't Kestekindje aan den EJzcr Twee [(lokken BIJVOEGSEL aan pe Poperingenaar-De Halle-De Toekomst van ZONDAG 22 DECEMBER 1935. - Nr 51. ^■MggBgE£ag«a!3i8aBBB3BasewB»gagaBgagsa^a3Bi!iggKg»B3BBae NAAKTKÜLTUÜR met naklank te Veume 17' IJZERBEDEVAART 1936 0?B0IP v&a Sw&Steï&vcKirfö&sRtteft f I©t vroeger Stalleken vein in $t-Piet@rsk@rk te Sepsr i i A«n 't ksndeke Jtm KERST KRIBBEN [!N ALLE GROOTTEN! bij Sstïïsea-fenssS» POSTKALENDER VOOR 1936 MINISTERIE VAN LANDEOUW TÜINEOUWDiENST liet Werk der WkBistmcsea te Rïjsel OVERVAL te OOSTROOZEBEKE BOEKENNIEUWS UIT DE MISSIELANDEN DZ WEG LelOersblad van het Mjüinïnver- boitd voor K. A., Bisdom Brugge. EIJ DE BELGEN IN AMERIKA jjeboreu te Kfittönark i» 1S77. VIJFTIG HUWELIJKEN TE RIJSEL s a na Esse* ses ent acaa.'as'* VERLAAGDE TARIFEERIaG VCOR LANDBOUWCOLLI MEUBELPAPIER y Morgens begon het zachtjes te sneeu wen. De soldaten op uitkijk doken zich {eg in hun mantels en spiedden tusschen /je stildalende vlokjes naar den vijand. Uit de verte klonk 't rommelend gedom- mel der kanons. Stil kropen de uren bij IJ vervelend wachten. De avond daalde... Drie mannen kregen bevel de vijandelij- jte linies te verkennen. Een gevaarlijks fending voor Steven, Deconinck en Brug- pian. Maar ze loechen toch alle dagen Ibet den dood. Ze kropen op handen en voeten den tracht uit, het geweer schietensgereed. ieder boogscheute ver hielden ze stil. Ze beluisterden en beloerden met gespannen pandacht de verlaten hoeven die uit de dreigende donkerte opschoten, de gedroch telijke gestalten der bcomen waar ze langs moesten. Te allen kante kon gevaar drei gen: met een klik en een knal was 't uit met hun leven. Zonder stoornis slopen de verkenners tewege rakelings langs een schamel ge- bouwke. Hoorden ze geen gerucht? Ze ble ven bij de deure, onbeweeglijk; hun ge weren zakten tegelijk omlaag. Daar gebreide iemand... Marcelleke, zing me voor 't lae'st uw Kersthedeke Adeste yitieles... Vol kinderlijk ziele wee klonk het Enge lenlied als een smeekbeé naar buiten. De goldaten rilden en voelden geen koü. Een floers benevelde hun oogen en één zakte op zijn knieën in de sneeuw. Adeste Fide- }es... Ze zagen hun stalletje in 't dorp, 't geflikker der honderden kaarskens, 't aan gebeden Jezuskindeke. Wat was dat? 't Wondere jong stemme tje zweeg in een snik: Moederke!... Moe derke! Als hadden ze een stortbad ep 't lijf gekregen, zoo sprengen de verken ners recht en In een ruk het huizeke bin nen. Wat was hun droom van zooeven ver- ai derd! Éen oud vrouwtje lag daar moe derziel alleen te bedde. Een klein jongen tje schreide en kreet, met zijn bevende pollekens in wanhopig geruk aan een toe- genepen hand. Nog een gelispel... Marcel leke... 't Mcederke was dood. De verkenners zwegen als beelden. Dui zenden dooden en stervenden hadden ze gesien; jorge levens uiteengereten en ijze- Jij verminkt; maar. dergelijk droevenis en verlatenheid op dezen dag, nooit! Het fliiste hen dcor 't hoofd: hun thuis, hun moeder en bekenden: zou die oorlog hen ook danig hebben getroffen? Ze weenden bijna tot Steven zuchtte voer de werkelijkheid. Hij streek met zijn koude, bemorschte handen de traantjes van 't kleine gezichtje: "Moederke, uw Moederke is in den Hemeltoe, Marcel- leks, geef uw Moederke nog een kruiste Met 't kreunend kleintje op den arm van Steven, trokken ze alle drie loom en zwij gend de donkerte weer in... Opeens snokte Brugman de andere bij den arm: ginder, een pinhelm! Ze duw den zich diepe weg in een hage. Nauwe lijks was hij weggekeerd of met sluipende stappen trokken ze terug. Wat is dat hu? hijgde Steven buiten adem met zijn vracht. Weet ik het? grommelde Brug man weer; we hebben verdomme de Duitschers vóór ons! Ze speurden rond en Steven fluisterde haast onhoorbaar, wijl hij Marcelleke wat dieper onder zijn mantel borg: We zijn verdoold! De opkomende maan wierp een floersig licht over 't sneeuwlandschap waarop de pinnekensdraad scherpe lijnen trok. Te vergeefs zochten de soldaten links en rechts een doorgang te vinden: overal raadden zij de versperring, wachtposten. Ware de kleine er niét geweest, zei plets D'coninck, dan konden wij wel een dans- j. bij d'andere wagen Marcelleke schoot wakker. Drie stoere gezichten bogen nader en deden hun best om door hun zachtste blikken 't vertrou wen in die treurige kinderoogjes te leggen. Ze slopen weer zoekend verder. Deconinck slierde opeens met 'nen ge- smoorden vloek in een diepen gracht die bijna rechthoekig met de vijandelijke strook liep: Da's ons reddingsprak Steven. Maar d'anderen: Zijt ga zot, die gracht loopt Juist nevens een wachtpost! Steven hield echter koppig vol en begon zijn plan cp gedempten toon uit te leggen, ii Als 't kerstekindeke met ons is, geraken wij er door als niets besloot hij. Telkens een wolke het maanlicht een tijdeke dook. grepen Brugman en Deco ninck voorzichtig handvollen sneeuw van de bermen en beplakten er Stevens van kop tot teen mede, zoo "goed als 't ging. Zelfs Marcelleke, die af en toe nog snikte kreeg zijn kleerkens met zachte sneeuw overdekt. Als een witte schaduw zagen de ande ren Steven langs een zijgracht meter na meter verirri'ipen tot de gedaante verdoe zelen ging. Bij den wachtpost stonden al tijd de Duitschers die op en neer stapten tot bij het punt van den gracht waar d twee achterblijvers als witte serpenten In gansch hun lengte gerekt, met hun draad tang® in d'eene en hun geweer in d'andere hand, naar toe kropen. Al met eens klonk van terzij, langs den ar.deren kant van den wachtpost, het wee moedig zingen: Adeste Fideles... De Duitsche soldaten bleven staan als op een onuitgesproken kommando. Nauwelijks waren de enkele korte zinnetjes door de donkerte weggedragen of een onderling praten bracht hen te gare en weg van den gracht. Weldra gingen zoekende lichten den anderen kant uit... Als katten zoo vlug waren de twee dool aards op hun ellebogen in enkele stonden ongezien aan de draadversperring. Ze knipten en kromden zonder letten op schrammen of scheuren. Als een spook dook Steven reeds bochten hen op. Geef hier de kleine vezelde Deconinck haastig en intusschen trok Brugman den hijgen den sneeuwman met zich. Ze waren gered. Geen een dacht op schieten, al was de gelegenheid nu nog zoo schoon. Ze waren te gelukkig en loechen voortdurend naar hun Marcelleke. Eun kameraden gaven voorzeker geen teerlingsmete meer voor hun leven. Marcelleke meest nog eens zingen vóór hun lijn eii ze genoten van de plotse ver baasde gezichten die te allen kante opdo ken. Ze lieten de laatste klanken wegster ven, als vredezang gedragen op de zijig- zachte sneeuwvlokjes en sprongen toen recht uit hun schuilhoek met een luiden: Goed volk, mannen Ze staken Marcelleke omhooge en toon den en vertelden hun avontuur tot... Mar celleke, moe geëten en gewaakt in slaps viel. Gansch dien heugelijken Kerstnacht was het een komen en gaan als een stille processie. Allen wilden 't geredde weesje zien dat daar zoo droevig glimlachend te droomen lag van zijn Moederke in den Hemel. En diepe weggedoken in hun man tel vertrokken ze weer, met een krop in hun keel, als ze dachten aan hun huis; met een bede om Vrede bij 't vizioen van Kerstkribbe en voorbije dingen. (Nadruk verboden). WALDEMAR. Nieuws verblijdt, zei de zet en hij draaide zijn mutse! In Mexico vermoord den de socialisten bij honderder, de pries ters en bij duizenden de katholieken uit naam van het socialisme In Spanje vermoordden de socialisten priesters en kloosterlingen, verbrandden kerken en kloosters, plunderden en ver nielden weergalocze rijkdommen aan kunstschatten en geschiedkundige waar den uit naam van het socialisme! In Rusland moordden, brandden, plun derden jaren lang de socialisten al vrat niet rood bleek, uit naam van het socia lisme! Pilatus waechte rijn handen, de socia listen zwegén als vermoord, cf beweerden; In Mexico warm het de vrijmetselaars, in Spanje de arti-ionincsgezinden, in Onder de velerlei vormen der zedenver wildering die ons land overspoelt, springt de ig. naaktkultuur gedurende het sei zoen aan onze kust, het ergst in 't oog. 25 Jaar vroeger sprak het van zeil dat alle kust be zoekers met «en deftig badkos tuum gekleed waren om te baden. Thans heeft men de scheidingsgrens tusschen zedelijk en zedeloos reeds zeer ver uitgevaagd. Jaar na jaar gaat het vorder: in de drie laatste jaren vooral. Iedereen kan nu zien. dat voor sommi gen een badkostuum kostuum o ironie niet meer dient om in zee te baden, doch om in 't zand en in 't openbaar urm lang zoogezegd zonnebaden te nemen. Allerhande gewilde en gezochte houdin- Rusland d€ communisten! Lijk of Z3 gsen 8®n worden daarbij aangenomen. Het is Stall, ken van Bethlehem der XV« eeuw K :-"';rn'*.en aan het oudheidkundig mu- tza~: ven Brugge, door wijlen Heer Char les Bans, commandant der pompiers van leper tot in 1914. E?t tijdperk voorzegd door den profeet thnicl sedert do onderwerping van Israël, tei zijne volledige bevrijding door het Heilige der Heiligen, was verstreken. De komst van den Messias was zelfs niet vreemd aan de heidenen, en de geschied schrijver Flavius Josephus, als lage hove ling, vond deze uiterste vleierij uit tegen over den keizer Vespasiaan, zeggend dat de Keizer de Messias was voorzegd dcor de profeten. Deze eenige gebeurtenis, de geboorte, W:rd gevierd vanaf het ontstaan van het christendom, en deze verjaardag werd weldra de grootste plechtigheid van het Jaar. De zinnelijke verbeelding van het Mysterie van Bethlehem, dagteekent skchts uit het tijdvak van den H. Fran- stscus van Assisië, welke aan een god vruchtig edelman beval, in de vallei van Bressla een afbeeldsel der kribbe op te rirhten, omgeven van personen, verbeel dende de H. Maagd, de H. Jozef, de her ders en de koningen. Deze Franciskaan- sche kloosterlingen zetten het voorbeeld Van hun stichter voort, en aldus ver eeuwigde zich het gebruik met Kerstmis kribben te plaatsen in de kerken. Vele oude kribben bleven tot op onze dagen bestaan en wij kennen in het mu.- •eum van Munick eene verzameling, eenig ki de wereld. Alhoewel onder kunstop zicht zeer verscheiden, leveren deze ver beeldende groepen steeds belang op onder «ogpunt der volksoverlevering en folklore. Vóór den oorlog, In de St Pieterskerk, Zr1'!-- haren strengen romaanschen to- j&n, was een gansche rotsachtige Calva rieberg opgericht, met grotten, bogen Hi poorten met kelen en schelpen. Het volk noemde dit het stslieken van Beth- «uem, alhoewel in werkelijkheid het gan- Sc'se leven van Christus verbeeld werd dcor een heele wereld van kleine per konen. Heel de grot van het voorpie n was jteencmen door het tooncel der geboorte. Aren ontplooiden zish de verscheidene •jjdvakken van het lijden van Christus, wiroend met de kruisiging en de verrij- kt s. Is dit niet de eenvoudige «eredienst Joesr vaderen, de herinnering der mys- Jjrién van co middeleeuwen, steeds ont bond aan godsdienstige gebeurtenissen, jb overeenstemming met de Vlaamse be en ^aalsoiie kerstmissen, r.og bezongen op yte dagen? In een dezer wordt er gezegd ,*t de H. Maagd, het ijs van de Dele brak er water te scheppen. Zulke eenvou- wbecten, aèsook de ttédrskenfowttr fcunst verkrijgen des te meer smaak naar gelang de ontwikkeling meer veld wint. Het stalleken van Bethlehem van Sint Pieters», vermits men het aldus noemde, was eene merkwaardigheid, tsn zelfden titel als de processie van Veume. Geen enkel gids van leper maakte er gewag van, en indien zijne innerlijke waarde niet groot was, integendeel was de afslui ting in gebseldhouwden eik welke deze soort kapel sloot, een merkwaardig oud heidkundig stuk. Dit werk, dat scheen cp te klimmen tct de XVP eeuw, en waar van de stijl behoorde tot de hergeboorte, was een der schoonste van dien aard in onze streek. Beladen met dikke lagen bronsachtige verf, heeft men lang ge dacht dat deze prachtige afsluiting gele verd werd door de gieterij van II. Valeke. 't Is niet te verwonderen dat ten groot koopman in Ijzer, welke dacht oudheid kundige te zijn, zich liet beetnemen. Kaa hoe de stilzwijgendheid der gidsen van leper uitgelegd? FYRÈS. C£E!3E&3SBBBB3flBBSaflSE3BSBBBB Kindje zoet... dat op de wereld kwaamt, om kl de imenschen te verlossen, Wees gegroet! Lief kindje... dat kou leed in een stal, en honger, voor ons SI, dus niet voor de goeden alléén, maar voor goeden en zondaars metéén. Hoe groot was uw Liefde 1 Wat lijdt je dan niet! wanneer je ziet... hoe men uw Liefde vertrapt met de voeten, hoe men uw kluisje voorbijloopt zonder je te groeten... Als je gadeslaat... uit hoeveel holen de zonde opwelt en je uitgrljnst in je gelaat. Hoe men zich vergooit om wat lust, bang van last om wat geld... O! Klndeke zoet wil ons geven, de rust in ons hart hier vol wee.., waar hartstochten jagen en leven, ol Klndeke geef ons uw vreé! A A. nare familie zouden zijn. Punt en 't was er al mee gezegd, want, godsdienst is voor de socialisten privaatzaak! Doch schielijk is de hagel gekeerd! Mussolini ontketent een corlog tegen Abrssynië! Mussolini is een christen mensch, dus, de katholieke godsdienst draagt De Italianen vieren een zege op Sint Fransiscusdag behaald, dus, de katholieke godsdienst draagt schuld. Een priester leest mis aan 't Italiaansch front voor de sukkelaars van soldaten die den oorlog niet vroegen, dus. de ka tholieke godsdienst draagt schuld. Klokken luiden in Italië de mobilisatie in, dus de katholieke godsdienst draagt schuld. 't Eiadje Is gekeerd. Godsdienst is niet langer privaataaak. De katholieke gods dienst is een mengsel van pieteit, van moord en wraakgevoel! En ze weten 't goed. Ze hebben 't ge lezen in een Fransch boulevardblad: de priester had soldatenschoenen aan met groote koppsnagels en hij stond tusschen munitiekisten en 't is een generaal die gepreekt heeft! Maar voor wat houden de socialisten hun volgelingen dan als ze meenen hen met zulken onnoozelen praat te kunnen paaien en de gebraden bifstukken te doen vergeten, die maar nog niet te krijgen zijn in den roeden winkel... De grootste simpelaar zal nu vragen: Is Mussolini eigenlijk een christen men.sch? Waar of wanneer hesft de Kerk zijne handelwijze goedgekeurd, waar staat geschreven In de leering dat hij rechtvaardig handelt? Daar hebben de socialisten den brul aan; zij zeggen daarop onncozel weg, wij zijn zoo geleerd niet om daarop te antwoorden... en 't spel is geklonken. Wordt er nu gevraagd: Heeft Mussolini de honderd duizenden en nog meer Ita- liaansche socialisten opgeëten met huid en haar? Waar zijn ze, 't was nu 't mo ment eens echt hun socialistische tanden te toonen en met succes? Waar zijn ze? Voor alle antwoord, stommen ambacht!... Allemaal toch geen katholiek geworden uit reden van fascisme... tenzij de socia listen nu klakkeloos beweerden dat fas cisme en katholieke godsdienst 't zelfde is. Maar durven is entwat anders! Dan moeten ze ook aanvaarden dat het Duitsch fascisme en 't Russisch fascisme, dat al koeke van één deeg is, ook 't zelfde is als katholieke godsdienst! n dat sommige hoek te hoekjes, echt ver- ^mdtagsai POPERINGE Ten aanzien van den bijval welke de postkaiender vóór 1936, uitgegeven ten voordcele van het Werk der aan tering lijdende postbedienden bij het publiek verworven heeft, heeft het Bestuur der Posterijen zich verplicht gezien alle post kantoren opnieuw te bevoorraden. De personen die zich deze verzorgde publicatie, formaat 24 cm. op 34 cm., be staande uit 26 scheurbladcn waaronder 24 met photo's en afbeeldingen der werken vaa beroemde artisten, verlangen aan te schaffen, worden verzocht zich onverwijld tot het postkar.toor hunner woonplaats te wenden of een, som van i frank te stor ten op postcht jekrekening Nr SUO0" **•-, stuV i<i£ |&u fr'jSS ifttïUfo Dat er katholieke priesters aan t front zijn! 't Is hun plaats waar er geleden wordt, 't is hun plaats waar er miserie is. 't Schiet er nog niets van over dat zij onvervaard ellende en dood trotseeren om wille van de wet der liefde, de liefde van hun goddelijken Meester, die heel het menschdom cinva», en dB lijdende menschheid volgen 't rij bij Abess-yniërs, t zij bij Italianen, 't zij om 't even bij welke strijdende partij. De priester vraagt :ch niet af in dit geval langs welken kant het recht is, hij gaat er niet heen om het strijdvuur aan te wakkeren, wel om lijden te verzachten en aan het altaar dsn God van vrede te bidden dat hij de lijdenden zou sterken, de stervenden in iade te ontvangen, de tot wraak op gezweepte partijen tot bezinning te bren gen en hun de vredelievendheid en de broederlijkheid in te boezemen, om in rcht en rechtvaardigheid hun geschillen slechten. De priester is aan 't front cm Franciscus-werk te verrichten bij vriend en vijand, bij de kinderen van den zelfden minnenden Vader die in den He mel is. De klokken hebben geluid! Kan het anders? Mussolini heeft er deen aan trekken! 1 :nmaal heeft de klok geluid te Mee nen voor de zegepraal der socialisten en zelfs heeft de roode vlag er op den toren gewapperd! Wie weet stond er dan in de Ruc:ische gazetten niet dat al do klokken van Belgie zege geluid hadden over roode zeg: pralen en dat de roode vlag waaide cp al de kerktorens van Vlaanderen! Doch... 't was in der waarheid de ge meente klok op den stadstoren van Meenen en 't was op dien eigensten toren dat de vlag uitstak!... De klokken hebben in Italië geluid doodeenvoudig op zijn Mee- nsns! Het Engelsch blad The Universe van 11 October 1935, bevestigt klinkklaar dat de kerkklokken in Rome en Italië de fascistische mobilisatie van 2 October niet hebben ingeluid. Indien er geluid werd, 't was met de klokken der burger lijke gebouwen en der fascistische lokalen! En op bevel van Mussolini. Verder schrijft het Engelsch blad: Het Kerkelijk Recht verbiedt het ge bruik der gewijde klokken voor private doeleinden, tenzij in nood of met toe lating van de bisschoppen of uit ge woonterecht. De H. Congregatie van Concilie heeft hierover aan de bisschop pen strenge instructies gegeven in haar decreet van 20 Maart van 1931 en ge biedt haar pastoors te straffen die de klokken hunner kerk zouden misbruiken Wat zullen de waarheidslievende so cialisten daarop antwoorden?... Zwijgen als vermoord lijk in den tijd van de bisschopen zegenen de kanonnen! Dat is hun esnige force! «IfiBBSaBBSESBZÜBB^BEDBSaClSXllS niet te erg te t jes, vooral de uite pest u zijn. We zijn nog met vaders en moeders, die graag hun kinderen van zon en zee laten gs nieten. We weten niet meer waarheen willen wij aan enze kinderzn voorstellin gen sparen, die liet schaamtegevoel zc-er kwetsen. Argelooze kleuters van 10-12 ja ren stellen daarbij vragen waarop ver standige groote menschen geen antwoord kunnen gevi.ii. Is het duldbaar dat de badplaatsen onder het seizoen voor ons verboden vrucht zou den moeten worden? En dat nog meestal can enkele onbeschaamde vreemdelingen! De naakt-ezhibltie gaat nog verder: met tartenden durf tegen alle politiere- giementen in, (reglementen die het wan delen in badkostuum verbieden), wande len die schaamtelooze luitjes door de straten hunner verblijfplaats; die zeer beschaafden richten fietstochten in, kernen half ontkleed naar de marktplaat sen in het binnenland, worden gezien tot op 15 km. van de kust. Het helpt niet te blijven klagen over slechte tijden en zeden. Er moet gespro ken en gehandeld worden! We zuilen- spreken, en luid en sterk genoeg opdat al wie het hooren moet, het wel moete hoo- ren. Ze zullen ons willen belachelijk ma ken, doch als 't met spreken niet gaat, zullen we handelen. Ze moeten maar wil len deftig zijn, of ze moeten maar niet komen. Ze hebben het recht niet, die cr.- beschaamden, deftige menschen te doen van straat en strand wegblijven. Menig gemeentebestuur is bewust dat het moet meêhelpen om de gave en ge zonde krachten van ons volk te vrijwaren. Er zijn nog overheden die begaan zijn met de openbare zedelijkheid, om aan de komende geslachten toe te laten zuiver en sterk op te groeien. Reeds hebben sommige kustgemesnten eenige goede politiemaatregelen gestemd. Voorschriften moeten verscherpt, en voer. al door allen die verantwoordelijk zijn, worden toegepast. Zoo vernamen wij dat tegen enkele per sonen, meest vreemden, in De Panne ver leden seizoen proces-verbaal werd opge maakt, waarvan de naklank einde Januari te Veume op de politierechtbank zal ge hoord word-en. De lezers onzer weekbladen houden wij op de hoogte van de uitspraak. Wij twij felen er niet aan, dat, waar de feiten be wezen zijn, de magistratuur de gemeente besturen en de politie zal steunen door het toepassen van een voorbeeldige straf op de overtreders van wetten en regle menten, die zoo nooddg zijn voor de zede lijke gezondheid van ons volk. Plannen verbond voor Kath. Aktie Bisdom Brugge. AfdeeHng Openbare Zedelijkheid. De Groote Spaari-eek voor da Mis sies waarbij gevraagd werd de week vóór den Missiezondag alle onnuttige uit gaven te sparen en het uitgespaarde in de omhaling van den Missiezondag te leg gen heeft in één stad alleeji deze om haling met meer dan TIEN DUIZEND frank doen stijgen. In dezen nijpenden crisis-tijd moeten zulke middelen gebruikt worden: geven wat men eerst uitspaart, wordt niet ge voeld. Een ander dezer middelen is DRIEKO NINGEN-STOETEN houden. Eenerzijds is men zeker dat niemand zal zeggen: «Weeral cm geld». Integendeel zal elk, jong en oud, blij komen kijken en ongemerkt geven, klein of groot, doch al lemaal voor de missies, die het broodnoo- dige derven! Wisten wij hoe de missiona rissen naar den kleinsten steun uitzien! Anderzijds: bedenken wij allen het zwaarwichtig woord van den Missiepaus: Indien maar EEN ziel verloren gaat, omdat wij niet edelmoedig GENOEG zijn, welk een ontzaglijke verantwoordelijk heid, waarop wij niet genoeg denken... Van dit jaar af dus, OVERAL, waar eenigszin.s mogelijk, DRIEKONINGEN - (STERRE)- STOETEN HOUDEN. Met enkele mannen, wat processiekleederen, enkele liedjes, desnoods latijnsche, en hoe weinig het ook zij, het KAN reeds er door en IETS opbrengen. Dus MOET het in dezen nijpenden NOODT!JD voor missies en missionarissen, aangedurfd. Katholieke Aktie-Jeugd, de missionaris sen wachten. Vooruit! NIETS mag u ver Ioren gaan voor de missies. NIETS zal verloren gaan, indien wij allen aller samenwerking en voorbeeld zijn: «Edelmoedig GENOEG» naar het woord en dsn vaderlijken wensch van den Missie-Paus zelf. CSBS!!SE2SBg££S2!&Ba23iE3E33^Q£ZÏ3 Vlaamschc vriend en volksgenoot, Het volgend jaar, op 15 Augustus, zal het twintig jaar geleden rijn, dat het werk van Heldenhulde, onder het voorzitter schap van priester-dichter Cyriel Ver. schaeve, dcor enkele vooraanstaande strijders uit de Vlaamsche beweging aan het IJzerfront, werd opgericht. Uit dit, met geringe middelen aangevangen werk is een streven van reusachtige beteeker.is voor ons Volk gegroeid. De eerste zerkjes van onze gevallen Vlaamsche jongens heb ben hun machtige symbolische uitdruk king gevonden in het later, door gansch ons Volk, opgerichte IJzerkruis ts Diks muide. En cok de groepjes frontstrijders die, in de tragische oorlogsjaren, zoo vaak en cp zoovele plaatsen aan het fron rondom het eenvoudige zerkje van Hel denhulde, op het graf van een vriend, ge schaard stonden, zijn nu uitgedijd tot die massa honderdduizenden, welke, ieder j?,ar, in de schaduw van den Vlaamschen Doodentoren, zich, in den geest van h Vredesidaaal, met de eigen gesneuvelden en verder met alle gesneuvelden, komen vereenigen. Hoe zouden wij de twintigste verjaring van het bestaan van Heldenhulde beter kunnen herdenken dan met het bezorgen van een waardige laatste rustplaats aan het gebeente van onze gevallen Vlaam sche jongens dat, sedert eenige jaren, in den schamelen kelder, onder enzen Toren begraven ligt? Tot dusver moest, bij ge brek aan voldoende geldmiddelen, daar het er op aankwam, vóór alles, den Toren te voltooien, met een naakten kelder genoe gen worden genomen. Ons plan is het nu, onze edele jongens, die geen onbekende, maar bekende gesneuvelden zijn, fatsoen lijke graftomben te bezorgen en van bet geheel een stemmige krypte te maken. Het mag niet gezegd worden dat, ter wijl, in het buitenland en in ons eigen land, de Engelsche, Fransche, en zelfs d' Duitsche begraafplaatsen keurig onder houden zijn, de kelder onder dsn IJzer- torea in een toestand zou blijven die v bij deze vreemde voorbeelden ten achtsr staat. De Bedevaart van 1936 zal gewijd zijn aan de plechtige herdenking van drie Vlaamsche jongens, drie symbolen van ons Volk, dis in den kouden kelder begra ven liggen en aan wie nog geen afzonder lijke hulde werd gebracht. Het zijn: FIRMIN DErREZ, wakkere studentenlsi der uit Kortemark, als oorlogsvrijwilliger gesneuveld te Noordschots, in Mei 1916, neergeveld door een verdwaalden vijande lijken kogel; FRANS KUSTERS, ds vuri ge Limburgsche idealist uit Rekheim, on derwijzer-brancardier, in Augustus 1917 gsvallen met de woorden cp de lippen: 'i Ik sterf voor Vlaanderen's ideaal BERT WILLEMS, de moedige jonge Payot, student-oorlogsvrijwilliger uit Wambeek, gesneuveld ts Moorslede, bij hst laatste offensief, in September 1918. Tegelijkertijd zal het 20-jarig bestaan van Heldenhulde werden gememoreerd. Maar deze 17" Bedevaart zou haar doel missen .indien, bij deze gelegenheid niet reeds een begin kon, zijn gemaakt met het hierboven uiteengezette plan. In deze ge- dachtengang, die zeker door U wordt ge deeld, vertrouwen wij, Waarde Vlaamsche vriend, dat hst Komiteit voor de Jaarlijk- sche Bedsvaart naar de Graven aan den IJzer, voor de verwezenlijking van dit werk van piëteit, erkentelijkheid, fierheid en ware nationaal Vlaamsche saamhoorig. held, ook op uw geldelijken steun mag re kenen. Het financieele offer dat ieder van ons kan brengen is gering, vergeleken bij het offer dat onze jongens voor Vlaande ren's toekomst, hebban geplengd. De noo- dige gelden voor de verwezenlijking van hst hierboven uiteengezette plan zouden wij gaarne, zoo spoedig mogelijk, bij el kaar brengen opdat de eerste graftomben reeds tegen Augustus 1S36 gereed zouden kunnen zijn. Uw bijdrage tot deze daad van innige piëteit, zien wij met beleefden dank te gemost op onze postrekening nr 148.949 cf op de postrekening r.r 113.465 van Clemens Ds Landtsheer, Maria Doo- laeghestraat, 35b, Diksm-uide. En in afwachtir- teekenen wij, met Vlaamschen groet en de meeste hoogach ting. Namens het Komiteit van de Jnarlijksche Eedevoort naar de Graven van den IJzsr: De Voorzitter, Prof. Dr FRANS DAELS. Rus KaKffra» 1. lederen Zon- en Feestdag, te 7 v. in de kerk van den H. Beneuiktus, 219, rue des Postes, Mis voor de Vlamingen, met Vlaamsch sermoen. 2. Er wordt iederen dag van 6 uur tot 8 Yx uur 's morgens bieeht gehoord in 't Viaamsch in dezelfde kerk. Iederen Za terdag en vooravond van een grooten feestdag van 4 Yx u. tot 7 u. 's avonds. 3. De Vlaamsche Vriendenkring is open iederen Zondag, Maandag en Feestdag van 3 uur tot 10 jj uur 's avonds. AI de Vla- mihgen van de stad en van het omlig gende zijn daar ufterst welkom, zij mo gen er komën met hun vrouw en hun tamilft. 4. Het Balgssch Volkssecretariaat, ge vestigd rue Mazagran, l^, is in volle wer king. Het wordt gestcuijd on geholpen oc het Belgisch Consulaat (rue Aubeh, Rijsël). Kostefooze raadplegingen. a) Door een RechtsgeleerdeDe Maandag en Don derdag avond van 6 Y* uur tot 9 uur b) Boor den AalmoezenierDe Vrijdag en Zaterdag morgen van 9 u. tot 12 u. Dacr worden aan de Vlammgea «iler- handt diensten bewezen. Aalai.E. H. Jozef WANNYN, GPGEPAST VOOR DEN COLORADOKEVER! De Coloradokever (Doryphora) van den aardappel is dit jaar in België verschenen. Het gevreesd insect werd in 22 gemeenten van het land gevonden. De krachtdadige maatregelen door het Ministerie van Landbouw getroffen laten hopen dat alle gekende haarden volledig uitgeroeid zullen zijn. Een groote waakzaamheid is echter de landbouwers ten zeerste aanbevolen, zelfs gedurende den winter. Immers men moet tot het laatste insect kunnen verdelgen, want een enkele kever volstaat om een gansch veld en zelfs een gansche streek te besmetten, zoodat al het gedane werk vernietigd kan worden. Het is vooral het volwassen insect dat men 's winters in den grond aantreft. Ieder landbouwer die bij het bewerken van zijn aardappelvelden een of meerdere insecten, ongeveer de grootte van een St Janskevertje hebbend en c,p den rug 10 zwarte overlandsche strepen op gelen grond vertoonend, in den grond zou vin den, is verplicht er onmiddellijk aangifte van te doen bij den Burgemeester der gemeente. Deze zal telegrafisch den Mi nister van Landbouw ervan verwittigen. In geval van twijfel moet men, zonder uitstel het verdacht insect, ter bepaling, opzenden aan het Rijksstation voor In- s'ectenleer te Gembloers. Het is een mutschepp^üjke cn nr.tionale pKoht te beletten dat da Coloradokever in onze teelten zich voor goed zou vast zetten. (EtSRiaszsisxBSKBsaaBsihissisiK:::? VERKOOPCENTRALE IJZERBEDEVAART-ARTIKELEN 11 November! Herdenking! Ter gelegenheid van dezen gewijden dag, op denwelken enze Dooden en niet het minst onze heerlijke Dooden uit de broedermoord 1914-1918 zoo piëteits vol herdacht worden, vestigen wij een heel bijzondere aandacht van de vrienden van het Werk der Jaarlijksche Bedevaart naar ds Graven van den IJzerop dien geldelijken nood van onze Heldenhulde. De Verkoopsoentrale van de Ijzerbede vaart-Artikelen stelt een reeks belang rijke en kunstvolle artikelen te koop, waardoor ze hare vrienden de gelegenheid geeft e-ens te meer hunne daadwerkelijke sympathie en steun ts betuigen voor ens aller grootste Heldenherdenking. Hier volgt ds opsomming van eenige oer te koop gestelde artikelen. Da kunstige koperetsen, naar pen- teekeningen van Joe English, 35x45, in eiken kader Ingelijst, elk 40 fn Hot kunstbeeldje Moeder Vlaanderen (0.55 m. hccg), 100. Maketjes IJzertoren in brons-metaal, 6 en 12. Wandpaneel (Tapijtwerk met monu ment (4üx60), 12. Hst IJzermonument in plakhout, (55x26), kunststuk, 135. De Kalenders van 't IJzermonument, 40. Eedevaartvlaggen op doek (35, 55 en 30 cm.), 4, 5 en 12. Foncplaat (technisch zeer verzorgde opnams), «Gedachtenis» en Kruis van don IJzsr 15. Verder nog aschbakjes met Monument (koper), 3; cck heidenhuldekokers (voor stekjes), groote, 3, en kleine 2.50; zakjes voor eenzslvighoidókaart (doorschijnend), 1; potlcoöen «IJzermonument», 1; prach tig uitgegeven kaarten «Driemanschap» (Verschaeve, Ds Gruyter en Van de Psrre), 0.50; pianomuziek en zang; ver slagboek der vorige Bedevaarten, enz., enz. Postrekening: num. 42.17.04. Verkoop- centrale Ijzerbedevaart-Artikelen, Bint Amandstraat, 28, Gent. HET ZONNIGE LEVEN VAN KONINGIN ASTR1D door Marten Stoffels. - Drukkerij N.V. Periodica, Brussel. Prijs 10 fr. Bij den schrijver: De Laubespinstraat, 38, La- ken-BrusseL Meer dan eens werd Koningin Astrid; die ons zoo vroeg en op zoo tragische wijze werd ontrukt, genoemd: de meest geliefde koningin van ons land. En inder daad, vooral bij de Vlamingen die haar bij hare aankomst in ons land het eerst mochten begroeten op een zonnigen Zo merdag, omstraald door de zalige wijding van frissche liefde en jong geluk, had hij onmiddellijk alle harten veroverd. En die liefde groeide later nog aanveel meer dan de vorstin zag men in haar de jonge gelukkige echtgenoote en de fiere moeder die zich voor alles met hare kinderen be zig hield. Die liefde groeide uit tot een soort vereering toen de betreurde konin gin tot het katholiek geloof overging en zulke spontane belangstelling toonde voor de Vlamingen en hun taal. Na het verschijnen der eerste Franscltfi' boeken over de jonge doode werd dan ook door de Vlami gen belangstellend uitge zien naar een .^amsch boek gewijd aan het leven van kor.-ngin Astrid. We heb ben niet lang moeten wachtenhet eer ste en tot hiertoe eemgste oorspronkelijk Vlaamsch boek over dc geliefde doode is sinds enkele weken verschenen. Het is én Iiteratair én technisch bui.engewoon flink verzorgd en kan met glans alle vergelij king doorstaan met de beste Fransche uit gaven over koningin Astrid. Na inzage van het boek verwondert het ons niet dat de eerste oplage in een paar weken was uit verkocht. Schrijver, een jong Vlaamsch journalist te Brussel, volgde de koningin op allerlei plechtigheden en het zijn vooral die eigen indrukken en belevenissen die het verhaal een eigen stempel geven. Van bij den aanvang van het boek, de geboor te van de jonge prinses een zonnestraal in den herfsttot bij haar tragisch einde te Kussnacht heeft het boeiend verhaal U te pakken en die spanning en die leven digheid wordt op bewonderenswaardige wijze volgehouden tot op de laatste blad zijde. Het is een boek dat in elk Katholiek Vlaamsch huisgezin een plaats moet vin den een boek waarin veel te leeren is en waarvan een weldoende invloed uitgaat. De prachtige illustratie: een veertigtal mooie foto's uit het leven van de geliefde koningin, waarvan vele tot hiertoe niet verspreid waren, verhoogen nog de waar de van het werk dat ons hier wordt aan geboden en dat niet minder dan 204 blad zijden beslaat. Als geschenk en ah prijs boek is het iets «up tot date». Te verkrijgen Boekknndel Sansen-Van- neste, Poperinge. Het stichten van het M.V.K.A. in het Bisdom Brugge heeft onmiddellijk den nood aan een leidersblad doen gevoelen. Het eerste nummer is dan ook versche nen einde November. Zijne Hoogw. Exc. Mgr Lamiroy, dc Katholieke Actie-Bisschop, heeft eraan gehouden in dit eerste nummer persoon lijk het doel van het Mannenverbond vast te leggen. «In de kaders van het Man nenverbond zal onze katholieke mannen- schap nu in werkelijkheid de hernieuwing kunnen inzetten der moderne maatschap pij in Christus.Als inhoud bevat het blad verder een geestdriftigen wekroep van den algemeenen leider, Heer Luciaan Deschodt, eene nauwkeurige beginselver klaring en uiteenzetting over de organisa tie door den alg. proost Z. E. H. Km, Dubois, ook bijdragen over pers-, radio- en film-actie door de respectievelijke dio cesane proosten. De Weg», het leidersblad voor de K.A. der volwassenen, is zeker een novum, niet enkel in den lande, maar ook in den vreemde. Daarom zal het, hier en elders, met belangstelling gelezenworden, ook door hen die niet rechtstreeks in de be weging staan. Abonnement: binnenland 20 fr.buiten land 6 Belga; Steunabonnement 50 fr., postcheck 4245.41, «De Weg», Klein Se minarie, Roeselare. R. Dewachter: «DE BEKEE"" VAN KONNERSREUTH - L. J. Van Mierlo-Proost, Turnhout. - 10 Er. Dit werkje beantwoordt geheel a-n het Inzicht van den schrijverz'n kristen volk de door hem diep beleefde, en wel over wogen indrukken omtrent Konnersreuth mede deelen. Het boekje is voor het volk bestemd, sober en toch zeer boeiend en aantrekke lijk bewerkt. Veelal laat schrijver de bewuste persO' nen zelf aan het woord, hetgeen ons ver trouwen in het verhaalde nog vergroot. De oprechtheid, en eenvoud van heel het werkje zullen er veel toe bijdragen om de visionnaire van Konnersreuth te doen kennen als door God gezonden om onze dwalende wereld zoodoende den weg beter aan te geven naar de waarheid. Onze vurigste wensch is deze, dat ons katholiek volk het leze met veel vrucht en dat het niet enkel de nieuwsgierigheid der lezers moge opwekken, maar tevens geheel aan het edel doel van den schrijver beantwoordende zielen nader brengen bij God. K. S., m. o. Uit De Christelijke Arbeid E. P. BOUDEWIJN, van Reningebt, EEN BRIEF VAN E. P. BOUDEWIJït UIT MANCHUKUO Jecho, Manchukuo. Haitaoylngae, 20 Nov. 193& Maandag avond 11. werd een overval gepkegd in het huisje van Karei Windels, te Oostroozebeke. De indringer echoot op <fen bewoner, die gelukkig niet geraakt werd. De dader, die de vlucht had ge- uomsn, w«rd nadien aangehouden. WIE KAN DE IJZERBEDEVAART HELPEN? Aan al'e mogelijke uitgaven, boeken en tijdschriften (frontblaadjes) cn binst en na den oorlog 1914-'18 verschenen en be trek hebbend met den strijd onzer Vlaam sche jongens aan het IJzerfront of in de gevangeniskampen. Alsook een exemplaar van het officieel boek «Onze Helden» (1914-T8) versche nen te Brussel 1922 (opsteller René Lyd), uitgave S. A. Beige d'Imprimerie dit om. het oorlogsarchief van het Sekretariaat te vollcdigen (desnoods tegen vergoeding). Ook coii of meer exemplaren van het bock der 4 eerste Ijzerbedevaarten, uit gegeven door het Bedevaartsekretariaat, zouScn zeer dankbaar aanvaard wórden. Sckretgriaah Bedevaart naar de Graven van den Ijzer, Maria Doolaeghestraat, 35b, Diksmuide. !ÏK.ISL'3iï"i,:S5l»asa*SaiK»B»aBIBSS OVERLIJDEN Uit Detroit komt bericht toe van bet overlijden van Remi Corvits, ongehuwd, HET LEVEN OP *T KANTOOR, maandelijksch tijdschrift, abonnement 30 fr. per jaar. Kostel. proefnummer bij Vioburo, 84, St Luzarusstraat, Brussel. Inhoud Novembernummer, 48 bladzijden, 22x27 cm. Wijzigingen aan de Recht- streeksche Belastingen; Ekon. Overzicht; De waarheid en haar rol in de reklame Sociale Wetgeving: Leidraad bij de stu die van het Belg. Handelsrecht; De ver mindering der HypotheekrechtenHet hoekje der VaktaalcommissieAangifte der inkomstbelastingenEen te verjongen beginsel der Boekhouding; Besparings woede in het bureelDienstcontract Nieuwigheden voor bureeluitrusting; Het fiscaal stelsel voor de P.V.B.A.Studie hoekje; In het Staatsblad; Administratie en Weldadigheid Boekenbeschrijving Aankondigingen. <31BBBES58E32G3B395BSSi2BSS&RSS Zaterdag 30 November laatst werden te Rijsel vijftig huwelijken gecelebreerd. Het schijnt dat in die stad van Fransch-Noor- den de jonge koppels graag het bootje instappen onder St Elooi's hoede. ifSSSBBIGSB3E3S3BSBDBIlBB3BB3BSB LACHEBINGEN OP ZIJN PLAATS GEZET E;n Amerikaan dia van stoefen hield kwam met nen Vlaamschen boer in" ge sprek en spoedig had hij het over de won derbare eigenschappen van een polsuur werk. ff Loopt zes maanden lang beweerde hij, en lest, toen ik het vanaf de 60" ver dieping van een wolkenkrabber liet vallen, heeft het doorgeloopen alsof er niets meé gebeurd was. Een goed uurwerkje, zei ons boerken. Maar ge moest eens hooren wat er met mijn horloge gebeurd is. Ik liet ze vallen in de Schelde, na één jaar werd ze opge- visofat en ze liep nog... Uw horloge, vroeg de Amerikaan. Neon... de 3ehelde, zei de boer droog weg. GE ZIJT OVER ONS BLAD TEVREDEN! NA LEZING, SCHUIF IIET IN HANDEN VAN EEN GEBUUR OF VRIEND. ZOO HELPT GE CNS. DOL HET ZONDES UITSTEL. DANK fcUO.Vi. Waarde Vrienden, Er ia in ons maandbladje der Katholiq.» ke Actie voor Jecho 't volgende artikeltjé verschenen, ik geef er eene vrije vertaling van en laat er wat aardige namen vurt menschen en dorpen uit, want 't is peer. dewerk die te lezen. ff Jaar Onzes Heeren 1892 kwamen er twee kristenen drie dagreizen ver naar hier katoen verkoopen. Door bemiddeling van een nieuwbekeerde der streek ver. kochten zij aan Wang fout 'al, een heiden, 509 pond katoen. Te dien tijde was er eene vervolging uit. gebroken tegen de kristenen. Op eene dag. reis van hier werd de Chin-eesche priester Linn Petrus gepakt, aan eenen paal eer pagode gebonden en op wreéde wijze het lijf opengesneden cn vermoord door dé aanhangers eener sekte. Hun leuze was: de kristenen vermoorden en de Westerlin. gen uitroeien. Toen Wang fout 'al, de heldensche koo» per van de 500 pond katoen, dat verno men had, neemt hij een duivelsch besluit, te weten met de vervolgers mede te do;n en de verkoopers van katoen om 't leven te brengen, om alzoo in ff bezit te blijven van ff katoen dat hij nog niet betaald had aan de kristenen. Daarop gaat hij een der kopstukken vsn de sekte opzoeken, die met zijn mannen afkomt. Intusschen had Wang fout 'ai, de Lr.at- zuchtige heiden, de drie kristenen bij J,nm thuis uitgenoodigd en juist als-ze aan ta fel waren, kwamen de kristenenvervo! ers af. Een goede vriend van dien nieuw te- keerden kristen, die iets van de zaak af wist, gaat naar thuis van Wang fout ai en roept hem eens buiten te kernen «n zoo kon hij ontsnappen. De twee andere kristenen werden ter plaats vermoord. Drie weken later werden de volgelingen der sekte door de soldaten van 't Rijk overwonnen. Wang fout 'al werd gesnapt en te Haitaoyingze doorstoken. Dat is nu meer dan 4» jaar geleden en er werd daarover niet moer gesproken, totdat onverwachts ff Jaar 1933 de zaak weer werd ter herinnering gebracht door een paar feiten, voorgevallen in de familie van Wang fout 'ai, dië oorzaak is geweest der marteling der twee kristenen. Een neef van Wang fout 'ai ging naar de koolmijn om kolen te halen en al over den put ziende naar beneden, werd hij door koolgas aangegrepen en viel in de mijn, steendood. Wat nog wonderbaarder ls, luistert; 't Jaar daarop, den 5* van de 5" Maan, juist op een marktdag te Sankiaze, gaat de zoon van Wang fout 'ai naar de markt» plaats, en alhoewel geheel bij zijn ver» stand, neemt hij daar een beenhouwers» n»:.s en roept dat Iedereen het hoort: Mijn vader heeft in 't jaar 17 van Keizer Koarghu (1892) de aanhangers van Kinn- tantao geroepen en twee kristenen deen vermoorden; ik moet dat uitboeten en le ven voor leven gevenDaarop snijdt hij zijnen buik open. Eenige kennissen dra gen hem naar huls. Met de familieleden en vrienden spreekt hij nog geheel bij z jn verstand zijnde. Met ei ge a hand haalt hij zijne ingewanden uit en trekt er eindekens van af en als spelende smijt hij ze de lucht in. Zoo heeft hij eenen geheelen nacht aardig gedaan en 's morgens is hij gestorven. De heidenen zoowel els de kristenen zeggen dat het eene straf Is van I te ven. God laat het kwaad niet ongs.-raft en dit eene als eene waarschuwing vcor de menschen. De schrijver van dit art:- kel heeft dees jaar in de lente de zaak uitgehoord ter plaats en er is niet aan te twijfelen. Tot daar de vertaling van het artikel dus. De twee laatste Jaren ls In dezelfde streek die van Haitaoyingze afhangt, eene beweging tot bekeering begonnen en is zoo snel tosgenom: n dat ik In ds lente daar 4 scholen vcor catechumenen ge opend heb die prcppensvol war:n. De scholen zijn daar wederom met d:n win ter herbegonnen. Gedurig komsn nieuwe aanvragen om scholen cp te richten. Ik heb het van de hand gewezen omdr.t ik reeds aan de vceringe ben van mijnen porte-mennaie en ons budgetjaar Iccpt tot Juli 1936. Met de devalvatie hebb'n wij Missionarissen, die het tekort halen bij vrienden en kennissen, eenen grooten krak gekregen. De waardevermindering laat zich geweldig voelen dcor hst omzetten in inlandsch geld. Al ds vocrdcelen dis uit de devalvatie voortgevloeid z'jn gaan de grenzen van België niet over. Onrecht streeks zal het ons wel te gosds komen, want de heropbloei van het economisch leven in Bslgië zal verkwikkend werken op de gosds gesteltenissen van ds Missie vrienden. Ik zal dat wel in ff korte onder vinden, hoop ik. Met deze gelegenheid wensch ik U een Zaligen Hoogdag van Kerstfeest en een gelukkig Nieuwjaar naar ziel cn lichaam. Gsen bszonder nieuws. Ds streek is te genwoordig rustig, en de wlnterocholsn gosd aan gang. F. P. BOUDIh.YIJN. Alle giften worden met veel dankbaar heid aanvaard en kunnen gestort worden bij E. H. D'HOORE, Onderpastoor cp St Jan te Popsrlnge (Postcheckrek. 41771). IEH5B23S3i2£i93S!8£33K31333?XSB öm de handclsverrichtlnRcn tu?»chrn de op d. n buiten wonende voortbrengers en dr verbruikers in dc steden te bevorderen, heelt de Nationaie Maatschappij der Belgische Spoonvegtn onlangs een i./s aandc re clame-prent laten verschijnen, met een li «t van de voortbrengers die gewoonlijk hun toevlucht nemer» tot den dienst der landbouv.colli. De Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwe gen is van plan eerlang een nieuwe uitgave van be doelde reclame-plaat in het licht te zenden, welke niet'alleen de lijst zal bevatten van de vooribrengf-ra die zich bij de eerste uitgave hrbben doen kennen, maar eveneens het adres van degenen die de bieronde^ gevraagd inlichtingen vó/»r 3* Januari 1936 gelieven in te zenden bij -de Directie van de Exploitatie (bu reel i3-4bis), Leuver.sche Weg, 21, Brussel: 1. naam van de afzendende firma (voortbrenger) J J. juist adres; 1 3. voortbrengselen aan de verbruikers aangeboden, en die als UndbouwcolU n or:ro veraoaden «orden. Er wordt aan herinnerd dit de prodocltn waan', het tarief, voor landbouwcoM mag worden toegepast de volgende aijn: Aardappelen, boter, eieren, niet geconserveerd fruit, dood gevogelte, niet geconserveerde groenten, hesp.nl, honig, geslachte tonijnea, spek. «cr.ch elcesch "slen. UI agaai-V ajuicstc. ffueeriMft

HISTORISCHE KRANTEN

De Halle (1925-1940) | 1935 | | pagina 5