hop.
52
c) De prijs.
De prijs van de hop heeft natuurlijk ook een zeer grote in
vloed op het aanbod. Zo komt het dat in voorspoedige jaren of jaren
waarin de prijs hoog is, de hop verkocht wordt vóór de oogst
Het gebeurt meermalen dat. bij de levering van de geteelde
soms een deel van de hop van het volgend teeltjaar wordt
verkocht. Dit is natuurlijk slechts het geval wanneer de hopteler
meent een goede prijs voor de te winnen hop te hebben bekomen.
Bij een betrekkelijk lage prijs en een kleine vraag is het
aanbod soms veel te groot, zodat de handelaars geen hogere prij
zen moeten bedingen om de hop te kopen of te verkopen, wat ten
nadele uitvalt van de hopteler.
De reacties van het aanbod op de prijs zijn moeilijk te be
palen er kan immers geen vaste regel gevonden worden. Noch
tans zijn er wel enkele algemene trekken waar te nemen.
Bij een langzame stijging van de prijs kan het moeilijk zijn
de hop bij de landbouwer op te kopen. Bij iedere prijsstijging komt
er een nieuw aanbod los. Is die prijsstijging regelmatig, dan volgt
het aanbod.
Wanneer de prijsstijging te lang op zich laat wachten, ver
meerdert het aanbod. Deze prijsstijgingen kunnen zich in het hop-
teeltjaar 1956 en 1955 met elkaar vergelijken voor de streek van
Poperinge.
In het teeltjaar 1955 had Poperinge een gemiddelde opbrengst
per hectare van ongeveer 3.400 pond, voor het teeltjaar 1956 be
droeg deze gemiddelde opbrengst slechts 1.840 pond. Deze bedraagt
ongeveer de helft van de voorgaande oogst. Die produktievermin-
dering zou te wijten zijn aan de slechte weersomstandigheden tijdens
het jaar 1956. Voornoemd jaar was inderdaad een sterk windrijk
jaar in de streek van Poperinge werden stormen genoteerd welke
steeds een belangrijke schade aan de hopoogst veroorzaken. Deze
stormen richtten niet alleen schade aan op de velden door de in
stallaties omver te werpen, maar eveneens en soms wel het meest
aan de rechtopstaande ranken, daar de wind de zijranken afscheurt
en zelfs de bloeisels en de bellen afrukt.
De grote schommelingen in de oogst laten zich sterk voelen
in het aanbod.