94 Fig- 9 ijzeren platen is hierin gelegen Wat meer is, het drog n gaat niet gemakkolijk do bellen of knops die op de latten liggen, zullen trager drogen dan deze die juist boven de spleten gedurig den heeten trek opvangen. Daaruit blijkt dat de houten latten niet breed, maar zoo smal mogelijk 2 1/2-3 cm. behooren te zijn, alsook goed etïen geschaafd en geplaatst in de richting van den afschieter. Zal een net met gevlochten ijzerdraad beter zijn Ja, zulk een traliewerk zal de lucht beter doorlaten maar, bij onbeweegbare droogtafels, zullen de bellen licht in de maliën haperen, breken en zelfs er door vallen. En gegalvaniseerde plaat met talrijke gaatjes Dat kan uiterst doelmatig zijn voor chicoreidrogerijen. In hopasten is zulke plaat weldra te straf verhit, als zij niet hoog (ten minste 3 m.) boven de vuring verheven is de bellen verschroeien zoo licht (1). Dus is zij niet aan te bevelen 1 Volgens de vakkundigen Leplae, Miserez, Moreau en lal anderen, is de beste sloffe die men op onbeweegbare vlaken gebruiken kan, wel een doek in geweven paardshaar, dat op een houten rooste ring rust. Het kost ongeveer 5 frank den vierkanten meter het wordt in Engeland algemeen gebezigd, evenals in vele asten (2) in Hallertau (Beieren), en in ons land slechts alleenlijk bij H. Lebbe te Poperinghe. De ruimte van de mazen bedraagt omtrent 50 °/0 van de geheele oppervlakte der droogtafel de luchttocht is geenszins belemmerd zelfs zijn de mazen nauw genoeg zoodat noch dekschubben (muiten) noch lupulien te loon gaat. Wat ook een gewichtig voordeel uit maakt, 't is dat het paardshaar meer dan twintig jaar kan goed blijven, want het wordt door de zwaveldampen niet beschadigd. Om het breken der hopbellen te vermijden, gebruikt men sedert eenige jaren beweegbare droogtafels, die men kan omkantelen om de gedroogde hop in den afschieter ,of koelkameite gieten zonder ze aan te raken. In de Elzaschc droogasten is het ijzerdraadnet of grof geweefsel op een houten raam gespannen, dat door middel van ijzeren wieltjes weg- en wederrollen kan. In Engeland vindt ge veel asten, (zoo ook bij EL Lebbe-Dufaux te Poperinghe) waar de vlaak (1) Een ander ongemak bij 't gebruik van ijzeren platen is hierin gelegen dat zij zoo licht door de verbrandingsgassen (vooral zwaveldampen) worden aangevat en beschadigd. (2) Fruwirth. Hopfenbau. 2» Auil. Berlin, 19ÜS. bl. 125.

HISTORISCHE KRANTEN

De Hopboer (1904-1984) | 1911 | | pagina 34