PUROL "WIJ GROOTE BETOOGING KATHOLIEK WEEKBLAD VAN IEPER IK BEN K0N1NQ oudl Uw handen zacht Huldsbetcoging te Leuven aan Mgr Sencia Da Besluitwetten voor den Middenstand zijn verschenen UURTABEL AUTOBUSSEN STORT 2 FRANK AAN ONZE INZENDERS Het bloempje van Koekelberg fONDAG 28 OKTOBER 1934 WEEKBLAD: 35 CENTIEMEN. 2' JAAR. l? U «DE HALLE» Katholiek Weekblad Tan leper Bureel: Boterstraat, 17, IEPER. ABONNEMENTSPRIJS VOOR 1 JAAR (per post) Binnenland 18,i>0 (r. Belgisch Congo 35,tr. Frankrijk 35,tr. Alle andere tanden 55,Ir. WllgèWH 6ANSEN VANNESTE, PoperingA TeL Poperfng? N' tostcheckrekening N' 15.570^ TARIEF VOOR BERICHTEN: Kleine berichten per regel 1 r3 tr. Kleine berichten (minimum) 4 (0 tr. 2 tr. toel. v. bar. met adr. t. fcvr. Berichten op 1* bl. per regel 2,50 fr. Berichten op 2* bl. per regel 1,75 Ito ut,-je r. en Bedank, (min.) 5.00 Ir. Te herhalen aankondigingen: Ijj prijs op aanraas. 'Annonoen rijn vooraf te betaler, en moeten tegen den Woensdag avond ingezonden worden. - K.eir.e berichten tegen den Donderdag noen. Joa. XVIII, 37. Het klonk als een plechtige bevestiging, dit woord van Jezus, voor den laffen Pi latus... Als een triomfkreet... Ongehoord! Een Veroordeelde die zich Koning noemt. Geen alledaagsch gebeu ren, voorwaar. Daarom ook juist wilde Pilatus na dat hij hierover van de Joden gehoord had Hem afzonderlijk spreken, om nu toch eens in atlen ernst te vragen of Hij het niet Zijn Koninkrijk werke lijk meende. Ergo Rex es tu? «Gij zijt dus Koning? «Tu dicis...» «Inderdaad, Koning ben Ik. Daartoe ben Ik geboren én daar toe ben Ik in de wereld gekomen, om voor de Waarheid te getuigen. Al wie uit de Waarheid is, luistert naar Mijn Stem Daar had Pilatus zich nu maar niet tan verwacht Hij, de Romein, de twijfelaar, die alleen maar belang stelde in wapenge kletter en machtsvertoon... Voor wie de Waarheid kon overwonnen worden door legioenen, hij verstond Christus niet. Zijn Goddelijke Aangeklaagde had hem zoo pas gezegd dat Hij Koning was zon der legioenen, en dat had Pilatus ook niet begrepen... En of bet Christus ernst was!!... Hij zou Koning worden. Doch Hij w ilde geen 'slaven onderwerpen: er waren er genoeg over de wereldmenschen millioenen d;e bukten onder de zware vuist van het met ijzer gepantserde Rome... maar die alleen er op uit waren hun banden te verbreken... en die in het diepst van hun hart hun tyrannen haatten!... Hij wilde vrije menschen: Vrij1 die hun Koning zouden beminnen. Vrije onderdanen, onder een zoet juk Vrij van de zonde en van de kwel lende banden van het lagere Vrij van de dwaalleer van het veel godendom dat in de heidensche landen den heidenen zelf walgde, of vrij van de kleinzielige muggenzifterij der Jood- sche Rabbijnen Hij wilde de vrijheid van de kinderen Gods„. En die vrijheid kon alleen komen door dr Waarheid!... Niet door het compromis van dwaal- leeren zou de mensch zijn vrijheid her overen... maar door de getrouwheid aan de Waarheid die God den menschen zou metledeelen door Christus. Dit zei Wel de diepere bcteekenis van Christus' Wo -d geweest zijn toen Hij Zijn Koning:'cp grondvestte op de ver kondiging van de Waarheid... «Ego sum Veritas» «Ik ben de Waarheid»... Het kan zijn nut hebben aan die ?u- li'icms eenheid van Jezus' Zending te her inneren, nu we dreigen ten onder te gaan zoo wc gaan gelooven aan de waarheid en deugdelijkheid van zooveel mensche- lijke leerstelsels... Heeft de geschiedenis ons dan niets geleerd Zijn niet de wijsgeerige stelsels dezer ■wereld ook met de koninkrijken dezer wereld vergaan?... Wat is er overgebleven van de vele waarhedendie ons de Grieksche en Komeinsche wijsgeeren hebben medege deeld?... Ze zijn alleen gebleven voor zoover ze «DE Waarheid» hebben benaderd!... Hoe vermetel was het dan niet toen de Rationalistische XIXs eeuw «de We tenschap» tegen het Geloof wilde uit spelen... Voor wie Christen was kon over den uitval van dezen alleszins ongelijken strijd niet de minste twijfel bestaan; eti voor ieder, ook voor wie niet wil ge looven, maar eenvoudig met zijn tijd wil meegaan is het thans een uitgemaakte zaak dat de materialistische wetenschap heeft uitgediend. Alleen wie, als Pilatus, nog schokschou derend toestaart en voor de wereldver- dwazing de oogen sluit, om zich van de meest beangstigende problemen met een minachtenden spotlach af te maken, kan dezen Romein nog nazeggenWat is Waarheid? Wie het recht voorheeft grijpt naar de Waarheid!... Velen zoeken ze, helaas, maar vinden ze niet! Vrijheid 1 is de leuze van velen en ze dienen in knechtschap den Mammon on der alle vormen... Idealisten zijn er enkele... maar hun vooroordeelen beletten hun het Christen ideaal te benaderen. Toch -ligt voor hen de weg open, in dien ze doormarcheeren en werkelijk de Waarheid beminnen... Al wie uit de Waarheid is luistert naar mijn stem Christenen, luisteren wij naar Christus' Stem 1 Wij hebben de Waarheid van 't Chris ten Geloof vernomen van toen we nog stamelden en de woorden van onzen ge- zegenden Cathechismus leerden, wellicht zonder goed te begrijpen... Hebben we die Waarheid later beleefd, in geheel ons leven? Niet voor ons ge weten, alleen, maar ook voor ons ge weten tegenover onze broeders, tegen over de gemeenschap?... Hebben we niet dikwijls die woorden verdoezeld of eenvoudig weg verloo chend?... Zou wellicht niet hierin de reden te vinden zijn van de noodzakelijkheid om Christus' I.cer, Zijn Waarheid op den troon te verheffen? 1 We hebben te lang verdoezeld wat waar was 1 Er werd ons door valsche profeten ge zegd dat we verdraagzaam moesten zijn tegenover dwaalleer, en Christus had het ons anders geleerd toen Hij zei dat er tusschen Hem en Belial niets gemeens was 1... Waar bleef dan Zijn Koningschap?... Eens dat de Waarheid van voor de oogen der menschen was weggenomen, zou ze ook uit hun harten verdwijnen en zoo rees het ongeloof machtig... triomfeerend bijna... Maar we willen terugwinnen wat wij door onze schuld voor Christus hebben verloren. Het ware een ketterij -dit getuig den de Encyclieken van de Pausen her haaldelijk den Evangelietekst van Joa. XVIII, 36, waar Christus zegt tot Pilatus; «Mijn Koninkrijk is van deze w ereld niet...zoo te begrijpen dat we Christus' Koningschap uit de wereld ver bannen... Alleen heeft Hij geen Aardsche Rijk gewild, maar Hij wil wel een Goddelijk Rijk op aarde... Geen rijk door menschenhanden alleen opgebouwd: met menschelijke kracht en menscheliike middelen, maar een rijk grootcr dan menschenwerk, overlevend aan alle koninkrijken en vorstenHet Rijk van de Eeuwige Waarheid... Daarom moeten we dit Feest van Chris tus' Koningschap vieren door het daad werkelijk beleven van ons Geloof... Christus wil heerschen over ons ver stand: door van ons op te eischen ne derige gehechtheid aan Zijn Dogma's. Hij wil heerschen over ons hart... door de aantrekkelijkheid van Zijn onverwin- bare Liefde die tot wederliefde dwingt. Hij wil heerschen over onzen wildoor van ons te eischen dat we steunend op ons Geloof ook onzen levenswandel vrij willig naar Zijn Wet schikken. Hij wil dit alles voor ons allen... te genover allen. Tegenover ons zelf, in het diepst van ons gemoed, moeten we dit Koningschap erkennen. In onze Families, door het naleven van Gods Wet. In onze betrekkingen met onzen naaste met de heele wereld in ons publiek leven, door de fierheid waarmede we ons Geloof belijden en... beleven. Dit is de bcteekenis van Christus' Ko ningschap niet minder dan de volledige beleving van Gods wet, verkondigd op Sinat, door Christus gepredikt en in Christus beleden... «Gij zult uwen God aanbidden uit geheel uw hart, uit geheel uw ziel, uit al uw krachten»... Zoo we dit gebod in zijn verste gevolg trekkingen naleven, dan wordt Christus Koning, niet alleen over ons, maar ook over de heele wereld 1 Want wie God uit HEEL zijn hart bemint brengt Hem ook aan anderen 1 IH!»a''J!£?5!E?*»:*SB3SBXB29Sa!9SafilB5Ee£a2353SZ£5iiE!ISEB&iï]E28fiE UITBREIDING VAN KREDIET VOOR AMBACHTSMATERIAAL, KLEIN BEROEP EN MIDDENSTAND De lang verbeide volmachtsbesluiten betreffende den middenstand zijn ver schenen in het Staatsblad. Ze zijn ten ge- telle van drie: Het eerste houdt uitbreiding van de betten betreffende het krediet voor am- b^chtsmateriaal. Het bepaalt het geheele bedrag voor den waarborg van een goéd terloop van het krediet voor het am- bachtsmateriaal op 50 millioen. Het t weeds besluit houdt een nieuwe uitbreiding van de wet betreffende het kleinberoepskrediet. Het bepaalt op 150 uiillioen het geheel bedrag van den waar- uorg voor een goed verloop van het klein- be.'oepskrediet. Het derde voorziet de oprichting van ten tijdelijk kredietfonds ten behoeve lan den middenstand. Deel van dit tijde- b;k kredietfonds is, bijkomende krediet- Semakkalijkheden te verleenen aan de kleine en middelmatige ondernemingen. Het wordt ingericht met een kapitaal van 50 miiiioan, waarvan ten minste 49 t. h. bij de slichting wordt gestort. De verbin tenissen mogen nooit 350.000.0CO over- schreiden. Het werdt beheerd door een be- k'Jurskomiteit, waarin vertegenwoordi gers zetelen van de Spaarkas, de Nationa le Eank, de Hocfdkas voor klein beroeps krediet. de Ministeriën van Financiën en Ekcnomische Zaken. COK BELASTINGVERLICHTING Aan den anderen kant werd door den 'Minister van Financiën een vierde besluit Medegedeeld. Dit houdt belastingverlichting ten bate 'ua het klein beroepskrediet en van het krediet voor de ambachtsbewerktuiging. Deze verlichtingen slaan vooreerst op le reehtstreeksche belastingen en op de Mkechtstreeksche, die drukken op som- M'd organismen voor middenstandskre- flieg Wat betreft de zegelrechten, worden de kusten voortvloeiende uit geringe verrich- 'Mgen eveneens merkelijk verlicht. la zake registratierechten komt er een l'-it recht van 15 fr. in plaats van de J30 t. h. thans gevorderd voor de ver- hr.ding van handelsfondsen en voor het ^stigen van het voorrecht van den ver sper van gereedschap. DE TAKS OP DE RE1SPASSEN GEWIJZIGD £sa beLuit is ook verschenen met wij zigingen aan het stelsel van taksen op de reispassen. Een pas voor twee jaar kost thans 200 fr., en voor 30 dagen 25 fr. De pas voor 30 dagen zal vervangen worden door een voor drie maanden die 50 fr. zal kosten. De pas voor twee jaar blijft gehand haafd maar wanneer de vrouw met haar echtgenoot reist, moet zij ICO fr. betalen. Voor een kind beneden de vijftien jaar zal men 10 frank betalen. Bijzondere schikkingen zijn voorzien voor de groote gezinnen. {■■■BBB39BBBBBEBB3BRI9BQBB39 We geven heden Uurtabel der Autobus- lijnen onzer streek. Dit kan voor al onze Lezers van veel nut zijn. We raden dus aan, deze uit te knippen en uit te hangen of aan de hand weg te leggen. lBB93S335!B9&llHlg8BgSB31&2SaiS op postcheckrekening nummer 15.570 van V. SANSEN-VANNESTE, Poperinge, en ons blad wordt U wekelijks toegezonden van nu tot Nieuwjaar. Abonnementsprijs vcor FRANKK/JK van nu tot einde jaar: 6,30 fr. iBBBSBSiSBBSBBBBEaSitSaSBaaSSB met Purol Ull Harde, ruwe of gesprongen handen worden in één nacht, gaaf en zacht met 't Beste voor de handen. Poos 4 en V/i fr^In alle Apotheken. Aanstaarde week komt Allerheiligen den Donderdag. We vragen dringend aan alle Berichtgevers en Inzenders van Berichten, Verkoopingen, Aankondigin gen, enz. hunne bijdrage den DINSDAG avond ter post te willen bestellen. Enkel laatste gebeurtenissen mogen ons den Vrijdag toekomen. Waarvoor dank bij voorbaat. 3BB&0BB35SB259BrB32IBB2r!S23B£ EEN DER OUDSTE VROUWTJES VAN BELGIE Mevrouw Fransiska C'.oet-Neirinck. uit Izegem, gaat op haar 102e jaar! Nim mer kende deze nog kloeke vrouw een ernstige ziekte. Zij is gebouwd om het ouderdomsrekord van ons land te ver- Het nog ven gezondheid strjlend oudje. IJHHSÏSÏÏHaïaaEBSSKLlL-aDaaiSÏIE w Op heden Zondag 28 Oktober feest van Kristus-Kcning heeft de verkoop plaats van het Bloempje van Koekelb/i-g ten voordeele van het oprichten der Na tionale Basiliek van Kcekelberg. Deze verkoop werd c en eerste maal in gericht in 1032, op ..zeek van Zijn Emi nentie Kardinaal Van Rcey en Hun Hoog waardige Excellenties de Bisschoppen van Eelgië en toevertrouwd aan het V. J. V. K. A. (Vrouwelijk Jeugdverbond voor Ka tholieke Actie). Door de zorgen der versch'llende spe cialisaties van het V. J. V. K. A. wordt op het Krlstus-Koningfeest het wit-roode bloempje in el de parcchies van het lanc' te koop aangeboden. Alie katholieken zullen er zeker aar houden, lijk vorige jaren, hun liefde tot het H. Hart tedrewijeen en hun wil open baar belijden, Kristus te z"-n heerschen in de maatschappij door het feest meê te vieren en fler het bloempje van de Basi liek te dregen. De geestelijke overheid verlangt dat op dien dag niets anders aan de kerk worde verkocht. iaaHSlSISHESSaaSÏÏÏBSEÏlEïaSSaSE SCHERF NS VOOR DE RADIO Scherens, ons nationaal «Poeske», we reldkampioen in dc snelheid, is niet al leenlijk een w ielrijdcrkampiocn maar ook een artist op den accordeon. Over enkele dagen uaf hij enkele aria's ten gehoore voor Radio Schaarbeek. Hier hebben wij hem tusschen een paar aria's in, in ge zelschap van den speaker van den post. IBBBaBSSBXBBBBESBBSESBaBBiaS LEENING DER VERWOESTE GEWESTEN 5% 1923 De volgende loten zijn uitkeerbaar met R. 388593 Nr 1 R. 237502 Nr 1 winnen 100.009 frank, R. 23953 Nr 4 R. 190145 Nr 5 R. 189130 Nr 5 winnen 59.000 frank. De volgende reeksen winnen 10.000 frank: R. 246590 Nr 4 R. 161908 Nr 4 R. 6519 Nr 5 R. 55885 Nr 2 R. 355598 Nr 3 R. 139555 Nr 4 R. 113115 Nr 4 R. 26892 Nr*4 R. 203757 Nr 2 R. 8281 Nr 4 R. 34982 Nr 5 R. 196752 Nr 1 R. 387695 Nr 2 R. 332713 Nr 1 R. 281597 Nr 2. De andere nummers dezer reeksen zijn uitkeerbaar met 550 frank. TREKKING DER BINNENLANDSCHE LEENING 5 T. H. 1332 Donderdag morgen had de 32" trekking ning 5 t. h. 1932. Reeks 176423 wint 250.000 frank. De 33 volgende reeksen zijn betaalbaar plaats van de Binnenlandsche Premielee- met 25.030 frank: 100578 102289 103500 107275 113897 151854 153382 1/0347 18b430 195914 202*774 203222 203545 215940 223255 234334 246884 249435 249908 254705 256000 257308 264154 265293 269121 276244 281035 282251 285727 290802 292451 292525 292886 Iedere obligatie bchoorende tot een der uitgetrokken reeksen heeft recht op een tiende van het lot toegekend aan de reeks waartoe zij behoort POLITIEKE KRONIEK Voor ons Is de politiek een acci dent geen levenskwestie. Ons is het niet te doen om op een podium te springen, te roepen en te tieren, massa's te leiden of te misleiden, zelfs niet ter wille vah onze jeugd. Juist omdat we de generatie van vandaag zijn, omdat we nu jong zijn. zouden ws het duizendmaal nuttiger vinden onze krachten samen te trekken op de groote algemeen-menschelijke pro blemen die zich ver boven het poli tieke verheffen. Er is kuituur en er is kunst. Er is wetenschap en er is wijsbegeerte. En deze domeinen zijn ontzettend voorna-ner dan de politiek van den dag. x Doch is het onze schuld wanneer de omstandigheden ons dwingen ven de oogen te openen en vooruit te zien? We werden in hst leven gestuwd met het kompleetsie faljiet als eenig positief aandeel. VJe moesten leven en openbloeien, we moesten verrijken en verdiepen, en we kregen de af grond als eenigs werkelijke rugge- steen. En als we begeeren te weten en we begeeren het hartstochte lijk wat er van ons als mensch zal terecht komen, dan moeten we allereerst uit het niet dat ons over gemaakt werd, iet construeeren, zoo niet voor ons, dan ten minste voor hen die onze kinders zijn. Aldus zijn we in de politiek ge vallen. Niet om er te komen, niet om er positie mee te maken, niet uit utili tarisme, maar omdat vje voelen dat het mis loopt, omdat we getuige zijn van een hopeloos falen onzer voor gangers. Wij zijn thans de eenige aanwezigs reserve. Ons drukt de last van een eventueele heropbouw. Onze kan» komt, ze is er. En willen we niet, als vorige generaties, ten onder gaan door eigen hulpeloosheid, dat kan ieder van ons het goed in zijn her senen opnemen: We hebben niet te vegeteeren, te teren op de schamele ruines die ons als erfdeel nagelaten werden. We hefcben aktief te zijn, we hebben rustelcos te bouwen, we liebben te wroeten en tc labeuren, willen we ons zelf redden en onze nakomelingen. Ons gaat het om te zijn of niet te zijn. Te zijn datgene waarvoor we be- 'ternd zijn, hier op aarde en hierna maals. Te zijn een mensch, een sterke, offervaardige mensch. Voor ons is po litiek geen strijd om meesterschap maar een strijd om beterschap Be terschap voor ons zelf en beterschap voor anderen. Voor ens is politiek geen -Joel, maar een n Iddel, cm datgene uit de menschen te halen, dat hen verheft on veredelt. Folitiek' is h(b~' «ccidcEt, dal ons toelaten moei onze esrentie te voe den en ten nutte te brengen. Wat heeft de politiek ons geruï neerd.' Niet enkel onze generatie, maar twee, drie generaties terug. Zoodat we ons verbijsterd afvragen, ivaarop moet dat alles uitloopen? Waarop is het reeds uitgeloopen? Ah! de XIXC eeuwsche jeugd! Ter wijl de ekonomische ontwikkeling het machinisme en de financiemachten schiep, de draak met twee hoofden; terwijl de proleten, de obscure, pri maire arbeidersmassa vechten moest om een stuk brood, lagen de jeugdige intellektueele krachten te weenen naast Werther en andere romantieke verwijfdheden. Noch de concentratie van de kapitaal-diktatuur, noch de heroïsche lutte van het werkvolk ver mochten hen te wekken uit hun tra- nerige melancholie en hun laffe le vensmoeheid. Individualisme! Ieder voor zich. Men is jong, men heeft een hart en daar liggen de idyllen en het geweeklaag voor het grijpen: Goethe's Werther, Musset, Lamartine, de Vigny, anderen en nog anderen. De epiek, de breede, collectieve le venspoëzie groeit in fabrieken en werkerskwartieren. En men houdt zich bezig met sentimentjes en hart- gepeuter. Le seul bien qui me reste au monde est d'avoir quelquefois pleu- ré. Fi done! Waar heeft het hen gebracht? 1870 en daarna 1914. Ze hebben zich laten leiden, met de oogen toe, verdiept in hun amou reuze droomen en hun ingebeelde hart-bloeding en. En hier wordt het tragisch. Zc heb ben zich dapper gerehabiliteerd. In dien ze gedeinsd hadden voor het le ven, ze deinsden niet voor de dood. Er hoefde slechts gevaar te zijn, om hun activiteit wakker te schudden. De kracht, de sterkte, de mannelijkheid zoolang aan banden, worstelde zich les. De oorlog regenereerde hen. smeedde hen iet mannen. Maar daarna! Ze hadden alles, ze hebben niets voortgebracht. Ze zijn teruggekeerd, ze hadden de macht: de macht van het getal, en de macht van het gehalte. Ze hadden de hard ste school uitgedaan, ze waren ge temperd, ze hadden alles voor het grijpen, ze hebben gefaald. Zij, de mannen van den IJzer. hebben niets verwezenlijkt, niets kunnen verioezenlijken. In de politiek is geen breuk ge weest. De lijn van vroeger is de lijn van nu, en die lijn is lieelemaal geen lijn. De generatie van den IJzer, wordt geleid als de generatie van vóór den IJzer, door dezelfde figu ren, volgens dezelfde methodes. Het valt ons zwaar dergelijk re- kwisitorium uit te spreken tegen hen die triomfantelijk de hel trotseerden. Doch het is onze schuld niet als ze tegenover het leven machteloos ge staan hebben of nog staan. Ze hebben onze bewonderingdoch we mogen er ons niet aan vergapen. Ons staat een zelfde lot te wachten. Als wij met geen sursaut d'éner gie onmiddellijk rechtsomkeer ma ken, als we ons niet losrukken van de banden die ons aan gemakzucht, traditie, halfslachtigheid en preten tieus snobisme binden, dan vergaat het ons als de vorige generaties: een roemlooze dood na een roemloos leven. Dat men ons niet kome vertellen dat er geen verandering mogelijk is. In 't Oosten van Europa hebben een handvol menschen een miljoenenrijk gesticht met een totaal-nieuw uit zicht. In Italië, in Duitschlatd, in Oostenrijk, overal hernieuwing, her leving, levenskracht en levenswil. We hebben te kiezen. Ten onder te gaan of te verrijzen, te sterven of te leven, te bouwen of het bouwvallige huis om ts wonen. We hebben geen enkele reden om ons aan onze ver antwoordelijkheid te onttrekken. We hebben een plicht. En alleen lafheid kan ons van onze plicht afhouden. Willen we ja dan neen de mensch, ons zelf, redden uit den poel waarin hij gekropen is. Of willen we in de modder stikken? Het antwoord ligt in ons zelf. We hebben enkel te willen, kordaat, be slist te willen. We moeten niet meer leeren kennen. Iedereen weet genoeg hoe erbarmelijk het met ons gesteld is. Een wil, een weg, een daad! Dat is onze taak, onze verhevene taak. Wie volgt en wie blijft achter? De redding ligt in ons bereik. (Verboden nadruk.) Herwig. Dc artikels van onzen Medewerker Herwigworden door het meerendeel onzer Lezers mei veel belangstelling gelezen. Zij vertolken het standpunt der jongeren die willen werken aan het verhelpen der treurige krisistoestanden. Laat ons bekennen dat veel ouds heeft uitgediend, en, aan andere omstan digheden moeten andere oplossingen gegeven worden. We houden nochtans eraan te verklaren dat ons dunkens Schrijver in hierbovenstaand artikel politiek aanschouwt langs den, kant van kap.Iletjespo- litieken erover oordeelt in den ongunstigen zin waarin vele onzer jongere krachten dat woord gebruiken. Dat er daartoe aanleiding bestaan lieelt door de vele missingen onzer voor gangers, lijdt geen twijfel. Maar, er is ook een goede politiek, een heerlijke politiek zelfs, die politiek waar een mensch niet meer zoekt zich zelf te dienen, maar een ideaal te dienen het Kristen Ideaal in de Maatschappij. F.n we moeten zeggen dat er wel nooit een schooner tijd was, om aan zulke politiek te doen, als deze, omdat de liberale Staat ineenstort en de tijd aangebroken is om opnieuw den Kristen Staat op te bouwen. En dat is dc politiek waarvoor wij met de jongeren geestdriftig hand in hand gaan. DE UITGEVER. l3B&2B3SBBE25!S8323iEBSS&E!?8Bfi&£E9E3SB3ZBB3B2HBaB35iSi»wi£2SC DE KONINGIN EN DE KINDERVERZORGING Koningin Astrid woonde de eerste cursus bij voor kinderverzorging in de Hoo- gcre School voor Kinderverzorging te Etterbeek. Zij bracht tevens een bezoek aan het gesticht. Hier zi'ct men haar wijl zij aandachtig luistert naar de cursus gegeven door Dr Lust. M. Carton de Wiart. Oud-Minister, vergezelde de Koningin REBESBBSaesa2::SBI]a&SBE::i3E3llIE5B.lX£aB2!£S£EBSXBB3KaaX2XBa O. L. VR. VAN DEN WIJNGAARD TE RIJSEL Herdenking eener ',hc:d welke 390 jaar geleden plaats had. Het zinnebeeldig gebaar van Heer Jean Le Dasseur, burgemeester van Rijscl, den 28 Oktober 1634 zijn goede stede toewij dend aan O. L. Vrouw van den Wijn gaard, met de sleutels der vestingen neer te leggen aan de voeten van 't miraku- leuze beeldje der beschermheilige van els stad, zal heden Zondag herdacht worden door geschiedkundige en godsdienstige plechtigheden. HKBlSHBaSGailMUBliaBBBBa» BELGISCHE FABRIEK VAN CHICOREIWYPPELIER-TAFFIN BOND DER KROOSTRIJKE GEZINNEN IN BELGIE der 164.000 aangesloten Kroostrijke Gezinnen, TE BRUSSEL, OP ZONDAG 4 NOVEMBER 1934 Voor: a) Het behoud van de rechten der Kroostrijke Gezinnen b) Uitbreiding en herziening der familievergoedingen e) Levenslangen afslag voor de ouders op de ijzerwegen. Om 10.30 uur: MACHTIGE STOET. Vertrek aan de Schaarbrekschr Poort, der 2.550 Bonden van Belgie, 100 vlag gen en 30 muziekmaatschappijen. Tijdens den stoet: Adressen aan Zijne Majesteit de Koning en aan den Heer ln Minister en neerlegging van bloemen op bet graf van den Onbekenden Soldaat Pij de aankomst in de HALL van h et JUBELPAKK: GROOTE MEETING. Sprekers M. F. GOSSERIES. Voorzitter van het Inrichtend Comité; M.M. I.. BALLET en HIL. DEPRAE- TERE, Ondervoorzitters van het In richtend Comité M. CARTON de TOURNAY. Oud-Mi nister, Voorzitter van den Bond. Uitvoering van een gelegenheidslied op de wijze «Naar Wijd en Zijd» door al de betoogers gezongen met begeleiding van muziek. B»BE>saa»aihaBBiEB8fiaaBaaBaKBSBByBasaB3a39SBaDB£saaEBai6Ba Een sierlijke teekerdnp van Z. E. H. Prof. Lemaire voor de feestviering van Mgr. J. Sencie: de kop van de Jubilaris tusschen den toren van Halle en den toren van de Universiteitsbibliotheek te Leuven. Zondag word te Leuven, in de Promo tiezaal der Universiteitshallen, een groot- sche Academische zitting gehouden, inge richt als huldebetoog ter eere van Mgr Prof. Dr J. Sencie, ter gelegenheid van zijn 40 jaar professoraat aan de Katholie ke Hoogeschool. Gansch het intellectueele Vlaamsche land was er te samen gekomen om hulde te brengen aan den rechtschapen man en verdienstelijken hoogleeraar die Mgr Sen cie is. Tusschen de woordvoerders stippen wij aan Staatsminister Frans Van Cauwelaert, cud-minister Van Die vee t en afgevaar digden vari het huidige studentengeslacht. Tevens werd herdacht het onder zijn auspiciën ingezette en thans bijna vol trokken werk der Vlaamsche Leergangen aan de Universiteit van Leuven. Eveneens zijn jubileum van 40 jaar pro fessoraat was een gelegenheid om aan den gevierden meester de dankbaarheid te be tuigen vanwege duizenden studenten die aan de Katholieke Universiteit zijn wijze lessen kwamen aanhooren. De heerlijke dag van het huldebetoog sloot met een banket, dat door talrijke aanwezigen bijgewoond werd. A DE LEVENSBAAN VAN MGR SENCIE Geboren te Holle deed E. H. J. Sencie schitterende studiën en verkreeg den graad van lioenciaat in zedelijke en his torische wetenschappen en van dokter in wijsbegeerte en letteren. In 1893 riep het Belgisch episkopaat hem naar Leiwen om er les te geven ln de oude geschiedenis, de Grieksche instellingen en opschriften- leer. Reeds in 1895 werd hij buitengewoon hoogleeraar en in 1899 werd hij bevorderd tot het ordinariaat. Hij werd. president van de pedagogie van het Pauskollege en gedurende 12 jaar geeft hij er richting en leiding aan hon derden studenten, steeds op de bres staan de voor de verdediging der Vlaamsche zaak. Reeds lang voor er sprake was van de vernederlandsching der Universiteit, heeft Mgr Sencie ijverig meegewerkt aan zeer vele organismen die aan de hoogstuden ten en aan onze intellectueelen hoogere Vlaamsche cultuur wild en meded eel en. Het zou ons te ver brengen daarover uit te weiden. Ten andere, het was slechts voorbereidend werk: het door-en-door Vlaamsch priesterhart van Mgr Sencie was daarmee niet tevreden. Zijn levens droom de Katholieke Universiteit te Leuven ook een echte Alma Materte doen warden wilde hij verwezenlijkt zien. De vernederlandsching van de Universi teit te Leuven stuitte op bijna onoverko melijke moeilijkheden, waarvan de voor naamste van financieelen aard was. De uiterst-practlsche geest van Mgf Sencie had hier weldra een uitweg gevon den en met een taai volhardingsvermogen voerde hij zijn opzat door tot de volledig» verwezenlijking. Hij stichtte de vereeni- ging Vlaamsche Leergangen te Leuven welke tot doel heeft de noodige geldmid delen te verzamelen om de Leuvenscha Universiteit behulpzaam te zijn bij de ver- vlaamsching. Men hoaft slechte het laatst verschenen jaarverslag van deze vereeni- ging te doorloopen om te zien wat hief bereikt werd door onvermoeibare kracht inspanning en doelmatig-georganiseerda propaganda. We mogen zeggen dat we, op een paar niet-essentieele leergangen na, op dit oogenblik reeds een volledig Ka tholiek Hooger Onderwijs door het Neder- landsch bezitten. Om het leidende aandeel dat Mgr Sencie aan dit zoo belangrijk cultuurwerk heeft gehad kunnen we hem niet dank baar genoeg zijn. Tenslotte mogen we niet nalaten er spe ciaal op te wijzen dat bij deze gelegen heid de gevierde op een gansch bijzonder» manier door zijne geestelijke overheid werd geëerd: Rome heeft hem verheven tot de waardigheid van Huisprelaat en gansch ons Doorluchtig Episcopaat heeft zich bij dit huldebetoon aangesloten. Aan den verdienstelijken Vlaming van wege zijn vele trouwe vrienden, het ge bruikelijke doch diep-gevoelde: AD MUL- TOS ANNOS! aas ÏËSBB DE SAMENWERKING DER GOUD-STATEN Verscheidene landen die nog den goud-standaard hebben behouden en van geen muntonlWaardmg onlangs lubben willen weten hebben hun afgevaardigden gestuurd naar een vergadering dit belegd werd te Brussel. Dc vergadering ging door onder voorzitterschap van den Heer Minister Jaspar, Belgisch MinNter vJff (e afgevaardigden werd gezocht om nauwere samenwerking onde: de verschillende goiid-Staten. De vergadering heeft enkele vruchten afgeworpen en srsar''' MB«a;aï3S2aS5«2SB«BEÏlSBa5«IU«a225S;3E-3E2=BEaEjaa--33a3a DIJ POINCARÉ'S ROUWDIENST TE PARIJS HIIÊ&IS De lijkkist op weg naar de Kathedraal van Parij», op Zaterdag 20 October EJg

HISTORISCHE KRANTEN

De Halle (1925-1940) | 1934 | | pagina 1