88 (1) Het Bier. 1911, bl. 380. te van al de vlieggaten die lucht toevoeren (1). In Engeland, zoo schrijft M. Leplae, bedraagt de doorsnede van do schouw-opening gewoonlijk een zevende van de doorsnede van dc drooglafel. Een ast, die 4 m. op 4 m. meet, zou dus eene schouw behoeven die 57 centim. zijkant heeft. Derhalve boven eene gewone vlaak van 3.50 m. in T vierkant, zouden we eene schouw plaatsen van 50 cm. op 60 tot 65 cm., binnenzijds gemeten. Zooals wc reeds aanmerkten hebben eenige hopboeren veel te nauwe trekkaven op hunne keeten gesteld. Ten vierde, zal men den ast zon hoog- mog-ehjk bouwen, om zoo ook een hevigen luchtstroom te bekomen. Dat begrijpt ge gemakke- lijk als ge uwen droogast met eene schouw vergelijkt Hoe hooger de schoorsteen of kave is. hoe hooger de kolom warme binnenlucht die gedurig opstijgt de slrooming van koude buitenlucht naar binnenwaarts brengt ook een sterken stroom teweeg. Dat hebben de practische Engelschen voor oogen in 't bouwen van hunne torenvor mige, hooge hopkeeten. Ongelukkiglijk hebben onze Wcstvlaamsche hopboeren, evenals de Aalstersche en Fransche landbouwers, dit veelal verwaarloosd zooals hel blijkt op de schets van een ouden ast (lig.2) is er gewoon lijk maar 1,50 m. tot 1,75 m. afstand tusschen het vuur en de droog- tafel. In verbeterde asten (b. v. Vandenameele, Watou H. Catrycke en F. Van Caeyseele, Poperinghe M. Top, Proven en anderen) is de vlaak reeds meer dan 3 meters hoog verheven boven hel vuur. In veel gevallen zou de hopplanter de droogtafel niet kunnen opsteken en hooger plaatsen, zonder geheel het gebouw te verhoogen doch al dikwijls zou hij dc vuring kunnen verlagen met een put te delven van 2-3 voet. In het degelijk landbouwblad De Landbode (1894) heeft hoog- leeraar Leplae nog een ander vernuftig stelsel aangeduid, waardoor we onze droogasten gemakkelijk een feilen trek kunnen bezorgen. Om den luchtstroom heviger te maken en het wegdrijven der vochtigheid te verzekeren, gebruikt men met veel voordeel in Enge land een bijzonder stelsel waarmede verwarmde lucht in het bovenste gedeelte van den ast gebracht wordt. (Reek-dissipators').

HISTORISCHE KRANTEN

De Hopboer (1904-1984) | 1911 | | pagina 28