ONDERZOEK NAAR DE OORZAKEN
VAN DE HOGE HOPPR1JZEN
VOOR DE JAREN 1957 EN 1958
HOOFDSTUK III
64
4. NIEUWE MARKTEN
worden om een zekere
Wanneer wij de mogelijkheden nagaan van de landen waar
het bier als drank nog moet ingevoerd of uitgebreid worden, dan
zien wij dat in die tot nu toe onbelangrijke afzetgebieden grote
mogelijkheden verborgen liggen. Anderzijds is het geringe uitvoer-
cijfer van de Belgische hop ook wel gedeeltelijk te wijten aan de
grote risico's die aan internationale hoptransacties liggen.
Op het einde van de oogst 1957 kende de hop geweldige
prijsverhogingen. Gedurende een ganse week steeg de prijs iedere
dag met 500 F. zodat iedereen verbaasd en zeer wantrouwig stond
tegenover die hoge prijzen. De prijzen zijn gebleven.
Op dit ogenblik zou men 11.500- 12.000 F betalen voor
de hop van de oogst 1957 die nog bij de landbouwer is. Deze
Kunnen er nieuwe markten gevonden
afzet van de hopproduktie op te nemen
Wij menen terecht dat er landen genoeg zijn die de Belgi
sche hop kunnen gebruiken, daar deze momenteel een hoge kwaliteit
bereikt heeft en in vergelijking met vreemde hop goedkoop is.
Bij het opzoeken naar nieuwe afzetgebieden, moeten wij
vooral zorgen onze ogen open te houden voor die landen die inzake
bierbereiding en bierconsumptie nog in een beginstadium verkeren.
Zo kunnen wij het voorbeeld van Belgisch Congo aanhalen. Het
bier is er reeds sedert enkele tijd als consumptiemiddel gekend. De
ontwikkeling is langzaam begonnen. Momenteel zijn er reeds enkele
grote brouwerijen die schitterende zaken doen en die belangrijke
afnemers zijn van Belgische hop. Het is slechts vanaf 1956 dat
de afzet noemenswaardig is geworden: 1955: 98 kw 1956: 1.004
kw.