3. - DE PRIJSVORMING
van
4 - DE OORZAKEN VAN DE PRIJSSCHOMMELINGEN
de consumptie niet
57
Als wij
het aanbod
is voor de hopprijs. Duitsland is een
een producent van
een groot deel van het aanbod
beide elementen zoeken er naar
die toonaangevend is voor
ligt.
er reeds een vervangingsprodukt
van de hop ingenomen.
de vraag te samen. Deze
evenwicht. Het is deze prijs
de Belgische hopprijs die steeds lager
in de
ons afvragen of de mogelijkheid bestaat de vraag
aan het aanbod aan te passen, dan moeten wij hier ontkennend
antwoorden. De vraag is immers een funktie van de behoefte aan
hop. Welnu de behoefte is een vast gegeven en kan niet worden
aangepast. Men heeft de hop nodig zolang er geen vervangings
produkt bestaat. Op dit ogenblik is
maar het heeft nog niet de plaats
Daaruit maken wij op dat de wet van vraag en aanbod het
sterkst speelt op de Duitse markt. Voor België wordt de prijsvor
ming in sterke mate beïnvloed door de Duitse hopprijs terwijl de
vraag en het aanbod op de binnenlandse markt een beperkte rol
heeft i>n de prijs slechts in geringe mate doet schommelen.
Variëren de prijzen op de binnenlandse markt, dan is dit
bijna uitsluitend het gevolg van de internationale schommelingen
in het aanbod en de vraag van de hop.
De grondoorzaak van de geweldige prijsveranderingen die
het hopprodukt ondergaat, mag beschouwd worden in de wan
verhouding van de produktie en de consumptie.
Het is inderdaad zo dat het verbruik en
De prijzen van de hop worden bepaald door de wet
vraag en aanbod. Wij moeten nochtans opmerken dat de prijs niet
alleen funktie is van de vraag en het aanbod, maar dat ook om
gekeerd het aanbod en de vraag door de prijs sterk worden be-
invloed.
België draagt slechts heel weinig bij tot het vastleggen van
de hopprijs. Het is vooral de Duitse hopmarkt die toonaangevend
groot hopproducent en tevens
kwaliteitshop. De Duitse markt brengt aldus
en van de vraag te samen.
een