne mede- zeggingsohap willen bewijzen, ze zijn uitge komen met de Caledonia die als eerste vliegtuig was bestemd om een geregelden dienst tusschen Europa en Amerika te ver zekeren. Dezen Zomer heb ik er dan ook op gewezen dat voorloopige,* regelmatige proefvluchten gedaan werden tusschen Fo- ynes en Botwood in pool door de Imperial Airways en de Pan-American-Airways (zie Gazet van Poperinghe 18-7-1937). Met dit alles is het vraagstuk welke weg dient gevolgd nog niet opgelost, vooral verleden jaar met het oog op de New-York- Parijs raid, was de oplossing te zoeken. Lindbergh eenerzijdsch hield zich bezig de noordelijke weg te bestudeeren, die waar-' schijnlijk als de eerste vaste zal aangeno men worden omwille den korten afstand over zee. Codos anderzijdsch bestudeerde een meer zuidelijke lijn, die ongeveer zoo kan vastgesteld worden New-York, Ber muden, Terceira (een nieuw punt), Lissa bon, Parijs. Wat nu van dit alles gedacht Zoo onwaarschijnlijk en onmogelijk kan het zeker niet zijn vermits van den eenen kant de Caledonia en den Clipper de mogelijkheid van een regelmatigen dienst hebben bewezen, en van den anderen kant anderen reeds ver daarboven zweven en met meer gewaagde plannen voor den dag ko men. Heeft Professor Picard niet gezegd dat binnen afzienbaren tijd de regelmatige en normale luthtdiensten in de stratospheer zullen geschieden Belooft Max Cosyns ons niet een snelheid van 800 tot 1000 km. per uur op een hoogte van 15.000 m.. ook nog gewag gemaakt om onze vliegtuigen in een soort fusée te omvormen die op 50.000 m. zoon ongehoorde snelheid zouden ontwik kelen en dit met de grootste veiligheid, dat Parijs slechts op 3 min. van Brussel zou liggen, op 3 min. I 5 van Londen, op 8 min. van Rome, dat L na 23 min. te New-York zoudt zijn en in minder dan I uur 30 de ronde van de wereld zoudt gedaan hebben. Zou het dan werkelijkheid dat wij, of min stens toch ons kinderen, of kleinkinderen na s morgens te zijn opgestaan eerst een zaakje zullen afhandelen te Moscou alvorens te New-York te dejeuneeren, om daarna te Manilla tusschen 5 en 6 een flirtje te, slaan en toch nog op tijd te komen om s avonds de kinema-vertooning bij te wonen. Arm Normandie en Queen Mary I André Rommel. Y'PERSTRAAT. 38. POPERINGHE Guido Gezellesb-aat, 5, Poperinghe. Zie de Nieuwe Regeling der SOLDEN VERTOONINGEN op 3e Bladz. Zie Aankondiging op 2e Bladz.

HISTORISCHE KRANTEN

De Gazet van Poperinghe (1921-1940) | 1938 | | pagina 1