DE XV' IJZERBEDEVAART
HET KRÜlS_VflH ASTI
Naar welke school zend ik mijn kind?
Geneest
iCK?SVCT!
KATHOLIEK WEEKBLAD VAN IEPER
VLAANDERENS BEDEVAART
NAAR L0URDES 1934
STORT 7,20 FRANK
POLITIEKE KRONIEK
Meditatie op het Sociaal thema
De Vrijmetselarij krijgt haar dienaars
in Vlaanderen
De Kroning van Onze Lieve Vrouw van Alsemberg
Geweldige Botsingen
in CKINA
VLAAMSCHE BEDEVAARDERS
ZONDAG 12 OOGST 1934. -
«DE HALLE»
fcjlhcliïk Weekblad van leper
Bureel:
Boterstraat, 17, IEPER.
ABONNEMENTSPRIJS
VOOR 1 JAAR (per post)
Binnenland 18,60 fr.
Betfiseh Congo 35,fr.
Frankrijk 85,fr.
Alle andere landen £5,fr.
SANSEJi V ANNESTE,PopiHn jf$
2* JAAR. N 32.
WEEKBLAD: 35 CENTIEMEN.
TARIEF VOOR BE2ÏCHTFN:
Kleine berichten per repel !,00 fr.
berichten (minimum) 4.00 fr.
2 fr. toel. v. ter. met adr. t. bur.
Berichten op 1* bl. per regel 2,50 fr.
Berichten op 2* bl. per regel 1.75 fr.
Rouwber. en Bedank, (min.) 5.00 fr.
Te herhalen aankondigingen:
prija op aanraag.
'Annonoen zijn vooraf te betslen
en moeten tegen den Woensdag
avond ingezonden worden. - K.elne
berichten tegen den Donderdag noen.
Tet FopeHngl N'
t'osLheckrekenlng N' 15.5". Oj
Verleden jaar 5 Oogst waren er
honderdduizend menschen te BEAU-
RAING.
Van 29 November tot 3 Januari
1933, als om het Heilig Jaar in te
retten, hadden daar plaats gehad,
drie en dertig verschijningen. Het
eindigde pas of het begon te BAN-
jïEUX van 15-l-'33 tot 2-3-'33, acht
rizioenen.
Dan weer te Beauraing van 11 Juni
tot 15 Oogst, Tilman Cöme 12 ver
schijningen. Den 4 Oogst 1933 begon
het te ONKERZELE. Het laatste
woord is nog niet gezegd. We laten
het oordeel over aan de H. Kerk en
gebruiken het woord verschijningen
slechts zooals de menschen oordeelen
en zeggen.
In Italië ls de uitspraak der bis
schoppelijke kommissie over 't kruis
van ASTI heel bevestigend geweest.
Den 11 Oogst 1933, terwijl hier vol
op het volk stroomde naar Beau
raing. Onkerzele, enz... gebeurde er
te ASTI, in Italië, ook een wonder
bare zaak.
In een gesticht waar eenige god
vruchtige jonge dochters in gemeen
schap leven als kloosterlingen, zag
Maria Tartaglino een kruisbeeld bloe
den, 1.1. z. dat er bloed vloeide uit
de zijwonde. Het feit herbegon den
27 September later en verschillende
getuigen, waaronder vier priesters,
hebben het ook met eigen oogen
kunnen bestatigen. Het kruis meet
52 cm. en het Cristusbeeld 21 cm.
Woorden werden gehoord als deze:
Zie mijn dochter, in welken toe
stand mij de heiligschennissen heb
ben gebracht... mijn bitter lijden
wordt geheel hernieuwd! Zij voel
de hoezeer het H. Hart beleedigd
wordt door de groote zonden der
menschen. Zij legde haren vinger op
de wonde en hij was nat van bloed.
ONDERZOEK
Er werd door Mgr. den Bisschop
van Asti een onderzoek ingesteld en
op 23 Februari 1934 werd besloten dat
de feiten echt waren.
Een wetenschappelijk onderzoek
werd door geneesheeren ingesteld,
ook door professors der Hoogeschool
van Turijn en het besluit was ook
dat het waar menschenbloed was. Het
kruis werd met de X-stralen onder
zocht en geen bedrog werd ontdekt.
Door dit mirakel schijnt de Ver
losser op het einde van het Jubel
jaar een boodschap te zenden aan
de menschen om eerherstel en boete
te vragen.
Als uit een versche wonde vloeide
bloed, tranen van een lijdend hart.
Alsof het niet genoeg ware zijn
hart te toonen, neen, menschen moe
ten zien, tastbaar voelen met den vin
ger lijk Thomas weleer, zoo beschil
dert de Zaligmaker met versch bloed
zijn eigen beeld, zijn eigen kruis!
Meer dan veertigduizend bedevaar
ders gingen meê in de processie waar
in het wonderkruis gedragen werd.
Het streng onderzoek sluit alle be
drog uit; ze werden niet bedrogen en
ze hebben niemand bedrogen.
De dokters Trossallerie, Parato en
nog een ander hebben de chemische
ontleding gedaan en het getuigschrift
ingediend, zonder zelf de herkomst
te weten, zooals zij het dagelijks van
de zieken doen.
De Bisschop van Asti zei in zijn
laatsten Vastenbrief:
Willen de waarde loochenen van
zulke getuigenissen ware de zonne
loochenen in opendag!
Het besluit dat de geloovigen moe
ten de zonde vluchten, den beul die
den gekruisten Jezus opnieuw bloe
den doet.
(Het is wonderbaar bloed, niet het
bloed van Christus.) Het is een tee-
ken van liefde te meer dat de Zalig
maker aan de menschen heeft gege-
gen; in plaats van de zondaars te
bedreigen en te straffen, wekt Hij
hun medelijden op en bedelt om be
rouw en troost met te klagen en te
bloeden voor hen.
ANDERE KRUISEN
Er zijn ook kruisen die niet bloe
den maar ons doen bloeden, en we
moeten daarvoor naar Asti niet gaan.
We komen ze overal tegen, we kun
nen ze niet ontloopen, geern of noö.
Als wij die dagelijksche kruisjes
aannemen, goed en geerne zelf, dan
doen zij lijk menschen die wel ge
komen zijn, ze keeren nog weer.
Dat is juist de belooning voor deze
gastvrijheid dat de gasten nog te
rugkomen.
En ze nemen nog een kennis meê,
't en komt niet op eentje, 't is de
zoete inval, 't huis van Oostenrijk.
Dat is juist de belooning van het
eene kruisje wel onthaald, een an
der komt meê en wordt ook goed
aanvaard.
Niemand wordt weggezonden en is
er veel volk, er is veel leute inwen
dig, er wordt op 't einde nog eens
gezongen ook inwendig.
De ziel geniet van de kruisjes en
zingt meê. A. B.
lEsaassHeaasasaBBiaBBHiDEBM
t Oude schooljaar is achter den
rug, en 't nieuwe daagt reeds op. Men
staat voor de keuze van een school.
De school slaat onverbiddelijk haar
stempel op het verder leven van het
kind: Uit de schoolopvoeding groeit
zijn toekomst. Zij die beslissen over
de school, beslissen ook over de toe
komst van het kind. In die keuze dus
mogen verstandige ouders zich niet
laten leiden door de nukken en gril
len van hun kind zelve, noch door
zekere voordeelen van gemak of pro
fijt, welke maar bijzaak zijn in zake
opvoeding, en ten slotte nog uitdraai
en tot nadeel of schande, wanneer
ge enkele jaren verder telt.
Het komt er op aan, in deze zaak
van 't hoogste belang voor ouders en
kinderen, zich alléén te laten leiden
door deze gedachte: Wat wil ik en
wat moet ik willen, dat mijn kinde
ren ZIJN in de toekomst? Ziedaar
de hoofdzaak. Al 't overige is slechts
bijzaak.
Ge zijt een geloovig mensch, een
kristelijke huisvader, en terecht be
kommerd met het lot van uw jon
gen, van uw meisje. En ge zoudt mij
zeggen: «Och kom, op vijf stappen
van huis is een officieele school. De
éérste de gereedste is wél genoeg, en
de goedkoopste is misschien nog de
beste.Of ge haalt kortweg de
schouders op: 't Kan me weinig
schelen WAT mijn kind leert en
WAAR het leert, als het maar leert!».
Weet ge wat ik U zeggen zou?
'k Zou U vragen waarom gij, ka
tholieke huisvader, heelemaal anders
redeneert en handelt, zoodra slechts
de GEZONDHEID, d. i. de maag, van
uw kind op het spel staat. Waarom
zegt ge niet: «Toe jongen, smakelijk,
'n droge boterham is al wel genoeg,
want 't profijtigste is 't beste!
Waarom, ik vraag 't mij af, moet ge
piekeren en besparen ten nadeele van
de opvoeding de katholieke op
voeding en opleiding! van uw kind,
wanneer ge thuis bakker en been
houwer zoo gemakke!binnen
brengt, om den geneesli buiten te
houden?
En waarom dan zegt ge ook niet:
Om het even WAT mijn jongen eet,
gezonde of slechte kost (neutrale
kost is toch gemeene fopperij), als
hij maar eet! Hij zal eten, dat
weet ge, want kinderen slokken alles
binnen; maar ge zoudt later de ge
broken potten duur betalen, en lee-
ren, als 't te laat is, dat 't goed
koopste zelden het beste is, doch om
gekeerd: dat de beste waar ten slotte
nog altijd is het profijtigste, het
spaarzaamste, het voordeeligste.
Welnu, het beste voor uw kind, ka
tholieke huisvader, is de katholieke
school. En het slechtste: de officieele
neutrale, d. i. de godsdienstlooze
school. Zij kost niet veel, 't is waar,
doch voor katholieke kinderen deugt
ze niet. De atmosfeer der schoolban
ken en speelplaatsen in de onzijdige
school kan niet samengaan met de
gezonde lucht, waarin katholieke kin-
ders leven moeten. Er zit en er loopt
daar alles door mekaar. Datgene wat
in den vromen huiskring met zooveel
zorg en waakzaamheid werd behou
den en opgebouwd, wordt er zoo vaak
in 'n haai en 'n draai door «onzij
dige» medemakkers stukgeslagen, of
langzamerhand afgebroken, 't Zal U
wat kosten om alles weder op te bou
wen en de schade te herstellen!
En WAT ze daar leeren in die neu
trale scholen is slechte kost voor
uw kind. «De zoogenaamde neutrale
school, waaruit de godsdienst is bui
tengesloten, is in strijd met de fun-
damenteele beginselen der opvoeding.
sBaQaaasBisBBflBBEEasssasiasziaEisd
28 OOGST—6 SEPTEMBER:
trein over Paray-le-Monia, Never?
Ars, Lyon, Lisieux.
INLICHTINGEN
Hoofdsekretariaat, Plein 13a, KORTRIJK
UBMSBflBBBBEBBBEBBHSBïBHftRH.
°P postcheckrekcning nummer 15.570 van
V. SANSEN-VANNESTE, Poperinge, en
on» blad wordt U wekelijks toegezonden
"o nu tot Nieuwjaar.
Abonnementsprijs voor FRANKKr JK
firn nu tot einde Jaar: 14,00 fr.
IIMS£fiSaBH£EKEa*xa32ZESSa&
i doorzitten
':zonneslag
ex - rne* uoatmn
en7frank. In alle Apotheken
Zulk een school is qverigens praktisch
niet mogelijk, want in werkelijkheid
wordt zij een godsdienstvijandige
school.(Pius XI, Encycl. Divini il-
lius Magistri.) Slechte kost, omdat
juist het beste, het noodigste voed
sel effenaf geweigerd wordt, alsof het
niet bestond! Schadelijke opvoeding,
vermits de grondslag van alle ern
stige opvoeding weggecijferd wordt.
En praktisch, antigodsdienstige op
voeding.
Wie zal immers in scholen aan ker
kelijk toezicht onttrokken, waarbor
gen en uitmaken, dat het onderwijs
der godsdienstlooze school niet in
strijd is met de katholieke geloofs-
en zedenleer? Waar zijn de totaal
neutrale leerboeken? Waar zijn de
neutrale onderwijzers? Alsof, in elke
klas, de leerlingen dezer scholen niet
weten wie VOOR of TEGEN is!
Geschiedenis en natuurwetenschap
pen hebben onvermijdelijke contakt-
punten met den godsdienst. Hoe wordt
die stoffe behandeld in de handboe
ken, en uiteengezet door de leeraars,
in het lager, middelbaar en hooger
onderwijs? Zal men hier den gods
dienst uit de wetenschap snijden,
zooals men een lap snijdt uit 'n frak?
Boerenbedrog en vodderij, dat alle
maal! Zoo spreekt Lenin, de bolsje
wist der goddelooze school, en hij
wist wat hij zei: In Rusland heeft
men ten minste den moed vrij en
vrank goddeloos op te voeden.
Men spreekt hier nog van TEGEN-
VERGIFT. Dit is dat fameus half
uurke godsdienstles per week! 't Kan
deugd doen zeker aan onzijdige
kinderen, als tegen verg! ft voor de
pest der neutraliteit. Ofschoon ver
laagd tot een afzonderlijk leervak
en dan nog facultatief en inge
bracht als lapmiddel, kan dit drup
peltje zedenleer niets dan goed doen
aan hen, die nergens van God noch
gebod te hooren krijgen. Maar 't re
giem deugt niet voor katholieke kin
deren.
Wij hebben scholen, waar het ge-
heele onderwijs, en de geheele in
richting der school, onderwijzers, pro
grams en boeken, in elk vak be-
heerscht worden door den kristelij-
ken geest. Want, zegt Leo XIII, het
is noodig dat de geheele vorming den
geur der kristelijke godsvrucht ade-
me. Als deze adem de ziel van onder
wijzers en leerlingen niet verwarmt
en doordringt, zal men uit alle lee
ring weinig nut trekken; dikwijls
zelfs zullen daaruit niet geringe na-
deelen volgen.
Tot alle huisvaders, welke om een
of andere reden geneigd zouden zijn
hun kinderen naar de officieele school
te zenden, zeggen we: Een kristelijk
mensch moet consequent zijn in zijn
levensbeschouwing. Uw huiskring is
katholiek? Dus weze de opvoeding
der school door en door katholiek!
Laat de godsdienstlooze school aan
de liefhebbers: «Daar worden de kie
men van de volmaaktheid en de
deugd verstikt, daar wordt een pest
en geesel bereid voor het mensch-
dom.(Leo XIII.)
Laat de OFFICIEELE school aan de
zoogenaamde onzijdige menschen.
Deze geven slechte kost aan hun kin
deren, en sleuren dan den geneesheer
bij om de kwaal te genezen. Zij die
klaar zien, zelfs onder andersdenken
den, zenden hun kinderen naar de
katholieke school, en ze weten waar
om!
Voor alle Katholieken weze de leus:
KATHOLIEKE OPVOEDING, VOOR
HEEL DE KATHOLIEKE JEUGD,
OP KATHOLIEKE SCHOLEN.
Het Marxisme mag een voornaam
wapenfeit op zijn blazoen brodeeren
en wel namelijk de erkenning van
de arbeidersklasse als integreerend
deel der maatschappij, doch daarmee
moest ook zijn rol uitgespeeld zijn.
Als het laatste materiaal aangebracht
is, wordt er begonnen aan de opbouw
van het huis. En vermits met de ar
beidersklasse alle sociale elementen
voorhanden waren, moest er onmid
dellijk uitgezien wordca naar de kon-
struktie.
De architekt bleef echter achter
wege. In plaats van al de elementen
in de architektuur te versmelten en
te harmonieeren, liet het liberaal-
individualisme vrijen teugel aan de
konstruktieve materialen, zoodat het
eene element het andere probeerde
te verdringen. Steekt eens metsers,
timmerlui, plakkers, elektriekers, enz.
samen voor den bouw van een huis,
zonder plan, noch leding, noch be
paalde bevoegdheid. 7,e houden het
geen 24 uren samen uit, en het huis
blijft in gebreke.
Eenerzijds weigerde het kapitaal de
essentieele bouwwaar-:'z van het pro
letariaat te erkennen en anderzijds
weigerde de arbeidersr.,assa een plaats
aan het bezit.
Dit wederzljdsch cnbegrip is de
schuld van al de soc::le mizeries. In
dergelijke omstandigheden is harmo
nie onmogelijk. Ze -al zelfs nooit
mogelijk zijn indien het huidige spel
der politieke partijen voortduurt. Ze
vinden trouwens hun bestaansrecht
in deze tegenstellingZoolang er es
sentieel arbeiderspartijen bestaan,
zullen er als tegengewicht belangen-
formaties opgericht worden, of om
gekeerd zoolang het kapitaal de eer
ste viool speelt, zal de arbeid pro-
beeren orkestmeester te geraken.
Wat beteekent de volmacht anders
dan een neutralisatie van deze strijd,
die verplicht wordt in sourdine te
spelen!
Kapitaal en arbeid blijken onver
zoenlijk. Voor de bezitters is het geld
nagenoeg de eenige waardemeter van
het leven geworden. De bezitloozen
probeeren zoo gauw mogelijk aan de
overzijde te geraken, en in afwach
ting is hun waardeloosheid een prik
kel voor hun instinktieve afkeer voor
de bezitters.
De arbeider is afkeerig van de rij
ken, doch tracht naar het bezit.
Sedert de aanbidding van het gou
den kalf is de mensch niet veran
derd. Nog steeds verkiest men le
veau d'orboven de twee steenen
tafelen van Sinaï. We veten met welk
resultaat!
Nochtans gelcove:*: in de gaaf
heid van den mensch. Het klasse-
instinkt schijnt veeleer accidenteel dan
essentieel. En het is de schuld der
maatschappelijke organisatie dat een
rijk kind zoowel als een arm weldra
met hun respektieve klasse-gebreken
opgroeien. Beider menschelijke waar
de bij de geboorte is identiek.
Iedereen zou nu denken dat men
be'de nieuwelingen derwijze zal op
voeden, dat rijk en arm alle vooroor-
deelen verliezen, om hun beider men
schelijke waarde een zelfde stijgende
lijn te doen volgen, om ze zoodoende
in het maatschappelijk raderwerk op
hun respektieve plaats in te schake
len.
Juist het tegenovergestelde gebeurt.
Hoofdzakelijk wat beiden dissocieert,
wat hen scheidt, wordt aangewakkerd
en ontwikkeld.
Het mag niet gezegd dat de school
deze rampzalige rol vervult. Veeleer
13EC333BS2SZB3Z2Q9B3ESSB33EE93BBSSSB3S2999R9EB!
Hier neven»:
Op de tribune bebben plaats ge
nomen: Z. Exc. Mgr. Van Roey,
Kardinaal; Z. Exc. Mgr. Micara,
Nuntius; Z. Exc. Mgr. Rasneur,
Bisschop van Doornik; een Ver
tegenwoordiger van Koning Leo
pold III, enz.
onder
LINKS De kroning van bet
O. L. Vrouwbeeld van Alsemberg,
Zondag 1.1. Plechtige ceremoniën
gingen gepaard met deze kroning.
RECHTS: De processie te dier
gelegenheid ingericht komt van de
trappen der kerk van O. L. Vrouw
van Alsemberg.
mag gezegd dat het ondertcijs dit
probleem onverlet laat. De sociale
roeping van de school is eenvoudig
embryonnair. Allereerst hoeven de
hersenen gevuld met encyclopedische
kennis. Voor de rest blijft geen tijd
meer over.
Maar daarna! Gewapend met de
vele klasse-vooroordeelen die ieder
van huis uit door lektuur, omgang,
enz. verzamelt worden de volwasse
nen in partijen ingedeeld. Het par
tijleven begint, niet het maatschap
pelijk. Er is zelfs geen maatschappe
lijk leven, omdat er geen sociale vor
ming bestaat.
Er wordt omgegaan met politieke
vrienden, gedacht en geredeneerd als
het partijblad, vaak gekocht bij oj
verkocht aan partijgenooten.
Alwie zich in een ander kamp be
vindt is de vijand. Verbroederingen,
verzoeningen loopen nooit boven het
officieele uit.
Aldus verloopt het leven, eenzijdig
en onvolledig. Het is alsof de specia
lisatie in de industrie ook de men
schen wil specialiseeren.
Deze is geboren als werkman, heeft
zijn leven lang getrouio zijn werk
volbracht, kende geen andere om
gang dan die van zijn werkmakkers,
en heeft niet eens zijn verheven
maatschappelijke waarde bevroed.
Waarom? Omdat de sociale opvoe
ding van het individu nul is vermits
de maatschappij zelf alle harmonie
mist.
De onverzoenbaarheid tusschen ka
pitaal en arbeid is meer fiktie dan
werkelijkheid, hoe scherp ook klasse-
vooroordeelen in het merg drongen.
Zoolang echter het partijleven de
tegenstelling tusschen beide elemen
ten aanvuurt, is er natuurlijk geen
sprake van verzoening. Wel kan een
opvallende sociale politiek remmend
werken op deze strijd; de strijd zelve,
het beginsel wordt niet weggenomen.
Er is echter een cement dat beide
begrippen bindend kan vereenigen.
Hoe imperatief ook de eisch om brood
wezen kan, toch is er een element
dat ons belangrijker en kategorischer
schijnt. De geestelijke waarden, waar
van het katholicisme de essentie is,
en die de voorrang verdienen op dc
materie, zijn de geschiktste en de-
gelijkste grondslag waarop én het
levensgebouw én de maatschappij
hoeven opgericht.
De geestelijke waarden, gemeen aan
ieder individu zijn een schitterend
terrein voor de uitroeiing van alle
klasse- of kastevooroordeel.
De dag, dat men begrijpen zal dat
het geld een ongeschikte maatschap
pelijke norm is, kan het vertrekpunt
wezen voor een grondige reorganisa
tie. Eer moet men niet beginnen. En
alle maatregelen die vroeger, nu oj
morgen genomen werden, worden oj
zullen worden zijn maakwerk.
De menschelijke natuur, roeping of
bestemming zijn zoo helder, zoo een
voudig en zoo verheven dat het be
droevend is te moeten aanschouwen
hoe er gezwoegd en gezweet wordt
om knoeiwerk voort te brengen.
Het is alsof men werkelijk het een
voudige niet zien kan noch vermag.
Men speelt het klaar maatschap
pijen op onwankelbaar evenwicht te
bestendigen. En de vaste evenwicht
stand ligt bij de hand en wordt ver
waarloosd.
Zeker de wereld is niet gevuld door
een enkele maatschappelijke vorm.
Ontelbare wereldjes liggen aan elkaar
gebonden. En dit bonte gewirwar is
niet eenvoudig om te ordenen. Maar
de sterrenwereld is duizendmaal
moeilijker om te regelen en die loopt
gesmeerd. Het is waar dat geen men-
schenhanden die goddelijke schepping
aangeraakt hebben.
Edoch de mensch zelf is toch een
schepsel Gods en het In terra pax
hominïbus bonce voluntatisklonk
toch niet enkel voor de herders van
het Bethlehemsche.
We dragen nog steeds de paradijs
vloek op onze schouders. Misschien
nog voor lang... voor heel lang.
Verboden nadruk.) Herwig.
issaaaaBazassaafcBBBtgassEasss
TER NAGEDACHTENIS VAN
DOLLFUSS
riet is Iedereen bekend hoe de Loge in Belgie een uiterste offensief
inzet tegen de Katholieke Scholen. Haar hoofdmannen, meestal voor
aanstaande leiders der liberale partij, schrikken er niet voor ttrug de
laagste middels te gebruiken.
Zoover gaan ze zelfs, dat ze geheel hun politieke en sociale over
tuiging over 't hoofd zien, om de socialisten, hun gezworen sociale vijan
den, als vrienden te begroeten, in den gemeenschappelijken strijd die
ze voeren wiUen tegen God en Kerk.
Antwerpen en 't Brusselsche gaven het hooge voorbeeld en dat
signaal vond zijn echo in het gansche land. In West-Vlaanderen werd
onder den druk der Loge den vollen strijd ingezet. En zooals het bij
die mannen veelal gaat, moeten zij zich maskeren, om de brave men
schen te verschalken.
Ze hebben een bond gesticht De Beschermingsbond der Officieele
School». Overal krijgt die zijn afdeelingen; ook te leper, Wervik, Pope
ringe zijn ze aan 't broeden. Betoogingen en meetingen worden belegd.
Weg met de Katholieke Schoolten bate der vrijzinnige Staatsschool
is de leuze.
Wilt gij daarvan klare bewijzen, ziehier:
Wil men van zijn hinders vrijzinnige lieden maken, beginne
men eerst met ze aan vrijzinnige scholen toe te vertrouwen. En
inzonder de liberalen, die mogen enkel één school kennen, de eenige
waar ieder zijn gedacht wordt geëerbiedigd. Leve de officieele
school!
Uit De Strijdliberaal blad leper, 16-6-'34.
Katholieken, hoe zullen wij positie nemen?
Deze is heel klaar, wij hebben slechts de lijn te volgen van
den Paus.
Hetgeen volgt is een uittreksel uit de Wereldbrief van Pius XI, over
«De Kristelijke Opvoeding der Jeugd»:
Daaruit volgt onvermijdelijk, dat de zoogenaamde onzijdige i
leeke-school, waaruit de godsdienst volstrekt gebannen is, alle groni
slagen der kristelijke opvoeding uiteenschokt en neerhaalt. Ee
dergelijke school is trouwens maar onzijdigin schijn, want i
feite is, of wordt zij echt goddeloos.
En voor degene die opwerpen dat in de Middelbare School Gods
dienstonderricht wordt gegeven (alhoewel niet verplichtend voor alle
leerlingen) vervolgen wij uit denzelfden Wereldbrief:
Ook de school waar weliswaar de voorschriften van ons heilig
geloof afzonderlijk aan katholieke kinderen worden onderwezen,
doch waar de meesters hun lessen geven aan katholieke en niet
katholieke kinderen samen kan geenszins worden geduld, VOORAL
NIET ALS ZE DE EENIGE IS DIE ALLEN VERPLICHT ZIJN TE
VOLGEN, x,
Het is dus niet voldoende, dat er godsdienstonderricht verstrekt
worde (al te karig meestentijds) opdat een school aan de rechten
van Kerk en Huisgezin beantwoorde, en goed genoeg zij om door
katholieke kinderen te worden bezocht. Daartoe immers wordt vol
strekt vereischt, dat alle onderricht en leering, en geheel de school-
inrichting, d.w.z. meesters, programma en boeken voor alle slag van
onderwijs met den waren kristelijken geest dóór en dóór bezield
zij, onder de leiding en 't moederlijk toezicht der Kerk. De Gods
dienst moet de grondslag en de bekroning zijn van gansch het
onderricht, niet enkel dus in de scholen voor lager, maar ook voor.
verder doorgezet onderwijs.
Het is volstrekt noodig om de woorden van Leo XIII te
gebruiken dat niet alleen op zekere uren de godsdienst aan de
jongelieden worde aangeleerd, maar dat de vorming ook overal
elders met een geest van geloof doortrokken zij. Faalt zulks, door
dringt en verwarmt die gewijde bezieling niet den geest van leeraren
en leerlingen, dan zal iedere wetenschap, hoe ze ook zij, bitter,
weinig baten en vaak zelfs heel wat nadeel berokkenen
Katholieken, weest paraat voor den strijd. Niet zooveel den strijd
tegen die doolaards, maar veeleer den strijd VOOR de Katholieke School
die naar de eigen woorden van den Paus SAMEN MET DE FAMILIE
EN DE KERK ÉÉN HEILIGDOM UITMAKEN; HET HEILIGDOM DER
KRISTELIJKE OPVOEDING.
Daarom zullen wij ons tot ons uiterste inspannen, en niets ontzien,
om dien heiligen strijd radikaal onverzettelijk door te voeren.
AVANTIS.
KSBBB9BBi3BBSSE93BBSIB93BEBBBBBIBBBH9BBSEBBE39II2BSBB3IS!9EB
OP ZONDAG 19 OOGST 1934.
300 Leden van den Oostenrijkschen
Jeugdbond «Jong Vaderland», die op
uitnoodiging van Mussolini hun verlof
in Italië doorbrengen, hebben in lmn
kamp een groot portret van Dollfuss uit
gesteld en met vlag en bloemen versierd.
laBBaBBBBBBBaBBBBBEaBBISSBaa
10.000 Doorfen
De kommunistische troepen in Chi
na hebben het Noorden van Foetsjau
bezet. Het kwam tot geweldige Mt-
singen met de regeeringstrcepen. Niet
min dan 10.000 mannen zijn bij de
gevechten gesneuveld.
izzsscaarssEssaaasBsaBSiaieeB
BELGISCHE FABRIEK VAN
CHICCREIWYPPELIER-TAFFIN
19 Augustus wordt weer een hoog
dag in Vlaanderens geschiedenis.
De IJzertoren wordt ditmaal vol
tooid met het vierde beeld van de
Vlaamsche IJzertragedie, De Boninge-
Van der Linden, het beeld van de
onwankelbare trouw in den dienst
voor Vlaanderen. Zegde De Boninge
niet in zijn subliem testament: «Voor
Vlaanderen heb ik alles veil gehad,
mijn duurbaar Vlaanderen dat ik
groot wilde en schoon in 't volle
bloeien van zijn eigene leven en
eigene ziel, in 't volle genieten van
zijn rechten! Ik heb het geluk ge-
had een weinig te mogen lijden
voor U, mijn Vlaanderen. Veel meer
had ik U willen schenken: een le-
ven, een gansche menschenlcven in
werk en liefde aan U toegewijd
en werd deze heerlijke geloofsbelij
denis niet doorschoten door den obus
die hem doodde, terwijl zijn edel of
ferbloed dit tragisch dokument rood-
kleurde
En Frans Van der Linden, deze
wakkere Vlaamsche inrichter, de ziel
van de ontwakende beweging in de
6" Legerafdeeling, die met zijn stu
diekring en werking zooveel deed
voor ons jongens, dichtte hij niet:
Waar ons Vlaander wordt belogen
Of met slijk besmeurd:
Slaat dan toe! Wie 't kan gedoogen
Heeft zijn eer verbeurd!
Deze twee prachtjongens, die in de
gevangenis terecht kwamen uit lief
de voor hun volk!
*Wij, de groote landverraders
moesten voort naar boeien en ker-
kers, om de groote misdaad: Vlaan-
deren te vrij, te diep, te hecht be-
mind te hebben zegt De Boninge,
in een zijner brieven: hoe tragisch
schoon
Het zijn deze prachtjongens die
Vlaanderen bij de XV0 Bedevaart zal
herdenken. Een gansch menschenle-
ven hadden ZIJ aan Vlaanderen wille*
schenken a