IIde Handelsfoor
Zullen de Socialisten
PUROL
DE VEIL0BE1 /III
De ineenstorting der
Socialistische Bank
KATHOLIEK WEEKBLAD VAN IEPER
STAD IEPER
BITTER LIJDEN
EKONOMIE POLITIEK
Holland in Rouw
PRACHTIGE TOMBOLA
GROOTE AUTO-TENTOONSTELLING
POLITIEKE KRONIEK
Van de Socialistische Bank van den Arbeid
tot het plan De Man.
WERKHANDEN
VLAANDERENS BEDEVAART
NAAR L0ÜRDES 1934
S?
LEENING DER
VERWOESTE GEWESTEN
STORT 14 FRANK
stad POPERINGE Schitterend T00NEELFEEST
ZONDAG 25 MAART 1934.
WEEKBLAD: 35 CENTIEMEN.
2 JAAR. N' !2
«DE HALLEi
Katholiek Weekblad Tan leper
Bureel:
Boterstraat, 17, IEPER.
ABONNEMENTSPRIJS
VOOR 1 JAAR (per poet)
Binnenland 18,64 fr.
Belgisch Congo T 35,fr.
Frankrijk 35,Ir.
Alle andere landen 55,fr.
itntgem?
iANSEA' YAXNESTE, Pofcrldg#
Y X..
TeL Poperlnge N'
Fostcheckrekening N' 15.510,
TARIEF VOOR BEF.ICHTEN:
Eefce berichten per regel 1,00
Kleine berichten (minimum) 4.00 Ir.
2 tr. toeL t. ber. met adr. t. bur.
Berichten op 1* bh per regel 2.50 fr.
Berichten op 1' bL per regel 1.75 re.
Rouw ber. en Bedank, (min.) 5.00 Ir.
Te herhalen aankondigingen:
A prijs op aanraag.
Annoncen zifn rooraf te betalen
en moeten tegen den Woensdag
avond ingezonden worden. - K.eir.e
berichten tegen den Donderdag noen.
DRIE HONDERD MILJOEN SPAARGELD IS VERZWONDEN
DE REGEERING ZOU TUSSCHENKOMEN
GOED, MAAR DIT MAG ENKEL VOOR DE
WERKERSGEZINNEN
WA 1 DEED DE REGEERING VOOR DE MIDDENSTANDERS
EN DE ANTI-SOCIALISTISCHE WERKERSGEZINNEN DIE
AAN ANDERE BANKEN HUN SPAARCENTEN VERLOREN?
■BUI
Zaterdag kwam een sensatie-nieuws
uit dat als een loopend vuurtje door
het land ging: «De machtige «Bel
gische Bank van den Arbeid de
grootste der socialistische inrichtin
gen, staat op springen.».
Na al de grootspraak en bluf waar
de socialistische pers ons in de laat
ste tijden aan gewend had, moeten
we eerlijk bekennen dat dit nieuws
ons toch met eenige verbazing sloeg.
Niet dat we veel geloofden van de
socialistische grootspraak, maar we
wisten toch niet dat we er niets van
mochten gelooven.
We zullen niet zeggen dat dit nieuws
ons genoegen deed; ons eerste ge
dacht was: «En al die werkersge
zinnen die hun spaarpenningen zul
len kwijt spelen!
We dachten aan de miljoenrijke
socialistische leiders en zegden in
ons eigen: «Die kunnen nu eens be-
I wijs geven van hun genegenheid voor
I dan werkman.
I En we konnen onze oogen niet ge-
I looven toen we verder keken en la
zen:
De Regeering gaf reeds 80 miljoen
hulpgeld!
De Socialistische Bank vraagt nog
300 miljoen om vlot te blijven!
Weihoe, de Regeering zou dat boel
tje moeten effen maken!
Wat heeft de Regeering gedaan
toen tal Banken gesprongen zijn
waar Middenstanders en ook veel
anti-socialistische Werkersgezinnen
hun spaarcenten in bewaring gege
ven hadden?
Wat doet de Regeering nu om
eerlijke handelaars te steunen die
niettegenstaande dag en nacht wer
ken er niet toe komen voldoende be
staan voor vrouw en kinderen te vin-
den.
Is de geschiedenis vergeten van
tien huisvader van Antwerpen, bureel-
bediende zonder werk, die, ruim een
jaar geleden, in de vuilbakken der
hotels het afval van brood ging uit
zoeken dat gereed was voor de zwij
nen, om dit aan zijn kinderen te
geven.
Zoo de socialistische Bank nu dreigt
te springen, dan moeten de groote
bazen dit sedert lang gewaar ge
weest zijn. Men heeft de groote dus
den tijd gelaten hun fortuinen uit
de bank te trekken en de kleine la
ten vergaan.
Dat is socialistische werkmanslief
de!
't Is nog geen jaar geleden dat de
socialistische Bank meer dan 1 mil
joen gaf aan het Kiescomiteit van
Charleroi voor kiespropaganda.
En nu zou de Regeering dat moe
ten effen maken!
Zoo nuchter zijn die Heeren toch
zeker niet!
Verder zult Ge wel meer vernemen
over het verloop der zaak.
Enkel dit;
We verhopen wel dat de Regee
ring zoo den zot niet zal houden
met het zuur verdiende geld der
MiddenstandersWant 't is wel de
Middenstand die de moe-getrokken
melkkoe is der Belastingbureelen
en meest lasten betaalt.
Als een Middenstander vergaat
dan scharrelt hij tot zijn laatste
centen bijeen om eer aan zijn zaken
te doen.
De socialistische Groote Bazen heb
ben 300 miljoen spaargeld verspeeld.
Veel socialistische leiders zijn mul-
ti-miljoennair geworden met «socia
list»-voorman te zijn. Ze hebben
den werkman opgejagen, een ander
gezonden ais er te betoogen viel, en
hun zakken gevuld aan werkmans
liefde
Dat ze nu een deel van hunne zak
ken uitschudden en van het hunne
betalen, en dan kan de Staat toe
leggen enkel om de werkersgezinnen
schadeloos te stellen.
Steun aan partijorganisatie moet
verworpen worden.
Dat men cU? hppvoofcu»
zinnen helpe, goed; het moet zijn;
maar dan moeten ook de kleine
Middenstanders en Werkersgezinnen
geholpen worden die vroeger door de
Banken hun spaarcenten kwijt ge-
rochten.
EazzË&aauzifs^zBXcisaaaaaBEESBsi
I&i«aSfiaZC31B£3I]
Men heeft de touwen losgemaakt
die zijn polsen snoerden en nu neemt
Hij dat hout vast waaraan Hij han
gen moet. Het kapmes heeft de zij
takken maar ruw afgeknot; dat hout
op zijn eigen is weerzinwekkend.
Hij laadt het op zijn schouders.
Niemand heeft medelijden, van weers
kanten langs den weg steken ze hun
vuist uit, anderen klappen in hun
handen. Binst de wijle waken Gods
engelen over de wereld opdat geen
rampen of plagen 't menschdom zou
den teisteren.
Groot is de verwachting.
De onschuldige stapt naar de fol
terplaats, de bandiet werd op vrije
voeten gesteld. In de verte rijst een
Calvarie. De mensch steent onder
den last; het is als een droge rochel in
zijn keel. Het bloed op zijn wangen
tn het soldatenspeeksel worden niet
afgevaagd.
Hij valt en kruipt op handen en
voeten om weer op te staan. Met
moeite heeft Hij macht genoeg om
thet hoofd weder op te heffen.
De menigte bekijkt het schouwspel
voort. Sommige toeschouwers zijn ja-
loersch omdat ze 't werk der beulen
niet mogen verrichten. En Hij is het
doeiwit van al die beschimpingen.
De groote God der vergiffenis legt
Zich neer als een offerlam. De ha
mer gaat omhoog, de rechterhand
z^ndt een bloedstraal naar den sla
ger, daarna de linkerhand, de beulen
vagen grimmig het bloed van hun
aangezicht en slaan heftiger, maar
ook ernevens een slag zonder klank
Met vloekwoorden wordt liet kruis
in de hoogte verheven... Zijn moeder
staat daarbij en weent. Zij weent
voor al de tranen die ooit werden
gestort. De wolven huilen. Voor die
wolven gaat de stem van 't slacht
offer nog ten beste spreken: vace.
vergeef het hun
Terwijl die moord geschiedt, di
coord die al de andere in zich sluit
maar ver overtreft, wordt het °u
ter, een bliksemstraal doorklieft
wolken als een helle klaarte
stoutsten beginnen te loeven.
sen splijten. Zal het kruis wankelei.
Het staat pal midden den chaos.
GEKRUISIGD
Ik kijk eens naar mijn handen,
Niet in Zijn wond.
We gaan naar den *>er^ ™Ze
van bermhertigheid, om
ellende het laatste famiUestuk te ver.
pannen. Bethlehem was een dichter
lijk midden: de engelen hadden
les bereid voor Zijn komst, hoon
•hier kunstmatig, alles was
In de vlucht naar Egypte bood het
landschap een hemelscli k
achtergrond voor het tafereel
schoone natuur. Nazareth ga*
mooi «intérieur» met getemperd ncni
alles was er geschikt door de zorg
zame hand van Maria.
Op den Thabor bij de verheerlij
king zorgde de eeuwige Vader voor
de illustratie. In 't laatste avondmaal
bezorgde de Heer zelf het lokaal en
de spijzen.
Maar hier op Golgotha, op dien
naakten schedel van een heuvel zien
wij noch doek, noch schermen, hier
is niets van décor, God houdt zich
hier niet bezig met de tooneelschik-
king, God verlaat zijn Zoon, alles is
hier het werk van menschenarmen
en zondaarshanden in deze open
lucht-vertooning.
Een Koning sterft en buiten 't op
schrift wat is er koninklijk aan Hem?
De God-mensch bloedt uit en in
dat vergezicht op het einde zoover
als onze menschen blikken dragen,
komt er niets goddelijks voor, tenzij
Zijn liefde.
De gehangene zwijgt, de natuur
spreekt luid. Dooden staan op en
wandelen in den donker als witte
spoken.
En ai de woorden die de menschen
spreken kunnen den schrik niet weer
geven van het schouwspel. De wereld
zinkt in een afgrond van rouw.
Sedert negentien eeuwen kijken de
volkeren nog naar die richting, naar
dat toppunt. Eén Calvarie was genoeg
voor de redding der wereld.
De man van het kruis beheerscht
de wereld. Millioenen monden zullen
op eiken Goên Vrijdag den naam
van dien gekruiste uitspreken: JE
ZUS CHRISTUS. f A. B
Een Merkwaardige Oorlogsfilm
DE ECHTE MARTHA CNOCKAERT
Onze foto toont Mevrouw Martha
Cnockaert uit Roeselare bij hare aan
komst te Brussel alwaar zij de vertoo
ning: bijwoonde van de film Ik was
eene Spioenewaarin Madeleine Car
roll de figuur van Martha Cnockaert
uitbeeldt, die tijdens den oorlog de groot
ste diensten bewees aan den inlichtings
dienst der verbondenen.
Van WITTEN-DONDERDAG 29 MAART
tot TWEEDE PAASCHDAG 2 APRIL '34
ingericht in de gebouwen der Lakenhalle en
der Staats-Middelbare School, Mondstraat, met
de ondersteuning der Stad leper en de me
dewerking der Iepersche Nijverheidsschool
der Regie van Telegraaf en Telefoon en der
Iepersche Fotoclub.
iiiiiiiniuinniiKiiiiHiiBiBUBMaKiiBNni
KOSTELOOS aan de bezoekers
mrannBuunnnnmiiiH;! aangeboden.
-•„ Op ZONDAG en MAANDAG van Paschen
Concerten
op de Groote Markt en de R. Colaertplaats.
OP DE HANDELSFOOR TE IEPER 29 Maart - 2 April
WORDT EENE
gehouden in de Halle. Zie bijzonderhe<lin op 7® blad.
Ekonomische welvaart herleidt zich
tot een evenwicht tusschen produktie
en verbruik. Wordt dit evenwicht ver
broken, dan ontstaat hieruit een sto
ring die men krisis noemt.
Dit evenwicht nu kan op twee ma
nieren verbroken worden: 1° Er wordt
te weinig voortgebracht. De prijzen
stijgen, zoodanig dat ze boven het
bereik der massa vallen.
2o Er wordt te veel voortgebracht,
de prijzen dalen, er is geen afname
meer.
In beide gevallen is het eindresul
taat hetzelfde. Vermindering van
verbruik, dus van fabrikatie en van
werk.
We glimlachen even in 1934 bij de
illusie van de onvoldoende voort-
brengst. Dit gevaar is echter niet
denkbeeldig geweest, want het neo-
malthusianisme is erop gesteund. In
derdaad, Malthus berekende dat de
menschelijke aangroei ontzettend
grooter is dan de vermeerdering van
voortbrengst, zoodat op een bepaald
oogenblik de produktie op verre na
niet toereikend zijn zou om de men
schen te voeden. Oorlog, pest en hon
gersnood aanzag hij enkel als een
tusschenkomst van de Voorzienigheid.
En daaruit leidden zijn discipelen af
dat ten allen prijze de menschelijke
•m""»0 a../**Wi>l7
Mathus is er neven geweest. Zit
berekening is eenvoudig omgeslagen.
De produktie is zoodanig gegroeid in
verhouding met de mensch dat we
op het punt zijn te stikken onder
een zak graan.
■De mensch heeft trouwens nog
nooit anders gedaan dan al wat mo
gelijk was om de produktie op te voe
ren.
Er is een gezegende tijd geweest
dat de mensch, of beter de familie,
door eigen werk voorzag in eigen
behoeften. Voortbrengst en verbruik
regelden zich automatisch en de kri
sis bestond eenvoudig niet.
In de middeleeuwen werd de fami
lienijverheid verdrongen,door de kor-
poraties of gilden. De beroepen wer
den gegroepeerd; er werd meer voort
gebracht, doch de markt breidde zich
uit tot de stad.
Later, in de XVI? eeuw namelijk,
groeide het gildewezen uit tot de
werkhuizen. Een elementaire specia
lisatie en een grooter aantal werk
krachten dreven de voortbrengst op.
Ze moest dus ook een grooter afzet
gebied vinden. Maar die periode kor-
respondeerde nu ook met de vorming
der groote Staten, en de stadsmarkt
gedijde tot een nationaal afzetge
bied.
Machinisme en techniek vermenig
vuldigden almaardoor het coefficient
van de voortbrengst. De markt werd
internationaal.
Deze periode is de onze. Hier moest
dus ook de evenwichtsregel tusschen
voortbrengst en verbruik spelen, om
het ekonomisch leven in harmonie te
brengen en te behouden. Dit gebeurt
niet meer. Er is geen normale ver
houding tusschen produktie en con-
sommatie. Er is eenvoudig overpro-
duktie.
Waarom
Omdat de ekonomic geen zelfstan
dig geheel is, maar een deel (een
voornaam deel weliswaar) van het
politieke leven van de gemeenschap.
De mensch is niet alleen een eko
nomisch wezen, maar een sociaal
wezen. Met andere woorden de wis
selwerking tusschen leden eener zelf
de maatschappij beperkt zich niet
enkel tot de materie, maar omvat
moreele, politieke, ekonomische en
nationale banden.
Ware dit niet het geval, dan zou
de krisis zich zelf oplossen. Inder
daad. Er wordt in feite op de wereld
niet te veel voortgebracht volgens de
behoeften van de menschen die over
de geheele wereld verspreid leven.
Het ergste van de zaak is echter
dat men de wereld niet mag aan
zien als een ekonomische eenheid.
De wereld zou dit moeten zijn om
BELGISCHE FABRIEK VAN
CHICOREIWYPPELIER-TAFFIN
de verhouding voortbrengstver
bruik, konstant of evenwichtig te
houden. De wereld zal dit echter
nooit zijn.
En hier werpl de politiek haar ge
wicht in de schaal. Er is daar eerst
het nationaal gevoel van de men
schen, het ingeboren bewustzijn van
tot deze gemeenschap te behooren en
tot geen andere: gemeenschap van
taal, ras, zeden en gewoonten, be
schaving, kortom de gansche gamma
van geestelijke waarden die het pa
trimonium., het erfgoed van een ge
meenschap vormen, en van natuurs-
wege hechter, dieper banden vormen
dan de materieele verhoudingen.
Het ekonomisch belang vereischt
internationale wisselwerking. Het
streeft naar omverwerping der gren
zen. En het komt noodzakelijkerwijze
in strijd mei het nationaal belang
van ieder land, dat gesteund is op
geestelijke, dus hoogere waarden.
Wat het eene wint, verliest het an
dere. Het is een konfiikt zonder uit
komst. Of beter er is een uitkomst;
de ondergang van de huidige ekono-
mie, dus ook van de mensch.
Beschermingsmaatregelen, tarieven,
kontingent^pn,akkoorden, bewa
peningen, fèctreel uitingen van het
instinkt van nationaal zelfbehoud...
ten koste var
produktie en het ver
bruik, evenwicht dat internationaal
hoeft te zijn om stand te houden.
Gevolgonevenwichtigheid... en
krisis.
Hoe tc keer gegaan?
Ofwel al het wantrouwen, de vijan
digheid, de afgunst, de vrees tus
schen de onderscheiden volkeren weg
nemen en vrij spel laten aan de ver
houding produktieverbruik die zich
zelf zal regelen. En deze oplossing is
een illusie omdat de mensch een
mensch is, en een volk... een volk
blijven zal.
Ofwel de weg terug...
We hebben gejubeld en in bewon
dering gestaan om de vlucht van de
moderne techniek, die al de landen
afhankelijk gemaakt heeft van me
kaar. We zien de treurige uitkomst.
Vermits een gemeenschap te ne
men is zooals ze is met al haar hoe
danigheden en fouten, richten we
haar dan zoodanig in dat ze een
komplete entiteit of eenheid vormt
zoowel sociologisch als politisch, zoo
wel moreel als materieel, zoodanig
dat ze op zich zelf aangewezen is.
Het kan niet!
Het kan WEL omdat het MOET,
omdat het IN FEITE de eenige weg
is die nog open blijft. Anders gaat
de menschheid faljiet.
En als er in dien zin pogingen ge
daan worden, zullen de grenzen van
zelf opengaan, omdat het vertrou
wen zal weer keeren.
Dit bewijst eens te meer dat de
krisis geen louter ekonomische is. Ze
is veel meer. Er is een komplete reor
ganisatie van de wereld noodig en
tezelvertijd een herziening der waar
den. We hebben lang genoeg geloofd
in het absolute van de ekonomie op
dat we gaan inzien dat de mensch
veel meer noodig heeft dan een stuk
brood.
Thans hébben we de kans en de
tijd. We hadden vroeger geen tijd
omdat de zaken te goed gingen.
Thans hebben we tijd te veel.
Wordt het niet gedaan, dan vree
zen we een providentieele oorlog, om
het Malthus na te zeggen... ofwel een
burgeroorlog.
Zooals de wereld nu draait en keert,
loopt het er fataal op uit.
Te weinig eten en te veel wapens
kunnen geen orde scheppen enkel
een schijnorde.
Eens moet de krater zijn hart los
sen.
En daarna?
Daarna zal de Nazarener de mensch
opnieuw moeten verlossen, want hij
heeft zich zelf veroordeeld.
DOOR VOLKSVERTEGENWOORDIGER R.-D. DE MAN.
(Verboden nadruk.)
Herwig.
zi|n leeli|k
en iedereen ziet ze.
Als Uw handen ruw,
rood of stuk zijn, dan
worden ze weer vlug
gaaf, zocht en blank met
Doos 4 en 7>4frank. In alle Apotheken.
24 APRIL—4 MEI:
rechtstreeksche treinen en treinen
langs LISIEUX.
30 JULI—7 OOGST:
rechtstreeksche treinentreinen met
stilstand te Parijs (Montmartre) en
terugkeer langs LISIEUX.
28 OOGST—6 SEPTEMBER:
trein over Paray-Je-Moniat, Kevers,
Ars, Lyon, Lisicux.
INLICHTINGEN:
Koofd.ekretariaat, Pijn 13a, KORTRIJIC
De omstandigheden waren de oorzaak
dat we onze reeks artikels over de draag
kracht en de beteekenis van het Plan De
Man hebben onderbroken, maar andere
omstandigheden brengen ons een gunstige
gelegenheid om met nog meer nadruk te
rug te komen op ons onderwerp.
Daar is eerst en vooral het feit. dat de
tot het socialisme bekeerde vrijzinnige
Vlaamse he Nationalist Herman Vos te Po-
peringe is komen spreken over het Plan
De Man en naar ik vernam, niet minder
over de hoofden der aanwezigen heen en
verder is. daar de gewichtige gebeurtenis
met de socialistische Bink van den Ar
beid die verplicht is geweest, de finan
cier le hulp te vragen van de regeering op
gevaar af haar betalingen te moeten stop
zetten en misschien te moeten sluiten.
We hebben in groote trekken aangege
ven hoe het plan van den Arbeid of in
andere woorden het plan De Man ineen
zat, we hebben aangetoond welke redenen
de socialisten hebben om met zulk plan
voor den dag te komen en we hebben ten
slotte aangetoond hoe ze door dit plan aan
te nemen heel en al van koers zijn ver
anderd om de massa te blijven meetronen
en voor hun politieken wagen te houden.
Wat de socialisten er ook aan hun men
schen trachten over wijs te maken en hoe
ze ook alleen maar tot het gevoel der
menschen trachten te spreken door hun
voor te spiegelen dat door het plan de
Man de werkloosheid zal worden uit ons
land geholpen en alles beter zal gaan, wij
houden staande, dat dit plan geen oplos
sing kan brengen en dat, integendeel de
toepassing van alles w>at er in dat plan
voorzien is om in de eerste plaats verwe
zenlijkt te worden, alleen voor gevolg zal
hebben dat de toestand nog zal vererge
ren, wat dus onvermijdelijk zal meebren
gen dat de werkloosheid nog zal aan
groeien in plaats van af te nemen.
Wij kunnen dat ten andere heel gemak
kelijk bewijzen
DE HOEKSTEEN VAN HET PLAN IS DE
NATIONALISATIE VAN DE GROOTE
BANKEN EN VAN DE GROOTE
NIJVERHEDEN
De grondsteen of de hoeksteen van heel
het socialistisch plan is dat de banken
en de groote nijverheden in de handen
van den staat moeten overgaan. Dus dat
de bankiers en de groote nijveraars en al
de aandeelhouders van banken en groote
nijverheden zullen onteigend worden, om
hun bezit te zien overdragen aan den
staat.
Van het oogenblik, dat er moest kans
zijn voor de socialisten zooiets te verwe
zenlijken zoudt ge wat zien gebeuren.
Wat zou er gebeuren?
Al de menschen die geld op de banken
staan hebben zouden natuurlijk haastig
jiaa ssSJE" male^in de handen
valt van de socialisten, die meester zou
den zijn in het land, in geen veilige plaats
zou zijn. De menschen weten bij onder
vinding, dat de Staat els dusdanig nu juist
geen al te goed beheerder is en dat al de
proeven die de socialisten reeds in ons
land hebben genomen om door den Staat
handelszaken te doen zijn uitgeloopen op
deerlijke mislukkingen.
Het zal volstaan er aan te herinneren
dat in periode van 1919 tot 1921 toen
de socialist Wauters minister was er niet
minder dan 175 millioen frank is verloren
gegaan in allerhande staatsondernemin
gen Als die van het nationaal kostuum, de
vleeschhandel, de handel in aardappelen,
enz., enz.
Ten andere de rijke menschen zouden
het nog minder betrouwen en die zouden
nog vlugger te werk gaan.
In de periode tusschen December 1933
en tot Februari 1934 toen het in Frank
rijk zoo schuw ging werden er niet minder
dan tien milliard Fransche frank uit
Frankrijk naar het buitenland gevoerd,
omdat de menschen bang werden voor de
weinig zekerheid die de toestanden in dat
land gaven aan hun geldplaatsingenü!
Van zoohaast dis geldterugtrekkingen op
groote schaal zouden beginnen en dit zou
geen twijfel laten, ligt het heele plan De
Man in duigen. Dit wordt ten andere door
de socialisten zelf toegegeven.
Daar is evenwel nog iets anders.
Hoe zullen de socialisten meester wor
den van al die groote bankinstellingen en
die groote nijverheden? Zullen ze de eige
naars wegjagen zonder ze te betalen? Dan
is dit eenvoudig diefstal en roof!
Maar neen, ze zullen de acties en de
aandeelen afkoopen! Goed maar waar zul
len ze het geld daarvoor gaan halen, want
koopen moest kosten en ge moet nu weten,
dat de beurswaarde van al de aandeelen
van de groote banken en nijverheden in
ons land. aan den koers van Deoember
1932 zoomaar het klein sommetje verte
genwoordigde van 27 MILLIARD FRANK!
Waar zullen de socialisten dat geld gaan
halen!?
Dat hebben ze ons nog niet verklapt.
Het is dus zeker dat de natiomliseering
van de banken en de groote nijverheden
niet zal gaan zonder veel en zeer groote
om niet te zeggen onoverwinnelijke moeie-
lijkheden. zoodat het plan weinig of geen
kans heeft zelfs maar een begin van uit
voering te krijgen.
En laat ons nu nog veronderstellen dat
ze er in gelukken dat te doen, dan zullen
zij iemand aanstellen die dat alles zal be-
heeren namens den socialistischen staat.
Zal dat iemand, die natuurlijk een socia
list zal moeten zijn. want hij zal worden
aangeduid door de Kamers, dan zoo veel
bekwamer zijn dan de huidige leiders van
banken en nijverheid? Zal die man dan
in deze moeielijke tijden, dat alle nijver
heden in zulke groote moeielijkheden ver-I
keeren, mirakels kunnen doen?
Laat dat wijs maken aan ganzen, maar
niet aan redelijke en denkende menschen!
Daar is echter voor ons katholieken nog
meer!
De socialisten komen vertellen, dat er in
hun plan niets in staat dat in strijd is
met de Pauselijke Encyclieken of met de
katholieke zedenleer! m
Daar zijn ze glad mis!
De katholieken mogen in de eerste
plaats niet meewerken aan de verwezen
lijking van het socialistisch programma
en de socialisten verklaarden duidelijk op
hun kongres van December 1933 dat het
plan De Man slechts een brok is van het|
socialistisch programma! Dat is één!
De onteigening van banken en groot el
nijverheden door den staat alhoewel in
sommige voorwaarden niet strijdig met de
Pauselijke leer, voor zooveel het algemeen
welzijn er bij gebaat is, ls zeker in strijd
met diezelfde Pauselijke leer, wanneer die
onteigening gebeurt zooals de socialisten
het voorhebben in hun plan Do Man Im
mers ze zeggen dat ln geval de aandeelen
van de eigenaars van banken en groote
nijverheden worden afgekocht, die men
schen hot geld de* ze daarvoor zouden
ontvangen niet meer mogen gebruiken
zooals ze het goed vinden en dat is niet
in overeenstemming te brengen met het
recht op eigendom zooals het door de Pau
zen is omschreven.
Ten andere Paus Pi us XI schreef klaar
in Quadragesimo Anno dat de hervor
ming van de zeden de grootste faktor is
tot vernieuwing van de sociale orde en de
zeden moeten in de eerste plaats verande
ren opdat er opnieuw welvaart kunne ko
men, welnu over die zedelijke hervorming
van de maatschappij wordt er door de
socialisten geen gebenedijd woord gerept
Aangezien de socialisten hun anti-gods
dienstig programma niet opgeven, maar
het plan De Man daarin schakelen, kun
nen noch mogen de katholieken daaraan
mee werken.
HET VOORBEELD
VAN DE SOCIALISTISCHE BANK
De socialistische bank van den arbeid
staat aan den boord van den afgrond en
beeft om hulp gesmeekt bij de regeering.
die door de socialisten gedurig in hun
blaadjes wordt uitgekreten als een uithon-
geraarsregeering
Het is dus in handen van die menschen,
die hun eigen bank niet kunnen beheeren
zooals het hoort en die misschien, wie weet
welke onvoorzichtigheden hebben begaan?
dat het land heel het bezit zou moeten
toevertrouwen van alle menschen om een
plan De Man uit te werken.
De regeering, de vertegenwoordigers van
de christen-s werklieden in begrepen, heeft
besloten de socialisten een crediet toe te
staan van verschillende HONDERDEN
MILLIOENEN!
De regeering kon de socialistische bank
laten kapot gaan, doch dat willen zelfs
die zoogezegde uithongeraars niet doen,
omdat ze medelijden hebben met die dui-
zende kleine spaarders, socialistische werk
lieden, die hun spaarcentjes hebben toe
vertrouwd aan de socialistische bank. De
regeering wil die menschen niet ten gron
de laten gaan, hoe erg ze ook heele dagen
en zelfs nu nog, door de socialistische ga
zetten worden uitgemaakt voor spekula-
teurs, zelfs voor dieven en zoo meer lieve
dingen
Wij keuren de regeering goed, wanneer
ze de socialistische bank helpen gaat, om
dat ons land er ook niets bij te winnen
heeft en niemand in het land. dat het
vertrouwen nog meer geschokt is.
De les voor de socialisten moet zijn. dat
ze heel wat minder noten op hun zang
moeten houden en dat ze beginnen met
mea culpate slaan.
KONINGIN-MOEDER EMMA
OVERLEDEN.
De Koningin-Mosder Emma. van Ne
derland, is Dinsdag 11.. te 7.40 uur in den
morgen, overleden. Sedert een ge dagen
was de gezondheidstoestand van de Moe
der der Koningin Wilhelmina zeer zwak.
Koningin Wilöeimiaa, Prinses Juliana
en de Prins von Waldeck, broeder van de
overledene, waren aanwezig bij den dood
strijd. De Prins-gemaal had kort daar
voor afscheid van (ie Koningin-Mosder
genomen,
In Nederland werden onmiddellijk aan
alle openbare gebouwen en veel huizen de
vlaggen half-top ge hese hen. Cinema's en
theaters werden gesloten en de radio-uit
zendingen werden stopgezet, behalve voor
de msdedeelingen nopens het overlijden
van de Koningin-Moeder.
Van zoodra het droevig nieuws bericht
werd. stroomden de rouwbetuigingen, zo
wel van het binnenland als van het bui
tenland, bij de Koninklijke Familie toe.
f Koningin Moeder-Emma
5% 1923. 130" Trekking.
VAN DINSDAG 20 MAART 1934.
R. 90.525 Nr 4 wint 500.000 fr.
R. 42.713 Nr 2 wint 100.000 fr.
R. 39.434 Nr 4 wint 53.000 fr.
R. 359.9S2 Nr 5 wint 50.003 fr.
R. 398.775 Nr 2 wint 59.000 fr.
De overige obligaties der voormelde
reeksen zijn uitkeerbaar aan 550 frank.
flSZBIBSBBSBBBBBBlEOBBBBlBBB
op postcheckrekaning nummer 15.570 van
V. SANSEN-VANNESTE, Poperinge, en
ons blad wordt U wekelijks toegezonden
van nu tot Nieuwjaar.
LEVENSLOOP
VAN KONINGIN-MOEDER EMMA.
De Koningin-Moeder Emma, geboren
Prinses Emma von Waldeck-Pyrmont, zag
het levenslicht te Arolsen, in Duitschland,
op 2 Oogst 1858.
Op 20-jarigen ouderdom huwde zij, op
7 Januari 1879, Koning Willem III, die
toen 62 jaar was. Deze had evenwel twee
zoons, maar de Koning was zeer bezorgd
om hun gezondheid en deze twee jongelin
gen stierven korten tijd daarop. Het nieu
we huwelijk werd gezegend met een
meisje, de thans regeerende Koningin
Wilhelmina.
Om de troonopvolging van deze laatste
toe te laten werd de Grondwet van Hol
land in dezen zin veranderd.
Toen in 1890 Koning Willem III stierf,
oud. De~klctiie pfilteelmiua maar 10 jaar
onder de voogdij van haar moeder die ais
Koningin-Regentes regeerde tot Koningin
Wilhelmina 18 jaar werd op 31 Oogst 1898.
Haar beste krachten gaf zij voor het
welzijn van Nederland en aller harten had
zij gewonnen van bij de geboorte van de
kleine prinses Wilhelmina. thans Konin
gin van Nederland. Bijzonderlijk op het
gebied van liefdadigheid heeft zij veel
werking aan den dag gelegd.
Alle Nederlanders waren haar zeer toe
genegen en de rouw die Nederland komt te
treffen werd ten zwaarste gevoeld door
alle inwoners van het land.
DE LIJKPLECHTIGHEDEN
van de Koningin-Mceder Emma werden
vastgesteld op Dinsdag 27 Maart, in de
kerk van Delft.
Het Hof van Nederland zal den rouw
nemen voor tien weken.
IBBBSSËaBSlBlBSiaiCBaSSIBSBBBBCSaCaBSBflBBEBBBBBBBBEaaSBBSSflfl
HARTEBONDEN
Tooneelzaai
Ieperstraat.
KATHOLIEK VOLKSHUIS
Tel. 79.
Donderdag 5
Zondag 8
(Beloken Paschen)
Maandag 9
April 1934
telker.s te 7 uur stipt.
Opvoering van het grootsch Parabelspel
van Jos. VAKDEN BERGHE.
32 ACTEURS 75 KOORZANGERS.
Volledig Symphonisch Orkest Feërieke Belichting
Somptueus décor.
Prijzen der Plaatsen 1' pl. 10 fr. 2? pl. 7 fr. 3* pl. 4 fr.
Genummerde kaarten op voorhand ie bekomen in hei Katholiek Volkshuis.
LABAN
Tafereel oit het vierde bedrijf:
VERWIJT CLAUDIUS ZIJN
LAFHEID.
Met taai geduld en weergalooze edel
moedigheid werd er nu weken en maan
den naeen gewerkt en gezwoegd aan de
voorbereiding van het prachtig parabel-
spel: i'De Verloren Zoon». Blijhartig en
vroom onder het motto: Ik dien! leen
den honderd en twintig mannen en jon
gelingen hun beste krachten aan de chris-
tene kunst.
In een heerlijk decor wordt dan binnen
enkele dagen het aandoenlijk parabel der
Goddelijke barmhartigheid met alle ver-
eischte pracht uitgebeeld met de eenige
bedoeling: de heele bevolking van stad en
omgeving een schouwspel te bieden, dat
aan de strengste cischen der kunst vol
doet en in aller harten een dropje hc-
melsdauw en Goddelijken balsem te doen
neerdrupp'ien.
De kunst in al haar uitingen wordt hier
eens werkelijk ten dienste gesteld van
het hoogste ideaal: Nader bij U, mijn
God!
Deze uitzonderlijke gelegenheid werd
dan ook in het bereik gesteld van alle
beurzen en de toegangsprijzen werden
zoo laag mogelijk berekend.
Kaarten voor de drie opvoeringen te be
komen in het Katholiek Volkshuis, Ieper
straat. Telefoon 79. Aan alle liefhebbers,
bijzonderlijk aan dezen uit de omliggende
gemeenten wordt er dringend aangeraden
hun plaatsbewijzen op voorhand te be
stellen.
Brochuren met het volledig gedicht pa
rabelspel. tekst en kooren, te verkri>en
bij Felix Bortier, Bruggestraat. 2, te po-
peringe en zullen ook in de zaa. te vei-
krijgen zijn. Prijs: 6 fr. M
Wie een blijvende herinnering aan des*
vrome kunstuiting begeert, ^troost zich
voor het grijpen»