3. - DE PRIJSVORMING van 4 - DE OORZAKEN VAN DE PRIJSSCHOMMELINGEN de consumptie niet 57 Als wij het aanbod is voor de hopprijs. Duitsland is een een producent van een groot deel van het aanbod beide elementen zoeken er naar die toonaangevend is voor ligt. er reeds een vervangingsprodukt van de hop ingenomen. de vraag te samen. Deze evenwicht. Het is deze prijs de Belgische hopprijs die steeds lager in de ons afvragen of de mogelijkheid bestaat de vraag aan het aanbod aan te passen, dan moeten wij hier ontkennend antwoorden. De vraag is immers een funktie van de behoefte aan hop. Welnu de behoefte is een vast gegeven en kan niet worden aangepast. Men heeft de hop nodig zolang er geen vervangings produkt bestaat. Op dit ogenblik is maar het heeft nog niet de plaats Daaruit maken wij op dat de wet van vraag en aanbod het sterkst speelt op de Duitse markt. Voor België wordt de prijsvor ming in sterke mate beïnvloed door de Duitse hopprijs terwijl de vraag en het aanbod op de binnenlandse markt een beperkte rol heeft i>n de prijs slechts in geringe mate doet schommelen. Variëren de prijzen op de binnenlandse markt, dan is dit bijna uitsluitend het gevolg van de internationale schommelingen in het aanbod en de vraag van de hop. De grondoorzaak van de geweldige prijsveranderingen die het hopprodukt ondergaat, mag beschouwd worden in de wan verhouding van de produktie en de consumptie. Het is inderdaad zo dat het verbruik en De prijzen van de hop worden bepaald door de wet vraag en aanbod. Wij moeten nochtans opmerken dat de prijs niet alleen funktie is van de vraag en het aanbod, maar dat ook om gekeerd het aanbod en de vraag door de prijs sterk worden be- invloed. België draagt slechts heel weinig bij tot het vastleggen van de hopprijs. Het is vooral de Duitse hopmarkt die toonaangevend groot hopproducent en tevens kwaliteitshop. De Duitse markt brengt aldus en van de vraag te samen. een

HISTORISCHE KRANTEN

De Hopboer (1904-1984) | 1958 | | pagina 18