KATHOLIEK WEEKBLAD VAN IEPER
LI
DE RESERVE VAN DEN NIEUWEN KRUISTOCHT
STORT 4,65 FRANK
ROZENKRANS
Maatschappelijk leven
Wat gebeurt er te Onkerzele
Kardinaal Bertram
ever den Nieuwen Tijd
KOMT ER OORLOG
RUSLAND - JAPAN - CHINA
NATUURRAMPEN
GROOTE LOTEN
ZONDAG f OKTOBER 1933
)NDAG I OK
D E FT A
WEEKBLAD: 35 CENTIEMEN.
1' JAAR. Nr 4S.
'ALLE»
Katholiek Weekblad van leper
Bureel:
Boterstraat, 17, IEPER.
ABONNEMENTSPRIJS
VOOR 1 JAAP
(per post)
In 't Land
Frankrijk
Congo, Engeland
Amerika, Canada en an
dere landen
18,60 fr.
35,fr.
40,— fr.
60,— fr.
Uitgever:
6ANSEN-VANNESTE. Pope rings
Tel. Poperinge N'
rostcheckrekening N' 15.570,
TARIEF VOOR BERICHTEN:
Kleine berichten per regel 1,00 fr.
Kleine berichten (minimum) 4,00 fr.
2 fr. toel. v. ber. met adr. t. bur.
Berichten op 1* bi. per regel 2,50 fr.
Berichten op 2' bl. per regel 1,75 fr.
Rouwber. en Bedank, (min.) 5.00 fr.
Te herhalen aankondigingen:
prijs op aanraag.
Annor.cen zijn vooraf te betaler,
en moeten tegen den Woensdag l
avond ingezonden worden. - K.eine
berichten tegen den Donderdag r.oen.
i
Er is weer een jubileum te vieren. Over
vijftig jaar heeft Leo XIII de Oktober
maand officieel toegewijd aan O. L. V.
van den H. Rozenkrans.
De Kerk heeft aangemaand het feest op
te zetten met grooten luister en het over
gansch de wereld te verkondigen: Anun-
ciate intergentes gloriam ejus Verkon
digt onder de volkeren haar glorie.
OM DE KATASTROOF TE
VOORKOMEN
Het Rozenkransfeest is meer dan een
feest van intimiteit; het voert in zich de
kracht van een wereldhervorming.
We moeten aan den Rozenkrans, den
bijbel der eenvoudigen gelijk men hem
eens genoemd heeft, en aan zijn feest we
ten te geven de beteekenis die zijn stich
ter en de grootste promotor, Leo XIII, er
praktisch aan gegeven hebben. Toen Do-
minicus de oude wereld rondrees, onder
vond hij dat het geloof van de massa niet
meer zoo onwankelbaar was. en dat in
alle standen ontreddering dreigde; op de
lauwheid en het nakende ongeloof moest
natuurlijk volgen de trek naar weelde en
lust. Om de katastrcof te voorkomen
moest men durvend aanpakken.
NIEUWE EVANGELIEVERKONDIGING
Domonicus heeft een handsvol mannen
twee aan twee uitgezonden naar de vier
windstreken; zijn wereldomspannenden
geest, zijn organisatievermogen en zijn
grootdadigheid hebben hem daartoe aan
gezet. Hij wilde zijn broeders in hun hard
apostolaat niet ontslagen van het koorge
bed; wel integendeel: als een andere vorm
van het koor en plichtgebed wou hij dat
zij, op weg van de eene stad naar de an
dere, zouden bidden en dat aan de massa
voortleeren. Gelijk Christus aan zijn
apostelen leerde den Onze Vaderzoo
leerde Dominicus aan zijn kinderen en
aan zijn broeders het Rozenkransgebed;
het was in zijn driedubbele reeks van
blijde en droeve en glorierijke mysterieën
als een kostbaar erfstuk, als een krans
van rozen om te verblijden, als een geesel
met doorslaande knoopen van lijden en
beproeving voor de kwalen, als een klim
koord naar de eeuwigdurende vreugde van
den hemel.
Dominicus gaf zijn Rozenkrans mee als
een testament, als een tweede afkondiging
van het Evangelie, want in zijn vijftien
mysterieën is het Rozenkransgebed een
samenvatting en een meditatie tevens aan
het Evangelisch gebeuren.
DREIGEND GEVAAR
Het verband van St Dominicus wereld-
veroveraar en organisator eenerzijds en
stichter van den Rozenkrans, onder wel
ken vorm ook, hebben wij nooit genoeg
naar waarde geschat. De Rozenkrans is
door veie groote menschen als een simpele
devotie beschouwd geworden. Maar de
wereldhervormende kracht die daarvan
moet uitgaan zullen we wellicht beter
vatten als wij een zelfde veroveringsgeest
en een zelfde gebedsgeest zullen ontdekt
hebben in een heilige en wereldfiguur als
Leo XIII. De twee kenmerken van zijn
Pausschap hebben hem gemaakt tot een
uitstekende figuur. Hij was een man met
wereldhervormende plannen en een agita
tor, als we ons zoo mogen uitdrukken,
maar tevens een heilige met een groote
devotie tot Onze Lieve Vrouw van den
H. Rozenkrans.
In zijn tijd was er niet enkel stoffelijke
ellende onder een zekere klas van men
schen; de wereld dreigde reeds kwijt te
spelen het geloof en de beginselen van de
zedelijkheid eveneens.
MET KLEM EN HERHAALDELIJK
Leo XIII heeft als zonnen van waarheid
over heel de wereld gezonden zijne ency
clieken over de sociale hervorming. Hij
heeft de wereld verbaasd, maar het moest
wel. Het blijkt echter wel zeer kenmer
kend dat juist deze groote persoonlijkheid
en deze durver met zijne hervormings
plannen op sociaal en zedelijk gebied ook
weer een vereerder was van de Lieve
Vrouw van den Rozenkrans en dat hij die
vereering en deze devotie herhaaldelijk
en met klem aan gansch de wereld heeft
voorgehouden, en dat hij de steun vroeg
aan de christene gemeente om zijn plan
nen uit te werken door het bidden van
den H. Rozenkrans.
Tot tienmaal toe heeft hij zijn steun
verheven vanaf de tinnen van St Pieter
om deze devotie in een wereldbrief aan te
prediken; en daarbuiten heeft hij nog
elfmaal gevraagd, vermaand en bevolen in
het aanschijn van gansch de Katholieke
Kerk den Rozenkrans te bidden aan hen
die het goed heil van de maatschappij en
het huisgezin willen behartigen. Hij heeft
het gedaan met diepte van beschouwing,
met teederheid van gevoelen.
Wie zou weerstaan?
Aan zulk een aandringende en aangrij
pende stem mag niemand weerstaan. Sint
Dominicus en Leo XIII beiden zijn ge
weest bouwmeesters aan een nieuwe
maatschappij en de H. Kerk. Zonder een
heirleger van biddendenhet gebed van
hunne, voorliefde, hadden hun plannen
niet uitvoerbaar geweest.
Ook wij willen in ons niets dragen van
de hervormingsplannen en zullen niet
versagen, maar blijven aandringen door
keer op keer in den Rozenkrans te bid
den: «Wees gegroet, Maria... Bid voor
ons, zondaars, nu... en dat wij allen
zouden worden opgeroepen om de katho
lieke akti-e kordaat door te voeren en dat
alle weerbare krachten in het gelid wor
den gezet voor den tocht van waaagnis,
voor de nieuwe kruisvaart.
P. NUYENS, o. p.
N.-D. DE BEAURAING»
HET WONDER
VAN DEN H. JANUARIUS
TE NAPELS
De vleeibaarwording van
het gestolde bloed.
In bijzijn van talrijke bedevaarders.
Uit Napels wordt gemeld dat Dinsdag
19 September LI. in de Kathedraal het
Wonder van den H. Januarius zich her
haald heeft.
Al de overheden van de stad waren in
de kerk aanwezig, benevens talrijke be
devaarders vamhet Heilig Jaar, uit Rome
aangekomen, en eene groote menigte uit
de stad. 't Was juist 9 uur 40 toen het
Wonder der vlosibaarwonUng van het
bloed geschiedde. In de stad heerschte
gansch den dag door eene groote opge
togenheid onder de bevolking.
De beeldhouwer Demanct is belast met
het vervaardigen van een reusachtig beeld
an Onze Lieve Vrouw van Beauraing.
Dit beeid, dat twintig meter hoog zal
zijn, zal geplaatst worden op de hoogte,
in de nabijheid der overblijfselen van dit
middeneeiiwsch kasteel.
VOOR FRANKRIJK 9,10 frank
op postchecknummer 15.570 van V. San-
sen-Vauneste, drukker, Poperinge, en we
kelijks wordt ons blad U door de postbode
tehuis besteld.
Vergeet niet uw volledig adres aan te
geven en wel er bij te voegen: storting
voor een abonnement op
«DE HALLE»
82Z22S33SZ39S2SS2aSD3S3B3Qaa
DE VOLKERENBOND
üiasBBcaaaBaaEaaBaBSBHBBaBBiaBaBaasBsaaaaaaBBiaaBBEasasaaE;
De rozenkrans, de smijtlap van David
tegen den Goliath der hel, het wapen dat
de vijanden zal neervellen opdat Maria's
rijk kome.
Opdat kome Uw Rijk, o Jezus, laat
komen het rijk van Maria.
ftjfe
vKoningin des hemels, ons toekome uw
Een nieuw epos is begonnen aan den
meidoorn te Beauraing en de bron te
Banneux. Een nieuwe oorlog werd ver
klaard tegen Satan, een oorlog gevoerd
door kinderen: de Voisin's, de Degeimbre's
en Marietta Beco. De duivel wijkt, we
veroveren terrein, hij laat ons krijgsge
vangenen die blij zijn geplukt te worden
al kameraad roepend!
Bevoorrechte kinderen. Die jeugdige
krijgshelden mobiliseeren honderdduizen
den groote menschen.
De duivel wijkt voor kinderen, hij voelt
wie er achter zit, hij is nog altijd den
duw gewaar van dien maagdelijken voet
die overtijd zijn kop verpletterde.
Hij is uit zijn lood geslagen, verrast in
zijn stellingen. Van de hemelsche taktiek
verstaat hij geen tinnen soldatenknoop.
Maar voor ons is Maria geen gendarme,
ze blijft steeds een moeder.
Mosder in elk panneel van den heiligen
triptiek: Lourdes in 't midden en Beau
raing, Banneux al eiken kant.
Moeder voor de kinders aldaar, moeder
voor esn Mariette als voor een Bernadette.
Maagd der armen, voor vertrouwelinge
aannemend het kind dat zijn catechismus
nog niet kent, het oudste van acht, het
meisje met gaten in haar kousen.
Van heel den godsdienst kent zij maar
't gebed, dat Bécotje, en van heel 't gebed
kent zs bsst den Onzen Vader en den
Wees Gegroet.
Ze bidt die gebeden op een paternoster,
den eenigen in heel het huis. en 't is nog
een gevondene, een opgeraapte langs den
weg.
Maria verschijnt aan zulk een arm en
onosholpen kind, brengt haar de veropen
baring en de boodschap des hemels, omdat
ze weet dat dit kind niet zal twijfelen aan
haar woorden, haar zinsnede niet zal
verdraaien, zich niet zal afvragen: «Is
't mogelijk?
Het kind zal oordeelen zonder vooroor-
deelen.
Daar komen'*'de Maria-vereerders tal
rijker dan in een congres, daar grijpt
plaats de massavereering, de moderne
bedevaart met verminderd tarief, het ge-
bsd in coöperatief.
De universita'iren vallen op hun knieën;
de kaarskens groeien er lijk stalen uit den
grend met vlammende bloemen.
O. L. Vr. der armen is daar niet werke
loos. Een moeder met veel kinders heeft
altijd haar werk.
De armste armen zijn de arme zon
daars. En dat zijn we allemaal. j*
De moeder der armen wordt de schat -
der geloovigen.
Beauraing! 't is daar, dat brave kind'ren
die men onmooglijk kon verhind'ren
ook eiken avond op de aard
neerknielden, d'handekans gepaard.
't Klonk als een godspraak uit de wolken,
het was een stem voor alle volken
z'sanzagen als een heiligdom
de plek waar 't beeld van Marja glom.
Ket beeld kwam steeds weer voor hun
En telkens knielden z'ingetogen. Loogen
Als een mamatje van uit den hemel
O. L. Vrouwtje neer, met moeder-
blikken en moedeilach. Zij kan niet
anders.
Uit de oogen der kinders vloeiden
vreugdetranen, zoetste likeur voor 't hert.
Zij baden, 't gebed van allen, den Wees
Gegroet, 't gebed van den Bisschop dei-
Eucharistische wereldcongressen, zoowel
als van den armsten eersten kommuni-
kant door M. den Pastoor verkleed.
De aartsengel zelf had geen betere
voorrede gevonden bij de blijde Bood
schap.
Bidt uw paternoster, 't is zoo simpel
et pas de bourrage de crane zei een
so.daat, honderdvijftig bollekens, 't is uw
bande van milrailleuze tegen de lielsche
vijanden.
Er zijn heiligen in den hemel die maar
dar gebed kenden.
Wat zal men in onze stijve vingeren
st.ken ais we worden afgelegd?
Een boek. een gazet, een photo?
Neen. het liefdeketentje van Maria,
t laatste dat we in handen hadden toen
's avonds insliepen en 't eerste dat wc
's morgens tusschen onze vingeren voel
den bij 't ontwaken.
Honderd dingen hebben door onze vin-,
gers gepasseerd, boterhammen en bank-
briefjes, vulpen of pianotoets, werktuig o:
alaam.
__Het laatste dat in ons handen komt:
En de docde ligt daar, alsof hl] nog
bezig ware met zijn rozenkrans te pre
velen, alsof hij nooit iets anders gedaan
had.
Och arme, 't is misschien al lang dat
hij het niet meer deed. Bitter spotternij,
zoo iets in zijn handen gestopt te worden
en moeten bidden en nog huichelen als
men dood is.
Is dat uw paternoster of is 't een ge
leende voor de omstandigheid.
De doode krijgt een rozenhoedje in
hand... misschien voor den eersten keer.
Wacht niet tot ge zoover gezet zijt, bidt
levende, vijftig maaal daags het gebed
dat nooit verveelt, het g^bed dat nooit
veranderd, tot Haar die altijd moeder
gelijkblijft.
Rozenkrans! bij duizendtallen,
onder 't biddend stemgeroer
valt, alzoo de blaren vallen,
beiers van mijn bedesnoer.
(G. Gezelle).
A. B.
«3E5iS2£ia£SEBBB£&a2!BSBEtl£32S
HET OUDERDOMSPENSIOEN VOOR
MIDDENSTANDERS
We geven hieronder nog eens de tabel
van de stortingen te doen door mannen
cf vrouwen uit den Middenstand en door
kinderen van middenstanders.
ONAFHANKELIJKE ARBEIDERS
Onafhankelijke arbeiders zijn midden
standers en landbouwers.
Hier zijn twee categoriën:
a) Middenstanders en boeren wier be
drijf sinkomeji minder is dan 18.000 frank
Zij worden genoemd verplicht-verzeker
den. Ook de kinderen, die bij hunne
ouders loon trekken.
b) Middenstanders en boeren wier be-
drijfsinkomsfen de 18.000 frank te boven
gaan. Zij wórden genoemd vrij-verzeker-
den.
A. - MIDDENSTANDERS,
VERPLICHT-VERZEKERDEN
1) Midden'tanders-Patroons: Bedrijfs
inkomsten var? 't vorige Jaar (aangifte van
bedrijfslasten)
Mannen Vrouwen
Minder dan 6.000 fr. 120 60
Van 6.000 tot 7.999 fr. 120 60
Van 8.000 tot 9.999 fr. 120 120
Van 10.000 tot 11.900 fr. 151 150
Van 12.000 tot 18.000 fr. 180 180
2) Kinderen van Middenstanders, werk
zaam met loon bij hunne ouders. Bereke
ning volgens de bezoldiging voor de be
drijfsbelasting:
Kind
30
42
60
78
96
114
132
150
5.200 fr.
6.500 fr.
7.800 fr.
9.100 fr.
Vader
30
42
60
78
96
114
132
150
TROONOPVOLGING IN IRAK
De nieuwe Koning Ghazi van Irak
met zijnen voogd.
M. Aver.o!, de nieuwe algemeens Se-
kretaris van den Volkerenbond, die Sir
Eric Drummond opvolgt en reeds te Ge
neve toegekomen is om zijn werk te be
ginnen.
«3Sa32n:nSn3SS23aSS32Ei22EHE22
Uit Breslau wordt gemeld, dat Z. H. Em.
kardinaal Bertram, aartsbisschop van
Breslau, in verband met de a. s. Rozen-
kransmaand, tot zijn diocesanen een her
derlijk schrijven heeft gericht, waarin hij
wijst op den nieuwen tijd, welke voor
Duitschland is gekomen.
Zal, aldus vraagt de kardinaal zich af,
de heropbouw van Duitschland slechts
economisch zijn? Slechts nationaal?
Slechts een streven naar verbetering van
het aardsche leven?
De bij het gansehe volk ontwaakte ge
bedsijver, de noodkreet, welke opstijgt tot
Gods Voorzienigheid en welke overal valt
waar te nemen, bewijst, dat het katholieke
volk anders veelt.
Al streeft de buitenwereld nog zoo ern
stig en onweerstaanbaar naar aardschen
voospoed, de volksziel hongert en dorst
naar iets veel hoogers en grooters.
Na gewezen te hebben op het vele leed,
dat reeds geleden is en den menschen wel
licht nog wacht, beveelt Zijne Eminentie
het rozenkransgebed aan als het beste
middel tot de zoo noodzakelijke verdie
ping van het geloofsleven en tot het op
wekken van sterken moed en offerzin.
De kardinaal besluit zijn herderlijk
woord met de aansporing tot de Duitsche
katholieken, om in dit beslissende jaar de
Octobermaand te vieren in het teeken van
den rozenkrans.
ISBEaSBSBSEaBRSSBBZBSnBSSBQC
AFGHANISTAN VIERT
ZIJNE ONAFHANKELIJKHEID
Ten gevolge van het plotseling afster
ven van den koning Faycal, werd zijn
zoon de emir Ghazi, 21 jaar, tot koning
uitgeroepen,.
Het stoffelijk overschot van koning
Faycal werd te Brindici (Italië) inge
scheept met bestemming voor Bagdad.
Koning Ghazi heeft reeds het bewind
over Irak aanvaard. Hij heeft den mi
nister-president en alle ministers herbe
noemd in de ambten, die zij ook onder
zijn vader hadden bekleed.
In alle steden en dorpen van het land
wordt een week van rouw gehouden even
als in Transjordanië en Syrië. Van laatst
genoemd land was koning' Faycal korten
tijd koning, hetgeen geleid heeft tot een
anti-Britsehe betooging in de moskee van
Aleppo; de Fransche -overheden hebben
echter onmiddellijk maatregelen genomen,
om verdere ongeregeldheden te voorko
men.
Maandag 1.1. werd de verloving gevierd
van den nieuwen koning, Ghazi van Irak
met Prinses Aliyak, dochter van den ge
wezen koning Aii van Hadjaz.
Daar deze verloving zoo sne! volgt op
den dood van Koning Faycal. der.kt men
dat daar politieke redenen moeten onder
steken.
fSBEBSGaBaBSBEaSEaESaaSSSSEB
Belgische fabriek van
Chicorei Wyppelier-Taffin.
Met veel praal vierde Afghanistan zim»
onafhankelijkheid. Koning Nadir Khan
zijn volk.
spreekt per radio tot
Minder dan 2.600 fr.
Van 2.601 tot 3.900 fr.
Van 3.901 tot
Van 5.201 tot
Van 6.501 tot
Van 7.801 tot
Van 9.101 tot 10.400 fr.
Meer dan 10.400 fr.
Nota, Indien de kinderen onder be
dienden gerangschikt worden, vallen ze
onder toepassing der wet op het bedien
denpensioen.
B. - MIDDENSTANDERS
VRIJ VERZEKERDEN
Mannen of vrouwen van 14 tot 18 Jaar,
24 fr. 's jaars. i
bannen v&n ff tot 21 Jaar, 60 fr. 's Jaars.
TUSSCHEN
Sedert het oprichten van den Staat
Mandchoekoeo was een geschil opgerezen
tusschen de2en staat, gesteund door Ja
pan, de eigenlijke meester in het gebied,
en Rusland, wegens den Oosterspoorweg.
Deze laatste dagen is het geschil nog
scherper geworden zoodat men vreest dat
het tot eene openlijke vijandschap zou
komen tusschen die Staten. Rusland trekt
ten andere groote troepenmachten samen
aan de Mandchoerische grenzen en zoekt
in Europa zooveel mogelijk niet-aanvals-
pakten te sluiten.
Anderzijds zijn opnieuw Chineesche ge
neraals in beroering gekomen, zoodat daar
weerom een nieuwe twist is gerezen tus
schen Japan en China.
Het Verre Oosten blijft steeds een waar
broeinest van oorlog en gevaar.
IN FRANKRIJK
VREESELIJKE ONWEDEKS
In de streek van Frontignac staken ge
weldige onweders op. De bliksem viel op
een huis waar dynamiet in was. Het huis
vloog de lucht in, drie werklieden werden
erbij vermorzeld.
Door de wassende wateren zijn minstens
15 personen omgekomen. Zes leden eener
zelfde familie verdronken in de plots stij
gende wateren.
IN ITALIË J
HEVIGE AARDBEVING
In de streek van Sulmona, in Italië,
werd men verscheidene aardtrillingen ge
waar. Verscheidene personen zouden ge
dood zijn en taT van anderen gekwetst,
alsook, groote schade aangebracht.
IN DUITSCHLAND
AARDSCHOK
Te Mulheim en omgeving werd men
een aardschok gewaar maar alles beperkte
zich tot geringe schade.
IN MEXICO
500 SLACHTOFFERS
De Staat Tampico van Mexico, werd
door een geweldig orkaan op zijn drie
vierden verwoest. Groote uitgestrektheden
zijn overstroomd en men beraamt dat
meer dan 500 personen het leven inscho
ten bij deze natuurramp.
Gansehe spoorlijnen werden wegge
spoeld en verscheidene treinen zijn ver
mist.
IN JAPAN
WERVELSTORM OPGESTOKEN
Door een wervelstorm, opgestoken aan
de kust, werden 36 booten losgeslagen en
weggedreven, verscheidene huizen ver
nield of beschadigd.
IN YOUGO-SLAVIE
ZWARE OVERSTROOMINGEN
In Slovenië zijn gansehe uitgestrekt
heden overstroomd. Soortgelijke over
strooming zou in de laatste eeuw nog niet,
zijn voorgekomen. Da overstrooming ging
nog gepaard met een aardbeving.
Verscheidene personen kwamen om in
de wassende wateren.
IN CHINA
59.C00 PERSONEN OMGEKOMEN
De Gele rivier die in Juli en Oogst 11.
uit hare oevers trad, heeft den dood ver
oorzaakt van 50.000 parsonen. Meer dan
1 Millioen menschen staan bloot aan den
hongersnood.
De ramp werd nog verergerd doordat
bandieten en legerafdeelingen de dijken
doorbraken met strategUche doeleinden.
VERSCHIJNINGEN
VROUW BEWEERDT VERSCHEIDENE
MAAL ONZE LIEVE VROUW GEZIEN-
TE HEBBEN
In de gemeente Onkerzele-bij-Gee-
raardsbergen en in heel de streek is er van
niets anders meer spraak dan van merk
waardige gebeurtenissendie zich daar
zouden voordoen.
De feiten dagteekenen niet van he
den. Er is reeds spraak van te béginnen
van de maand Augustus, doch we hebben
er niet willen over spreken omdat we er
ons aan houden uiterst voorzichtig te zijn
geene zaken vooruit te loopen, af te wach
ten wat de geestelijke overheden er over
zegt.
We doen vooraf opmerken dat noch de
geestelijke, noch de gemeentelijke over
heden van Onkerzele zich over de zaak
uitgelaten hebben. Maar de bevolking zelf
spreekt er veel van; de eenen nemen de
gebeurtenissen heel ernstig op, anderen
gelooven er slechts heel oppervlakkig aan
Ziehier in 't kort wat er zich daar zou
voorgedaan hebben: Te Onkerzele is er
eene grot van O. L. Vrouw. Eene nederige
landbouwster uit de gemeente, Leonie Van
den Dyck, wonende in de Kampstraat, be
weert dat zij verscheidene maal O. L,
Vrouw voor zich heeft zien verschijnen
toen ze in de grot het rozenhoedje bad.
Vrouw Van den Dyck, is 58 jaar oud, heeft
dertien kinderen gehad, waarvan nog ne
gen in leven. De vrouw werd door haar
man verlaten, kort na de geboorte van het
jongste kind.
Dat die vrouw harde jaren achter den
rug heeft, zal men wel dadelijk beseffen,
en dat ze veel heeft moeten zwoegen om
haar talrijke kroost op te voeden, is best
te begrijpen Overigens, men kan het haar
aanzien dat ze het niet gemakkelijk gehad
heeft, want gansch haar uiterlijk draagt
er de sporen van. Ze is mager en afge
sloofd.
Het eenige wat de E. H. Pastoor Vander
Ma eren verklaart is dat vrouw Van den
Dyck eene voorbeeldige christene is, wat
ten andere reeds kan opgemerkt worden
als men in haar kraaknet huisje komt,
waar tal heiligenbeelden op de schouw
en op enkele karige meubels staan, onder
ander ook een beeldje van O. L. Vrouw
van Beauraing en de H. Familie. Al haar
vrije oogenblikken brengt vrouw Van den
Dyck door in gebed, 't zij in de kapel of
in de grot. Thuis leest ze veel in een ge
bedenboek.
Leonie, of liever Nieke, zooals ze alge
meen genoemd wordt, beweert dat ze in
het begin der maand Augustus de H.
Maagd heeft zien verschijnen binnen de
kapel, doch toen was de verschijning niet
al te dtlidelijk. De vrouw zegde er niets
van, maar den 9 Augustus verscheen de
H. Maagd haar in vollen luister in de ka
pel. En de Moeder Gods zou haar gezegd
hebben: «Ik ben de Maagd der Armen;
ik ben gekomen om de zondaafs te bekee-
ren en om de godslasteringen te doen op
houden
Menschen, die toen in de kapel waren,
beweren dat Nieke schijnbaar in verruk
king was. Ze had nadien haar vizioen
verteld en er bijgevoegd: Bidt, bidt
veel
s Anderdaags, 10 Augustus, nieuw vi-
Daar boven een lichtbol7 'fte
haag scheen te zweven. Van dien lichtbol
daalde de Maagdaf. Zij geleek een
meisje van 20 jaar, had blonde haarlok
ken en blauwe oogen. Op het hoofd eene
kroon en in de lenden een blauw lint, af
hangend op haar spierwit kleed. Tusschen
de gevouwen handen een rozenkrans.
Den 14 Augustus brak er een onweder
los toen Nieke met eenige vrouwen naar
de grot ging cm er te bidden. Nieke wilde
terug, doch v6ór de grot gekomen, riep
ze opeens: Ziet, hoe schoon de Maagd
is! Ze had weer eene verrukking en
dienzelfdan avond zegde een 13 jarig meis
je: Ik heb de Maagd gezien en haar een
wijwatervat hooren vragen
Nieuwe visioenen den 13, den 21, den
26, den 29 Augustus, den I en 5 Septtem-
ber. Weer vroeg de verschijningdat
er veel zou gebeden worden, want dat
zij den weekenden arm van haar Zoon
niet meer kon afwenden
Nieke Van den Dyck was er als naar
gewoonte en het dient zeker niet gezegd
dat ze het voorwerp was van de algemeene
nieuwsgierigheid.
Na afloop van het gebed werd de zien
ster omringd door honderden menschen
die haar allerlei vragen stelden. Met onge
kunstelde eenvoud antwoordde zij dat er
thans niets gebeurd was. Op aanvraag
echter vertelde zij wat haar de% avond te
voren overkomen was.
ZATERDAG 9 SEPTEMBER
Tijdens de Vijf Onze Vaders en Wees
gegroeten voor de bekeering der zondaars,
stokt de stem van vrouwke van Van den
Dyck. Zij spreekt luid, op de gewone wij
ze, tot Maria. Haar oogen star gericht
naar den hoek der haag, waar de meeste
vorige verschijningen zouden hebben
plaats gehad.
O. L. Vrouw zou haar hebben gezegd:
Ik roep hier de zondaars tot Mij tot
hun bekeering. Voortgaan met veel to
bidden, want ik zeg het u voorwaar: uw
land verkeert in groot gevaar. Maar Ik
echter zal uw land behoeden. Bidt veel
Bidt met betrouwen!
Zij zou verdwenen zijn, langzaam de ar
men openend.
WEER EENE «VERSCHIJNING»
op Donderdag 7 September 1933
GEBEDEN EN LOFZANGEN
AAN DE GROT
Donderdagavond 7 Sept. in den avond,
rond 8 uur aan de grot waren er daar
minstens duizend personen. Er werd luid
op gebeden en nu en dan werd het gebed
onderbroken voor het zingen van lofzan
gen de H. Maagd ter eere. Er was daar in
nige, vrome godsvrucht; al de menschen
baden vurig, met hart en ziel en men kon
het hen aanzien dat ze betrouwvol hunne
smeekingen ten Hemel stuurden.
IN VERRUKKING
Daar weerklinkt de heerlijke zang: Te
Lourdes op de Bergen». Hij welt op uit
honderden borsten en 't is echt indx-uk-
wekkend. Terwijl de tonen helder weer
galmen, zag men Nieke Van den Dyck,
die als naar gewoonte het rozenhoedje
was komen bidden, plots veranderen, 't Is
alsof ze in verrukking is.
Al de aanwezigen hadden het oog op de
zienster Allen zagen haar daar onbe
weeglijk, starend naar iets dat zij moest
zien maar dat door niemand anders kon
waargenomen worden. De zangen hadden
hun loflied gestaakt. Ze stonden daar al
len zelf als aan den grond genageld, be-
heerscht door een gevoel van heilige vrees
en tevens van onbegrensd geloof in de Al
macht.
VEEL BIDDEN
't Had een paar minuten geduurd. Dan
zag men dat Nieke weer terug aan het
bidden was, want de beiers van haar ro
zenkrans gleden tusschen de vingers.
Dra was de zienster omringd, werden
haar vragen gesteld.
Hebt gij Onze Lieve Vrouw gezien?
Ja, ik heb weer eene verschijning ge
had.
Heeft de Heilige Maagd tot u gespro
ken?
Ja, ze heeft mij toegesproken.
En wat heeft ze gezegd?
Onze Lieve Vrouw zegde mij dat ik
kloekmoedig moet blijven, dat ik voort
moet strijden en dat ik vooral veel moet
bidden voor de bekeering van de zondaars.
Nog werd Nieke met vragen bestormd,
doch ze had niets bij te voegen.
Het gebed werd hernomen en nog een
loflied gezongen ter eere van de Moeder-
Maagd. waarna de menigte zich langzaam
verwijderde, druk besprekend waarvan ze
getuige geweest was.
VRIJDAG AVOND
Vrijdag 8 September, feest van O. L.
Vrouw Geboorte, was de volkstoeloop min
stens het dubbel van den vorigen avond.
Op de wegen, naar de gemeente leidend,
zag men heele drommen voetgangers. Op
de groote baari voetgangers, autos, rij
wielen bij de vleet.
De Grot was schier niet te genaken. De
menschen stonden er letterlijk opeen ge
pakt. Te 8 uur begon het gebed,' afgewis
seld met lofzangen en met de gewone
godsvrucht.
WOENSDAG 13 SEPTEMBER
I. - Plots tijdens de avondgebeden (na
8 u.) verandert het gelaat der vrouw, de
gewone uitdrukking van geluk en verruk
king. Zij kijkt vlak vóór zich. In een groo
ten kreet: O. L. Vrouw van het Heilig
Hart, bid voor ons die hier knielen! Hart
van Maria, help ons!
De verschijning was* glanzender dan
ooit, zegt zij. Haar armen stonden gedeel
telijk open en lieten zien: Haar stralend
hart.
In ongekunstelden eenvoud zegt de
vrouw, met ontstelde verbazing: Zij is ver
schenen met het Heilig Hart op haar
borst.
Ditmaal was zij niet meer staande op
den grooten blauw-grijzen bol, maar op
een kleine grijze wolk.
II. - Voelt zich bij haar terugkeer thuis
van de gebeden diep aangetrokken om te
rug te keeren naar de grot. Gaat inder
daad te 10 uur 's avonds terug om er nog
een rozenhoedje te bidden.
Bij de grot gekomen voelt zij zich aan
getrokken tot het kapelletje boven. Als
zij buiten het kapelleke komt, stort vrouw
Van dén Dyck neer op de knieën naast
het kapelleke 't gelaat naar de haag. Zij
staat op, als of zij de Verschijning volgt,
valt dan weer op de knieën, leest hardop
woord voor woord die zij .rerhaalt, maakt
later het teeken des kruises, en staat op
van den grond.
Zij zegt: O. L. Vrouw stond daar zooals
straks, toekijkend op hen die buiten het
kapelleke kwamen. De verschijning zou
hebben gezeid: «Nu is de tijd gekomen
waarop ik U iets kom vragen En O. L.
Vrouw wenkte haar met den vinger en
toont haar hoe zij wenscht dat uit liefde
en betrouwen tot haar de menschen van
Onkerzele hier deze plaats van gebed
en aanroeping moeten inrichten. De ruim
te van de kapel vermeerderen maar het
beeld er In laten dat er nu is en de om
megang rond het kapelleke bewaren. O. L.
Vrouw teekende met haar voet af het
Zij?falT gfjfcegif jfst^cLih «'ir.cyht 7.
Onze Lieve Vrouw van Smarten, de moe
der van het lijden, en de zondaar die tot
mij komt zal ik bekeeren, de bedrukte zal
ik helpen. Die mij met betrouwelijk hart
zal aanroepen zal verhoord worden. Velen
bespotten U! Bidt voor hen! Wee echter
degenen die U zouden aanraken; degenen
zullen gestraft worden. Bidt voor de zul-
ken! Gij zult nog meer te lijden hebben,
maar daar zullen er nog zijn welke zulk
lijden als gij zullen te verdragen hebber.
Blijf standvastig. Ik zal overal met U
zijn.
Onmiddellijk veschijning van Onze Lie
ve Vrouw ditmaal als de Moeder van
Smarten (beschrijving der vrouw)Zij
heeft nu een donkerblauwe vool tot bene
den haar schouders en daaronder was
haar gewone witte vool zichtbaar. Haar
bedroefd en gepijnigd hoofd is geleund
naar rechts en de blikken zijn naar links,
als in een smartelijke aanschouwing van
iets wat op haar linker arm rust. Haar
rechter arm houdt zij kruiselings over
haar linker arm. Er is een kruis achter
haar, boven haar hoofd. Onder haar ge
stalte verschenen letters welke vrouw Van
den Dyck spelt en leest, het zijn volledige
letters, geen geschilderde, zegt zij, zij vor
men deze zinsnedeGij die hier voor
bijgaat, ziet of uw lijden zoo groot is als
het mijne
Einde der verschijning: «Ik geef U al
len mijn moederlijken zegen
Zoo staan de zaken te Onkerzele en wij
geven ze letterlijk zooals ze medegedeeld
werden, 't Is natuurlijk niet aan ons er
een standpunt in aan te nemen, want
zulks ligt totaal buiten onze bevoegdheid.
We hebben hier verteld wat we vernomen
hebben en wij herhalen nogmaals dat de
geestelijkheid zelf er nog niets over ge
zegd heeft.
Tegenover de stelligheid de verklarin
gen van Nieke Van den Dyck worden er
natuurlijk, meer en meer menschen ge
wonnen voor het geloof in hare bewerin
gen, te meer dat Nieke niet eene geestes
kranke of zieke is. Toch moet de grootste
voozichtigheid hierin gelden, want de
voorzichtigheid Is ce mx?der van de wijs
heid. De boodschap is tot dus toe i?o«:
afwachten en hooren wat de kerkelijke
overheden zullen zeggen.
IN BE GRCT
Intusschen is er te Onkerzele noga"
volkstoeloop naar de grot, die schoon op
gesmukt is met bloemen en waar velt
kaarsen branden. Die grot is gebouwd ii
de maand Mei 1877. Ter plaatse verre-
men wij dat er altijd groote godsvrucht
w-as en dat er daar drie wondere feiten
zouden gebeurd zijn, vroeger jaren, name
lijk genezingen van een vrouw, van een
man en van een kind. Sedert de jaren 1900
was de godsvrucht eenigszins verslapt,
maar thans is het er weer stichtend. Don
derdag 7 September waren er nogal wat
vreemdelingen naar Onkerzele gekomen
om er in de grot te bidden.
VADER VAN DEN DYCK
Wij hebben hooger gezegd dat de echt
genoot van vrouw Van den Dyck haar
verlaten heeft na de geboorte van het
jongste kind. We vernemen daarover nog
dat Van den Dyck aan het spel en aan
den drank verslaafd was. Nadat zijne
moeder gestorven was en hij zijn erfdeel
getrokken had (wat noga.' belangrijk
schijnt geweest te zijn), is Van den Dyck
weggetrokken. Dat is nu veertien jaar ge
leden. De oudste zoon had hem toen ge
zegd dat, als hij eenmaal buiten was, hij
niet meer moest terugkomen. En de man
is weggebleven.
AFGEDWAALD
Maar terug in de schaapskooi
Een der zonen Van den Dyck, Richard,
is een tijd lid geweest van de socialistische
jonge wacht. Op aandringen zijner moe-
der heeft hij zijn ontslag gegeven. VrouV
Van den Dyck wil meester zijn over hars
kinderen en ze hoeven dan ook te luiste
ren. In alle geval, de afgedwaalde zoon
is nu terug veilig in de schaapskooi, s
Weze hier nog gezegd dat de kinderen
eene goede christelijke opvoeding geno.ea
hebben.
DE ZIENSTER
Het valt niet te ontkennen dat, wan
neer men met de zienster spreekt, men
heel onder den indruk komt dat ze echt
overtuigd is van wat ze beweert gezien te
hebben. Zij verklaarde letterlijk: «Men
mag over mij zeggen of schrijven wat men
wil, goed of kwaad, het is me al eender:
ik verdraag alles ter eere van O. L. Vrouw
en tot bekeering der zondaars
VURIG GELOOF
We willen hier nog aan toevoegen dat
vrouw Van den Dyck in haar hard be
staan, nooit gemord heeft. Altijd bleef za
diep geloovig en vol hoop in de Goddelijke
Voorzienigheid. Nooit ging zij de grot
voorbij, beneden den heuvel waarop de
kerk verrijst, zonder er een vurig gebed ta
storten.
Wij drukken er op dat als we over On
kerzele spreken, het uitsluitelijk is om on
ze lezers in te lichten zonder dat we even
wel de zaken willen beoordeelen. Wij ge
ven getrouw weer wat we gezien en ge
hoord hebben en nemen hoegenaamd geen
standpunt, te meer dat de geestelijkheid
zelf zich nog niet heeft uitgelaten.
ZATERDAG 16 SEPTEMBER
Zaterdag 16 Sept., even vóór elf ure
's avonds, gaat Leonie Vanden Dyck met
een 20-tal personen nog een rozenhoedje
bidden ter plaatse der verschijningen,
(voor vrouwke Vanden Dyck was dit
het zevende rozenhoedje. Toevallig on
der de aanwezigen de nicht van Zijne
Exc. Mgr Goppisters. Verschijning,
zegt de vrouw. Zij zou weer allen den
moederlijken zegen hebben gegeven na
hen de handen te hebben opgelegd (haar
twee armen eerst over hen uitstrekkend,
zegt de vrouw). De Verschijning zou haar
iets hebben meegedeeld «voor den pastoor
der parochie, alleen aan hem over te ma
ken
Buitendien zou O. L Vrouw vier woor
den voor haar alleen hebben gesproken.
Zij heeft zich Zondag, na Mis en Com
munie, bij haar pastoor, Z. E. H. Vander
Maeren, begeven.
DINSDAG 19 SEPTEMBER
Dinsdagochtend 19 September, na te
rugkeer van Mis en Communie, enkele mi
nuten na 7 uur, aangetrokken door het
gewone licht, beklimt zij de trappen. De
Smartelijke Verschijning (De Moeder van
Smarten), zegt zij, met vriendelijk gebaar,
haar ten derden male zeggend; Kloek
moedig voortstrijden, onbevreesd. Bid
veel
DONDERDAG 21 SEPTEMBER
Vier a vijf duizend menschen. Men bidt
vurig.
Na de gebeden het Magnificat Plots
valt Leonie op de knieën roepende; Ge
knield! Het volk zwijgt en knielt. Vijf
Onze Vaders en vijf Wees Gegroeten ter
eere van Onze Lieve Vrouw van 't Heilig
ginet, onderwifzer1 PGöeratii ujuctev.-
grijpt haren hiel en nijpt uit volle kracht;
geen reflex. Hij plaatst een blad papier
vóór de oogen van de zienster en beweegt
het: Leonie verpinkt niet.
Op het einde van den laatsten Wees
Gegroet maakt Leonie langzaam een
kruisteeken.
Zij vertelt dat O. L. Vrouw rechts van
het standbeeld aan de grot is verschenen,
met de witte vool en het gouden Hart; zij
steunde op een grijze wolk. (Het is de
tweede maal dat Leonie het Hart ziet).
Gedurende den laatsten Wees Gegroet,
aan de woorden: de vrucht uw lichaams,
Jezuskeek O. L. Vr. het volk van links
naar rechts aan en gaf toen aan dat volk
haar moederlijken zegen.
Deze week werd door verscheidene bla
den melding gemaakt dat een teringlijder
uit Borgt-Lombeek merkelijke verbete
ring zou bekomen bij het gebed te On
kerzele. Dit echter onder alle voorbehoud.
EEE!53H5B32aBaBZ3£SSaBaE3tSjl&iB
DE REICHTSDAG3RAND
TE LEIPZIG
Dit berucht proces houdt de heele we-
red bezig. In heel Duitschland wordt het
met gejagerheid gevolgd en in alle zalen
wordt het per radio uitgezonden. Aan-
plakbrieven zooals men dit hierboven
kan zien duiden overal zalen en cafés
aan waar het publiek per radio de de
batten kan volgen.
<B2BssssaaaarBas>aB3asH2SEEB
TREKKING DER LEENING 5 Ci 1032
Maandag morgen had In de Nationale
Bank te Brussel, de 19° Trekking plaats
van de lotenieening 5 p.c.t. 1932.
Reeks 116.715 wint het lot van 50G.000
frank.
Elk nummer dezer reeks heeft r?cht op
een tiende dezer som en is dus betaal
baar met 50.000 frank.
Volgende reeksen winnen 25.000 frank:
103599 112779 118750 132124 133743 133661
154682 156066 162256 166660 167879 179144
179977 185198 195292 198837 201049 210729
210873 225741 228963 238765 239948 244341
256371 256715 259659 263532 266382 26S67#
274188 2S4658 296962.