't Kestekindje aan den EJzcr
Twee [(lokken
BIJVOEGSEL aan
pe Poperingenaar-De Halle-De Toekomst
van ZONDAG 22 DECEMBER 1935. - Nr 51.
^■MggBgE£ag«a!3i8aBBB3BasewB»gagaBgagsa^a3Bi!iggKg»B3BBae
NAAKTKÜLTUÜR
met naklank te Veume
17' IJZERBEDEVAART 1936
0?B0IP
v&a Sw&Steï&vcKirfö&sRtteft
f I©t vroeger Stalleken vein
in $t-Piet@rsk@rk te Sepsr
i i
A«n 't ksndeke Jtm
KERST
KRIBBEN
[!N ALLE GROOTTEN!
bij Sstïïsea-fenssS»
POSTKALENDER VOOR 1936
MINISTERIE VAN LANDEOUW
TÜINEOUWDiENST
liet Werk der
WkBistmcsea te Rïjsel
OVERVAL te OOSTROOZEBEKE
BOEKENNIEUWS
UIT DE MISSIELANDEN
DZ WEG
LelOersblad van het Mjüinïnver-
boitd voor K. A., Bisdom Brugge.
EIJ DE BELGEN IN AMERIKA
jjeboreu te Kfittönark i» 1S77.
VIJFTIG HUWELIJKEN
TE RIJSEL
s a na Esse* ses ent acaa.'as'*
VERLAAGDE TARIFEERIaG
VCOR LANDBOUWCOLLI
MEUBELPAPIER
y Morgens begon het zachtjes te sneeu
wen. De soldaten op uitkijk doken zich
{eg in hun mantels en spiedden tusschen
/je stildalende vlokjes naar den vijand.
Uit de verte klonk 't rommelend gedom-
mel der kanons. Stil kropen de uren bij
IJ vervelend wachten. De avond daalde...
Drie mannen kregen bevel de vijandelij-
jte linies te verkennen. Een gevaarlijks
fending voor Steven, Deconinck en Brug-
pian. Maar ze loechen toch alle dagen
Ibet den dood.
Ze kropen op handen en voeten den
tracht uit, het geweer schietensgereed.
ieder boogscheute ver hielden ze stil. Ze
beluisterden en beloerden met gespannen
pandacht de verlaten hoeven die uit de
dreigende donkerte opschoten, de gedroch
telijke gestalten der bcomen waar ze langs
moesten. Te allen kante kon gevaar drei
gen: met een klik en een knal was 't uit
met hun leven.
Zonder stoornis slopen de verkenners
tewege rakelings langs een schamel ge-
bouwke. Hoorden ze geen gerucht? Ze ble
ven bij de deure, onbeweeglijk; hun ge
weren zakten tegelijk omlaag. Daar
gebreide iemand... Marcelleke, zing me
voor 't lae'st uw Kersthedeke Adeste
yitieles...
Vol kinderlijk ziele wee klonk het Enge
lenlied als een smeekbeé naar buiten. De
goldaten rilden en voelden geen koü. Een
floers benevelde hun oogen en één zakte
op zijn knieën in de sneeuw. Adeste Fide-
}es... Ze zagen hun stalletje in 't dorp, 't
geflikker der honderden kaarskens, 't aan
gebeden Jezuskindeke.
Wat was dat? 't Wondere jong stemme
tje zweeg in een snik: Moederke!... Moe
derke! Als hadden ze een stortbad ep
't lijf gekregen, zoo sprengen de verken
ners recht en In een ruk het huizeke bin
nen.
Wat was hun droom van zooeven ver-
ai derd! Éen oud vrouwtje lag daar moe
derziel alleen te bedde. Een klein jongen
tje schreide en kreet, met zijn bevende
pollekens in wanhopig geruk aan een toe-
genepen hand. Nog een gelispel... Marcel
leke... 't Mcederke was dood.
De verkenners zwegen als beelden. Dui
zenden dooden en stervenden hadden ze
gesien; jorge levens uiteengereten en ijze-
Jij verminkt; maar. dergelijk droevenis
en verlatenheid op dezen dag, nooit! Het
fliiste hen dcor 't hoofd: hun thuis, hun
moeder en bekenden: zou die oorlog hen
ook danig hebben getroffen?
Ze weenden bijna tot Steven zuchtte
voer de werkelijkheid. Hij streek met zijn
koude, bemorschte handen de traantjes
van 't kleine gezichtje: "Moederke, uw
Moederke is in den Hemeltoe, Marcel-
leks, geef uw Moederke nog een kruiste
Met 't kreunend kleintje op den arm van
Steven, trokken ze alle drie loom en zwij
gend de donkerte weer in...
Opeens snokte Brugman de andere bij
den arm: ginder, een pinhelm! Ze duw
den zich diepe weg in een hage. Nauwe
lijks was hij weggekeerd of met sluipende
stappen trokken ze terug. Wat is dat
hu? hijgde Steven buiten adem met zijn
vracht. Weet ik het? grommelde Brug
man weer; we hebben verdomme de
Duitschers vóór ons! Ze speurden rond
en Steven fluisterde haast onhoorbaar,
wijl hij Marcelleke wat dieper onder zijn
mantel borg: We zijn verdoold!
De opkomende maan wierp een floersig
licht over 't sneeuwlandschap waarop de
pinnekensdraad scherpe lijnen trok. Te
vergeefs zochten de soldaten links en
rechts een doorgang te vinden: overal
raadden zij de versperring, wachtposten.
Ware de kleine er niét geweest, zei plets
D'coninck, dan konden wij wel een dans-
j. bij d'andere wagen
Marcelleke schoot wakker. Drie stoere
gezichten bogen nader en deden hun best
om door hun zachtste blikken 't vertrou
wen in die treurige kinderoogjes te leggen.
Ze slopen weer zoekend verder.
Deconinck slierde opeens met 'nen ge-
smoorden vloek in een diepen gracht die
bijna rechthoekig met de vijandelijke
strook liep: Da's ons reddingsprak
Steven. Maar d'anderen: Zijt ga zot, die
gracht loopt Juist nevens een wachtpost!
Steven hield echter koppig vol en begon
zijn plan cp gedempten toon uit te leggen,
ii Als 't kerstekindeke met ons is, geraken
wij er door als niets besloot hij.
Telkens een wolke het maanlicht een
tijdeke dook. grepen Brugman en Deco
ninck voorzichtig handvollen sneeuw van
de bermen en beplakten er Stevens van
kop tot teen mede, zoo "goed als 't ging.
Zelfs Marcelleke, die af en toe nog snikte
kreeg zijn kleerkens met zachte sneeuw
overdekt.
Als een witte schaduw zagen de ande
ren Steven langs een zijgracht meter na
meter verirri'ipen tot de gedaante verdoe
zelen ging. Bij den wachtpost stonden al
tijd de Duitschers die op en neer stapten
tot bij het punt van den gracht waar d
twee achterblijvers als witte serpenten In
gansch hun lengte gerekt, met hun draad
tang® in d'eene en hun geweer in d'andere
hand, naar toe kropen.
Al met eens klonk van terzij, langs den
ar.deren kant van den wachtpost, het wee
moedig zingen: Adeste Fideles... De
Duitsche soldaten bleven staan als op een
onuitgesproken kommando. Nauwelijks
waren de enkele korte zinnetjes door de
donkerte weggedragen of een onderling
praten bracht hen te gare en weg van den
gracht. Weldra gingen zoekende lichten
den anderen kant uit...
Als katten zoo vlug waren de twee dool
aards op hun ellebogen in enkele stonden
ongezien aan de draadversperring. Ze
knipten en kromden zonder letten op
schrammen of scheuren. Als een spook
dook Steven reeds bochten hen op. Geef
hier de kleine vezelde Deconinck haastig
en intusschen trok Brugman den hijgen
den sneeuwman met zich. Ze waren gered.
Geen een dacht op schieten, al was de
gelegenheid nu nog zoo schoon. Ze waren
te gelukkig en loechen voortdurend naar
hun Marcelleke. Eun kameraden gaven
voorzeker geen teerlingsmete meer voor
hun leven.
Marcelleke meest nog eens zingen vóór
hun lijn eii ze genoten van de plotse ver
baasde gezichten die te allen kante opdo
ken. Ze lieten de laatste klanken wegster
ven, als vredezang gedragen op de zijig-
zachte sneeuwvlokjes en sprongen toen
recht uit hun schuilhoek met een luiden:
Goed volk, mannen
Ze staken Marcelleke omhooge en toon
den en vertelden hun avontuur tot... Mar
celleke, moe geëten en gewaakt in slaps
viel. Gansch dien heugelijken Kerstnacht
was het een komen en gaan als een stille
processie. Allen wilden 't geredde weesje
zien dat daar zoo droevig glimlachend te
droomen lag van zijn Moederke in den
Hemel. En diepe weggedoken in hun man
tel vertrokken ze weer, met een krop in
hun keel, als ze dachten aan hun huis;
met een bede om Vrede bij 't vizioen van
Kerstkribbe en voorbije dingen.
(Nadruk verboden). WALDEMAR.
Nieuws verblijdt, zei de zet en hij
draaide zijn mutse! In Mexico vermoord
den de socialisten bij honderder, de pries
ters en bij duizenden de katholieken uit
naam van het socialisme
In Spanje vermoordden de socialisten
priesters en kloosterlingen, verbrandden
kerken en kloosters, plunderden en ver
nielden weergalocze rijkdommen aan
kunstschatten en geschiedkundige waar
den uit naam van het socialisme!
In Rusland moordden, brandden, plun
derden jaren lang de socialisten al vrat
niet rood bleek, uit naam van het socia
lisme!
Pilatus waechte rijn handen, de socia
listen zwegén als vermoord, cf beweerden;
In Mexico warm het de vrijmetselaars,
in Spanje de arti-ionincsgezinden, in
Onder de velerlei vormen der zedenver
wildering die ons land overspoelt, springt
de ig. naaktkultuur gedurende het sei
zoen aan onze kust, het ergst in 't oog.
25 Jaar vroeger sprak het van zeil dat
alle kust be zoekers met «en deftig badkos
tuum gekleed waren om te baden.
Thans heeft men de scheidingsgrens
tusschen zedelijk en zedeloos reeds zeer
ver uitgevaagd. Jaar na jaar gaat het
vorder: in de drie laatste jaren vooral.
Iedereen kan nu zien. dat voor sommi
gen een badkostuum kostuum o ironie
niet meer dient om in zee te baden,
doch om in 't zand en in 't openbaar urm
lang zoogezegd zonnebaden te nemen.
Allerhande gewilde en gezochte houdin-
Rusland d€ communisten! Lijk of Z3 gsen 8®n worden daarbij aangenomen. Het is
Stall, ken van Bethlehem der XV« eeuw
K :-"';rn'*.en aan het oudheidkundig mu-
tza~: ven Brugge, door wijlen Heer Char
les Bans, commandant der pompiers van
leper tot in 1914.
E?t tijdperk voorzegd door den profeet
thnicl sedert do onderwerping van Israël,
tei zijne volledige bevrijding door het
Heilige der Heiligen, was verstreken. De
komst van den Messias was zelfs niet
vreemd aan de heidenen, en de geschied
schrijver Flavius Josephus, als lage hove
ling, vond deze uiterste vleierij uit tegen
over den keizer Vespasiaan, zeggend dat
de Keizer de Messias was voorzegd dcor
de profeten.
Deze eenige gebeurtenis, de geboorte,
W:rd gevierd vanaf het ontstaan van het
christendom, en deze verjaardag werd
weldra de grootste plechtigheid van het
Jaar. De zinnelijke verbeelding van het
Mysterie van Bethlehem, dagteekent
skchts uit het tijdvak van den H. Fran-
stscus van Assisië, welke aan een god
vruchtig edelman beval, in de vallei van
Bressla een afbeeldsel der kribbe op te
rirhten, omgeven van personen, verbeel
dende de H. Maagd, de H. Jozef, de her
ders en de koningen. Deze Franciskaan-
sche kloosterlingen zetten het voorbeeld
Van hun stichter voort, en aldus ver
eeuwigde zich het gebruik met Kerstmis
kribben te plaatsen in de kerken.
Vele oude kribben bleven tot op onze
dagen bestaan en wij kennen in het mu.-
•eum van Munick eene verzameling, eenig
ki de wereld. Alhoewel onder kunstop
zicht zeer verscheiden, leveren deze ver
beeldende groepen steeds belang op onder
«ogpunt der volksoverlevering en folklore.
Vóór den oorlog, In de St Pieterskerk,
Zr1'!-- haren strengen romaanschen to-
j&n, was een gansche rotsachtige Calva
rieberg opgericht, met grotten, bogen
Hi poorten met kelen en schelpen. Het
volk noemde dit het stslieken van Beth-
«uem, alhoewel in werkelijkheid het gan-
Sc'se leven van Christus verbeeld werd
dcor een heele wereld van kleine per
konen. Heel de grot van het voorpie n was
jteencmen door het tooncel der geboorte.
Aren ontplooiden zish de verscheidene
•jjdvakken van het lijden van Christus,
wiroend met de kruisiging en de verrij-
kt s. Is dit niet de eenvoudige «eredienst
Joesr vaderen, de herinnering der mys-
Jjrién van co middeleeuwen, steeds ont
bond aan godsdienstige gebeurtenissen,
jb overeenstemming met de Vlaamse be en
^aalsoiie kerstmissen, r.og bezongen op
yte dagen? In een dezer wordt er gezegd
,*t de H. Maagd, het ijs van de Dele brak
er water te scheppen. Zulke eenvou-
wbecten, aèsook de ttédrskenfowttr fcunst
verkrijgen des te meer smaak naar gelang
de ontwikkeling meer veld wint.
Het stalleken van Bethlehem van Sint
Pieters», vermits men het aldus noemde,
was eene merkwaardigheid, tsn zelfden
titel als de processie van Veume. Geen
enkel gids van leper maakte er gewag
van, en indien zijne innerlijke waarde
niet groot was, integendeel was de afslui
ting in gebseldhouwden eik welke deze
soort kapel sloot, een merkwaardig oud
heidkundig stuk. Dit werk, dat scheen cp
te klimmen tct de XVP eeuw, en waar
van de stijl behoorde tot de hergeboorte,
was een der schoonste van dien aard in
onze streek. Beladen met dikke lagen
bronsachtige verf, heeft men lang ge
dacht dat deze prachtige afsluiting gele
verd werd door de gieterij van II. Valeke.
't Is niet te verwonderen dat ten groot
koopman in Ijzer, welke dacht oudheid
kundige te zijn, zich liet beetnemen. Kaa
hoe de stilzwijgendheid der gidsen van
leper uitgelegd? FYRÈS.
C£E!3E&3SBBBB3flBBSaflSE3BSBBBB
Kindje zoet...
dat op de wereld kwaamt,
om kl de imenschen te verlossen,
Wees gegroet!
Lief kindje...
dat kou leed in een stal,
en honger, voor ons SI,
dus niet voor de goeden alléén,
maar voor goeden en zondaars metéén.
Hoe groot was uw Liefde 1
Wat lijdt je dan niet!
wanneer je ziet...
hoe men uw Liefde
vertrapt met de voeten,
hoe men uw kluisje voorbijloopt
zonder je te groeten...
Als je gadeslaat...
uit hoeveel holen de zonde opwelt
en je uitgrljnst
in je gelaat.
Hoe men zich vergooit
om wat lust, bang van last
om wat geld...
O! Klndeke zoet wil ons geven,
de rust in ons hart hier vol wee..,
waar hartstochten jagen en leven,
ol Klndeke geef ons uw vreé!
A A.
nare familie zouden zijn. Punt en 't was
er al mee gezegd, want, godsdienst is voor
de socialisten privaatzaak!
Doch schielijk is de hagel gekeerd!
Mussolini ontketent een corlog tegen
Abrssynië! Mussolini is een christen
mensch, dus, de katholieke godsdienst
draagt
De Italianen vieren een zege op Sint
Fransiscusdag behaald, dus, de katholieke
godsdienst draagt schuld.
Een priester leest mis aan 't Italiaansch
front voor de sukkelaars van soldaten
die den oorlog niet vroegen, dus. de ka
tholieke godsdienst draagt schuld.
Klokken luiden in Italië de mobilisatie
in, dus de katholieke godsdienst draagt
schuld.
't Eiadje Is gekeerd. Godsdienst is niet
langer privaataaak. De katholieke gods
dienst is een mengsel van pieteit, van
moord en wraakgevoel!
En ze weten 't goed. Ze hebben 't ge
lezen in een Fransch boulevardblad: de
priester had soldatenschoenen aan met
groote koppsnagels en hij stond tusschen
munitiekisten en 't is een generaal die
gepreekt heeft!
Maar voor wat houden de socialisten
hun volgelingen dan als ze meenen hen
met zulken onnoozelen praat te kunnen
paaien en de gebraden bifstukken te doen
vergeten, die maar nog niet te krijgen
zijn in den roeden winkel...
De grootste simpelaar zal nu vragen:
Is Mussolini eigenlijk een christen
men.sch? Waar of wanneer hesft de Kerk
zijne handelwijze goedgekeurd, waar
staat geschreven In de leering dat hij
rechtvaardig handelt? Daar hebben
de socialisten den brul aan; zij zeggen
daarop onncozel weg, wij zijn zoo geleerd
niet om daarop te antwoorden... en 't
spel is geklonken.
Wordt er nu gevraagd: Heeft Mussolini
de honderd duizenden en nog meer Ita-
liaansche socialisten opgeëten met huid
en haar? Waar zijn ze, 't was nu 't mo
ment eens echt hun socialistische tanden
te toonen en met succes? Waar zijn ze?
Voor alle antwoord, stommen ambacht!...
Allemaal toch geen katholiek geworden
uit reden van fascisme... tenzij de socia
listen nu klakkeloos beweerden dat fas
cisme en katholieke godsdienst 't zelfde
is. Maar durven is entwat anders! Dan
moeten ze ook aanvaarden dat het
Duitsch fascisme en 't Russisch fascisme,
dat al koeke van één deeg is, ook 't zelfde
is als katholieke godsdienst!
n dat sommige hoek
te hoekjes, echt ver-
^mdtagsai
POPERINGE
Ten aanzien van den bijval welke de
postkaiender vóór 1936, uitgegeven ten
voordcele van het Werk der aan tering
lijdende postbedienden bij het publiek
verworven heeft, heeft het Bestuur der
Posterijen zich verplicht gezien alle post
kantoren opnieuw te bevoorraden.
De personen die zich deze verzorgde
publicatie, formaat 24 cm. op 34 cm., be
staande uit 26 scheurbladcn waaronder 24
met photo's en afbeeldingen der werken
vaa beroemde artisten, verlangen aan te
schaffen, worden verzocht zich onverwijld
tot het postkar.toor hunner woonplaats te
wenden of een, som van i frank te stor
ten op postcht jekrekening Nr SUO0" **•-,
stuV i<i£ |&u fr'jSS ifttïUfo
Dat er katholieke priesters aan t front
zijn! 't Is hun plaats waar er geleden
wordt, 't is hun plaats waar er miserie
is. 't Schiet er nog niets van over dat zij
onvervaard ellende en dood trotseeren om
wille van de wet der liefde, de liefde van
hun goddelijken Meester, die heel het
menschdom cinva», en dB lijdende
menschheid volgen 't rij bij Abess-yniërs,
t zij bij Italianen, 't zij om 't even bij
welke strijdende partij. De priester vraagt
:ch niet af in dit geval langs welken
kant het recht is, hij gaat er niet heen
om het strijdvuur aan te wakkeren, wel
om lijden te verzachten en aan het altaar
dsn God van vrede te bidden dat hij de
lijdenden zou sterken, de stervenden in
iade te ontvangen, de tot wraak op
gezweepte partijen tot bezinning te bren
gen en hun de vredelievendheid en de
broederlijkheid in te boezemen, om in
rcht en rechtvaardigheid hun geschillen
slechten. De priester is aan 't front
cm Franciscus-werk te verrichten bij
vriend en vijand, bij de kinderen van den
zelfden minnenden Vader die in den He
mel is.
De klokken hebben geluid! Kan het
anders? Mussolini heeft er deen aan
trekken!
1 :nmaal heeft de klok geluid te Mee
nen voor de zegepraal der socialisten en
zelfs heeft de roode vlag er op den toren
gewapperd! Wie weet stond er dan in de
Ruc:ische gazetten niet dat al do klokken
van Belgie zege geluid hadden over roode
zeg: pralen en dat de roode vlag waaide
cp al de kerktorens van Vlaanderen!
Doch... 't was in der waarheid de ge
meente klok op den stadstoren van Meenen
en 't was op dien eigensten toren dat de
vlag uitstak!... De klokken hebben in
Italië geluid doodeenvoudig op zijn Mee-
nsns! Het Engelsch blad The Universe
van 11 October 1935, bevestigt klinkklaar
dat de kerkklokken in Rome en Italië
de fascistische mobilisatie van 2 October
niet hebben ingeluid. Indien er geluid
werd, 't was met de klokken der burger
lijke gebouwen en der fascistische lokalen!
En op bevel van Mussolini.
Verder schrijft het Engelsch blad:
Het Kerkelijk Recht verbiedt het ge
bruik der gewijde klokken voor private
doeleinden, tenzij in nood of met toe
lating van de bisschoppen of uit ge
woonterecht. De H. Congregatie van
Concilie heeft hierover aan de bisschop
pen strenge instructies gegeven in haar
decreet van 20 Maart van 1931 en ge
biedt haar pastoors te straffen die de
klokken hunner kerk zouden misbruiken
Wat zullen de waarheidslievende so
cialisten daarop antwoorden?... Zwijgen
als vermoord lijk in den tijd van de
bisschopen zegenen de kanonnen! Dat
is hun esnige force!
«IfiBBSaBBSESBZÜBB^BEDBSaClSXllS
niet te erg te t
jes, vooral de uite
pest u zijn.
We zijn nog met vaders en moeders, die
graag hun kinderen van zon en zee laten
gs nieten. We weten niet meer waarheen
willen wij aan enze kinderzn voorstellin
gen sparen, die liet schaamtegevoel zc-er
kwetsen. Argelooze kleuters van 10-12 ja
ren stellen daarbij vragen waarop ver
standige groote menschen geen antwoord
kunnen gevi.ii.
Is het duldbaar dat de badplaatsen onder
het seizoen voor ons verboden vrucht zou
den moeten worden? En dat nog meestal
can enkele onbeschaamde vreemdelingen!
De naakt-ezhibltie gaat nog verder:
met tartenden durf tegen alle politiere-
giementen in, (reglementen die het wan
delen in badkostuum verbieden), wande
len die schaamtelooze luitjes door de
straten hunner verblijfplaats; die zeer
beschaafden richten fietstochten in,
kernen half ontkleed naar de marktplaat
sen in het binnenland, worden gezien tot
op 15 km. van de kust.
Het helpt niet te blijven klagen over
slechte tijden en zeden. Er moet gespro
ken en gehandeld worden! We zuilen-
spreken, en luid en sterk genoeg opdat al
wie het hooren moet, het wel moete hoo-
ren. Ze zullen ons willen belachelijk ma
ken, doch als 't met spreken niet gaat,
zullen we handelen. Ze moeten maar wil
len deftig zijn, of ze moeten maar niet
komen. Ze hebben het recht niet, die cr.-
beschaamden, deftige menschen te doen
van straat en strand wegblijven.
Menig gemeentebestuur is bewust dat
het moet meêhelpen om de gave en ge
zonde krachten van ons volk te vrijwaren.
Er zijn nog overheden die begaan zijn
met de openbare zedelijkheid, om aan de
komende geslachten toe te laten zuiver en
sterk op te groeien.
Reeds hebben sommige kustgemesnten
eenige goede politiemaatregelen gestemd.
Voorschriften moeten verscherpt, en voer.
al door allen die verantwoordelijk zijn,
worden toegepast.
Zoo vernamen wij dat tegen enkele per
sonen, meest vreemden, in De Panne ver
leden seizoen proces-verbaal werd opge
maakt, waarvan de naklank einde Januari
te Veume op de politierechtbank zal ge
hoord word-en.
De lezers onzer weekbladen houden wij
op de hoogte van de uitspraak. Wij twij
felen er niet aan, dat, waar de feiten be
wezen zijn, de magistratuur de gemeente
besturen en de politie zal steunen door
het toepassen van een voorbeeldige straf
op de overtreders van wetten en regle
menten, die zoo nooddg zijn voor de zede
lijke gezondheid van ons volk.
Plannen verbond voor Kath. Aktie
Bisdom Brugge.
AfdeeHng Openbare Zedelijkheid.
De Groote Spaari-eek voor da Mis
sies waarbij gevraagd werd de week
vóór den Missiezondag alle onnuttige uit
gaven te sparen en het uitgespaarde in
de omhaling van den Missiezondag te leg
gen heeft in één stad alleeji deze om
haling met meer dan TIEN DUIZEND
frank doen stijgen.
In dezen nijpenden crisis-tijd moeten
zulke middelen gebruikt worden: geven
wat men eerst uitspaart, wordt niet ge
voeld.
Een ander dezer middelen is DRIEKO
NINGEN-STOETEN houden.
Eenerzijds is men zeker dat niemand
zal zeggen: «Weeral cm geld». Integendeel
zal elk, jong en oud, blij komen kijken en
ongemerkt geven, klein of groot, doch al
lemaal voor de missies, die het broodnoo-
dige derven! Wisten wij hoe de missiona
rissen naar den kleinsten steun uitzien!
Anderzijds: bedenken wij allen het
zwaarwichtig woord van den Missiepaus:
Indien maar EEN ziel verloren gaat,
omdat wij niet edelmoedig GENOEG zijn,
welk een ontzaglijke verantwoordelijk
heid, waarop wij niet genoeg denken...
Van dit jaar af dus, OVERAL, waar
eenigszin.s mogelijk, DRIEKONINGEN -
(STERRE)- STOETEN HOUDEN. Met
enkele mannen, wat processiekleederen,
enkele liedjes, desnoods latijnsche, en hoe
weinig het ook zij, het KAN reeds er door
en IETS opbrengen. Dus MOET het in
dezen nijpenden NOODT!JD voor missies
en missionarissen, aangedurfd.
Katholieke Aktie-Jeugd, de missionaris
sen wachten. Vooruit! NIETS mag u ver
Ioren gaan voor de missies.
NIETS zal verloren gaan, indien wij
allen aller samenwerking en voorbeeld
zijn: «Edelmoedig GENOEG» naar het
woord en dsn vaderlijken wensch van den
Missie-Paus zelf.
CSBS!!SE2SBg££S2!&Ba23iE3E33^Q£ZÏ3
Vlaamschc vriend en volksgenoot,
Het volgend jaar, op 15 Augustus, zal
het twintig jaar geleden rijn, dat het werk
van Heldenhulde, onder het voorzitter
schap van priester-dichter Cyriel Ver.
schaeve, dcor enkele vooraanstaande
strijders uit de Vlaamsche beweging aan
het IJzerfront, werd opgericht. Uit dit,
met geringe middelen aangevangen werk
is een streven van reusachtige beteeker.is
voor ons Volk gegroeid. De eerste zerkjes
van onze gevallen Vlaamsche jongens heb
ben hun machtige symbolische uitdruk
king gevonden in het later, door gansch
ons Volk, opgerichte IJzerkruis ts Diks
muide. En cok de groepjes frontstrijders
die, in de tragische oorlogsjaren, zoo vaak
en cp zoovele plaatsen aan het fron
rondom het eenvoudige zerkje van Hel
denhulde, op het graf van een vriend, ge
schaard stonden, zijn nu uitgedijd tot die
massa honderdduizenden, welke, ieder
j?,ar, in de schaduw van den Vlaamschen
Doodentoren, zich, in den geest van h
Vredesidaaal, met de eigen gesneuvelden
en verder met alle gesneuvelden, komen
vereenigen.
Hoe zouden wij de twintigste verjaring
van het bestaan van Heldenhulde beter
kunnen herdenken dan met het bezorgen
van een waardige laatste rustplaats aan
het gebeente van onze gevallen Vlaam
sche jongens dat, sedert eenige jaren, in
den schamelen kelder, onder enzen Toren
begraven ligt? Tot dusver moest, bij ge
brek aan voldoende geldmiddelen, daar het
er op aankwam, vóór alles, den Toren te
voltooien, met een naakten kelder genoe
gen worden genomen. Ons plan is het nu,
onze edele jongens, die geen onbekende,
maar bekende gesneuvelden zijn, fatsoen
lijke graftomben te bezorgen en van bet
geheel een stemmige krypte te maken.
Het mag niet gezegd worden dat, ter
wijl, in het buitenland en in ons eigen
land, de Engelsche, Fransche, en zelfs d'
Duitsche begraafplaatsen keurig onder
houden zijn, de kelder onder dsn IJzer-
torea in een toestand zou blijven die v
bij deze vreemde voorbeelden ten achtsr
staat.
De Bedevaart van 1936 zal gewijd zijn
aan de plechtige herdenking van drie
Vlaamsche jongens, drie symbolen van
ons Volk, dis in den kouden kelder begra
ven liggen en aan wie nog geen afzonder
lijke hulde werd gebracht. Het zijn:
FIRMIN DErREZ, wakkere studentenlsi
der uit Kortemark, als oorlogsvrijwilliger
gesneuveld te Noordschots, in Mei 1916,
neergeveld door een verdwaalden vijande
lijken kogel; FRANS KUSTERS, ds vuri
ge Limburgsche idealist uit Rekheim, on
derwijzer-brancardier, in Augustus 1917
gsvallen met de woorden cp de lippen:
'i Ik sterf voor Vlaanderen's ideaal
BERT WILLEMS, de moedige jonge Payot,
student-oorlogsvrijwilliger uit Wambeek,
gesneuveld ts Moorslede, bij hst laatste
offensief, in September 1918.
Tegelijkertijd zal het 20-jarig bestaan
van Heldenhulde werden gememoreerd.
Maar deze 17" Bedevaart zou haar doel
missen .indien, bij deze gelegenheid niet
reeds een begin kon, zijn gemaakt met het
hierboven uiteengezette plan. In deze ge-
dachtengang, die zeker door U wordt ge
deeld, vertrouwen wij, Waarde Vlaamsche
vriend, dat hst Komiteit voor de Jaarlijk-
sche Bedsvaart naar de Graven aan den
IJzer, voor de verwezenlijking van dit
werk van piëteit, erkentelijkheid, fierheid
en ware nationaal Vlaamsche saamhoorig.
held, ook op uw geldelijken steun mag re
kenen. Het financieele offer dat ieder van
ons kan brengen is gering, vergeleken bij
het offer dat onze jongens voor Vlaande
ren's toekomst, hebban geplengd. De noo-
dige gelden voor de verwezenlijking van
hst hierboven uiteengezette plan zouden
wij gaarne, zoo spoedig mogelijk, bij el
kaar brengen opdat de eerste graftomben
reeds tegen Augustus 1S36 gereed zouden
kunnen zijn. Uw bijdrage tot deze daad
van innige piëteit, zien wij met beleefden
dank te gemost op onze postrekening nr
148.949 cf op de postrekening r.r 113.465
van Clemens Ds Landtsheer, Maria Doo-
laeghestraat, 35b, Diksm-uide.
En in afwachtir- teekenen wij, met
Vlaamschen groet en de meeste hoogach
ting.
Namens het Komiteit
van de Jnarlijksche Eedevoort naar de
Graven van den IJzsr:
De Voorzitter,
Prof. Dr FRANS DAELS.
Rus KaKffra»
1. lederen Zon- en Feestdag, te 7 v.
in de kerk van den H. Beneuiktus, 219,
rue des Postes, Mis voor de Vlamingen,
met Vlaamsch sermoen.
2. Er wordt iederen dag van 6 uur tot
8 Yx uur 's morgens bieeht gehoord in 't
Viaamsch in dezelfde kerk. Iederen Za
terdag en vooravond van een grooten
feestdag van 4 Yx u. tot 7 u. 's avonds.
3. De Vlaamsche Vriendenkring is open
iederen Zondag, Maandag en Feestdag van
3 uur tot 10 jj uur 's avonds. AI de Vla-
mihgen van de stad en van het omlig
gende zijn daar ufterst welkom, zij mo
gen er komën met hun vrouw en hun
tamilft.
4. Het Balgssch Volkssecretariaat, ge
vestigd rue Mazagran, l^, is in volle wer
king. Het wordt gestcuijd on geholpen
oc het Belgisch Consulaat (rue Aubeh,
Rijsël).
Kostefooze raadplegingen. a) Door
een RechtsgeleerdeDe Maandag en Don
derdag avond van 6 Y* uur tot 9 uur
b) Boor den AalmoezenierDe Vrijdag
en Zaterdag morgen van 9 u. tot 12 u.
Dacr worden aan de Vlammgea «iler-
handt diensten bewezen.
Aalai.E. H. Jozef WANNYN,
GPGEPAST
VOOR DEN COLORADOKEVER!
De Coloradokever (Doryphora) van den
aardappel is dit jaar in België verschenen.
Het gevreesd insect werd in 22 gemeenten
van het land gevonden.
De krachtdadige maatregelen door het
Ministerie van Landbouw getroffen laten
hopen dat alle gekende haarden volledig
uitgeroeid zullen zijn.
Een groote waakzaamheid is echter de
landbouwers ten zeerste aanbevolen, zelfs
gedurende den winter. Immers men moet
tot het laatste insect kunnen verdelgen,
want een enkele kever volstaat om een
gansch veld en zelfs een gansche streek
te besmetten, zoodat al het gedane werk
vernietigd kan worden.
Het is vooral het volwassen insect dat
men 's winters in den grond aantreft.
Ieder landbouwer die bij het bewerken
van zijn aardappelvelden een of meerdere
insecten, ongeveer de grootte van een
St Janskevertje hebbend en c,p den rug
10 zwarte overlandsche strepen op gelen
grond vertoonend, in den grond zou vin
den, is verplicht er onmiddellijk aangifte
van te doen bij den Burgemeester der
gemeente. Deze zal telegrafisch den Mi
nister van Landbouw ervan verwittigen.
In geval van twijfel moet men, zonder
uitstel het verdacht insect, ter bepaling,
opzenden aan het Rijksstation voor In-
s'ectenleer te Gembloers.
Het is een mutschepp^üjke cn nr.tionale
pKoht te beletten dat da Coloradokever
in onze teelten zich voor goed zou vast
zetten.
(EtSRiaszsisxBSKBsaaBsihissisiK:::?
VERKOOPCENTRALE
IJZERBEDEVAART-ARTIKELEN
11 November! Herdenking!
Ter gelegenheid van dezen gewijden
dag, op denwelken enze Dooden en niet
het minst onze heerlijke Dooden uit de
broedermoord 1914-1918 zoo piëteits
vol herdacht worden, vestigen wij een heel
bijzondere aandacht van de vrienden van
het Werk der Jaarlijksche Bedevaart
naar ds Graven van den IJzerop dien
geldelijken nood van onze Heldenhulde.
De Verkoopsoentrale van de Ijzerbede
vaart-Artikelen stelt een reeks belang
rijke en kunstvolle artikelen te koop,
waardoor ze hare vrienden de gelegenheid
geeft e-ens te meer hunne daadwerkelijke
sympathie en steun ts betuigen voor ens
aller grootste Heldenherdenking.
Hier volgt ds opsomming van eenige oer
te koop gestelde artikelen.
Da kunstige koperetsen, naar pen-
teekeningen van Joe English, 35x45, in
eiken kader Ingelijst, elk 40 fn
Hot kunstbeeldje Moeder Vlaanderen
(0.55 m. hccg), 100.
Maketjes IJzertoren in brons-metaal, 6
en 12.
Wandpaneel (Tapijtwerk met monu
ment (4üx60), 12.
Hst IJzermonument in plakhout,
(55x26), kunststuk, 135.
De Kalenders van 't IJzermonument, 40.
Eedevaartvlaggen op doek (35, 55 en
30 cm.), 4, 5 en 12.
Foncplaat (technisch zeer verzorgde
opnams), «Gedachtenis» en Kruis van
don IJzsr 15.
Verder nog aschbakjes met Monument
(koper), 3; cck heidenhuldekokers (voor
stekjes), groote, 3, en kleine 2.50; zakjes
voor eenzslvighoidókaart (doorschijnend),
1; potlcoöen «IJzermonument», 1; prach
tig uitgegeven kaarten «Driemanschap»
(Verschaeve, Ds Gruyter en Van de
Psrre), 0.50; pianomuziek en zang; ver
slagboek der vorige Bedevaarten, enz., enz.
Postrekening: num. 42.17.04. Verkoop-
centrale Ijzerbedevaart-Artikelen, Bint
Amandstraat, 28, Gent.
HET ZONNIGE LEVEN
VAN KONINGIN ASTR1D
door Marten Stoffels. - Drukkerij N.V.
Periodica, Brussel. Prijs 10 fr. Bij den
schrijver: De Laubespinstraat, 38, La-
ken-BrusseL
Meer dan eens werd Koningin Astrid;
die ons zoo vroeg en op zoo tragische
wijze werd ontrukt, genoemd: de meest
geliefde koningin van ons land. En inder
daad, vooral bij de Vlamingen die haar
bij hare aankomst in ons land het eerst
mochten begroeten op een zonnigen Zo
merdag, omstraald door de zalige wijding
van frissche liefde en jong geluk, had hij
onmiddellijk alle harten veroverd. En die
liefde groeide later nog aanveel meer
dan de vorstin zag men in haar de jonge
gelukkige echtgenoote en de fiere moeder
die zich voor alles met hare kinderen be
zig hield. Die liefde groeide uit tot een
soort vereering toen de betreurde konin
gin tot het katholiek geloof overging en
zulke spontane belangstelling toonde voor
de Vlamingen en hun taal.
Na het verschijnen der eerste Franscltfi'
boeken over de jonge doode werd dan ook
door de Vlami gen belangstellend uitge
zien naar een .^amsch boek gewijd aan
het leven van kor.-ngin Astrid. We heb
ben niet lang moeten wachtenhet eer
ste en tot hiertoe eemgste oorspronkelijk
Vlaamsch boek over dc geliefde doode is
sinds enkele weken verschenen. Het is én
Iiteratair én technisch bui.engewoon flink
verzorgd en kan met glans alle vergelij
king doorstaan met de beste Fransche uit
gaven over koningin Astrid. Na inzage van
het boek verwondert het ons niet dat de
eerste oplage in een paar weken was uit
verkocht. Schrijver, een jong Vlaamsch
journalist te Brussel, volgde de koningin
op allerlei plechtigheden en het zijn vooral
die eigen indrukken en belevenissen die
het verhaal een eigen stempel geven. Van
bij den aanvang van het boek, de geboor
te van de jonge prinses een zonnestraal
in den herfsttot bij haar tragisch einde
te Kussnacht heeft het boeiend verhaal U
te pakken en die spanning en die leven
digheid wordt op bewonderenswaardige
wijze volgehouden tot op de laatste blad
zijde.
Het is een boek dat in elk Katholiek
Vlaamsch huisgezin een plaats moet vin
den een boek waarin veel te leeren is en
waarvan een weldoende invloed uitgaat.
De prachtige illustratie: een veertigtal
mooie foto's uit het leven van de geliefde
koningin, waarvan vele tot hiertoe niet
verspreid waren, verhoogen nog de waar
de van het werk dat ons hier wordt aan
geboden en dat niet minder dan 204 blad
zijden beslaat. Als geschenk en ah prijs
boek is het iets «up tot date».
Te verkrijgen Boekknndel Sansen-Van-
neste, Poperinge.
Het stichten van het M.V.K.A. in het
Bisdom Brugge heeft onmiddellijk den
nood aan een leidersblad doen gevoelen.
Het eerste nummer is dan ook versche
nen einde November.
Zijne Hoogw. Exc. Mgr Lamiroy, dc
Katholieke Actie-Bisschop, heeft eraan
gehouden in dit eerste nummer persoon
lijk het doel van het Mannenverbond vast
te leggen. «In de kaders van het Man
nenverbond zal onze katholieke mannen-
schap nu in werkelijkheid de hernieuwing
kunnen inzetten der moderne maatschap
pij in Christus.Als inhoud bevat het
blad verder een geestdriftigen wekroep
van den algemeenen leider, Heer Luciaan
Deschodt, eene nauwkeurige beginselver
klaring en uiteenzetting over de organisa
tie door den alg. proost Z. E. H. Km,
Dubois, ook bijdragen over pers-, radio-
en film-actie door de respectievelijke dio
cesane proosten.
De Weg», het leidersblad voor de K.A.
der volwassenen, is zeker een novum, niet
enkel in den lande, maar ook in den
vreemde. Daarom zal het, hier en elders,
met belangstelling gelezenworden, ook
door hen die niet rechtstreeks in de be
weging staan.
Abonnement: binnenland 20 fr.buiten
land 6 Belga; Steunabonnement 50 fr.,
postcheck 4245.41, «De Weg», Klein Se
minarie, Roeselare.
R. Dewachter: «DE BEKEE""
VAN KONNERSREUTH - L. J.
Van Mierlo-Proost, Turnhout. - 10 Er.
Dit werkje beantwoordt geheel a-n het
Inzicht van den schrijverz'n kristen volk
de door hem diep beleefde, en wel over
wogen indrukken omtrent Konnersreuth
mede deelen.
Het boekje is voor het volk bestemd,
sober en toch zeer boeiend en aantrekke
lijk bewerkt.
Veelal laat schrijver de bewuste persO'
nen zelf aan het woord, hetgeen ons ver
trouwen in het verhaalde nog vergroot.
De oprechtheid, en eenvoud van heel
het werkje zullen er veel toe bijdragen om
de visionnaire van Konnersreuth te doen
kennen als door God gezonden om onze
dwalende wereld zoodoende den weg beter
aan te geven naar de waarheid.
Onze vurigste wensch is deze, dat ons
katholiek volk het leze met veel vrucht
en dat het niet enkel de nieuwsgierigheid
der lezers moge opwekken, maar tevens
geheel aan het edel doel van den schrijver
beantwoordende zielen nader brengen
bij God. K. S., m. o.
Uit De Christelijke Arbeid
E. P. BOUDEWIJN, van Reningebt,
EEN BRIEF VAN E. P. BOUDEWIJït
UIT MANCHUKUO
Jecho,
Manchukuo.
Haitaoylngae, 20 Nov. 193&
Maandag avond 11. werd een overval
gepkegd in het huisje van Karei Windels,
te Oostroozebeke. De indringer echoot op
<fen bewoner, die gelukkig niet geraakt
werd. De dader, die de vlucht had ge-
uomsn, w«rd nadien aangehouden.
WIE KAN DE IJZERBEDEVAART
HELPEN?
Aan al'e mogelijke uitgaven, boeken en
tijdschriften (frontblaadjes) cn binst en
na den oorlog 1914-'18 verschenen en be
trek hebbend met den strijd onzer Vlaam
sche jongens aan het IJzerfront of in de
gevangeniskampen.
Alsook een exemplaar van het officieel
boek «Onze Helden» (1914-T8) versche
nen te Brussel 1922 (opsteller René Lyd),
uitgave S. A. Beige d'Imprimerie dit om.
het oorlogsarchief van het Sekretariaat te
vollcdigen (desnoods tegen vergoeding).
Ook coii of meer exemplaren van het
bock der 4 eerste Ijzerbedevaarten, uit
gegeven door het Bedevaartsekretariaat,
zouScn zeer dankbaar aanvaard wórden.
Sckretgriaah Bedevaart naar de Graven
van den Ijzer, Maria Doolaeghestraat,
35b, Diksmuide.
!ÏK.ISL'3iï"i,:S5l»asa*SaiK»B»aBIBSS
OVERLIJDEN
Uit Detroit komt bericht toe van bet
overlijden van Remi Corvits, ongehuwd,
HET LEVEN OP *T KANTOOR,
maandelijksch tijdschrift, abonnement
30 fr. per jaar. Kostel. proefnummer bij
Vioburo, 84, St Luzarusstraat, Brussel.
Inhoud Novembernummer, 48 bladzijden,
22x27 cm. Wijzigingen aan de Recht-
streeksche Belastingen; Ekon. Overzicht;
De waarheid en haar rol in de reklame
Sociale Wetgeving: Leidraad bij de stu
die van het Belg. Handelsrecht; De ver
mindering der HypotheekrechtenHet
hoekje der VaktaalcommissieAangifte
der inkomstbelastingenEen te verjongen
beginsel der Boekhouding; Besparings
woede in het bureelDienstcontract
Nieuwigheden voor bureeluitrusting; Het
fiscaal stelsel voor de P.V.B.A.Studie
hoekje; In het Staatsblad; Administratie
en Weldadigheid Boekenbeschrijving
Aankondigingen.
<31BBBES58E32G3B395BSSi2BSS&RSS
Zaterdag 30 November laatst werden te
Rijsel vijftig huwelijken gecelebreerd. Het
schijnt dat in die stad van Fransch-Noor-
den de jonge koppels graag het bootje
instappen onder St Elooi's hoede.
ifSSSBBIGSB3E3S3BSBDBIlBB3BB3BSB
LACHEBINGEN
OP ZIJN PLAATS GEZET
E;n Amerikaan dia van stoefen hield
kwam met nen Vlaamschen boer in" ge
sprek en spoedig had hij het over de won
derbare eigenschappen van een polsuur
werk.
ff Loopt zes maanden lang beweerde
hij, en lest, toen ik het vanaf de 60" ver
dieping van een wolkenkrabber liet vallen,
heeft het doorgeloopen alsof er niets meé
gebeurd was.
Een goed uurwerkje, zei ons boerken.
Maar ge moest eens hooren wat er met
mijn horloge gebeurd is. Ik liet ze vallen
in de Schelde, na één jaar werd ze opge-
visofat en ze liep nog...
Uw horloge, vroeg de Amerikaan.
Neon... de 3ehelde, zei de boer droog
weg.
GE ZIJT OVER ONS BLAD TEVREDEN!
NA LEZING, SCHUIF IIET IN HANDEN
VAN EEN GEBUUR OF VRIEND. ZOO
HELPT GE CNS.
DOL HET ZONDES UITSTEL.
DANK fcUO.Vi.
Waarde Vrienden,
Er ia in ons maandbladje der Katholiq.»
ke Actie voor Jecho 't volgende artikeltjé
verschenen, ik geef er eene vrije vertaling
van en laat er wat aardige namen vurt
menschen en dorpen uit, want 't is peer.
dewerk die te lezen.
ff Jaar Onzes Heeren 1892 kwamen er
twee kristenen drie dagreizen ver naar
hier katoen verkoopen. Door bemiddeling
van een nieuwbekeerde der streek ver.
kochten zij aan Wang fout 'al, een heiden,
509 pond katoen.
Te dien tijde was er eene vervolging uit.
gebroken tegen de kristenen. Op eene dag.
reis van hier werd de Chin-eesche priester
Linn Petrus gepakt, aan eenen paal eer
pagode gebonden en op wreéde wijze het
lijf opengesneden cn vermoord door dé
aanhangers eener sekte. Hun leuze was:
de kristenen vermoorden en de Westerlin.
gen uitroeien.
Toen Wang fout 'al, de heldensche koo»
per van de 500 pond katoen, dat verno
men had, neemt hij een duivelsch besluit,
te weten met de vervolgers mede te do;n
en de verkoopers van katoen om 't leven
te brengen, om alzoo in ff bezit te blijven
van ff katoen dat hij nog niet betaald had
aan de kristenen.
Daarop gaat hij een der kopstukken vsn
de sekte opzoeken, die met zijn mannen
afkomt.
Intusschen had Wang fout 'ai, de Lr.at-
zuchtige heiden, de drie kristenen bij J,nm
thuis uitgenoodigd en juist als-ze aan ta
fel waren, kwamen de kristenenvervo! ers
af. Een goede vriend van dien nieuw te-
keerden kristen, die iets van de zaak af
wist, gaat naar thuis van Wang fout ai
en roept hem eens buiten te kernen «n
zoo kon hij ontsnappen.
De twee andere kristenen werden ter
plaats vermoord.
Drie weken later werden de volgelingen
der sekte door de soldaten van 't Rijk
overwonnen. Wang fout 'al werd gesnapt
en te Haitaoyingze doorstoken.
Dat is nu meer dan 4» jaar geleden en
er werd daarover niet moer gesproken,
totdat onverwachts ff Jaar 1933 de zaak
weer werd ter herinnering gebracht door
een paar feiten, voorgevallen in de familie
van Wang fout 'ai, dië oorzaak is geweest
der marteling der twee kristenen.
Een neef van Wang fout 'ai ging naar
de koolmijn om kolen te halen en al over
den put ziende naar beneden, werd hij
door koolgas aangegrepen en viel in de
mijn, steendood.
Wat nog wonderbaarder ls, luistert;
't Jaar daarop, den 5* van de 5" Maan,
juist op een marktdag te Sankiaze, gaat
de zoon van Wang fout 'ai naar de markt»
plaats, en alhoewel geheel bij zijn ver»
stand, neemt hij daar een beenhouwers»
n»:.s en roept dat Iedereen het hoort:
Mijn vader heeft in 't jaar 17 van Keizer
Koarghu (1892) de aanhangers van Kinn-
tantao geroepen en twee kristenen deen
vermoorden; ik moet dat uitboeten en le
ven voor leven gevenDaarop snijdt hij
zijnen buik open. Eenige kennissen dra
gen hem naar huls. Met de familieleden
en vrienden spreekt hij nog geheel bij z jn
verstand zijnde. Met ei ge a hand haalt hij
zijne ingewanden uit en trekt er eindekens
van af en als spelende smijt hij ze de
lucht in. Zoo heeft hij eenen geheelen
nacht aardig gedaan en 's morgens is hij
gestorven.
De heidenen zoowel els de kristenen
zeggen dat het eene straf Is van I te
ven. God laat het kwaad niet ongs.-raft
en dit eene als eene waarschuwing vcor
de menschen. De schrijver van dit art:-
kel heeft dees jaar in de lente de zaak
uitgehoord ter plaats en er is niet aan te
twijfelen.
Tot daar de vertaling van het artikel
dus.
De twee laatste Jaren ls In dezelfde
streek die van Haitaoyingze afhangt, eene
beweging tot bekeering begonnen en is
zoo snel tosgenom: n dat ik In ds lente
daar 4 scholen vcor catechumenen ge
opend heb die prcppensvol war:n. De
scholen zijn daar wederom met d:n win
ter herbegonnen. Gedurig komsn nieuwe
aanvragen om scholen cp te richten. Ik
heb het van de hand gewezen omdr.t ik
reeds aan de vceringe ben van mijnen
porte-mennaie en ons budgetjaar Iccpt tot
Juli 1936. Met de devalvatie hebb'n wij
Missionarissen, die het tekort halen bij
vrienden en kennissen, eenen grooten krak
gekregen. De waardevermindering laat
zich geweldig voelen dcor hst omzetten in
inlandsch geld. Al ds vocrdcelen dis uit
de devalvatie voortgevloeid z'jn gaan de
grenzen van België niet over. Onrecht
streeks zal het ons wel te gosds komen,
want de heropbloei van het economisch
leven in Bslgië zal verkwikkend werken
op de gosds gesteltenissen van ds Missie
vrienden. Ik zal dat wel in ff korte onder
vinden, hoop ik.
Met deze gelegenheid wensch ik U een
Zaligen Hoogdag van Kerstfeest en een
gelukkig Nieuwjaar naar ziel cn lichaam.
Gsen bszonder nieuws. Ds streek is te
genwoordig rustig, en de wlnterocholsn
gosd aan gang.
F. P. BOUDIh.YIJN.
Alle giften worden met veel dankbaar
heid aanvaard en kunnen gestort worden
bij E. H. D'HOORE, Onderpastoor cp St
Jan te Popsrlnge (Postcheckrek. 41771).
IEH5B23S3i2£i93S!8£33K31333?XSB
öm de handclsverrichtlnRcn tu?»chrn de op d. n
buiten wonende voortbrengers en dr verbruikers in dc
steden te bevorderen, heelt de Nationaie Maatschappij
der Belgische Spoonvegtn onlangs een i./s aandc re
clame-prent laten verschijnen, met een li «t van de
voortbrengers die gewoonlijk hun toevlucht nemer»
tot den dienst der landbouv.colli.
De Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwe
gen is van plan eerlang een nieuwe uitgave van be
doelde reclame-plaat in het licht te zenden, welke
niet'alleen de lijst zal bevatten van de vooribrengf-ra
die zich bij de eerste uitgave hrbben doen kennen,
maar eveneens het adres van degenen die de bieronde^
gevraagd inlichtingen vó/»r 3* Januari 1936 gelieven
in te zenden bij -de Directie van de Exploitatie (bu
reel i3-4bis), Leuver.sche Weg, 21, Brussel:
1. naam van de afzendende firma (voortbrenger) J
J. juist adres; 1
3. voortbrengselen aan de verbruikers aangeboden,
en die als UndbouwcolU n or:ro veraoaden «orden.
Er wordt aan herinnerd dit de prodocltn waan',
het tarief, voor landbouwcoM mag worden toegepast
de volgende aijn:
Aardappelen, boter, eieren, niet geconserveerd fruit,
dood gevogelte, niet geconserveerde groenten, hesp.nl,
honig, geslachte tonijnea, spek. «cr.ch elcesch
"slen.
UI agaai-V ajuicstc. ffueeriMft