Het Sanatorium «St idesbald» WmtÊÊÊÊÊmmmÊÊËm "n DEKEN DEB0 2 cp het Kasteel «De Lovie» !e Poperinge Deken DE B0-Hu!de te Beveren-aan-Leie PLECHTIGE AANSTELLING VAN E. H. DEWANCKER GOUDEN BRUILOFT TE IEPER GELUKKIGE REDDING TE DE PANNE EEN W00FD OVER DE kerk van mivmmm Waarom een volledige bemes ting moet toegepast worden op de Graangewassen ta diefist van den Meismcn Brokken Amerikaansche Natuur en Leven INKOOP VAN veer <IC nut ciz f NR, Jjyvü/fjcJlaaM.'JVuLttct11f algemeen zicht op kasteel en sanatorium fVee! werd ln d« laatste tijden gesproken jyver «De Lovie» (1). Door toedoen van Heer Dr Brutsaert kwam, twee Jaar geleden, H. M. Koningin Elisabeth dit prachtig rustoord voor te ringlijders bezoeken, en een paar maan den geleden stroomden er nog eens dul- Benden bezoekers naartoe om er de man- tien der Ronde van Frankrijk toe te Jul- ichen. Het zal zeker wel onze Lezers van be lang zijn, 't een en 't ander over de ge schiedenis van De Lovie te vernemen. Hoe ls het prachtig Kasteel De Lovie opgebouwd in 1853 door de Familie van Merris, volgens teekeningen van den Kortrijkschen Bouwmeester Croqulsson, Sanatorium geworden? Dat ls een lange historie 1 Gedurende den oorlog, ln 1915, werd door de militaire overheid te Houtem bij Veurne een veldlazaret opgericht. Na den oorlog diende de inrichting van Houtem, bestaande uit houten barakken, als hospitaal, dat de door den oorlog vernielde hospitalen in de verwoeste streek (Pope- rlnge, leper, Nieuwpoort, Diksmulde) moest vervangen. Later, wanneer in de meeste steden de hospitalen der verwoeste streek herbouwd werden, diende Houtem tot schuilplaats van <Js teringlijders die uit oorlogssanatoria van Chanas en Job, diep in Frankrijk, langs de Zwitsersche grens, overgebracht werden naar hun vaderland. In zitting van 14 Juli 1922 had, op voor stel van zijnen toenmaligen Voorzitter, Dr Brutsaert, de Provincieraad van West- Vlaanderen een krediet van 700.000 fr. gestemd voor het oprichten van twee Sanatoria: een voor mannen in het zuide lijke gedeelte der provincie, een voor Vrouwen in 't noordelijk gedeelte. Weldra kwam het Sanatorium Elisa beth voor vrouwen, te Sijsele ln opbouw. Maar het Comiteit voor 't zuiden scheen te sluimeren. Intusschen had de Heer Minister van Binnenlandsche Zaken en Volksgezond heid, bij brief van 5 Maart 1924, aan den Heer Gouverneur Janssens de Bisthoven laten weten dat, gezien de heropbouwing der verwoeste gewesten ver gevorderd was en Houtem aan den staat jaarlijks veel geld kostte, hij het inzicht had aan het beheer van het Sanatorium van Houtem te verzaken. Op 3 October van hetzelfde jaar vroeg de toenmalige Minister, de Heer Rolin-Jacquemyns, de overname van gezegd Sanatorium door de Provincie, aan het onderzoek der Bestendige Afvaar diging te onderwerpen Hij zou aan de Provincie kosteloos af staan den grond van Houtem (4 ha.), el het mobilier en al het materiaal, op voorwaarde dat zij zich verbond, minstens gedurende 10 jaar, het gesticht van Hou tem tot zijn huidige bestemming te be houden, of het door een ander, beter ge legen dan Houtem, op de uiterste wester- grens van het land te vervangen. Na vele en lange redekavelingen nam de Provincie het aanbod aan, maar zette hare rechten en plichten over aan eene Maatschappij zonder winstgevend doel, bestaande uit 19 bestuursleden, waaronder het beheer samengesteld werd als volgt: Heer Bekaert, provincieraadslid, Voor zitter: Heer Dr Brutsaert, Voorzitter van den provincieraad, Afgevaardigde Beheer der; Heer J. Vanden Berghe, bestendige afgevaardigde: Heer Robert Gillon, pro vincieraadslid, Kortrijk; Heer R. Derycke- re, Kortrijk; Heer E. Reynaert, volksver tegenwoordiger; Heer Dokter L. Peelers, Kortrijk; Heer J. Maertens, secretaris. Die Maatschappij trad in bezit van het Sanatorium van Houtem en uitbating voor eigen rekening, met 1 Augustus 1926. En zonder een dag te verliezen ging de Maatschappij op zoek geheel de Provincie door om het verafgelegen, schier ongenaakbare Sanatorium van Houtem, met zijne vermolmde houten barakken van tijdens den oorlog, door een nieuw en bestendig en beter gelegen Sanatorium te vervangen. Ze trachtte namelijk door samenwerking de zware kosten van een nieuw te bouwen gesticht te ontgaan en te mogen rekenen op een getal zieken, groot genoeg om de alge- meenen kosten te verlichten en den prijs van den onderhoudsdag dragelijk te maken. Maar vruchteloos! Eindelijk, zoekens moê en vechtens moê, kocht op 10 Maart 1929 de gevol machtigde afgevaardigde-beheerder, Dr Brutsaert, aan de Société Immobilière Bernheim het Kasteel De Lovie met al wat er roerde en waagde, voor 1.250.000 frank. Seffens ging men aan t werk: Men zorgde voor electrisch licht en drijfkracht. Men boorde een artesiaansche put. Men bouwde in aller haast een paviljoen met 70 bedden en ln November 1930 kwamen de overgebleven zieken van Houtem (de vrouwen immers waren naar Sijsele ver huisd) met pak en zak naar het Kasteel De Lovie herdoopt in Sanatorium St Idesbald -. Het getal zieken groeide spoedig aan en men was verplicht nog een paviljoen en nog een solarium voor 70 bedden te bouwen. Daarna rees uit den grond een prachtig huls voor den inwonenden geneesheer; een stemmige woning voor de Klooster zusters met de verpleging gelast, in 1933 en in 1934 eene kapel in nieuwerwetschen trant, die ieder bewondert. Dat alles kostte natuurlijk veel geld. Naarmate de werken vorderden, gaf de Provincie toelagen, die gezamenlijk frank 2.500.00 bedroegen. Het HoHandsch hulpfonds voor ver woest Belgie, aan wiens hoofd toen stond Minister Baels, gaf 400.000, de Staat 355.000 fr. De Staat komt daarenboven nu tus- schen in den onderhoudsdag der min vermogende zieken voor 3.15 fr., de pro vincie voor 3.75 fr.; het overige tot 20 fr. voor de West-Vlaamsche zieken, tot 22.50 fr. voor al de andere, wordt of gedragen door de C. O. O., of de gemeentebesturen, of de Mutualiteiten van verschillige kleur. De zieken die op het Kasteel verblijven er zijn daar 30 bedden dragen zelf den geldelijken last van hunne verpleging (30 fr.) af. De normale bevolking van het Sana torium beloopt dus 170 mannen. En er zijn altijd meer vragen dan beschikbare bedden, klaar en duidelijk bewijs dat het Sanatorium van De Lovieaan eene dringende noodwendigheid beantwoordt en ln geheel het land, want er zijn ook tamelijk veel Walen bij, gunstig bekend staat. Het Kasteel van De Lovieis eene wonderschoone warande van 56 ha. 54 a., met een ongehoorde weelde van aller hande boomgewas, met vijvers, grotten, spelonken, eilandjes. Men streeft er naar de zieken zoo veel verstrooiing mogelijk, zooveel levens vreugde, onontbeerlijk voor de genezing, te verschaffen. Ze mogen luisteren naar de radio en al het nieuws en vooral het sportnieuws vernemen. Ieder kamer heeft zijn luid spreker en als de zieken naar de rust kuur gaan, ze nemen hem meê. Ze mogen wandelen in die prachtige warande zooveel het hun lust, varen met de boot, visschen, spelen met de bal 't geliefde en gezonde sport van de streek. De beste onder hen, tegen een kleine fooi, houden zich bezig met lichte werkjes 's Avonds is de speelzaal open en daar staan een biljard en twee Russische bll- jards, daar is kaartspel, schaakspel, loto, bak, enz. In de laatste dagen is ook een tennis spel aangelegd. Een Aalmoezenier verschaft aan wie het begeert, de hulp en den troost van den godsdienst. Hij wijdt zich wel eens toe aan volksontwikkeling bij de zieken door voordrachten met lichtbeelden en zorgt voor gepast vermaak en ontspanning en dagbladen en boekerij. De Heer Dokter is uitsluitend met den geneeskundigen en pharmaceutischen dienst gelast. De laatste nieuwigheden op wetenschappelijk gebied past hij toe; pneumothorax, phrenicectomie, phrenico- alcoolisatie, inspuitingen van goudzouten, enz. Hij woont in het gesticht en is dag en nacht ter beschikking van de zieken. Prachtige uitslagen komen zijn werk en dat van de Zusters-Verpleegsters be kronen: op 100 zieken mag hij 19 gene zingen en 49 verbeteringen boeken. Het Sanatorium van De Loviewerd op plechtige wijze ingehuldigd door Haar Majesteit Koningin Elisabeth, op 17 Juli 1932. Op 4 Oogst 1935 was op De Lovie een weldadigheidsfeest ingericht, met de medehulp van de Vlaamsche beroeps renners die een zoo schitterende zegepraal behaalden in de laatste Ronde van Frank rijk, en het vermaarde muziek van Zwe- vegem, onder leiding van M. O. Debode. Het feest had een ongehoorden bijval. In zijn dankrede namens het Beheer van het Sanatorium en de zieken sprak Dr Brutsaert van ais 't God belieft tot t'jarent». Wij leven op heep! Beide dagen, 17 Juli 1932 en 4 Oogst 1935, zullen lange in 't geheugen der zie ken en der streekbewoners bewaard blij ven. Al de nieuwe gebouwen in De Lovie uitgenomen het doktorshuis (Bouwmeester A. Van Coillie), werden afgeschetst door Bouwmeester Coomans van leper en uit gevoerd door Aannemer Maddelein van Boezinge. (i) Wie kent er den oorsprong %-an dat woord: de Lovie De prachtige nieuwe Kapel, opgericht naar het plan van Heer Bouwmeester Coo mans van leper. DE 8' PROEF VAN HET KRITERIUM DER HOPPESTREEK WERD ZONDAG TE RENINGE GEWONNEN DOOR J. MOERMAN ALS PASTOOR VAN WULVERINGEM 9''T HIERWERD GEBOREN 27 9 182G TAALCELEERDE EN DICHTER TIS KLEEN HET LAND WAAR IK IN W0NE T IS KLEEN WAAR IK GEBOREN WERD ill MAAR T IS GEEN ANDER MU ZOO SCH00NE CEEN ANDER MIJ Z00 LIEF.AAN T HERT 8.9.1935,! De ingehuldigde Gedenkplaat in het geboortehuis van Z. E. H. Deken De bo ingemetseld. Dit nijverige Leiedorp kende Zondag 11. een overheerlijke herdenkingsfeestviering, dewelk op initiatief van het Davidsfonds van Deerlijk en met de medewerking der gemeente op touw g€Z2 t; zijn vroeden inboorling Pastoor Deken De Bo, pries ter-dichter en taalgeleerde ter eere, dit ter gelegenheid van den vijftigsten ver jaardag van zijn afsterven in 1885. Het dorp had een feestelijk uitzicht door de stemmige bevlagging der huizen en den opschik der straten. Te 10 uur werd een plechtige hoogmis opgedragen door Z. E. H. Lebbe, pastoor, tijdgenoot van den gehuldigde. Door de zorgen van M. Nolf, koster, voerde het parochiaal zangkoor St Grsgoriusgilde de vier- stemige mis uit van Deboeck. Aan de offerande, tijdens dewelke door kunst zanger B. Glvesquière uit Halle het Ave Mariavan P. Benoit gezongen werd, werden er feestaandenkens met foto en passend gedicht van G. Gazelle uitgedeeld. Na afloop der mis werden fragmenten uit de De Bo Cantatevan Ghesquière uit gevoerd, waarna de kerkelijke plechtig heid besloten werd met een treffende ge legenheidsrede door Z. E. H. Dr Camer- linck, pastoor-deken te Kortrijk. 's Namiddags te 3 uur vormde zich in drie verschillende straten een groote feeststoet, behelzende 3 muziekkorpsen, waaronder dit uit Elverdinge, alwaar De Bo in 1873 pastoor was, studentengil den, bonden V. O. S., V. T. B., de school kinderen met vaantjes en bloemen, verder al de maatschappijen der gemeente, de plaatselijke overheden, het feestkomiteit en de De Bo-familie. Bij de stemmige stapmarschen der muzleken "trok de op getogen huidestoet langs den breeden Gentschen steenweg naar De Bo's nederig geboortehuis eene pachthoeve ge legen langs voormelde baan, op een half uur gaans van het dorp, op de wijk Roode Poortdie de vele bewoners en geburen feestelijk hadden opgeschikt en versierd met zegepoorten, wimpels en vanen allerhande. Inzonderheid het ge boortehuis was door de zorgen van de bewoners Claeys-Damman, feestelijk en puik opgesmukt. In bijzijn van een dichte volksmassa zette deze openbare voks- huldebetooging in met een welkomsgroet namens het feestkomiteit, door dezes voorzitter M. Marcel Schotte, waarna overgegaan werd tot de onthulling van den mozaiken gedenksteen in een der gevels van het geboortehuis aangebracht en waarop volgende tekst te lezen staat: Hier werd geboren den 27-9-1826, Deken De Bo, taalgeleerde en dichterVerder vier verzen van De Bo: 't Is kleen het land waar ik in wone, 't Is kleen waar ik geboren werd, Maar 't is geen ander mij zoo schoone, Geen ls er mij zoo lief aan 't hart. Na een bloemenhulde ran de schoolkin deren en maagdekens in 't wit gekleed, hield de heer L. Defraye uit Deerlijk, namens het Davidsfonds een feestaan- spraak waarin hij De Bo huldigde als dichter en taalgeleerde, vooral daar hij tientallen van jaren gearbeid heeft aan het navorschen en verzamelen van het materiaal waaruit onze Vlaamsche taal als uit graniet werd opgebouwd. Spreker besluit met den vromen wensch dat hier eerlang Da Bo's standbeeld moge ver rijzen! Door kur.stanger B. Ghesquière wordt het liedUchtend ln 't Leiedal van Lambrechts voorgezongen terwijl de stroofVlaanderen, Vlaanderen boven al! door de betoogers meegezongen wordt. Na het gedicht Mijn Geboorte dorp van De Bo te hebben voorgedragen, houdt de student L. Spincemaille uit Deerijk een korte huiderede, waarop het lied van Cyr. VerschaeveMijn Moeder spraak door voormelde kunstzanger met bijval uitgevoerd werd. Na nog een toe spraak als hulde namens V. O. S. en V. A. B. nam deze welgeslaagde huldebetoo- ging een einde bij de uitvoering van De Bo's volkslied Men mag den blauwen hemel roemenandermaal gezongen door kunstzanger Ghesquière. Deze Vlaamsche huldebetooging werd vervolgens geest driftig besloten met een kunstig muziek- koncert door honderd uitvoerders onder leiding van M. Vandekerckhove, uit Deerlijk, 's Avonds was de omgeving van het geboortehuls door allerlei kleurlampen verlicht, terwijl de gedenksteen met licht- werpers tot laat ln den avond beschenen werd en aldus een roezige en drukke be weging gaande hield. Deze vrome huldedag zal lang ln t geheugen der Ingezetenen blijven die al dus een lang verschuldigden tol tegen over een hunner beroemdste en verdien stelijkste kinderen betaald hebben. de feestelijkhedeH te poperinge IN 19lf Z. E. II. De Bo stierf als Deken te Po peringe in 1885. Een kunstig grafzerk werd toen op het kerkhof te Poperlnge opge richt door het Davidsfonds. In 1910 hadden te Poperlnge, bij de 25« verjaring van het afsterven van De ken De Bo, welgeslaagde feestelijkheden plaats waar de Heeren Hugo Verriest, l. Dosfel, Fr. Van Cauwelaert, op de feest- vergadering ln het Stadhuis optraden. 's Namiddags hadden een optocht plaats gevolgd door aanspraak op de Markt van Prof. Borms en Dr Ernest Claes. Het geüoort.- van Z. E. H. Deken De Bo te Beveren-aan-Leie. iBEflHMBBBBBiiBaBaBiSBHaHBaaHBBa»ggaBa«BHaBaanMsaM«HaMM« Maandag laatst was St Jacobsparochie in feest ter gelegenheid van den Gouden Bruiloft van Heer Rudolf Picouant, af komstig van Watteren en van zijne echt- genoote Vrouw Louise Van Acker, afkom stig van Heule. De gelukkige echtelingen traden in den echt den 9 September 1885. Zij wonen hier in de Lange Torhoutstraat. De echtgenoot is een gepensienneerde werkman van den ljzerweg. Zij hebben maar eene dochter, die gehuwd 13 en een kind heeft. Eene plechtige Mis had plaats ln de St Jacobskerk om 9 M uur. Na de Mis werden de jubilarissen op het stadhuis ontvangen door de Heer Schepen Lemahieu, die hun hartelijk geluk wenschte en het gebruike lijk geschenk overhandigde. Wij durven verhopen dat zij in volle ge zondheid hunnen diamanten bruiloft zul len mogen vieren. De Jubilarissen met hunne Familieleden bij het verlaten van het Stadhuij. ll2BSaEEflBBBBBSBB3QaBEiaBB3EilSIEIHflBB9BBflBaaaS2BBBBaSBBBB de nieuwe pastoor ontvangt den herdersstaf (Zie verder verslag en opschriften). De plechtige aanstelling van Z. E. H. Dewancker als nieuwe herder van Wul- veringem, geeft ons do gelegenheid eenlge woorden te zeggen over de aloude kerk dier gemeente. De stichter der parochie van Wulverin- gem, volgens het getuigenis van M. Mer- ckelynck. is dezelfde leenheer als diegene, die op deze plaats het kasteel bouwde en die er aan hield een kerk te bouwen dicht bij zijn kasteel. De leenheer van de plaats en tevens ook de bouwer van de kerk, zou als naam gehad hebben: Wulfrid wiens naam ook overging op de naam van het dorp, want 't ls overbodig zijn oorsprong te zoeken ln Wulven of Wolven De ouderdom van de kerk ls bewezen door de bouwkunst, waarvan een muur, ln Romaanschen stijl, nog bestaat. Volgens een aanneembare veronderstel ling van M. Merghelirick, behoorde het kerkhof en den grond, waarop het kasteel gebouwd werd, aan zelfden eigenaar, te weten de stichter van de parochie. Deze vooropstelling nemen wij uit het feit dat de grondslag van het kerkhof zeer hoog ls; immers het kerkhof vormt een verhoog. Welnu, waar zou men de grond gehaald hebben om deze plaats op te hoo- gen tenzij daar, waar Wulfrid een gracht deed delven rond het kasteel? De aarde, die rond het kasteel werd uitgegraven, werd dus aangebracht op de plaats, waar de kerk opgetrokken werd. De korte afstand tusschen Wulveringem en Vlnkem is een zeldzaam feit ln ons land en deze aaneenpalende parochies vertoonen zeker een ongewone aantrekke lijkheid. De vandalen van 1793 hebben deze plaatsen gespaard en alaoo behiel den zij hun oud karakter. Volgens een oude plaatselijke overleve ring bestond er een onderaardsche gang tusschen het kasteel en de kerk. Eertijds wilde M. Merghellnck dit feit onderzoe ken en deed opzoekingen: hij liet putten maken met groote boormachienen, doch bekwam geen uitslag. Een feit dat waarschijnlijker blijkt ls dit: de eigenaars van het kasteel hadden een bijzonderen Ingang in de kerk, die zich bevond in den gevel van den zijbeuk aan den Westerkant en die nu niet meer bestaat. Een wondere ontdekking schijnt dit te staven. In 1633 werd er een ronde ciborie ontdekt in de aerde in de kereke, neffens 't portael gaende naar 't huis van den heere van Beauvoorde.Jan Bleau- voet, goudsmid te Veurne, herstelde en vergulde deze ciborie. Van de oude kerk bestaat er niets meer dan een Romaanschen muur en het ls moeilijk zich een gedacht te vormen over hare bouwkunst, omdat al de documenten, geschriften en schilderingen ontbreken. Slechts een enkel voorwerp van deze al oude tijden ls gespaard gebleven nl.: de doopvont van de eerste kerk. Zij is van Romaanschen stijl, vierkantig en door hare versiering karakteriseert zij dien tijd. Zij doet ons denken aan de doopvont te Zillebeke, en zelfs aan deze van Zedelgem, alhoewel deze laatste veel rijker is. De merkwaardige en oude vont van Wulve ringem maakt deel uit van de rijke ver zamelingen van het kasteel. Een volledige beschrijving van de kunst voorwerpen van de kerk van Wulverin gem, valt buiten het kader van deze bij drage. Wij bepalen ons met een woord te zeggen over het altaar van O. L. Vrouw, dat gebeeldhouwd is. Deze altaar werd ge schonken in 1663 door Karei de Bruyarde, schildknaap en heer van Beauvoorde, wiens gebeeldhouwde wapens onder schraagd zijn door twee hazewinden, een typische bijzonderheid. Twee cherubijnen schijnen deze wapens ten hemel te willen dragen en wij kunnen daarin een zeer oorspronkelijke illusie zien, die de moge lijke ingang van Karei de Bruyarde tot het paradijs verzinnebeeldt. Deze altaar is versierd met een prach tig doek, geschilderd in 1663 door Jean de Reyn van Duynkerke, die de leerling was van Antoon Van Dijck. Deze schilde rij draagt zijn handteeken en datum; zij is een echt kunstwerk, die merkwaardig is zoowel voor zijn teekening als zijn sa menstelling en wonderbare kleurenscha- keeringen. M. Merghelynck heeft in deze schilde rij de beeltenissen willen zien weergeven van Jaak de Bruyarde en van zijn vrouw Philippine de Massiet, de eerste als een herder en de tweede als een beminnelijke herderin; belde bevinden zich rechts van het doek. Ons blijft een blijde verplichting: de Z. E. H. Pastoor Dewancker een lange her- delijke loopbaan te wenschen te midden van zijn nieuwe parochianen en zijne merkwaardige kerk. PYRÈS. l^aBBBBBBBQBBSBBfliaBBBflaBaBB Voor sommige landbouwers is het on- noodig langer aan te dringen op de nood zakelijkheid van een volledige bemesting op de wintergranen. Echter zijn er hedendaags nog landbou wers te vinden, die ongelukkiglijk nog niet ten volle overtuigd zijn, van het nut eener potaschbemesting op de graangewassen, zoowel als op de hakvruchten. De werking der potaschmesten op de wintergranen is genoeg bekend. Iedereen weet dat deze meststof het uitstoelen be vordert, den weerstand tegen den vorst versterkt, het legeren voorkomt, het ge wicht der granen per hectoliter vermeer dert, en natuurlijker wijze, de opbrengsten verhoogt, hetgeen werkelijk niet te ver smaden is in onze huidige toestanden. Men gebruike ongeveer 300 kgr. chloor- potasch per hectare, of een evenredige hoeveelheid syl viniet-kaïniet. In het Evangelie van dezen Zondag gaat fe*. *- de twee heeren, die op onzen dienst aarispeet ken. De kristen weet waar zich aan te houden: y^ staat voor de keus, een van beide meesters, niet de twee kan men te gelijk dienen. Ge moet kiezen God of het geldt Kristus heeft nooit den vinger uitgesteken czar munt. Hij heeft nooit het geld willen mani^jietrea. Daarmede heeft Hij echter niet bedoeld dat Z.i| volgelingen, dat wij den rijkdom moesten haten £t daarmede heeft Hij niet veroordeeld degenen, die rechtmatig gebruik maken van het goed ea dl schatten der aarde, die geschapen werden met Let doel ons te dienen. Wanneer een handelaar bezorgd is met zijne aik, en er naar streeft om door die zaak sociaal en nomisch op te klimmen, dan is hij nog geen «,iaf van het geld. Wanneer een arbeider werkt en zweet om ta rechtvaardig loon, als aandeel In de gemeenschap;*, lijke wereldgoederen, te verdienen en al zijn kraebtet inspant om voor later een appel tegen den dorit» terzij te leggen, is hij daarom nog niet verkocht ui den dienst van den Mammon. Wanneer een huisvader uit den kleinen stand g« voor ijvert, dat éénsdaags zijn kinderen beter zulicl zijn dan hijzelf, en daarom met naarstig en sp«ar> zaam beleid zijn huisgezin een trap hooger opleidt, of wanneer een welgestelde burger zijn fortuin og eerlijk en rechtschapen wijze tracht te vermeerderen, daarom is nog geen van beiden een afgodeodienatf ten dienste van hel goud. Veelal en ten onrecht heeft men het kapitalisme veroordeeld. Het kapitalisme is in zichzelf niets du een economisch systeem, een middel dus tot gebruik en verdeeling der wereldrijkdommen. Uit zichzelf het onvolmaakt, lijk alle menscht-nwerk, en het ver. dient slechts te worden veroordeeld daar, waar het jammerlijk gedaald Is tot den cultus van het goud, met het gevolg dat de productie, de aanwinst en verdeeling der rijkdommen op ongeregelde wijze ge. schieden ten nadeele van het algemeen welzijn i» wel als van de enkelingen. Wat Kristus schandvlekt Is niet een economic stelsel, wat stelsel ook bestaan moge, maar wel dat de mensch het goud ga dienen als een afgod, om het even onder welken vorm deze mammondienst ziek verschuilen moge: kapitalisme, socialisme, comma, nisme. Wat Kristus veracht Is niet de industrieel, <k eigenaar van de fabriek die in dienst staat van het volk, en zorg draagt van zijn bedrijf en voor zijg arbeiders. Doch wel, aiwie maar één gebod keen het gebod der winst. En vermits er altijd mcnschen worden gevonden, die uit alles willen munt slaan, en alle profijt te baai nemen, én uit den godsdienst én uit het gouden kalf, wordt elke volgeling van Kristus op het hart gedrukt! zoek éérst het rijk Gods, want het is totaal ontn* gelijk met de eene helft van uw hart God te dienen, en met de andere helft het gouden kalf te aanbidden, IHfHBSÏBflBSBiSSnniBHBEISBSSBEStl Vrijdag namiddag werd een meisje uit Toerkonje (Fr.) bij het bad nemen door 'n geweldige zee verrast en door de golven meegesleept. Een knaap van dezelfde stad en die zich in de omgeving bevond, snelde haar ter hulp, maar werd eveneens door het water meégesleurd. Gezien het storm achtig weder waren er dien dag geen red dingsbooten in zee gelaten, doch de red ders August Decrop en Jan Beyen spron gen onbeschroomd in het water. Na tal van moeilijkheden overwonnen te hebben slaagde August erin den knaap een koord toe te werpen. De jongen kon dit red dingsmiddel bemachtigen en werd samen met het meisje op het strand getrokken. Verder paste men de kunstmatige adem haling toe op het meisje, dat weldra tot het bewustzijn terugkwam. Zondag 11. kwamen de familieleden van de drenkelinge de redders bedanken en gelukwenschen en hielden eraan zich met hen door Jules te laten photographee- ren. Maandag daaropvolgende moesten onze redders weer handelend optreden, en dit maal om een achttal baders, die zich in gevaarlijken uitvalgewaagd hadden, ter hulp te komen. De reddingsboot was er gelukkiglijk rap genoeg bij om deze ln nood verkeerende zwemmers aan boord te nemen. ZILVEREN MUNTSTUKKEN EN OUD ZILVER OUD GOUD EN FRANSCH GELD aan de hoogste prijzen. M. KESTELOOT TeL 1 Wekelijks den Vrijdag van 8 tot 10 u„ bij KAREL DEGROOTE, Tramstatie, Gr. Markt, Poperinge OUD GEKEND HUlSl M. KESTELOOT Tel. tr 1 Wisselagent KOMEN. BBEBBBKBBEEBBBBBBEBBflf «Les extrêmes se touchent» vooral ln Amerika. De Amerikaan ls athleet, inge nieur, puritein, hij ls ook buitengewoon naïef. Het is merkwaardig dat deze man die zich ln betrekkelijk korten tijd aan de spits plaatste van de techniek, zich niet losmaken kon van de kinderlijke naïeve- teit die jonge volkeren kenmerkt. De Ame rikaansche beschaving ligt ankervast aan een haast mirakuleuze techniek die het leven herleidt tot een eenvoudige cljferbe- werking; ze ligt aan de overzijde echter even vast aan een primitieve eenvoud, die vaak ln onze oogen de grenzen der bela chelijke dwaasheid overschrijdt. Edoch Europa en Amerika zijn twee zeer onge lijke werelden, zoodat het per slot van re kening voor een van beiden onmogelijk is een objektief oordeel te vellen over de andere. Aan beide zijden van den Oceaan zal men wel goeie en kwade dingen on dereen vinden. Misschien zou de Japanner die ook tamelijk wakker uit de oogen kijkt een juist oordeel kunnen vellen, wa re 't niet dat Japan en de States alles be halve dikke vrienden zijn. De Amerikaan heeft genoeg van oorlogssport, maar tegen de Japanners zou leder Amerikaan het dl- rekt opnemen. Wie een Amerikaan volledig wil door gronden ga allereerst met hem naar de picturesof bloskoop. Het ls niet op grond van het feit dat de zware filmin dustrie welig op Amerikaanschen bodem tiert, dat we ons oordeel moeten steunen. Laten we in de eerste plaats toezien hoe de Yankee reageert op het kunstmatige leven dat door het zilveren scherm ge schapen wordt. Een mensch die dag ln dag uit praktisch en meetkundig-julst zijn taak verricht zal zekerlijk ontspanning be- geeren. Een Amerikaan gaat naar de cine ma om zich te verzetten. Dit beteekent allereerst dat hij lak heeft aan bloedige dramas en onverkwikkelijke liefdehisto ries. HIJ behoeft te lachen, zij het dan ook met dwaze, bespottelijke dingen. Al dus komt het dat Mickey Mouse op weg ls een nationale held te worden. Amerika volgt met spanning de lotgevallen van de teekenfilms waarin de mals de hoofdrol vertolkt. Op zich zelf genomen beelden deze films alles behalve diep-menschelijke konflikten uit. Er steekt echter zoo'n na tuurlijke gratie in, zoo'n naïeve frisch- heid die den Amerikaan direkt aangrijpt. Natuurlijk dat bengels en ravotters er al lemachtig veel genoegen in vinden. Maar ook veel groote kinders laten zich door de fantastische Mickey sterk beïnvloeden. Fantasie ls ten andere altijd gegeerd ge weest. En diertjes met menschenbescha- ving ls gezonde kost. Hoe populair Mickey ook geworden is, toch moet hij het nog heel wat afleggen tegen Andy (André) Gump. De popula riteit van Andy en Uncle Bim is eenvou dig fenomenaal. Uncle Bim, miljardair en jonggezel was nu eens de gedroomde sul- kernonkel voor Andy's zoon. Uncle Bim echter, zocht vóór alles naar een fatsoen lijke wederhelft die hem de dagen wat ge zelliger maken zou. Tien, twintig maal kwam er echter een klink ln de kabel zoo dat het huwelijk telkenmale op 't nipper tje ln 't water viel... tot groot jolijt van Andy. En telkenmale stond heel Amerika op sprieten. Er werd gewed, en nog gewed dat Uncle Bim niet trouwen zou... en Uncle Bim geraakte werkelijk niet ln 't zevende sakrament. 't Zou Immers nooit gebeuren... Uncle Bim zou nooit getrouwd geraken. Heel Amerika was ervan overtuigd. Tot zekeren dag het mirakel toch gebeurde. Uncle Bim trouwde... en kreeg dus naast een vrouw ook een... schoonmoeder. Al de Ameri kaansche kranten meldden denzelfden dag in vette letter het wonder dat zich op het witte doek voltrokken had. Welnu er zijn dan Amerikanen geweest die in een wilde run 30 km. aflegden om toch maar een krant met het sensationeel nieuws in han den te krijgen. Andy Gumb en Uncle Bim worden se dert jaren afgerold. Ze zullen zeker eeuwig meegaan, spijts het huwelijk. Want nu komen allerlei spitsvondige verwikkelin gen met schoonmama en... daarna komen ongetwijfeld de onmisbare kleuters. De Andy Gump-historie, die dagelijks door de gazet vernaald wordt, ls ren van die eindelooze komedies met de huiselijks verwikkelingen als basis. En daarin kan de Amerikaan volledig opgaan. Ancly ls trouwens een afschuwelijk mensch me| een Cyrano-neus, een vervaarlijke mous tache en absoluut geen kin. Uncle Bin moet zich eveneens in geen enkele schoon, heidswedstrijd meten. Andy is verder de man die nooit i nimmer met iets bekommerd ls, de onver, beterlijke optimist die met de werkelijk, held absoluut geen rekening houdt. Hij kan alles, zal alles doen, en geraakt na. tuurlijk nooit tot een resultaat; de Ame. rikaansche broer van Don Quichotte! Andy Gump groeide reeds tot een cou. rant gespreksonderwerp. Bij den coiffeur wordt er haast van niets anders gesproken (zonderling dat ook in Amerika een kap perszaak synoniem ls van praatsalon). De Amerikaan voelt geen behoefte aan levenstragiek. Hij heeft het leven gemini maliseerd. Even werken en even lachen! Dramas boeien hem niet. Hetzelfde caj niet gezegd van dokumentaire films. In Amerika wil men ook graag Iets teen, doch dan de werkelijkheid en geen fiktie, geen kunstmatige scheppingen. En au fond is dit wel begrijpelijk. De Amerikaan be weegt zich niet op een grond als de onze, Wij leven op een bodem die zwanger u van beschaving en vervlogen grootzeil- held. En willens nillens kunnen we (Stal les ln een handsomdraai niet wegcijtaa. De Amerikaan had slechts een tabuil rasa, een maagdelijke grond onder voeten, zonder echo uit het verleden. El| heeft er een nieuw, jong en frisch leven kunnen beginnen. Wij niet. Hier woril door elke generatie een nieuwe schakel geknoopt aan een eeuwenoude ketting, Ginds moet de ketting nog gesmeed wor den. En dit verklaart heel wat. De Amerikaan is een zeer trouw bezoe ker van de bloskoop. In Woodworth, een vlek van 5000 inwoners zijn twee zalen, die echter een zelfden eigenaar hebben. Een zaal voor de gegoeden, en een zaal voor de minderen. (Men ziet hoe praktisch hel kapitaal ln Amerika te werk gaat). Er wordt eiken dag afgerold in 4 verschillen de vertooningen. Om de 2 dagen wordt he„ programma veranderd, zoodat ieder» film acht maal vertoond wordt. Vergelijkt dan met wat in Poperinge gebeurt en trekt de conclusie. Op gebied van po pulariteit bollen de kinema's hier rede lijk veel te kort bij de Amerikaansche. Dat er bij de primitieve volkeren aller hande mogelijke en onmogelijke gods diensten wortel schieten en groeien, kun nen we nog gemakkelijk aanvaarden. Doch dat ln het meest geïndustrialiseerd! land van de wereld de godsdienst haast tot een manie ontaardde gaat ons Euro- peesch verstand te boven. Amerika is het gedroomde land voor wonderdokters, charlatans en godsdienst scheppers. Wat mysterieus en geheim ls, is op voorhand van sukses verzekert Wien onder ons herinnert zich niet dl beruchte Ku-Kux-Klan? Ze dreigde Ame rika als een pest ten onder te breaget tot op zekeren dag een gouverneur haar belachelijk maakte. Sedertdien is de Ku* Kux-Klan een vervallen grootheid. Ge helme vergaderingen 's nachts, myste rieuze witte pijen met kapmantel, «a enorm kruis op de borst, zooveel teekenl die bij het volk een wondere aantrek kingskracht hadden. Iedereen waande Ku-Kux-Klan een geweldig groeiend! macht, en daarbij een geheime macht Men kreeg er schrik van, en de angst II een slechte raadgeefster. Een gouvemeU nam het tijdens een verklezingsperiod! resoluut op tegen de beruchte Klan, spot» vierkant met hun mysterieus gedoe 0 hun pretentieuze macht. En als een zeep bel is de Ku-Kux-Klan uiteengespat. S is vaak niet meer noodlg om organisatie* waarvan de macht op een Illusie UnA ln den grond te boren. Annie Besant, de voedster-moeder vü de Christian Science! Nog een voorbeeÜ van de enorme naïeveteit van het Jonf* Amerika I De Christian Science ls van protestant» schen inslag. ('t Vervolgt.) ZEG ER. IBBBBBBDSBBBBBBBBBBBBBBBBBfllBBBflBflBBflBflBBBBBBIBIIIiail"' de koers parijs-brasschaat De rennen bij den aanzet. Van rechts naar links: Hendrickx, eerste van bet klassement; De Graevei D'Alleine; Saiomez; Jef Moerman; D'Herdt; Barbier. (Zie verslag der proef onder Sportrubriek.) a>e twee redders August Decrop (1) en Jan Beyen (2) alsook de twee drenke lingen (xx) met hunne familieleden. Algemeen Verdeeler voor bet VI. Land: M.E.G-A. An.werpen, Brugge, Kortrijk, Gent, Hasselt,

HISTORISCHE KRANTEN

De Halle (1925-1940) | 1935 | | pagina 2