I\a/| 9e Luchtvaart door de Eeuwen Heen Machtige Boerenbetooging te Brussel BuilengewonB Iniernaiionale DRflFKOERSEH Plechtige Inhuldiging I ZONDAG 2 JULI, OP 25 JUNI 1939. Het Boerenfront kende een buitengewoon succes. 12.000 FR. PRIJZEN (Gewaarborgd) ZONDAG 2 JULI 1939. NIEUWS- EN NOTARIEEL AANKONDIGINGSBLAD VOOR POPERINGHE EN OMSTREKEN DUPONT GEBROEDERS PROEFT CASTAR BIER STAD POPERINGHE BELANGRIJKE REDE JAAR. NUMMER 27 WEEKBLAD 25 CENTIEMEN. YAH POPERIHGHE ABONNEMENTEN Jaar, per post16 fr. Congo 25 fr. Frankrijk25 fr. Amerika30 fr. Losse Nummers 0.25 fr. Men abonneert op alle belgische postkantooren. De postabonnenten in Belgie, die van woonst veranderen, moeten dit aangeven in 't post- bureel dat Ken bedient, en niet aan ons. Bij elk schrijven naar inlichtingen wordt men beleefd verzocht een postzegel voor ant woord te voegen. Uitgevers-Eigenaars Yperstraat, 2, POPERINGHE. Postcheck 484.59 Telefoon 180 Ieder medewerker blijft verantwoordelijk voor zijne bijdragen. Handschriften worden in geen geval teruggegeven. Bijdragen in te zenden tegen den Donderdag middag. Kleine berichten tegen den Vrijdag middag. Naamlooze artikels worden niet opgenomen. I betalen. AANKONDIGINGEN Per regel 1.00 fr. (minimum 3.00 fr.) Rouwberichten minimum 5.00 fr. Bijzonder Tarief voor Notarissen en Deur waarders. Voor dikwijls te herhalen re- klamen, prijzen volgens overeenkomst. Alle aankondigingen zijn op voorhand te ER GELEGENHEID VAN HET LUCHTVAARTSALON VAN 8 TOT 23 JULI 1939. TE BRUSSEL Foundland naar de Azoren. Vander- veld zal U een beter gedacht over het Hoop, Van Weerden, Poelman en Van zweefvliegen geven. den Broecke vlogen voor het eerst in Zoo meen ik U een algemeen over- 1924 naar Nederlands-Oost-Indie. In zicht over de luchtvaart te hebben ge- 1925 volgde Thieffry naar Belgisch 'geven. Mocht ook bij U de nieuwsgie- Het zal U wellicht verwonderen dat E U spreek over de luchtvaart door de euwen heen en nochtans hebben de lenschen zich steeds aangetrokken ge- 'oeld tot de lucht. I Uit de Grieksche mijthologie is een ègende overgebleven die dagteekent ■an meer dan duizend jaar vóór Chris- us. Daidalos de oudste bouwmeester 'an de oudheid, bouwde voor koning /linos een labyrint op het eiland Kre- a. Nadien ontstemde hij koning Minos loor dat hij de vlucht van Ariadne, lonings dochter, met haar Theseus, laar minnaar, had ondersteund. Dai- lalos en zijn zoon Ikaros moesten 'luchten voor de woede van koning /linos. Ze hadden geen bootje om de ;ee tusschen Kreta en Griekenland •ver te varen. Daarop besloten ze door ;unstvleugels te ontvluchten. Ikaros vaagde zich te dicht bij de zon. Apol- o, de God der zon, vergramd, zond :ijn sterke stralen op Ikaros neer met iet gevolg dat het was, dat de ve- leren samenhield smolt en Ikaros n de zee verdronk. Sindsdien wordt Dumont en Deutsch de la Meurthe. In Kongo. In 1926 werd het Noord-Pool overvlogen door Amundsen, eveneens door Byrd wien in 1929 hetzelfde luk te over den Zuidpool. In 1927 slaagde Koehl ïrden Duitschland trok vooral graaf Zeppe-Lindbergh erin het Amer.kaansche met Iin de aandacht met zijn reusachtige ket Europeesche vasteland te verb.n- bestuurballons Zeppelin genaamd den' ,E"st ,,n I92a7 v1°^ van De eerste werd te Freidrichthafen ge- va" Ier and naar Amerika, bouwd in 1900, thans zijn zij de ge- Regelmatige handelsl.jnen heele wereld door bekend. ingericht eerst Londen-Parijs (1919) Er zijn drie soorten luchtschepen. daarna Parijs-Brussel than, zijn de De vrije ballon, zonder motor, zooals «'oote steden aller werelddeelen onder degene die jaarlijks deelnemen aan de e,kaar verbonden, tusschen de grootere Gordon-Bennett beker. De vastliggen- sAteden, va" Eur°Pa' ZuidT en 7°ord" de ballon die dient bij het leger en in Amerika, Azië, Afrika en Australië zijn oorlogstijd de vijandelijke linies gade I rege'matige diensten, zoodat de we- slaat om aldus het schieten van de ar- reldkaart een echt spinneweb van tillerie te regelen. De bestuurbare bal-1 luchtvaartll3nen vertoont. Geen enkel righeid tot de lucht aangroeien en dan twijfel ik er geen oogenblik aan dat U weldra door de luchtvaart zult over wonnen worden, dat een gezonde luchtvaartmentaliteit U zal bezielen en geestdriftig maken. STAD POPERINGE. VAN DEN HEER Ion waarvan de Zeppelin het type is. Wij maken een onderscheid tusschen den bestuurbaren ballon met vast en dien met vervormbaar omhulsel. Wellicht zult gij U nog herinneren tot welke vreeselijke doeleinden de werelddeel, geen enkele zee, geen en- ke land blijft gespaard. Overal heeft het vliegtuig zich opgedrongen, bij zonder daar waar tot dan toe weinig of geen verkeersmiddelen bestonden. Bergpassen, moerassen, woestijnen, Zeppelins tijdens den oorlog werden oceanen worden dagelijks getrotseerd gebruikt. Na den oorlog moesten de Ien overvlogen. Duitschers al hun luchtschepen aan de I Alvorens verder te gaan wil ik U I Verbondenen afstaan. Frankrijk, Enge- no8 wijzen op het bestaan van de hé- land, de Vereenigde Staten van Ame- tiocoptère en de autogire alhoewel rika verdeelden rijkelijk den buit. Na ouder dan het vliegtuig zijn die minder lie plaats de Ikarische Zee genoemd, enkele jaren verloor Frankrijk de Uit de Middeleeuwen hebben Mi- diterrannée» en de «Dixmude» :hel-Angelo en Leonardo da Vinei ons geland zag eveneens van de Zeppelins I ven. De Héliocoptère is een vliegma-1 icIVlé-1 bekend omdat de vliegende machine] £n_ I ze in den vergetelhoek heeft verscho- eekeningen nagelaten die een apparaat /oorstellen dat tot vliegen was be- temd. Onmiddellijk moeten wij onder- icheid maken tusschen de kategorie /an hen die met hun eigen krachten Je hoogte in willen, en de andere die Jaartoe hun toevlucht zoeken in mo- af na de vreeselijke rampen van delaine met boven elkaar geplaatste R. 34 en de R. 101 de Vereenigde graagschroeven die in tegenovergestel- Staten ondergingen hetzelfde lot met I de richting draaien. Dit toestel heeft de Macon en de Los-Angelos. een groot voordeel op het 'vliegtuig Niettegenstaande het ongeluk aan de I doordat het loodrecht kan stijgen en «Hindenburg» overkomen stelt Duitsch dalen terwijl het vliegtuig een wijde] land evenveel vertrouwen op zijn zep-l vlakte noodig heeft, pelins. Sinds enkele jaren bestaan er De Autogire wordt vooruitpdreven I regelmatige verbindingen tusschen I door een centrale schroef en omhoog] Duitschland en Noord- en Zuid-Ame- gehouden door een twee- of meerbla- Doktor Joseph VAN WALLEGHEM, als Burgemeester der Stad OP ZONDAG 2 JULI 1939. FEESTWIJZER Doch waar Engeland en Frankrijkl te bouwen, die na enkele jaren krasse-1 ZATERDAG 1 JULI, om 20 uur Aankondiging der feesten door Klokken geluid en Kanongebulder. Om 10 uur, in de hoofdkerk van Sint Bertinus, Plechtige Hoogmis van dankzeg- ging, waarna TE DEUM De Stadsoverheden en officieele Gezagbe- kleeders of Gezagvoerders zijn uitgenoodigd om ten Stadhuize te vergaderen om 9 uur ten einde, in stoet met muziek, naar de Hoogmis te trekken. Om 11 uur KUNSTCONCERT, I gegeven door de Koninklijke Philharmonie oren. Van de eerste groep, de vliegende nenschen, hebben wij voorbeelden I rika. Mocht dit eertijds zoo gevreesde I derige schroef boven het vliegtuig tonder daarom tot de legendarische I monster nu de vriendschapsbanden en I Noch het eene, noch het andere zoü- ijden te moeten teruggaan. Kennen I den vrede tusschen de volkeren en de I den verder slagen. Naar hetzelfde prin- «vij niet J.B. Dante de Péronne (XV'werelddeelen verwezenlijken. cipe gelukte het Bréguet een gyroplane seuw), Olivier de Malmesbury (XVIe ïeuw)Besnier (1679), de Deghen definitief schijnen vaarwel te hebben Ilen er sinds 1930 geweldig is op voor (1812), de Leturr, de Graaf, O. Lili-1 gezegd aan de Zeppelins, zien wij I uitgegaan en misschien in de nabije toe- snthal en anderen. Van die vliegende I Amerika weer opdagen, ook Japan I komst het vliegtuig bij uitnemendheid menschen is weinig practisch te recht I het is niet zoolang geleden dat Hol-1 zal worden. Het is bijzondere plaat gekomen. Iland de mogelijkheid onderzocht de I sing van de schroeven die aan zoo'n Dan hebben wij de tweede kategorie I luchtverbindingen tusschen het moe-1 vliegtuig stuwkracht verleent en de mo de vliegende machine, vliegmachine oflderland en de koloniën met Zeppelins gelijkheid zich in de lucht op te hou vliegtuig. Hier staan wij opnieuw voor I te verzekeren. I den. Verder noemen wij nog het ca- twee mogelijkheden de lichtere dan del Ondertusschen was de vliegmachine I tapultvliegtuig, twee vliegtuigen staan lucht, een toestel dat zou kunnen stij-lde zwaardere dan de lucht tot stand I aan mekaar, het eene boven het andere gen en een zeker gewicht medevoeren, I gekomen. Onmiddellijk moeten wij on-1 het moederschip brengt het andere in de zwaardere dan de lucht, bewogen I derscheid maken tusschen het land- en I de lucht en speelt hier dan de rol van door een kracht die het in de lucht I het watervliegtuig. De landvliegtuigen I vliegveld van waar het andere vlieg- He//0 Moreau" ge^n^onn^er^'Tuonan" zou doen klimmen. I hebben als natuurlijk milieu het land, I tuig zal opstijgen. Het is een nieuwig-1 Kapelmeester van het 3e Linieregiment. Zoo geschiedde langzamerhand del terwijl de watervliegtuigen opstijgen I heid waarvan de proeven verleden jaar I Om 14 uur OPTOCHT van den evolutie van de luchtvaart en dit ten I van en dalen op het water. Daartoe I bevrediging hebben geschonken. I Stoet met muzieken, praalwagens, vaandels, koste van vele menschenlevens. I wordt gebruik gemaakt van den weer-l Een woordje nog over de moderne I ^hTppijen^ere"t ad "deelnemen" maat- Een Italiaansch natuurkundige, de|stand door de lucht geboden aan al de I luchtvaart. Het is reeds opgevallen dat I g)e stoet vormt zich in de Veurnestraat, Jezuiet Francesco gaf in 1 670 zijn boek I in beweging zijnde voorwerpen. Dit leen onderscheid dient gemaakt tus-1 gaat over de Groote Markt langs het Stad Prodomo uit waarin hij interessa e ge-1 gebeurt door het draaien van een I schen de militaire en de civiele lucht-1 huis, doortrekt de Yperstraat, Sint Joris gevens mededeelde over de luchtvaart I schroef, in gang gezet door een motor, I vaart. In de militaire luchtvaart onder-1 Atrad.t.' ^ruggestraat, ,^aa/c'eiVJ1,ark.t' Guido ill- l_ li ïiii i-ili-i --1 i I oezellestraat, Uroote Markt, Vlamingstraat, en aanbeval een luchtschip te bouwen, de weerstand van de lucht op die be-1 scheiden wij het actieve en het passieve I Bertenplaats, Boeschepestraat, Keer van den gevestigd aan luchtledige metalen bol-1 weging zal het vliegtuig in de lucht I gedeelte. Wij kennen verkennings-, Ommegang, Casselstraat, Noordstraat, Gast- len. dragen. I bombardements-, jacht- en verdedi- ln Oogst 1 783 slaagden de gebroe-1 Langen tijd had men te vergeefs uit-1 gingsvliegtuigen. Te Brussel is een ver ders Montgolfier erin een gevulden I gezien naar al te moeilijke bewegingen I eeniging tot stand gekomen ter verde- ballon, Montgolfière genaamd, de lucht I van de vleugels van de vogels, de I diging van de burgerlijke bevolking te- in te zenden een schaap, een haan I draak echter bracht de gewenschte op-1 gen luchtaanvallen. en een eend waren de eerste lucht-1 lossing. Gij weet hoe gij een draak I De burgerlijke luchtvaart wordt ver reizigers. Imoet opsteken, welnu een vliegtuig isldeeld in handelsluchtvaart het zijn Niettegenstaande het verbond van|niets anders dan een draak die zelf I de handelslijnen waarop hetzij passa-l8tad, en Afgevaardigden den koning gelukte het Pilatre de Ro-|wind schept. I giers, post en goederen vervoerd wor-1 maatschappijen. sier en zijn vriend markies d'Arlandesl In 1 896 slaagde Ader voor het eerst I den en waarvan wij als voorbeeld onze I (->m 1 uur K V E R T 17 minuten boven Parijs te zweven Lan boord van een vliegtuig met mo- nationale maatschappij, de S.A.3.E. ^R^Jlre, ondeTde kondig!* le'idlng'""an met een door hen gebouwden ballon I tor een vlucht van 300 meter. Thans IN. A. vernoemen en de private (23 November 1783). Bij een poging I volgen enkele namen die allen aan de I luchtvaart, deze laatste zelf onderver- om het kanaal over te steken veron-1 ontwikkeling van het vliegtuig hebben I deeld in sport (zij die alleen zoe gelukten Pilatre en Romain in 1785, medegewerkt. Herinnert U Hensonlken een rekord te verbeteren en onder hun ballon stortte ten gronde bij Bou-|(1843), Wenham (1879), Langley Iwelke kategorie het grootste aantal logne-aan-zee van op een hoogte van|(]896), die allen te vergeefs getracht I slachtoffers te betreuren valt) en de ongeveer 600 meter. I hebben zich in de lucht te bewegen. I toeristenluchtvaart, hieronder vernoe- Uit die eerste reizen met den lucht-1 Verder krijgen wij Kapferer, Chanute, Imen wij ondermeer de Antwerp Avia ballon bleek dat naar middelen moest I Ferber, de gebroeders Wright, Santos-1 tion Club en de Club der Aviateurs gezocht om den bestuurbaren ballon I Dumont, Farman, Voisin, Morane, |de Bruxelles. huisstraat, om op de Groote Markt te ein- I digen. Om 16 uur Monsterloslating van Duiven Om 16 */4 uur Op de Kiosk, Groote Markt HULDEZANG d oor den Peter Benoitkring. Om 16 Vi uur Op het Stadhuis, plechtige Ontvangst door den Heer Burgemeester, der Geestelijke en Wereldlijke Overheden der der deelnemende Heer Karei Descheemaeker. Om 18 uur BANKET, aangeboden in de groote feestzaal van het Stadhuis, mits inschrijving, aan al de Geestelijke en We reld ijke Overheden der stad en alle perso nen, medeburgers en andere, die hunne toetreding laten geworden. Cm 19 uur PRACHTIG CONCERT gegeven door de muziekmaatschappij De Poperingsche Accordeonnisten onder de kundige leiding van Heer Marcel D'Heere MET DUIZENDEN EN DUIZENDEN DOORTROKKEN DE BOEREN DE BRUSSELSCHE STRATEN. POPERINGE OP EEN FLINKE MANIER VERTEGENWOORDIGD De eerste boerenbetooging gaf Zon* dag 11. te Brussel een indruk van groo te macht. Tuchtvolle groepen uit alle hoeken van Belgie verzamelden in de Hoofd stad. Het was werkelijk een opmarsch van tienduizenden die uren lang alle aan dacht verwekten. Boeren, nog Boeren, steeds Boeren, allen van het Boerenfront vereeni- ging zonder politiek karakter die en- cel en alleen strijdt voor de belangen van de landbouwers. Menigmaal werd door het Boeren- ront de leus vooropgezet Door de 3oeren en voor de Boeren En wie den triomfantelijken optocht van onze landbouwers bijwoonde, op de machtige vergadering in het Sport paleis aanwezig was, kan getuigen van de zuivere eerlijke bedoeling onzer platteland-bewoners. Indien het Boerenfront zijn syn- dikaal karakter blijft aankleven dan mag het stellig op een nieuw en wel verdiend heil rekenen. Het gaat toch immers ook niet op dat een zoo groot gedeelte van de Belgische gemeenschap, dat steeds het zijne bijbracht tpt grooteren bloei van ons nationaal wezen, langer verwaar- oosd wordt. Waar dag in dag uit aan een gemid delde werkkrachtsontplooiing van 1 2 uren en meer gezwoegd wordt moet toch de verzekering gegeven worden van een degelijk en rendeerend bestaan De Boeren hebben eindelijk begre pen dat zij een gemeen iets te verde digen hebben. Zij zijn thans ervan bewust dat hun rechten door een gemeenschappelijk streven en nauwe verknochte samen werking verkregen worden. In Poperinge telt het «Boerenfront» de hartstochtelijkste propagandisten. Deze afdeeling, waarvan een delegatie van circa 500 mannen en vrouwen de manifestatie te Brussel broederlijk wist te steunen, zal zeker wel als voorbeeld aangehaald worden bij de Boerenfron- ters uit andere gewesten. Ook zij, hadden te Brussel den el- lendigen toestand van hun hopzaak aan den spijker te hangen. Er dient immers een einde gesteld aan die karige winsten om niet te spreken van de zware verliezen die de Hoppeboeren in de laatste jaren te ver duren hadden. Moest het nu de regeering welgeval len van toch eens definitief de Hoppe- zaak op te lossen, en<>dit kan zij, heel gemakkelijk, dan zullen de enkelingen, die tot heden koel zijn gebleven aan den warmen oproep van hun broeders de boerenfronters het aan deze laatsten te danken hebben. De Poperingsche landbouwers «Boe renfronters» hebben Zondag hun zaak best verdedigd. Dat zij het verdiende succes oog sten Waarlijk een heuglijke hoogdag voor al de Boerenfronters die Zondag laatst, buiten alle politieke invloeden, hun rechten op kalme, ordentelijke, doch vastberaden wijze wisten te Verdedi gen. Reporter. OP KERMIS-DINSDAG 11 JULI 1939 om 2.30 uur namiddag, op den Hippodroom GROOTE HEERLIJKHEID, Woestensteenweg Verzekerde medewerking der beste paarden Gemak van Treinen en trams alle richtingen. VAN GOEBBELS TE BERLIJN. De Rijksminister spreekt over de Buitenlandsche Pers, het Verdrag van Versailles, de Krijgsmacht van Duitschland, de Reis van Chamberlain, de veroveringen en de Koloniale Kwestie. te vervaardigen. Van dan af werd on-1 Nieuport, Blériot die zijn faam ver- verpoosd gewerkt. De Fransche phisi-1 wi«rf door het eerst over het kanaal cus Charles voorziet het omhulsel van I te hebben gevlogen (1909) een net en een klep. Hij is ook de uit-1 Wanneer het om een verdelgings vinder van de megascoop en zijn|werk gaat is de mensch helaas vrouw Elvire werd door Lamartine ver eeuwigd. Om 20 Vi uur K U N S T C O N C E R T In den beginne heb ik er op gewezen I 3eS?even door de Katholieke Harmonie Sinte dat de menschen vruchteloos de bewe gingen van de vogels hebben nagegaan Dit is echter gedeeltelijk onjuist. Waar de vogels nu eens met hun vleugels er snel bij om het beste van zijn krach-1 slaan, dan weer zweven heeft Lilien- ten in te spannen. Als gisteren nog, thai herhaalde pogingen gedaan met Cecilia, ter stede, onder de kundige leiding van Heer Joseph Wynsberghe. Om 22 uur PRACHTIG VUURWERK, afgeschoten door het alombekend Huis De- riemaeker te Ardoye. Zie Uurtabel der Speciale Trams op de Tweede Bladzijde. De Inwoners der stad worden vriendelijk ln 179 7 vindt Garnerin den val-Me luchtvaart moest aangezien worden I afgewerkte toestellen en mag wellicht I verzocht hunne huizen, vooral op den door- scherm uit. I als een waaghalzerij, zal die met den I de uitvinder van het zweefvliegen wor-1 tocht van den stoet, te bevlaggen en de ge- Tal van technici houden zich met|00rl0g '14-18 een geweldige uitbrei-1 den genoemd. Door de een of andere ve's unner woning te versieren den ballon bezig, ln 1852 is het Gif- jding nemen zoodanig dat, in 1917-lkracht wordt het zweeftoestel tot op fard die het beginsel van de mechani-1 )8 <Je vliegtuigengevechten reeds da-1 zekere hoogte getrokken in de lucht, sche drijfkracht op het voorplan brengt I gelijksche kost waren op zekere fron-1 dan komt het toestel vrij van de kabel 1884 gelukt het kolonel Renard in I ten. en de zweefvlieger tracht als sport een ballon, van motor en schroef voor-1 Met den oorlog is men het belang zoolang mogelijk de lucht te houden. zien, boven Parijs te vliegen en terug I van het vliegtuig beter gaan inzien Thans bestaan reeds zweeftoestellen te landen op de plaats vanwaar hij was pas na den oorlog ook het nutlige. C. waarop een motor is aangebracht. Ook opgestegen. Zoo komen wij stilaan tot Read is de eerste die in 1919 den At- te Brugge bestaat een zweefclub, de den bestuurbaren ballon van Santos- lantischen Oceaan overvloog van New Avea, een wandeling langs het Maele- t HET FEESTCOMITEIT CASSIERS Julien, LEFEBVRE Hilaire, SANSEN Valeer, VANCAYSEELE Maurice, BOSSAERT Achille, 1GODT Jozef. BOUCKENOOGHE Georges. Aldus vastgesteld in zitting van den Sche- penraad der stad Poperinge, den 14 Juni. De Eerste Schepen-Voorzitter, J. CASSIERS. Bij bevel De Secretaris, M. COUTTENIER. Steeds hetzelfde thema. Rijksminister Goebbels heeft te Ber lijn een rede gehouden voor ongeveer 20,000 arbeiders. Hij keerde zich om te beginnen tegen verschillende berich ten, die de laatste dagen in de buiten landsche pers waren verschenen, on der meer tegen de bewering, dat de Danzigers in het geheel niet naar Duitschland terug wilden. Vervolgens verklaarde hij het te wil len hebben over de positie, die Duitsch land onder de volken der aarde zou moeten innemen. Wanneer men, aldus Goebbels, onder imperialistische poli tiek een politiek verstaat, die er toe leidt, dat een volk die plaats onder de zon krijgt, welke het toekomt, dan zijn wij imperialisten. Onze tegenstanders zeggen, dat wij alles kunnen bereiken door onderhan delingen. Goebbels wees in dit ver band op de na den wereldoorlog opge dane ervaringen, onder meer op het verdrag van Versailles. De tegenwoor dige Duitsche politiek, zoo ging hij voort, is de politiek van het Duitsche volk. De imponeerendste weermacht der wereld. Sedert 1933 arbeiden wij thans on vermoeid aan de wederinschakeling van de Duitsche natie in de groote wereldpolitiek. Zeker hebben wij daar voor gevaren moeten doorstaan doch het is gelukt, een natie, die voorheen een leger van slechts 100.000 man be zat, beschikt thans over de imponee rendste weermacht der wereld. Men kan ons thans niet meer overvallen. Op den duur, zoo ging Goebbels voort, kan een volk van eer het zich niet laten welgevallen, dat aan zijn grenzen kleine volken zitten, die de bloedverwanten van dit volk kwellen, martelen, neerslaan. Wij hebben ons daartegen verweerd. Wij willen ons niet in de Engelsche aangelegenheden in Palestina mengen, doch wij moeten verlangen, dat ook Engeland zich niet in onze aangelegenheden mengt. Die gaan de Engelschen niet aan. Chamberlain is in September j. 1. niet gekomen om onzentwil, doch om zijnentwil. Ik neem ook niet aan dat de Engelschen destijds uit louter sym pathie voor Duitschland niet op ons zijn losgetrokken. Zij zijn niet op ons losgetrokken omdat hun dat al te ge vaarlijk scheen. Ik kan me niet voor stellen dat dit thans minder gevaarlijk zou zijn. Intusschen is de Westwall opnieuw uitgebreid. Tot slot zegde Goebbels Alles, wat wij genomen hebben behoorde ons toe. Wij hebben slechts een onrecht hersteld. Wat de koloniale kwestie betreft, zegde Goebbels Wij willen ten minste zooveel terug heb ben, dat wij als natie kunnen leven. Wanneer men ons antwoordt dat leidt tot oorlog, dan zeg ik op oorlog is er het minste kans, wanneer men zich het best erop voorbereidt.

HISTORISCHE KRANTEN

De Gazet van Poperinghe (1921-1940) | 1939 | | pagina 1