3 De Hopboer. Tegen do verkoopen op voorhand zijn talrijke argumenten in te brengen, terwijl de verdediging ervan totaal onmogelijk is- De hop is een produkt dat alleszins in waarde tot minstens 25% verschillen kan; best verzorgde hop in vergelijking van middelmatig verzorgde of van verwaarloosde, heeft altijd eene veel hoogere waarde. Bij verkoopen op voorhand wordt er daarmee geen rekening gehouden het ware ten andere totaal onmogelijk. Al wie gezond redeneert moet bekennen dat het niet opgaat, iets te verkoopen dal men nog niet bezitin alle geval kan een voor verkoop van hop niet aanzien worden als gezonde koophandel. Wat al tegenstrijdigheden bij dergelijke doenwijzen De hooper koopt natuurlijk doordien hij denkt eene goede zaak te zullen doen, t. t. z. dat hij denkt dat de hop in prijs zal stij- gen en de verkooper verkoopt om gansch tegenovergestelde rëïérisZeggen waarom hij denkt dat de hop later beterkoop zou zijn is totaal onmogelijk en die praktijken zijn niets an ders dan kansspel. Evengoed zou de hopplanter weddingsschap- pen aangaan, voor groote sommen geld kaarten, enz. enz... Hoe onredelijk die voorverkoopen zijn werd hier reeds vroe ger bewezen. Staan we nu nog even stil bij het groote kwaad dat erdoor ontstaat in verband met de vestiging van de reputatie der hop. Wie op voorhand verkoopt of verkocht heeft, heeft er geen belang bij zijne hop bijzonder te verzorgen indien hij gewo ne goede waar voortbrengt is alles in orde en wo weten wat gewone goede waar somwijlen is, vooral als de hopprijzen zijn omhoog gegaan. Door het op de markt komen van dergelijke produkten kan er voor een geheelo hoppestreek, voor vele jaren, onschatbaar nadeel ontstaan. Daarom, weg met hel op voorhand verkoopen der hop 1

HISTORISCHE KRANTEN

De Hopboer (1904-1984) | 1934 | | pagina 7