voor naar 56 c) De internationale handel. Daarentegen is het onmogelijk dat de voorraad oude hop zo groot zou zijn dat men twee jaar van dezelfde oogst zou kunnen brouwen. Vraag naar nieuwe hop zal er steeds zijn de voorraad hop kan echter de intensiteit van de vraag versterken of vermin deren. b) De prijs van de hop. Zoals voor het aanbod heeft de internationale handel ook zijn invloed op de vraag naar hop. Indien de handel met het bui tenland goed funktioneert, kan dit de vraag naar hop eveneens verhogen.' De uitvoer van hop is mogelijk, maar hangt af van de faam welke de inlandse hop in het buitenland geniet. Als de inlandse hop een goede faam heeft en de prijzen in vergelijking met de vreemde hop lager zijn, heeft men een vraag voor hopexport. De mogelijkheid voor de export intensiveert ook de vraag hop. Het is duidelijk dat de hopprijs een grote invloed uitoefent op de vraag naar hop. Natuurlijk speelt de prijs niet alleen in het bepalen van de intensiteit van de vraag wanneer de brouwerij geen hop meer heeft, is zij wel verplicht te kopen tegen gelijk welke prijs, op dat ogenblik komt de prijs dus niet meer tussen. Wanneer de hopprijs zeer hoog is. heeft dit niet alleen in vloed op de aankopen van de brouwerij, maar ook de handelaars zullen hun gewone kwantiteiten niet kunnen kopen omdat zij meest al beperkt zijn door hun financiële toestand. De hop vergt zeer grote kapitalen. Bij hoge prijzen zal de handelaar slechts zeer voorzichtig kopen omdat de hopprijs zeer onstandvastig blijkt te zijn. Meestal koopt de handelaar slechts om zijn kopers te kunnen bedienen. Hij zal er wel voor zorgen dat hij maar een kleine marge hop in aankoop heeft die hij niet verder verkocht heeft. Nochtans als hij meent baten te kunnen halen uit speculatie, koopt hij eigen rekening. Vele hophandelaars zijn reeds failliet gegaan.

HISTORISCHE KRANTEN

De Hopboer (1904-1984) | 1958 | | pagina 17