voor
naar
56
c) De internationale handel.
Daarentegen is het onmogelijk dat de voorraad oude hop
zo groot zou zijn dat men twee jaar van dezelfde oogst zou kunnen
brouwen. Vraag naar nieuwe hop zal er steeds zijn de voorraad
hop kan echter de intensiteit van de vraag versterken of vermin
deren.
b) De prijs van de hop.
Zoals voor het aanbod heeft de internationale handel ook
zijn invloed op de vraag naar hop. Indien de handel met het bui
tenland goed funktioneert, kan dit de vraag naar hop eveneens
verhogen.'
De uitvoer van hop is mogelijk, maar hangt af van de faam
welke de inlandse hop in het buitenland geniet. Als de inlandse
hop een goede faam heeft en de prijzen in vergelijking met de
vreemde hop lager zijn, heeft men een vraag voor hopexport.
De mogelijkheid voor de export intensiveert ook de vraag
hop.
Het is duidelijk dat de hopprijs een grote invloed uitoefent
op de vraag naar hop. Natuurlijk speelt de prijs niet alleen in het
bepalen van de intensiteit van de vraag wanneer de brouwerij
geen hop meer heeft, is zij wel verplicht te kopen tegen gelijk welke
prijs, op dat ogenblik komt de prijs dus niet meer tussen.
Wanneer de hopprijs zeer hoog is. heeft dit niet alleen in
vloed op de aankopen van de brouwerij, maar ook de handelaars
zullen hun gewone kwantiteiten niet kunnen kopen omdat zij meest
al beperkt zijn door hun financiële toestand.
De hop vergt zeer grote kapitalen. Bij hoge prijzen zal de
handelaar slechts zeer voorzichtig kopen omdat de hopprijs zeer
onstandvastig blijkt te zijn.
Meestal koopt de handelaar slechts om zijn kopers te kunnen
bedienen. Hij zal er wel voor zorgen dat hij maar een kleine marge
hop in aankoop heeft die hij niet verder verkocht heeft. Nochtans
als hij meent baten te kunnen halen uit speculatie, koopt hij
eigen rekening.
Vele hophandelaars zijn reeds failliet gegaan.