Het nummer 28 uit een Prijskamp MIDDENSTANDSBELANGEN DE NOOD VAN ONZE TIJD KATHOLIEK WEEKBLAD VAN IEPER ACTUEEL ALLERLEI IN DE KATHOLIEKE UNIE De Zwarthemden te Brussel Gesoronoc rt h ancien Minister Van Cauwelaert over den Middenstand. POLITIEKE KRONIEK 5TAVISKY De Financieelen toestand van het land en de hervorming van den Staat. VREESELIJKE TREINRAMP IN RUSLAND EN COMPAGNIE 1834 - PETER BEN0IT - 1934 EEN LOT VAN EEN MILJOEN Aan de Invalieden. ZONDAG 21 JANUARI 1934. WEEKBLAD: 35 CENTIEMEN. 2* JAAR. Nr 3. «DE HALLE» i Katholiek Weekblad Tan leper Bureel: Boterstraat, 17, IEPER. ABONNEMENTSPRIJS VOOR 1 JAAR (per post) I Binnenland 18,30 fr. Belgiseh Congo 35,fr. Frankrijk 35,— fr. Alle andere landen 55,fr. GA.N SENJ- J'AXNESTE, Föpërln; s TARIEF VOOR BERICHTEN": Tel Poperingre ff* rostcheckrekenlng N' 15.573, J Kleine berichten per regel 1.00 Kleine ber.chten (minimum) 4,00 1.-. 2 fr. toel. ber. met adr. t. bur. Berichten op 1* bL per regel 2.50 fr. 4 Berichten op 2* bL per regel 1.75 fr. j Rouwber. en Bedank, (min.) 5.00 fr. Te herhalen aankondigingen: -j prijs op aanraag. IAnnoncen rijn vooraf te betalen en moeten tegen den Woensdag avond Ingezonden worden. - K.cir.e berichten tegen den Donderdag nota. Voor 'n keer heeft men vaarwel gezegd aan den ouden rommel van spler-kampioenschappen, sncl-wed strijden en hoogte-records. En de zen keer gaat het ook niet om een prijskamp voor de modernste film ster, voor t mooiste kind, voor den zwaarlijvigsten athleet. Neen, *t wat beters. Ten minste in schijn, en schijn bedriegt. Het serieus dagbladpubliek ls let terlijk beu geworden van de vele gelauwerde spierhelden en gekroon de waaghalzen, waarin we thans ver gaan en verzinken. En zoo komt het ook dat Le Peuplehet soclalisti- tisch dagblad van Brussel, sedert een maand een hooger thema heeft aan gepakt, en een prijskamp uitschrijft in historische personnages Prijzenswaardig is ieder poging van waar zij ook kome, om de ware heldhaftigheid in eer te herstellen om eindelijk eens terug te keeren naar de ware helden uit de geschie denis. Maar, er is op dien prijskamp wat anders te zeggen. Vooreerst,van godsdienstig standpunt uit, kunnen we niet aanvaarden, dat de Godmenschelijke figuur van Christus op één en dezelfde lijn zou worden geplaatst met andere historische per sonnages, zelfs van alleréérste ge halte. Christus immers verschijnt in de wereldgeschiedenis niet enkel als mensch, maar ook als God. Zijn Per soon, ook historisch beschouwd, staat oneindig verheven boven den groot sten der helden, welke 't menschdom ooit bezat. In de kolommen nu van c Le Peu ple verschijnt Christus, als num mer 28 tusschen den uitvinder Jan Gutenberg (Nr 27) en den Franschen generaal Boulanger (Nr 29)! En in de reeks zoogezeide helden nemen plaats, benevens een Jacob van Ar- tevelde en Jeanne d'Arc, avonturiers van 't bedenkelijkste allooi, en heldin nen van 't soort CleopatraEn de Godmensch staat daar, als een gewoon nummer uit die schitterende reeks Daaraan kunt gij reeds meten het godsdienstig peil van vermeld blad en van zijn trouwe lezers. Doch er is meer en erger. Le Peuplewaagt zich aan een levensbeschrijving van Jezus Chris tus, welke eens te meer getuigt van den wetenschappelijken ernst en van inzsaaaaauBBaaaHasaaHHa IH: de geschiedkundige nauwkeurigheid van het blad Al de geschiedkundige documenten, zooals de evangeliën en de kristelijke overlevering, stellen eenparig vast dat Jezus Christus geboren is uit Maria de Moeder-Maagd. En wat zegt het socialistisch blad? Hij is geboren uit Maria en Jozef.Zoo leeren de ketters, maar zij dolen... en be driegen Al de Katholieken der gansche we reld, en we mogen zeggen al de kris tenen, daargelaten enkele sekten van het protestantisme, aanvaarden dat Christus God is, en belijden die waar heid in het Credo. Welnu, Le Peu ple durft schrijven: De Goddelijk heid van Christus is een eeuwig on derwerp van discussie Wordt dit punt misschien gediscu teerd op de redactie van c Le Peu ple en moeten zijn lezers dat be- zeuren? Gij moet nu niet denken dat Chris tus, volgens Le Peuple een dood gewoon mensch is, net lijk andere menschen. Neen, neen! Die Christus doet wonderen, wat zeg ik, Hij zaait de mirakelen langs zijn wegen. Hij doet Lazarus uit zijn graf verrijzen. En 't schoonst val al. Hij verrijst zelf en klimt ten hemel! Ziedaar, roept het blad triomfeerend uit, «ziedaar een even vreemde als geheimzinnige geschiedenis Inderdaad, Zoo'n levensbeschrij ving houdt waarlijk niet meer aan een. Heeft het blad nog niet ingezien welk een flater van belang hier be gaan werd? Hoe is 't mogelijk de mirakelen te aanvaarden, welke Christus verrichtte juist om te be wijzen dat Hij God was, en tezelf dertijd zich met historische leugens in te spannen om die Goddelijkheid van Christus te loochenen? Het is altijd gemakkelijk de edele Christusfiguur te verminken, en be spottelijk voor te stellen; maar het is zeer moeilijk dit te doen zonder zichzelf belachelijk te maken. En 't is voor zulk boerenbedrog dat een socialistsch blad, in crisistijd, 80.000 fr. te kwiste gooit? Wij zijn ondertusschen benieuwd om den uitslag van zoo'n heerlijken prijskamp. Wat zullen de treffelijke lezers van Le Peuple met Chris tus doen, als zijn leven zoo vreemd en geheimzinnig was, lijk hun blad het hun voorzegt? «■■■■HisaaaBiiiiiiiisBB V f V Een afgevaardigde van «De(n) Standaardhad gelegenheid den Heer Van Cauwelaert, Minister van Nijverheid, Middenstand en Handel, te ontmoeten en mocht hem over een en ander ondervragen. Heer Minister Van Cauwelaert breidde uit over de overname van het ministerie en de nieuwe indeeling ervan maar raakte eveneens de kwestie van den Midden stand aan en drukte de hoop uit met de beste kans de Middenstands belan gen te kunnen bevorderen. Heer Van Cauwelaert zegde o. m. het volgende: Ik zal mij onmiddellijk in "betrek king stellen met de organisaties wel ke den Middenstand op een ernstige wijze vertegenwoordigen, en ik hoop spoedig in de gelegenheid te zijn mijn inspanning nader te wagen, mijn plan van heropbeuringin nauwe voeling met de Middenstandsorgani- ties, stuk voor stuk niet naar een diktrinalen spiegel, maar op den standen uit te werken. De beharti ging van de belangen van den Mid denstand in gansch hunnen omvang zal ik terdege ter harte nemen. Ik weet, zegde de H. Van Cauwe laert, dat in ie Middenstandskringen veel misnoegdheid heerscht vooral om de verlatenheid waarin zij zich tot nogtoe voelden, anderzijds worden op dit oogenblik nochtans door al wie bezorgd is om het ekonomische en sociaal-ekonomische vraagstuk, de belangen van den Middenstand weer tot hun recht gebracht. Zelfs de so cialisten die den Middenstand altijd beschouwd hebben als een afsterven den tak van de gemeenschap, erken nen thans volmondig hunne vergis sing. Die woorden van den nieuwen Vlaamschen Minister zullen alle Mid denstanders hoop brengen, temeer dat Heer Van Cauwelaert geen man is van woorden maar man is van de daad. praktischen bodem der huidige toe- B>BBBBB!lCBBBBa5fl9BB!IS.!G9SBEBBEBBBBBBEEB DOOR VOLKSVERTEGENWOORDIGER R.-D. DE MAN. Woensdag voormiddag werd in «Pa- tria» te Brussel de eerste algemeene vergadering van de afgevaardigden van de Katholieke Unie sedert de hervorming gehouden. Talrijke leden waren aanwezig. Heer Renkin, voor zitter, ziek zijnde, werd vervangen aan de leiding door den Heer Rub- bens, ondervoorzitter. Onder de aanwezigen bemerkte men Minister Tschoffen, verscheidene ministers van State, oud-ministers, alsook talrijke volksvertegenwoordi gers en senatoren. Na een welkomwoord van den Heer Voorzitter Rubbens, die meteen de Heer Renkin verontschuldigde, nam de Heer Minister Jaspar het woord om den financieelen toestand van het land uiteen te zetten. Heer Minister Jaspar deed uitschijnen hoe dezen toestand verbeterd is, hoe de Staats schuld is ingekrompen,, onze munt markt verstevigd, de begrooting in evenwicht werd gebracht, de buiten- landsche vlottende schuld afgeschaft, enz. De rede van Heer Minister Jas par bracht hoop mede op betere tij den. Na een korte bespreking over een en andere punt nam Heer Rubbens, d.d. voorzitter, het woord om te han delen over de hervorming van den Staat, en bracht volgend verslag uit: Dit is het vraagstuk dat onze toe komst en ons bestaan zelf beheerscht. De problemen welke het openbaar le ven van dezen tijd overweldigen zijn ontsproten eenerzijds uit de alge meene ontreddering door den oorlog teweeggebracht en in 't bijzonder uit den diepen economischen nood die gansch de wereld teistert; en ander zijds uit het instorten en vervallen van zoo menige ideologiën die de XIX' eeuw hebben bezield, n.l. het romantisme, het liberalisme en het marxisme. De Staten en de volkeren zoeken naar redding, door nieuwe vormen van bestuur, langs nieuwe denkwij zen en met nieuwe leuzen. Wat er als werkelijke economische oplossing zal gevonden worden is nog een vraagteeken, doch één zaak is zeker: de strooming naar verandering is daar, onweerstaanbaar, en zij leidt naar een dezer twee uitkomsten: om wenteling of hervorming. Zoodat aan al wie in het openbaar leven een rol te vervullen heeft, thans ie onverbiddelijke regel voorgeschre ven wordt: Wie de omwenteling wil vermijden, dient de hervorming aan te grijpen. De Katholieken in Belgie zien en begrijpen die problemen. Zij willen, zij kunnen en zij zullen de taak ver vullen die hen voorgeschreven is. In de maand November j.l. zijn twee belangrijke kongressen aan het vraagstuk der Staatshervorming ge- icijd geweest, namelijk het kongres der Katholieke Kringen en dit van het Algemeen Christen Werkersver- bond. De Landbouwers en de Midden standers hebben in verband met dit vraagstuk in allerlei vergaderingen eenzelfde belangstelling, eenzeijde begrijpen en eenzelfde streven aan den dag gelegd. De faze der kongressen is voorbij; er dient nu een algemeene synthese gemaakt, die moet leiden naar een bepaald gemeenschappelijk plan en een concreet programma. Het hoofdbestuur der Katholieke Unie heelt niet gewacht op deze ver gadering om de hand aan het werk te slaan. Het heeft een Studie-Commissie sa mengesteld uit 12 leden, dus 3 afge vaardigden per groep, om, samen met het bureel, te werken aan de ge- wenschte synthese van de katholieke hervormingsplannen. Anderzijds wordt op dit oogenblik in den schoot van de 4 groote groepen die de K.V. samenstellen, fel gearbeid aan ontwerpen van programma's over de verschillende vraagstukken. Wij weten dat die groepen ten spoedig ste de vrucht van hun studie aan onze Commissie zullen kunnen mede- deelen. Maar wij vragen dit niet alleen aan de vier groepen. Wij vragen aan al onze aangesloten organisaties dat zij hun wenschen en opvattingen in zake Staatshervorming zouden bepa len. Ook heeft de Studie-Commissie besloten dat zij gehoor zal verleenen aan alle katholieke afgevaardigden of persoonlijkheden zoowel aan men schen uit het praktisch leven als aan de jongeren, die haar wenken of voor stellen zouden willen mededeelen. VOOR EEN ALGEMEEN KATHOLIEK HERVORMINGSPLAN. Op die wijze zal naar onze mee ning iverkelijk op de vlugste en op de degelijkste manier de synthese kunnen gemaakt worden van een al gemeen katholiek hervormingsplan, dank aan hetwelk een echte en groot- sche concentratie zal kunnen be werkt worden van alle goedbezielde katholieke elementen in den schoot van een zuiver opgevat, stevig ge bouwd en hoog bezield partijwezen dank aan hetwelk ook van ons niet alleen stuioing zal kunnen uitgaan, maar een doelbewuste en verantwoor delijke leiding voor gansch ons open baar leven in dit tijdsgewricht, tot heil van Volk en Staat. Na de uiteenzetting van den Heer Rubbens en goedkeuring door het verslag verworven van wege de ver gadering werden de H.H. de Broque- viUen en Van Cauwelaert benoemd tot leden van het besturend komiteit Deze benoemingen werden luid toe gejuicht waarna de vergadering ge heven werd en alle afgevaardigden uiterst voldaan de zaal verlieten. We zijn gekomen op een tijd dat alle Katholieken de woorden van Heer Rubbens als de hunne moeten nemen, er naar spreken en er naar handelen. We moeten komen tot eene breedvoelende Katholieke Partij, open voor alle Katholieken, waar katho lieke plicht en tucht op het voorplan staan, vóór alles. BBBBBBBSBSBBBBBBBBBBSBBEBBSU 300 DOODEN EN ZWAAR GEKWETSTEN Volgens een Frarusch blad zou er in Rusland, nabij Stalingrad, een vreeselijke treinramp zich hebben voorgedaan. Deze ramp zou nog zwaarder zijn geweest dan deze van Lagny in Frankrijk en zou niet minder dan 303 dooden en zeer zwaar ge kwetsten geëischt hebben. Het nieuws zou doodgezwegen zijn geweest op bevel der Sovjetregeering. IBBBBBBBBBBBBBBBEaBSBOSSIzaaa Belgische fabriek van Chicorei Wyppelier-Taffin. We schijnen te leven in de perio de der schandalen! Dat is tegen woordig de orde van den dag, er is van anders weinig sprake en er zijn menschen die belust zijn op schan daaltjes. Wanneer we de gazetten van de laatste weken overloopen, dan vinden we het schandaal der politie kommissarissen te Brussel en omlig gende, het schandaal Stavisky in Frankrijk, het schandaal der gena- deverleeningen te Brussel, de tra fiek in decoraties, met daarbij nog een reeks zedenschandaaltjes, waar in soms politieke mandatarissen zijn betrokken. De menschen trekken dan allicht het besluit het is al nen rotten boelen ze omvatten in hun be oordeeling al diegenen die met gezag bekleed zijn, de gevolgtrekking wordt uitgebreid zoodanig, dat men, om aan te hooren, niemand in heel het land, laat staan in heel de wereld, meer zou te vinden zijn, die nog eerlijk en belangloos kan zijn. Het heeft er zoo wat den schijn van, alsof er niemand meer kan ge vonden worden die gelangloos een zaak kan dienen en alsof al dege nen die met gezag en verantwoor delijkheid .hrinxt. wiin - maar vrank weg zeggen, hun zakken te vullen. Daar zijn op de wereld altijd men schen geweest die misbruik maakten én van hun positie, én van hun ge leerdheid, én van hun slim-zijn én van hun invloeden waarover ze be schikken. Dat is echter geen reden om ieder een en allen over denzelfde kam te scheren. Omdat er In één bepaalde straat drie dronkaards wonen, moet daar uit niet worden besloten, dat al de menschen uit diezelfde straat ver stokte zuiplappen zijn. Omdat er één wisselagent oneerlijk is, wil dat niet zeggen dat alle wis selagenten bandieten moeten worden genoemd. Omdat er hier of daar een notaris misbruik maakt van het vertrouwen dat zijn kliënten in hebben gesteld, moet daaruit niet worden afgeleid dat er geen enkel notaris nog ver trouwen verdiend. In deze zaak evenals in alle an dere zaken moet de Kerk in 't mid den blijven staan, moet men oordee- len met gezond verstand en niet gaan veralgemeenen. We moeten uit de gebeurtenissen, waarover wij het hier hebben, lessen trekken, die werkelijk juist en leer rijk zijn. De eerste conclusie moet zijn, dat men werkelijk moet beginnen met de menschen zelf te hervormen, wil men tot een nieuwe maatschappij en sociale orde komen, want zonder goede en beter menschen geen beter en volmaakter instellingen. We mogen anderzijds ook niet ver geten, dat sommige menschen die nu hun deugd hebben aan het uitbreken van allerlei schandaaltjes, als b. v die van de omkooperij der politie kommissarissen en de trafiek in de coraties of genadeverleeningen, als de grootste medeplichtigen moeten worden beschouwd. Hoevele menschen zijn er niet wanneer ze met openbare besturen in aanraking komen, vooral met agenten van die openbare besturen, met de ambtenaren en bedienden, de eersten zijn om die bedienden, agen ten en ambtenaren den pap in den mond te geven, hoevelen zijn er niet die om zekere gunsten te bekomen die menschen, want het zijn toch ook maar menschen, in bekoring en ver zoeking brengen door hen sommen geld en allerhande dingen aan te bieden? Hoevele menschen zijn er, wan neer ze in nauwe schoentjes zitten of wanneer ze iets willen gedaan krij gen, dat nu precies niet overeenkomt met de bestaande wetten en regie menten, de bedienden in kwestie zou den willen verleiden door allerhande aanbiedingen om buiten de wettelijk heid te treden, om strafbare daden te stellen, om hun persoonlijk belang te dienen? Dat iedereen onder dat opzicht maar eens zijn geweten onderzoekt en men zal begrijpen waarom we schreven, dat vele menschen de groote medeplichtigen zijn, van som mige schandaaltjes die hier en daar aan 't licht komen. We zullen de bedienden en amb tenaren die in fout zijn, niet wit wasschen, zij zijn schuldig en ze moesten meer karakter hebben ge toond tegenover de verleiding van het geld, doch het publiek zelf dat noch min noch meer zoo schuldig als de betrokkenen zelf. Er wordt bij het uitbreken van dergelijke schandalen soms wel eens bovenarms op de democratie geval len. Men vergeet daarbij echter ook al te dikwijls dat schandalen evengoed voorkomen onder aristocratisch be wind als onder een democratisch en een diktatoriaal bewind is daarvan zoo min vrij als gelijk welk ander despotisch regiem. De menschen blij ven immers altijd dezelfde, ze be houden hun krankheden onder alle regeeringsvormen en ze worden be koord onder alle Staatsvormen. Uit dit alles blijkt wat we meer malen hebben geschreven en gezegd, dat vooral een democratisch regiem over een sterk gezag moet beschik ken. De miswassen en uitwassen, de onregelmatigheden, moeten meer dan in gelijk welk ander regiem, vooral in een democratisch regiem, worden bevochten en ongenadig uitgesneden. Daarvan hangt ten andere het be staan van het gezond democratisch regiem af. In dit verhand wordt er ook wel eens bovenarms gedonderd tegen de- BeRieecie'n. - -- We willen op die aanmerkingen en kritiek antwoorden, dat er heel wat schandalen aan 't licht zijn gekomen, waarin de verantwoordelijke perso nen, wel degelijk menschen waren die hoogeschoolstudies hebben ge daan en over een diploma beschikten, we noemen notarissen, sommige ban kiers en ook is het wel gebeurd dat rechters moesten worden afgezet, al waren ze dan ook, dokters in de rech ten! Hier is het terug dezelfde bemer king, menschen zijn menschen en de verstandigste, wanneer ze boos wil len zijn, zijn soms de ergsten en de gevaarlijksten, juist omdat ze ver standig zijn. Wanneer zulke men schen falen en hun medemenschen, met koelen hoofde bedriegen, dan moeten die nog min noch meer ban dieten worden genoemd. Wat er dringend noodig is, is de hervorming van den geest onder het volk, een herovering der ziel op het lichaam, een wilsvast meesterschap van de ziel op het lichaam, waardoor alleen de passies kunnen worden in getoomd en de ongeregeldheden kun nen worden vermeden. Een verdieping van den godsdienst zin moet redding brengen, niets an ders en zoo we op dien weg een eind kunnen opschieten zal de hervorming van den Staat zooveel te gemakke lijker kunnen worden doorgevoerd. Wanneer wij, als Katholieken, die les trekken uit heel die reeks schan dalen, zal het ons nuttig zijn en wan neer deze enkele gedachten, de lezer tot nadenken stemmen zullen we goed werk hebben verricht in het belang onze zoo zieke gemeenschap. We willen echter deze beschouwin gen niet sluiten zonder een bijzon dere overweging in verband met het schandaal der millioenenaftruggela- rijen in Bayonne. Deze zaak is een voorsmaakje van wat er zou kunnen gebeuren wanneer er wordt overgegaan tot de nationa lisatie van het krediet door het so cialistisch plan De Man voorgestaan en waarvan de socialisten alle heil en redding verwachten. Het onderzoek zal nog moeten uit wijzen wie de werkelijke verantwoor delijke mannen zijn, die een Stavisky de gelegenheid hebben gegeven zoo wat 600 millioen fransche frank te verduisteren. Het is bijna onvermijdelijk, dat in deze zaak politieke invloeden hebben gewerkt, immers hoe is het anders mogelijk dat een kerel, een avontu rier als Stavisky zijn straffen is ont gaan en bestuurder is kunnen wor- Het is alsof de mensch sedert de oorlog alle begrip van heldhaftigheid verloren heeft- Wat men ook bewere, de oorlog is een bron van heroïsme geweest. We ontkennen volstrekt niet dat oorlog de vreeselijkste geesel is die de menschheid teisteren kan, en li chamelijke en zedelijke verwoestin gen aanricht waarvan de uitbreiding in de breedte en in de diepte niet te schatten valt. Maar anderzijds kan niet geloochend dat in oorlogstijd het heldhaftige in den mensch op den voorgrond treedt. Er kan zeker en terecht aangevoerd worden dat het beest in den mensch evenzeer als de held gelokt wordt; dat het waarom van het heroïsche vaak niet kan ver- rechtvaardigd, en dat de vrees, de schrik misschien in sterkere mate aanwezig is dan de onverschrokken heid. N'importe. Ons is het niet te doen om een rekwisitorium tegen of een pleidooi voor den oorlog. We wil len eenvoudig vaststellen dat oorlog zwanger is aan manhaftigheid, aan sterke mannelijke fierheid. En nu zouden we dezelfde held haftigheid duizendmaal liever aange wend zien tegenover het leven dan tegenover de dood. En dit kan van de huidige mensch niet gezegd wor den. We weten wel dat alle gevaar reak tief inwerkt op de mensch en een reserve van energieën losmaakt die hem verheffen en veredelen, hem schooner en kompleter maken. Iedere brand, iedere overstrooming, iedere ramp ten slotte geeft ons treffende voorbeelden van menschelijke held haftigheid. Neemt echter de buiten gewone omstandigheden weg en de held wordt een banaal mensch, om niet te zeggen een levensmoeë mensch. Op zich zelf is deze voorbijgaande opflakkering van menschelijke deugd wel verheugend omdat ze bewijst dat zelfs de doorsnee-mensch verborgen krachten in zich draagt die hem een meerwaarde geven. Doch waarom kan zijn heldhaftigheid slechts loskomen in rampspoedige omstandigheden? Waarom kan dezelfde latente, sla pende energie niet gewekt worden door het gewone leven? De mensch gedraagt zich heldhaftig voor ande ren, waarom ook niet voor zich zelf? Want daar ligt het kunstwerk dat ieder van ons van zijn eigen leven maken moet: de held die in ons slaapt wakker schudden voor het le ven van iederen dag. ^.'Jeilenêll banaal, is geen ping, als een onverslijtelijke transfor mator van menschelijke kracht in goddelijke titels. Het leven is een statische, een evenwichtige hoogere waarde. Het le ven is steeds in hoogspanning. Het leven is heroïsch. Heldhaftigheid is de nood van de zen tijd. De Duitscher Spengler schreef tien jaar geleden: Der untergang des Abendlandes «de ondergang van het Westen Hij is niet beneden de waarheid gebleven. Het heeft er al len schijn van dat het leven auto matisch geworden is, dat het leven verworden is tot levensmoeheid, tot levenloosheid. Het is alsof de mensch alle begrip van aktiviteit, van ener gie verloren heeft, alsof het heroïsme van 1914-18 eenvoudig dienen moest om de naoorlogsche mensch en maat schappij naar den afgrond te helpen. Is het niet om te wanhopen dat de bestendiging van de werkloosheid op verre na geen hersenschim meer is, maar een bijna levende werkelijk heid. De werkloosheid is op weg om een vijfde klasse in 't leven te roe pen, de klasse van hen die niet meer werken mogen. Het is vreeselijk dat dit passief gebeuren kan. En toch gebeurt het. Waar blijft de AKTIE, de afdoen de, geestdriftige, heldhaftige aktie van maatschappij en mensch om de geesel uit te roeien? Waar blijft de enthousiaste, onverzettelijke REAK TIE van de miljoenen die door de ontreddering aan de overzijde van de gemeenschap dreigen geplaatst te worden? Hoe lof baar de uitkeering van steun ook wezen moge, het is en blijft een negatieve poging, met de mensche lijke gemakzucht als grondslag. Het is en blijft een kortzichtig middel, waarvan de jongeren van thans de weerslag zullen gevoelen. Het is en blijft een voorbeeld van menschelijke onverschilligheid, van menschelijke halfslachtigheid tegenover de hoo gere waarde en de continuïteit van het leven. Tegenover de werkloosheid is de menschheid passief gebleven, en die passiviteit is de ontkenning van alle heldhaftigheid. Ze is vernederend voor den mensch. Doch niet alleen tegenover de werk loosheid is de mensch passief geble ven, ook tegenover het werk. leder jaar wordt er gemanifesteerd om den arbeid te verheerlijken. Op zich zelf is dergelijke viering buiten gewoon lofwaardig, en ze zou niet alleen de handenarbeiders moeten omvatten maar één hymne aan den arbeid wezen van alle menschen, vermits alle menschen arbeiders zijn. Het is echter heelemaal anders. Waar er één dag gevierd wordt, zim er 364 om het gevierde te verwen- schen. Er wordt een dag gefeest ter eere van den arbeid, en de overige dagen van het jgar wordt er met tegenzin gewerkt. Het is krankzinnig Werken is een last geworden en geen voldoening, geen vreugde. Er wordt weliswaar wel gewerkt, doch automatisch, zonder bezieling, zonder geestdrift, zonder tevredenheid, om dat het inspanning vergt. En inspan ning is de grootste vijand geworden van een verwijfde mensch, die alle mannelijke deugden in ondeugden omgezet heeft. De mensch is beheerscht door het leven, is bang voor het leven in plaats van het leven te beheerschen. Leven is strijd, en de mensch heeft nog enkel zijn gemakzucht als mach teloos wapen. De mensch is een karikatuur ge worden, die de beteekenis van het leven verleerd heeft. Het is precies zooals de jongste Gon- court-prijs. André Malraux, schrijft in zijn Condition humaineEr Een Monument te Harelbeke De monumentscommissie der Peter Be- noit-Vereeniging vergaderde enkele wekea geleden te Harelbeke, om te beraadslagen over de vraaghoe krijgt Peter Benoit een blijvend gedenkteeken in zijn geboorte plaats? Aan beeldhouwer Jozef Cantré en bouw meester Richard Acke werd opdracht ge geven een voorstel met maquette in te dienen. Deze zeer bekende kunstenaars togen met geestdrift aan het werk. Het monument moet geplaatst worden in de nabijheid van den ouden romaansehen beiaardtoren, symbool van muziekkunst en oude legendarische geschiedenis, toren van diezelfde kerk, waar Benoit ais knaap, in het kerkkoor zong. Hij kwam er eiken dag voorbij, ook later, ais hij te Harelbeke op verlof was. Oude menschen vertellen nog hoe zij Peter zagen stilstaan, naar den ouden toren opkijkend, daarna statig ver der wandelend naar de Leie neer. Nu moet elke Vlaming meehelpen om het eeuwfeest van Peter Benoit schitte rend te doen slagen. In de provincies Oost- en West-Vlaanderen werden tom bola's toegestaan. Loten kunnen besteld worden door overschrijving op postreke ning 4041.19 der Peter Benoit-Vereeniging te Harelbeke (1 fr. per lot. in boekjes van 10). Het Is verder een plicht voor gansch Vlaanderen, de levenswekker der nationale muziekkunst te vereeren. Giften van elk bedrag, hoe klein ook, worden met dank baarheid op het secretariaat ontvangen. De Vlaamsche gemeenten moeten elk hes hunne bijdragen. Alle Vlaamsche handels huizen moeten prijzen schenken voor d9 tombola's. Alle Vlaamsche, alle cultureels en muzikale vereenlgingen moeten propa ganda voeren voor dit eeuwfeest. Op elke Vlaming weegt een plicht van dankbaarheid jegens den man die niet alleen zijn volk leerde zingenmaar tevens een voorbeeld was van fierheid en getrouwhed voor al wie zich Vlaming noemt. lEBBSaBBBEBBBEBEBEBBlESTiSS^SI Leening der Verwoeste Gewesten 4 p. c. 1921 Maandag morgen, te 10 uur, heeft in de Nationale Bank te Brussel de 105° trekking plaats gehad van de leening der Verwoeste Gewesten 4 p. c. 1921. Het Lot R. 61.154 Nr 15 wint 1 miljoen. De andere nummers van deze reeka zijn betaalbaar met 250 frank. ZIET UWE LOTEN NA! Over eenige jaren kwam uit, in de TREKKING DER LEENING VAN 1921, R. 53.079 Nr 5 met 1 miljoen. Dit lot werd tot heden niet uit- is geen waardigheid mogelijk, geen betaald reeëf leven, voor een mensch die\ Naar alle waarschijnlijkheid werd doode begrippen geworden. En -v -Aankeri mensch bang geworden is voor het\ ZIET UWE LU I hIN sterven, is het niet om de levens- |(BaiHBBBBBBBflBBBBfiBSBSBE3l waarden die hij ruilen moet, doch omdat hij bang was voor het leven. Aan de gemakzuchtige, verworden mensch heeft het jonge geslacht niets meer. Er moet onvoorwaardelijk af gebroken worden met de karikatuur die thans doelloos op de wereld dwaalt. Er moet een nieuwe mensih komen. Het is thans een troost geworden in de troosteloosheid van dezen tijd omgang te hebben met de klassieke reuzen uit de literatuur. Daar kun nen de verloren waarden teruggevon den worden; daar zijn ze te vinden. De pas gestorven reus Jacob Wus- sermann schreef: Faber of de ver loren jaren Maar Faber verloor slechts de oorlogsjaren. Wij verloren ze allemaal. We kunnen ze niet rap genoeg terugwinnenn. Gelukkig dan ook dat onder de tu- berkuleuze schors reeds het nieuive leven bot. Nog is de vernieuwing meer innerlijk dan uiterlijk. Nog is de re volutie of evolutie zooals men ze noemen wil meer begeerte dan ver wezenlijking, meer wil dan daad. Doch ze is er. Overal gist ze, groeit ze, borrelt ze op. En de heldhaftigheid is haar schild. (Verboden nadruk.) Herwig. BIBBBBaflflBBaaBBBEBBBBB9EBB3Bl HITLER'S RAADSMAN WOELIGE BETOOGING. hen in verzoeking ging brengen is terecht gekomen. den van het gemeentekrediet van Bayonne. Volgens het plan De Man zou het genationaliseerde krediet hier in ons land onder leiding staan van de po- j litieke macht en ge ziet van hier hoe de politieke invloeden in dergelijke bestuursorganismen zouden werken. De gebeurtenissen te Bayonne zijn een eerste koud bad voor de theore tische schoone dingen die op gebied van nationaliseering van krediet dooi de socialisten worden voorgestaan. We zullen er voor vandaag niet meer over zeggen. Het plan De Man zal evenals de andere reeds lang begraven socialis tische plannen ter oplossing van de crisis een roemloozen dood sterven en wie weet, wordt het socialisme zelf niet een dag, meegesleept in de graf- tom'se waarin al die plannen zijn Vrijdag 12 Januari rond acht uur in den avond, had de Lé- gion Nationale een fascistische vereeni- ging, haar troepen, gekleed met zwart hemden, bijeengeroe pen om te betoogen tegen het in eerher stel der vroeger ge- Rudolf Hen, F.crstc Rijksminister, en desgevallend opvolger van Hitier, is een verwoed ski-looper cn laat geen kans voorbijgaan zijn geliefde sport uit te oefenen. Hier is de Duitsche Minister in rust te Zugspitze, de hoogste berg van Duitschland BERICHT Ds oud-militaire oorlogsir.valieden en der door tusschen komst van het departe ment van. Landsverdediging gepension- raeerde burgerlijke oorlogsinvaljeden. die strafte' Mihtenaren 1601 vijfjarige identiteitskaart 1930-1934 rwrrE we"ke op Prijsvermindering op geval het gegeven de Spoorwegen recht geeft, moe- ten, om de vernieuwing der kaart te beko- t€ V T^nVriidae avond I men' onverwij,Ld hun foto latsn geworden. aan den Commandant der Provincie pen van de Légion We^-VJaanderen, Oostendescraat, 60 wUden&had een^oe J foto dient voren genomen, ia lize menigte meestal bur«€rkie€din3' niet °P karton geplakt, m€n^te' meestaM het hoofd onbedekt en ten minste 15 mm groot ze moet stempelvrij en 6 cm. op 4 cm. breed zijn. Op de keerzijde dienen leesbaar en met inkt de volgende inlichtingen geschreven: Familienaam en voornamen, graad, ge boorteplaats en datum, nationaliteit, num mer der te vernieuwen kaart, huidig orde" te "handhaven^ Iadres' f-ismexte op grond van welke hoeda- Ondertus^hen ^a:ri?heid <™d-™"tair, burgerlijk invaiied. bestaande uit Kom- munisten en Sodalis ten, post gevat voor het lokaal der fascis- De politie en gendar merie moesten tus schen komen om de anderestedenïanoml Tot nazicht we ze gezegd dat de burger' n4-uwe betoo^ers aan r1^ ^valleden, die door tuaschenkomst K voor Oorlogsschade werden bekoeeld met geP^^nneerd zijn. hun aanvraag tot steenen en fFsschen hernieuwing der kaarteerst van 1 August! T^de"SSEÏÏta 1934 °f aan den Heer Ministcr yan Fi" meestal ^tn^n' najlclen <Dienst voor vereffening der va^ 15 totT7 ialr in ^rIogsschad€' 27Ursulinenstraat te uniform^ op straat I Bruseei) ™>eten laten geworden, kwamen, vlogen al- enz.) het pensioen werd verleend. lerlei steenen naar I hen. Zij antwoord-1 Hierboven ziet men een groepje Zwarthemden bij den In gang van hun lokaal wijl zij groeten op zijn Hitler's den met het werpen met flesschen zoodat politie en gendarmerie tusschen twee vuren gevat werd totdat de tegenbetoogers in andere straten werden teruggedre ven. Dan kon de ontworpen betooging doorgaan, onder sterke geleide van bereden openbare wacht. De slotsom der mislukte betooging was verscheidene gekwetsten waarvan een zwaar door een steen die hem aan de slaap trof, en 55 aangehoudenen waarvan ej twee behouden werden. héozacAt gesveGsi, Doos A en 7/2 fr. fn olie Apot heken J

HISTORISCHE KRANTEN

De Halle (1925-1940) | 1934 | | pagina 1