RICHTLIJNEN 1!H aria=Verschijningen in Vlaanderen? NAAR ONKERZELE. OOK TE ETIKHOVE MET KOSMOS TOERISME BRIEF UIT BRUSSEL HET BLOEMPJE VAN K0EKELBERG VOOR SINT NIKLAAS! D00DELIJK MOTO-ONGEVAL TE NIEUWKAPELLE b- Tot groote verbazing van gansch de wereld trad Duitschland ftrr den Volkerenbond. Waarom? De Volkerenbond rust op geen geestelijke grondslag: loutere materieele belangen bepalen er de houding der verscheidene landen. Daarom leden de economische conferenties telkens schipbreuken kwamen alle nuttelooze palavers der laatste jaren faliekant uit. Uit zulke toestanden dringt een waarheid zich aan ons op. De politiek van een land kan vergeleken met deze van Europa. Wanneer politieke partijen en sociale groepeeringen niets dan stoffelijke be langen vertegenwoordigen, en niet gedachtenstroomingen leidingge vend zijn, dan is geen politiek die het algemeen welzijn behartigt verwezenlijkbaarsteeds zullen de belangen van partijen en groe peeringen onverzoenbaar zijn. Zoo een gedachte niet boven de be langen heerscht dan wordt het land het slachtoffer van het gehei me gestook der partijen. Ook voor de partijen is de houding van Hitier een leerzame les. Een partij die zich in klassen uiteenscheurt, klassen die niet door een zelfde gedachtenstroomingeen zelfde geestdrift tot hande len worden gestuivd, moet in onderlinge belangenstrijd onvermijde lijk ten ondergaan. De leer der Pausen krijgt hier, buiten het vraagstuk der ont wapeningsconferentie om, in de daad van Hitler een doorslaande be krachtiging. Een materialistische wereld sticht geen vrede. Een materialistische maatschappij schept geen orde. Een materialistische politiek is niet de echte politiek, niet de 1 olieke politiek. "'loven de standsbelangen, de zegepraal van de Katholieke Staat, 'llen wij! s£ZB33D2SS5EE£32SSS3S£B5i£Z33S2eE33aS9SE:!3£SHS2SS9DB l< A ALGEMEEN ZICHT D/,R GROT, KAPEL EN KERK. Woensdag gingen we met Kosmos naar Onkt.role aiover Oudenaarde, Ne- derbrakel, Geeiaardsbergen. Bergach tige streek. Onkerrele is een kleine ge meente op 3-4 km. van Geeraardsbergen; 2400 zielen. 't Was 4 'A uur toen we daar toekwa men. We kwamen met den autobus de smalle kronkelende weg uit tot tegen de grot waar O. L. Vrouw zou verschenen eijn. Zoo O. L. Vrouw daar werkelijk ver schijnt dan heeft Ze ln alle geval wel haar plaatsje gekozen. De grot staat aan den draai der groote baan ongeveer een hal ven meter hoog; (veel bougies branden er nu; nog al wel bloemen); nevens de grot, al weerskanten, een trap leidend naar een O. L. Vrouwkapel, en dan nog hooger, wat links, de kerk. Het is een mooi zichtje en waar men gerust kan bidden. Langs den weg, 4-5 kraamtjes met post kaarten, bougies, koeken, enz. NAAR NIEKE VANDENDYCK Ons eerste werk was te vragen waar het vrouwtje Nieke Vandendyck woont. We waren er met den autobus voorbij gereden; een 150 meters voor aan de grot te komen. Een reek nette huisjes. Nieke's is ln 't grijsde geschilderdhad men ons gezegd. We gingen binnen: een klein voorplaats- Je waar eenige personen binnen waren. Alleen tehuis een zwakzinnige zoon die ons toch kan doen verstaan dat zijn moe der, niet tehuis is; «Weg met auto» ver zekert hij ons. De binnenplaats ls versch beplakt met behangpapier en alles ls er heel net. Ander personen komen nog binnen. Op een tafel in 't midden van 't plaatsje staan een twintigtal ver sierde zeeschelpen, rap geschikt te Brus sel om te Onkerzele geld te maken. Ze zenden ons dat uit Brusselzegt een andere zoon die intusschen binnen gekomen ls; en we weten wij niet wat daarmede gedaan. Ze laten ons niet ge rust. Elk die binnenkomt koopt toch zoo een schelpje van 1,50 fr. om iets mede te heb-v ben van Nieke's; er zijn er ook van 5 fr., maar die hebben zoo geen aftrek. 't Is intusschen schemerdonker gewor den en We gaan eens terug tot de grot. Jongens klauteren op den boom en mits belofte van wat drinkgeld brengen ze u een takje Uit den boom waar Nieke O. L. Vrouw zagLijk ze er Woensdag op zaten en maar aftrokken, zal hij niet lange medegaan. Na een tijdje gaan we weer naar Nie ke's. Nog niet tehuis. We vragen aan den zoon naar een por tret van zijn moeder, maar hij verzekert ons er geen meer te hebben. Hij heeft er reeds verkocht maar wil het niet meer doen. Hij zou liever niets meer verkoopen zegt hij; enkel doen wat O. L. Vrouw vraagt. We zeggen dat we een katholiek week blad uitgeven in West-Vlaanderen en vragen hem wat uitleg over de gebeurtenis van Zaterdag. Hij beziet ons eerst wat wantrouwig,1 maar toen onze medereizigers ons gezeg de bevestigen, zegt hij: Schrijft op; ik zal het u Juist ver tellen. Nog geen één blad heeft het juist gegeven. En hij dicteert: DE VERSCHIJNING VAN ZATERDAG Zaterdag noen 14 dezer, tijdens den eersten paternoster van het noengebed rond 1 u. 35 ls er een groot licht in de kapel verschenen; er ls plaats ln de kapel voor 15-20 personen; de kapel was vol bezet; die personen hebben allemaal ln de kapel een groot licht gezien. Ik heb ook het licht gezien. Hoe is uw naam. Albert. Er is een van Geeraards- bergen die in het licht een gekruisigde Ons Heer zag. Deurbroeck Aloise van Deftinge zag in het licht een gezicht van O. L. Vrouw. Dan ls het licht verdwe nen. Vrouw Leonle Vandendyck ls dan bui ten de kapel gegaan; zij is beginnen te bidden; O. L. Vrouw Onbevlekt Ont vangen... Dan is zij seffens in verruk king gekomen. Zij heeft O. L. Vrouw ge zien met een kindje op den arm van 1 Jaar oud. Zij heeft eerst naar Vrouw Leo nle Vandendyck gekeken, dan naar de grot, dan zijn de oogen weer op Vrouw Leonie gevallen en dan heeft ze volgende woorden gezegd; Het water dat verdwenen i> moet hier terugkomen; Gij hebt al groote achter volgingen gehad, maar Gij zult er nog meer hebben. Bid, bid veel voor de bekee ring der zondaars. Vaarwel voor een kor ten tijd O. L. Vrouw gaf dan de zegen aan Vrouw Leonie Vandendyck en verdween. Tien minuten later ls O. L. Vrouw weer verschenen zonder het kindje op den arm en heeft den zegen gegeven aan het volk. Hoeveel menschen waren er. Twee tot drie duizend. De verruk king had 1 tot 2 minuten geduurd. Uw adres? M. Despiegeleer Albert, Kerkstraat, 30, Onkerzele bij Grammont. Binst hij ons dat voorzegde, mocht geen der nieuwe ingekomen hem storen. En Nieke was nog niet tehuis... Eik kwam zien en vertrok, teleurgesteld. Bij de gro», reeds eenige personen aan 't bidden, luidop. We gingen een pot warmen koffie drin ken, de groote baan beneden, wat rechts, bij Frans Mangelynck, Kerkstraat, 32. We waren er wel tehuis en bevelen dit huis aan wie naar Onkerzele gaat. Om 6 uur weer naar Nieke's. 't Huisje staat vol. T'enden 't plaatsje een drom ming. Nieke is daar, zegt men, maar we zien ze niet. Toch geraken we erbij. Op reis geweest, Nieke. Ja Mijnheer; naar Etikhove, naar den jongen die ook O. L. Vrouw heeft ge zien. 't Is een schilder, een groote win kel van papier, borstels en alle soorten. Ik heb met hem gesproken; 't is gelijk een slunse; hij kijkt met oogen als zou hij 3 dagen niet geslapen hebben. In het huisje is het een gedurig drom men. Intusschen geraken we bij een an deren zoon en krijgen ondergaande foto van zijn moeder NIEKE VANDENDYCK VROUW DESPIEGHELEER NAAR DE GROT HET AVONDGEBED Het is 18.40 uur. Bij de grot staan een honderd menschen te lezen; ee.i schrille stem zingt nu en dan een lied O. L. Vr. ter eer. Om 7 uur komt de zienster. Bij de grot, op de trappen der kapel, beneden staat het volk t'hope. Nieke komt en zet haar midden het bankje voor de grot. (Men kan het bankje zien op foto hierboven). Ze zit tusschen twee bejaarde buurvrouwen; haar zoon Albert begint de Rozenkrans seffens over genomen door een buurvrouw; een uur lang wordt daar gebeden, beurtelings door de zoon Albert, Nieke, de buurvrouwen, de dochter. Veel aanroepingen komen tusschen de gebeden voor. Telkens Nieke voorleest knielt ze op de keizelsteenen en beweegt weinig of niet. We staan juist achter haar en houden ze goed in 't oog. Wijl ze knielt en bidt, ziet ze zelden naar de grot. Bij aanroepingen staat ze recht en ziet naar de grot, naar den. boom. De rozenkrans en het uur bid den wordt gesloten met de aanroepingen van Lourdes, voorgelezen door een twin tigjarige dochter en als slot wordt ge zongen Te Lourdes op de bergen. De menigte ls intusschen gestegen tot een 500 tal, ten hoogste, en heel godvruch tig werd door iedereen medegebeden. Het is verloopen; niets bijzonders ls ge beurd. Nieke vertrekt; het volk gaat uiteen en ln den donkeren ziet men de grot uitko mend door het licht der talrijke bougies. De Indruk? Er wordt daar veel en rechtzinnig ge beden; Nieke, zoon en dochter bidden heel godvruchtig. Door de buurvrouwen en door Nieke worden veel gebeden van buiten opgezegd: men hoort dat die men schen die gebeden heel hun leven opge zegd hebben; dus brave, godvruchtige ge zinnen. Nieke is op haar tong niet ge vallen. Gelooven de menschen hier, wat Nieke vertelt? vroegen we aan een in woner. In het begin niet. nu wel; en de gods dienstgeest is er sedert reeds verbeterd op'onze gemeente, wordt ons geantwoord. Een laatste wees gegroetj? en we stap pen in onzen gemakkclijken Kosmos »- wagen te 20.40 uur our te 23 bi. u. tehuis te geraken, tevreden over het uitstapje, tevreden weer de godsvrucht onzer Vlaamscbe bevolking tegenover O. L. Vr. gezien te hebben. De Verschijning zou heft' hebben ge- zeid; Zeg aan het voik dat ze van Zon dag a. s. af zooveel mógelijk èauden biech- EENIGE MEDEDEELÏNÖEN: Op verzoek van velen die wenschen deel te r.emen aan de avondgebeden te Onkerzele, hebben dee nabij de kapel van Maria Onbevlekt Ontvangen en de rots van O. L. Vr. van Lourdes thans plaats van 7 u. af. Van de vrouw Leonie Vandendyck nog dit woord. De bekeering van de zondaars dat wil niet alleen zeggen de 'bekeering van de groote zondaars, maar ook bekee ringen van allen aard. Schrijf dat in uw gazet». En met nadruk; «Zeg wel dat ook de besten beter moeten worden ONVERGETELIJK GEBED Zaterdagavond te Onkerzele tooneelen als deze; het volk bidt geknield op de kasselsteenen, het volk steekt de armen ten hemel en zingt uit duizenden mon den het Paree Nobis Domine, het volk zingt het Credo, en het Lauda Jerusalem. De rots, de kapel, de haag der verschij ningen zijn eenvoudig bedolven onder de bloemen. Zondag werd Onkerzele eenvoudig over rompeld. gebed litanieën en zang waren van 's ochtends tot 's nachts niet van de lucht. GROOTE VOLKSTOELOOP NAAR AANLEIDING VAN EEN ZIENER In heel de streek van Oudenaarde wordt er thans van niets anders gesproken dan van wondere zaken welke zich zouden voorgedaan hebben in de gemeente Etik hove. De feiten zouden hun begin gehad heb ben Maandag 9 Oktober en de hoofdper soon is de genaamde Omer Eeneman, be ter gekend onder den bijnaam van »Mer- ke Gosseye 't Is een winkelier-schilder die woont langs den steenweg die het dorp verbindt met de statie. Dus, Maandag 9 Oktober, in den avond, was Merke met zijne vrouw en een paar vrienden op weg om een kennis te bezoeken, ook wonend op gezegden steenweg. Opeens bleef de man staan, ais aan den grond genageld en het scheen of hij in vervoering was Na eenige stonden beweerde hij de H. Maagd gezien te hebben, met een prach tige blauwe mantel omhangen, de handen uitgestrekt en de voeten in een vurigen bal uiteindend. Maandag 9 Oktober. Over de omstandigheden van dien eer sten avond af waarop Omer Eeneman de verschijning zou hebben ontwaard, het volgende zooals het door hem zelf werd verteld Het was Maandagavond, moeder was op bezoek gekomen, en te dier gelegenheid zouden we in een herberg aan de statie te zamen met mijne vrouw en andere familieleden een glas bier gaan drinken. Toen we een 20-tal meters buitenhuls waren, viel onze aandacht op den ster renregen die zich dien avond voordeed Toen opeens, links van den steenweg als een vurig bol aan mijne oogen verscheen, waaruit ik onmiddellijk een vrouwsper soon zag te voorschijn komen. Erg ge troffen riep ik naar mijn vrouw en moe der of ze ook dit verschijnsel zagen? Ze kwamen naderbij, doch beweerden niets te zien. En toch hield ik staan wat ik zag, roepende; Allee toe! zie daar is ze! Maar waarom ziet ge dan toch niet? Doch nutteloos, ze namen mij bij den arm, meenende dat me iets overkwam, waarop dan na eenige oogenblikken het Verschijnsel verzwond. We trokken zoo verder, naar de her berg De Merlier. Edoch, aangetrokken door een niet te verklaren drang, keerde ik alras terug naar de plaats waar het verschijnsel zich voordeed. Onmiddellijk viel ik er opnieuw op mij ne knieën roepende; «Daar is ze weer! Zie dan toch hoe schoon ze is! Zoo riep ik allerlei uitroepingen uit. Mijn schoonbroeder, die me gevolgd had, vroeg of het soms de maan niet was, die ik zag; maar neen, het was niet mo gelijk, gezien de maan in een heel andere richting zat. Opnieuw verzwond de verschijning, waarop ik van de plaats wegging. Doch eenige minuten nadien, werd ik als onweerstaanbaar opnieuw naar de plaats aangetrokken. Ten derde male ging ik er heen, knieval en onmiddellijke ver schijning! Ditmaal bespeurde ik heel wel afgetee- kend, een vrouwspersoon want zoolang ik geen zekerheid heb, mag lk niet zeg gen dat het de H. Maagd is gehuld in een bleekblauwen mantel, die haar over gansch het lichaam hing, op het hoofd een fooitje van dezelfde kleur. Gansch ontsteld, vroeg ik aan de Ver schijning wat ze van mij wilde? Waarop ze antwoordde: Bid negen dagen lang, eiken avond 5 Onze Vaders en 5 Weesge groeten. Terzelfder tijd wees ze met den wijs vinger harer rechter hand, naar haar voe ten toe, waar ik tot mijne verwondering op las: «Den 2.9 Oktober zal ik te 7 uur 's avonds verschijnen! waarop ze op nieuw verdween. Ten zeerste onder den indruk der ge beurtenissen van dien avond keerde ik huiswaarts, en beleefde een onrustigen nacht. Hoe zagen die letters er uit, Omer? Zeer schoon, als gemaakt met gou den sterretjes, ieder een grootte van on geveer 10 cm. metende. Dinsdag 10 Oktober. Ik was vast besloten, op aanraden van mijn familie, dien avond niet heen te gaan. Zoo bleef ik thuis, doch ongeveer rond 8 u. 30 kreeg lk opnieuw zoon bui tengewone gewaarwording. Ik wist niet wat er mij overkwam, en begon te zweeten als onder brandende zonnestralen. Aangewakkerd door eene gebuurvrouw, die me gedurig aanraadde toch te gaan, zoo trok ik er naartoe, min of meer on verschillig. Op de plaats der verschijning stonden talrijke geburen mij af te wachten en vroegen me om te bidden; wat ik dan ook deed. Onmiddellijk bij den eersten Vaderons viel lk op de knieën en zag opnieuw de Verschijning Hoe zag ze er dien avond uit? vroe gen we hem. Net als de vorige dag, maar met een onzeglijke schoonheid. De Verschijning zou hem hebben aan gezien, maar zelde hem niets. Woensdag 11 Oktober. Hij zelf vertelt hoe het den Woensdag toeging: Ja, ik was dien avond nog vaster besloten er niet meer heen te gaan. Ook mijne familieleden hadden besloten mij niet buiten te laten. Doch rond 8 45 begon ik opnieuw te zweeten zooals den vorigen dag. Ik dronk het eene glas water na het andere van den oneindlgen dorst, en hoe verder de tijd vorderde, kon ik me nog onmogelijk stilhouden op mijn stoel. Ik voelde op nieuw in mijn binnenste dat ik er heen moest, en of ge g-:iooven wilt of niet, hoe zeer inljn familieleden zich ook in spanden om mij t< gen te houden, ik sprong fop, ontglipte op een onweerstaan bare wijze uit hunne handen, en liep naar de plaats der Verschijning. Ik viel er opnieuw op de knieën, begon te bidden, en van den eersten Onze Vader verscheen de Dame opnieuw voor mijne oogen! Donderdag 12 Oktober. 1500 aanwezigen. Er werd gebeden en gezongen Ave Maria t ze va (ouder ten en commuriiceerën. Zij zou hem daarenboven hebben ge-1 zeid dat ze Vrijdag niet zou verschijnen maar dat ze Zaterdag zou terugkomen. Zaterdag 1U Oktober. Zaterdag 14 Oktober was 't een schouw spel, dat de bevolking van de gemeente diep ontroerde. 4000 menschen bevonden zich. roftd 7 '4 uur, op den steenweg samen gepakt voor de' haag, waar een Lieve Vrouwenbeeld en bloemen zijn aangebracht. Gendarmen houden ce wacht voor het huis van Eeneman, waar zich enkele Jour nalisten en vier geneesheeren bevinden. Rond 8.20 uur wordt Eeneman zenuwach tig, de pols teekent 80 slagen; te 8.30! 100; enkele minuten later 120. Eeneman vraagt te drinken, hij is bezweet, en ondanks de smeekingen van zijne omgeving die verlangt dat hij tehuis blijve, door eene geheimzinnige kracht gedreven spoedt hij de deur uit, omringd van de politie eft geneesheeren. De rijen gaan opetl en Eeneman neemt zijne gewone plaats in van de vorige dagen. Het volk zingt en bidt. DE VERSCHIJNING; DE FEITEN Schuins de straat over tot aan de haag gekomen, knielt Omer en bidt een tien tje, met klare luide stem. Het volk ant woordt: «Heilige Maria, Moeder Gods», enz. Op 't einde onderbreekt of stopt zijn stem in de keel. Na het Glorie zij den Vaderenz., valt Omer ln extase of ln een soort bezwijming of verrukking: be vend en bleek-wit, de oogen wijd open gesperd. Doodsche stilte valt in! Dan volgen de vragen of antwoorden van Omer Eeneman. Midderwijl prikt doktoor Maes hem in de linkerarm, het bloed vertoont zich, maar bij Omer geen de minste reflexie. Geen beweging. Ook gestoken ln rechter wang: 't zelfde gevolg. Zonder reactie bij den ziener. Doktoor Vander Donckt richt een sterke zaklamp ln de opengespalkte oogen, zonder gevolg. Omer komt terug bij zich zeiven, richt zich op, zegt aan de omstaanders: Bidt nog een pater noster a. u. b. Dan wordt hij ondersteund en als een wrak naar huis gesleept, half gedragen, half strompelend. Hij zet Zich op zijn stoel, de geneesheeren tellen de polssla- gén: alles is weerom normaal. VERKLARINGEN DER VERSCHIJNING VOLGENS OMER EENEMAN Zijt gij wel de Heilige Maagd? Ja, Ik ben de Moeder van Jezus Christus. Hebt gij het volk opmerkzaam ge maakt dat het van Zondag af zou biech ten en communiceeren? Ja, ik heb het hen reeds gezegd en ik zal het herhalen, en ik zelf zal gaan. Zeg aan de priesters dat zij zich bij zonder zouden wijden aan de bekeering der zondaars. Ja, ik zal het aan onze priesters zeg gen. Zondagochtend ls Omer Eeneman in derdaad naar ons wordt bevestigd, te biechten en te communie geweest. Ver volgens heeft hij de Mis op het hoogzaal voorgezongen. BESCHRIJVING DER H. MAAGD VOLGENS OMER EENEMAN Het is een schoone jonge vrouw, rond de 20 Jaren; van vóór in de twintig denk ik; met een vool op 't hoofd, afhangend op rug en schouders. Haar blauwen man tel was nu open, afgeboord met goud, daaronder was een wit kleed zichtbaar. Haar grootte meen ik omtrent '1,30 m. Zij ls Zichtbaar tot aan de'kniéëri, van aan de scheenbeenen versmelt pn loopt alles in malkaar. Zij spreekt Vlaamsch, juist lijk wij, met den tong val Etikhoofsch (dit alles verklaart Omer verscheidene malen, op herhaalde vragen, door geneesheeren en omstaanders ger steld). khijè -t-y I;.: Zondag 15 Oktober. Gebeden ter plaats waaï de verschij ningen zouden plaats vinden van 7 u, af tot nagenoeg 10 u. Ongeveer 4000 men schen bidden langs den steenweg en in de velden.. Omheen de olmenhaag der ver- schijningén bergen bloemen, honderden kaarsen. De gewone kenteekens bij Omer Eene man, vanaf 8.30 u. Maar ditmaal rustiger van voorkomen. Gendarmen mopten Omer Eeneman hel pen om de plaats der Verschijningen tfi bereiken. i Zooals eiken avond zet bij de gebeden, in met vijf Onze Vaders en Weesgegrber ten telkens besloten met Glorie zij den Vader, en den Zoon en den Heiligen Geest. Hij is in zinsverrukking. Zijn gelaat is ditmaal kinderlijk verbaasd en gelukkig. Personen uit het Land van Waas met een blind kindje naast hem geknield. Hij heeft gevraagd dat om het geloof van het volk aan te vuren dit kindje zou worden genezen. Hij zegt: Ik heb Onze Vrouw driemaal gezien. Ditmaal droeg Zij niet den blauwen man tel der vorige dagen. Maar zij droeg op den arm een klein kindje. ZIJ verscheen mij met gouden kroon, en ook het kindje op haren arm droeg een kleinere gouden kroon. Ik heb Haar gevraagd, zelde hij, het blind kindje te willen genezen. Ik zal het aan mijn goddelijken Zoon vragenantwoordde Zij mij. Daarop zegende Zij ons allen, en toen werd Zij en haar kindje aan mijn oog ontrukt. Omer Eeneman heeft ook Z. E. H. pas toor Weemaes en andere priesters een be zoek gebracht om hen met aandrang te vragen den wensch der Verschijning dat de priesters zich in 't bijzonder aan de bekeering der zondaars zouden wijden te aanhooren. Maandag 16 Oktober. Er was meer volk dan den Zondag: mo gelijks wel zooveel als 's Zaterdags. 4 5000? Geen Verschijning. Er waren acht geneesheeren in huis aanwezig. Zij heb ben Omer Eeneman langer en langer ln huis gehouden om hem te beproeven en na te gaan. Van rond 8.30 u. scheen hij getrokken naar de plaats; toen hebben ze hem in de zijkamer geleid en hem daar opgehouden nog driekwartuurs lang. Er werden nog meerdere medikale proeven op hem gedaan. Onder andere werd hij daar nog bewerkt met warm water, enz. Te 9.15 u. kon hij het niet meer uithou den en liep naar de plaats der Verschij ning. Op zijn plaats aangekomen deed hij zijn gebed: maar alles werd overrom peld. Omer werd minstens 2 meter ver weg geduwd van op zijn gewone plaats. Hij bad met de handen samengeperst en vooruitgestoken; werd als opgeheven; scheen schrikkelijk te lijden! Het was pakkend, bijna tragisch om aanschouwen. Dinsdag 17 Oktober. De volkstoeloop was buitengewoon groot. Misschien 8000 menschen. Omer bidt als naar gewoonte en dade lijk de gewone teekens der Verschijning. HIJ vraagt; Allerheiligste Maagd, hebt gij de tusschenkomst gevraagd aan uw Goddelijken Zoon om de genezing van dit kindje? De Verschijning zou geantwoord hebben: Er zijn vele genaden te ver krijgen voor dit kindje. Het volk moet veel meer bidden. Verschijning als de eerste malen, zegt hij, hagelwit kleed met gouden zoom on der een openstaanden bleekblauwen man tel. Gouden paternoster met groot kruis aan den rechterarm. Blauwe sluier over het hoofd. Handen gevouwen (ditmaal niet het kindje Jezus op den arm). Laten we hier nog aan toevoegen dat de plaats dezer gebeurtenissen ls: langs heen de Nederholbeekstraat, op een km. afstand van het station. Langs deze straat staat een doornstruik waarin een kapel letje met het beeld van Onze-Lieve-Vrouw Vrouw. Het is drtar tegenover, bij de of- menhaag met hpoge en breede takken dat Omer Eeneman zegt dat Maria hem ver schijnt en hem boodschappen geeft voor volk en priesters. Het is daar nabij de spoorv. egbaan Rense-Qudena arde-Gent dat het vólk samenstroomt om met hem te bidden. Etikhove behoort evenals Onkerzele tot het bisdom' Gent. ril Wij hebben eerst een aandachtig onder zoek laten wijden aan de feiten van Etik hove vooraleer daarover iets mede te dee- len. Deze beweringen zijn daar van ern stig voorkomen. In geweten zien wij ons echter verplicht van deze geruchten en beweringen kennis te geven wanneer wij voor ons zelf de overtuiging mcenen te mogen hebban dat er geen bedrog of lichtzinnige beweringen in het spel zijn. Verder doen we geen uitspraak, en zul len ons houden: gewetensvol, objectief, en met ernstige zorg het verloop en feiten bekendmaken. REIST NAAR 1. ONKERZELE op Wceitsd. 25-10 Afreis te Poperinge om 13 u. Prijs 30 fr. 2. ETIKHOVE op Zonda? 29-10 Afreis te Poperinge om 13.30 u. Prijs 28 fr. Vraagt inlichtingen bij onzen vertegen woordiger te POPERINGE, M. PAUL VAN BRUVVAENE, Noordstraat, 16, of bij de Inrichters KOSMOS TOERISME, Groote Markt, leper. - Tel. 515. KRONIEK VAN BEAURAING HET GEBED DER KINDEREN VERVROEGD Voortaan zal het rozenhoedje der kin deren te half zeven worden gebeden. Ten gevolge van de verandering van uur, laten de werkzaamheden in de gezinnen De- geimbre en Voisin de kinderen toe zich op dit uur vóór de Grot te bevinden. NIEUWE GENEZINGEN Een meisje uit den omtrek van Lier heeft zich aangeboden bij Dr Maistriaux. Sedert een jaar was zij lijdende aan een ernstige longkwaal. Hoest, nachtelijk zweet, vermagering, alles deed denken aan tuberculose. Op de terugreis van een bedevaart naar Beauraing, wordt zij een merkelijke ver andering in haar toestand gewaar. De eet lust neemt toe, de naphtrust is volmaakt, zij neemt ook in gewicht toe. Op dit Oogenblik vertoont zij alle teekenen eener flinke gezondheid. Een persoon uit Henegouwen was sedert vijf jaar lijdende aan ingewand ontsteking, waarbij alle geneeskundige be handeling vruchteloos bleek. De maag was in een ërbarmelijken staat, spijts de voor geschreven regimes en medicamenten. De persoon was voortdurend lijdende, ver toonde een aanzienlijke verzwakking en was tót niets meer in staat. Zij is op 27 September laatstleden naar Beauraing ge komen. Van dat oogenblik af, heeft zij een volkomen en radikale verandering in haar gezondheidstoestand vastgesteld. Geen pijn, geen last meer. Zij slaapt uit stekend, eet van alles en beschikt weer over een onberispelijke spijsvertering. Zij heeft het geneeskundig certificaat van haar dokter voorgelegd, waarbij haar vo rige toestand en hare huidige genezing 1$ vast gesteld. j Een kind uit Evere, vier jaar oud, werd aangetast door zware kinderverlam ming. De ontleding van het hersen- rug- gegraatsvocht liet geen twijfel bestaan nmtrent den aard der ziekte. Ondanks Wet inspuiten van serum, viel geen ver betering waar te nemen. De ouders brach- ten het kind naar Beauraing. Op de te rugreis begon het kind te loopen en te stoeien. Toch blijft een duidelijke ver slapping merkbaar van het rechterbeen. —-«o» KRONIEK VAN BANNEUX NIEUWE GUNSTEN Aloïs Vermeersch, geboren te Sijsele in 1898, woonachtig te Huccorgne, leed ver schrikkelijk aan de ingewanden en was reeds tweemaal geopereerd geweest, doch Vruchteloos, zoodat door de geneesheeren zijn geval als ongeneesbaar werd aanzien. Na een bedevaart te Banneux in Juni IJ, genas Alois Vermeersch volkomen. Zijn 'enezing werd door een geneesheer be- testfgd. Naar men meldt uit Zwitserland leed een landje aan ingewandontsteking, ge paard met bloedvergiftiging. Bij een vriend die water had van Banneux werd een slokje gevraagd. Net had het kindje het water ingezwolgen of alle verschijn selen der ziekte verdwenen en kort na dien was het kind volkomen genezen. In Zwitserland wordt nog het geval aangehaald dat een groote zagerij in brand, stond en geen water aanwezig was om de busschingswerken aan te vangen. Ten einde raad werd door enkelen O. L. Vrouw der Armen aanroepen. Nauwelijks hadden de aanroepingen begonnen of groote wolken stapelden zich boven het dal van de gemeente, enkel in dat dal, en een overeware stortregen kwam op de snel uitbreidende vlammen neer en ver doofde het vuur. Zooals men ziet, verspreidt de vereering van O. L. Vrouw der Armen zich over de gansche wereld. De aanvragen om wa ter, uit den vreemde geschieden dage lijks. Er kwamen verzoeken toe uit Ca nada, Brazilië, Azië, Afrika... Zoowat ln alle werelddeelen bevinden zich thans fleschjes water van Banneux welke het comité Caritas kosteloos toezendt op aan vraag. «o» Wij zijn van meening dat men zich over deze feiten niet dient te ontstellen. Wan neer deze beweringen onemstlg zijn ge raken zij gauw uitgedoofd, wanneer er bewust bedrog is wordt dit onmiddellijk ontdekt. Le Peuple ls er niet in ge slaagd langer dan drie dagen menschen bijeen te roepen voor de Ingebeelde ver schijningen van Rochefort. Geen enkel katholiek blad in België is er in geloo- pen, de geestelijkheid van Rochefort ont dekte onmiddellijk het socialistisch be drog. Te Herzele ontmaskerde de bevol king onmiddellijk den socialistischen herbergier die het ook wou probeeren met verschijningen Bij de beweringen van den werkman B. over een zoogezegd vi- zioen op het kerkhof van Versiers werd door een katholiek Journalist uit Luik iri enkele uren tijd de veinzerij ontdekt. Wij zijn niet in een land van lichtge- loovigen, noch van menschen die zich ge makkelijk appelen voor citroenen latvn in de hand stoppen, de Vlamingen vooral zien dit alles aan met nuchter verstand. Wanneer de feiten van Onkerzele en nu deze van Etikhove den stroom van ge- loovigen blijven aantrekken, en weerstand bieden aan de meest sceptische enkwesten en beweringen, dan mag men althans zeg gen dat het voorkomen dezer feiten van ernstlgen aard is en dat een blad er zich niet kan aan onttrekken de ontwikkeling dezer feiten op den voet te volgen, zij het dan ook in de eerste plaats met de noodige bezinning, en slechts ten infor matieven titel. Intusschen zijn wij de meening toe gedaan dat de scherpste en strengste kontrool van beweringen en gezegden, als deze waartegenover we nu ook te Etik hove staan, gewenscht ls. ID! DIEF SPRINGT IN HET WATER EN VERDRINKT TE GENT Te Gent wilde een dief een handtaschje ontrukken aan een vrouw maar werd achtervolgd door voorbijganger». In het nauw gebracht sprong hij ln he» water en verdronk. (Van onzen bijzonderen Correspondent.) Brussel, 19M0-33. ALS 'T ZONDAG IS TE BRUSSEL. Het Carabiniersregiment bestaat nu precies 103 jaar. Dat werd Zaterdag her dacht. De inwoners van de Place Dailly brachten vijf prachtige tamboers als ge schenk." Zondag was het meer de dag der c Ver broederingen van 1914-18. Om 10 ure plechtige Mis in St Servaaskerk. Generaal Cattoir vertegenwoordigde daar den Mi nister. De veteranen bezochten de kazern; er was een aanspraak; een groet werd gebracht aan 't borstbeeld van prins Bau- dewijn; het regiment bracht hulde aan de regitncirtvaandelser was muziek en 't eindigde met eeil prachtige wapen schouw. Zondag hebben de communisten eene protest-betooging gehóuden tegen het proces van Leipzig-Bprlijn. De Dinaso's werden vcrwensclit. Aan het c Groen Huis» stond een sterke politiewacht. Na de betooging eene meeting. Zondagnamiddag een nieuwe mani festatie van allerhande vrachtautos tegen de 20 procentbelasting, die in den be- staanden vorm niet toegepast wordt en zal teruggebracht worden öp 5 procent. Geéne ongelukken. Op de parochie van O. L. Vrouw Onbevlekte Ontvangenis was er Zondag een Eucharistisch Cbngres. Mgr. Van Cauwenbergh, groot-vicaris, en oud-mi nister Paul Crockaert hielden schoone redevoeringen. In weerwil met het besluit der Re geering handhaven de socialisten hunne beslissing van op Zondag 12 November te Malmedy eenè nationale betooging te houden tegen het fascisme. Over het ef- fekt van die demonstratie kunnen we later spreken. De socialisten hebben nu een Boy cot-Comité gesticht. In eene eerste pro clamatie richten ze zich tot de geestes- en handarbeiders, handelaars, aannemers, landbouwers en pacifisten om zich te weren tegen het Nationaal-Socialisme, en alle DuitSche goederen te boycotteeren. In zijn wekelijksch Maandag-artikel in Le Peuplehad Louis Bertrand het 1.1. Maandag over reformisme, evolutie en revolutie. Ge moet niet verschrikken 1 Want het artikel is niét gevaarlijk. Als de duivel oud wordt, wordt hij eremijt, zegt 't spregkwoord. Louis maakt ervan (als injeidijig)mén. keert altijd tot de eerste liefde terug. In 't begin was het woord... en dat woord was revolutionnair. De beêlden uit het verleden komen weer. Er waren ro- mantiekers en realisten. De romantiekers waren van burgerlijke afkomst. (Nu nog). De realisten behoorden tot de werkers klas. Deze laatsten hebben het gewonnen. Het volk is souVerein geworden. De de- mokratie vertegenwoordigt de volksrc- ge,eking. De meerderheid bestuurt; de minderheid tracht meerderheid te wor den. Niet de revolutie maar ligt reformis me heeft het gewonnen. De revolutie zonder R brengt de ware oplossing. Dixit Louis Bertrand. 't Zou de moeite waard zijn over dat artikel van den oudsten socialist het ad vies te vragen van de jongeren, van Brun- faut, P. Spaak en anderen. Daarmee kun nen anderen zich gelasten. IN HET ALGEMEEN CHRISTEN WERKERSVERBOND. L.l. Zondag vergaderde de Middenraad te Brussel. Eerst eene mededeeling over eene nieuwe reis naar Rome, in Mei 1935. Het reisplan vond algemeene instemming. De Pauzelijke Audiëntie is reeds toege zegd. De H. Vader zal zeer gelukkig zijn zijne kinderen uit België te mogen ont vangen. Er is nog anderhalf jaar tijd om te sparen voor dié reis. Degehe, dié in Mei 1931 de Rome-reis 'hebben meegemaakt, keeren zeker in groote meerderheid weer. Het voornaamste punt der dagorde be trof de hervorming van den Staat een vraagstuk waarover het Congres van Gent (11-12 November) zich bepaald zal uit spreken. DE BESTENDIGE MISERIE. Ge vermoedt dat het gaat over de ouderdomspensioenen, 't Is inderdaad zóó. 'k Beweer niet dat er nu niet wat opge ruimd wórdt. Maar naarmate de ontvan gers en controleurs der belastingen de gewijzigde bppajingen in toepassing bren gen, regenthét uitsluitingen. Dinsdagvoormiddag heeft een christen demokratische afvaardiging opnieuw on derhandeld met den eersten Minister, om wat veranderingen en verbeteringen te bekomen. 'T PARLEMENT WEER VERGADERD Neen, dat is niet juist. Alleen de Kamer is Dinsdag opnieuw bijeengekomen, in voortzetting van den parlementairen zit tijd 1932-33. Voor den 1° dag waren 't al leen de zes afdeelingen, die vergaderden om de begrooting van financiëel karakter te onderzoeken en de verslaggevers aan te duiden. Werden aldus behandeld maar zeer oppervlakkig 1) de Begrooting van 's Lands Middelen- voor het dienstjaar 1934 2) Openbare Schuld, en 3) Onwaar den en Terugbetalingen. De socialisten haddén 'n groepsverga dering gehouden en beslist dat ze Zich aan de besprekingen zouden onthouden omdat de begrootingen te laat waren toegezon den. Een voorwendsel natuurlijk. 't Gevolg daarvan was, dat al de afdee lingen in min dan een kwartuurs met de bespreking en het aanduiden der verslag gevers klaar gekregen hadden. Een begin van spoed... Zal men volharden? De openbare Kamerzitting van Woens dag ving aan met een ontroerde hulde aan de nagedachtenis van Henri Duchatcl van Moeskroen, afgevaardigde van Kortrijk. Eerst de voorzitter, M. Poncelet, die den verscheiden collega huldigde om zijn ver heven toewijding aan de christen demo kratische werking. Namens de Regeering sprak Minister Carton de Wiart; namens de liberalen M. Max; namens de socialis ten M. Max Hallet; namens de VI. Na tionalisten, M. De Backer, en namens het Christen Werkersverbond van 't Ar rondissement Kortrijk en van de katho lieke parlementaire vertegenwoordiging van die kiesomschrijving M. A. Mayeur. De opvolger van Henri Duchatel, M. Juul Coussens, werd daarna als kamerlid geinstalleerd. De voorzitter gaf daarna lezing van dertien aangevraagde interpellaties. In welke volgorde deze zullen worden be handeld, wordt later beslist. Aan 't hoofd der dagorde van de Kamer stond de vervlaamsching van het Gerecht waarvan M. Marck een groot verslag had uitgebracht, M. H..Marcel Jaspar (liberaal) wilde die kwestie verschoven zien. Er zijn paardjes die sneller draven, en de kwesties van fi nancieel herstel en van landsverdediging moeten volgens hem een voorrang hebben. Maar M. H. M. Jaspar bleef met een halve dozijn van zijn liberale collegas alleen staan, nadat M.M. Van Cauwelaert, Minister Janson en Sinzot hadden ge sproken. M. Marck nam bijna heel de zitting in met de verdediging der besluiten van zijn verslag. De luisteraars waren in meerder heid rechtskundigen. Dat kunt ge wel begrijpen. De parlementaire wagen is dus terug in gang gezet. STAKING OF GEEN? De Socialistische Mijnwerkersfederatie heeft een referendum georganiseerd om te beslissen of 't staking zal zijn of niet wanneer de koolmijnmaatschappijen de loonovereenkoinst opzeggen. In groote meerderheid hebben de mijnwerkers zich voor de staking uitgesproken. Dat was trouwens te verwachten. Zal de staking kunnen vermeden wor den Dat is de groote vraag. Woensdagvoormiddag hebben M.M. de Brocqueville, Jaspar, Hymans en Van Isacker onderhandeld met vertegenwoor digers der mijnmaatschappijen. De oplos sing is er in elk geval nog niet op hr oogenblik dat ik '.deze regels neerschreef. GE WEET HET REEDS. Hitler heeft Zaterdag een bom gesme ten tegen Genève, tegen den Volkenbond, tegen de Ontwapeningsconferentie, tegen de Europeesche verstandboudingop grond, slag van wapenbeperking, tegen de vre- desgedaebte die alle naties zou moeten samentrekken. Wilhelm, die t Doorn verblijft in een omheind kasteel, ls tevreden over Hitler. Nu dat het gebeurd is, gaat Hitier na- een referendum organiseeren en dien-eren dat het moet gaan gelijk hij dat Vil. Als de andere naties nu maar niet gaan twisten dat men te veel geduld heeft ge had, en leeüjk gaan kijken op malkaar! In heel de Vlaamsch-Nationalistische beweging, niets dan verwarring. Niemand zou nog precies kunnen zeggen welke groep bf tëndenz «De Schelde nog ver tegenwoordigt en wie aan Herman Vos gebieden en verbieden mag. Enkele van hunne parlementaire geko zenen zijn naar de Kamerzitting van woensdag gekomen, inaar ze houden géén afspraken, ge ziet ze niet overleggen, en ze nemen minstens den schijn San dat ze daar komen om hunnen tijd te dooden. NIEUWE MINISTERRAADZITTING. Woensdagavond hebben de Minister op nieuw beraadslaagd, 't Ging hoofdzakelijk over het kolenvraagstuk. De oplossing is er nog niet. Vreemds' kolen zouden 10 fr. per ton invoerrechten moeten Iretalen en de koolmijnmaatschappijen zóhden dat mógen opstrijken. Dat is een voorstel. Zal op dien grondslag de vrede in 't koolmijn- bedrijf bewaard worden? Dat moeten we afwachten. Maar 't moet rap gaan. want anders breekt de slaking de volgende week uit. De Regeering handhaaft het verbód der Socialistische manifestatie té Malmedy op 12 November, spijts de grootspraak van Senator Jos. Van Roósbroeck, de socialis tische partij-sekretaris. Een wetsontwerp over uniformverbod en 't dragen van wapens is goedgekeurd. Ik stop daarmee. ISBSSBBgaHBaSBBBflBBBSBBBBlBI Het feest van KRISTUS-KONING 1» de KATHOLIEKE ACTIEDAG van het V.J.V.K.A, Vrouwelijk Jeugd verbond voor Katholieke Actie. Op dien dag komen ai de aangesloten afdeelingen samen in Algemeene Communie en op Feestzitting om gezamenlijk een Hulde- betooging te houden ter eere van Kris- tus-Koning. Op verzoek van ons Doorluchtig Epis copaat wordt op dien dag ook, gansch het land door. te koop aangeboden: «HET BLOEMPJE VAN KOEKELBERG Het is een kleine bijdrage voor elk ln het bijzonder, helpende tot het verwezenlij ken van een grootsch werk: het oprich ten van de Basiliek van Koekelberg, als blijk van eerbied en dankbaarheid van de gansche christenheid uit ons land, tegenover het H. HART. Opnieuw zullen onze katholieke meisje» zich te pande stellen voor dat goed werk en wie zou hun een penning kunnen wei geren? Te meer omdat het weinige dat wij daardoor uitgeven, kan mogelijk ma ken dat in den. loop van toekomend» jaar een deel der Basiliek zoo ver zal afgewerkt zijn, dat de geloovigen er toe gang zullen hebben en de Goddelijk» Diensten er zullen kunnen geschieden. Het geldt tevens als aanmoediging voor de edelmoedigheid der vrouwelijke ka tholieke jeugd, van heel de vrouwelijk» katholieke Jeugd, zoo sterk georganiseerd in het Vrouwelijk Jeugdverbond voot Katholieke Actieen die ijvert elk ln eigen midden door propaganda, studl» en gebed, doch telkens gereed is ook hulp te betoonen waar de katholieke daad het vergt. Het BLOEMPJE VAN KOEKELBERG moge op elke parochie luister bijzetten, om waardig het feest van KRISTUS- KONING te vieren! GROOTE KEUS VAN Schilderboeken, Leesboeken, Ge kleurde potlooden, Schilderdoozen, Groote keus Passerdoozen, Drukdoozen, enz., enz., bij SANSEN-VANNESTE Gasthuisstr., 15, Poperinge. Donderdag avond, rond 7 M uur, ls d» 43-jarige Philippe Pacceu, beenhouwer t® Loo, echtgenoot van Bertha Jonniaux, met zijn moto gebotst op den camion van Prosper Cornette, kolenhandelaar t» Loo. Het ongeluk gebeurde op den steenweg Nieuwkapelle-Loo, nabij de herberg Den HazewindDe gekwetste werd in ge noemde herberg binnengedragen waar hij het H. Oliesel ontving van den E. H. Onderpastoor van Loo en de zorgen van de Heeren Doktoors Ron ze van Diksmui- de en Blancke van Loo. Rond 9 uur is het slachtoffer be zweken. Heel de streek deelt mede in den droe ven rouw van Vrouw Pacceu en haar twee kinders. Het Parket kwam Vrijdag ter plaats. De begraving zal plaats hebben te Loo op Maandag aanstaande. Gebruikt Chicorei Wyppelier-Taffin, 't is de beste. IBBBBBBSBBBBBBHBBBBBESiaBBBBB Z. H. DE PAUS HEEFT EEN CONSISTORIE GEHOUDEN DE HEILIGVERKLARING VAN BER. NADETTE SOUBIROUS EN THOURE1 Kardinaal Gasparri werd in het Con- sistorium, dat Maandag werd gehouden, tot suburbicaris van Veletti gekozen. Eens het Consistorie ten einde, hebben de ad- vokaten de palliums voor enkele aarts bisschoppen aangevraagd, onder meer voor deze van Toledo, Leissa, van Santa- Fe en Quito. Het gehem Consistorie werd gehouden met het oog op de aanstaande heiligverklaring van Bernadette Soubi- rous en Thouret. «BBGBBBBBBBBBBBBBBSBBBBBBBBfl DE KOLENKWESTIE EEN OVEREENKOMST GEVONDEN Ten gevolge de opzeg der loonkonven- tles is weerom een gevaarlijke toestand ontstaan ln de Belgische koolbekkens. Door de Socialisten werd een soort refe rendum onder hunne leden mijnwerker» gehouden en 80 tot 90 hebben zich verklaard voor de algemeene staking. Door de regeering werd besloten, om dien toestand te keer te gaan, een in- voertaks van 10 frank te stellen per ton vreemde kolen. Deze taks zal ten goed» komen aan de mijnbazen ais vergelding voor de kolen uitgedeeld aan hun per soneel. De kolen zouden niet verhoogea in prijs. IBBQBHBBB&-.-«tfBBSBBSBBBBBSII OP HET CHINEESCH OORLOGSVELD 5.000 CHINEEZEN VERSMOORD Bij de gevechten, welke geleverd wer den. voor de bezetting van de stad Kis ting, ln de provincie Setchouen, zijn ver scheidene vlotten met Chlneesch soldaten in den Mlnstroom gezonken. Er zoude» 5.000 man versmoord zijn.

HISTORISCHE KRANTEN

De Halle (1925-1940) | 1933 | | pagina 2