KERSTMIS SPANJE OP DE HELLING I" Abonnementsprijs KATHOLIEK WEEKBLAD VAN IEPER 'T WINTERT gesprongen handen @L De Heilige Bernadette van Loardes KATHOLIEKEN, EEN EIGENAARDIGE ZIEKTE W05DT UITGESTELD ZENDT UW ADRES POLITIEKE KRONIEK Het Eucharistisch Congres in 1934 te Baenos-Aires CHICOREÏ PACHA DE BOUWPREMiEM ZONDAG 17 DECEM3ER 1933. WEEKBLAD: 35 CENTIEMEN. 1' JAAR. N 5U «DE HALLE» Katholiek Weekblad van leper Bureel: Boterstraat, 17, IEPER. ABONNEMENTSPRIJS VOOR 1 JAAR (per post) Binnenland 18,W) Ir. Belgisch Congo 35,tr. Frankrijk 35,fi. Alle andere landen 55,tr. TARIEF VOOR BERICHTEN: Kleine berichten per regel 1 PO fr. Kleine berichten (minimum) 4,00 I.-. 2 Ir. toel. v. ber. met adr. t. bur. Berichten cp 1* bl. per regel 2,50 fr. Berichten op 2* bL per regel 1,75 fr. Rouwber. en Bedank, (min.) 5.00 Ir. Te herhalen aankondigingen: prijs op aanraag. Annoncen zijn vooraf te betalen en moeten tegen den Woensdag avond Ingezonden worden. - K.eir.e berichten tegen den Donderdag r.cen. 1934 Binnenland 18.60 Belgisch Congo 35. Frankrijk 35. Alle andere Landen 53. AAN ONZE ABONNENTEN! IN T BINNENLAND Wie nu TEN ONZEN BU- REELE een postabonnement aan vraagt voor 1934, zal ons blad kos teloos ontvangen tot einde 1933. Dezer dagen begint bet Postbe- beer met bet innen van den abon nementsprijs voor 1934. De prijs voor heel bet jaar is 18,60 fr. I Aan alle Abonnenten vragen we te willen zorgen dat dit bedrag gereed ligge tegen de komst van den briefdrager. Het kwijtschrift wordt enkel éénmaal aangeboden Wil dus zorgen dat het voldaan we ze, waarvoor bij voorbaat dank. UIT FRANKRIJK Best is bet bedrag opzenden per INTERNATIONAAL POST- MANDAAT. Uitgever: 6 AN SEN VANNESTE, roperings UIT AMERIKA Onze Amerikaanscbe abonnen ten worden vriendelijk verzocht, in betaling van bun abonnement, GEEN DOLLARS meer te zen den, maar te betalen in belgas. De prijs voor Amerika is 11 bel gas of 55 frank, op tc sturen aan ons bureel per INTERNATIO NAAL POSTMANDAAT. TeL Poperingë N' rosichcckrekening Nr 15.570* Op het oogenblik dat wij dit schrij ven is geen oorlog aan gang. Of hij lang zal uitblijven... de tijden zijn nist gunstig. De grenzen der landen worden streng bewaakt; en achter die grenzen houdt men den vrede gevan gen en is men ijverig bezig te kon kelfoezen. Het is goed dat wij het weten en er achter geraken opdat we niet om den tuin zouden geleid worden door hunne schoone woorden en vlammende redevoeringen. We weten niet alles; wat we weten is al droevig genoeg. De landen zijn bang voor mekaar; geen enkel haast legt die bangheid af maar werkt dapper en overmoedig aan zijne bewapening en zijne sterkst mogelijke verdediging. Alleen tus- schen Chili en Peru schijnt het vre delievend te gaan want op hunne grenzen, op de vesting van Moro di Arica, hebben zij samen een machtig Kristus-redder-beeld opgericht al£ een symbool van vrede. Maar anders? In 1932 bedroegen de militaire uit gaven van Engeland 15 van het Staatsbudget; van de Vereenigde Staten 19 van Italië 28 van Japan 29%; van Frankrijk 34%; van Polen 37 De karikatuur van Engeland vinden we wel plezierig: Engeland bekijkt zich in den spiegel en bevindt dat zijn vleugels te kort zijn. En Enge land versterkt en vermeerdert zijn militaire strijdmachten in de lucht, omdat Frankrijk en Amerika, sinds den oorlog niet hebben opgehouden de hunne te vergrooten, keer op keer. Bij het festijn of de bachante van het prohibitie vraagstuk mogen we niet vergeten dat de president der Vereenigde Staten de verhooging der luchtvloot heeft goedgekeurd. Wij willen vertrouwen in Bonds kanselier Dr Dollfuss, wanneer hij op 23 November te Amstetten sprak: Wij zijn voor den vrede met onze buren, met alle buren, en waartoe in de eerste plaats het groote Duit- sche Rijk behoort.Maar dan zou ik graag geen berichten meer lezen waaruit blijkt dat men mekaar beloert op de grenzen met soldaten en mitrailleuzen. Geheimen zijn het niet: Japan en Sovjet Rusland hebben programmas voorgelegd om hun leger te vergroo ten. Japan schaamt zich niet: De bezuiniging op het gebied der ver dediging is niet mogelijk! Wel inte gendeel! De militaire begrooting is dit jaar met 150 millioen yen ver hoogd, die der marine met 120 mil lioen. De bevolking wordt er gewaar schuwd en in opgeleid, want tegen lucht- en gasaanvallen worden ze met bijzondere middelen uitgerust, evenals in Engeland waar de zieken verpleegsters van het Rood Kruis de- monstreeren met maskers tegen oor- logsgassen; daarvan brachten de bla den ons fotos. Dit nog: de Australische militaire luchtvloot wordt met 18 nieuwe vlieg tuigen versterkt; dat maakt nu 91. De berichten zijn nog niet tegenge sproken dat Mongolië zich wapent en dat er heerscht eene koortsige mili taire bedrijvigheid. Blijft de vredeskonferentie ver daagd? En laat men intusschen zelfs de vrouwen zich oefenen in het schie ten en het gewapend verweer? Im mers Miss Maru Allen heeft de lei ding op zich genomen van een re servekorps vrouwen en de leden van Royal Marines ladies' Rifle Club leeren schieten met de carabijn. Kijkt over de grenzen; waakt in Uw eigen land! Is de geschiedenis en het verloop van de ontwapeningskonferentie een bedottekesspel, eene komedie of een drama? Heeft de Paus niet gezeid dat er onder de volkeren heerscht een on begrijpelijke wedloop der bewape ning? Hij is Vader; Hij is maar 'n Vader meent men minachtend! Is daar nog een uitkomst aan die angstvallige manie van overmoedige bewapening? De regeeringen zouden moeten weten dat wapens nog nooit de wereld hebben gered. De volkeren staan wantrouwig te genover mekaar en het wantrouwen groeit tot verstarring; hunne harten hebben zij gepantserd in plaats van ze open te stellen voor de ellende der menschen. En daarom ook kunnen zij niet vernemen de vredesboodschap aan de menschen van goeie wil. Goeie wil is er zoo weinig. De boodschap van den Eeuwigen Vader, door engelen gebracht aan alle volkeren, willen zij niet aanvaar den Vrede aan de menschen van goeden wil De vermaning van den zoeten Heiligen Vader, den Paus van Rome versmaden zij en gaan hun eigen weg naar den ondergang van de rijken hier op aarde, die moesten worden als een voorgeborchte van het paradijs. Er is maar één waarachtige Vorst van Vrede en bij diens ontvangen zal men welvaart en geluk en rechtvaar digheid en liefde ondervinden eiken dag, want bij zijn komst en zijne heerschappij zal zelfs de wolf met het lam samen wonen en de luipaard bij de geit neerliggen; de koe en de leeuw zullen samen hokken en een klein kind zal hen hoeden. Koe en beer zullen samen weiden en hunne jongen zullen samen opgroeien. Een zoogkindje zal spelen boven het hol van een adder... Waarom zouden dan de menschen de tijgers van hun haat en de slan gen van hun wantrouwen niet kun nen dood nijpen .en vredelievend worden? Kunnen zij het niet, laten we dan geen Kerstmis vieren en het vredes feest verdagen tot ze geworden zijn Van goeden wil. P. A. NU YENS, Domlnikaan. iKaasaaaEB&asaB&BBBBaaaBBaaB per postkaart aan den Uitgever V. SAN- SEN-VANNESTE, Poperinge, en van nu te.t Nieuwjaar ontvangt Ge kosteloos ons b'ad. Tegen Nieuwjaar wordt U dan een Wwijtschrift per post aangeboden. VOOR tVAT WARME SOEP Groepen werkloozsn tc Brussel, wachten hun beurt af, om, bij dit koude weer, wat warme soep tc krijgen. Sedert 1930 zijn er 25 millioen werklco- zen over de wereld, hetgeen beteeker t, als men rekening hcudt m:t hun gezin, dat er 75 millioen menschen zijn die alles mceten ontberen. Ziet de ellende van de werkloozen! Zij kunnen zich niet verwarmen; Zij kunnen zioh niet kleeden; Zij kunnen hun honger niet stillen. Nochtans is er geen gebrek aan grond stoffen noch landbouwproducten; overal zijn er geweldige voorraden: graan, kof fie, enz. En waar ligt de oorzaak? De strijd tegen den godsdienst heeft de menschiievendkeid verminderd; velen le ven cm te genieten; niet meer om mekaar te helpen Naar hedendaagsche thecriën hebben is hebben en krijgen is de kunstis onverschilligheid de wereld meester. Elk voor z'n zelf heeft Bemint Gcd bovenal en uw evennaaste gelijk U ael- von bij velen vervangen. De wereld houdt niet meer in 't cog dien draad naar omhoog en verzinkt in dwaze kommerloosheid voor eigen levens belang! Ééne stem kondigt het reddingsmiddel aan: Z. H. de Paus. Laten we luisteren naar Zijn raad;' dan en dan alleen krijgt de wereld de eenige gcede oplossing! Helpen we waar need is en er is er veel; de Goddelijke Voorzienigheid zal het ons dubbel vergelden. Ba3B3E33iji23S2ÏS!23S:3üaE2I3SasaEaaCaï232a2ï3r2a22EaE3CÏI3Ej22as:) Spanje is zijn romantiek aan 't ver liezen. Het land van Don Quichot en de Cid, van Carmen en ds toreadors zal weldra nog slechts een illusie te meer zijn. We gelooven dat het ge daan zal zijn voor jonggehuwden met spelevaren over de Pyreneeën om hun liefde te spijzen met de romantiek van het land. Niet dat Spanje zoo opeens de pre tentie gekregen heeft van de wereld te veroveren. Het heeft nog nimmer een opvallende rol gespeeld in het kor.cert der wereldpolitiek. En we meenen ook niet dat het voldoende temperament heeft om zich buitens huis te doen gelden. Het is nimmer tot een groot land gedijd, hoe uitgestrekt het ook moge zijn. Veel internationale aanleg heeft het tot hiertoe niet gehad. Daaraan heeft de aardrijkskunde natuurlijk wel schuld. Het heeft er allen schijn van dat Spanje en zijn gebuur zoo maar door de Pyreneeën propertjes van Europa afgescheiden werden, en er slechts theoretisch deel van uit maken. Wel ligt Spanje op een boogscheut van Afrika. Doch gansch Afrika is toch maar een kolonie van Europa. En daar valt dus ook niets te lee ren. Misschien kan er geprofiteerd worden. Ook dit is voor den Span jaard maar bijzaak. Hoe anders ver klaren dat Spanje veel minder uit Afrika haalde dan Belgie en Neder land, alhoewel het essentieel een po ver land is. Genepen tusschen berg en zee heeft Spanje sedert lang alle expansie illusies en grootheidsdroomen laten varen. En het heeft zich bevredigd met de zon, en wat ze schonk. Spanje is een doorsneeland zonder ambitie, zooals een doorsneemensch zonder droom. De kentering zit dus daar niet vast. Ze gebeurt in Spanje zelf. De naoorlogsperiode is er voor Spanje geen gezegende geioeest. Neu traal, zooals Zwitserland en Nederland, heeft het er duizendmaal slechter af gebracht, dan die twee kleine, vinnige landen. De mizerie begon in het Rif, het bergachtige Noorden van Marokko. Het toeval immers wou nu dat de slechtste brok van heel Afrika onder Spaansche hoede kwam. Maar de Spanjaarden werden er netjes ge schuurd door de ontembare Riffijnen. En het moederland wou het niet verkroppen. Als het in Spanje warm begon te worden, verscheen plots Primo de Rivera. Hij kwam, zag en overwon. Naar het voorbeeld van Italië had Spanje een diktator. We spreken niet over zijn militaire kwaliteiten. Maar indien Spanje thans op den tioee- spalt staat, zal het wel grootelijks zijn schuld zijn. Primo heeft gemeend dat het vol doende was van de diktatuur uit te roepen om het land te redden. Hij heeft niet ingezien dat, zooals we een paar weken geleden schreven, dikta tuur en regiem twee zeer verschillen de begrippen zijn. Hij is de Musso lini geweest in Spanje maar zonder fascisme, zonder regiem, zonder le vensopvatting. Hij had zijn volmacht moeten aanwenden om Spanje een nieuwe architektuur te schenken. Hij heeft ze gebruikt om een bestaand, kredietloos regiem hatelijk te maken. En aldus werd hij het slachtoffer van zijn eigen politieke onbevoegdheid. In Spanje is het duidelijk gebleken dat een bouwvallig regiem opgekale faterd door een diktatuur zich zelf ten gronde richt. Erger nog. Diktatuur en regiem sleurden in hun val nog de monar chie mee, het symbool, de essentie van het Staatkundig gezag. Het was zeker niet de uitslag eener gemeenteverkiezing die de grondwet telijke regeeringsvorm kon aantasten. Het kwaad zat veel dieper. En opdat in een katholiek land als Spanje het koningdom valle, moet de diktatuur die enkel steunde op zich zelf, en niet op een volksbeweging, wel een ver schrikkelijk kwaaa geweest zijn. We geven hier graag toe dat andere ont bindende faktoren aanwezig waren. De diktatuur heeft ze zeker vertien voudigd. De Spaansche Revolutie, hoe scherp ze ook was, is louter konservatief ge toeest. Dit klinkt misschien als een vreeselijke antithese of tegenstelling maar in den grond van de zaak is het aldus. Kunt ge anders verklaren dat in de XX" eeuw een 28 uitgave van 1739, een kopij der Fransche Re volutie, van de pers kwam. En wat is de Spaansche Revolutie anders ge weest? Anti-monarchistisch en pro-repu blikëinsch! Anti-katholiek en pro- ~vrijmetselarijHei is ten slotte be lachslijk dat er in een tijdperk van grondige politieke herziening nog een revolutie gemaakt wordt om de ko ning en de kloosters te verjagen. De twee voornaamste plats wer den weliswaar overgoten met een kommunistisch en autonomistisch sausje (we leven toch voor iets in de XX" eeuw), maar ten slotte is de Spaansche Revolutie een onhis torisch gebeuren. Hier stelt zith natuurlijk de vraag hoe het mogelijk was voor de Span jaarden om in de XVIIIeeuw te gaan piekeren. Dit kan niet volledig in enkele lij nen uitgemaakt worden. Zeggen we terloops dat de Revolutie voorbereid iverd door de intellektueelen (zooals het trouwens altijd het geval is) en die spijzen zich voornamelijk aan Frankrijk. Or, op politiek gebied is Frankrijk nog verbazend konserva tief. Ten slotte moest toch ook de her nieuwing in Spanje echo vinden. Mag het niet karakteristiek heeten dat in de jongste verkiezingen dc rechtsche partijen aan de winnende hand ble ven (in de eerste ronde ten minste want op het oogenblik dat we dit schrijven is de tweede ronde nog niet voorbij wat ten andere van onder geschikt belang is). De nieuwe beweging is er. Dat is het voornaamste. Zeker, hieruit mag niet afgeleid worden dat Spanje WELDRA een nieuw regiem zal krijgen, in den aard van het Duitsche of het Iia- liaansche. Dit gebeurt wel eerstdaags, doch hiervoor is tijd vereischt. De nieuwe beioeging is nog te sche matisch, te fragmentair, nog te lou ter negatief. Ze is nog te veel REAK- TIE tegen het socialisme en de vrij metselarij, ze is nog niet genoeg AKTIE voor een totale herziening der politieke waarden. De kiem, het zaad is binnengedron gen. De tijd en de omstandigheden doen de rest. En het zal absoluut geen mirakel zijn als binnen afzien- baren tijd. én het koningdom én de katholieke godsdienst hun rang in d2 Spaansche hierachie hernemen. Vooraleer dit verwezenlijkt wordt krijgt Spanje misschien nog een 2° uitgave van de Parijzer Com mune. Het kommunisme heeft er ta melijk sterke grondvesten zoodat het zeker met alle mogelijke en onmo gelijke middelen te keer zal gaan. Ten ware er binnenkort een impo- neerende rechtsche persoonlijkheid aan den horizont verschijnt. Spanje zal zonder oorlog langs 1789 teruggekeerd zijn om zich het tempo, de dynamiek van het politieke gebeuren in de meeste landen aan te passen en toe te eigenen. Aldus zal het in de Europeesche politiek van de XX' eeuw een paradoksaal unicum geweest zijn. (Verboden Nadruk.) Herwig. 9SSBB3l3SIS5iDSBaË3SBZ3SEeSBaa9 Belgische fabriek van Chicorei Wyppelier-Taffin. E2ZBE3S33233B3E2aSS53H:2a2323C e+v s6 tn 7V2 fr. In olie Apotheken' 6000 Franscfe bede vaart! :»rs woonden da Men ziet ze bier op het plein, TREKKING DER VERWOESTE GEWESTEN Leening 5 t. h. 1S22 Zaterdag had de 139* trekking plaats van de leening 5 t. h. 1922 der Verwoeste Gewesten. R. 117.135 Nr 17, wint 500.000 fr. R. 117.135 Nr 15, wint 1C0.000 fr. De andere nummers van voor noemde reeks evenals alle nummers van reeks 166.266 zijn betaalbaar met 300 frank. Aanstaande week geven we de nummers der 223 series der trekking van 1 Decem ber (leening 4 1921) die uitkeerbaar zijn met 250 frank. rïechiigheid ïn de St Pietcrs Basiliek bij. den dag der groote feesten. isaaBSEassLisasaEsaaaEBsajusgB Het komiteit van het Eucharistisch Congres heeft besloten in 1934 liet Con gres te houden te Buenos-Aires, in Ar- gentië. Ket propapagandakomiteit werd dan ook reeds aangesteld. IBSSÜSBZiJBBBBSSIfiBSSSSElKSaaa HONIG ETEN ELKEN DAG OP DEN BOTERHAM DAT MAG. 8333ia£SX3ZSS2aSSBSEE33a3S» is droog en geconcentreerd; dus, gebruik er min. Mevr. Piccard, cclitgenoote van Prof. Jan Piccard's broeder, en die in Ameri ka verblijft, is zeker wel dc eerste vrouw die liet zal wagen een stratosieer-vlucht aan te gaan zij zal haar echtgenoot hier bij vergezellen en ze hopen het record der Russen tc kloppen. Goe reis ea mocht het lukken, maar ik ga niet mee. Hierboven M. en Mevr. Piceard. Ter eere van de allerheiligste en on- lelbare Drieemheid, voor de verheffing van het katholiek geloof en de versprei ding van den christclijken godsdienst, loor het gezag van Onzen Heer Jezus Christus, van de gelukzalige apostelen Pe trus en Pauius en van Ons zelf; na rijoe beraadslaging en na herhaaldelijk den iddelijken bijstand te hebben afge weekt. met voorkennis van onze eer biedwaardige breeders de kardinalen der Heilige Roomsche Kerk, de patriarchen, aartsbisschoppen en bisschoppen, verkla ren en noemen Wij heilig da gelukzalige Marle-Bernard Soubirous en schrijven haar In op de li 1st der Heiligen, bepa lende dat haar gedachtenis godvruchtig zal gevierd worden in de geheele Kerk, op 16 April van leder jaar. den dag van haar geboorte ten hemel. In den naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes. Met die woorden verhief Z. H. Paus Pius XI op 8 Oktober het begenadigde meisje van Lourdes tot de eer der alta ren. Zoo ooit dan wa.y er hier aanleiding cm terug te denken aan de woorden van het MAGNIFICAT, waarin gesproken wordt over de verheffing der nederigen. DE VERHEFFING Weinig zoo schitterende plechtigheden ontvouwen zich in het liturgische leven der Kerk als de heiligverklaring in de Sint Pietersbasiliek te Rome. Voor de plechtigheid op het feest der Onbevlekte begon de stoet der burgerlijke en geeste lijke hoogwaardigheidsbekleders om 8.15 u. en eindigde pas één uur later. Na de liturgische plechtigheden gaf de Paus le zing van het decreet on de heiligverkla ring waarna het plechtig Te Deuih werd aangeheven dat door de gansche menigte werd meegezongen. Daarna werd de standaard van de nieuwe heilige ontrold. Tot elf uur duurden de ceremoniën van de heiligverklaring en de pontificale hoogmis die clan begon, eindigde rond twee uur in den namiddag. Het gansche diplomatieke korps heeft da plechtigheid bijgewoond. Tienduizen den bedevaarders waren naar Rome ge komen en onder hen belangrijke groepen uit Madrid, Barcelona, Brussel, Gent, Berlijn, Londen, en verder uit Mexiko, de Vereenigde Staten en van de Philippijn- sche eilanden. De basiliek was schitterend en overvloe dig verlicht met 630 luchters, die samen meer dan 12.CC0 electrische lampen droe gen. Verder deden de stralenbundels van sohijnwerpers de architectonische schoon heid van het kerkgebouw in hun volle praal uitkomen. In het middenpunt van de verlichting waren ook opgehangen de schilderijen waarop de nieuwe heilige en de mirakelen die hij het proces der hei ligverklaring als bewijs hebben gediend, afgebeeld zijn. 's Avonds wordt geheel de basiliek met haar machtigen koepel langs buiten verlicht, terwijl in de kerk de plechtigheden ter eere van de nieuwe heilige nog drie dagen worden voortgezet. DE BEIEEKENIS Over de beteeker.ls var- de heiligverkla ring zegde de H. Vader zelf tijdens de plechtigheid: «Dit«jaar, dat zoo Jiijzonder is gewijd aan ck: go icing van de Ver lossing van liet mensendom, ziet ook het einde van het 75" jaar sedert azn de Massabiellerots, de H. Maagd, Moeder Gods, onbevlekt ontvangen, zich vertoond heeft voor de oogen van dit onschuldig kind: alsof God zelf, die naar zijn welbe hagen den loop der gebeurtenissen en den gang van den tijd ordent, den luister van deze plechtigheid heeft willen verhoogen, want alles wat den roem dient van Ber- nadette Soubirous, verhoogt ook dien van de Onbevlekte. Om op de meest schitterende wijze de bepaling te bekrachtigen welke Onze voorganger, heilzamer gedachtenis, onder de toejuichingen van het heelal, het dog ma van de Onbevlekte Ontvangenis heeft bevestigd, heeft de Moeder van den Kei- lar.d niet c'?n meest geleerde onder de menschen uitgezocht, maar het onwetende kind van arme ouders, die geen anderen rijkdom bezat dan den verrukkelijken eenvoud harer ziel. Aan dat kind zegde zij: «Ik ben de Onbevlekte Ontvangenis. Om het geloof herop te wekken, de hei ligheid der ehristelrke zeden te hernieu wen, heeft Maria dit nederige meisje uit verkoren. De boodschap van Maria, door Bernadette overgebracht, is buitengewoon vruchtbaar gebleken; ten bewijze: de drievoudige basiliek, de menigte uit alle hoeken van de wereld, de bekeeringen welke er zich onafgebroken voordoen, de tallooze roepingen tot een beter leven waartoe daar besloten wordt en de gene zingen die er gebeuren. Wij wenschen dat vurige gebeden tot de Onbevlekte Moeder Gods gericht wor den en tot haar beminde dienares, voor de geheele katholieke wereld, opdat in den loop van dit Heilig Jaar, iedereen de weldaden van de Verlossing moge deel achtig worden, opdat iedereen den vrede verlange welken de wereld niet kan ge ven en die gesteund is op de rust in de waarachtige orde en op het aandachtig onderhouden van de christelijke beginse len. 75 JAAR GELEBEN Vijf en zeventig jaar geleden leefde de nieuwe heilige met haar ouders in de ge wezen gevangenis van Lourdes, daar ze door armoede hun molenuitbating hadden moeten opgeven. Bernadette was een zwak en aamborstig kind, dat vroom den ro zenkrans bad doch niet genoeg ontwikkeld was, op veertienjarigen leeftijd om met vrucht het eerste catechismusonderricht te volgen. Zooveel nood was er toen in haar gezin, dat het meisje langs de Gave dor hout moest gaan zoeken met haar kameraadjes. Op een van die speurtochten, terwijl ze haar kousen afstroopte om door een zij arm van de Gave te waden, verscheen haar de witte gedaante van een Dame. Daar de Verschijning rond de gevouwen handen een rozenkrans droeg, haalde Ber nadette haar eigen rozenkrans uit den zak en begon te bidden. Pas bij een latere ver schijning zou de Dame bekennen dat ze de Onbevlekte Ontvangenis was. Vanwege het officieele wereldje in Lour des en daarbuiten had Bernadette aan vankelijk veel tegenkantingen te dragen en veel verdachtmakingen en van de zijde der geloovigen veel bewondering. Tegen over allen bleef ze in nederigheid en ge trouwheid aan de Verschijning haar zelf. Ze werd noch kleinmoedig noch trotsch. En na de laatste verschijning werd ze weer geheel de Bernadette van vroeger, het arme, ziekelijke dochtertje van den verarmden molenaar. Op 22-jarigen leeftijd trad ze te Nevers in het klooster, waar ze zich evenmin deed gelden als de bevoorrechte van de H. Maagd, doch in vollen eenvoud haar dageljjksc'ne taak volbracht tot de ziekte, haar tenslotte geheel had gesloopt en'haar de poort opende van het gelukzalige ver blijf. De deugdbeoefening, de nederigheid en godsvrucht van Bernadette, en niet haar uitverkiezing tot boodschapper van Onze Lieve Vrouw, hebben de Kerk als bewijs van haar heiligheid gediend even als de wonderen die op haar voorspraak ver kregen worden. WE STAAN VOOR HET EINDE VAN HET JAAR. EN METEEN OOK VOOR DE VERNIEUWING VAN DE ABONNEMENTEN. Uw plicht gedaan. Ge hebt de zware gewetensplicht enkel een uitgesproken katholiek dagblad in uw huis te dulden. Als er andere bladen komen zijt ge in geweten niet in orde, en ge zult later rekenschap te geven hebben over de onverschilligheid die ge gezaaid hebt in uw hart cn wellicht ook in het hart van uw vrouw en uw kinderen. Denkt een beetje meer aan uw zielezaligheid. Deze gaat voor alles. P. KENIS, O. P. GODSDIENST. IN DE BASILIEK VAN SINT PIETERS Hebt gij reeds hooren spreken over Therese Neumar het Beiersch boe renmeisje, het levend raadsel van Konnersreuth? Sedert 1922 heeft Therese Neumann geen vast voedsel meer ingenomen. Sedert Kerstmis 1926 nam ze niets anders meer dan 's morgens, na de Communie, een lepel water. Sedert Sept. 1927 neemt ze niets meer in. Sedert zes jaar reeds moest zij den hongerdood gestorven zijn, dcch ze leeft nog in 1833. Ze leeft nog, en geniet een uitste kende gezondheid, welke haar toelaat buiten den tijd van haar lijdens extase het gewoon huiswerk te verrichten. Ze werd, op last van de Kerkelijke Overheid, binst 14 dagen (14 tot 23 Juli 1927) dag en nacht streng be waakt door vier beëedigde en voor dit doel bijzonder onderlegde kloos terzusters. Ze woog in 't begin 55 kgr., en op 't einde nog 55 kgr. Twee geneesheeren hadden toezicht over haar. Na allerlei onderzoekingen werd het feit van haar volkomen vasten officieel vastgesteld. In 1933 weegt zij nog altijd 55 kgr., zooals In 't jaar 1927. Tijdens elke lijdensextase daalt haar gewicht enkele kgr., maar en kele uren later wordt dit verlies tel kens hersteld. Therese Neumann is en blijft ge zond; zij is heelemaal, lichamelijk en verstandelijk, niet ziek... En toch werd een eigenaardige ziekte aan 't licht gebracht. Niet bij Therese, maar bij sommige geleerden, die zich inspannen om dit raadsel «wetenschappelijk» op te lossen. Een zeer eigenaardige ziekte, welke het gezond verstand aantast en zijn normale werking belemmert. Een ziekte, waarvan de schadende mi crobe niet in 't verstand zit, maar in den wil. Hij, die deze microbe in 't lijf of liever, in den wil draagt, vreest liet bestaan en het ingrijpen van een Hooger MachtEn die vrees slaat over naar 't verstand, en richt daar ernstige verwoestingen aan. Vraag aan zoo'n mensch: «Kan IEMAND blijven leven zonder eten of drinken?» Hij zal zeggen: «Neen! want zulks is, volgens een welgeken de, algemeene natuurwet, totaal on mogelijk. Doch vraag eens; «Kan THERESE NEUMANN, zonder het minste voed sel, in leven blijven? Gij zult noch ja, noch neen krijgen, maar het af wijkend antwoord; De wetenschap weet dat niet, en zal het misschien nooit weten! De microbe, ziet ge, is al aan 't werken; Er zou hier immers kunnen een Hoogere Macht» in 't spel zijn! Was 't niet daarvan, men zou gerust alles mogen toegeven. Maar telkens dit gevaar opduikt, zooals het ge beurt in ieder feit, dat wijzen kan naar een oorzaak buiten of boven de natuur, dan hoeft de «wetenschap- E2BBESB3X3SaaaaBBiaSH9BaB39 pelijk gevormde manuiterst voor zichtig te zijn. En die koorts van uiterste voor zichtigheid brengt het geleerde ver stand op hol, ais het moet antwoord geven op die beide vragen: 1) Is het feit waar en degelijk gecontroleerd? 2) Hoe moet men dit feit uitleg gen? Ligt de oorzaak ervan in de natuur, of boven en buiten dc na tuur? De éérste vraag luidt, in 't geval van Konnersreuth: Is het wel zeker dat Therese Neumann sedert jaren noch eet noch drinkt? Met een heele vracht betrouwbare getuigenissen, ge neeskundige ontledingen en onder zoeken van allen aard in de hand, antwoordt het gezond verstand: «Ja!» Doch onder den druk van die aar dige microbe, zal een ziekelijk ver stand wegvluchten van die verplet terende feiten, en zonder lachen zeg gen 'k Geloof dat alles nog niet in den haak is. We zouden moeten dat meisje in een metalen kooi ste ken, en voor zekeren tijd heelemaal afzonderen! Wie weet, of zij haar voedsel niet trekt uit de sterren, of uit onbekende natuurkrachten? Wie weet of zij zelfs langs geheimzinnige en nog onbekende wegen haar voed sel aan de omstaanders niet onttrekt, en zoo ten koste van anderen koste loos leeft en gratis voor niet?!... Wat zegt gij ervan? Is dat nu geefl geestige truc om langs een onnoozel zijdeurtje aan de meest vastgestelde feiten altijd te kunnen ontsnappen? En thans komt de tweede vraag: Kan men op natuurlijke wijze ver klaren dat Therese Neumann sedert zes jaar noch eet noch drinkt, en toch noch leeft? Elk gezond-redeneerend mensch zal moeten antwoorden; «We staan hier voor een klaarblijkelijk wonder. Hier werkt een hoogere en bovenna tuurlijke Macht! En daarmee is het raadsel opgelost. Maar hij, die door die ziekelijke microbe is aangetast, redeneert an ders. Na de eerste vraag zet hij reeds een ondervragingsteeken. En na de tweede vraag, nog een ondervragings teeken! Enz. in saecula saeculorum! Wilt gij daarvan een enkel staaltje? «Moest in een kliniek», zoo beweert een geleerd Professor, de algeheele voedingsloosheid van Therese Neu mann bewaarheid worden, dan zou de wetenschap komen te staan voor gansch nieuwe vragen.En, voeg ik er aan toe, dan 'kan ook elke vraag eeuwig onopgelost blijven! Een eigenaardige, en toch niet zoo zeldzame ziekte, die het menschen- verstand uit zijn normalen koers doet sporen, en waarbij men de kluts kwijt raakt! En daarbij dwaze, onzinnige ziekte, waardoor men zich beroept op reeds bestaande, maar nog onbekende oor zaken en natuurkrachten, om de werking te loochenen van een alge meene en welbekende natuurwet. EEN LEENING DIJ DE STAATSKAS DL PREMIEN ZULLEN EERLANG UITBETAALD WORDEN Oostenrijk wil geen Duitsche nazi's iii zijn land laten binnendringen en over heel dc grens staan schildwachten die alle vreemdelingen streng aftastendie verdacht voorkomen worden onverbidde lijk buiten gehouden. iMaaaaBaaESHSBassBassissaaa VLIEGSTER EN STRATOSFEER FRONTIEREN AFGEZET De (..vihti gbsij, in tegenwoordigheid van den Heiligen Vader, der Heiligver klaring van Bernadette Soubirous. Naar we vernemen heeft de Algemeene Spaar- en Lijfrentkas aan den Staat eene leening van 25 millioen toegestaan otn de uitbetaling van de bouwpremiën voor goedkoope woningen mogelijk te maken. De personen, die reeds bericht hebben gekregen dat de premie hen werd toegekend mogen zich dan aan eene spoe dige uitbetaling verwachten. Zonder van deze leening te gewagen verklaarde de H. Carton de Wiart, Mi nister van Maatschappelijke Voorzorg, Donderdag namiddag in de Kamer, dat dc uitbetaling niet lang meer zal uit blijven.

HISTORISCHE KRANTEN

De Halle (1925-1940) | 1933 | | pagina 1