ALLERHEILIGEN KATHOLIEK WEEKBLAD VAN IEPER Zondcg 27 Oktober ©w@r Kristws* EConingscfccsp Csaigres van (Jen U.Via9nssthen [Lsstóesd mi 25* KABINET 1 Ci LAATSTE OORLGGSGEREURTISgSSSËM list Verbod Y.O.S. esi «ie EëeEsasiascli-AiSessÊKissfc'e Oorfcg HET BLOEMPJE VAN KRISTUS-KONING MR mn mziti®SE?s INTERNATIONA AL OVERZICHT ZEND ONS 2 FRANK <£Zwm ZONDAG 27 OKTOBER 1S35 - WEEKBLAD: 35 CENTIEMEN. 3» JAAR. Nr 43. «DE HALLE Katholiek Weekblad van leper Bureel: Bolerstraat, 17, IEPER. ABONNEMENTSPRIJS VOOR 1 JAAR (per post) Binnenland 19,fr. Belgisch Conga 49,fr. Frankrijk 40,fr. Alle andere landen 60,fr. tras???! 6ANSEN-VANNE8TE, Pöperïrig# Tel. Poperirigë N' Fostoheckrekening N' 15.570, TARIEF VOOR BERICHTEN: Kleine betichten per regel 1.00 fr. i Kleme berichten (minimum) 4,00 fr 2 fr. toel. v. ber. m. adr. t. bur. Rouwber. en Bedank, (min.) 5.00 fr. I Te herhalen aankondigingen: prijs op aanvraag. Annoncen zijn vooraf te betalen en moeten tegen den Woensdag avond ingezonden worden. Kleine be richten tegen den Donderdag noen. Den 11 December aanstaande zal het 10 jaar geleden zijn dat Paus Pius XI het feest van Kristus-Koning instelde als de bekroning en voltooi ing van al de kerkelijke feesten be treffend den persoon van Kristus. Het speciaal karakter van dit feest ligt in de hulde aan de verheven heid van Kristus' Koningschap door een algemeen getuigenis van alle Ka tholieken van hun onderworpenheid san zijne volledige heerschappij. Im mers, met dit feest wordt alleréérst bedoeld alle Katholieken bewust te maken van hun plicht openlijk en in V aanschijn der wereld de rechten te verkondigen en te verdedigen van Kristus' Koninklijke macht en waar digheid. De wereld scheen inderdaad ver geten te zijn dat Kristus, ook als mensch, Koning is en blijft in alle eeuwigheid; dat Hij die heerschappij bezit niet door erfenis, verovering, geweld of volkskeus, zooals het geval is met bewindvoerders, vorsten en dictators, maar uit geboorterecht, dat is door eigen wezen en natuur als God-Mensch, en daarbij ook op grond van zijn verlossingsrecht, vermits Hij met zijn Bloed gansch het mensch- öom heeft bevrijd en verlost. De heidenschi landvoogd Pilatus stond verwonderd toen hij de plech tige verklaring van Kristus hoorde: «Ik ben Koning!...». En evenzoo kijkt de moderne heidensche wereld verbaasd op, wanneer men haar ver kondigt dat Kristus de opperste Sou- verein is der wereld, met alle gezag over alle menschen op alle gebied. Zelfs in de zoogenaamde katholieke landen, waar de meerderheid der be volking katholiek is, is die geest van laïcisme en die heidensche mentali teit zoo diep ingedrongen, dat velen de uitgestrektheid van Kristus' Ko ningschap niet eens beseffen. Men is er schier aan gewend geworden dat Kristus smadelijk wordt weggecijferd uit het openbaar leven, en dat Staats- II kamers zoowel als internationale con ferenties Hem doodzwijgen. Het is waar nochtans dat Zijn Koningschap vooral van geestelijken aard is, overeenkomstig Zijn zending als verlosser, en Zijn verklaring: Mijn Rijk is niet van deze wereld. Het is ook waar dat Kristus Zijn recht over burgerlijke zaken, het recht van bezit en beheer van tijdelijke za ken niet gebruikt en dat diensvolgens niet één aardsche vorst, niet één dic tator voor zijn troon of kroon duch ten moet. Doch niettemin blijkt het vast en zeker dat Kristus' Rijk IN deze wereld is, en niet alleen enke lingen in hun privaat leven omvat, maar ook die zelfde enkelingen be- heerscht in het geheel, openbaar le ven, in alle politieke en sociale ritin gen van dit leven, en de Staten en de volkeren, met een woord: de ge- heele menschelijke samenleving. Het is maar goed dat deze waar heid van de daken der huizen over al worde verkondigd. De Katholieke Kerk wil door dit feest van Kristus- Koning aan enkelingen, huisgezinnen en volkeren herinneren aan de rech ten van dit Koningschap. Hier treedt zij als voorzetster van Kristus' godde lijke zending en als draagster van Zijn koningsmacht. Te midden eener hei- densch-wordende samenleving eischt die Kerk het recht op, Kristus' Rijk te vestigen en uit te breiden met vol komen en ongeschonden vrijheid, in de wetgeving, in het gerecht, in de jeugdopvoeding, in de zeden. Dit doende heeft de Katholieke Kerk het oog gericht op het alge meen welzijn. Aan de volkeren die branden van afgunst en naijver en oorlogszucht: aan de huisgezinnen waar familiebanden zijn losgerukt, aan de burgers die door persoonlijk profijt gedreven in oneenigneid ten onderen gaan, wijst Rome naar den vrede, naar orde en naar rust, welke slechts groeien en bloeien kunnen op grond van de erkende heerschappij van Kristus-Koning. .■■■«■BBMgHBBBHHBaSMMHEEiaHHBSHBBBiaEiaaSUSnS We zien op naar onze patronen. Op één patroon kunt gij vele ro- ben of kostumen maken. Het kleed is schooner dan 't patroon, gewoon lijk. De Heiligen zijn geen patronen in papier, ze blijven altijd schooner dan hun navolgers. Waarom zijn wij niet gelijk aan onzen Patroon of Patro nes? Wat mankeert er ons, wat is er te lang of te kort? Te smal of te breed? Te smal? Onze eigenliefde. Te breet Onze genotzucht. Te kort? Misschien zijn wij te kortzichtig. Te lang? Mogelijks onze tong. Te kort? Ons kleed. Te lang? Uw aangezicht als ge neerslach tig kijkt. re kort? Het geheugen van Gods weldaden. Te lang duurt onze haat en nijd die niet vergeten willen. Voor de Heiligen bestaat een vier de dimensie: de eeuwigheid. Welke zijn onze gewone gedachten, welke is onze mentaliteit? Wij draai en rond gelijk een peerd in de ma- neige, in den engen kring van den slenter. Wat we binst den dag ge vreesd of gehoopt hebben, ondervin den wij met angst of blijheid in onze nachtdroomen. Maar wie heeft ooit den schoonen droom gehad dat hij een heilige was? Daar droomen we niet van, en 't is de eenige vraag en de eenige wer kelijkheid van belang. Wat mankeert er ons om *1 reali teit gelukkig te worden en al wakker zijnde ervan te droomen? Hetgeen God met zijn genade in ons nog niet heeft uitgewerkt. Dat is ons grootste te kort: Onze goede wil. We hebben de mentaliteit niet der Heiligen. Het ideaal der menschen: rond komen, toekomen t'ende het jaar, zijn land behouden, de grens palen niet achteruitbrengen, het za- kencijfer niet verminderen, het schof in de oude commode goed sluiten met twee toeren van den sleutel. De stof van onze betrachtingen blijft de aarde, de materie waarvan alles gemaakt is, ook wij. En als we gezond zijn en voorspoedig, het hoog tepunt van ons streven wordt be reikt. Daarin bestaat ons geluk: het Wel te stellen. En als we met Nieuwjaar alle ge luk wenschen aan onze beste vrien den, het is niet meer dan dat: Goê gezondheid, stel het goed, houd u kloek, alle goê zaken, met den wensch van 't jaar. De ouders wenschen niet beters voor hun kinders, ze zijn met weinig te vreden: Geld en gezondheid, geen zeer hebben en geen honger, geen koude voeten en een regelmatige stoelgang. Wie wenscht op dezen hoogdag, aan zijn besten vriend of aan zijn kind het hoogste geluk en 't beste goed: Heilig te worden? Onbewuste menschen en ze amu seeren zich in den cinema. Hebt gij al affichen of een film gezien met de eenige ware levensrealiteiten: De vier uitersten van den mensch? Hebt gij al geluisterd om in den fadio te hooren het éénige nood zakelijke? Kent gij de waarde Uwer ziel, den prijs van faktuur? Zijt gij katholiek honderd ten honderd Gij moet patroon nemen op de Heiligen, maar de Heiligen zelf heb ben naar hun mcdel opgezien. Hun 'even was de navolging van Christus, het toonbeeld der volmaaktheid. Ze hebben hun levenskleed zoo schoon afgemaakt, volmaakt, alles is vol bracht» onberispelijk van coupe en van 'tvoering, stevig aaneen, niet toet driegdraad of bedriegdraad. Het model is een boetekleed rood als bloed. Ze hebben eerst 't kleed geprobeerd en goed aangepast. Als ze hierboven aankwamen, de engelen die al vele gezien hadden van hun leven, keken algelijk vol bewon dering en bleven nog lang kijken, toen ze reeds voorbij waren. Ze zagen den nieuwen mensch met Christus' tenue aan. Hun kleed droeg het echte merk, den stempel van 't Evangelie; het was geen namaaksel, het kwam uit een huis van vertrouwen, sinds lang ge sticht: De H. Kerk. Hun kleed was niet alledaagsch, de stoffe zelf was geen van drie ellen voor 1 frank. Zij zijn niet opgeste gen naar het eeuwig feest met hun wekedaagschen panenbroek. Hun ziel was alle dagen op haar best, in af wachting en altijd gereed eer de poort openging. De Koning wenkt nog eiken dag naar zijn feestmaal, maar niemand wordt binnen gelaten zonder het brui loftskleed. Die uniform is iri geen enkel land verboden door Gods wet. Christus-Koning is geen imperialist. Een Heilige is gelukkig onder elk regiem, onder gelijk welk ministerie. Een Heilige is een kind van God, een kind dat dwarsdoor realiseert in zijn leven, «kind» zijn; klein zijn voor God, blind betrouwen hebben in Va der, Vader geerne zien en al doen wat Hij zegt. Kind zijn, zoodanig dat het eerste punt van zijn «Credo» luidt: «God bemint MIJ.En het eerste zijner tien geboden beantwoordt daaraan: IK bemin God.Kind zijn tot dat punt, dat ook in pijn en angst men op Vader roept; kind zijn is zich nooit alleen gevoelen, maar op Va ders handen duwen en tasten of hij daar nog is als 't donker wordt; kind zijn, de duisternissen van 't leven aanzien voor wat ze maar zijn: de schaduw van Vaders hand die bezig is met onze ziel te streelen. Gelijk de schoonst3 bloemen te vin den zijn in 't diepste van den oceaan, zoo leven de schoonste zielen meest verborgen in de kloostercel of de hut der armen. En daar staat nooit iets van in den Moniteur. Ze zijn kind van God, dat is hun specialiteit. Geleerdheid, politiek, ci- garetten en sport, alles laat hun onverschillig, ze hebben maar oogen voor God. Ze zien God in hun ziel, in de natuur en in den evenmensch Spijts de auto's, wandelen de heili gen door de straten, in Gods tegen woordigheid. Als men altijd en overal God ziet, God ziet in alles en in alles God, zou men anders kunnen dan heilig zijn of heilig worden. A. B. de groeikrisis, welke Vlaanderen nog ste„'> doormaakt. Steeds zal de Lands bond ijveren voor die maatregelen welke de veiligste vormen zullen scheppen om de volksintegriteit van Vlaanderen te bevestigen. Klaar omlijnd zijn deze vormen nog niet. Zooveel is echter reeds zeker, dat, waar de gedachte van korporaticve staats inrichting steeds meer en meer veld wint ook aan de entiteit Vlaamsche gemeen schap >i publiek-rechterlijke struktuur moet worden gegeven. Een dezer vormen is de federale herinrichting van den Bel gischen Staat. Deze opvatting is echter nog niet uit gewerkt tot een bepaald programma. Zij kan echter uitgroeien tot een werk plan rond hetwelk de meeste Vlamingen blok kunnen vormen. Daarom rekent de Landsbond zich tot plicht, in de naaste toekomst het initiatief te nemen om het vraagstuk van het federalisme nader te bestudeeren en hontakt te nemen, zonder politieke kompromissen, met andere ka tholieke Vlamingen. Van onzen bijzonderen Correspon dent uit Brussel. Ge weet het reeds dat de Katholieke Vlaamsche Landsbond Zaterdag en Zon dag te Antwerpen zijn XVI" Congres heeft gehouden onder voorzitterschap van M. Prof. Bouweraerts. 't Is een lastig Congres geweest. Het stond open, ook voor talrijke elementen die beslist vijandig staan tegenover de politiek van den K. VI. Landsbond. Dat getuigt van edelmoedigheid en durf. Maar t loopt ten slotte toch verkeerd, wanneer die vreemden, mits een inkomgeld te be talen, de besprekingen in den war sturen en voor eigen opvattingen lofspraak hou den. Doch laten we maar alle kittelach tigheid van kant. Men wint doorgaans met genereus te zijn. En Prof. Bouwe raerts is niet de man om strenge debat maatregelen te handhaven» 't Is ge passeerd. Ee slotvergadering van Zondagvoor middag ze duurde tot 15 uur dreigde op zekere momenten ook in ver keerd spoor te landen. Men had echter gerekend «zonder den waard». Staats minister Van Cauwelaert hield een schit terende slotrede, die duurde tot het uur dat de meeste menschen reeds vaak tusschen de tandenkrijgen. (De pers heeft die rede zeer kort en verminkt weer gegeven. Ik sluit echter wel de stelsel matigheid uit deze kritische bemerking). Over het vraagstuk van het Fede ralisme werd een studie opgedragen aan een bijzondere kommissie. Binnen de zes maanden most daarover verslag worden uitgebracht. Dat behoort tot do gestemde besluiten. De verklaring van 't Bestuur van den Landsbond luidt als volgt: I. TEKST Artikel 1 der Standregelen omschrijft het Vlaamsch programma als volgt: 1. Het Vlaamsche Volk in staat te stellen zich volkomen te ontwikkelen, zijn maat schappelijke eenheid door de taalgemeen schap van alle standen te bereiken, en al zijn geestelijke en stoffelijke krachten uit te werken. 2. In het bizonder, volgens het Vlaamsch programma de gelijkheid in rechte en in feite in Bslgie te verwezenlijken, en meer bepaaldelijk a) Het Vlaamsch onderwijs; b) Het Vlaamsch gerecht; c) De Vlaamsche weermacht voor het Vlaamsche land; d) De Vlaamsche inrichting van al de openbare besturen in het Vlaamsche land en de inrichting der centrale besturen, zóó dat de aangelegenheden, welke het Vlaamsche land betreffen, rechtstreeks en alleen in het Vlaamsch behandeld worden, den. II. STANDPUNTEN Dit programma vertrekt van een dubbel standpunt. In zijn doelstelling, kan de princiepsverklaring vinden: het Vlaamsche Volk is een maatschap pelijke eenheid, een natie. Verder wordt de aktie omschreven. Vol gens dit programma kan het Vlaamsche Volk in het kader van het Belgisch staatsverband, de nationale eenheid van zijn volksgenooten bereiken. Vandaar de pogingen der Katholieke Vlamingen om de gelijkheid in rechte en in feite in Belgie te verwezenlijken. Die strijd is zeer vinnig geweest. De z. g. mi nimalisten hadden af te rekenen met het •verzet van Walen, en Franschgezinden, met de afzijdigheid van gezaghebbende elementen uit eigen katholiek midden en met de verdachtmakingen van de Vlaam sche extremisten. III, VOÖRDEELEN 1. Het minimum-programma bood in 1919 een praktisch aktieplan, hetwelk voor onmiddellijke verwezenlijking vat baar was. 2. Het bewerkte koncentratie van Vlaamsche strijdkrachten, waardoor de Vlaamsche Beweging met gezag post vatte op politiek terrein. 3. De taalwetten hebben bijgedragen tot de ontwikkeling van het nationaal bewustzijn in Vlaanderen. 4 Het minimum-programma schonk aan het volk werkelijke waarden om te dienen tot uitbouw zijner kuituur. IV. SCHADUWZIJDEN 1. De Vlaamsche leiders hebben niet kunnen beletten dat zekere hinderlijke bepalingen in verschillende wetteksten werden vastgelegd. 2. De uitvoerende macht is in gebreke gebleven door de taalwetten niet toe te passen. 3. Spijts Vlaamsche wetten wordt Vlaanderen nog in hoofdzaak bestuurd en vertegenwoordigd door volksvreemde elementen. V. UITBOUW Volstaat dit programma nog voor den .strijd van heden en morgen'' A. De doelstelling. Als princiepsverklaring mag artikel 1 der standregelen gerust behouden blijven. B. De aktiemiddelen. Het verzet tegen de toepassing der taal wetten bewijst de noodzakelijkheid van den verderen uitbouw van het aktie programma. Als voornaamste middel tot aktie moet gelden, de leuze: «De Vlaming meester in eigen huis Met het oog op het mees terschap, dat het Vlaamsche Volk nog moet veroveren, dient onmiddellijke aktie gevoerd om de volgende hervormingen te bewerken: 1. De herziening der bestaande onwet telijke Koninklijke Besluiten over het ge bruik der talen in de plaatselijke en ge westelijke Staatsdiensten gelegen op het grondgebied der Brusselsche agglomeratie. 2. Logische en volledige splitsing der centrale diensten. 3. Volledige amnestie voor politieke mis drijven en bestuurlijke straffen. 4. Wetenschappelijke afbakening der taalgrens, met oprichting van een spe ciaal tweetalig regiem voor Groot-Brussel. 5. Paritaire vertegenwoordiging van Vlamingen en Walen in alle officieele lichamen. 6. Buitsnlandsche vertegenwoordiging van Belgie door persoonlijkheden die ver trouwd zijn met de Vlaamsche taal en kuituur. 7. Gelijkberechtiging van Vlaanderen in Koloniale aangelegenheden. 8. Radikale vervlaamsching van het leger, met oprichting van Vlaamsche le- gerafdeelingen en volledig Vlaamsch lager onderwijs. VI. ZORGEN VOOR MORGEN De Landsbond moet leiding geven in (Zie vervolg onderaan 2' kolom). Sedert 17 Oktober heeft Oostenrijk een nieuwe regeering, het vijf en twintigste kabinet sedert 1918. Alhoe wel de wijziging van de regeering Schussnigg maar een drietal zetels betreft, toch is ze onze belangstel ling overwaard. Ze beteekent wellicht de voorlaatste stap naar een dikta- tuur van Prins Stahremberg met zijn HeimwehrHet is deze laatste thans gelukt zich te ontmaken van zijn meest gevaarlijke tegenstrever, Ma joor Fey, leider van de Weensche Heimatschutz en van twee andere re- geeringsleden, die met zijn politiek niet volledig sympathiseerden. Die drie uitgestooten ministers werden vervangen door Heimwehrmannen. Daardoor is Prins Stahremberg, al hoewel maar Vice-Kanselier, de mach tigste man van Oostenrijk geworden. Wel is Schussnigg nog Bondskanselier en aan het hoofd van het leger, maar hij is niet meer gesteund door een rechtstreeksclie aanhang. De Storm troepen(katholieke) waarvan hij leider was, de Heimatschutzvan Majoor Fey en de andere zelfstan dige militiegroepen werden vereenigd in één enkele nieuwe organisatie, genoemd Freiwfyige Miliz Oester- reichische Heimatschutz(Vrijwilli ge Militie van de Oostenrijksche Hei matschutz) waar Prins Stahremberg voortaan al zijn invloed zal laten gelden. Dat Prins Stahremberg bewust is van zijn macht getuigt de volgende prolclamatie gericht tot de Heimwehr den avond van dien zelfden 17 Okto ber: Ik ben vast besloten de betee- kenis van de Oostenrijksche Heim- wehrschutz in het politiek leven van Oostenrijk te handhaven... Ik zal mee- doogenloos optreden tegen eenieder, en zoonoodig ook tegen elke groep, die door de ontplooiing van een on verantwoordelijk demagogisch radi- kalisme de slagvaardigheid van de Heimwehr bedreigt... De door de afzonderlijke groepen te volgen politieke richtlijn bepaal ik.' Ik ken mijn doel en ik weet ook hoe wij dit doel bereiken kunnen. Ongedisciplineerde, kleingeloovige en twistzieke elementen en zij die slechts aan eigen voordeel denken, of hun persoonlijke ijdelheid willen dienen, mogen tijdig uit onze rijen heengaan, om mij de moeite te besparen hen te moeten uitwerpen. Is dat niet reeds de taal van den diktator? Ik ben vast besloten.'... Ik zal!... Ik bepaal!...*. Het is echter ook mogelijk dat hij niet streeft naar de diktatuur maar de wegbereider wil zijn van de aar gaande Keizer Otto van Habsburg. Zekerheid echter heb ben wij daaromtrent niet. Waarom werd Majoor Fey geweerd Deze was de sterkste tegenstrever van Prins Stahremberg, daar hij gesteund werd door de sterke Heimatschutz- militie van Weenen en daardoor de plannen van de Prins kon dwarsboo- men. Daarenboven was hij minder pro-Italiaansch gezind en voelde zich geneigd om te onderhandelen met de Nazional-Sozialisten van Oostenrijk en met Duitschland. Sommige politicie zien in elke po litieke gebeurtenis in Oostenrijk de hand van Frankrijk. Dat dit land een zeer groote invloed uitoefent op Oostenrijk is duidelijk. Het wil ab soluut de Anschluss verhinderen. Door het verdrag van Versailles heeft Frankrijk Duitschland voor lange ja ren machteloos gemaakt, 'n Uitbrei ding van het Rijk ten Zuiden zou het in weinig tijd weer gezond hebben gemaakt. Onmiddellijk na den oorlog, was de toestand zoo ellendig in Oos tenrijk en Duitschland, dat de sa mensmelting van beide landen door de wederzijdsche bevolkingen, bijna unaniem gewenscht werd. Dan is Frankrijk tusschengekomen en heeft door groote leeningen, de eerste nood der Oostenrijkers geleenigd, maar deze dan ook voor lange termijn aan zich verbonden. Frankrijk is de groo te beschermer van Oostenrijk. Maar Oostenrijk moet zelfstandig blijven! Zouden we thans weer te doen heb ben met een druk van Frankrijk op de Oostenrijksche regeering. Het is mogelijk. We weten hoe moeilijk het Fransche standpunt is, in de inter nationale politiek van het oogenblik. Het heeft aan Mussolini beloofd niet tusschen te komen in zijn Afrikaan- sche kolonisatiepolitiek. Maar zijn andere vriend Engeland noopt hem bij middel van de Volkenbond sanlc- ties te treffen tegen Italië. Tot nu toe heeft het al het mogelijke be proefd om de doordrijvendlieid van Engeland te verlammen. Men heeft zelfs een zeker oogenblik gesproken over een Fransch-Engelsch geschil. Nog heeft Frankrijk troeven in de hand die het niet uitgespeeld heeft. Tusschen de aanvaarding van het princiep der sankties en de toepas sing ligt er nog een heele weg. Als nu eens door een groot deel van de Volkenbondsleden aan die toepassing verzaakt werd, dan zou ook Frankrijk gemakkelijker bezwaren kunnen op peren. Oostenrijk en Hongarije heb ben zich reeds onthouden bij de be ginselverklaring. Invloed van Frank rijk? Voorzeker! Ook andere kleine landen hebben bezwaren. Eigenaardig dat in Belgie die bezwaren zoo ernstig zijn geworden na het bezoek van de Fransche Minister van Handel te Brussel. Prins Stahremberg is in ied"r ge val meer Franschgezind dan Duitsch- gezind en voor het fascistische Italië voelt hij een bijzondere vereering. De Italiaansche Standenorganisatie (Corporatieve Staatsinrichting) neemt hij tot voorbeeld van zijn streven in Oostenrijk. Hier immers voorziet de Dolfuss-Grondwet van 1934 de gelei delijke inrichting van de standen staat. Doch de verschillende groepen schijnen het niet altijd eens te zijn geweest over de wijze van verwezen lijking. Het nieuwe kabinet bereikt thans de eensgezindheid op dat punt. In zijn proklamatie, hierboven aan gehaald klinkt het gezaghebbende woord van Stahremberg, nuchter en hard: Ik bepaal het marschtempo, roaarin wij naar ons doel, de verwe zenlijking van de standenstaat op- marscheeren. Het heet dat de buitenlandsche politiek van Oostenrijk geen wijziging zal ondergaan. Wij nemen dit aan voor zoover het gaat om het on afhankelijkheidsstandpunt tegenover Duitschland en de vriendschap je gens Frankrijk en Italië. Alleen meé- nen we dat deze drie standpunten voortaan in een veel scherper dag licht zullen gesteld worden. Hoe zulks mogelijk is, kan alleen ver klaard worden door de financieele afhankelijkheid van Frankrijk en de aangroei van de keizersgezinden in de laatste maanden, 'n Groot deel der bevolking echter deelt dat standpunt niet. De Oostenrijksche Nazional-So zialisten, die een niet te verwaarloo- zen aantal aanhangers tellen, hebben zware argumenten tegen de vriend schap met Italië. In'de eerste jaren na de oorlog zijn in alle landen van de wereld stemmen opgegaan tegen de denationalisatiepolitiek van Italië in Zuid-Tirol. Dit gebied dat na de oorlog van Oostenrijk afgescheurd werd en aan Italië toegezegd, is op hardhandige wijze veritaliaanscht ge worden. Om dit denationalisatiepro- ces te verhaasten heeft Mussolini thans een groot deel van de manne lijke bevolking (tot de lichting 1901, voor de rest van Italië tot 1904) naar Oost-Afrika gestuurd en het zijn deze blonde Italianen die voor het groot ste aantal bezwijken aan de malaria koorts. In latere tijden zouden deze beschuldigingsstukken wel eens uit de Duitsche dossieren kunnen gehaald worden, namelijk wanneer de machts verhoudingen zullen gewijzigd zijn. Voorloopig echter, schijnt dit geen nieuwe bron van moeilijkheden te zullen vormen. (Verboden nadruk.) ROSKAM. OP HET FRONT WORDEN NIEUWE VERRICHTINGEN VOOR BEREID. TE GENEVE WORDEN VERDERE DWANGMAAT REGELEN GOEDGEKEURD. HEER LAVAL GEEFT VOLDOE NING AAN ENGELAND. LICHTE ONTSPANNING VAN DEN INTERNAT'ONALEN TOESTAND EN NIEUWE VREDESONDER HANDELINGEN. EEN BERUCHT VERTREK UIT ADDIS-ABBEBA. De leden der Italiaansche legatie in de statie, wachtend op Graaf Vinei dien men maar niet overtuigen kon, de hoofdstad te verlaten. In de laatste dagen is het betrekkelijk kalm gebleven op het front, zoowel langs Erythrea als langs Italiaansch Somali- land. De Italianen hebben de bezette po sities versterkt en gereed gemaakt om als basis te dienen voor een verderen aanval wijl de Abessiniërs groote troepenmachten hebben verzameld cp de bedreigde gebie den om heftigen weerstand te bieden en zoo noodig de Italianen terug te slaan. Zelfs van weerszijden werd een grootsch offensief aangekondigd. De Italiaansche Regeering heeft beloofd de steden Addis-Abbcba en Diredaoea niet te zullen beschieten, zoo deze steden niet als basis dienen voor troepenverzamelin gen, dit op verzoek van de vreemde mo gendheden. De Abessinische soldaten zullen eerlang in het bszit gesteld worden van een gas masker. Mocht dit bezit intusschen noo dig blijken, zullen zij zich inmiddels be dienen van een natten lap die zij voor den mond zullen houden. De Italiaansche generaal de Bono heeft het drijven van den slavenhandel verbo den in het bezette gebied en aan allen de vrijheid doen geven. In Italië werden reeds 1.400.000 man onder de wapens geroepen waarvan enkel een gedeelte naar Oost-Afrika werd ge stuurd. Dagelijks worden nieuwe troepen verscheept met bestemming van Erythrea of Somaliland. In Abessinië is de mobilisatie bijna vol trokken. 1.100.0C3 Man werden onder de wapens geroepen. Gezien het embargo op den wapenuitvoer naar Abessinië geheven werd stroomen de wapens toe in dit land. De soldaten worden ook van de nieuwste modellen voorzien wat hen bijna tot on- overwinbaar maken zal bij een guerilla- oorlog van langen duur. Te Djibouti zijn 7 millioen patronen aangekomen, meestal uit België. In de wijk van den Moessa-Aliberg zou den de Italianen hebben moeten wijken. De troepen van Ras Seycem zouden zich teruggetrokken hebben om nieuwe posities te bezetten. Een soort no-man's land zou bestaan tusschen beide legers, op een breedte van ongeveer 100 Km. op het Noorderfront, waar alleen een guerilla- oorlog zal gevoerd worden. In het Zuiden, langs Somaliland, werd de sterkte van Skilave door de Italianen bezet na een hevig gevecht. Deze sterkte beheerscht een gansch gebied en is, we gens zijne strategische beteekenis, een groote troef in handen van de aanvallers. Van weerszijden zijn talrijke dooden en gekwetsten gevallen, die het hoogst zou den zijn van Abessinische zijde. De Abessinische legers van het Zuiden zouden bevel hebben gekregen kost wat kost Gorohai te verdedigen en er stand te blijven houden. Van de Keizerlijke Wacht zijn 9.000 man naar het front vertrokken. Verscheidene Belgische officieren doen dienst bij deze geregelde troepen. Ten overstaan van den Italiaansch- Abessynischen oorlog hecht het Verbond V. O. S. er aan zijn onwrikbaren wil tot vrede te bevestigen. Het brandmerkt als misdadig de onder neming van het Mussoliniaansch Italië tegenover het Abessynsche volk, te meer daar de toepassing van de verdragen en overeenkomsten die Italië en Abcssynië verbinden, onvermijdelijk een vredelieven de oplossing moet meebrengen en een ge wapend konflikt uitsluit. Het Verbond V. O. S. vraagt aan al zijn leden en aan alle vereenigingen een on vermoeibare drukking uit te oefenen op dat de regeering te Genève volgende be slissingen zou voorstaan: 1. Afbreken van iedere diplomatische betrekking met de Italiaansche regeering. 2. Stopzetten van alle leverancies van wapenen en krijgsbehoeften. 3. Verbod Italiaansche produktcn in te voeren. 4. Alle krediet weigeren aan den aan valler en verbod aan alle bankinstellingen hem hulp te verleenen. Het meent dat bovenstaande middelen van aard zijn, zoo niet de vijandelijkhe den te doen ophouden, dan toch hun duur en hun rampzalige gevolgen te be perk.t.. Doch het veroordeelt op voorhand elke gewapende tusschenkomst van andere mogendheden, waarvan het zekerste re sultaat zou zijn het konflict uit te brei den. Het Verbond V. O. S. moet daar bijvoe gen, dat alhoewel bestendig dreigend, het oorlogsgevaar op het huidige oogenblik, zijn oorsprong hoofdzakelijk vindt in de onrechtvaardigheden die geschapen wer den door de vredesverdragen, wier her ziening zich ten zeerste opdringt. Het bevestigt nogmaals de noodzakelijk heid van de onmiddellijke en algeheele ontwapening en vindt het opzeggen van militaire akkoorden daartoe een eerste be langrijke stap. Het feest van Kristus-Koning op 27 Ok tober moet bij zijn tweede lustrum op bij zonder wijze gev.erd worden en daarom een algemeene BI OEMENHULDE zijn. Aangezocht door het Doorluchtig Epis copaat zullen de Katholieke meisjes aan gesloten bij het Vrouwelijk Jeugdver- bend voor Katholieke Actie op elke pa rochie van ons land het BLOEMPJE VAN KRISTUS-KONING te koop aan bieden, ten voordeele der Basiliek van Koekelberg. Onze Katholieke jeugd zet den dag in met een Algemeene Communie Kristus- Koning ter eere, en nadien gaat zij er voor zorgen elkeen het bloempje te zien dragen als een openbare hulde van gansch het Christen volk aan den Koning aller volkeren. Het zal tevens een bijdrage zijn voor een blijvende dankbetuiging door let oprichten der nationale basiliek van Koe kelberg. Wij vragen aan onze lezers voor dat schoon initiatief een vriendelijk onthaal. BELANGRIJK VERZOEK Daar Allerheiligen valt op aanstaanden Vrijdag, zien wij on3 verplicht onze bla den te drultken op Donderdag e. k. opdat zij Zaterdag zouden kunnen besteld wor den. Wij verzoeken dus al onze Inzenders hun bijdragen EEN DAG VROEGER als naar gewoonte te willen inzenden. Voor de aankondigingen moeten alle orders ingediend worden tegen Woensdag namiddag. Voor de kleine berichten ten allerlaatste tegen Donderdag middag. G33£lBfcBBfiX525B0HS9aa3aS£gfi in postzegels of per storting op postcheck- rekening 15.570 V. Sanson-Vanneste, Po- peringe, en we zenden U ons blad tot einde 't jaar (in Belgie). In December zal U dan een kwijtscbrift aangeboden van 19 fr. voor bet jaar 1936. De Keizer van Abessinië heeft zijn man nen aangeraden hun witte kleederen af te leggen en khaki-kleederen te dragen ten einde een moeilijker mikpunt voor de Italianen te zijn en zich ook goed te trach ten te verduiken in het struikgewas bij verkenningstochten van de Italiaansche vliegtuigen. Uit Italiaansche bron werd gemeld ciat 200 kerken en 15 moskeeën van Aksoum zich onderworpen hebben aan de Italia nen. Door de Italianen zouden twee gevangen genomen Abessiniërs zijn gefusiljeerd daar zij in het bezit gevonden werden van voor werpen toebehoorend hebbend aan den Italiaansche luitenant Morgantini, een der eerste slachtoffers van den oorlog. Een ander strategisch punt van het Zui derfront, Dagnerll, werd door de Italianen bezet. Volgens een bericht van Reuter zouden Abessinische soldaten, die door hun aan voerders niet in bedwang konden gehou den zijn, een Italiaansch fort gelegen bo ven op een berg, hebben aangevallen. Zij werden weggemaaid door de Italiaansche machiengeweren. Honderden dooden zou den zij achtergelaten hebben en hun aan voerder zou eveneens gekwetst zijn. Uit Addis-Abbeba werd deze slag gelogen straft, alsook het bericht dat opstand zou uitgebroken zijn in Danakil en God sjam In de Tenessi-streek wordt een guerilla- oorlog gevoerd die den vooruitgang oer Italianen belet. Van Addis-Abfceba werdt gemeld dat in een hollen weg van het Ogadenfront een afdeeling van 400 Italianen tot den laat- sten man gemaaid werden door machien geweren der Abessiniërs. De troepen van Ras Gouksa die verraad pleegde, zouden grooter.deels terug zijn gekeerd naar de Abessinische legerover- heden. De vrijgestelde slaven werden door de Italianen aangeworven tot het maken van wegen. In Ogaden zijn 300.000 Abessinische krijgers opgesteld tegenover 140.000 Ita lianen. De Keizer van Abessinië zal Addis-Ab beba verlaten met bestemming' van het front. Maarschalk Badoglio, opperbevelhebber der Italiaansche troepen, heeft zijn intre de gedaan te Adoua. Feestelijkheden hr.. - den te dier gelegenheid plaats. DE GRENS VAN BRITSCH SOMALI LAND GESLOTEN Het nieuws van de aanslag op Engel- sche troepenmachten in Engelsch Soma liland door Italiaansche vliegtuigen werd ook gelogenstraft. De grens tusschen Engelsch en Itali aansch Somaliland werd gesloten v.Jl Britsche zijde om de Italianen te beletten allerlei goederen op te koopen in de Brit se!» kolonie. De «Augustusheeft 5000 nieuwe soldaten naar Afrika gebracht. Tevens werd een groote hoeveelheid oorlogsmateriaal medegevoerd. De staf van het Vlai'.aansch bezettingsleger in Abessinië. Links da apj»&ri»e»ak» hebber generaal de XL.no.

HISTORISCHE KRANTEN

De Halle (1925-1940) | 1935 | | pagina 1