Eer Vlaanderen vergaat L De edele rol van den Priester Vrouwenhanden PÜ10L Rond het werk van onze Regeering KATHOLIEK WEEKBLAD VAN IEPER POLITIEKE KRONIEK RADIO-TOESPRAKEN OVER DE KATH. UNIVERSITEIT DE 0VERDRACHTS- TAKSWIJZIGINGEN. STORT 15 FRANK 0e Jle£yische Tóndfiiisia, is onbetwistbaar de beste. De Vlaamsche Betooging te Brussel verboden DE PLAN...TREKKERS ZONDAG 10 MAART 1935. WEEKBLAD: 35 CENTIEMEN. 3° JAAR. Nr 10. cDE HALLEi Katholiek Weekblad van leper Bureel: Boterstraat, 17, IEPER. .ABONNEMENTSPRIJS VOOR l JAAB (per oost) Binnenland 18,50 fr. Belgisch Congo 85,tr. Frankrijk 35,tl. Alle andere landen 65,fr. SAN SEN- VA WES TE, Popêringa Tel. Poperlngf t ^otteheckrekenlng N' 1«13» TARIEF VOOR BEBJCHTEN: Kleine berichten per regel 1,00 fr. Kleine berichten (minimum) 4,00 Ir. 2 Ir. toeL v. ber. met adr. t. bur. Berichten op 1* bh per regel 2,50 fr. Berichten op 2' bh per regel 1,75 fr. Bouwber. en Bedank, (min.) 5.00 fr. Te herhalen aankondigingen: prijs op aanraag. Annoncen zijn rooraf te betalen en moeten tégen den Woensdag avond ingezonden word«v - K.eine berichten tegen den Donderdag noen. We zijn gelukkig in deze tijden van geweldige strijd tegen godsdienst en zeden, voor onze Lezers de verkwikkende woorden over te drukken, ter gelegenheid van den Vasten tot alle geloovigen gericht door Z. Exc. Hgr Lamiroy, Doctor in de Wijsbegeerte, Doctor en Meester in de God geleerdheid, door de barmhartigheid Gods en de genade van den H. Apos- tolischen Stoel, Bisschop van Brugge. Wij kunnen al onze geachte Lezers niet genoeg aanraden deze Xref- jcnde woorden aandachtig te lezen en te overwegen. EEN ÉÉNIG KLOOSTER IN GRIEKENLAND Aan de Geestelijken en de Geloovigen va». Ons bisdom, zaligheid en zegen. Zeer lieve Broeders, In de zielroerende toespraak van onzen goddelijken Zaligmaker, tot zijne leer lingen die droef te moede rondom Hem geschaard waren, na het laatste Avond maal. op enkele stappen van den Cal varieberg en enkele uren vóór zijn schan delijken dood op het kruis, lezen wij deze t costvolle woorden: «Ik zal U niet als v ezen achterlaten». Enkele oogenblikken geleden, heeft O. H. J. C. het heilig Sacrament des Altaars, k t Sacrament zijner Liefde ingesteld. Hij zal dus bij ons blijven, wezenlijk, alhoe wel verborgen onder de gedaanten van brood en wijn; Hij zal bij de menschen verblijven, overal, tot in de meest verla- t n hoeken der wereld, ook In de verst af gelegen en schier onbereikbare plaatsen, overal waar een menschenhart lijdt, over al waar zielepijn moet gelenigd en zwak heid moet gesterkt worden. Vóór enkele oogenblikken heeft de Ver losser de eerste heilige Mis, het sacrificie der nieuwe Wet opgedragen, waarvan Hij altijd blijven zal en het hoogheilig slachtoffer en de bijzonderste Offeraar. Dit Misoffer, dat onbloedig en toch wer kelijk het Kruisoffer hernieuwt, zal Hij voortaan dag en nacht aan zijn hemel- schen Vader opdragen cn zonder ophou den zal zijn bloed, cp duizer.de altaren, genade afsmeeken van den Hemel. Het woord van God zelf, door zijn pio- feet uitgesproken, wordt in letterlijken zin verwezenlijkt: «Van het opstaan der zon tot aan haar ondergaan is mijn Naam groot onder de volkeren, en overal wordt Mij een zuivere offerande opgedragen Maar op dit zelfde oogenblik, waarop onze goddelijke Meester de heilige Eucha ristie en het heilig Misoffer instelde, waarop Hij ons lichaam, zijn bloed en zijn kruis naliet, stelde Hij ook het hei lig priesterschap in en wijdde Hij zijn eerste priesters. In het heilig Sacrament is ten allen tijde het bovennatuurlijk voedsel te vin den, dat onze vergoddelijkte ziel noodig heeft; in het heilig Misoffer mogen wij overal tot God zelf naderen met het bloed van het Lam Gods, dat de zonden der wereld wegneemt; hij den priester kan de mensch immer licht en sterkte vinden, telkens zijn onwetendheid en krankheid er aan behoefte voelt. D? prics.cr echter draagt niet enkel het Misoffer op; hij reikt niet alleen de hei lige Communie uit en geeft goddelijk le ven; hij houdt ook nog de waarheid voor en toont den weg aan naar Hem. die zeg gen mocht: «Ik ben de waarheid, de neg en het leven De priester onderwijst. Hem is de zen ding toevertrouwd de duisternissen te verdrijven, die de erfzonde en al de zon den sinds eeuwen in de hoofden hebben opeengehoopt. Zijne zending is het die eeuwige waarheden te prediken, waarop niet enkel ons heilig geloof, maar ook de familie, de gansche gemeenschap en alle ware beschaving is gegrondvest. Neem dit voortdurend onderwijzen van de christelijke grondbeginselen over recht vaardigheid, zuiverheid en broederliefde weg, en de wereld keert terug tot het hei dendom. Wellicht zal dit nieuwe heiden dom in een eerste opzicht minder afkeer wekkend voorkomen, maar heidendom blijft het toch in den grond, dat met de zelfde drogredenen als voorheen dezelfde misdaden tracht te verontschuldigen en, met dezelfde ronkende en holklinkende spitsvondigheden, dezelfde walgelijkheden goedkeurt en durft aan te prijzen. Dc priester toont daarbij dan weg aan, die opklimt ten hemel en die dezelfde is voor iedereen, de weg der onverander lijke geboden van God en der voorschrif ten van de heilige Kerk. Maar die weg is lastig; de strijd is hard en gemakkelijk de val. De priester kan misstappen wederom goed maken; ziele- wonden heelen en onrust stillen. Wat hij niet kan is rouw en ziekte, lijden en droefheid uit dit tranendal verbannen; maar hij kan toch tranen afdrogen, moed geven en het middel aanduiden om alle smart te heiligen. Wat hij zeker kan is licht brengen in den geest waar alles duister is; moed in het hart geven, wan neer alles hopeloos en verloren schijnt door vertrouwen op Gods barmhartigheid te verwekken en overgeving .evens aan rijn aanbiddelijken Wil. Nog eens neem dien goddc.tjken t oost weg, die alleen stand houdt en overblijft waar geen aardsche beschouwingen nog hulp of troost kunnen brengen; neem uit i.' wereld die goedheid weg, die Jezus zelf uit den hemel op de aarde heeft gebracht, cn het wordt hier beneden een hel, waar nog enkel wanhoop heerscht zonder uit- k-mst en opstand zonder paal of perk. De priester deelt ook het levenwekkend water mede, dat voor allen die het drin ken, volgens het woord van den goddelij- ken Meester, een bron kan worden van eeuwig leven; hij deelt het leven rmde dat hij dagelijks zelf ontvang: uit het le vend Hart van Jezus. Telken morgen beklimt de priester het altaar en daar wordt hij met den godde- lijken Offeraar als vereenzelvigd, wan neer hij die wonderbare woorden uit spreekt: Dit is mijn lichaam, dit is mijn bloed Op dit oogenblik worden, zooals her geloof ons leert, brood en wijn ver anderd in zielespijs, in het lichaam en bloed van Christus, terwijl door het ambt van den priester, het volmaakt offer van aanbidding aan den hemelschen Vader door zijn eenigen Zoon wordt opgedra gen, en ook op waardige wijze Hem wordt £ank aangeboden voor al de reeds beko men weldaden, met een alvermogend smeekgebed om nieuwe gunsten, met bet losgeld voor alle zonden. Z. L. B., aan het altaar is de priester niet meer een louter mensch; ook niet in den biechtstoel, waar hij uw zonden ver geeft en uw zielewonden geneest. God alleen kan de zonde vergeven, die tegen zijn oppeiste Majesteit bedreven werd, doch ook de priester, door de god delijke macht, die hij van Christus heeft ontvangen: Zooals de Vader Mij heeft gezonden, zoo zend Ik U. Ontvangt den heiligen Geest. Aan wie gij de zonden vergeeft, aan hen zijn die vergeven; aan wie gij de zonden weerhoudt, aan hen Zijn die weerhouden De priester is in de wereld, maar niet tan deze wereld, evenmin als Jezus zelf; Jnidden de menschen leeft hij, doch boven illen staat hij met zijn goddelijke macht; |>ij hen moet hij blijven met die trouwe bezorgdheid voor de hielen, waarvan de goddelijke Meester het voorbeeld gaf en Voor den priester ervan zijn gebod heeft gemaakt. De priester zegent uwe echtverbintenis an smeekt om genade en sterkte voor U om den last en de verantwoordelijkheid ervan te kunnen dragen; hij ook doopt uw kinderen en reinigt hun ziel van de vlek der erfzonde; hij troost uw zieken en sterkt ze met de laatste heilige zalvin gen, wanneer het schrikwekkend uur slaat om voor den Oppersten Rechter te ver schijnen. De priester volgt U stap voor stap door het leven en schenkt U de genade, die gij op elk oogenblik noodig hebt; den gan- schen dag door steunt hij U met zijn ge bed en zooals Jezus Christus voor ons ten beste spreekt zonder ophouden bij zijn he melschen Vader, zoo biedt de priester in zijn breviergebed voortdurend uit uw naam aan God den lef en dank, die Hem ver schuldigd is en beveelt Hem al uwe nood wendigheden aan, wanneer gij zelf er niet eens aan denkt. Zooals de goddelijke Meester, predikt de priester niet zijn leering en legt hij nie zijn geboden op, noch zijn wil, maar wel de leering, de geboden en den wil van God. die Christus en zijn priester tot U heeft gezonden. Daarom ook sprak de Zaligmaker eens- daags tot zijn priesters dit woord, dat als een ernstige vermaning klinkt: Die U aanhoort, aanhoort Mij en die U mis prijst, misprijst Mij; maar degene die Mij misprijst, misprijst Hem die Mij gezon den heeft Z. L. B., de belofte van den Verlosser aan zijn apostelen, op den vooravond van zijn dood, geldt voor alle zijn leerlingen van alle tijdon: Ik zal U niet als weezen achterlatenOveral waar een altaar wordt opgericht en een tabernakel kan geopend worden, overal waar de godde lijke Meester komt, komt ook de priester om Jezus en zijn leering aan de zielen te schenken en allen te heiligen door zijn Geest, die is de Geest van alle licht en alle heiligheid. Magna dignitas sacerdotum Groot en heerlijk is de priesterlijke waardigheid zegt de schrijver van de Navolging Christi God gaf aan zijn priesters een macht en een zending die zelfs zijn engelen niet ontvingen. Geen wonder dat de nederig Franciskus van Assisië zijn leven lang terugdeinsde voor deze hooge waardigheid en dat hij eensdaags durfde te verklaren Moest ik een priester en een engel ont moeten, ik zou eerst den priester groeten Gewis de priester blijft mensch, en uit de menschen uitverkozen door God zelf behoudt hij nochtans al zijn zwakheid zegt de heilige Paulus, opdat hij altijd voor menschelijke krankheid zou medelij den voelen. Maar al blijft hij mensch, hij staat nochtans bij zijn volk als Gods gezalfde Volgens de huidige schikking der Voor zienigheid, is hij noodzakelijke middelaar tusschen den hemel en de aarde, want hij is de uitdeeler der goddelijke geheim nissen en, naar het woord van den Apostel, de gezant van Christusbij de menschen. Doch is de priester deelachtig aan god delijke macht, heeft hij goddelijke zen ding en mag hij terecht, volgens het getuigenis van Jezus zelf, het zout der aarde en het licht der wereld worden genoemd, hoe dikwijls ook is hij niet, zooals zijn goddelijke Meester, een teeken, dat zal tegengesproken worden «signum cui contradicetur En nog eens de Zaligmaker heeft het aan zijn priesters zelf voorspeld: «De knecht staat niet boven den Meester niet enkel in zijn priesterschap maar eveneens in zijn lijden en in zijn verguizingen zul len ze de eer hebben hun aandeel te krij gen. De vervolging zal niet altijd bloedig zijn; zij zal daarom niet minder lastig zijn om dragen, inzonderheid wanneer zij komt van diegenen aan wien men goed heeft willen doen of zelfs gedaan heeft. Op dit oogenblik, Z. L. B., begrijpt de priester best wat die eeretitel beduiden kan, die hem terecht mag to-egekend wor den: Sacerdos alter Christus», d. priester is als een andere Christus mmm Gij begrijpt gemakkelijk, Z. L. B., dat de roeping tot de priesterlijke waardig heid, tot de hoogste waardigheid op aarde, die altijd een uitnoodiging is tevens tot een leven van zelfverloochening en soms ook van lijden en vervolging, dat die roe ping van God komt en van Hem alleen God roept echter wie Hij wil en wan neer Hij wil; Hij kiest zijn priesters uit daar, waar Hij wil en zijne keus hangt niet af van de verdienste van den uitver korene, ook niet van zijn beantwoorden aan de genade. Dit is klaar en duidelijk genoeg te zien in de uitverkiezing van den H. Paulus en van de andere Aposte len, de eerste priesters. De priesterlijke roeping gaat dus niet uit van den uitverkorene; deze oqtvangt zijne roeping van God door bemiddeling van den Bisschop en beantwoordt eraan. Deze roeping heeft de Heer zich zelf voor behouden en van alle eeuwigheid heeft Hij, door een bijzondere schikking van zijn Voorzienigheid, die uitstekende ge nade voorbereid voor diegenen die Hij roe pen zou in den loop der tijden; zoohaast echter aan deze roeping wordt beantwoord en de priesterlijke wijding is ontvangen, wordt ook de uitverkiezing en beslissing onveranderlijk: «De Heer heeft het ge zworen: gij zijt priester in alle eeuwig heid Niemandbijgevolg, zegt de Apostel niemand kent zich deze eer toe. Men moet ertoe uitverkoren worden door God, zooals Aaron zooals Christus zelf, die het even uitdrukkelijk verklaarde aan zijne leerlingen: «Non vos me elegistis niet gij de eersten hebt Mij verkozen, maar Ik heb D verkozen en aangesteld om vrucht te dragen, een vrucht die blij ven zal; Ik heb u gestuurd in den oogst van mijn Vader, opdat gij dien inzame len zoudt in de eeuwige graanschuren. De priesterlijke roeping, Z. L. B., is bijgevolg niet de keus van een loopbaan of van een ambt; het priesterschap is, zoo ge wilt, een bediening, doch een god delijke bediening, waar het niet gaat om geld, doch wel om zielen te winnen; waar geen spraak is van vergankelijke goede ren te vergaderen, maar veeleer van bo vennatuurlijke schatten uit te deelen. Hier geldt niet de strijd om het aardsch bestaan, doch wel de strijd om het he- melsch geluk; de priester wordt immers de strijder Christi, om den goeden trijd te strijden, waarover de H. Paulus spreekt, om het kwaad te bevechten hoe en waar het ook opduikt, om God en Christus te doen heerschen. Vervolg en slot aanstaande week). Er is een tijd geweest dat Vlaande ren groot was. De voorname musea van de geheele wereld, de archieven van d'eigen gouwen barsten van over tuigingskracht. Èr is ook een tijd geweest dat Vlaanderen dood was. Het had echter hst geluk dat het middenpunt der beschaving, dat het zwaartepunt van het leven in het Westen bleef. Dit geluk hebben de primitieve kuituur volkeren niet gekend. De Middelland- sche zee die eens de kern was van de wereldbeschaving, verspeelde haar aantrekkingskracht en mocht het aanzien dat een continentale of vas- telandskultuur de teugels in handen nam en blijft houden. Het is de tragiek van Griekenland, dat het zich nimmer meer heeft kunnen opwer ken, omdat het intusschen uit den beschavingscirkel geraakte. Vlaande ren werd hierin begenadigd. Parijs, Londen en Berlijn vormen sinds lang de eindpunten van den Europeeschen kuituurdriehoek. In de laatste jaren had ook Rome het niet moeilijk om terug in aanzien te geraken, steu nend op het Romeinendom waarvan het de direkte erfgename is. De romantiek heeft Vlaanderen veel goeds gedaan. Na zich oververzadigd te hebben aan klassieke schoonheid met Griekschen en Romeinschen in slag, herivon het nationale (de ge schiedenis is een eeuwig herbegin nen) den voorrang. Liever dan zich blind te staren op vergane kuituren (die echter essen tieel onvergankelijk zijn en nog nooit geëvenaard werden) herinnerde de kunst zich opeens dat ieder volk toch ook iets van een nationale rijkdom moest bezitten. Dit beteekende voor Vlaanderen het blootleggen van het verleden, het le ven, de historische grootheid, de kul- tureele uitstralingHet NIET waarin Vlaanderen verging riep op IET. De romantiek golfde triomfantelijk over het land. Vlaanderen herademde, de pols sloeg terug, eerst zwakjes, ver volgens kloeker en regelmatiger-. Er heerschte blijheid omdat een doode uit het graf opstond. Er was geest drift omdat een nieuwe hoop de leeg heid der harten begon te vullen. Conscience, David, Willems, Snie- ders, Gezelle, zoovele anderen, icaar- van ice misschien thans de klank niet meer gepast vinden, hebben toch het mirakel volbracht. Ze hebben het ver leden steentje voor steentje terug klaar geboend, ze hebben het verle den ontbolsterd, zoodat het direkt tot de harten drong. Toen kwam de man die komen moest, die het verleden in het heden inblazen zou, die het verleden '•yna- misch op het heden zou overschake len. Rodenbach gaf gestalte, vorm, massa aan de levenlooze schoonheid. De Vlaamsche beweging, oorspron kelijk passief (de terugblik in het verleden) werd actieven drang naar herbeleven, herworden, verrijzen. Het is een jammerlijk feit dat van in haar beginstadium de kuituurbe weging door de politiek geminimali seerd werd. Ze moest een grootsche synthese worden, ze dreigt tot een onvruchtbare analyse te vervallen. De politiek heeft de kuituur onder de knie gehouden en het omgekeerde had moeten gebeuren. Partijen heb ben de Beweging afgeknot, ingekrom pen, verlamd en veroppervlakkigd Van kuituurbeweging die diepte en ziel is, werd ze politieke beioeging die bij mond en lichaam blijft. Geest werd stof, vaag en onbepaald, mate rieel en vergankelijk. De eeuwig- lieidsademis er van af. De dyna miek ligt in kortsluitingZelfs de ro mantiek, de begoochelingde betoove- ring van het verleden is in nood, en in deze krisistijd wordt niet eens haar S.O.S. teeken begrepen. Vlaanderen onderneemt de weg te rug, en dit hoeft massaal begrepen te worden. Waar is de stuwkracht der intéllektueelen, de zaaiers van het goede zaad, op de eenvoudige, bloote schamele akkers, die sedert zoolang in chomage zijn? Geleerdheid te over, maar Vlaamsche persoonlijkheid, doordeesemd van offervaardigheid? I Kultuurmenschen gespijsd met het allerbeste wat er is, op zijn Vlaamschvoorbereid en opge- discht De toestand is paradoksaal. Waar in de meeste landen de ekonomie, spijts de krisis, overlommerd wordt door dynamische krachten met kui tuur elementen, wordt Vlaanderen be vangen door de ekonomische inzin king. Het geestelijk leven der massa ie nul. De Vlaamsche temperatuur blijft onder vriespunt. De Vlaam sche kredieten zijn bevroren en de krisis bedreigt den grond. De grond, de oenvaarde van den Vlaming, de bron van welvaart, ge zondheid, levensblijheid, dreigt te vergaan. Weet men niet dat de landbouw de specifieke rijkdom van het ac- tueele Vlaanderen steeds meer en harder tusschen de nijptang gekneld geraakt. De boer, de ruggegraat var. ons volk, ligt in hopelooze strijd mei de industrie. De industrie in de greep der groot- financie is de rechtstreeksche mede dingster geworden van den landbouw. De tijden zijn droef en onbegrij pelijk. In den chaos van ekonomische verwarring, van verwarring tout court wordt het nacht voor der. grond, die zwelt van veiheid en rijk dom, die hunkert naar het breede ritme van eeltige handen! De poëzie van Vlaanderen gescandeerd door merel en leeuwerik, wordt dor en me chanisch proza! Doch hoe hard ook de ekonomische strijd wezen mocht, toch zouden de kuituurwaarden in dezen tijd een machtig houvast kunnen vormen. Er zijn volkeren die harder lijden dan wij, en toch geestdriftig, dynamisch de toekomst bevechten, een macht vormen, en waardeering afdwingen. En hier? Thans ondervinden we de weerslag van het niet-tot-ile ziel drin gen, van het oppervlakkige, het ge forceerde, het uit-élkaar-gerukte van het Vlaamsche herwordingsprcces. De heer Burgemeester van Brussel verbiedt met een pennetrek een loya le betooging. Het is geen toeval, het is een symbool; het beteekent nage noeg het afsluiten van een periode, de opgangsperiode van na den oor log, het winnen in de breedte, de aanwinst in getal van Vlaamsch-voe- lenden. Het véldverlies van de Vlaamsche Beweging speelt natuurlijk in de kaart van hen, die spijts alles, den Vlamingen niet luchten kunnen. Straks worden zij de baas, en wij de slachtoffers. Straks komen we te rug in den besloten tijd, waarop het een ongeluk zijn zal Vlaming te we zen. Het geioonnen terrein wordt stil aan ondermijnd. Het is thans het moment niet om te vitten over de bedreven fouten, de opgeloopen desil lusies-, de verschalkte trouw. Het komt erop aan onze kuituur weer vorm te geven. Het komt erop aan weer front te maken tegen de knagende en sloo- pende krachten. V/at te redden valt is van historische beteekenis, van on schatbare waarde. Het is ons eigen zelf. De politiek verdeelt, de kuituur bindt. PoMtSiffb is stof, doch kuituur is geest. Het is hoog tijd dat ons volk uit de banden van het materialisme gerukt worde, wil het niet vergaan. De opgang die een oogenblik de schoonste verwachtingen scheen te belichamen is op marche arrière gezet. De terugkeerenden na lange afwezigheid staan versteld van de levenloosheid in Vlaanderen. Het dreigt een woestijn te worden, met hier en daar een oase. De zweepslag van den heer Max weze het signaal van een nieuw ver trek, het juiste, het goede ditmaal. Vlaanderen verdient op dit oogenblik meer en beter dan het troostelooze schouwspel van miljoenen levenlooze toeschouwers van financieele instor tingen en politiek krakeel. (Verboden nadruk.) Herwig. 13Z3!££3XSS2a&aS9l3aS3aaiaiSit3S!ii M PRINb UAi'JERTS -- j De v/ereld houdt a! weer is coeen ge richt naar Griekenland, waar bloedige omv/entelingen heerschen. In Grieken- ?ard bestaat een klooster van schiesma- tiek monikken dat eenig is in de wereld. Hierboven een zicht van hun eigen dom, gelegen boven op den berg Aihos Daar woonden 15.030 schiesmatieke mo nikken in Kun emen Republiek. Nooit mocht daar iemand binnen. Nu komt het Staatsbestuur dit k'ooster te ontbin den en alle monikken moeten er weg. iBaBaBSSüsaaBSBeecaxsscaaaiBsr Zooals bekend is, wordt, op de twee eerste Zondagen in den Vasten, (dit jaar op 10 en 17 Maart) een geld omhaling gedaan in al de Kerken en openbare Kapellen van het land, ten voordeele van de Leuvensche Univer siteit. sB2EsaE2isaBsaaaas2Essaas£aa&a Een besluit-wet van 28 Februari 1935 dat in den «Moniteur» van 3 Maart zal verschijnen, brengt sommige wijzigingen toe aan de wetgeving op de overdracht belasting. 1. - Onder het huidig regime, wanneer verkoopen aan particulieren koopende voor hun eigen gebruik, noch aan de overdrachtstaks noch aa'n de weeldetaks onderworpen zijn, maken ze niettemin, in sommige gevallen, de aflevering verplicht van facturen die vatbaar zijn voor de taks van 2.50 per duizend. Voortaan, is deze af levering niet meer verplicht en de fac turen die afgeleverd zouden worden, zijn vrij van de taks van 2.50 per duizend. Blijven onderworpen aan de taks van 2.50 ten honderd de facturen voor on roerende werken, zelfs indien deze wer ken uitgevoerd worden voor rekening van particulieren. 2. - De ruilingen van koopwaren zijn voortaan vatbaar voor de taks op elkeen der beide wederkeerige overdrachten en niet meer alleen op de meest belaste over dracht. 3. - Wat betreft de factuurtaks op de ondernemingen, wordt de vermindering tot 2.50 per duizend beperkt tot de on roerende onderaannemingen. Voor de roe rende onderaannemingen, is het dus de taks van 2.50 ten honderd die verschul digd is. 4. - De taks van 2.50 ten honderd die thans de overeenkomsten van gemeen schappelijk personenvervoer treft wordt toepasselijk gemaakt op alle personen vervoer per auto, zoodra dit gedaan wordt door middel van rijtuigen die meer dan zes reizigers kunnen vervoeren. Deze wij zigitig schaft de vrijstelling af, waarvan genoot, in voorkomend geval, het vervoer van groepen. 5. - Worden onderworpen aan een taks van 2.50 ten honderd op hun totaal be drag, de rekeningen door de reisagent schappen afgeleverd aan hunne klanten. Nochtans, indien de reis geheel of ge deeltelijk in het buitenland afgelegd wordt, wordt de taks berekend op slechts de twee vijfden van het bedrag der reke ning. De heffing dezer taks sluit de eisch- baarheid uit van de taks op de facturen aan het agentschap uitgereikt door den vervoerder der baan. 6. - In zake weeldetaks, wordt het vrij gesteld minimum van 25 fr. afgeschaft voor de koopwaren die vatbaar zijn voor de taks bij de bron, en het wordt op 30 frank gebracht voor de koopwaren die onderworpen zijn aan de taks bij den verkoop aan den verbruiker. 7. - De jaarlijksche belasting voor aan plakking geheven voor de licht-aankondi- gingen met meervoudige en afwisselende reclames wordt toepasselijk gemaakt op de advertenties geprojecteerd in de ki- van I talis schouwt de Italiaanscbe troe pen clie inschepen voor Ethiopië. Laat ons hopen dat het daar toch tot geen oorlog komt. ixaBDiaiBBBiiBaBS&assiBaicas^iü&'BBasBaHHBCBaffaaHBasüiBSHBii DE OVERDRACHT VAN HET SAARGEBIED Vergezei i van Ministers Hess en Goebbels heeft de Führer de overdracbtplecb- tigh id van Saarland te Saarbrückcn bijgewoond. Glimlacht-id aanhoort hij den welkomstgroet van eon joifgen Saarlsföder« op postchecknummer 15.570 van V. Sansen-Vanneste, Poperinge, en van nu tot einde jaar wordt ons blad U wekelijks per post tehuis besteld. l3B2322BSXa23flBB&BZ132aEa22£Bi Probeer ze....en ook Gij zult zeggen: LEENING DER VERWOESTE GEWESTEN 4 T. H. 1921 Vrijd'ig morgen heeft de 114® trekking plaats gehad van de Leening der Ver woeste Gewesten, 4 t. h. 1921. R. 149.156 Nr 5 wint 500.000 fr. De andere nummers van deze reeks zijn betaalbaar met 250 frank. MEtac» ■.■KstmstaeMfKim mwiwrmBasn 1 blijven ondanks allen huishcudelijkcn arbeid gaaf, zacht en blank door Doos4-en 7>ifrank.ln alle Apotheken. De Heer Max, burgemeester van Brus sel, heeft een bevel uitgevaardigd waarbij de Vlaamsche Betooging voor 31 Maart te Brussel wordt verboden. Dit verbod deel de hij mede aan het Vlaamsch Verbond van Brussel In een mededeeling behelzen de drie regels en waarin nog een fout te gen de Vlaamsche taal stond. Dit verzet lokte een hevig protest uit dJor gansch het Vlaamsche Land en Woensdag werd de Regeering in de Kamer geïnterpelleerd door verscheiden» Volks vertegenwoordigers. De bespreking was soms heel heftig, bijzonderlijk toen Mi nister Pierlot wilde antwoorden in de Fransche taal; immers Minister Pierlot is een Waal en kent geen Vlaamsch. Minister Pierlot zegde dat de Regeering zich in deze kwestie niets te verwijten heeft en dat zij niet kon tusschenkomen .oen Burgemeester Max het verbod uit vaardigde. Heer Max trachtte ook rog BBS3ISilBSi!8D33BESBBBaB3B9B33S818B8E5iS3S3BEBBSBBSBB3B2BB2SlB zijn verbod te verrechtvaardigen. Hij sprak ook in het Fransch. wat nogmaals herrie bracht in de Kamer. Laten wij even opmerken dat het ver» bed van Burgemeester Max kan vernie tigd worden door den Gouverneur der Provintie van Brabant en door den Mi nister van Binnenlandsche Zaken. Het ia erg betreurenswaardig dat de Regeering geen gebruik maakt van deze macht om recht te laten geschieden aan de Vla mingen. Zie meerderen uitleg over deze spijtige zaak in den brief van onzen correspon dent uit Brussel en enkele beschouwingen in het artikel van onzen medewerker Herwig. De Vlamingen moeten hieruit onthou den dat ze te Brussel geweerd zijn en dat ze er dus zoo weinig mogelijk van hun centen moeten dragen. Veertien dagen geleden deelden we onze Lezers mede dat de Socialisten, als pro test tegen het verbod der betooging, hun ontslag hadden ingediend bij de Nationale Kommissie van den Arbeid en we voegden daar aan toe: Het feit dat de socialisten een heelen dag onder malkaar moeten kijven om dan nog beslissingen te nemen die geen minste richting om het lijf hebben, be- wijst dat de socialisten in het duistere tasten, geen oplossing vinden en dat hun eenig doel is: misnoegdheid verwekken. Zij zoeken niet om aan den treurigen toestand te verhelpen: in de Nationale Kommissie van den Arbeid hadden ze hun woord te zeggen en hun voorstellen te doen, nevens gelijk wie; ze trekken «eruit; ze durven niet medewerken om eene oplossing te zoeken. Liever dan het volk te helpen, doen ze aan volks- opruierij, om uit de misnoegdheid po- litiek profijt te trekken. Uitbuiters van het volk in nood zijn het, anders niet; de beslissingen Donderdag geno- men zijn daar een nieuw bewijs van.(1) A Toen we die regelen schreven waK.il we in gedachten terug op de vergadering der Cliristene Patroons te Kortrijk, waar de Onder-Voorzitter, Heer Seinasve, die ook kwam benoemd te worden als lid der Na tionale Kommissie en reeds eenige ver gaderingen had bijgewoond, ons een kort verslag gaf over de werking van die Kom missie en onder meer in dezer voege sprak Het is eene moeilijke taak; de toe stand is hachelijk en er moet naar eene oplossing gezocht worden. Daar worden geen redevoeringen ge houden; daar zien we naar geen po litiek; we moeten niet weten van welk politiek gedacht die of die is; we zoeken sam»n om werk voor onze talrijke werk- loozen. Dat is onze plicht en we zullen het mogelijke doen om eene oplossing te vinden. Vergelijk nu die werkwijze met het weg- loopen van de socialisten die lid waren van die Kommissie. Daar wordt gezocht naar eene alge meen» verbetering van den toestand; daar SSj&3aB3S32iS22£B£i3BGi2£BSiaX8 9E3-EI2iSE2SBHEÏS82! 8832218883388 wordt gezocht naar werk voor iedereen, zender onderscheid van politiek. De katholieken blijven er en zu!l:n er blijven zoolang het noodig is, met de hoop eene oplossing te vinden, dit ten bate der geheele werkersbevolking. De socialisten trekken eruit. Voor hen moeten de werkloozan aan geen werk geraken; die oplossing zou kunnen hunnen politieken winkel doen ineenval len en dat mag niet. Het volk moet op gejaagd worden; het volk moet door ont bering naar ellende en revolutie. Dan teren de socialistische leiders op de pui- nen van het volk. Wie eruit trekt wanneer het moeilijk gaat is een deserteur. De socialisten die eruit trekken bij de Nationale Kommissie van den Arbeid zijn deserteurs en volkverraders. Zij hadden hier een éénige gelegenheid om het Planuiteen te zetten en te doen aanveerden wat er goed In zat. Ze zijn eruit getrokken omdat ze niet durven bekennen dat ze zelf niets over het «Plan» verstaan. Het Plan moet enkel die nen om de massa naar het socialisme o*'er te halen door blind geloofeene op lossing zit er niet in; de desertie der so cialisten is er het bewijs van. A (1) Voor Ailenvan Zondag laatst neemt De Poperingenaar onder handen over boven aangehaalden zin en om dit te weerleggen drukken ze een zin uit De Standaard waar dit blad zegt dat de Re geering ongelijk had de socialistische be tooging te verbieden. Van wederlegging van ons gezegde, geen spoor, geen letter. Zand in d'oogen gooien blijft de leuze der socialistische bladen. Vandervelde heeft dit ten andere zelf verklaard in de Kamer verleden week, toen hij zegde dat aan hetgeen de socialistische bladen schrijven, niet vee) belang moet gehecht worden. Het is wel zooals wij zegden: Het doel der socialistische leiders is niet het volk te helpen maar wel de wer kersklasse op te ruien om uit de misnoegd heid politiek profijt te trekken. In zijn antwoord vindt Voor Allen daar niets op te weerleggen. KOLENOVERFENKOMST MET DUITSCHLAND Een nieuwe overeenkomst werd getrof fen tusschen onze Regeering en het Duit- sche kabinet, betreffende den Duitsclien invoer van kolen. Het Duitsche contin gent wordt teruggebracht van 180.000 ion op 173.250 ton. Be Belgische Regeering zoekt om dit contingent terug te brengen op 160.000 ton. Een nieuwe handelsovereenkomst werd eveneens getroffen met Holland. KABINETSRAAD VAN MAANDAG 4 MAART Een gewone kabinetsraad werd geima- den Maandag 1.1. onder voorzitterschap van den Eersten-Minister Theunis. Kennis werd gegeven aan de verschei dene Ministers van de moeilijkheden die men ontmoet bij de onderhandelingen over handelskwestiss met andere landen. De handel en ekonomischen toestand herneemt in Kongo, de bevolking maakt meer gebruik van de geneeskundige dien sten en het geboortecijfer in de kolonie stijgt. De Raad keurde ook het programma der feesten goed die zullen plaats pijpen in Mei aanstaande ter gelegenheid van het eeuwfeest van den spoorweg. De stemming in de Kamer over het amendement Eeckeleers r.iet betrek 'op de gestrafte ambtenaren werd eveneens be sproken. Mosst dit amendement weerom ter lezing worden gebracht in de Kamer dan zou de Regeering de vertrouwens kwestie stellen. De belangrijkste kwestie die besproken wer» Is wel het verbod van den Heer Max op de betooging der Vlamingen te Brussel. De Raad was van oordeel dat de Regee ring geen uitstaans heeft met dit verbod, alleen getroffen door den Heer Max, op eigen hand, en bij mogelijke interpellatie zullen de Ministers ln dien zin antwoor den. Beer Theunis, Eerste-Minlster, verklaar de ook dat hij het verbod van den Heer Max zeer ongelukkig vindt.. VOOR DE VREEMDE ARBEIDERS IN BELGIE Er werd aan de werkgevers van wege de Regeering herinnerd dat zij geen en kele vreemde werkkracht mogen in dienst nemen die geen vergunning daartoe heeft bekomen. IN DE NATIONALE KOMMISSIE VAN DEN ARBEID Dinsdag hield de Nationale Kommissie vergadering onder voorzitterschap van oen Heer Francqui. Een voorstel werd aange nomen betreffende het aanpassen van de volmachtsbesluiten tot regeling van den werkloozensteun. Aan de nijveraars zal een vragenlijst worden gestuurd met het oog op de middelen die kunnen aange wend worden om een zoo groot getal mo gelijk jonge werklieden werk te verschaf fen door het middel van het beursstelsel. Een besluit werd ook aangenomen waar bij, voor de werken van openbaar nut die gedaan worden om arbeid te verschaffen aan de werkloozen, tot na de krisis, het regiem van 40-uren zou worden inge bracht, en dat het uurloon daardoor niet zou beïnvloed worden. Er zal ook voorge steld worden dat een kommissie per pro vintie zou samengesteld worden voor het vaststellen der openbare werken die zou den kunnen uitgevoerd worden. VOOR DE WERKLOOZE JEUGD De bijzondere kommissie van de Natio nale Kommissie van den Arbeid die be last werd met het bytudecren van het vraagstuk van de we/klooee Jeugd heeft hare besluiten en voorstellen neergelegd. Enkele der bijzonderste wenschen zijn dat de werklooze jeugd, van 14 tot 16 jaar, zou verolicht worden tot het volgen van een kosteloos onderwijs en dat het vak onderwijs en volmakingsleergangen zou den aangemoedigd worden voor de werk looze jongens ouder dan 16 jaar. VOOR DE VERLENGING VAN DE VOLMACHT Goedkeuring bij de Rechterzijde in de Ka- meraf deelingen en in Me Kamerkommissie. De kwestie van de verlenging van vol macht te verleenen aan de Regeering werd besproken door de leden van de Rechterzijde der Kamer, door de verschei dene Kamerafdeelingen en door de Ka merkommissie. In ieder van deze vergadering werd het ontwerp goedgekeurd en de leden der Rechterzijde besloten de Regeering te steunen. Minister Gutt moest echter beloven dat er geen sprake kon zijn van waardever mindering van den frank, van gedwongen consersie van leeningen en van het heffen van een taks op de coupons van renten. De Heer Marck verklaarde dat het be treurenswaardig was dat de begrooting voor het leger nog ongeveer een milliard bedroog. De Socialisten, in de verscheidene Ka merafdeelingen, verzetten zich tegen de deflatiepolitiek der Regeering. IN DEN SENAAT De Begrooting van Rechtswezen. Meer Vlaamsch in den Senaat. De leden der Katholieke Vlaamsche Se- naatsgroep hebben besloten een duidelijke verklaring te eischen van den Heer Mi nister van Justitie bij het bespreken van de Begrooting van Rechtswezen, nopens het gebruik der talen in het gerecht. Verscheidene Vlaamsche Katholieke Se natoren hebben ook besloten meer net Vlaamsch te gebruiken in den Senaat, zelfs alswanneer de aanwezige Minister een Waal zijn mocht. Later werd gemeld dat de Minister van Justitie weigerde het wetsontwerp op het gebruik der talen in het gerecht eerst te laten bespreken voor het goedkeuren der begrooting van zijn Mini ;t;rie. Diensvol gens hebben enkele Katholieke Vlaam sche Senaatheeren besloten zich te ont houden bij de stemming over de goedkeu ring van bedoelde begrooting. NIEUWE REEKS VOLMACHTBESLUITEN Deze laatóte week is een nieuwe reeks volmachtbesluiten verschenen. Hier geven wij enkelen uitleg over eenige ervan; de andere worden behandeld ln den Brief uit Brusselop 7' blad. Verlaging Rente .oet Hypotheeklecningcn. Koninklijk Besluit van 1 Maart. De rentevoet van Hypothecaire en be voorrechte schulden mag niet hooger be dragen dan 6 en de wederherstelling rentevoet niet boven de 4 gaan. De rentevoet der Hypotheeklceningen op schepen, zoo voor zeevaart- als voor binnenschepen, mag niet hooger bedragen dan 6 Verbod schepen te verkoopen aan vreemden. Koninklijk Besluit van 1 Maart. Het wordt ook verboden schepen af te staan aan vreemdelingen, zonder vooraf- gaandelijke toelating. Pensioenen van het personeel der opoe» bare inrichtingen en regiën. Koninklijk Besluit van 1 Maart. Het statuut der pensioenen van het per soneel der openbare inrichtingen en re giën wordt gelijk gesteld met dit van liet algemeen Rijksbestuur. Zegelrecht paspoorten van schippers ea zeelieden. Koninklijk Besluit van 1 Maart. Het zegelrecht op de paspoorten naar

HISTORISCHE KRANTEN

De Halle (1925-1940) | 1935 | | pagina 1