'S LANDS FINANCIEELEN NOOD r De Volmachtkwestie in de Kamer ÖPKÜliïeN— SPüUTOL OflzeRiidSensMMsEii KATHOLIEK WEEKBLAD VAN IEPER M. JASPAR doet beroep op de openbare denkwijze Met 99 stemmen tegen 81, stemt de Kamer de verzending naar een bijzondere Commissie. TEKST VAN HET WETSONTWERP MEMORIE VAN TOELICHTING Een eerste misrekening De Rechterzijde is eensgezind De bespreking in de Kamer DONDERDAG DE KONINGIN VAN BULGARIE EUROFEESCHE «DICTATOR'S» «THE CITY OF NEW-YORK TE CHICAGO Verkrijgbaar in alle Apotheken. De Middenstand en de Regeering ZONDAG 14 MEI 1933. WEEKBLAD: 35 CENTIEMEN. Katholiek Weekblad van leper. Bureel: Boterstraat, 17, IEPER. ABONNEMENTSPRIJS VOOR 1 JAAR (per post) [n 4 Land 18,60 fr. j Frankrijk 35,— fr. 1 Congo, Engeland 40,— fr. j Amerika, Canada en an- I der« landen 60,— Uitgever: SANSEN-VANNESTE, Poperinge Postcheckrekening N' 15.570. TeL, Poperinge N' 9. I- TARIEF VOOR BERICHTEN Kleine berichten per regi l.O i fr Kleine berichten (minimum 4.00 fr 2 fr. toel. v. ber. met adr. t. bur Berichten op 1' bl per rege 2.50 fr. Berichten op 2* bl. per regel 1 75 fr. Rouwber. en Bedank, (min.) 5.00 fr. Te herhalen aankondiginge r: prijs op aanvraag Annoncen zijn vooraf te betalen en moeten tegen den Wosn«da<r avond ingezonden worden. - Kleine berichten tegen de Donderdag noen. «HET KOMT ER OP AAN TE WETEN OF WIJ ONS, JA OF NEEN, ZULLEN REDDEN.» IN GEEN GEVAL INFLATIE. HET IS OM DE NEDERIGSTEN, DIE DOOR ONVERDIENDE RAMPEN WORDEN GETROF- FEN, VERDER TE KUNNEN STEUNEN, DAT DE REGEERING TEN ALLEN PRIJZE HARE ECONOMIE WIL REDDEN. Zondag hielden de textielgroepeeringen van Belgie eene algemeene vergadering te Brussel. De Heer Minister Jaspar, Minister van finantiën, hield er eene rede die een diepen indruk verwekte. Nu de kwestie van volmacht iedereen bekommert, houden we eraan hier deze belangrijke ministerieele rede mede te declen. DE BESLISSENDE STRIJD Een oogenblik geleden hebt U mij ge legd, Mijnheer de Voorzitter, dat de door de Regeering aangebonden strijd een be slissende strijd is. U hebt gelijk. Het gaat er inderdaad niet om te weten of deze Regeering al dan niet een parle mentairen slag zal thuis halen, of de per sonen die er deel van uitmaken aan het hoofd van de zaken zullen blijven of door anderen vervangen worden. HET KOMT ER OP AAN TE WETEN OP WIJ ONS, JA OF NEEN, ZULLEN REDDEN. In de redevoering welke ik op 23 Maart Jongstleden in de Kamer van Volksver tegenwoordigers heb uitgesproken, heb ik zonder omwegen den financieelen en bud- getairen toestand van het land uiteen gezet. Ik heb bewezen dat onze begrooting niet in evenwicht was en dat het aange geven tekort zes a zevenhonderd millioen zou bereiken. Ik heb er de oorzaken van aangeduid en er op gewezen dat de bui tensporige uitgaven waaraan wij ons overleveren tevens ons Krediet, onze Staatsfondsen en onze Algemeene Econo mie bedreigden. En ik heb bevestigd dat alleen een krachtdadige inkrimping van deze lasten alsmede een onverbiddelijke en hardnekkige onderdrukking van de misbruiken op alle gebied, ons konden redding brengen. De buitenlandsche politiek, de mone taire en economische gebeurtenissen wel ke zich sedertdien hebben voorgedaan, hebben mijne overtuiging slechts meer en meer versterkt. Sedert de Regeering rond einde Decem ber 4932 tot stand kwam, deed hare actie Ech ais volhardend en doelmatig gelden. De uiterst benarde toestand waarin zich de Thesaurie bevond, eischte ongewoon dringende maatregelen; er moest, tot el- ken prijs, gezorgd worden voor de stij ving van de Schatkist tot op 1 Januari 1933. door middel van leeningen op korten termijn; vervolgens diende deze stijving geregulariseerd door nieuwe belastingen, waarvan de goedkeuring geen enkelen dag mocht worden uitgesteld. Daarom vroeg zij en bekwam zij van het Parlement, den 30 December 1932, eene eerste volmacht, welke haar toeliet de bes taande belastingen te verhoogen, zekere nieuwe belastingen te vestigen en de nationale crisisbelasting in te voeren, waarmede de ontvangsten moesten wor den aangevuld. De krachtinspanning, welke van de belastingschuldigen werd gevraagd, was aanzienlijk, vermits ze tot een bijkomende som van 1.450 millioen klom. En men kan niet voldoende hulde brengen aan den moed en de offervaar digheid waarmede, in deze benerde tijden, het heele land en vooral de Middenstan den, die een zijner stevigste grondslagen zijn, onzen oproep hebben beantwoord. WAT DE REGEERING SINDS DRIE MAAND HEEFT VERRICHT Maar ik legde er toen reeds den nadruk op: wij zijn slechts aan het begin van onzen arbeid En deze arbeid zou, vanwege de Regee ring, gedurende de eerste maanden van 1933, in een onverdroten zwoegen worden omgezet. Zij die durven te verklaren: Wat werd sedert drie maanden gedaan en wat ver wachte men? geven zich geen reken schap van de volbrachte taak om in de Staatsfinanciën orde te brengen. In opzicht van Thesaurie moest een groote achterstand worden ingewonnen: de niet betaalde belastingen, die op 1 Ja nuari meer dan 2 milliard bedroegen. Den 23 Maart heb ik er op gewezen dat reeds op dien datum 1 milliard was binnenge haald. Thans beloopt het ingevorderd to taal 1.816 millioen. Dit is een schitterend bewijs van de krachtdadigheid waarmeê het bestuur van financiën zijn taak heeft vervuld. Anderzijds diende een door de provinciën en de gemeenten verschuldigd bedrag terug gevorderd en moesten de noodige maatregelen voor de overige 77 millioen worden getroffen; ik heb er mij op toegelegd de vlottende schuld in te krimpen door 190 millioen bons op korten termijn, belegd in 't binnenland, terug te betalen en de consolidatie van een half milliard van deze bons belegd in 't bui tenland te verhandelen. Dank zij die vol hardende pogingen geraakte men tot de versteviging van de Staatsfondsenmarkt, welke steeds mijn aandacht gaande hield. In economisch opzicht stelden wij het delcredere voor den uitvoer in werking; wij zorgden voor de vermindering van de levensduurte, want sedert Januari is het indexcijfer steeds verlaagd, spijts de nieuwe- en accijnsbelastingen; wij richt ten het krediet in voor landbouw, handel en nijverheid door de werking van de N. M. I. H.; wij deden de wetten op het krediet ten behoeve van de ambachtslui en het gering bedrijfskrediet in de Kamer goedkeuren, daarna brachten wij nieuw leven in het fonds voor groote werken en het wegenfonds, en bestreden wij de werkloosheid door het opmaken van een begrooting voor werken tweemaal zoo groot als die van 1932. Kortom, de voor productieve werken aangewende sommen zullen zoowat 1.500 millioen bedragen en de aan verschillende krediet-verricntingen verbonden waarbor gen zullen meer dan 1.100 millioen kunnen bereiken. In begrootingsopzicht besnoeiden wij de uitgave van 10.689 mil. (bedrag van 1932) tot 9.903 mil. in de begrooting van 1933, zegge 786 millioen; wij verzekerden een tweede besnoeiing van 150 millioen in Ja nuari 1933 en dit werk wordt doorgevoerd door de secretarissen-generaal die, van nu af aan. reeds 33 nieuwe millioenen uit de begrooting van 1933 hebben uitgeschakeld en dat is nog niet alleswij komen tot een totaal van ongeveer 1.150 millioen minder dan in 1932; zonder de degelijke opbrengst meé te rekenen van de belas tingen door een ononderbroken najagen van bedrog en sluikhandel, zoowel in zake rechtstreeksche belastingen, als in zake douanen en accijnzen. En dit gaat tot 1 milliard 150 millioen. En men vraagt wat de Regeering sedert Januari op het gebied van misbruiken en *an uitgavenbesnoeiïng gedaan heeft! De verstoring in het evenwicht van de oegrooting is algemeen. Maar dat is nog niet alles. Want de Inkomsten zijn geslonken door de voortdurende crisis; dit verschijnsel ls Mgeoetn; hei doei óch voor in de ge heel? wereld; overal waren de vooruit zichten boven de werkelijkheid. De uitga ven zijn om dezelfde redenen aangegroeid en omdat de raming ervan op het ont werp van begrooting niet overeenstemde met den aangroei der lasten voor werk loosheid en pensioenen van allen aard. Sedert twee maanden wordt een kracht dadig werk van controle, van naspeuren van misbruik en bedrog, zonder eenig ver- poozen voortgezet. Doch, zooals overal elders moet men grondig te werk gaan. Na de beroering welke aan de na-oor- logsche muntcrisis te wijten was, kwam de aanpassingspoging welke op de stabi lisatie van den frank volgde (Oktober 1926); slechts in 1929-1930 hebben wij onze rijksontvangsten en -uitgaven op nieuwe grondslagen gevestigd. Edoch, sedertdien wijst het cijfer van de nijverheidsproductie eene verminde ring van 38 ten honderd aan; de omvang der ingevoerde en bewerkte stoffen is met 35 t.h. afgenomen; het vervoer op nijver- heidsgebied gaat met 42 t.h. achteruit. Het is duidelijk dat een zoo aanzien lijke vermindering van de prodifttieve be drijvigheid gelijken tred moet houden met een overeenstemmende daling der inkom sten. Op 7.130 actiënvennootschappen, sluiten er ongeveer 3.000 d.i. nagenoeg de helft met verlies. Men schat op on geveer 35 t.h. de vermindering der divi denden; op 25 t.h. de vermindering van de loonen der werklieden in de prjvate nijverheid. OVERAL VERMINDERT MEN DE UITGAVEN Aanzienlijk is dan ook de inkrimping welke aan al de private begrootingen op gelegd werd en waarbij de nieuwe belas tingen dikwijls een strenge rol vervullen. Hoe zou men zich dan ook kunnen in beelden dat alleen de openbare economie d.i. de begrooting van Staat, provinciën en gemeenten zou ontsnappen aan deze vermindering der inkomsten en aan de inkrimpingen welke, op gebied van uitgaven, noodig zijn? Hoe kan men ge- looven dat industrieel, de handelaar, de bankier, de rentenier, de advokaat, de ge neesheer, de boer, de werkman en de be diende zouden verplicht zijn hun uitgaven in te korten en dat alleen de Staat, de provinciën en de gemeenten aan bedoelde verplichting zouden ontkomen? Er is trouwens geen enkel land ter we reld, waar zich eenzelfde noodzakelijkheid niet opdringt. In Frankrijk bereikte het tekort 14 tot 17 milliard Belgische franks, in Italië 6 tot 750 millioen, in de Vereneigde Sta ten 75 milliard! en in Holland 700 mil lioen; in Zwitserland 500 millioen. De budgetaire moeilijkheden zijn dus een algemeene wet en overal moet men ertoe besluiten de uitgaven van den Staat binnen de perken van de maxima midde len te houden welke hij zich aanschaffen kan; geen regeering ontsnapt aan deze noodwendigheid. Het voorbeeld van Engeland is treffend te dien opzichte. In den loop van de jaren 1930-31 werd daar het evenwicht van de begrooting ernstig geschokt door de ge volgen van de crisis en de vermeerdering van de werkeloosheid. Dank zij kracht dadige besnoeïingsmaatregelen is de Za terdag ingediende begrooting in even wicht. ER IS GEEN ANDERE UITWEG, VOORAL VOOR ONS Welnu, ons land is bijzonder blootge steld. Zij economie berust heelemaal op den arbeid en op den uitvoer der produc ten. Het moet voortbrengen en verkoo- pen. En om te verkoopen moet het goed koop leven. Handhaaft het langer "dan een korten tijd een buitengewonen fis calen last en verteert het vooral boven zijn middelen, zoo gaat het naar een ramp. Hos zou het anders handelen? MEER BELASTINGEN OM HET EVENWICHT TE VERZEKEREN Gaat het maar immer, voor de gewone uitgaven,' nieuwe leeningen aangaan? Maar een land dat zijn begrooting niet in evenwicht brengt, een land dat den moed niet heeft zich de noodige inkrim pingen te getroosten wanneer het duide lijk is dat het meer uitgeeft dan zijn mid delen het mogelijk maken, vindt, na be trekkelijk korten tijd, geen krediet meer of vindt het slechts onder zulke veel- eischende voorwaarden, dat het ten on dergang staat opgeschreven. De leeningen welke wij, in den loop van het jaar, aangingen om buitenland sche obligatiën op korten termijn te con- solideeren en om In de buitengewone be- groottng te voorzien, laten ons niet toe te denken aan eene leening voor de gewone uitgaven. Deze weg ligt bijgevolg voor ons gesloten. IN GEEN GEVAL INFLATIE Gaat het tot inflatie zijne toevlucht nemen? Wie zou zulks durven voor te stellen? Dit middel lost niets op, het stapelt de puinen op en wij hebben, ten andere, in Belgie. het recht noch het middel hiertoe onze toevlucht te nemen. Door de wetge ving welke wij, samen, in 1926, hebben ingevoerd en welke ten aanzien van de Nationale Bank, een contraktueel karak ter heeft, hebben wij dezen verderfelijken weg versperd. Er bestaat, trouwens, tri. de Kamer geen enkele partij die zou durven voorstellen, dit middel aan te wenden. GENOEG BELASTINGEN Kan men ten slotte, maar gedurig den ken aan nieuwe belastingen? Iedereen weet dat dit onmogelijk is. Het land gaat reeds gebukt onder den last. Men moet het, integendeel, tot eiken prijs, verlichten, zoodra dit mogelijk zal blijken. Er bestaat, bijgevolg, maar één uitweg. DE UITWEG Ofwel zal de Thesaurie op het einde eener eerstvolgende maand en ten laatste op den vooravond van den winter, zich in de onmogelijkheid bevinden noch wed den, noch pensioenen, noch werkloozen- onderstand te kunnen betalen. Dit was en is, heden ten dage, het geval in talrijke landen uit Midden- en Oost-Europa en Zuid-Amerika en in ettelijke groote ste den uit de Vereenigde Staten. Dan opent iedereen de oogen en neemt aan dat men te veel heeft uitgegeven: door deze operatie op leven of dood ver betert de toestand automatisch na twee of drie maanden. Maar daaruit is een ontzettend leed en een volkomen desor ganisatie van de diensten voortgesproten. Indien men dat wil, moet men het zeg gen. AFSCHAFFING VAN AL DE MISBRUIKLN Ofwel moei men, eu het is grondige gen. dat wil zeggen dezelve door een lee- waarheid, beredeneerde en trapsgewijze inkrimpingen doen op alle gebied, tegen over allen, zonder onderscheid van cate gorie, niet alleen, zooals men schijnt te zeggen, door speciale misbruiken te on derdrukken in zake b. v. werkeloozensteun of ouderdomspensioenen; maar alle mis bruiken welke er ook de oorzaken van mogen zijn en wie er ook van profiteeren moge. Het ware aan de Regeering onrecht doen te beweren dat zij deze actie tot één klas van de bevolking beperken en de anderen sparen wil. Niets is valscher, noch onrechtmatiger. De Regeering ver bindt zich, en zij zal woord houden, alle bedrog en alle buitensporigheid, van wel ken aard ook en wie er zich ook aan schuldig maakt, te onderdrukken, want wie in dit uur van gevaar, zich aan be drog of aan misbruik schuldig maakt, begaat een misdaad tegen de natie. NOODZAKELIJKHEID VAN EEN SNELLE EN VOLLEDIGE ACTIE Dergelijk werk is tevens dringend, om vangrijk en moeilijk. Talrijke particuliere belangen worden er door getroffen. Het zal talrijke protesten uitlokken en men zou zich een begoocheling maken te ge- looven dat het kan voortgezet worden onder het kruisvuur van de kritiek en de besprekingen. Het land kan en wil niet langer wach ten. Het heeft er genoeg van. Het Parlement en de Regeering moeten een einde stellen aan zijn angst, en dat door daden. Het eenig middel om er uit te geraken is de uitvoerende macht In de gelegenheid te stellen tot snel hande len, door een hervorming over het geheel, evenals haar toe te laten terstond de be slissingen te nemen welke de niet te voor ziene omstandigheden zullen opdringen. Zij denkt er niet aan de diktatuur te ge bruiken, zooals sommigen het wel zeggen; nimmer zal zij zich aan de controle van het parlement noch aan de openbare opi nie onttrekken. Nimmer evenmin, zal zij er aan denken de nederigsten in hun le vensminimum te treffen. Het is integen deel om hen dit verder te kunnen bezor gen, om dit moedig en ijverig gedeelte van ons volk dat door onverdiende ram pen getroffen wordt, te kunnen steunen, dat zij het ten allen prijze haar econo mie wil redden door het evenwicht van haar begrooting te verzekeren en de munt te verdedigen. DE TOEKOMST Het vraagstuk treedt trouwens buiten de grens van een eenvoudige fiscale kwestie; heel de toekomst staat op het spel. De gezamenlijke door den Slaat betaal de pensioenen en als ^burgerlijke en mili taire ancienniteifspensioenen, als invali- cliteits-, ouderdomspensioenen, enz. als mede de tusschenkomst van den Staat in dé menigvuldige werken welke bestaan door middel van zijn subsidiën, vertegen woordigen, zonde van de werkloosheid te spreken, een jaarlijkschen last, welke in 1929: 2.028 millioen en in 1933: 2.525 mil lioen bedroeg. Het ten uitvoerleggen van de bestaande wetten alleen zal, door een stadig accres, tot lasten leiden die 3 milliard bereiken langzamerhand. Anderzijds dient er meer dan 6 of 700 millioen gevonden; want deze 700 millioen komen slechts overeen met 7 maanden (Juni tot December). Dat maakt 1200 mil lioen voor 1933, en evenveel voor de vol gende jaren, wel te verstaan als er geen verergering intreedt en zoo wij geen ver deren tegenslag oploopen. 'S LANDS KREDIET Doch vooral dient 's Lands krediet ge handhaafd, het vertrouwen in zijn staats fondsen gesteund, de tot consolidatie van de vlottende schuld noodige 4 milliards gevonden, het tekort van 1.200 millioen van de begrooting van 1932 aangevuld, de noodige sommen voor de werken der bui tengewone begrooting zegge 850 mil lioen verkregen. DE BELGISCHE FRANK Ten slotte moet de frank worden be schermd. Gewis staat onze munt er zeer stevig voor; onze munttoestand is de beste dien het land ooit gekend heeft. Wij staan er op dien toestand, te handhaven en geen enkele der voorgestelde maatregelen kan daaraan schaden. Geen der aangevraagde machtigingen slaat op het beginsel noch op het peil van den goudstandaard, zoo als hij voor onze munteenheid tot grond slag dient en Belgie is er niet toe bereid in dat verband proefnemingen te doen of avonturen te beleven. Het weet wat de inflatie gekost heeft en het keert daar niet meer toe terug. Door een gezonde munt te aanvaarden, verdedigen wij niet alleen de belangen van de rijken doch me de die van de armen; wij beschermen voor al onze spaarders, onze menigvuldige spaarzame en arbeidzame werklieden, on ze landbouwers, onze ambtenaren en be ambten die altijd de eerste slachtoffers van de inflatie zijn. Maar zoo onze munt in de jongste crisis van den dollar, zooals in die van de mark of van het pond blijk gegeven heeft van een onverwoestbare stevigheid, moet men daaruit niet besluiten dat de muntstoor- nissen van de wereld ons geen bijzondere waakzaamheid opleggen en niet eischen dat de Regeering speciaal gewapend zij. De onzekerheid en de onvastheid die thans op de groote markten heerschen, waar men den goudstandaard heeft laten va ren, maken de kredietverrichtingen over de heele wereld uiterst precair. Wij moeten onze schulden of consoli- deeren of terugbetalen. In gewone tijden staat liet eene Regeering gansch vrij haar toevlucht te nemen tot het gewoon par lementaire mekanisme, zonder de daaraan verbonden vertraging te moeten vreezen. Thans kan het een oorzaak van verzwak king zijn omdat, op e taanden voet, eene beslissing dient getroffen en tot de uit voering overgegaan. Men heeft gunstige omstandigheden, in enkele dagen, voor immer zien verzwinden. En, ik herhaal het, het gaat er om het gans^he land en het gemeenschappelijk erf te verdedigen, door het verdedigen van onzen frank. DE EENIGE OPLOSSING Dat alles staat v.p t spel en dat alles dient gered. Om daar ten allen prijze te komen, voor het tegenwoordige en vota- de toekomst, om onze middenstandsklas sen zooals onze landbouw- en arbeiders bevolking te vrijwaren moeten onze uit gaven zonder (halen warden besnoeid. Al le andere oplossingen, zooals de werkloos heid op de buitengewone begr coring bren- (Zie vervolg onderaan 6° kolom.) Wij laten hieronder het wetsontwerp volgen, waarbij de Regeering Volmacht vraagt voor den duur van DRIE MAANDEN, ten einde zekere maatregelen te treffen met het oog op het finantieel herstel en het verwezenlijken van het be- grootingsevenwicht. Artikel 1. Ten einde de verbetering van de Staatsfinanciën voort te zetten en het begrootingsevenwicht te verzekeren, kan de Koning, voor een duur van drie maand en bij wege van in den Minister raad beraadslaagde besluiten: de wetgeving op de bezoldigingen, bij dragen, vergoedingen en toelagen van allen aard welke ten laste van den Staat vallen, wijzigen of aanvullen; alle regel tot inrichting, werking, be voegdheid of rechtspleging aangaande deze zaken, zoomede de termijnen voor verja ring en vervallen-verklaring, wijzigen of aanvullen; het koninklijk besluit van 13 Januari 1933 betreffende de nationale crisisbelas ting wijzigen of aanvullen en het bedrag verheugen van zekere rechten en cijns-en welke aan den Staat verschuldigd zijn als vergelding voor bewezen diensten; al de maatregelen treffen welke van aard zijn de inrichting te vereenvoudigen en het toezicht van de openbare diensten en van de afgevaardigde organismen te verstevigen, met inbegrip van de maat regelen welke bestemd zijn tot het af schaffen of verminderen van de publi caties welke, in uitvoering van verschil lende wetten, geschieden; alle thesauriebewerkingen doen, in het binnenland en in den vreemde leeningen aangaan op langen of op korten termijn, uitgedrukt in Belgische of vreemde munt, er de modaliteiten van regelen, alle daar op betrekking hebbende fiscale vrijstel lingen bepalen; alle maatregelen treffen ten einde al de daden welke van aard zijn het Staats- krediet aan het wankelen te brengen, te keer te gaan en te beteugelen; gebeurlijk de toepassing verzekeren van de schikkingen welke krachtens deze wet uitgevaardigd zijn, door alle beteugeling van burgerlijken, fiscalen en lijfstraffe- lijken aard, zonder dat deze laatste ech ter andere dan correctioneele of politie- straffen kunnen behelzen. Art 2. Bij het verstrijken van den termijn van drie maand, zal bij de Ka mers verslag worden uitgebracht over de maatregelen welke door de Regeering, krachtens deze wet, genomen werden. Art. 3. Voorloopige kredieten op af rekening van het dienstjaar 1933 zijn voor de Regeering geopend voor een bedrag gelijk aan 1/12" van dit der gewijzigde beg-ootingsontwerpen welke bij de Wet gevende Kamers werden ingediend (daar bij niet begrepen de kredieten van een zelfden aard weke bij de wetten van 30 December 1932 en 31 Maart 1933 verleend werden). De bij deze wet verleende voorloopige kredieten mogen worden besteed aan de nieuwe gewone en buitengewone uitgaven welke begrepen zijn in de op de begroo- tingsontwerpen voorkomende kredieten en die vroeger door den wetgever niet werden toegestaan. De fondsen welke het voorwerp uitma ken van de Begroeting der Ontvangsten en Uitgaven voor order over het dienst jaar 1933, zijn ter beschikking van de Re geering. Art. 4. Deze wet zal in voege treden op den dag van hare bekendmaking in den Moniteur Ziehier de memorie van toelichting waarvan de minister van buitenlandsche zaken lezing gaf en die. evenals het wets ontwerp zelf, door al de ministers onder teekend is. In de memorie van toelichting van het ontwerp van wet houdende uitvaardi- ging van verschillende maatregelen ter verzekering van het begrootingseven- i wioht en van de werking van den dienst van ontvangsten en ui.i-gavenriep de Regeering de aandacht van het Parlement op de noodzakelijkheid eene beslissende poging te doen voor het -aneeren der open bare financiën, en voegde er tevens aan toe; o Al verder uitstel van uitvoering der noodige maatregelen, zou aan 's lands krediet schaden en .i. t, herstelwerk ii« groot gevaar brengen Zich bij deze ziens, ijze aansluitende, hebben de Kamer en de Senaat, bij de wet van 30 December '932, aan den Ko ning de macht toegc'. -nd om, voor het jaar 1933, de noodijS" maatregelen te treffen ten einde aan de belastingen en taksen eene bijkomende rendeering van 900 millioen te verzekeren en een natio nale crisisbelasting, zoomede eene bij zondere taks te heffen op de uitzonder lijke winsten welke, op gebied van in- en uitvoer, werden bewerkstelligd. Deze nieuwe lasten welke, met inbegrip van de tol- en accijnsrechten, een totaal van 1450 millioen bereiken, zonder te gewa gen van bepaalde verminderingen in de uitgaven, moesten, in de gedachte der Regeering, het begrootingsevenwicht ver zekeren door een vermoedelijk tekort van ongeveer 2 milliard frank aan te vullen. Het aanhouden van de economische crisis en de buitenlandsche, politieke en muntgebeurtenissen welke zich sedert het uitvaardigen van bedoelde wet voor deden, hebben, van den cenen kant, be paalde lasten verzwaard en, anderzijds, de ontvangstvoorzieningen verijdeld. Bijgevolg zijn dringende maatregelen onontbeerlijk om het begrootingseven wicht te herstellen. Dit evenwicht is, in derdaad, onmisbaar tot de consolidatie van het nationaal krediet, waaraan het lot onzer renten, zoomede de uitvoering der openbare werken welke bestemd zijn om de economische bewerktuiging van het land te handhaven en uit te breiden, verbonden zijn. Zonder evenwicht en zonder krediet zou de Staat niet langer zijn zending kunnen vervullen; hij zou de bevolking niet meer ter zijde kunnen staan om het hoofd te bieden aan de moeilijkheden en de gevaren waaraan het door ds wereld crisis wordt prijsgegeven. Het ware hem, namelijk, onmogelijk nog langer leni ging en onderstand te verleenen aan zijn zoo zwaar beproefde arbeidersbevolking, noch het gemeenschappelijke erfdeel van maatschappelijke wetgeving waarop Bel gie terecht fier gaat, ongeschonden te be waren. De fiscale krachtinspanning welke de bevolking zich zoo moedig liet welgeval len, was onvoldoende om dit evenwicht te bereiken; zonder te verzaken aan de aanpassingen welke zouden kunnen ge boden worden door een volkomen recht matigheid in de verdeeling der lasten, is het echter niet door een nieuwe ver zwaring van de belasting dat bedoeld evenwicht zou kunnen bewerkstelligd worden. Het is, in de eerste plaats, op het ge bied van de besparingen dat, voortaan, al onzs pogingen moeten gericht wor den; alhoewel er geen sprake kan zijn van aan het levensmintmum te raken, toch moet de Regeering aanzienlijke vermindering in de uitgaven toepassen, ten einde de Staatslasten gelijken tred te doen houden met 's lands economische en financieele mogelijkheden. De Regeering moet, door meer kracht bij te zetten aan de politiek welke zij vanaf het oogenblik harer aanstelling ge huldigd heeft, in staat worden gesteld om af (e breken met de misbruiken welke, op velerlei gebied, ontstaan zijn; zij zal de actie welke zij, te dien einde moet on dernemen, niet beperken tot deze of gene klasse der bevolking, noch tot eene be paalde categorie uitgaven. Al de misbrui ken welke zij ook mogen wezen en waar zij zich ook mogen voordoen, moeten een einde nemen. De wereldtoestand, iiens onzekerheden en wisselvalligheden eischen ten zeerste dat de aldus overwogen maatregelen on middellijk worden getroffen en, naarmate de omstandigheden het zullen eischen, ge wijzigd of aangevuld kunnen worden. De nabijheid van de were ld-economische conferentie, welke op 12 Juni aanstaande vastgesteld is, zet aan deze hoogdringend heid nog meer kracht bij: het komt er, tot eiken prijs, op aan, op het oogenblik waarop het zal uitgenoodigd worden er aan deel te nemen en er zijne levensbelan gen te verdedigen, dat de financieele toe stand van hst land tegen elke critiek be schut weze. Belgie wil getrouw blijven aan het par lementair stelsel dat aan de verlangens van den publieken geest in dit land be antwoordt. Zooals de Kamers het, in dergelijke om standigheden, met name in 1926 en 1932 oordeelden ls dit stelsel rijk genoeg aan middelen om de schaduwzijden te ontwijken van de gebruikelijke proceduur welke niet toelaat de noodige oplossingen oogenblikkelijk aan te passen aan de om standigheden welke zich, in een uiterst verward tijdstip, kunnen voordoen. De Regeering weet dat het Parlement deze bezorgdheden deelt en dat zij zich nimmer te vergeefs tot hem wendt. Ook rekent zij op het vertrouwen van de Kamers opdat deze haar zou toelaten bij hoogdringendheid in de hierboven om schreven perken de maatregelen te tref fen of te wijzigen welke door de omstan digheden zouden geboden worden. De red ding van het land houdt innig verband met eene krachtdadige en onmiddellijke actie. De Regeering is overtuigd dat het Parlement haar oproep zal beantwoorden door haar in de gelegenheid te stellen, onder den waarborg eener verantwoorde lijkheid waaraan zij zich zonder verpoo- zing, wil wijden, te vervullen. Bij het be- oordeelen van het verslag dat de Regee ring hem zal moeten voorleggen aangaan de de door haar getroffen maatregelen zal van het Parlement de beslissing af hangen. Dusdanig is de draagkracht van het wetsontwerp dat zij aan uwe beraadsla gingen onderwerpt. Door safooteering der socialisten kon de Kamer Woensdag het ontwerp niet be spreken. Er werd beslist deze Donder dag te houden en voort te zetten tot uit putting, met de eindstemming desnoods in eene nachtzitttng. BIJ DE CHR.-DEMOKRATEN Woensdag morgen hebben de cliristen- demokraten van Kamer en Senaat eene afzonderlijke vergadering gehouden. Te voren reeds hadden hunne leiders bespre kingen gevoerd met hunne ministers, en daar zij sommige verzekeringen en ge ruststellingen hadden bekomen, konden zij reeds voor hunne vergadering meedee- len dat alles in orde was, en dat heel de Demofcratische groep ds Volmacht zal stemmen. Geen tegenstemmers en geen onthouders. Daarna vergaderden gansch de Rechter zijden van Kamer en Senaat, op dewelke de Demokratische leiders meedeelden dat hun groep volledig was bijgekeerd, waar over zij geluk gewenscht worden door M. Renkin en Carton de Wiart, die vaststel den dat gansch de Katholieke Partij nu eensgezind en sterk rond de regeering staat. Er werd dan nog van gedachten gewis seld over sommige punten van het ont werp, waarna de vergadering volgende dagorde stemde: De Rechterzijden vormen de beste wenschen voor het spoedig volledig herstel van M. de Broquevtlle. Na de uitleggingen van M. Carton de Wiart gehoord te heb ben, drukt de vergadering eenparig haar vertrouwen in de regeering uit. OOK BIJ DE LIBERALEN is op een paar uitzonderingen na eensgezindheid bekomen om het voorstel der Regeering te stemmen. Overgroote belangstelling Donderdag namiddag werd in de Kamer de bespreking gehouden van het wetsont werp, waarbij aan de Regeering bevoegd heid moet toegekend worden om zekere maatregelen te treffen voor het financ eel herstel en verwezenlijken vc tlngse ven wicht. De belangstelling is in jaren niet meer zoo groot geweest en alle tribunen waren te klein. Niet min dan 46 interpelanten hadden zich laten inschrijven, meest Socialisten en Nationalisten, dit met klaar doel stok ken in de wielen te steken. MINISTER HYMANS openuc u». a-ót-UtCrie btsp ekmg de ernstigheid van onzen finantieelen toestand uitschijnen. Hij verklaarde dat de toestand moet opgelost worden zonder nieuwe belastin gen, maar enkel met bezuinigingen en deed uitkomen dat de Regeering niet be zield is met dictatoriale inzichten. EEN HUICHELACHTIGE OPPOSITIE werd gevoerd door de Socialisten. OOK DE NATIONALISTEN deden de zaak aanslepen en H. Borginon onder ander sprak 1 i uur. Zoodat de zaak om 7 uur 's avonds steeds even ver stond. TOCH EINDIGEN! En toch wilde de Kamer Donderdag met de zaak eindigen, daarom werd be slist de vergadering voor een uur te schor sen en om 8 uur voort te zetelen. Men verwachtte nog eene redevoering van eenige uren door den Kommunist Jacquemotte; maar de nachtzitting maakt er velen wijzer. M. Japar moest dan de bespreking her nemen en men verwachtte zich eraan dat de zaak dan dra in regel zou gebracht worden en dat de volmacht zou gestemd worden. Mocht dit een einde brengen aan alle nutteloos politiek gekibbel en door ge zonde algemeene maatregelen ons land uit den finantieelen nood verhelpen. iBESBassassscïzasBSSEEaaacaa Koningin Glovanna van Bulgarie, doch ter van de Italiaanscbe Vorsten, gefoto grafeerd met haar eerstgeboren kindje. iHBBaasaBBsaG&BsaeaasBBHaa Na Italië en DuitschlanJ kreeg Oosten rijk ook zijn Dictator, de heer Dolfus, rijkskanselier, dis den oorlog komt te ver klaren aan de Oostenrijksciie Nationaal- Socialisten. (■BBriBBBBSEBIBEMB3BBE8230a Dl; schip waarmede admiraal Byrd zij ne poolreis aflegde, zal es' der merkweer- digheden zijn op de groote internationale tentoonstelling van Chicago. Men ziet hier het schip geankerd nabij de tentoon stelling welke men 't einden rechts kan ontwaren. IBasaB£23BE32Z2Z3]aZ£SBaBB£:j£3 komen vroeg in hei voorjaar. Voorziet 11 daarom tijdig van een pot Gebruikt Chicorei Wyppelier-Taffin, 't is de beste. sn 'cloed (BBBBBBaBBBBSSiSBBBBBBSBBBEHQ ning dekken, of het muntfonds gebruiken zocals in het buitenland werd gedaan, of die of gene lapmiddelen aanwenden welke de fiscale inbeelding kan ingeven, zijn slechts schijnbare oplossingen die laten blijken van zwakheid. Ons land heeft moed en wil genoeg door zijn tucht. Het vraagt maar een ding: dat de regeering handele, en als zij de macht heeft, deze gebruiken zou. Wij vragen deze macht en in naam der regeering beloof ik u dat zij ze zal ge bruiken. Geen oogenblik kan ik gelooven dat men eraan kan denken die macht te weigeren aan menschen die maar een ding vragen dat men hun toelaie, ten koste van hun belang en van hun rust, zich geheel en al, zonder zwakheid, te wijden aan het gezondmakingswerk dat zij ondernomen hebben en tot het welslagen waaraan zij hun naam en hun r:: ...itwooi..ib-ikheid ,:;i verbonden. De twee grondbeginselen waarop de Kristen Middenstandsorganisatie steunt zijn: liefde en rechtvaardigheid, welke al leen nog de maatschappij kunnen redden. Van andersdenkenden hebben wij de naleving van die twee grondbeginselen NIET te verwachten. 't Zijn andersdenkenden die de maat schappij onder den voet hebben gebracht en te langen laatste, het ergste den Mid denstand. De verkeerde begrippen werden steeds voorzichtig onder de vlag der neutraliteit binnersgeloodsd. Daarom is neutraliteit bedrog. De liberalen onder de leus van de ver draagzaamheid van andermans opinie en der vrije gedachten vestigden de alleen heerschappij van het kapitaal en streven naar de uitroeiing van den godsdienstde vrucht was het opstandig socialisme. De socialisten onder de leus van groe peering van alle arbeiders zonder onder- soheid van godsdienst betrachten de al leenheerschappij van den arbeid en de vernietiging van het privaatbezit en be oogen de vernietiging van den godsdienst: het uitvloeisel van het communisme. De communisten willen de omverwer ping der maatschappelijke orde en de verdwijning zelf der Godsgedachten. De zaaiers der neutraiiteits-gedachte zijn de meest-gewaardeerde medewerkers der liberalen, socialisten en communisten. Dat leert de geschiedenis. Dat hebben de middenstanders onder vonden en ze vergeten het niet. Werden neergelegd. 1°) Een wetsontwerp op den waarborg van goed verloop van het Krediet aan de Ambachtsbewerktuiging: het totaal van de waarborg wordt hierbij opgevoerd van 15 millioen tot 35 millioen franken. 2°) Een wetsontwerp op den waarborg van goed verloop van het Klein Beroeps krediet. Het totaal bedrag mag gaan tot 50 millioen franken. 3°) Een wetsontwerp tot wilziging der wet van 4 Aug. 1930 op de veralgemsening der gezinsvergoeding: dit behelst onder ander de uitbreiding tot de niet-loontrek- kenden: middenstanders, landbouwers en burgers. Dit bebben wij benevens aan de werking onzer Kristen Middenstandsorganisatie te danken aan de werkzaamheid van Mi nister Sap, Senator Vancoillie en aan on zen sterken Katholieken Parlementaire Middenstandsgroep. Wil lezen in De Middenstandspost weekblad van den Landsbond van den Kristen Middenstand: i' Burgers. Middenstanders, koopt al uwe benoodigheden leest wel: uwe benoo- digheden uwe verbruiksartikelen bij uwe standgenooten, de middenstanders. Loopt zelf daarvoor niet naar grootwa renhuizen, massa filiaalbedrijven. Loopt zelfs niet daarvoor naar verbruikscoopera- tieven, want zelfs dit gebeurt maar al te veel. tsassEisiasBsnssjiassassuBSBsa FVAAEDIGïNfï DER NATIONALE UNIE BIJ MINISTER JASPAR Eene afvaardiging der Nationale Unie van den Middenstand, bestaande uit MM. R. Pattou, Da Gooman, Deleener, Marchal en Ohaud-oir, werden Zaterdagmorgen, 0 Mei ontvangen doer M. Jaspar, minister van financies, wisn zij de volgende dagor de, dcor de algemeene vergadering der Unie gestemd, hebben medegedeeld Gezien het gevaar waa. het Land verkeert, en dat bijzonder de Burgers be dreigt, die de bela tingen betalen, nood zakelijk gemaakt door de misbruiken, de cumuls en de buitensporige uitgaven van allen aard; overwegende dat bijzonder de handelaars boven alle mate belast zijn en op hunne winsten belastingen moeten be talen, welke het dubbel bereiken van het geen andere burgers betalen; dat het noo dig is alle voorrechten af te schaffen, wel ke sommige handelsorgamsmen genieten, zooals de kooperatieven, de patroonsmaga zijnen en de ekonomaten; dat in de alge meens inzinking de kleine en middelmati ge handel het ergst bedreigd zijn; dat een wetsontwerp op de Kandelspolicie is op gemaakt door den Hoereren Raad van den Middenstand en is bekrachtigd door het Nationaal ICongres van den Midden stand «e Gent; betreuren dat de parle mentsleden, tot welke partij zij ook be- hooren, den moed niet Lebben gehad de regeering aan te manen een einde te stel len aan de misbruiken in zake pensioenen en weTklcozensteun; en stellen vast dat zij, door hunne volharding in deze onver schilligheid, gevaar loepen het vertrouwen van den Middenstand te verliezen. Deze eischt van ds regeering dat het evenwicht der begrooting worde verwezenlijkt alleen lijk door de strengste bezuinigingen er door de afschaffing der misbruiken; da zij de gelijkheid van allen voor de belas iing tot stand brenge, door de afschaffir van alle fiskale voorrechten, en bijzond. voor wat de verbruikskooperatieven b„- treft; dat zij alle maatregelen treffe tot vrijwaring en bescherming van he alge meen belang, om te voorkomen dat de kleine burgerij en de kleine handel zou den ten onder gaan. Minister Jaspar heeft de afvaardiging verzekerd dat deze wenschen met de meeste welwillendheid zullen onderzocht worden, en dat e allestims een einde gaat gesteld worden aan de fiskale ongelijkheid, zoodat kooperatieven en private hanael voor de takien en belastingen op gelijken voet zullen gesteld worden. Een wensch in dezen zin was den heer Jaspar ook overgemaakt geworden door de Katholieke Gemeentelijke en Kanto nale Vereeniging van Brussel. M. Pattou, de voorzitter der Nationale Unie, heeft minister Jaspar verzekerd dat de regeering in hare aktie tot de redding van 's lands financieelen toestand op den onvcorwaardeüjken steun van den mid denstand mag rekenen. GEZINSVERGOEDINGEN De Unie van den Middenstand stelt ook voor de gezinsvergoedingen voor gezin nen met 1 en 2 kinderen af te schaffen en den steun voor te behouden aan de gezinnen met drie kinderen en welker- in komsten beneden 24.000 frank blijven. Al deze punten zullen door M. Jaspar in onderzoek genomen worden. Middenstanders, sluit de rangen; sluit U aan bij de Christen Middenstandsbond. Zijne vertegenwoordigers in de Kamer zijn 44 in getal! Dat is een macht waar van zal moeten rekening gehouden wor den. Steunt geen m nnen die verdeeling zoe ken! Weg met alle onzijdige Bonden! Bulten politiek bestaat niet; de Ka tholieken zijn daar immer den uil van 't spel van geweest! «Buiten politiek» komt voo<r Katholieken uit co horgreer- dige personen steunen en zwijgen t n li beralen en ander tegen travers t« ca ten meester maken en huru: - psrsoonlijk" be langen te verdedigen ten korte ck. alge meene belangen.

HISTORISCHE KRANTEN

De Halle (1925-1940) | 1933 | | pagina 1