95
Het bedrijf van Otto
Höfter Söhne, Neu
hausen bei Mainburg
(Hallertau), telt o.m. 18
ha hop en bezit een
brouwerij als neven-
bedrijf.
waar gewerkt en geleefd wordtwant, en wij moeten hier de waarheid niet
verbergen, de Duitsers winnen graag geld, maar dulden ook dat andere lie
den eveneens hun brood goed verdienen. Spijtig genoeg, mogen wij het
zelfde niet zeggen van de andere Europese volkeren. Dichtbij Mainz, in
Rüsselsheim, konden wij de Opcl-fabriekcn opmerken, die tijdens het af
gelopen jaar 25.000 personen tewerkstelden en 207.000 wagens vervaar
digden. In 1957, hoopt men dit cijfer tot 240-250.000 eenheden te zullen
opvoeren. Nochtans kenden de Opel-fabrickcn een uiterst bescheiden ont
staan, vermits Adam Opel, zoon van slotenmaker Wilhelm Opel, in 1862
zijn levenswerk m een oude koestal begon, op de plaats waar de aktuele
gebouwen zijn opgetrokken. Hij bouwde een tijdlang naaimachines in
1885 waren bij Opel 300 arbeiders in diensttegen het einde van het jaar
waren 18.000 naaimachines gebouwd en legde zich later evenzo toe op
de fabricage van rijwielen of velocipedes. Na de dood van .Adam Opel
(8 september 1895), vatten zijn vijf zonen, de vijf Rüsselsheimers zoals
men ze placht te noemen, de fabrikatie aan van motorwagens Op de
automobieltentoonstelling van Hamburg in 1902 werden reeds vier mo
dellen geëxposeerd. De écncvlinder kostte 4.500 mark, de tweecylinder
6.000 mark, een lichte vierevlinder 10.500 mark en de grote viereylinder
van 30/32 pk 17.000 goudmark. In 1924, verscheen een nieuw type op de
markt, dat de bijnaam Laubfrosch (boomkikvors) kreeg en tegen de
gunstige prijs van 4.500 mark kon verkocht worden, dank zij het voor de
eerste maal in Duitsland toegepaste svstccm van de lopende band en ra
tionele arbeidsmethodes. Na de tweede wereldoorlog, herrees het Opel-
bedrijf uit zijn puinen en nam de produktie, onder leiding van de General
Motors Corporation, een vlucht zonder voorgaande. Terwijl in 1949 niet
meer dan 39.564 Opel-vocrtuigen worden geproduceerd, waarvan er 6.592
worden uitgevoerd, is de produktie in 1953 alweer tot 105.792 voertuigen