Abessinië
L - a Iers
De Vallingen kont-en aan
LANDBOUWERS ^oe^uwPro^' Koopt een Zaainiachlen RENSON bij de FIRMA
6 Oktober 1935. - Bijvoegsel oen
De Poperingenacsr» - «De HalEe» - «Be Toekomst»
niiniaiiiiiiiHiiiiiiBNgmiiiiiiisHiiasiiiiiiiiiiiH
Zij was
ten einde raad
VALLINGEN GENEZEN
MEISJES!
MEISJES!
Srokken Amerikaansche Natuur en Leven
Landbouwmachienen - Elektriciteit - Radio's
HOOFDAGENT Motor "Lister,, - Ontroomer "Melotte,, - Machienen "Massey-Harris,,
"Renson,, - Graanpletter "Feys,, - Keern "Rapide,,
RwrlzVk RARCO Alle Elektrische toebehoorten - Lusters - Motoren
Waschmachienen.-Turbienen-Batterijen-Brandkasten
AUTOVOERDERS OPGEPAST
Vertrek van een trein Zaaimachienen ter bestemming der Firma STEVENS Gebroeders
te leper en Poperinge
Door aankoop van een groot getal Zaaimachienen komen wij ertoe nog steeds aan de laagste prijzen te verkoopen.
Braakmachienen met ressorts
aan de laagste prijzen.
Alle Herstellingen.
REGELMATIGE DIENST.
Van heden af worden alle herstellingen der
Ontroomers en Ploegen "MELOTTE,, door de
Firma STEVENS Gebroeders uitgevoerd. - Voor alle MELOTTE-
Ontroomers en Machienen wendt U tot bovengenoemde Firma.
ai TfJllllW5CNf I
7 hciom£h j Bel&isch
..af
kaart van afrika
waar Abessynië duidelijk afgeteekend Is.
Abessynië is bet eenig land in Afrika dat tot dusver over rijn onafhankelijkheid
beschikt. Het ligt omkneld tusschen Engelsch-Egyptisch Soedan, Italiaansch Ery-
threa, Fransch en Italiaansch Somaliland en Engelsch Kenya-land. Het overige
van Afrika bevindt zich in banden van andere mogendheden.
Thans zijn aller oogen gericht naar
Abessinië omwilie van het scherp geschil
ontstaan tusschen dit land en Italië.
Dagbladen en radio spreken er dagelijks
over en dit sedert weken. Iedeeren weet
er iets van; doch hoeveel verwarring, hoe
veel onrust-opwekkende gesprekken, hoe
veel onjuiste verklaringen van lieden die
zeker niet in de gunstige omstandigheden
zijn om juiste oordeelen te kunnen vor
men in zulke verborgene en moeilijke
kwe ties. Wat klaarte brengen in de hoof
den en gerustheid in de harten zou zeker
niet overbodig zijn.
Men verwart soms Ethiopië met Abes
sinië. Ethiopië is de naam welke vroeger
door de ouden gegeven werd aan dit ge
deelte van Afrika gelegen ten Zuiden van
Egypte en welke men nu nog gewoonlijk
gebruikt om de streken aan te duiden van
den Opper-Nijl en het bergachtige land
van Abessinië. Louter historisch gespro
ken is Ethiopië dus grooter dan Abessinië.
6taatkundig gesproken is Abessinië thans
een keizerrijk dat bestuurd wordt door
een keizer, Negus genaamd. Dit rijk telt
thans ongeveer 8 millioen inwoners en
heeft als hoofdstad Addis-Abbeba, juist
ln 't centrum van dit land gelegen. De
oppervlakte is zeer groot: 1.120.000 vier
kante kilometers: vergelijk met België dat
enkel 30.488 vierkante kilometers telt.
Abessinië is begrensd, van 't Noorden
voortgaande door Italiaansch Erythrea,
Fransch en Italiaansch Somaliland, En
gelsch Oost-Afrika en Engelsch-Egyptisch
Soedan. Aan het Italiaansch Somaliland,
zijn de grenzen heden ten dage nog niet
Juist kunnen afgeteekend worden, zoodat
men van 't een gebied naar 't ander over-
itapt zonder te weten waar en wanneer.
Het land is een verbrokkeld hoogland
Bet vaak zeer steile berghellingen. Zijn
economische rijkdom bestaat tegenwoor
dig vooral in landbouw en veeteelt. Het
voert vooral huiden uit en koffie, zijn be
langrijkste landbouwproduct waarvan de
bewerking echter niet voldoende wordt
verzorgd. Het bezit ook rijke delfstoffen,
zooals goud, ijzer en steenkool, echter rog
weinig uitgebaat omwille van het bescha
vingspeil dat er in dit rijk nog tamelijk
laag staat, alhoewel het blijkt dat de
thans regeerende Negus daaraan verbete
ring wil aanbrengen. Het land heeft ook
een staatkundige en militaire inrichting.
De Koptische Leer is staatsgodsdienst,
doch men vindt er ook Katholieken, Jo
den, Heidenen en Mahomedanen.
De historiek van dit land is ons tame
lijk goed gekend, gezien oude beschavin
gen, als die der Egyptenaren, Joden en
Arabieren, nabij gelegen waren, en ook de
kolonisatie der Grieken al vroeg in die
streken werd begonnen. In de Oudheid
stond het oude Ethiopië onder Griekschen
invloed. Maar reeds veel, veel vroeger was
het Ethiopische volk min of meer met den
Joodschen godsdienst vertrouwd, inge
bracht door handeldrijvende Joden die
zich in dit rijk kwamen vestigen en er
heele volkstammen tot hunnen godsdienst
bekeerden. In de IV* eeuw vond er het
kristendom Ingang en men heeft de zeker
heid dat omstreeks de jaren 350 het ka
tholicisme in Abessinië een hooge vlucht
nam. Heel interessant is de geschiedenis
van het kristendom in Abessinië, want het
land waar men thans vreest dat men-
schenbloed zou kunnen vergoten worden,
werd, door de eeuwen heen, gedrenkt met
veel martelaarsbloed. Wellicht schrijven
wij deze geschiedenis in een volgend
artikel.
Ethiopië was tot in de XVIII' eeuw een
statenbond. Aan het hoofd stond een ko
ning» of Negus en onderkoningen, toen een
dezer, Theodorus II, in 1855 het land ge
heel veroverde en tot eenheid bracht en
zich uitriep tot Negus Negesti, koning der
koningen. Alzoo ontstond het keizerrijk.
Zijn opvolger, Menelik II, was een keizer
van groot belang in de geschiedenis. Het
was onder zijn bestuur dat een heerschen-
de, scherpe vervolging tegen de katholie
ken veel verbeterde. Menelik IF immers
had langen tijd Mgr Massaja' O. M. C.,
later Kardinaal benoemd, als raadsman
aan zijn hof weerhouden, die dan ook van
de gelegenheid wist gebruik te maken om
Negus Menelik gunstig te stemmen tegen
over de katholieken.
In 1889 sloot Menelik een verdrag met
de Italianen, die zich als kolonisten op de
kust hadden neergezet. Door dit verdrag
werd hun kolonie Erithrea, waarover wij
reeds hooger spraken, erkend. Maa# toen
de Italianen, het oog slaande op Abessinië
als begeerlijke kolonie en een te beschaven
land, vanuit Erithrea, steden in Tigre
(Noord-Abessinië) kwamen bezetten, tiok
Menelik tegen hen op en versloeg hen in
het jaar 1896 en dwong hen Abessinië's
onafhankelijkheid te erkennen. Zijn
kleinzoon KdsJ Jeassoe volgde hem op
in 1913. Edoch, tijdens den wereld
oorlog" kwam deze laatste onder Duit-
sche en Turksche invloeden, zoodat hij
in 1916 werd afgezet en vervangen door
Menelik's dochter, Zeoditoe. Haar troon
opvolger en regent was Ras Tafari,
thans Hailé-Sellasie I, Keizei; van Abes
sinië. Deze keizer werd een leerling van
Mgr Jarosseau O. M. C., in wiens Vica
riaat de hoofdstad, Addis-Abbeba, gele
ien is. Deze keizer is ook de katholieken
gunstig gezind.
Abessinië, van alle zijden door koloniaal
gebied van Engeland, Italië en Frankrijk
omgeven en van de zee afgesloten, be
kwam, bij een verdrag in 1906, van de
drie genoemde mogendheden die er
Vrijelijk, concurreeren om den economi-
schen voorrang waarborgen van zijn
onafhankelijkheid. In 1923 werd het lid
Van den Volkenbond.
Zoo staan de zaken, geographisch en
geschiedkundig.
Uit de aardrijkskunde en de historiek
Van Abessinië alleen blijkt reeds klaar en
duidelijk hoe verwikkelingen mogelijk
a,;n tusschen dit land en Italië vooral, en
diensvolgens wellicht met Engeland, die
ginder ver ook belangen heeft, dan met
den Volkenbond, waarop Abessinië zich
beroept en steunt, en hoe een heele we
reldeconomle sterk zou kunnen geschokt
worden, moesten, in deze tijden, landen
tegen elkaar ten strijde trekken. En men
vraagt zich dadelijk af, of er wel van een
rechtvaardigen krijg vanwege Italië, onder
onze moderne omstandigheden van feiten,
tijd, economie en politiek, kan sprake zijn.
En zelfs, moest het geschil enkel uitloo-
pen op een botsing tusschen den Duce en
den Negus zouden de landen die gelukkig
buiten den krijg blijven, niet vroeg of
laat in hun economie aangetast worden?
Engeland bij voorbeeld? En dan? Wij kun
nen thans daar niet dieper op ingaan.
Maar laat ons 't beste hoopen en mocht
Italië, spijts zijn overbevolking en zijn
daaruit volgenden expansienood, spijts
zijn beschavingsidealen, gezond verstand
genoeg gebruiken om alles te helpen uit-
loopen op een oplossing volgens de recht
vaardigheid en de internationale een
dracht, volgens de belangen van beschaaf
den en nog niet beschaafden, volgens de
belangen van den katholieken godsdienst
in Abessinië, volgens den vrede.
Want heel de wereld verlangt slechts
vrede, hetgeen, naar hij zegt, ook Musso'
lini vurig wensoht, want over korte dagen
nog eindigde hij zijn zeer, zeer korte rede
aan de duizenden katholieke oudstrijders
die in bedevaart naar Rome waren geko
men met deze woorden: Oudstrrjders, ik
hoop dat gij van Italië een gelukkige her
innering zult meedragen, zoowel van het
land als van het Italiaansche volk. Wam
neer gij terug zult keeren naar uwe onder
scheidene landen, brengt dan van hieruit
de boodschap, dat wij den vrede willen,
maar den vrede samen met de rechtvaar'
digheid
Doch langer en vooral veel dieper sprak
de H. Vader Pius XI, aan die zelfde oud
strijders toen hij, met vaderlijke liefde en
bekommernis, hen in dezer voege toesprak:
Gij komt Ons zeggen dat de wereldoor
log voorbij Is; maar die oorlog doet ens
denken aan een andoren oorlog, die niet
voorbij is en die nooit voorbij zal gaan, een
oorlog namelijk die eiken dag, elk uur van
ons leven woedt: de oorlog tegen ons
eigen zelf. de oorlog tot de verovering en
de verdediging der ware schatten: die v?.n
de waarheid en de deugd. De zonde maakt
een volk ellendig en de vrede is een on
ontbeerlijke noodzakelijkheid voor al wat
goed is. Wij bidden en zullen steeds blij
ven bidden voor den vrede».
De vrede, de vrede 1 schreef reeds lang
geleden de H. Paulus op zijn forsche ma
nier. Hij is daar waar geen zonde is. En
dat is waar voor den enkeling, voor de
familie, voor de volkeren!
P.-H. v. D.
Herbesan heeft al haar
verwachtingen overtroffen.
Sedert twaalf jaar leed ik aan ver
stopping, ik was dan ook ten einde.
Na de naam Herbesan in een dagblad
te hebben gelezen en de weldoende
eigenschappen van de planten waaruit
hij is samengesteld, beproefde ik het
staal dat mijn apotheker my overhan
digde. De uitslag heeft al mijn ver
wachtingen- overtroffen. Ik heb toen
een pak gekocht en zal uw geneesmid
del steeds trouw blijven, want ik heb
te veel geleden.»
Mrae Huart, rue de Péronne, te Frehin.
Wat bewijst deze brief? Dat al dege
nen die Herbesan beproeven over de
bekomen uitslagen verrukt zijn en aan
de kuur trouw blijven. En dat is niet
te verwonderen. Niets kan een natuur
lijk geneesmiddel evenaren. Opgepast
voor de drogerijen die dikwijls meer
kwaad dan goed doen. Maar met de
planten is er niets te vreezen vooral
wanneer het, zooals in het geval van
Herbesan, een mengeling betreft van
uitgekozen planten, geoogst op het
beste oogenbiik en in de voordee-
ligsto streken. Herbesan is altijd af
doende in gevallen van verstopping,
aandoeningen van den lever, de nie
ren, de maag, rheumatiek, pijnlijke
maandstonden, kritieken leeftijd. Her
besan is de gezondheid door de plan
ten. Te koop in alle apotheken aan
Fr. 7.50, 15.— en 25.— het pak. B.145
Anc. Malson Louis Sanders, S. A., Brussel
Lezers, snijdt dit uit, hangt het heel
den Winter wel in 't zicht, ergens
aan een muur, en gij zult zien dat
het voor iemand zeer nuttig is.
Vele menschen denken dat eene valling
of eene bronchitis eetie nietsbeduidende
ontsteltenis daarstelt, dat men er niet
moet naar omzien, dat zij van zelf zal
genezen.
Het is eene dwaling.
Elke stoornis, hoe gering ook, in den
normalen gang der lichaamswerkzaamhe-
d?n, kan aanleiding geven tot erge ver
wikkelingen.
Ben verzworen splinter in den vinger
kan het vuur in de hand en in den arm
doen ontstaan.
Eene geringe ontsteking van de lucht
wegen kan begin worden van pleuris, long
ziekte en tering.
Hoevele ongelukkigen die borstlijders
zijn geworden omdat eene verwaarloosde
en niet verzorgde valling schadelijke kie
men in hunne borstkas heeft binnen ge
laten. Eene hoofdvalliing kan op de lucht
pijpen en eene bronchitis kan op de borst
vallen.
Moet men daaruit besluiten dat voor
de minste valling men verplicht is in het
bed of in de kamer te blijven?
Voorzeker niet; maar de beperkste voor
zichtigheid vermaant ons, dat eene val
ling moet verzorgd worden.
Iemand die veel niest of begint te hoes
ten, zal het niet wagen zonder sjerp of
warmen overjas in de buitenlucht te gaan.
Hij zal des avonds bij koud weder niet
uitgaan, zal zich stil binnen huis houden
en zijn ontsteltenis zoo doende tot een
minimum beperken.
Iemand die eene valling heeft moet zich
warm houden, warm drinken innemen,
weinig eten en vroeg gaan slapen. In
alle huizen is er thans een medische ther
mometer en alle huismoeders weten hoe
hem te gebruiken, wanneer echtgenoot of
kinderen, verkoud zijn. De thermometer
zal aanwijzen of de toestand ernstig is
of weinig bekommernis moet verwekken.
Stijgt de thermometer niet boven de 37,5
dan is het niet erg. Klimt zij boven de
38 graden, dan is er eene ziekte te vree-
zen en moet de huisdokter bijgehaald
worden.
Eene verkoudheid kan in de meeste ge
vallen door huiselijke remediën bevochten
en zelfs door en dioor genezen worden.
BESTAAT ER EENE VOORr
BEHOEDENDE BEHANDE
LING VOOR VERKOUDHEID?
Volstrekt ja! Ten eerste, de naaste ge
legenheid vluchten, namelijk alle trokken
of windtochten vermijden, terwijl het li
chaam bezweet is. Ten tweede, den lij-
delijken bloedopdrang in de slijmvliezen
van neus, keel en luchtpijpen beletten.
Elkeen weet dat luidruchtig spreken,
redekavelen, twisten in eene warme lucht,
gelijk het in herbergen en vergaderingen
gebeurt, het bloed overvloedig in het va-
tennet van de lucht wegen voert en de
slijmvliezen er van tot ontsteking bereidt.
Gelijk wij vroeger nog schreven is val
ling meest op te doen in onzuivere lucht
beladen met kiemen en afval der adem
haling en zal zelden opgedaan worden
in de zuivere veldlucht. Ook hebben de
geneesheeren van overouds het gedacht
opgevat luchtzuiverende middelen te ge
bruiken om de vallingen te voorkomen.
Sparrebossehen wasemen zuiverende dam
pen uit door de werking van de zuurstof
der lucht op den terpentijn die in de
bladeren van alle sparreboomen voorhan
den is.
Menschen die in beboschte streken wo
nen, de Kempen, in sommige gemeenten
van Vlaanderen, waar denneboSschen
groeien, weten dat de lucht balsemend
op de longen ingrijpt en zij zelden aan
vallingen lijden.
De lucht aldaar bevat veel ozone, eene
kiemdoodende gaz, welke den dampkring
ontsmet.
In het eiland Formosa, in Korea, in
Japan, in Borneo, Sumatra, groeit de
campherboom, welke eene welgekende
harsachtige stof ln stam en bladeren
houdt. Campher is luchtzuiverend en ont
smettend. De oude Indische geneesheeren
deden menschen met weeke borst behebt
in campherboombosschen verblijven en
van over vijf duizend Jaren was de tem
pel van Cawnpoor in Allahabad, midden
zulk een bosch gebouwen, een vermaard
sanatorium voor borstlijders.
Asclepias deed bronchitieken slapen in
bedden in hout van camphertxomen ge
timmerd. De luchtzuiverende en bedaren
de eigenschappen der uitwasemingen uit
het hout herkomstig, was voorbehoedmid
del tegen ontsteking en spaarde die lieden
tegen vallingen.
Iemand die dagelijks een weinig gema
len campher opsnuift, zal zelden eene val
ling opdoen en is zij ingesteld met deze
eenvoudige remedie zal hij ze spoedig
doen verdwijnen.
Campher is altijd aangewend geweest
om de lucht te doen zuiveren en de oude
lieden herinneren zich dat tijdens de cho
lera ln 1866 iedereen met 'n ganzen pijpken
met campher gevuld in den mond liep om
de gezonde dampen ervan in te ademen.
Wie eene hoofdvalling heeft en er spoe
dig wil van verlost zijn, neme vijf gram
men gemalen campher en doe hem in
een kommeken kokend water: dadelijk
stijgen de weldoende dampen uit. Men
ademe deze in door neus en mond en de
valling is afgesneden.
Wie eene beginnende hoofdvalling voelt
aankomen, kan ze dadelijk afweren met
volgende eenvoudige remedie.
Vraag aan den apotheker vijf gram
men wlerstof (iodium cristalüsatum) in
een flesohken met bresden krop, met een
glazen stop gesloten. Adem van tijd tot
tijd de purpere dampen welke wiorstof
Uitwasemt in. Op een paar uren is uwe
valling afgesneden. Wierstof is bij uitne
mendheid ontsmettend en kiemdoodend.
De kiemen in de slijnmvliezen aan het
woekeren worden er door ter plaatse ver
nietigd.
Eenmaal dat de valling ingeleid ls, niets
beter dan eene lichte zweeting te ver
wekken.
Neem des avonds eene tas warme melk
waarin een gram safraan is gekookt. Voeg
daar vijftig grammen rhum bij en wat
suiker, drink dit uit zoo warm mogelijk
bij het slapen gaan; des nachts zult gij
eens goed zwseten, de slijmen zullen los
komen en uwe valling zal genezen zijn.
Benen natten omslag, bijvoorbeeld een
flaneelen doek in warm water gedoopt,
rond den hals gedraaid en daarboven een
ondoordringbaar bekleedsel, een gummivel
of een dicht papier gelegd, werkt gelijk
een plaatselijk dampbad en geneest spoe
dig eene keelvalling.
De Fransche tenor, Capoul, die zijnen
naam heeft gehecht aan eene eigenaar
dige ooiffeursmode, had in 1874 den 11
Januari eene valling opgedaan. Des an
derendaags moest hij opkomen in ('Ham
let in den schouwburg van de Porie
Saint Martin.
Op aanraden van een vriend volgde hij
deze eenvoudige behandeling en kon des
anderendaags zijn stuk staan zonder hin
der of bezwaar.
Donderblaren, eene op den buiten wel
gekende vette plant, welke op het afdak
van het schotelhuls, op het ovenkot, op
de vurstpannen der muren groeit, is won
der werkzaam en verzachtend tegen val
ling.
Men neme tien grammen donderblaren.
voorafgaandelijk van de buitenste pel ont
daan, men kookt ze met tweehonderd
grammen regenwater, men doet er veertig
grammen azijn en vijftig grammen zeem
bij. Men neme van dit mengsel alle halve
uren eenen koffielepel. Niets dat beter is.
Madame de Sevinge deed 't nemen aan
hare dochter Madame de Grignan die
verkoud was en op eenen dag was deze
genezen. Douderblarea verslaan danig wel
den brand. Zij zijn bijzonder werkend
wanneer de valling den achtermond en
de keel heeft ingenomen.
Honing, geschenk der bijen, door deze
ieverige diertjes uit duizenden bloemen
verzameld, is eene natuurlijke levende
suiker, welke nevens sterkende eigen
schappen, wonderbare ontsmettende en
balsemde hoedanigheden bezit. Er bestaan
in Belgie vier soorten honing: de welde-
zeem, opgedaan in West-Vlaanderen; de
boekweitzeem in het Meetjesland, langs
de kanten van Eekloo, Lembeke, Ursel,
enz.; de lindenzeem, Somergem, Loven-
degem en Vlnderhoute; de heide zeem, in
de Kempen en in het Walenland.
Deze vier soorten honing hebben een
bijzonderen smaak en geur, naar gelang
de bloemen waaruit de bijen hun aas
zoeken. Voor vallingen is lindezeem de
beste.
Een vierendeel zeem, een dooier van een
ei, een lepel fijne olie, een enkel maat-
jen rhum. Alles goed ondereen geslagen,
en daar ondertusschen eenen lepel van
genomen is allerbest voor eene valling.
Het is zacht voor den borst en tevens
versterkend.
De vlierboom, Sanibueus nigra, bevat
in da pel der jonge scheuten en in de
beziën een slijmverdrijvend en zweetvar-
wekkend bestanddeel dat hem uiterst nut
tig maakt in de behandeling der vallin
gen.
Elkeen kent de vliersiroop vroeger tij
den in alle huisapotheken gebruikt.
Indien men aan gean vliersiroop kan
geraken, neme men de pel van vlierboom.
De binnenste pel van een twee-jaarsche
scheut wordt best geprezen. Men neme
tien grammen dezer pel fijn gesneden,
men late ze trekken in eene pint kokend
water, gedurende een uur; voegt er vijftig
grammen suiker aan toe en drinke daar
van den dag door.
Moerbeziënsiroop, druivensiroop, vijgen
gekookt met water en suiker, en het sap
ervan gedronken, zijn allen goede huis-
remeddën tegen valling.
Thans worden veel pastillen tegen den
hoest en de valling geprezen.
Meest allen zijn ze samengesteld uit
kalissebrood waaraan wat suiker en een
verdoovingsmiddel zijn gevoegd.
Aanwezigheid van dit laatste is scha
delijk.
Een siroop enkel gemaakt van zwart
kalissebrood, kandijsuiker en een weinig
anijsolie, is in de meeste gevallen vol
staande.
IJslandsche zeemost. tien grammen met
eene pint melk gekookt en gesuikerd geeft
een aangename gelei, heel doeltreffend
tegen valling.
De Alantwortel (Inula Nelenuum), vijf
grammen gekookt met eene pint melk is
een balsem voor keel en borst en werd in
de middeleeuwen veel gebezigd tegen de
vallingen.
Alle deze huisremediën werden in den
ouden tijd veel gebruikt en de menschen
hielpen er zich mede.
Heden moeten zij kostelijke specialitei
ten hebben, keurig ingepakt en door de
ruchtbaarheid in de kranten opgehemeld.
Hun ongemakken bedaren schijnbaar,
maar na eenige dagen is hunne verwach
ting teleurgesteld, doordat deze nieuwig
heden enkel de lastige verschijnselen van
de valling verduiken, maar de oorzaak
ervan niet aanpakken. Br w D B
S8aBM2ESE33LïiPSi,a
Bet zijn geen kokette dingen. Maar ge
moet het beslist weten. Een vrouw moet
kunnen:
Naaien.
Stoppen.
Vriendelijk zijn.
Den tijd waardeeren.
Zich netjes kleeden.
Een geheim houden.
Zelfbetrouwen hebben.
IJdelheid vluchten.
Kleergoed herstellen.
Ouderlingen eerbiedigen.
Goed koken.
De huiskring gezellig maken
Het huis rein houden.
De praatziekte vermijden.
Haar zenuwen overmeesteren.
Spinnewebben wegvagen.
Zieken verzorgen.
Waken over kleine kinderen.
Een slechtgeluimde man doen lachen.
De beste boeken lezen.
Een man huwen voor zijn zedelijke
waarde.
Een daadwerkelijke gezellin voor een
man zijn.
Gezellig en moedig gestemd zijn.
Een vrouwelijke vrouw zijn en blijven
onder alle omstandigheden.
GE ZIJT OVER ONS BLAD TEVREDEN!
NA LEZING, SCHUIF HET IN HANDEN
VAN EEN GEBUUR OF VRIEND. ZOO
HELPT GE ONS.
V* VERVOLG EN SLOT.
Bij een nader onderzoek vindt men er
echter van alles uitgezonderd Christus en
de wetenschap. De Christian Science is
van occalten aard. Hypnotisme en sugges
tie blijken de voornaamste sakramen-
ten van de leer van Annie. Er zijn vol
gens haar geen ziekten. Ziekten rijn in
beelding van zwakke menschen. De
mensch hoeft veel sterker te zijn, dan kan
hij niet ziek worden. Ongelukkig genoeg
moeten echter ook die sterke menschen
sterven! Doch alle gekheid op een stokje,
er zijn aanhangers van Annie Besaut die
hun kinderen liever laten sterven dan ze
aan een geneesheer toe te vertrouwen. Al
dus hoorden we van een reus van een vent
die lijdend aan appendicitis weigerde zich
te laten opereeren. Hij wou absoluut van
geen dokter weten... en helaas, zijn gods-
dienstige opvattingen bleken machte
loos tegenover zijn ziekte... die er volgens
zijn leer geen was.
Het charlatanisme woekert vooral onder
dearmen. De arme menschen zijn er bui
tengewoon bijgeloovig en zeer antikatho
liek. Veel predikanten... zijn er wonder
dokters.
De kroon wordt echter gespannen door
de schoone Aimée M'c Pherson, die een
verbazend suggestief redenaarstalent be
zit. De schoone Aimée heeft te Los Ange
les een tempel gesticht van 5 miljoen dol
lar, en daarmee natuurlijk ook een nieuwe
godsdienst, die onmiddellijk een ongehoord
sukses had. Tusschen haakjes kunnen we
hier wel zeggen dat de mooie Aimée even
tjes 4 maal gehuwd is geweest... en on
langs nog scheidde van haar vierden
echtgenoot.
De populariteit van A. M'c Pherson is
zoo enorm dat de zakdoek waarmee ze
haar edel zweet afdoekt, haar onmiddel-
Ijk uit de hand gerukt wordt... en mira-
kuleus is tegen alle ziekten.
Het ceremonieel in den tempel ls wel
belangwekkend. Er is allereerst een eerste
rangsorkest met wondermooien orgel.
Dergelijke muziek ls reeds van aard om
de massa te bekoren.
Daarop volgen koorzangen die op gebied
van uitvoering tot het allerbeste behooren.
Eindelijk verschijnt de toovenaarster en
vangt haar preek aan Aimée's stem be
nadert de suggestiviteit van Hitier, wat
voldoende is om haar aanhangers volledig
te bedwelmen. Het mooiste komt pas daar
na. Aimée is een verwoede tegenstander
van lawijd, van welkdanig gerucht ook. Ze
eischt de meest volledige stilte om haar
collecte te doen. Volstrekt niets mag bij
het vallen gerucht naken.
De minste gift hoeft dan ook 5 dollars
(rond 100 fr.) in papier te zijn. Papier im
mers hoort men niet vallen! Amée is wel
een handige godin
Over dag geeft de wondere vrouw les
aan haar apostelen, die zij dan 't allen-
kante rondstuurt om haar godsdienst te
verkondigen. De bijbel is er wel de grond
slag van... en de katholieken worden
door haar niet gespaard. Haar opvattin
gen hebben ook een strenge zijde: ze ver
biedt nameljk het drinken, het dansen...
en het roeken.
Aimée M'c Pherson was gedurende 7 ft
8 maanden de groote vedette voor de
Amerikaansche kranten. Ze is naar 't Hei
lig Land geweest met een heel gevolg...
en haar reisverhaal kreeg de eereplaats in
de gazet. Alle mogelijke.en nog meer on
mogelijke bizonderheden waren schering
en inslag.
Tot slot een pikante geschiedenis. Zeke
ren dag was Aimée spoorloos uit Los An
geles verdwenen. Het werk van de kid
nappers, oordeelde de krant. Alle opzoe
kingen bleken ijdel en vruchteloos. Op een
gegeven oogenbiik (6 weken daarna)
kwam Aimée in Arizona te voorschijn uit
de hut van een arme Mexikaan, duizend
kilometer van Los Angeles. De Amerika
nen geloofden in een wonder. En werke
lijk er was een wonder gebeurd. Aimée
was een kindje rijker!!!
Ze aast letterlijk op populariteit." Een
prokureur verloor er reeds zijn positie
door. Indrukwekkend is haar naam. Ze
vóegt er telkenmal de naam van haar
man bij, en vermits ze er reeds vier telde
We kunnen nog haar drie eerste namen
geven, d© vierde ontsnapt ons. Hier gaan
ze: Aimée Simple-M'c Pherson-Hutton-X.
Men kan ervan denken wat men wil, maar
dergelijke naam heeft een klank!
Na de Ku-Kux-Klan, Annie Besant en
M'c Pherson komen dan nog de ontelbare
protestantsche sekten met methodisten
en baptisten ln top. die onderling vaak
met elkander verschillen, en tot eindre
sultaat kunnen hebben... dat de Ameri
kaan eensdaags den brui geeft aan d«
bonte wemeling van godsdiensten en gods
dienst jes.
De loge is er nu reeds tamelijk sterk.
Men schat het aantal vrijmetselaars die
al hun verplichtingen naleven op 2 mil
joen; verdeeld over 4 lagen, gaande van
Noord tot Zuid. Er zijn echter nog veel
meer vrijdenkers, die bij geen enkele be
staande organisatie aansloten. Hier pest
het even te gewagen van de Rotariërs, die
in ons land vaak naar de vrijzinnige zijde
schijnen- over te hellen. Dit is niet het ge
val in Amerika, waar overtuigde katholie
ken bij de Rotary aangesloten zijn. Men
weet dat de Rotary-club met kamwiel als
zinnebeeld, hoofdzakelijk commercieele
doeleinden nastreven, en wel namelijk dé
verbroedering en onderlinge hulp tusschen
de volkeren onderling, en de plaatselijke
regeling der vrije beroepen. Zoo mag er
in een lokale Rotary-club (in Amerika
van de toestanden in ons land zijn we niet
op de hoogte) slechts 1 lid van ieder be
roep aangesloten zijn: 1 advokaat, 1 dok
ter, 1 priester, 1 exemplaar van ieder am
bacht.
Velen zullen zich denkelijk reeds afge
vraagd hebben hoe het in Amerika staat
met het katholicisme. Globaal mag gezegd
dat 20 van de Stateskatholiek zijn,
40 protestant... en de rest niamendaiie.
We weten niet hoe het er in de nijver
heidscentra toegaat; over het katholicisme
te lande kan echter wel een en ander mee
gedeeld worden.
De Staat Oklahoma bvb. die ongeveer
6 ft 7 maal de oppervlakte van Frankrijk
beslaat telt een 100-tal katholieke pries
ters, wat natuurlijk bijster weinig is. Er
zijn echter te lande weinig katholieken,
misschien 2 Aldus komt het dat de
katholieke priesters er een ruim en weinig
talrijk arbeidsveld hebben.
Zooals in Canada wordt de priester on
derhouden door de geloovigen. Doorgaans
bedient hij 4 kerken die tamelijk ver van
elkaar afgelegen zijn. Hj mag zich dan
verheugen als hij gemiddeld 75 ft 100 ge
loovigen in zijn kerk aantreft. Tusschen
de vroegmis en de hoogmis die in twee
verscheidene kerken gezongen worden
mag hij vaak 100 km. afleggen, en hier
voor is de auto hem onmisbaar.
Gelukkig zijn zijn schapen vrijgevig, al
hoewel de krisis in het inkomen van den
priester een zware tres geslagen heeft. Cm
rond te komen hij is jaarlijks 1G0 dollars
verschuldigd aan zijn bisschop) zou hij
maandelijks 100 dollars mogen ontvan
gen... en vaak moet hij het thans met
min dan de helft stellen... zoodat zijn roe
ping geen bron van welstellendheid zijn
kan.
De geloovigen beloven hem zooveel per
maand... en houden dan ook getrouw hiui
belofte. I dollar (rond 20 fr.) per week cn
per gezin is een schoone gift, die 's Zon
dags in gesloten omslag overhandigd
wordt.
De Zaterdag namiddag wordt voorbe
houden aan de onderrichting der kleinen.
En hier ook stuit de priester op groote
moeilijkheden. Niet-geloovigen stellen al
les te weer om hun kinderen van den
priester te weerhouden. Er bestaat in Ame
rika een onbegrijpelijk wantrouwen te
genover de katholieke leer. Door velen
wordt ze a,.i een groot gevaar beschouwd.
Niet de priester maar zijn leer. Oh! de
priester kan er vriendschappelijk omgaan
met iedereen: zoowel met protestanten als
met niet-geloovigen tot met de framas-
sons toe, hij kan ermee discussieeren en
gekscheren, maar hoe hoog er ook zijn
aanzien weze, het kost hem een reuzen-
moeite om zijn arbeidsveld uit te breiden.
Het katholicisme h©eft het in Amerika
ongehoord lastig. Dit zal wel te wijten
zijn aan de strenge levenswijze die den
katholiek opgelegd wordt, en feitelijk de
eenig-goede is.
De Amerikaan is echter van natuur te
ongebonden, te oppervlakkig om zich aan
een strenge doktrien te onderwerpen. Het
is jammer!
EEN NATUURWONDER!
We zijn begonnen met de natuur. V-Je.
willen met de natuur eindigen. Op de
Westergrens van Arizona loopt de Colora-
do-river of rivier, die op een bepaalde
plaats een wezenlijk geologisch of aard
kundig mirakel verwezenlijkte, en dat ze
ker eenig is in zijn soort. Voor geologen
een buitengewoon interessant domein!
De Grand Canon is een wonder. De
Colorado heeft op een lengte van 2 a 300
km. een spleet in den grond veroorzaakt
die soms 10 km. diep is en op een verras
sende manier de onderscheidene aardia-
gen bloot legde. Onderaan mosselschelpen
wat wel degelijk aanwijst dat vroeger daar
alles zee was. Op die mosselschelpen een
laag hoornen, vervolgens weer een zeelaag,
terug een laag boomen plat gedrukt door
zand, en daarop al de menigvuldige aard
lagen met zeer moeilijke namen, en die
vooral de aardkundigen belang inboeze
men. Het wonderlijkste van de zaak voor
ons ls dat beneden ln de spleet (10 km.
beneden de boorden van de Colorado) rog
primitieve Indianen wonen, die van boven
bekeken er zeer lilliput-achtig uitzien.
De Indianenstammen van de Grand
Canonzijn oeroude kultuurstainmen, die
schier ongerept, ver van elke moderne be
schaving, hun primitief en rustig leven
voortzetten. Ze levea in stamrr.m en zijn
totaal onderworpen aan hun stamhoofd.
Af en toe komen ze bedelend de beschaaf
de wereld binnen. Doch meestal houden
se zich bij hun schapen en hennen en
kuieren in het zonnetje dat door geen en
kele wind tegengewerkt wordt. Van de we-
reldkrisis hebben ze hoogst waarschijnlijk
niet het minste besef.
Niet ver van de Canon woi-dt een na
tionaal park aangetroffen met steenen
boomen. Er staat wel degelijk steenen
boomen. Boomen die door den loop der
tijden versteenden en door de regen er.
wind weer te voorschijn kwam:-. De boc-
men liggen allen geveld. Men sr It ze m
diamant en tot onze verbazing r.cmen
onderscheidene ringen in alle kl:uren van
den regenboog te voorschijn.
Is Amerika betrekkelijk Jong, hetzelfde
mag niet gezegd van de diepere aardlagen,
die even verrassend en merkwaardig zijn
als de geologische eigenschappen van onze
streken.
Hiermee eindigt dit schematisch over
zicht van een stuk van Amerika. Het moge
interessant lijken, maar pogen we niet te
oordeelen. Er is veel kans dat ons oordeel
scheef weze. Onze wereld biedt zoo weinig
aanknoopingspunten met de nieuwe, dat
het quasi-onmogelijk is een juist'oord-rel
te vellen. Ieder land, ieder volk heeft
voor- en nadeelen, en het Amerikaaneche
volk leeft zoo ver van ens, dat de echo er
van misschien misvormd is eer hij tot aan
onze oorschelp geraakt. ZEGER.
IBBBÜBSBBBSBBrBSSHSBESBBBLSil
iglrl iffFmf.Wffingja
nieuwe verordening voor
de vorenste nummerplaat
a
De nummerplaat van voren aan de autos
gevestigd moet van nu af cijfers met vol
gende afmeting hebben:
Hoogte7 cm.
Breedte4 cm.
Streepdikte12 mm.;
Ruimte tusschen cijfers of letters: 15 mm.
De Politie alsook de Rijkswacht moet
optreden tegen deze die niet in regel zijn.
DE M1CROOB DER SLAAPZIEK
TE DOOR EEN DUITSCH PROF.
ONTDEKT TE YOKOHAMA
De Duitsche professor, Dr Grauert, van
Yokohama, ontdekte de microob van d«
besmettelijke slaapziekte die op het oogen-
in Japan talrijke slachtoffers maakt.
Dr Grauert is er iii gelukt deze mier#»
ben af te zonderen.