Voor beter Spoorverkeer uit Poperinge. CHOC EN MER UNRIM K mkoi uumm-jo^s "mum w er son retrnvmue MUPo/sfuimpiM/e /w/f. tel.95 POPE RINGHEL Jtb' WW AViC GABY M0RM.Y VICTOR FRMTCEN ANDKÉ LEFAUR PIERRE RICHARD WILLH JEAN WORMÖ JMÏINE BABGEY SPORTNIEUWS DRINKT CASTAR BIER PROEFT CASTAR BIER GAZET VAN POPER!NGHE poor on* Stadsbestuur werd aan Heer twee treinen in den morgen (5 uur en 8.49 Rulot, Algemeen Bestuurder der Belgische uur). Spoorwegen, volgend schrijven gezonden ten einde eenige verbetering te krijgen in het vervoer der reizigers en beter aansluiting op de lijn Poperinge-Roeselare-Brugge. Door zijn tusschenkomit bekwam ons Schepencollege vroeger het herinrichten van Het hoopt wel dat het Beheer van Spoor wegen zal willen rekening houden van vol gende aanvraag tot \erbetering en er vol doening zal aan geven in de mate van het mogelijke. TEKST VAN OPGEZONDEN BRIEF Poperinge, I 8 Maart I 940 Mijnheer Rulot, Algemeen Bestuurder der Belgische Spoorwegen, Brussel. Heer Bestuurder, In naam van het Schepencollege van Po peringe houd ik eraan het Beheer van Spoor wegen te bedanken voor het inrichten der treinen 253 1 en 2534 Poperinge-leper en terug. Die morgenverbindingen zullen on ze bevolking de beste diensten bewijzen. Laat mij echter toe eenige opmerkingen te maken over de nieuwe treinregeling in voege sedert 1 5n dezer. We weten dat in deze tijden alle mogelijke besparingen moe ten verwezenlijkt worden, maar deze mogen niet te ver gedreven worden en op de spoorweguitbating ten koste van het ele mentairste gemak der reizigers. REIZIGERS OPEENGEPAKT. We aanvaarden ten volle het in voege zet- I ten der éénrijtuigtreinen, maar het mag niet I dat men er dikwijls opeengeperst worde en I de reis rechtstaande moet afleggen. Zulks kan bij uitzondering wel eens gebeuren, maar het mag niet dat men er dikwijls opeenge perst worde en de reis rechtstaande moet afleggen. Zulks kan bij uitzondering wel eens gebeuren, maar op de lijn Poperinge- leper-Kortrijk en terug is het, aan sommige uren, gewoonte geworden. Op die kleine rijtuigen is er plaats voor 80 personen ik ben deze week van leper naar Poperinge gekomen en we waren er met 1 20 ingepakt. RECHTSTREEKSCHE VERBINDING MET KORTRIJK. Wij vragen U ook te willen herinrichten eenige rechtstreeksche verbindingen met Kortrijk. T rein 542 zou moeten doorloopen tot Poperinge, Tren 549 zou moeten vertrekken uit Poperinge, Trein 554 zou moeten doorloopen tot Poperinge, Trein 559 zou moeten vertrekken uit Poperinge, Op 1 2 reizigerstreinen vertrekkende uit Poperinge statie, zijn er 1 0 met dewelke wij te leper statie moeten overstappen. En het Beheer der Belgische Spoorwegen gaat er fier op dat haar diensten flink ingericht zijn, voor het gemak der reizigers. Wij kunnen dat hier in ons gewest niet besta- tigen Opstappen te Poperinge controol tusschen Poperinge en leper overstappen te leper alweer controol over leper. Wie zijn reiskaartje 2' klas neemt, mag in 3 klas reizen tot leper. Wie tot leper een kaartje 3' klas neemt, gezien hij tot leper toch die reis niet kan afleggen in 2' klas daar er geen is, en vanaf I-per een «supplement» vraagt van 3e naar 2' klas, betaalt het bedrag -J~ 3 fr. boete VELOS EN KINDERRIJTUIGEN Cp 12 treinen uit Poperinge vertrekkend z.jn er 10 waar men een kinderrijtuig of fiets niet kan meenemen. Wat al moei lijkheden dit medebrengt, kunt Gij wel ver staan eerst voor de reizigers met kleine kinders, dan voor de toeristen die willen de streek verder afreizen per velo die kunnen per spoor onze stad niet meer bereiken als ze een fiets medehebben. Dat is toch niet aan te nemen, bijzonderlijk in het zomer- en verlofseizoen. In tijden van vlas- of hopgroei komen regelmatig koopmannen met fiets per spoor tot Poperinge om dan per fiets de streek af te reizen voor hun handel. Nu zou dat gedaan zijn. Dat mag toch niet. We gaan toch niet achteruit op verkeersgebied, meen ik Aangehaalde toestanden zouden moeten gewijzigd worden, en wij vragen U dringend, in naam der bewoners van heel den Zuid- Westhoek van Vlaanderen, dit te willen on derzoeken en er de noodige wijzigingen aan te brengen. Poperinge telt 12.000 inwoners, en buiten eigen stad vormt zij, door tram en autobus, het spooruitgangspunt van een 15 tal ge meenten, waaronder gemeenten van groot belang. REIS NAAR ROESELARE Ik zou U vragen die verbinding eens te willen nagaan. Ellendiger ineengestoken kan het niet. Veronderstel de reis naar Roeselare in den morgen Poperinge V. 5.39 u. leper A. 5.52 u. 28 minuten wachten te leper. leper V. 6.20 u. Roeselare A. 7.01 u. En als ge om 5.39 u. niet kunt vertrekken dan vertrekt de tweede trein naar Roeselare te I 1.39 u. om rond 13 u. te Roeselare toe te komen. En voor de terugreis Roeselare is het op sommige uren even ellendig Met trein 1 189, die te 7.19 u. te Roe selare vertrekt, moet ge 1.40 u. wachten te leper Volgende trein 1 1 93 vertrekt uit Roe selare te 12.53 u. we komen toe te leper te 13.34 u. en mogen er wachten tot 15.36 u. dus alweer een uur wachten volgende trein uit Roeselare te 16.17 u. geeft goede verbinding voor Poperinge het is de eenige goede verbinding van heel den dag de vierde en laatste trein vertrekt uit Roeselare le 18.29 u. en komt te leper toe te 19.10 u. Te leper is 5 minuten vroe ger een trein vertrokken naar Poperinge en weer mogen we wachten tot 19.56 u. Deze trein I 197 zou toch wel eenige minuten vroeger uit Roeselare mogen vertrekken, te meer daar de trein uit Brugge te I 7.59 u. te Roeselare toekomt. Dat zou ons goede verbinding geven uit Brugge en uit Roeselare REIS NAAR BRUGGE. Reizen naar Brugge is even ellendig als reizen naar Roeselare. Op Zondag 1 I Februari reisde ik naar Brugge. Om huiswaarts te geraken ging het als volgt Brugge T orhout Veranderen Torhout Kortemark Veranderen Kortemark leper V. 17.12 u. A. 17.35 u. V. 17.45 u. A. 17.53 u. V. 18.05 u. A. 18.44 u. We kwamen bevroren te leper toe en mochten er juist een uur wachten. leper V. 19.43 u. Poperinge A. 19.58 U. Dat is 3 uren om 60 km. af te leggen. In Zomerweder kan men dat in dien tijd per fiets afleggen Ik hoop wel, Heer Bestuurder, dat Gij zult willen de gegrondheid dezer opmerkin gen inzien en voor verbetering zorgen. In alle staties zien. wij groote reklaam- bneven der N.M.B.S. prijken, meldend dat het gemakkelijkste en snelste vervoermiddel het spoor is. Wij hier staan heel scep tisch tegenover die bewering. Ik was verleden week op de Jaarbeurs te Brussel en beschouwde er de prachtige in gerichte stand der Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen. In vlammende letters stond er bovenop te lezen BELGISCHE SPOORWEGEN VLUG VEILIG AANGENAAM Ik dacht aan mijn reisje uit Brugge van Zondag I I Februari. VLUG 60 km. 3 uren op weg. VEILIG Daar 4S niet over te klagen. AANGENAAM Te Brugge te 17.12 u. vertrekken op 60 km. 3 maal veranderen van Kortemark naar leper op vriespunt in den trein dan een uur wachten te leper en te 20 uur tehuis. Aangenaam 1 Heer Bestuurder, wij vragen het onmo gelijke niet wij weten dat alles nu moeilijk is, maar aangehaalde toestanden hierboven moeten toch kunnen verbeterd worden als er goede wil is. En wij verwachten dat van U. Gij hebt reeds bewezen dat het bij U niet mangelt aan goede wil geef onze bevolking daar weer het bewijs van en zij zal U dankbaar zijn. Hierop rekenend, bid ik U, Heer Bestuur der, met onzen besten dank bij voorbaat, onze achtingsvolle groeten te willen aan vaarden. Voor het College van Burgemeester en Schepenen, V. Sansen, Schepen. o In aanvulling van bovengaande werd nog volgende brief gezonden Poperinge, den 29 Maart 1940 Mijnheer Rulot, Algemeen Bestuurder der Belgische Spoorwegen, Brussel. Heer Bestuurder, In aansluiting met mijn schrijven van 18 dezer. Ik zegde daarin dat kwestie veiligheid der Spoorwegen daar niet over te klagen was. Echter moet ik U volgende mededeelen Op Zondag I 7 Maart kwamen met trein 253 7 uit Poperinge en Vlamertinge te leper 140 reizigers aan. Zelfden Zondag kwamen te leper met trein 2539, 132 reizigers aan. En dat al met éénrijtuigtreintjes waar normaal plaats is voor 80 reizigers. Op die treinen moesten dus telkens bij de 60 reizigers rechtstaan. Niet alleen het gemak der reizigers komt hier in aanmerking, maar ook de veiligheid. Een rijtuig dat gemaakt is om 80 reizi gers te vervoeren is onbetwistbaar overlast wanneer er 130-140 reizigers op zijn. En overlast brengt groot gevaar mede waarvan de reizigers de slachtoffers zouden zijn. Met de Paaschdagen werd op de lijn Kortrijk-Ieper ook gesukkeld en de groote trein moest herhaalde malen doorloopen tot Poperinge daar te veel reizigers mede waren om die in een klein treintje op te stoppen. Wij vragen U het mogelijke te doen om de groote treinen tot Poperinge te laten doorloopen zooals vroeger. Wij hopen wel dat aan onze rechtmatige wenschen zal kunnen voldoening gegeven worden en, in afwachting een gunstig ant woord te ontvangen, bidden wij U, Heer Be stuurder, onzen dank en onze achtingsvolle groeten te willen aanvaarden. Voor het College van Burgemeester en Schepenen, V. Sansen, Schepen. ONDULDBARE TOESTANDEN Van wege het Beheer der Spoorwegen hebben we inmiddels op bovengaande schrij ven een antwoord ontvangen, antwoord dat ons echter niet kan voldoen. Wij zullen dit aanstaande week Kier overdrukken. We weten heel wel dat de taak der Spoor wegbeheerders moeilijk is, maar toestanden als hierboven beschreven en die dagelijks voorkomen kunnen en zullen we niet aanvaarden. Nog een staaltje Woensdag namiddag dezer week, vertrok het treintje 2539 te 15.52 uur uit Poperinge volgepropt met reizigers als opgelegde sar dienen. Hoeveel er juist waren, was moei lijk te zeggen, zeker wel 140-145. En 15 reizigers vrouwen en bejaarde personen die dat gedrum niet vermogen bleven in de statie beteuterd het vertrekkend treintje nazien, ep mochten hier in de statie een uur -Theater 3 B A A T BE/TE INRICHTING VudR KLANK EN ZANG. ZATERDAG 13 APRIL ZONDAG 14 APRIL MAANDAG 15 APRIL om 8 uur. Doorloopend vanaf 3 uur. om 8 uur. KINDEREN TOEGELATEN en drie kwart wachten op den volgenden trein. VLUG I VEILIG I! AANGENAAM Jammer, Mijnheer de Bestuurder, dat ge dat reisje Poperinge-leper niet kondet mede maken. Ge zoudet er den lof der Belgische Spoorwegen en haar zorg om onze bevol king hebben hooren bezingen op alle tonen Ge kunt dat ten andere dagelijks hooren zoo ge wilt eens tot hier komen. En dat treintje uit Poperinge vertrok ken, volgepropt met 140 reizigers er is plaats voor 80 moest er nog opnemen in den Brandhoek s> en te Vlamertinge 1 Aan zulke wantoestanden moet een einde komen. V. S. (Medegedeeld) DEZE WEEK Een reuzenprogramma DEZE WEEK Twee filmen geheel en gansch toepasselijk op de droevige gebeurtenissen die we beleven. 1) ALS INLEIDING DE MUITERS VAN LA SANTA Een zeedrama met H. B. WARNER, RICHARD CROMWELL en NOAH BEERY. Een opstand op een eiland van de Zuider zee de muiters beheerschen den toestand. De Engelsche vloot treedt op en verscholen achter een kunstmatige mistgordijn, torpe deert zij den vijand. Een heerlijke midden wonderbare tafe- ïeelen. De Engelsche vloot aan het werk een nu adedaagsch drama gal a- vkrtoolmng met een leger uitverkoren artisten zooals VICTOR FRANCEN, GABY MORLAY, JEAN GALLAND en PIERRE-RICHARD WILLM. De geschiedenis van twee landen die nu zijde aan zijde strijden om den gemeenschappelijken vijand te overwinnen. 1 898 Engeland, onder de regeering van Koningin Victoria, heeft moei lijkheden met Frankrijk in Soedan. De toestand is gespannen. De troonbeklimming van Edward VII brengt hoop in Parijs. Er is een strijd tusschen Duitschland en Frankrijk om Engeland's vriendschap. Cle- menceau lukt ten volle en zoo komen wij stilaan onder voorzitters Loubet en Lebrun tot een innige samenwerking der twee groote landen Engeland en Frankrijk. Luister, niets dan luister. Een bezoek aan al de prachtigste gebouwen in het land der Verbondenen. Een film die overal den grootsten bijval geniet ENTENTE CORDIALE is de film van den dag 1 WIELRIJDEN. ANTWERPEN-GENT-ANTWERPEN Zondag werd deze groote baankoers ver reden.Er waren niet minder dan 125 vertrek kers. Nogmaals waren het de uitblinkers van de Ronde van Vlaanderen Kint, Buysse, Hendrickx, Christiaens, enz., die thans de hoofdrol speelden. Doch, niettegenstaande hun herhaald en hardnekkig uitloopen kon niet een hunner de plaat poetsen en aldus kwam een peloton van ongeveer 30 man toe in het Sportpaleis te Antwerpen. Albert Hen drickx wist zich een goede plaats te bemach tigen in dit groot peloton en won prachtig. De uitslag 1. HENDRICKX ALB., 189 km. in 4 uur 57 min. 2. Naye 3. G. Christaens 4. A. Buysse 5. Van Espenhout 6. M. Kint 7. Van We- zemael 8. Schotte 9. Dick 10. Sayen I 1. Vandenbroeck I 2. A. Deloor 13. Van Overberghe 14. Vissers 15. Beeckman. VOETBAL. UITSLAGEN VAN ZONDAG LAATST INTERNATIONALE MATCH België B Luxemburg 1-1 PROVINCIE WEST-VLAANDEREN HOOGERE AFDEELING. TWEEDE AFDEELING. REEKS C. 18-0 6-1 4-0 4-0 2-1 I 1-4 21 29 34 24 25 22 leper Wervik Sp. Komen Vlamertinge T. Meenen Geluwe R. C. Wervik Waasten Houthulst F. C. Poperinge Le Bizet Gh. Moorslede C. S. leper Le Bizet F. C. Poperinge Houthulst Toek. Meenen Geluwe F. C. Komen Vlamertinge Moorslede Waasten Wervik Sp. Racing Wervik 18 14 17 11 15 10 16 10 18 9 18 15 1 7 18 18 18 16 100 69 63 57 69 57 60 43 6 12 6 13 2 14 1 12 0 40 26 22 55 21 44 20 29 18 53 16 76 12 35 16 24 97 95 82 F. C. Brugge Knokke F. C. 3-1 St. Moeskroen - A. S. Oostende 1-2 V. G. Oostende C. S. Brugg e 1-2 C. S. Brugge 16 13 0 3 82 21 29 Kortrijk Sp. 16 9 4 3 44 40 21 A. S. Oostende 15 7 5 3 42 34 17 F. C. Brugge 15 7 5 3 42 31 17 S. C. Meenen 16 6 7 3 36 39 15 V. G. Oostende 17 4 8 5 36 45 13 S. K. Roeselare 15 5 9 1 44 52 1 1 Knokke F. C. 14 3 9 2 25 38 8 St. Moeskroen 14 3 10 1 26 68 7 TWEEDE AFDEELING REEKS A Ve Nieuwpoort 5-0 j TWEEDE AFDEELING Rekkem Aalbeke Harelbeke Izegem Dottenys Avelgem Waregem Sp. St. Kortrijk REEKS B 2-4 1-4 1-2 8-1 VOETBALKRONIJK F. C. POPERINGE. Met 2-1 werd F. C. P. te Houthulst ge klopt. De bezochten markeerden 2-maal kort naeen op weinig briljante manier een duw tegen den keeper en een penalty voor een volkomen onvrijwillige hands. Daartegenover stond een rood-gele voorlijn die uitermate zwak presteerde, en verleden Zondag het abc van het schieten vergeten was. Met een doelmatiger voorhoede konden wij daar een voudig niet verliezen, hoe zwak we ook stonden. Het dreigde 's morgens scheef te loopen. Creus, gekwetst kon niet mee. Sutherland, zwaar verkouden, speelde op halve kracht. Geen enkel gemobiliseerde was beschikbaar. Ten slotte heeft Kapitein Hauspie, zonder oefening, de shoes aangetrokken, en zijn club een enormen dienst bewezen. Inzake spel stond F. C. P. wel een klasse hooger, doch er kwam geen afwerking. Heden Zondag wordt een nieuwe verplaat sing ondernomen. En daar Geluwe's plein onbeschikbaar is, wordt er op Toekomst Meenen gespeeld. Er valt te hopen dat Po- peringe's voorlijn vandaag wat meer poeier zal meenemen, want in voetbal zijn het de doelen die tellen. Keikop. HEDEN ZONDAG 14 APRIL TE 3 UUR te Meenen S. K. GELUWE F. C. POPERINGE I. Afreis te 1 u. 30. Supporters 7 fr. ATHLETIEK. Velen weten dat verleden jaar de Athle- tiek in Poperinge vasten voet nam. Tal van jonge krachten betwistten te leper, Kortrijk en Brussel, enkele proeven en slaagden erin zich te onderscheiden. Dit jaar zal de athletiek nog meer uit breiding nemen. Er wordt in Mei te Brussel een Kriterium voor Nieuwelingen betwist. Vooraf dient er echter een plaats veroverd te worden in de Provinciale Zifting te Kor trijk. Mogen naar Kortrijk, de twee eersten der plaatselijke ziftingen. Op 5 Mei worden op het veld van F.C.P. deze lokale wedstrijden betwist. De winnaars hiervan mogen zich dan te Kortrijk meten met de anderen uit de Provincie. Er wordt hier reeds druk geoefend. Ka- detten, Scholieren en Juniors oefenen zich in het snel- en fondloopen, in het springen en gewichtwerpen. Enkele flinke krachten maken zich hierin misschien een toekomst. Dergelijke pogingen verdienen ons aller aanmoediging en steun. K. HHHMlIi H "HI ill Yl in 'ik IHIWlllhgB^^HSEBafigBtSinK^ TE HUREN ERBERG DE STER met Land, gelegen Elverdingesteenweg. Zich wenden bij Mme Nestor Lahaye-Vanden Berghe, Zwynland s>. ERBERG «SINT HUBERT» Veurnestraat. Zich wenden Mme Nestor Nestor La- haye-Vanden Berghe, Zwynland Pop. QERIEVIGE HERBERG DE LUSTIGE BOL- DER met boltra, electriciteit, 2 soorten water en groentenhof. Vrij van brouwer. Ge legen in de Pottestraat. Seffens vrij. Voor inlichtingen zich wenden Noordstraat I 2, Poperinghe. gemeubelde en welgelegen HERBERG Het Bronzen Paard Yperstraat. Zich wen den Brouwerij De Kroon A. Massche- lein-Verstraete, Yperstraat, 87. Poperinge. DUI VENMAATSCHAPPIJ «DE VERBROEDERING» POPERINGE. EDiNGEN van Zondag 7 April 1940. 84 duiven los om 7.40 uur. Wind Oost. Afstand 95 km. Eerste duif om 8.46 u. Laatste prijs om 8.52 u. Snelheid per mi nuut, Eerste duif 1421 meters. I. DESAGHER J., 2. Blondeel A., 3. Huy- ghe M., 4. Wybo M., 5. Boudeweel K., 6. Mazereeuw A., 7. Clabau L., 8. Debyzer J. 9. Goudenhoofd E., 10. Hannebouw M., II. Goudenhoofd E., 12. Blondeel A., 13. Lozie V-, 14. Debyzer J., 15. Laheye N., 16. Pin ceel V., 17. Desmadryl M., 18. Debyzer J., 19. Desmadryl M., 20. Lozie V., 21. Pinceel V., 22. Blondeel A., 23. Techel A. SERIEN. Van 3 duiven Blondeel A. van 2 duivep Desmadryl M., Wybo M., Techel A., Desagher J., Boudeweel K. Zondag 14 April Prijsvlucht uit EDIN GEN, in West-Vlaanderen bij Omer Melis. illWiMm—H' liIMMU mv If" II Hebt Gi) een valling in het hoofd opgedaan I Voelt Gij LI zwaai in het hoofd en versnuft, zoodat Gi) niet door den neus kunt ademhalen Neem dan en kele keeren per dag. een Opo gezundheidssnuifje. De prikkelend verfrtsschen- de invloed van dit poedei zal U eens heerlijk doen mezen en Uw hoofd lucht geven. Uw valling genezen Overal verkrijgbaar fr. 4.50 p. doos. POEDER

HISTORISCHE KRANTEN

De Gazet van Poperinghe (1921-1940) | 1940 | | pagina 3