DE XV' IJZERBEDEVAART HET KRÜlS_VflH ASTI Naar welke school zend ik mijn kind? Geneest iCK?SVCT! KATHOLIEK WEEKBLAD VAN IEPER VLAANDERENS BEDEVAART NAAR L0URDES 1934 STORT 7,20 FRANK POLITIEKE KRONIEK Meditatie op het Sociaal thema De Vrijmetselarij krijgt haar dienaars in Vlaanderen De Kroning van Onze Lieve Vrouw van Alsemberg Geweldige Botsingen in CKINA VLAAMSCHE BEDEVAARDERS ZONDAG 12 OOGST 1934. - «DE HALLE» fcjlhcliïk Weekblad van leper Bureel: Boterstraat, 17, IEPER. ABONNEMENTSPRIJS VOOR 1 JAAR (per post) Binnenland 18,60 fr. Betfiseh Congo 35,fr. Frankrijk 85,fr. Alle andere landen £5,fr. SANSEJi V ANNESTE,PopiHn jf$ 2* JAAR. N 32. WEEKBLAD: 35 CENTIEMEN. TARIEF VOOR BE2ÏCHTFN: Kleine berichten per repel !,00 fr. berichten (minimum) 4.00 fr. 2 fr. toel. v. ter. met adr. t. bur. Berichten op 1* bl. per regel 2,50 fr. Berichten op 2* bl. per regel 1.75 fr. Rouwber. en Bedank, (min.) 5.00 fr. Te herhalen aankondigingen: prija op aanraag. 'Annonoen zijn vooraf te betslen en moeten tegen den Woensdag avond ingezonden worden. - K.elne berichten tegen den Donderdag noen. Tet FopeHngl N' t'osLheckrekenlng N' 15.5". Oj Verleden jaar 5 Oogst waren er honderdduizend menschen te BEAU- RAING. Van 29 November tot 3 Januari 1933, als om het Heilig Jaar in te retten, hadden daar plaats gehad, drie en dertig verschijningen. Het eindigde pas of het begon te BAN- jïEUX van 15-l-'33 tot 2-3-'33, acht rizioenen. Dan weer te Beauraing van 11 Juni tot 15 Oogst, Tilman Cöme 12 ver schijningen. Den 4 Oogst 1933 begon het te ONKERZELE. Het laatste woord is nog niet gezegd. We laten het oordeel over aan de H. Kerk en gebruiken het woord verschijningen slechts zooals de menschen oordeelen en zeggen. In Italië ls de uitspraak der bis schoppelijke kommissie over 't kruis van ASTI heel bevestigend geweest. Den 11 Oogst 1933, terwijl hier vol op het volk stroomde naar Beau raing. Onkerzele, enz... gebeurde er te ASTI, in Italië, ook een wonder bare zaak. In een gesticht waar eenige god vruchtige jonge dochters in gemeen schap leven als kloosterlingen, zag Maria Tartaglino een kruisbeeld bloe den, 1.1. z. dat er bloed vloeide uit de zijwonde. Het feit herbegon den 27 September later en verschillende getuigen, waaronder vier priesters, hebben het ook met eigen oogen kunnen bestatigen. Het kruis meet 52 cm. en het Cristusbeeld 21 cm. Woorden werden gehoord als deze: Zie mijn dochter, in welken toe stand mij de heiligschennissen heb ben gebracht... mijn bitter lijden wordt geheel hernieuwd! Zij voel de hoezeer het H. Hart beleedigd wordt door de groote zonden der menschen. Zij legde haren vinger op de wonde en hij was nat van bloed. ONDERZOEK Er werd door Mgr. den Bisschop van Asti een onderzoek ingesteld en op 23 Februari 1934 werd besloten dat de feiten echt waren. Een wetenschappelijk onderzoek werd door geneesheeren ingesteld, ook door professors der Hoogeschool van Turijn en het besluit was ook dat het waar menschenbloed was. Het kruis werd met de X-stralen onder zocht en geen bedrog werd ontdekt. Door dit mirakel schijnt de Ver losser op het einde van het Jubel jaar een boodschap te zenden aan de menschen om eerherstel en boete te vragen. Als uit een versche wonde vloeide bloed, tranen van een lijdend hart. Alsof het niet genoeg ware zijn hart te toonen, neen, menschen moe ten zien, tastbaar voelen met den vin ger lijk Thomas weleer, zoo beschil dert de Zaligmaker met versch bloed zijn eigen beeld, zijn eigen kruis! Meer dan veertigduizend bedevaar ders gingen meê in de processie waar in het wonderkruis gedragen werd. Het streng onderzoek sluit alle be drog uit; ze werden niet bedrogen en ze hebben niemand bedrogen. De dokters Trossallerie, Parato en nog een ander hebben de chemische ontleding gedaan en het getuigschrift ingediend, zonder zelf de herkomst te weten, zooals zij het dagelijks van de zieken doen. De Bisschop van Asti zei in zijn laatsten Vastenbrief: Willen de waarde loochenen van zulke getuigenissen ware de zonne loochenen in opendag! Het besluit dat de geloovigen moe ten de zonde vluchten, den beul die den gekruisten Jezus opnieuw bloe den doet. (Het is wonderbaar bloed, niet het bloed van Christus.) Het is een tee- ken van liefde te meer dat de Zalig maker aan de menschen heeft gege- gen; in plaats van de zondaars te bedreigen en te straffen, wekt Hij hun medelijden op en bedelt om be rouw en troost met te klagen en te bloeden voor hen. ANDERE KRUISEN Er zijn ook kruisen die niet bloe den maar ons doen bloeden, en we moeten daarvoor naar Asti niet gaan. We komen ze overal tegen, we kun nen ze niet ontloopen, geern of noö. Als wij die dagelijksche kruisjes aannemen, goed en geerne zelf, dan doen zij lijk menschen die wel ge komen zijn, ze keeren nog weer. Dat is juist de belooning voor deze gastvrijheid dat de gasten nog te rugkomen. En ze nemen nog een kennis meê, 't en komt niet op eentje, 't is de zoete inval, 't huis van Oostenrijk. Dat is juist de belooning van het eene kruisje wel onthaald, een an der komt meê en wordt ook goed aanvaard. Niemand wordt weggezonden en is er veel volk, er is veel leute inwen dig, er wordt op 't einde nog eens gezongen ook inwendig. De ziel geniet van de kruisjes en zingt meê. A. B. lEsaassHeaasasaBBiaBBHiDEBM t Oude schooljaar is achter den rug, en 't nieuwe daagt reeds op. Men staat voor de keuze van een school. De school slaat onverbiddelijk haar stempel op het verder leven van het kind: Uit de schoolopvoeding groeit zijn toekomst. Zij die beslissen over de school, beslissen ook over de toe komst van het kind. In die keuze dus mogen verstandige ouders zich niet laten leiden door de nukken en gril len van hun kind zelve, noch door zekere voordeelen van gemak of pro fijt, welke maar bijzaak zijn in zake opvoeding, en ten slotte nog uitdraai en tot nadeel of schande, wanneer ge enkele jaren verder telt. Het komt er op aan, in deze zaak van 't hoogste belang voor ouders en kinderen, zich alléén te laten leiden door deze gedachte: Wat wil ik en wat moet ik willen, dat mijn kinde ren ZIJN in de toekomst? Ziedaar de hoofdzaak. Al 't overige is slechts bijzaak. Ge zijt een geloovig mensch, een kristelijke huisvader, en terecht be kommerd met het lot van uw jon gen, van uw meisje. En ge zoudt mij zeggen: «Och kom, op vijf stappen van huis is een officieele school. De éérste de gereedste is wél genoeg, en de goedkoopste is misschien nog de beste.Of ge haalt kortweg de schouders op: 't Kan me weinig schelen WAT mijn kind leert en WAAR het leert, als het maar leert!». Weet ge wat ik U zeggen zou? 'k Zou U vragen waarom gij, ka tholieke huisvader, heelemaal anders redeneert en handelt, zoodra slechts de GEZONDHEID, d. i. de maag, van uw kind op het spel staat. Waarom zegt ge niet: «Toe jongen, smakelijk, 'n droge boterham is al wel genoeg, want 't profijtigste is 't beste! Waarom, ik vraag 't mij af, moet ge piekeren en besparen ten nadeele van de opvoeding de katholieke op voeding en opleiding! van uw kind, wanneer ge thuis bakker en been houwer zoo gemakke!binnen brengt, om den geneesli buiten te houden? En waarom dan zegt ge ook niet: Om het even WAT mijn jongen eet, gezonde of slechte kost (neutrale kost is toch gemeene fopperij), als hij maar eet! Hij zal eten, dat weet ge, want kinderen slokken alles binnen; maar ge zoudt later de ge broken potten duur betalen, en lee- ren, als 't te laat is, dat 't goed koopste zelden het beste is, doch om gekeerd: dat de beste waar ten slotte nog altijd is het profijtigste, het spaarzaamste, het voordeeligste. Welnu, het beste voor uw kind, ka tholieke huisvader, is de katholieke school. En het slechtste: de officieele neutrale, d. i. de godsdienstlooze school. Zij kost niet veel, 't is waar, doch voor katholieke kinderen deugt ze niet. De atmosfeer der schoolban ken en speelplaatsen in de onzijdige school kan niet samengaan met de gezonde lucht, waarin katholieke kin- ders leven moeten. Er zit en er loopt daar alles door mekaar. Datgene wat in den vromen huiskring met zooveel zorg en waakzaamheid werd behou den en opgebouwd, wordt er zoo vaak in 'n haai en 'n draai door «onzij dige» medemakkers stukgeslagen, of langzamerhand afgebroken, 't Zal U wat kosten om alles weder op te bou wen en de schade te herstellen! En WAT ze daar leeren in die neu trale scholen is slechte kost voor uw kind. «De zoogenaamde neutrale school, waaruit de godsdienst is bui tengesloten, is in strijd met de fun- damenteele beginselen der opvoeding. sBaQaaasBisBBflBBEEasssasiasziaEisd 28 OOGST—6 SEPTEMBER: trein over Paray-le-Monia, Never? Ars, Lyon, Lisieux. INLICHTINGEN Hoofdsekretariaat, Plein 13a, KORTRIJK UBMSBflBBBBEBBBEBBHSBïBHftRH. °P postcheckrekcning nummer 15.570 van V. SANSEN-VANNESTE, Poperinge, en on» blad wordt U wekelijks toegezonden "o nu tot Nieuwjaar. Abonnementsprijs voor FRANKKr JK firn nu tot einde Jaar: 14,00 fr. IIMS£fiSaBH£EKEa*xa32ZESSa& i doorzitten ':zonneslag ex - rne* uoatmn en7frank. In alle Apotheken Zulk een school is qverigens praktisch niet mogelijk, want in werkelijkheid wordt zij een godsdienstvijandige school.(Pius XI, Encycl. Divini il- lius Magistri.) Slechte kost, omdat juist het beste, het noodigste voed sel effenaf geweigerd wordt, alsof het niet bestond! Schadelijke opvoeding, vermits de grondslag van alle ern stige opvoeding weggecijferd wordt. En praktisch, antigodsdienstige op voeding. Wie zal immers in scholen aan ker kelijk toezicht onttrokken, waarbor gen en uitmaken, dat het onderwijs der godsdienstlooze school niet in strijd is met de katholieke geloofs- en zedenleer? Waar zijn de totaal neutrale leerboeken? Waar zijn de neutrale onderwijzers? Alsof, in elke klas, de leerlingen dezer scholen niet weten wie VOOR of TEGEN is! Geschiedenis en natuurwetenschap pen hebben onvermijdelijke contakt- punten met den godsdienst. Hoe wordt die stoffe behandeld in de handboe ken, en uiteengezet door de leeraars, in het lager, middelbaar en hooger onderwijs? Zal men hier den gods dienst uit de wetenschap snijden, zooals men een lap snijdt uit 'n frak? Boerenbedrog en vodderij, dat alle maal! Zoo spreekt Lenin, de bolsje wist der goddelooze school, en hij wist wat hij zei: In Rusland heeft men ten minste den moed vrij en vrank goddeloos op te voeden. Men spreekt hier nog van TEGEN- VERGIFT. Dit is dat fameus half uurke godsdienstles per week! 't Kan deugd doen zeker aan onzijdige kinderen, als tegen verg! ft voor de pest der neutraliteit. Ofschoon ver laagd tot een afzonderlijk leervak en dan nog facultatief en inge bracht als lapmiddel, kan dit drup peltje zedenleer niets dan goed doen aan hen, die nergens van God noch gebod te hooren krijgen. Maar 't re giem deugt niet voor katholieke kin deren. Wij hebben scholen, waar het ge- heele onderwijs, en de geheele in richting der school, onderwijzers, pro grams en boeken, in elk vak be- heerscht worden door den kristelij- ken geest. Want, zegt Leo XIII, het is noodig dat de geheele vorming den geur der kristelijke godsvrucht ade- me. Als deze adem de ziel van onder wijzers en leerlingen niet verwarmt en doordringt, zal men uit alle lee ring weinig nut trekken; dikwijls zelfs zullen daaruit niet geringe na- deelen volgen. Tot alle huisvaders, welke om een of andere reden geneigd zouden zijn hun kinderen naar de officieele school te zenden, zeggen we: Een kristelijk mensch moet consequent zijn in zijn levensbeschouwing. Uw huiskring is katholiek? Dus weze de opvoeding der school door en door katholiek! Laat de godsdienstlooze school aan de liefhebbers: «Daar worden de kie men van de volmaaktheid en de deugd verstikt, daar wordt een pest en geesel bereid voor het mensch- dom.(Leo XIII.) Laat de OFFICIEELE school aan de zoogenaamde onzijdige menschen. Deze geven slechte kost aan hun kin deren, en sleuren dan den geneesheer bij om de kwaal te genezen. Zij die klaar zien, zelfs onder andersdenken den, zenden hun kinderen naar de katholieke school, en ze weten waar om! Voor alle Katholieken weze de leus: KATHOLIEKE OPVOEDING, VOOR HEEL DE KATHOLIEKE JEUGD, OP KATHOLIEKE SCHOLEN. Het Marxisme mag een voornaam wapenfeit op zijn blazoen brodeeren en wel namelijk de erkenning van de arbeidersklasse als integreerend deel der maatschappij, doch daarmee moest ook zijn rol uitgespeeld zijn. Als het laatste materiaal aangebracht is, wordt er begonnen aan de opbouw van het huis. En vermits met de ar beidersklasse alle sociale elementen voorhanden waren, moest er onmid dellijk uitgezien wordca naar de kon- struktie. De architekt bleef echter achter wege. In plaats van al de elementen in de architektuur te versmelten en te harmonieeren, liet het liberaal- individualisme vrijen teugel aan de konstruktieve materialen, zoodat het eene element het andere probeerde te verdringen. Steekt eens metsers, timmerlui, plakkers, elektriekers, enz. samen voor den bouw van een huis, zonder plan, noch leding, noch be paalde bevoegdheid. 7,e houden het geen 24 uren samen uit, en het huis blijft in gebreke. Eenerzijds weigerde het kapitaal de essentieele bouwwaar-:'z van het pro letariaat te erkennen en anderzijds weigerde de arbeidersr.,assa een plaats aan het bezit. Dit wederzljdsch cnbegrip is de schuld van al de soc::le mizeries. In dergelijke omstandigheden is harmo nie onmogelijk. Ze -al zelfs nooit mogelijk zijn indien het huidige spel der politieke partijen voortduurt. Ze vinden trouwens hun bestaansrecht in deze tegenstellingZoolang er es sentieel arbeiderspartijen bestaan, zullen er als tegengewicht belangen- formaties opgericht worden, of om gekeerd zoolang het kapitaal de eer ste viool speelt, zal de arbeid pro- beeren orkestmeester te geraken. Wat beteekent de volmacht anders dan een neutralisatie van deze strijd, die verplicht wordt in sourdine te spelen! Kapitaal en arbeid blijken onver zoenlijk. Voor de bezitters is het geld nagenoeg de eenige waardemeter van het leven geworden. De bezitloozen probeeren zoo gauw mogelijk aan de overzijde te geraken, en in afwach ting is hun waardeloosheid een prik kel voor hun instinktieve afkeer voor de bezitters. De arbeider is afkeerig van de rij ken, doch tracht naar het bezit. Sedert de aanbidding van het gou den kalf is de mensch niet veran derd. Nog steeds verkiest men le veau d'orboven de twee steenen tafelen van Sinaï. We veten met welk resultaat! Nochtans gelcove:*: in de gaaf heid van den mensch. Het klasse- instinkt schijnt veeleer accidenteel dan essentieel. En het is de schuld der maatschappelijke organisatie dat een rijk kind zoowel als een arm weldra met hun respektieve klasse-gebreken opgroeien. Beider menschelijke waar de bij de geboorte is identiek. Iedereen zou nu denken dat men be'de nieuwelingen derwijze zal op voeden, dat rijk en arm alle vooroor- deelen verliezen, om hun beider men schelijke waarde een zelfde stijgende lijn te doen volgen, om ze zoodoende in het maatschappelijk raderwerk op hun respektieve plaats in te schake len. Juist het tegenovergestelde gebeurt. Hoofdzakelijk wat beiden dissocieert, wat hen scheidt, wordt aangewakkerd en ontwikkeld. Het mag niet gezegd dat de school deze rampzalige rol vervult. Veeleer 13EC333BS2SZB3Z2Q9B3ESSB33EE93BBSSSB3S2999R9EB! Hier neven»: Op de tribune bebben plaats ge nomen: Z. Exc. Mgr. Van Roey, Kardinaal; Z. Exc. Mgr. Micara, Nuntius; Z. Exc. Mgr. Rasneur, Bisschop van Doornik; een Ver tegenwoordiger van Koning Leo pold III, enz. onder LINKS De kroning van bet O. L. Vrouwbeeld van Alsemberg, Zondag 1.1. Plechtige ceremoniën gingen gepaard met deze kroning. RECHTS: De processie te dier gelegenheid ingericht komt van de trappen der kerk van O. L. Vrouw van Alsemberg. mag gezegd dat het ondertcijs dit probleem onverlet laat. De sociale roeping van de school is eenvoudig embryonnair. Allereerst hoeven de hersenen gevuld met encyclopedische kennis. Voor de rest blijft geen tijd meer over. Maar daarna! Gewapend met de vele klasse-vooroordeelen die ieder van huis uit door lektuur, omgang, enz. verzamelt worden de volwasse nen in partijen ingedeeld. Het par tijleven begint, niet het maatschap pelijk. Er is zelfs geen maatschappe lijk leven, omdat er geen sociale vor ming bestaat. Er wordt omgegaan met politieke vrienden, gedacht en geredeneerd als het partijblad, vaak gekocht bij oj verkocht aan partijgenooten. Alwie zich in een ander kamp be vindt is de vijand. Verbroederingen, verzoeningen loopen nooit boven het officieele uit. Aldus verloopt het leven, eenzijdig en onvolledig. Het is alsof de specia lisatie in de industrie ook de men schen wil specialiseeren. Deze is geboren als werkman, heeft zijn leven lang getrouio zijn werk volbracht, kende geen andere om gang dan die van zijn werkmakkers, en heeft niet eens zijn verheven maatschappelijke waarde bevroed. Waarom? Omdat de sociale opvoe ding van het individu nul is vermits de maatschappij zelf alle harmonie mist. De onverzoenbaarheid tusschen ka pitaal en arbeid is meer fiktie dan werkelijkheid, hoe scherp ook klasse- vooroordeelen in het merg drongen. Zoolang echter het partijleven de tegenstelling tusschen beide elemen ten aanvuurt, is er natuurlijk geen sprake van verzoening. Wel kan een opvallende sociale politiek remmend werken op deze strijd; de strijd zelve, het beginsel wordt niet weggenomen. Er is echter een cement dat beide begrippen bindend kan vereenigen. Hoe imperatief ook de eisch om brood wezen kan, toch is er een element dat ons belangrijker en kategorischer schijnt. De geestelijke waarden, waar van het katholicisme de essentie is, en die de voorrang verdienen op dc materie, zijn de geschiktste en de- gelijkste grondslag waarop én het levensgebouw én de maatschappij hoeven opgericht. De geestelijke waarden, gemeen aan ieder individu zijn een schitterend terrein voor de uitroeiing van alle klasse- of kastevooroordeel. De dag, dat men begrijpen zal dat het geld een ongeschikte maatschap pelijke norm is, kan het vertrekpunt wezen voor een grondige reorganisa tie. Eer moet men niet beginnen. En alle maatregelen die vroeger, nu oj morgen genomen werden, worden oj zullen worden zijn maakwerk. De menschelijke natuur, roeping of bestemming zijn zoo helder, zoo een voudig en zoo verheven dat het be droevend is te moeten aanschouwen hoe er gezwoegd en gezweet wordt om knoeiwerk voort te brengen. Het is alsof men werkelijk het een voudige niet zien kan noch vermag. Men speelt het klaar maatschap pijen op onwankelbaar evenwicht te bestendigen. En de vaste evenwicht stand ligt bij de hand en wordt ver waarloosd. Zeker de wereld is niet gevuld door een enkele maatschappelijke vorm. Ontelbare wereldjes liggen aan elkaar gebonden. En dit bonte gewirwar is niet eenvoudig om te ordenen. Maar de sterrenwereld is duizendmaal moeilijker om te regelen en die loopt gesmeerd. Het is waar dat geen men- schenhanden die goddelijke schepping aangeraakt hebben. Edoch de mensch zelf is toch een schepsel Gods en het In terra pax hominïbus bonce voluntatisklonk toch niet enkel voor de herders van het Bethlehemsche. We dragen nog steeds de paradijs vloek op onze schouders. Misschien nog voor lang... voor heel lang. Verboden nadruk.) Herwig. issaaaaBazassaafcBBBtgassEasss TER NAGEDACHTENIS VAN DOLLFUSS riet is Iedereen bekend hoe de Loge in Belgie een uiterste offensief inzet tegen de Katholieke Scholen. Haar hoofdmannen, meestal voor aanstaande leiders der liberale partij, schrikken er niet voor ttrug de laagste middels te gebruiken. Zoover gaan ze zelfs, dat ze geheel hun politieke en sociale over tuiging over 't hoofd zien, om de socialisten, hun gezworen sociale vijan den, als vrienden te begroeten, in den gemeenschappelijken strijd die ze voeren wiUen tegen God en Kerk. Antwerpen en 't Brusselsche gaven het hooge voorbeeld en dat signaal vond zijn echo in het gansche land. In West-Vlaanderen werd onder den druk der Loge den vollen strijd ingezet. En zooals het bij die mannen veelal gaat, moeten zij zich maskeren, om de brave men schen te verschalken. Ze hebben een bond gesticht De Beschermingsbond der Officieele School». Overal krijgt die zijn afdeelingen; ook te leper, Wervik, Pope ringe zijn ze aan 't broeden. Betoogingen en meetingen worden belegd. Weg met de Katholieke Schoolten bate der vrijzinnige Staatsschool is de leuze. Wilt gij daarvan klare bewijzen, ziehier: Wil men van zijn hinders vrijzinnige lieden maken, beginne men eerst met ze aan vrijzinnige scholen toe te vertrouwen. En inzonder de liberalen, die mogen enkel één school kennen, de eenige waar ieder zijn gedacht wordt geëerbiedigd. Leve de officieele school! Uit De Strijdliberaal blad leper, 16-6-'34. Katholieken, hoe zullen wij positie nemen? Deze is heel klaar, wij hebben slechts de lijn te volgen van den Paus. Hetgeen volgt is een uittreksel uit de Wereldbrief van Pius XI, over «De Kristelijke Opvoeding der Jeugd»: Daaruit volgt onvermijdelijk, dat de zoogenaamde onzijdige i leeke-school, waaruit de godsdienst volstrekt gebannen is, alle groni slagen der kristelijke opvoeding uiteenschokt en neerhaalt. Ee dergelijke school is trouwens maar onzijdigin schijn, want i feite is, of wordt zij echt goddeloos. En voor degene die opwerpen dat in de Middelbare School Gods dienstonderricht wordt gegeven (alhoewel niet verplichtend voor alle leerlingen) vervolgen wij uit denzelfden Wereldbrief: Ook de school waar weliswaar de voorschriften van ons heilig geloof afzonderlijk aan katholieke kinderen worden onderwezen, doch waar de meesters hun lessen geven aan katholieke en niet katholieke kinderen samen kan geenszins worden geduld, VOORAL NIET ALS ZE DE EENIGE IS DIE ALLEN VERPLICHT ZIJN TE VOLGEN, x, Het is dus niet voldoende, dat er godsdienstonderricht verstrekt worde (al te karig meestentijds) opdat een school aan de rechten van Kerk en Huisgezin beantwoorde, en goed genoeg zij om door katholieke kinderen te worden bezocht. Daartoe immers wordt vol strekt vereischt, dat alle onderricht en leering, en geheel de school- inrichting, d.w.z. meesters, programma en boeken voor alle slag van onderwijs met den waren kristelijken geest dóór en dóór bezield zij, onder de leiding en 't moederlijk toezicht der Kerk. De Gods dienst moet de grondslag en de bekroning zijn van gansch het onderricht, niet enkel dus in de scholen voor lager, maar ook voor. verder doorgezet onderwijs. Het is volstrekt noodig om de woorden van Leo XIII te gebruiken dat niet alleen op zekere uren de godsdienst aan de jongelieden worde aangeleerd, maar dat de vorming ook overal elders met een geest van geloof doortrokken zij. Faalt zulks, door dringt en verwarmt die gewijde bezieling niet den geest van leeraren en leerlingen, dan zal iedere wetenschap, hoe ze ook zij, bitter, weinig baten en vaak zelfs heel wat nadeel berokkenen Katholieken, weest paraat voor den strijd. Niet zooveel den strijd tegen die doolaards, maar veeleer den strijd VOOR de Katholieke School die naar de eigen woorden van den Paus SAMEN MET DE FAMILIE EN DE KERK ÉÉN HEILIGDOM UITMAKEN; HET HEILIGDOM DER KRISTELIJKE OPVOEDING. Daarom zullen wij ons tot ons uiterste inspannen, en niets ontzien, om dien heiligen strijd radikaal onverzettelijk door te voeren. AVANTIS. KSBBB9BBi3BBSSE93BBSIB93BEBBBBBIBBBH9BBSEBBE39II2BSBB3IS!9EB OP ZONDAG 19 OOGST 1934. 300 Leden van den Oostenrijkschen Jeugdbond «Jong Vaderland», die op uitnoodiging van Mussolini hun verlof in Italië doorbrengen, hebben in lmn kamp een groot portret van Dollfuss uit gesteld en met vlag en bloemen versierd. laBBaBBBBBBBaBBBBBEaBBISSBaa 10.000 Doorfen De kommunistische troepen in Chi na hebben het Noorden van Foetsjau bezet. Het kwam tot geweldige Mt- singen met de regeeringstrcepen. Niet min dan 10.000 mannen zijn bij de gevechten gesneuveld. izzsscaarssEssaaasBsaBSiaieeB BELGISCHE FABRIEK VAN CHICCREIWYPPELIER-TAFFIN 19 Augustus wordt weer een hoog dag in Vlaanderens geschiedenis. De IJzertoren wordt ditmaal vol tooid met het vierde beeld van de Vlaamsche IJzertragedie, De Boninge- Van der Linden, het beeld van de onwankelbare trouw in den dienst voor Vlaanderen. Zegde De Boninge niet in zijn subliem testament: «Voor Vlaanderen heb ik alles veil gehad, mijn duurbaar Vlaanderen dat ik groot wilde en schoon in 't volle bloeien van zijn eigene leven en eigene ziel, in 't volle genieten van zijn rechten! Ik heb het geluk ge- had een weinig te mogen lijden voor U, mijn Vlaanderen. Veel meer had ik U willen schenken: een le- ven, een gansche menschenlcven in werk en liefde aan U toegewijd en werd deze heerlijke geloofsbelij denis niet doorschoten door den obus die hem doodde, terwijl zijn edel of ferbloed dit tragisch dokument rood- kleurde En Frans Van der Linden, deze wakkere Vlaamsche inrichter, de ziel van de ontwakende beweging in de 6" Legerafdeeling, die met zijn stu diekring en werking zooveel deed voor ons jongens, dichtte hij niet: Waar ons Vlaander wordt belogen Of met slijk besmeurd: Slaat dan toe! Wie 't kan gedoogen Heeft zijn eer verbeurd! Deze twee prachtjongens, die in de gevangenis terecht kwamen uit lief de voor hun volk! *Wij, de groote landverraders moesten voort naar boeien en ker- kers, om de groote misdaad: Vlaan- deren te vrij, te diep, te hecht be- mind te hebben zegt De Boninge, in een zijner brieven: hoe tragisch schoon Het zijn deze prachtjongens die Vlaanderen bij de XV0 Bedevaart zal herdenken. Een gansch menschenle- ven hadden ZIJ aan Vlaanderen wille* schenken a

HISTORISCHE KRANTEN

De Halle (1925-1940) | 1934 | | pagina 1