95 Het bedrijf van Otto Höfter Söhne, Neu hausen bei Mainburg (Hallertau), telt o.m. 18 ha hop en bezit een brouwerij als neven- bedrijf. waar gewerkt en geleefd wordtwant, en wij moeten hier de waarheid niet verbergen, de Duitsers winnen graag geld, maar dulden ook dat andere lie den eveneens hun brood goed verdienen. Spijtig genoeg, mogen wij het zelfde niet zeggen van de andere Europese volkeren. Dichtbij Mainz, in Rüsselsheim, konden wij de Opcl-fabriekcn opmerken, die tijdens het af gelopen jaar 25.000 personen tewerkstelden en 207.000 wagens vervaar digden. In 1957, hoopt men dit cijfer tot 240-250.000 eenheden te zullen opvoeren. Nochtans kenden de Opel-fabrickcn een uiterst bescheiden ont staan, vermits Adam Opel, zoon van slotenmaker Wilhelm Opel, in 1862 zijn levenswerk m een oude koestal begon, op de plaats waar de aktuele gebouwen zijn opgetrokken. Hij bouwde een tijdlang naaimachines in 1885 waren bij Opel 300 arbeiders in diensttegen het einde van het jaar waren 18.000 naaimachines gebouwd en legde zich later evenzo toe op de fabricage van rijwielen of velocipedes. Na de dood van .Adam Opel (8 september 1895), vatten zijn vijf zonen, de vijf Rüsselsheimers zoals men ze placht te noemen, de fabrikatie aan van motorwagens Op de automobieltentoonstelling van Hamburg in 1902 werden reeds vier mo dellen geëxposeerd. De écncvlinder kostte 4.500 mark, de tweecylinder 6.000 mark, een lichte vierevlinder 10.500 mark en de grote viereylinder van 30/32 pk 17.000 goudmark. In 1924, verscheen een nieuw type op de markt, dat de bijnaam Laubfrosch (boomkikvors) kreeg en tegen de gunstige prijs van 4.500 mark kon verkocht worden, dank zij het voor de eerste maal in Duitsland toegepaste svstccm van de lopende band en ra tionele arbeidsmethodes. Na de tweede wereldoorlog, herrees het Opel- bedrijf uit zijn puinen en nam de produktie, onder leiding van de General Motors Corporation, een vlucht zonder voorgaande. Terwijl in 1949 niet meer dan 39.564 Opel-vocrtuigen worden geproduceerd, waarvan er 6.592 worden uitgevoerd, is de produktie in 1953 alweer tot 105.792 voertuigen

HISTORISCHE KRANTEN

De Hopboer (1904-1984) | 1956 | | pagina 8