IIde Handelsfoor Zullen de Socialisten PUROL DE VEIL0BE1 /III De ineenstorting der Socialistische Bank KATHOLIEK WEEKBLAD VAN IEPER STAD IEPER BITTER LIJDEN EKONOMIE POLITIEK Holland in Rouw PRACHTIGE TOMBOLA GROOTE AUTO-TENTOONSTELLING POLITIEKE KRONIEK Van de Socialistische Bank van den Arbeid tot het plan De Man. WERKHANDEN VLAANDERENS BEDEVAART NAAR L0ÜRDES 1934 S? LEENING DER VERWOESTE GEWESTEN STORT 14 FRANK stad POPERINGE Schitterend T00NEELFEEST ZONDAG 25 MAART 1934. WEEKBLAD: 35 CENTIEMEN. 2 JAAR. N' !2 «DE HALLEi Katholiek Weekblad Tan leper Bureel: Boterstraat, 17, IEPER. ABONNEMENTSPRIJS VOOR 1 JAAR (per poet) Binnenland 18,64 fr. Belgisch Congo T 35,fr. Frankrijk 35,Ir. Alle andere landen 55,fr. itntgem? iANSEA' YAXNESTE, Pofcrldg# Y X.. TeL Poperlnge N' Fostcheckrekening N' 15.510, TARIEF VOOR BEF.ICHTEN: Eefce berichten per regel 1,00 Kleine berichten (minimum) 4.00 Ir. 2 tr. toeL t. ber. met adr. t. bur. Berichten op 1* bh per regel 2.50 fr. Berichten op 1' bL per regel 1.75 re. Rouw ber. en Bedank, (min.) 5.00 Ir. Te herhalen aankondigingen: A prijs op aanraag. Annoncen zifn rooraf te betalen en moeten tegen den Woensdag avond ingezonden worden. - K.eir.e berichten tegen den Donderdag noen. DRIE HONDERD MILJOEN SPAARGELD IS VERZWONDEN DE REGEERING ZOU TUSSCHENKOMEN GOED, MAAR DIT MAG ENKEL VOOR DE WERKERSGEZINNEN WA 1 DEED DE REGEERING VOOR DE MIDDENSTANDERS EN DE ANTI-SOCIALISTISCHE WERKERSGEZINNEN DIE AAN ANDERE BANKEN HUN SPAARCENTEN VERLOREN? ■BUI Zaterdag kwam een sensatie-nieuws uit dat als een loopend vuurtje door het land ging: «De machtige «Bel gische Bank van den Arbeid de grootste der socialistische inrichtin gen, staat op springen.». Na al de grootspraak en bluf waar de socialistische pers ons in de laat ste tijden aan gewend had, moeten we eerlijk bekennen dat dit nieuws ons toch met eenige verbazing sloeg. Niet dat we veel geloofden van de socialistische grootspraak, maar we wisten toch niet dat we er niets van mochten gelooven. We zullen niet zeggen dat dit nieuws ons genoegen deed; ons eerste ge dacht was: «En al die werkersge zinnen die hun spaarpenningen zul len kwijt spelen! We dachten aan de miljoenrijke socialistische leiders en zegden in ons eigen: «Die kunnen nu eens be- I wijs geven van hun genegenheid voor I dan werkman. I En we konnen onze oogen niet ge- I looven toen we verder keken en la zen: De Regeering gaf reeds 80 miljoen hulpgeld! De Socialistische Bank vraagt nog 300 miljoen om vlot te blijven! Weihoe, de Regeering zou dat boel tje moeten effen maken! Wat heeft de Regeering gedaan toen tal Banken gesprongen zijn waar Middenstanders en ook veel anti-socialistische Werkersgezinnen hun spaarcenten in bewaring gege ven hadden? Wat doet de Regeering nu om eerlijke handelaars te steunen die niettegenstaande dag en nacht wer ken er niet toe komen voldoende be staan voor vrouw en kinderen te vin- den. Is de geschiedenis vergeten van tien huisvader van Antwerpen, bureel- bediende zonder werk, die, ruim een jaar geleden, in de vuilbakken der hotels het afval van brood ging uit zoeken dat gereed was voor de zwij nen, om dit aan zijn kinderen te geven. Zoo de socialistische Bank nu dreigt te springen, dan moeten de groote bazen dit sedert lang gewaar ge weest zijn. Men heeft de groote dus den tijd gelaten hun fortuinen uit de bank te trekken en de kleine la ten vergaan. Dat is socialistische werkmanslief de! 't Is nog geen jaar geleden dat de socialistische Bank meer dan 1 mil joen gaf aan het Kiescomiteit van Charleroi voor kiespropaganda. En nu zou de Regeering dat moe ten effen maken! Zoo nuchter zijn die Heeren toch zeker niet! Verder zult Ge wel meer vernemen over het verloop der zaak. Enkel dit; We verhopen wel dat de Regee ring zoo den zot niet zal houden met het zuur verdiende geld der MiddenstandersWant 't is wel de Middenstand die de moe-getrokken melkkoe is der Belastingbureelen en meest lasten betaalt. Als een Middenstander vergaat dan scharrelt hij tot zijn laatste centen bijeen om eer aan zijn zaken te doen. De socialistische Groote Bazen heb ben 300 miljoen spaargeld verspeeld. Veel socialistische leiders zijn mul- ti-miljoennair geworden met «socia list»-voorman te zijn. Ze hebben den werkman opgejagen, een ander gezonden ais er te betoogen viel, en hun zakken gevuld aan werkmans liefde Dat ze nu een deel van hunne zak ken uitschudden en van het hunne betalen, en dan kan de Staat toe leggen enkel om de werkersgezinnen schadeloos te stellen. Steun aan partijorganisatie moet verworpen worden. Dat men cU? hppvoofcu» zinnen helpe, goed; het moet zijn; maar dan moeten ook de kleine Middenstanders en Werkersgezinnen geholpen worden die vroeger door de Banken hun spaarcenten kwijt ge- rochten. EazzË&aauzifs^zBXcisaaaaaBEESBsi I&i«aSfiaZC31B£3I] Men heeft de touwen losgemaakt die zijn polsen snoerden en nu neemt Hij dat hout vast waaraan Hij han gen moet. Het kapmes heeft de zij takken maar ruw afgeknot; dat hout op zijn eigen is weerzinwekkend. Hij laadt het op zijn schouders. Niemand heeft medelijden, van weers kanten langs den weg steken ze hun vuist uit, anderen klappen in hun handen. Binst de wijle waken Gods engelen over de wereld opdat geen rampen of plagen 't menschdom zou den teisteren. Groot is de verwachting. De onschuldige stapt naar de fol terplaats, de bandiet werd op vrije voeten gesteld. In de verte rijst een Calvarie. De mensch steent onder den last; het is als een droge rochel in zijn keel. Het bloed op zijn wangen tn het soldatenspeeksel worden niet afgevaagd. Hij valt en kruipt op handen en voeten om weer op te staan. Met moeite heeft Hij macht genoeg om thet hoofd weder op te heffen. De menigte bekijkt het schouwspel voort. Sommige toeschouwers zijn ja- loersch omdat ze 't werk der beulen niet mogen verrichten. En Hij is het doeiwit van al die beschimpingen. De groote God der vergiffenis legt Zich neer als een offerlam. De ha mer gaat omhoog, de rechterhand z^ndt een bloedstraal naar den sla ger, daarna de linkerhand, de beulen vagen grimmig het bloed van hun aangezicht en slaan heftiger, maar ook ernevens een slag zonder klank Met vloekwoorden wordt liet kruis in de hoogte verheven... Zijn moeder staat daarbij en weent. Zij weent voor al de tranen die ooit werden gestort. De wolven huilen. Voor die wolven gaat de stem van 't slacht offer nog ten beste spreken: vace. vergeef het hun Terwijl die moord geschiedt, di coord die al de andere in zich sluit maar ver overtreft, wordt het °u ter, een bliksemstraal doorklieft wolken als een helle klaarte stoutsten beginnen te loeven. sen splijten. Zal het kruis wankelei. Het staat pal midden den chaos. GEKRUISIGD Ik kijk eens naar mijn handen, Niet in Zijn wond. We gaan naar den *>er^ ™Ze van bermhertigheid, om ellende het laatste famiUestuk te ver. pannen. Bethlehem was een dichter lijk midden: de engelen hadden les bereid voor Zijn komst, hoon •hier kunstmatig, alles was In de vlucht naar Egypte bood het landschap een hemelscli k achtergrond voor het tafereel schoone natuur. Nazareth ga* mooi «intérieur» met getemperd ncni alles was er geschikt door de zorg zame hand van Maria. Op den Thabor bij de verheerlij king zorgde de eeuwige Vader voor de illustratie. In 't laatste avondmaal bezorgde de Heer zelf het lokaal en de spijzen. Maar hier op Golgotha, op dien naakten schedel van een heuvel zien wij noch doek, noch schermen, hier is niets van décor, God houdt zich hier niet bezig met de tooneelschik- king, God verlaat zijn Zoon, alles is hier het werk van menschenarmen en zondaarshanden in deze open lucht-vertooning. Een Koning sterft en buiten 't op schrift wat is er koninklijk aan Hem? De God-mensch bloedt uit en in dat vergezicht op het einde zoover als onze menschen blikken dragen, komt er niets goddelijks voor, tenzij Zijn liefde. De gehangene zwijgt, de natuur spreekt luid. Dooden staan op en wandelen in den donker als witte spoken. En ai de woorden die de menschen spreken kunnen den schrik niet weer geven van het schouwspel. De wereld zinkt in een afgrond van rouw. Sedert negentien eeuwen kijken de volkeren nog naar die richting, naar dat toppunt. Eén Calvarie was genoeg voor de redding der wereld. De man van het kruis beheerscht de wereld. Millioenen monden zullen op eiken Goên Vrijdag den naam van dien gekruiste uitspreken: JE ZUS CHRISTUS. f A. B Een Merkwaardige Oorlogsfilm DE ECHTE MARTHA CNOCKAERT Onze foto toont Mevrouw Martha Cnockaert uit Roeselare bij hare aan komst te Brussel alwaar zij de vertoo ning: bijwoonde van de film Ik was eene Spioenewaarin Madeleine Car roll de figuur van Martha Cnockaert uitbeeldt, die tijdens den oorlog de groot ste diensten bewees aan den inlichtings dienst der verbondenen. Van WITTEN-DONDERDAG 29 MAART tot TWEEDE PAASCHDAG 2 APRIL '34 ingericht in de gebouwen der Lakenhalle en der Staats-Middelbare School, Mondstraat, met de ondersteuning der Stad leper en de me dewerking der Iepersche Nijverheidsschool der Regie van Telegraaf en Telefoon en der Iepersche Fotoclub. iiiiiiiniuinniiKiiiiHiiBiBUBMaKiiBNni KOSTELOOS aan de bezoekers mrannBuunnnnmiiiH;! aangeboden. -•„ Op ZONDAG en MAANDAG van Paschen Concerten op de Groote Markt en de R. Colaertplaats. OP DE HANDELSFOOR TE IEPER 29 Maart - 2 April WORDT EENE gehouden in de Halle. Zie bijzonderhe<lin op 7® blad. Ekonomische welvaart herleidt zich tot een evenwicht tusschen produktie en verbruik. Wordt dit evenwicht ver broken, dan ontstaat hieruit een sto ring die men krisis noemt. Dit evenwicht nu kan op twee ma nieren verbroken worden: 1° Er wordt te weinig voortgebracht. De prijzen stijgen, zoodanig dat ze boven het bereik der massa vallen. 2o Er wordt te veel voortgebracht, de prijzen dalen, er is geen afname meer. In beide gevallen is het eindresul taat hetzelfde. Vermindering van verbruik, dus van fabrikatie en van werk. We glimlachen even in 1934 bij de illusie van de onvoldoende voort- brengst. Dit gevaar is echter niet denkbeeldig geweest, want het neo- malthusianisme is erop gesteund. In derdaad, Malthus berekende dat de menschelijke aangroei ontzettend grooter is dan de vermeerdering van voortbrengst, zoodat op een bepaald oogenblik de produktie op verre na niet toereikend zijn zou om de men schen te voeden. Oorlog, pest en hon gersnood aanzag hij enkel als een tusschenkomst van de Voorzienigheid. En daaruit leidden zijn discipelen af dat ten allen prijze de menschelijke •m""»0 a../**Wi>l7 Mathus is er neven geweest. Zit berekening is eenvoudig omgeslagen. De produktie is zoodanig gegroeid in verhouding met de mensch dat we op het punt zijn te stikken onder een zak graan. ■De mensch heeft trouwens nog nooit anders gedaan dan al wat mo gelijk was om de produktie op te voe ren. Er is een gezegende tijd geweest dat de mensch, of beter de familie, door eigen werk voorzag in eigen behoeften. Voortbrengst en verbruik regelden zich automatisch en de kri sis bestond eenvoudig niet. In de middeleeuwen werd de fami lienijverheid verdrongen,door de kor- poraties of gilden. De beroepen wer den gegroepeerd; er werd meer voort gebracht, doch de markt breidde zich uit tot de stad. Later, in de XVI? eeuw namelijk, groeide het gildewezen uit tot de werkhuizen. Een elementaire specia lisatie en een grooter aantal werk krachten dreven de voortbrengst op. Ze moest dus ook een grooter afzet gebied vinden. Maar die periode kor- respondeerde nu ook met de vorming der groote Staten, en de stadsmarkt gedijde tot een nationaal afzetge bied. Machinisme en techniek vermenig vuldigden almaardoor het coefficient van de voortbrengst. De markt werd internationaal. Deze periode is de onze. Hier moest dus ook de evenwichtsregel tusschen voortbrengst en verbruik spelen, om het ekonomisch leven in harmonie te brengen en te behouden. Dit gebeurt niet meer. Er is geen normale ver houding tusschen produktie en con- sommatie. Er is eenvoudig overpro- duktie. Waarom Omdat de ekonomic geen zelfstan dig geheel is, maar een deel (een voornaam deel weliswaar) van het politieke leven van de gemeenschap. De mensch is niet alleen een eko nomisch wezen, maar een sociaal wezen. Met andere woorden de wis selwerking tusschen leden eener zelf de maatschappij beperkt zich niet enkel tot de materie, maar omvat moreele, politieke, ekonomische en nationale banden. Ware dit niet het geval, dan zou de krisis zich zelf oplossen. Inder daad. Er wordt in feite op de wereld niet te veel voortgebracht volgens de behoeften van de menschen die over de geheele wereld verspreid leven. Het ergste van de zaak is echter dat men de wereld niet mag aan zien als een ekonomische eenheid. De wereld zou dit moeten zijn om BELGISCHE FABRIEK VAN CHICOREIWYPPELIER-TAFFIN de verhouding voortbrengstver bruik, konstant of evenwichtig te houden. De wereld zal dit echter nooit zijn. En hier werpl de politiek haar ge wicht in de schaal. Er is daar eerst het nationaal gevoel van de men schen, het ingeboren bewustzijn van tot deze gemeenschap te behooren en tot geen andere: gemeenschap van taal, ras, zeden en gewoonten, be schaving, kortom de gansche gamma van geestelijke waarden die het pa trimonium., het erfgoed van een ge meenschap vormen, en van natuurs- wege hechter, dieper banden vormen dan de materieele verhoudingen. Het ekonomisch belang vereischt internationale wisselwerking. Het streeft naar omverwerping der gren zen. En het komt noodzakelijkerwijze in strijd mei het nationaal belang van ieder land, dat gesteund is op geestelijke, dus hoogere waarden. Wat het eene wint, verliest het an dere. Het is een konfiikt zonder uit komst. Of beter er is een uitkomst; de ondergang van de huidige ekono- mie, dus ook van de mensch. Beschermingsmaatregelen, tarieven, kontingent^pn,akkoorden, bewa peningen, fèctreel uitingen van het instinkt van nationaal zelfbehoud... ten koste var produktie en het ver bruik, evenwicht dat internationaal hoeft te zijn om stand te houden. Gevolgonevenwichtigheid... en krisis. Hoe tc keer gegaan? Ofwel al het wantrouwen, de vijan digheid, de afgunst, de vrees tus schen de onderscheiden volkeren weg nemen en vrij spel laten aan de ver houding produktieverbruik die zich zelf zal regelen. En deze oplossing is een illusie omdat de mensch een mensch is, en een volk... een volk blijven zal. Ofwel de weg terug... We hebben gejubeld en in bewon dering gestaan om de vlucht van de moderne techniek, die al de landen afhankelijk gemaakt heeft van me kaar. We zien de treurige uitkomst. Vermits een gemeenschap te ne men is zooals ze is met al haar hoe danigheden en fouten, richten we haar dan zoodanig in dat ze een komplete entiteit of eenheid vormt zoowel sociologisch als politisch, zoo wel moreel als materieel, zoodanig dat ze op zich zelf aangewezen is. Het kan niet! Het kan WEL omdat het MOET, omdat het IN FEITE de eenige weg is die nog open blijft. Anders gaat de menschheid faljiet. En als er in dien zin pogingen ge daan worden, zullen de grenzen van zelf opengaan, omdat het vertrou wen zal weer keeren. Dit bewijst eens te meer dat de krisis geen louter ekonomische is. Ze is veel meer. Er is een komplete reor ganisatie van de wereld noodig en tezelvertijd een herziening der waar den. We hebben lang genoeg geloofd in het absolute van de ekonomie op dat we gaan inzien dat de mensch veel meer noodig heeft dan een stuk brood. Thans hébben we de kans en de tijd. We hadden vroeger geen tijd omdat de zaken te goed gingen. Thans hebben we tijd te veel. Wordt het niet gedaan, dan vree zen we een providentieele oorlog, om het Malthus na te zeggen... ofwel een burgeroorlog. Zooals de wereld nu draait en keert, loopt het er fataal op uit. Te weinig eten en te veel wapens kunnen geen orde scheppen enkel een schijnorde. Eens moet de krater zijn hart los sen. En daarna? Daarna zal de Nazarener de mensch opnieuw moeten verlossen, want hij heeft zich zelf veroordeeld. DOOR VOLKSVERTEGENWOORDIGER R.-D. DE MAN. (Verboden nadruk.) Herwig. zi|n leeli|k en iedereen ziet ze. Als Uw handen ruw, rood of stuk zijn, dan worden ze weer vlug gaaf, zocht en blank met Doos 4 en 7>4frank. In alle Apotheken. 24 APRIL—4 MEI: rechtstreeksche treinen en treinen langs LISIEUX. 30 JULI—7 OOGST: rechtstreeksche treinentreinen met stilstand te Parijs (Montmartre) en terugkeer langs LISIEUX. 28 OOGST—6 SEPTEMBER: trein over Paray-Je-Moniat, Kevers, Ars, Lyon, Lisicux. INLICHTINGEN: Koofd.ekretariaat, Pijn 13a, KORTRIJIC De omstandigheden waren de oorzaak dat we onze reeks artikels over de draag kracht en de beteekenis van het Plan De Man hebben onderbroken, maar andere omstandigheden brengen ons een gunstige gelegenheid om met nog meer nadruk te rug te komen op ons onderwerp. Daar is eerst en vooral het feit. dat de tot het socialisme bekeerde vrijzinnige Vlaamse he Nationalist Herman Vos te Po- peringe is komen spreken over het Plan De Man en naar ik vernam, niet minder over de hoofden der aanwezigen heen en verder is. daar de gewichtige gebeurtenis met de socialistische Bink van den Ar beid die verplicht is geweest, de finan cier le hulp te vragen van de regeering op gevaar af haar betalingen te moeten stop zetten en misschien te moeten sluiten. We hebben in groote trekken aangege ven hoe het plan van den Arbeid of in andere woorden het plan De Man ineen zat, we hebben aangetoond welke redenen de socialisten hebben om met zulk plan voor den dag te komen en we hebben ten slotte aangetoond hoe ze door dit plan aan te nemen heel en al van koers zijn ver anderd om de massa te blijven meetronen en voor hun politieken wagen te houden. Wat de socialisten er ook aan hun men schen trachten over wijs te maken en hoe ze ook alleen maar tot het gevoel der menschen trachten te spreken door hun voor te spiegelen dat door het plan de Man de werkloosheid zal worden uit ons land geholpen en alles beter zal gaan, wij houden staande, dat dit plan geen oplos sing kan brengen en dat, integendeel de toepassing van alles w>at er in dat plan voorzien is om in de eerste plaats verwe zenlijkt te worden, alleen voor gevolg zal hebben dat de toestand nog zal vererge ren, wat dus onvermijdelijk zal meebren gen dat de werkloosheid nog zal aan groeien in plaats van af te nemen. Wij kunnen dat ten andere heel gemak kelijk bewijzen DE HOEKSTEEN VAN HET PLAN IS DE NATIONALISATIE VAN DE GROOTE BANKEN EN VAN DE GROOTE NIJVERHEDEN De grondsteen of de hoeksteen van heel het socialistisch plan is dat de banken en de groote nijverheden in de handen van den staat moeten overgaan. Dus dat de bankiers en de groote nijveraars en al de aandeelhouders van banken en groote nijverheden zullen onteigend worden, om hun bezit te zien overdragen aan den staat. Van het oogenblik, dat er moest kans zijn voor de socialisten zooiets te verwe zenlijken zoudt ge wat zien gebeuren. Wat zou er gebeuren? Al de menschen die geld op de banken staan hebben zouden natuurlijk haastig jiaa ssSJE" male^in de handen valt van de socialisten, die meester zou den zijn in het land, in geen veilige plaats zou zijn. De menschen weten bij onder vinding, dat de Staat els dusdanig nu juist geen al te goed beheerder is en dat al de proeven die de socialisten reeds in ons land hebben genomen om door den Staat handelszaken te doen zijn uitgeloopen op deerlijke mislukkingen. Het zal volstaan er aan te herinneren dat in periode van 1919 tot 1921 toen de socialist Wauters minister was er niet minder dan 175 millioen frank is verloren gegaan in allerhande staatsondernemin gen Als die van het nationaal kostuum, de vleeschhandel, de handel in aardappelen, enz., enz. Ten andere de rijke menschen zouden het nog minder betrouwen en die zouden nog vlugger te werk gaan. In de periode tusschen December 1933 en tot Februari 1934 toen het in Frank rijk zoo schuw ging werden er niet minder dan tien milliard Fransche frank uit Frankrijk naar het buitenland gevoerd, omdat de menschen bang werden voor de weinig zekerheid die de toestanden in dat land gaven aan hun geldplaatsingenü! Van zoohaast dis geldterugtrekkingen op groote schaal zouden beginnen en dit zou geen twijfel laten, ligt het heele plan De Man in duigen. Dit wordt ten andere door de socialisten zelf toegegeven. Daar is evenwel nog iets anders. Hoe zullen de socialisten meester wor den van al die groote bankinstellingen en die groote nijverheden? Zullen ze de eige naars wegjagen zonder ze te betalen? Dan is dit eenvoudig diefstal en roof! Maar neen, ze zullen de acties en de aandeelen afkoopen! Goed maar waar zul len ze het geld daarvoor gaan halen, want koopen moest kosten en ge moet nu weten, dat de beurswaarde van al de aandeelen van de groote banken en nijverheden in ons land. aan den koers van Deoember 1932 zoomaar het klein sommetje verte genwoordigde van 27 MILLIARD FRANK! Waar zullen de socialisten dat geld gaan halen!? Dat hebben ze ons nog niet verklapt. Het is dus zeker dat de natiomliseering van de banken en de groote nijverheden niet zal gaan zonder veel en zeer groote om niet te zeggen onoverwinnelijke moeie- lijkheden. zoodat het plan weinig of geen kans heeft zelfs maar een begin van uit voering te krijgen. En laat ons nu nog veronderstellen dat ze er in gelukken dat te doen, dan zullen zij iemand aanstellen die dat alles zal be- heeren namens den socialistischen staat. Zal dat iemand, die natuurlijk een socia list zal moeten zijn. want hij zal worden aangeduid door de Kamers, dan zoo veel bekwamer zijn dan de huidige leiders van banken en nijverheid? Zal die man dan in deze moeielijke tijden, dat alle nijver heden in zulke groote moeielijkheden ver-I keeren, mirakels kunnen doen? Laat dat wijs maken aan ganzen, maar niet aan redelijke en denkende menschen! Daar is echter voor ons katholieken nog meer! De socialisten komen vertellen, dat er in hun plan niets in staat dat in strijd is met de Pauselijke Encyclieken of met de katholieke zedenleer! m Daar zijn ze glad mis! De katholieken mogen in de eerste plaats niet meewerken aan de verwezen lijking van het socialistisch programma en de socialisten verklaarden duidelijk op hun kongres van December 1933 dat het plan De Man slechts een brok is van het| socialistisch programma! Dat is één! De onteigening van banken en groot el nijverheden door den staat alhoewel in sommige voorwaarden niet strijdig met de Pauselijke leer, voor zooveel het algemeen welzijn er bij gebaat is, ls zeker in strijd met diezelfde Pauselijke leer, wanneer die onteigening gebeurt zooals de socialisten het voorhebben in hun plan Do Man Im mers ze zeggen dat ln geval de aandeelen van de eigenaars van banken en groote nijverheden worden afgekocht, die men schen hot geld de* ze daarvoor zouden ontvangen niet meer mogen gebruiken zooals ze het goed vinden en dat is niet in overeenstemming te brengen met het recht op eigendom zooals het door de Pau zen is omschreven. Ten andere Paus Pi us XI schreef klaar in Quadragesimo Anno dat de hervor ming van de zeden de grootste faktor is tot vernieuwing van de sociale orde en de zeden moeten in de eerste plaats verande ren opdat er opnieuw welvaart kunne ko men, welnu over die zedelijke hervorming van de maatschappij wordt er door de socialisten geen gebenedijd woord gerept Aangezien de socialisten hun anti-gods dienstig programma niet opgeven, maar het plan De Man daarin schakelen, kun nen noch mogen de katholieken daaraan mee werken. HET VOORBEELD VAN DE SOCIALISTISCHE BANK De socialistische bank van den arbeid staat aan den boord van den afgrond en beeft om hulp gesmeekt bij de regeering. die door de socialisten gedurig in hun blaadjes wordt uitgekreten als een uithon- geraarsregeering Het is dus in handen van die menschen, die hun eigen bank niet kunnen beheeren zooals het hoort en die misschien, wie weet welke onvoorzichtigheden hebben begaan? dat het land heel het bezit zou moeten toevertrouwen van alle menschen om een plan De Man uit te werken. De regeering, de vertegenwoordigers van de christen-s werklieden in begrepen, heeft besloten de socialisten een crediet toe te staan van verschillende HONDERDEN MILLIOENEN! De regeering kon de socialistische bank laten kapot gaan, doch dat willen zelfs die zoogezegde uithongeraars niet doen, omdat ze medelijden hebben met die dui- zende kleine spaarders, socialistische werk lieden, die hun spaarcentjes hebben toe vertrouwd aan de socialistische bank. De regeering wil die menschen niet ten gron de laten gaan, hoe erg ze ook heele dagen en zelfs nu nog, door de socialistische ga zetten worden uitgemaakt voor spekula- teurs, zelfs voor dieven en zoo meer lieve dingen Wij keuren de regeering goed, wanneer ze de socialistische bank helpen gaat, om dat ons land er ook niets bij te winnen heeft en niemand in het land. dat het vertrouwen nog meer geschokt is. De les voor de socialisten moet zijn. dat ze heel wat minder noten op hun zang moeten houden en dat ze beginnen met mea culpate slaan. KONINGIN-MOEDER EMMA OVERLEDEN. De Koningin-Mosder Emma. van Ne derland, is Dinsdag 11.. te 7.40 uur in den morgen, overleden. Sedert een ge dagen was de gezondheidstoestand van de Moe der der Koningin Wilhelmina zeer zwak. Koningin Wilöeimiaa, Prinses Juliana en de Prins von Waldeck, broeder van de overledene, waren aanwezig bij den dood strijd. De Prins-gemaal had kort daar voor afscheid van (ie Koningin-Mosder genomen, In Nederland werden onmiddellijk aan alle openbare gebouwen en veel huizen de vlaggen half-top ge hese hen. Cinema's en theaters werden gesloten en de radio-uit zendingen werden stopgezet, behalve voor de msdedeelingen nopens het overlijden van de Koningin-Moeder. Van zoodra het droevig nieuws bericht werd. stroomden de rouwbetuigingen, zo wel van het binnenland als van het bui tenland, bij de Koninklijke Familie toe. f Koningin Moeder-Emma 5% 1923. 130" Trekking. VAN DINSDAG 20 MAART 1934. R. 90.525 Nr 4 wint 500.000 fr. R. 42.713 Nr 2 wint 100.000 fr. R. 39.434 Nr 4 wint 53.000 fr. R. 359.9S2 Nr 5 wint 50.003 fr. R. 398.775 Nr 2 wint 59.000 fr. De overige obligaties der voormelde reeksen zijn uitkeerbaar aan 550 frank. flSZBIBSBBSBBBBBBlEOBBBBlBBB op postcheckrekaning nummer 15.570 van V. SANSEN-VANNESTE, Poperinge, en ons blad wordt U wekelijks toegezonden van nu tot Nieuwjaar. LEVENSLOOP VAN KONINGIN-MOEDER EMMA. De Koningin-Moeder Emma, geboren Prinses Emma von Waldeck-Pyrmont, zag het levenslicht te Arolsen, in Duitschland, op 2 Oogst 1858. Op 20-jarigen ouderdom huwde zij, op 7 Januari 1879, Koning Willem III, die toen 62 jaar was. Deze had evenwel twee zoons, maar de Koning was zeer bezorgd om hun gezondheid en deze twee jongelin gen stierven korten tijd daarop. Het nieu we huwelijk werd gezegend met een meisje, de thans regeerende Koningin Wilhelmina. Om de troonopvolging van deze laatste toe te laten werd de Grondwet van Hol land in dezen zin veranderd. Toen in 1890 Koning Willem III stierf, oud. De~klctiie pfilteelmiua maar 10 jaar onder de voogdij van haar moeder die ais Koningin-Regentes regeerde tot Koningin Wilhelmina 18 jaar werd op 31 Oogst 1898. Haar beste krachten gaf zij voor het welzijn van Nederland en aller harten had zij gewonnen van bij de geboorte van de kleine prinses Wilhelmina. thans Konin gin van Nederland. Bijzonderlijk op het gebied van liefdadigheid heeft zij veel werking aan den dag gelegd. Alle Nederlanders waren haar zeer toe genegen en de rouw die Nederland komt te treffen werd ten zwaarste gevoeld door alle inwoners van het land. DE LIJKPLECHTIGHEDEN van de Koningin-Mceder Emma werden vastgesteld op Dinsdag 27 Maart, in de kerk van Delft. Het Hof van Nederland zal den rouw nemen voor tien weken. IBBBSSËaBSlBlBSiaiCBaSSIBSBBBBCSaCaBSBflBBEBBBBBBBBEaaSBBSSflfl HARTEBONDEN Tooneelzaai Ieperstraat. KATHOLIEK VOLKSHUIS Tel. 79. Donderdag 5 Zondag 8 (Beloken Paschen) Maandag 9 April 1934 telker.s te 7 uur stipt. Opvoering van het grootsch Parabelspel van Jos. VAKDEN BERGHE. 32 ACTEURS 75 KOORZANGERS. Volledig Symphonisch Orkest Feërieke Belichting Somptueus décor. Prijzen der Plaatsen 1' pl. 10 fr. 2? pl. 7 fr. 3* pl. 4 fr. Genummerde kaarten op voorhand ie bekomen in hei Katholiek Volkshuis. LABAN Tafereel oit het vierde bedrijf: VERWIJT CLAUDIUS ZIJN LAFHEID. Met taai geduld en weergalooze edel moedigheid werd er nu weken en maan den naeen gewerkt en gezwoegd aan de voorbereiding van het prachtig parabel- spel: i'De Verloren Zoon». Blijhartig en vroom onder het motto: Ik dien! leen den honderd en twintig mannen en jon gelingen hun beste krachten aan de chris- tene kunst. In een heerlijk decor wordt dan binnen enkele dagen het aandoenlijk parabel der Goddelijke barmhartigheid met alle ver- eischte pracht uitgebeeld met de eenige bedoeling: de heele bevolking van stad en omgeving een schouwspel te bieden, dat aan de strengste cischen der kunst vol doet en in aller harten een dropje hc- melsdauw en Goddelijken balsem te doen neerdrupp'ien. De kunst in al haar uitingen wordt hier eens werkelijk ten dienste gesteld van het hoogste ideaal: Nader bij U, mijn God! Deze uitzonderlijke gelegenheid werd dan ook in het bereik gesteld van alle beurzen en de toegangsprijzen werden zoo laag mogelijk berekend. Kaarten voor de drie opvoeringen te be komen in het Katholiek Volkshuis, Ieper straat. Telefoon 79. Aan alle liefhebbers, bijzonderlijk aan dezen uit de omliggende gemeenten wordt er dringend aangeraden hun plaatsbewijzen op voorhand te be stellen. Brochuren met het volledig gedicht pa rabelspel. tekst en kooren, te verkri>en bij Felix Bortier, Bruggestraat. 2, te po- peringe en zullen ook in de zaa. te vei- krijgen zijn. Prijs: 6 fr. M Wie een blijvende herinnering aan des* vrome kunstuiting begeert, ^troost zich voor het grijpen»

HISTORISCHE KRANTEN

De Halle (1925-1940) | 1934 | | pagina 1